Kopterit.net

Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: Petsku333 - 04 Joulukuu, 2010, 01:47:38

Otsikko: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 04 Joulukuu, 2010, 01:47:38
Tilasin siis Belt cp v2 ja sen pitäisi tulla tässä parin päivän sisällä. Olen myös harjoitellut Clearview simulaattorilla ja olen siinä lentämisessä jo aika hyvä. Aiempaa helikopteri kokemusta ei siis löydy muutakuin Picooz helikopteri mitä ei ehkä olisi edes kannattanut sanoa, myös Flight simulator taustaa jo monelta vuodelta. Mitäs te luulette tuleeko minulla olemaan vaikeuksia ja jos minkälaisia?
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Mick - 04 Joulukuu, 2010, 03:13:09
Tästä ne ongelmat vasta alkaa  ;D
kannattaa opetella radion kaikki nappulat ja säätämään kopteria! gyro/perän toiminta kannattaa säätää kohilleen
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: mikuni - 04 Joulukuu, 2010, 09:24:21
Onnea matkaan,, minulla ei ollut ollenkaan kopterikokemusta ja aloitin beltillä.

Harjoitusjalakset on tärkeä varuste. Itse aloitin "raahaamalla" kopteria eri suuntiin perä itseäni kohtaan. Mikeys RC ohjeiden mukaan (googlaa)
Sää on oltava täysin tyyni. Muista tällaisen laitteen ohjaus on todella herkkä. Mikään pleikkarimeininki ei toimi.

voit laittaa yv:tä jos haluat kysyä jotain
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: B12 - 04 Joulukuu, 2010, 10:08:52
myös Flight simulator taustaa jo monelta vuodelta. Mitäs te luulette tuleeko minulla olemaan vaikeuksia ja jos minkälaisia?

Minäkin olen aika hyvä IL2 Sturmovikissa ja lennättänyt nuorempana radiolennokkeja, silti beltin ohjastamisesta ei alussa meinannut tulla yhtään mitään.

Uran aloittamista on puitu täälläkin puhki asti, joten suosittelen lukemaan vaikka tämän ketjun läpi:

http://www.kopterit.net/index.php?topic=9932.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=9932.0)

Hiljaa hyvä tulee ja liikaa ei kannata yrittää liian nopeasti. Melkoinen luonnonlahjakkuus saa olla, jos tuntuu helpolta heti alussa.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: JCA - 04 Joulukuu, 2010, 10:17:25
Ei ressiä, ei pidä aatella sitä kopteria (joku on ihan varmasti tästä eri mieltä). Itsellä ainakin on jännä sillain että rupeen mietiskelemään jottain ihan randomi asioita ja kopteri pörräilee flippejä ja eestaas lentoa taivaalla alitajunnan ohjaamana ;D
X5:n kanssa varsinkin käyny usein tollain, sitten yhtäkkiä hätkähtää että ai hitsi, pitäs ottaa varmaan palas kun timeri huutaa ja menee jo minuutilla yliaikaa.

Ei sitä lentämistä tarvitse pelätä, pitää vaan käyttää tervettä järkeä ja ottaa rauhallisesti.
Musiikki on itsellä kans yksi mikä auttaa jos tuntuu ettei tutina meinaa lähtiä ja jänskättää. Toiseen korvaan hiljasella musaa ja toinen korva vapaana että kuulee jos tapahtuu jotain epämäärästä.

Nää on vähän tälläsiä psykedeelisen psykologisia juttuja :D

ps. FSX:ää ja IL Sturmovikkia mieki lennän, eikä auta sitte yhtään kopterointiin ;D
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: 1m4s0_ - 04 Joulukuu, 2010, 13:03:17
Jep, ja mie oon sitä mieltä ettei nuo lentosimulaatorit sturmovik jne auta näissä hommissa mihinkään. niissä ollaan hytässä ja näiden kanssa seisotaan massa joten "kuvakulma" muuttuu jatkuvasti ja simussa pysyy samana. Eli turhia ovat näiden kanssa.

Rc-simu + harjoitusjalakset parille ekalle lennolle..
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: mnentwig - 04 Joulukuu, 2010, 13:46:28
>> Belt cp v2

I think your biggest challenge (like for everybody else) will be that the belt CP is very difficult to fly because it's so inaccurate.
Imagine a car that has been rejected by Katsastus for every possible reason at the same time. That's the Belt CP.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 04 Joulukuu, 2010, 14:19:24
You just made me very very deeply afraid of my first flight  ;D
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Vispilä - 04 Joulukuu, 2010, 15:03:58
Ei se Beltti oikeesti niin vaikea ole kun ottaa huomioon seuraavat asiat.

1. Tarpeeks jäykkä lepatus. Jos lepatus on liian löysä niin on tosi huono lentää. Kannattaa kiristää se nuppi, ottamalla lavat irti ja kiristämällä leparin muttereita. Kuitenkin, vain sen verran ettei lavanpitimet jumita. Omassa sain vääntää ihan kiinni. Lepatuskumien vaihtaminenkin auttaa, kun laittaa kovemmat kumit. Tai laakerit niinkuin joku täällä ehdotti.

2. Perän säätö kohdalleen ja gainin säätö tarkasti. Liian vähän gainia -> mahdoton pitää hallussa, liikaa gainia -> törkee vipatus. Oikeella gainilla pystyy flippailemaan ja perä pitää hyvin perä eellä lennossakin. Omien kokemusten mukaan mekaaninen setuppi on ihan jees suoraan paketista. Pyörii ja pitää kuin parempikin gyro leijuttelussa. Erona lähinnä nopeet pysäytykset, perä vipattaa. Sitä ei oo mahdollista saada pois, siihen pitää vaan tottua.

3. Perus radion kanssa lisäpainot stabbari tankoon. Ilman expo säätöjä ei konetta saa säädettyä rauhallisemmakin reagoimaan. Painot stabbitangossa vakauttaa konetta huomattavasti.

4. Leijutuskulmien säätö. Radion hov pitch potikalla säätö silleen, että normitilassa leijuttaessa on tarpeeksi kierroksia, muttei liikaa. Koneen pitäisi leijua about 3/4 tikulla. Kun on sopivat kiekat, niin perä toimii hyvin.

5. Painopiste. Beltti on 1800mAh akulla vähän takapainonen. Akkua tarpeeksi eteen, ja vielä tarvittaessa lisäpainoa nokalle.

6. KEVYET apulandarit. Jos alkaa belttiin vääntää jostain valuraudasta apulandareita, niin ei tuu mitään. Esim. 2mm hiiliputkesta kun tekee ja pallot päihin niin on hyvä.

7. Aloitus tyynellä säällä tasaisella alustalla.

8. Lapaura. Jos lapaura on pielessä, niin kopteri lentää huonosti. Aluksi nupin lyhyet linkit samanpituisiksi. Sitten jompaa kumpaa kierros kiinni. Jos pahenee, niin sitten samaa linkkiä kaksi kierrosta auki. Beltissä ei yleensä tarvii kauheen paljon säätää lapauraa, jos lepari on suora.

9. Kun oikeet säädöt löytyy, teippaa gain ja pitch potikat kiinni etteivät vahingossa kääntyile kuljetuksessa.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: mnentwig - 04 Joulukuu, 2010, 15:13:42
you should be.
I once almost slammed a Belt into the ceiling at Iso Omena, because the thing reacted so weirdly.
The problem is, no simulator will prepare you for a heli that has its own agenda.

I've seen my share of RTF helis ("WTF?!" would be a better acronym). Usually I've handed them back to the owner, after setting up as good as I could, with the verdict "if you can fly this, you can fly anything". Which, unfortunately, is bluntly honest on my side.

Check out OP's hints. I guess there is a lot of "insider knowledge" to this heli, especially with programming the weird radio.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Vispilä - 04 Joulukuu, 2010, 15:21:40
Jos on semmonen yksilö missä kaikki nuo asiat on pielessä, niin varmasti on mahdoton lentää, itekkin meinannu noita torppailla. Mut säädöissä ollessaan kyllä se aloittelijallakin pysyy näpissä, ainakin leijutellessa. Eipä Beltillä harjoittelu koskaan tule olemaan yhtä helppoa kuin kalliimmalla. Mutta se pitää jokaisen ottaa huomioon kun on kopteria ostamassa.

Ei oo olemassa semmosta asiaa ku RTF kone, paitsi ehkä Lamat. Jokaisen pitää opiskella ne perus asiat säädöstä, riippumatta siitä tuleeko valmiina vai rakentaako itte.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: mikuni - 04 Joulukuu, 2010, 22:13:21

Asia joka hirvitti alussa, heti kun Belt kopteri on irtoamassa maasta, se lähtee vasemmalle hyvää kyytiä. Kaikki kopterit joiden roottoori pyörii samaan suuntaan tekee vissiin just tätä. Mutta tällä vähän enemmän. Ilmeisesti juuri pehmeiden lepatinakselin kumien vuoksi.

Tuo katsastukseen viittaaminen oli hauska, belt on kun vanha 70 luvun ford taunus. Ratin ja pyörien välillä ei ole kontaktia, toimii oman mielensä mukaisesti.

Radion vaihto ohjelmoitavaan auttoi jo paljon.

Mutta ota Petsku rauhallisesti vaan, on mieletön fiilis kun kopteri pysyy eka kerran paikallaan puolen metrin korkeudessa.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 04 Joulukuu, 2010, 22:42:54
Can't wait to feel the feeling  :D
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: B12 - 05 Joulukuu, 2010, 09:52:55
Vispilä tuossa listasikin Beltin kanssa elämisen edellytykset.

Lepatuskumit on käytännössä pakko vaihtaa. Kopun käytös muuttuu kuin yöllä ja päivällä tuollaisesta pikkujutusta. Silikoni-, kumi- tai muoviletkusta ovat immeiset tehneet käypäisiä.

Painopisteen takia 1800mAh akkua pitää siirtää eteenpäin 40mm. Takapainoinen kopteri on epävakaa ja horjakan tuntuinen.

Nuppiin kierroksia laittamalla se hov pit pienelle. Kierroksien myötä hyrrävoima kasvaa ja vakaus lisääntyy. Liian pienillä kierroksilla on kuin pallon päällä seisoisi, aina kaatumassa johonkin suuntaan. Nopari myös ylikuumenee jos "ajaa liian isolla vaihteella". Ehkä kannattaisi kokeilla painavampia lasikuitulapoja vakauttamaan. Mukana tulevat puulavat ovat höyhenenkevyet.

Pienellä viilauksella ja virittelyllä beltti on ihan hyvä aloittelukopteri. Etenkin hintaansa nähden. Pientäkään torppailua ei kestä hyvin, vaan muoviosia hajoaa aina. Onneksi varaosahuolto pelaa ja hinnatkaan eivät ihan kauheita ole.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Vispilä - 05 Joulukuu, 2010, 12:46:39
Välikommenttina, että tossa Belt CP X:ssä on korjattu tuota lepatusongelmaa, ei jousta läheskään niin paljon ku V2:ssa. En tiiä onko tässä uudet leparikumit vai mitä. Pitää vielä testailla että näkyykö korjaus lentotuntumassa.


-op-
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 05 Joulukuu, 2010, 18:26:45
Ostin siihen belttiin mukaan jotkut hiilikuitulavat kokeilen aluksi niitä alkuperäsia ja sen jälkeen niitä ostettuja. Miten helppo ne lavat on vaihtaa ruuvi irti ja uudet tilalle ja jos on näin ni millaisella latta risti kuusiokololla ne on kiinni?
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Hermis - 05 Joulukuu, 2010, 20:53:19
Ostin siihen belttiin mukaan jotkut hiilikuitulavat kokeilen aluksi niitä alkuperäsia ja sen jälkeen niitä ostettuja. Miten helppo ne lavat on vaihtaa ruuvi irti ja uudet tilalle ja jos on näin ni millaisella latta risti kuusiokololla ne on kiinni?
Kuusiokoloruuvi + nylock mutteri on se yhistelmä jolla lavat on kiinni. Ruuvit irti, lavat vaihtoon ja ruuvit kiinni. Ruuvien tiukkuuden nyrkkisääntö on, että kun laitat koneen kyljelleen, lavat pitää pysyä suorassa, mutta kun ravistat, niiden pitää valahtaa alas.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: mikuni - 06 Joulukuu, 2010, 00:23:39
Muista myös lapojen tasapainoitus ja tracking...
tärekitä juttuja jos et halua että kopteri ei ravista itsensä hengeltä

Mekaanisesti hyvässä trimmissä oleva kopteri lentää paremmin ja elektroniikka ei tarvitse korjata niin paljon.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: B12 - 06 Joulukuu, 2010, 10:10:42

belt on kun vanha 70 luvun ford taunus. Ratin ja pyörien välillä ei ole kontaktia, toimii oman mielensä mukaisesti.


Kyllä Tanarinkin saa ohjausta tottelemaan. Reipas madallus, Nissan Cedric 2.8D jouset, Sachs sport iskarit ja sorvaa nylonista puslat joka kulmaan. Menee kuin silitysrauta mutkassa. T:nimim. -71 GT OHC Turbo Interkuurel
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: 1m4s0_ - 06 Joulukuu, 2010, 11:49:39
Eli sama pätee klooneihin, vaihdetaan koko alusta, hintaa on jo sen paremmin taittuvan verran   :-X
[spoiler]Vähän kokeilen tikulla  ;D[/spoiler]
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Meitzi - 06 Joulukuu, 2010, 12:54:34
Muista myös lapojen tasapainoitus ja tracking...
Mitä se tämä tracking tarkoittaa? Onko se, että nämä lapakulmat on samat. Eli siivet menee samalla korkeudella?

Miten tärkeä työkalu on swashplate leveler?
Tajusin tuossa että rahaa saa menemään helposti 100€ pelkkiin työkaluihin. Noita ruuveja kun ei voi kiristää vain vähän "sinnepäin" kuten RC autoissa.

Ja onko kellään antaa diagnoosia kun kevyen torpin jälkeen (torppi mikä torppi) yks swash servoista (millähä nimellä niitä nyt sanotaan) oli siirtyyny muutama kymmnen astetta. Eli tarkoitan että ikäänkuin sen keskikohta oli "väärässä". Eli onko servo auttamattomasti mäsänä, tokihan pystyn korjaamaan kun siirrän vain varren uuteen kohtaan, mutta vähä arveluttaa. Testatessa se kyllä näyttää toimivan.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: zxiicci - 06 Joulukuu, 2010, 13:14:59
[spoiler]
...siivet...
Täällä ei ole siipiä :D Ne on LAVAT! :D sori oli pakko sanoa[/spoiler]
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: mnentwig - 06 Joulukuu, 2010, 13:17:17
>> Tajusin tuossa että rahaa saa menemään helposti 100€ pelkkiin työkaluihin

Moi,

swash leveler, pitch gauge, tachometer, thermometer, amperemeter, data logger are all tools that you don't need if you know what you're doing. I'd consider a plastic caliper rule for setting ball links essential, it's €2.50 from Clas Ohlsson.
For most people, all the "expert" tools do IMO more harm than good for various reasons. All too often, they make you believe you know what you're doing when this is not the case.

I remember a certain 700N I test-flew where the owner was adamant he'd set -3 degrees negative pitch by pitch gauge.
I checked with plain eye - glad that I did before flying - because the pitch range was all positive. Probably we wouldn't have gotten it back down the "regular way". So much about reality.

One problem with super-exact measurement is that the ideal number is different for each individual heli, and, more importantly, pilot.
Even if you measure pitch to 0.001 degree accuracy, no one can say with certainty whether the ideal max. pitch for you is 8 degrees or 13 degrees. And don't get me started on infrared thermometers on reflecting surfaces such as engine backplates.

You can measure 0 degree pitch very accurately by folding both blades backwards. If they form a "v" when holding the flybar, it's not 0 degrees.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Tohtori R - 06 Joulukuu, 2010, 13:22:36
Muista myös lapojen tasapainoitus ja tracking...
Ja onko kellään antaa diagnoosia kun kevyen torpin jälkeen (torppi mikä torppi) yks swash servoista (millähä nimellä niitä nyt sanotaan) oli siirtyyny muutama kymmnen astetta. Eli tarkoitan että ikäänkuin sen keskikohta oli "väärässä". Eli onko servo auttamattomasti mäsänä, tokihan pystyn korjaamaan kun siirrän vain varren uuteen kohtaan, mutta vähä arveluttaa. Testatessa se kyllä näyttää toimivan.

taitaa olla ratas hypänny hampailla... uusi ratassarja servoon vaan!
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: mikuni - 06 Joulukuu, 2010, 14:52:24
Muista myös lapojen tasapainoitus ja tracking...
Mitä se tämä tracking tarkoittaa? Onko se, että nämä lapakulmat on samat. Eli siivet menee samalla korkeudella?

Juuri tämä on se, katso vaikkapa nutcazzen videosarja, mutta älä pidä kopteria kädellä kiinni, vaan kiinnitä muulla tavalla.
http://www.youtube.com/watch?v=f134HZLs2Lk# (http://www.youtube.com/watch?v=f134HZLs2Lk#)
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Meitzi - 06 Joulukuu, 2010, 19:30:38
swash leveler, pitch gauge, tachometer, thermometer, amperemeter, data logger are all tools that you don't need if you know what you're doing. I'd consider a plastic caliper rule for setting ball links essential, it's €2.50 from Clas Ohlsson.
For most people, all the "expert" tools do IMO more harm than good for various reasons. All too often, they make you believe you know what you're doing when this is not the case.

You can measure 0 degree pitch very accurately by folding both blades backwards. If they form a "v" when holding the flybar, it's not 0 degrees.
Kiitos. Tämä helpotti oloani. Miksihän näitä vinkkejä "perinteisiin" mittausmenetelmiin on jotenkin vaikeampi saada? Esimerkiski se miten tasapainotetaan siiv.. korjaan LAVAT. Ei sitä esim löydy täältä wikistä. Lisäksi minulle nimenomaan riittää tuo 0 kulman löytäminen.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Dutchman - 06 Joulukuu, 2010, 19:51:33
Youtubessa montakin filmiä! Kijoita vaikka hakuun: Blade balancing
Omasta mielestä täydellisen 0-kulman löytämiseen tarvitaan lapakulma-mittari.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Meitzi - 06 Joulukuu, 2010, 19:55:50
Youtubessa montakin filmiä! Kijoita vaikka hakuun: Blade balancing
Tämä ei ollut minun pointti. Nyt kun tiedän että se on mahdollista, löydän. Mutta luin täältä wikit ym ja siellä oli vain hienoja ohjeita swash leverin käytöstä. Nyt tajuan, että aloittelijana ne vain sotkivat minua, eivät auttaneet.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: mnentwig - 06 Joulukuu, 2010, 20:08:26
>> Miksihän
OK this is nasty:
There are folks who spend a lot of time flying helicopters. There are folks who spend a lot of time talking helicopters. Not many have time for both :)

There are a few very basic rules, for example this:
3D helis are usually designed symmetrically. Everything is at 90 degrees in center position at zero pitch.
Once this is understood, things suddenly get childishly simple.

It's so easy to lose the forest for the trees in forum discussions. I've seen the results many times, could tell some stories here...
Yes, there is a tiny little bit of arcane knowledge involved. Like in cooking.
Now imagine the dirty little secrets of the world's 10000 best cooks used on a single dish, by someone who doesn't actually understand why... My scrambled eggs turn into a splatter movie.


PS: About swash leveler (below): Use your eyes, simple as that.
In a trimmed heli, the swashplate is not level. By measuring super-accurately you gain... nothing.

It does make a tiny little difference regarding interaction when you use the full servo travel, one year later in your flying career. But that's irrelevant for a beginner, "arcane knowledge" in my book.

The typical problem is not that people don't measure accurately enough. The typical problem is that people miss obvious issues that are right in front of my eyes - like non-90 degree angles, completely different pushrod lengths or 50/130 servo endpoints that scream "nonsense" - if I'd only bother to look.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Jänkhäkopteristi - 06 Joulukuu, 2010, 20:09:28
Swassileveri on oiva työkalu. Sillä saa varmasti swassin suoraan. Itse en omista mutta olisi varmasti oiva työkalu säätöihin. Mikäs sulla on nyt siel mikä eniten mietityttää?
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Meitzi - 06 Joulukuu, 2010, 20:43:45
Swassileveri on oiva työkalu. Sillä saa varmasti swassin suoraan. Itse en omista mutta olisi varmasti oiva työkalu säätöihin. Mikäs sulla on nyt siel mikä eniten mietityttää?
mnentwig avasi vain mulle juuri, että en todellakaan tarvi tuota leveleriä. Riittää kun mittaan linkit saman mittaiseksi ja homma on todellakin siinä. Nyt vain unohdan kaiken ylimääräisen ja keskityn perusasiohin.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: 1m4s0_ - 06 Joulukuu, 2010, 22:44:47
Niin lyhykäisyydessään kun armit on suorassa 90 asteen kulmassa pääakseliin nähden->swashiin nähden. kaikki linkit niin että ovat saman mittaisia ja nupin linkistöt 90-asteen kulmissa kun swash on keskellä liikealuetta ja nupissa 0-astetta on mekaanikan osalta homma ok. Radiosta hommat mieleisiksi sen jälkeen.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: mnentwig - 06 Joulukuu, 2010, 22:56:28
just for the record: I edited my post in response to the following one about swash levelers.
sorry, should have made that clearer, didn't want to spam the forum as I'm doing now  ;D

You'll find a 10mm version in my toolbox as well, in mint condition because used rarely.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 07 Joulukuu, 2010, 18:57:57
Nyt on sitte beltti himas  :D Tein siihen jo ensimmäisen korjauksen eli flybarin paddle oli ihan oudossa kulmassa verrattuna toiseen.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: 1m4s0_ - 07 Joulukuu, 2010, 19:05:09
Onhan ne nyt molemmat samassa linjassa sen "kehikon" kanssa, jonka läpi se tanko menee?
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 07 Joulukuu, 2010, 19:25:57
Kyllä.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 07 Joulukuu, 2010, 21:24:03
Akku ladattu ja huomenna sitte ensilento  :)
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Meitzi - 07 Joulukuu, 2010, 22:21:19
Jos nyt alottaja ei suutu, kun otsikko kuitenkin on sopiva.

Haluaisin mielipidettä onko järkeä pistää tuohon stabilointitankoon tuplapainot aloittelijalle?
grammoja en osaa sanoo kun ei vaakaa käsillä
(http://koti.mbnet.fi/meitzi/flybar_paino.jpg)

Tosin pilotti on lentokiellossa kunnes lentokelpoisuus on tarkistettu.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: zxiicci - 07 Joulukuu, 2010, 22:50:59
Itse en ole koskaan painoja lisännyt eli minulla ei ole kokemusta siitä miten se käytönnössä vaikuttaa.
Itse olen sen sijaan laittanut expoja radiosta. Rauhottuu aika kivasti kun laitat vaikka 15 tai 20 pinnaa ELEn ja AiLen. Eipä tarvitse sitten kikkailla noiden painojen kanssa.

En tiedä mikä radio sulla on joten en tiedä onko tämä mahdollista.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: kaardian - 07 Joulukuu, 2010, 22:58:21
Itse testailin joskus kauan sitten MiniTitanissa köykäsempiä painoja. Sain Mnetwigiltä sellaset 3g painavat lätkät, ja niillä se muuttu kovin jännäks.

Lyhyesti sanottuna, mitä enemmän painoa sen vakaampi. Mitä pitemmän varren päässä sen enemmän se vaikuttaa ohjaukseen.

Jos pisätää tuplaten painon, niin muuttunee hieman vakaammaksi, ja kääntyy hitaammin. Joku FAIstelija osannee selittää syyt taustalta ja kertoa että meneekö se tuulen mukana sit vai miten.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Jussi. - 07 Joulukuu, 2010, 23:07:38
Minä tossa taannoin laitoin tuplapainot HK-450een kun reenailin sillä vähän noita FAI-leijutuksia paremman puutteessa.  Kyllä se kopperia rauhoittaa kummasti, eli kokeile vaan.  Jos tuntuu että on liian liimanen kääntymään niin ottaa pois.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 08 Joulukuu, 2010, 14:46:01
Nyt on sitte ensilento lennetty  :) Ei mitään kovin vaikeeta sain ihan hyvin leijuteltuu ihan tasasesti. Pari kertaa vielä ni on leijuttelut hallussa : )

Meinas myös mennä ne alkp lavat kun lähti kallistumaan mut ehdin pistää korjausta vastakkaiseen suuntaan  ;)
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: zxiicci - 08 Joulukuu, 2010, 17:13:48
Nyt on sitte ensilento lennetty  :) Ei mitään kovin vaikeeta sain ihan hyvin leijuteltuu ihan tasasesti. Pari kertaa vielä ni on leijuttelut hallussa : )

Leijutteluun lasketaan myös kylki/nokka isteään päin leijuttelu. Myös selällään leijuttelu on leijuttamista ;) wink wink

Mutta suuret onnittelut onnistuneesta ensi lennosta!  8) Siitä se lähtee!
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 08 Joulukuu, 2010, 17:36:05
Tässä joku päivä vois lisätä videon tai kuvia :)
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: 1m4s0_ - 08 Joulukuu, 2010, 18:13:07
Tosiaan, monet orientaatiot löytyy leijuttelulle ^^
Mutta onnea, eiköhän se siitä lähde  ::)
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Meitzi - 08 Joulukuu, 2010, 18:29:22
Itse olen sen sijaan laittanut expoja radiosta. Rauhottuu aika kivasti kun laitat vaikka 15 tai 20 pinnaa ELEn ja AiLen.

En tiedä mikä radio sulla on joten en tiedä onko tämä mahdollista.
Ei ole mahdollista nykyisellä mankalla. Toki dualrate löytyy, mutta ei aja samaa asiaa.
Käytättekö noita expoja ns. jatkuvasti vai pelkästään harjoitteluvaiheessa?
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: zxiicci - 08 Joulukuu, 2010, 19:14:01
Ennen tota FBL nuppia ja beastxää mulla tais olla expoja joku 8 prossaa koko ajan. Kivempi leijuttaessa korjailla kun kopteri on rauhallinen liikkeissään, mutta tarvittaessa liikettä löytyy ihan samanlailla kun ilmankin expoja.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: mnentwig - 08 Joulukuu, 2010, 19:53:30
>> kun kopteri on rauhallinen liikkeissään

just to state the obvious: Expo has no influence whatsoever on the physics of the helicopter.

My recommendation/opinion is: Use pinch grip (two fingers), learn to fly without any expo, or very little.
Moving the sticks accurately is a skill that needs to be learned, and it's best learned without expo.

It's a kind of semi-religious question, I guess everything has been said already a dozen times over. Whatever, my opinion is based on the observation that

a) a pinch flier has no problems to convert to thumbs.
b) Someone who's used to fly without expo can get used to expo rather quickly.
The opposite does not apply for either, most definitely not.

In other words, consider putting it in later when you know you can fly without. Most likely it won't feel natural then.

And with flybar weights, expo could be useful for flying while being tasered :)

Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 08 Joulukuu, 2010, 21:02:46
Latasin akkuja 5 tuntia eikä laturi sanonu että ois täys vielkään joten otin irti ja kävin lennättämässä. Mitäs nytten ehdottaisitte kuinka paljon lataan kun en nyt ehdi lentelemään vähään aikaan siis säilytykseen.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Falconi - 08 Joulukuu, 2010, 21:05:14
Latasin akkuja 5 tuntia eikä laturi sanonu että ois täys vielkään joten otin irti ja kävin lennättämässä. Mitäs nytten ehdottaisitte kuinka paljon lataan kun en nyt ehdi lentelemään vähään aikaan siis säilytykseen.

Mikä laturi ja mitkä akut? Veikkaan et on balansoinu jotain pikku eroo.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 08 Joulukuu, 2010, 21:13:22
E sky:n normaali stockki 11.1v 1800mah lipo ja se normaali E sky laturi.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: 1m4s0_ - 08 Joulukuu, 2010, 21:21:48
Jos on se eskyn "tulitikkuaski" niin en ihmettele, suosittelen hankkimaan paremman laturin, maksaa pari kymppiä kiinasta.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 08 Joulukuu, 2010, 21:31:25
Sitten vielä mikäs ongelma pitäiskö se gyron katkaisija kääntää toiseen suuntaan ku lähtee nostaa kaasua ni lupteri alkaa kääntymään myötäpäivään. Pitää olla trimmi ihan vasemmalla että pysyy suorassa.

Gyro on tällä hetkellä NOR asennossa.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: zxiicci - 08 Joulukuu, 2010, 21:46:13
Sitten vielä mikäs ongelma pitäiskö se gyron katkaisija kääntää toiseen suuntaan ku lähtee nostaa kaasua ni lupteri alkaa kääntymään myötäpäivään. Pitää olla trimmi ihan vasemmalla että pysyy suorassa.

Gyro on tällä hetkellä NOR asennossa.

Ei pidä kääntää jos se sulla pysyy nyt jotenkin hallussa. Jos käännät sen gyron asentoon REV niin gyro vaan " heittää lisää vettä myllyyn" ja korjaa väärään suuntaan. Eli kopterisi pyörii ja perä ei pidä vaikka mitä tekisit.

Säädä gyro rate tilassa servoa peräpuomilla liikuttaen eteen tai taakse. Perän säätöön älä käytä radiossa olevaa trimmiä sillä gyro tunnistaa sen ohjauskäskyksi ja eskyn "headlock" :D ei ainakaan toimi
niinkuin kuuluisi.



Ja mun mielipide tohon expo juttuun on että jos on mahdollista käyttää expoja niin kannattaa jos se tuntuu helpomalta/oikealta. Itse käytin alussa expoja enemmän ja kun opin taivaslentämään niin vähemmän.
Osaan lentää ilman, mutta mielestäni on kiva käyttää expoja vähän jos kopterin ohjaus tuntuu liian herkältä pieniin korjausliikkeisiin.
Toisaalta jos haluat oppia mentwingin kaltaiseksi 3D lentäjäksi niin tuskin vaikuttaa kauheasti käytätkö siinä beltissä/hk450sessä expoja vai et. Jos ja kun ostat uuden "3D" kopterin se tulee olemaan ihan erillainen ja paljon herkempi kuin belt/450nen! Kokemuksesta voin sanoa että isommalla kopterilla on helpompi opetella kaikki flipit, vaakakierteet ja sun muut loopit. Isojen poikien tempuista en osaa sanoa mitään :D

e. Voihan siellä olla täysi liikealue käytössä vaikka käytät expoja. Se riippuu millaiseksi käyrän teet. Et vain tee "exposta" lineaarista vaan exponentiaalisen. Eli käyrä on liikealueen alussa loivempi ja jyrkkenee loppuun mentäessä. Näin saa melkein samantuntuisen kopterin, mutta korjausliikkeet on rauhallisempia.
Ja joo expot ei vaikuta kopterin fysiikkaan mitenkään vaan sillä saadaan tikun pieni liike isommaksi.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 08 Joulukuu, 2010, 22:04:39
Oisko jotain videota tai tarkempaa ohjetta miten saan sen perän säädettyä oikein  ???
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: zxiicci - 08 Joulukuu, 2010, 22:10:19
No käytännössä teet seuraavasti:

1. Kopteri headlockissa päälle
2. Laitat gyron rate tilaan eli sen väännät sitä gyro vipua (vipua, ei potikkaa. ) niin että gyrossa ei pala punasta valoa.
3. Sitten otat kopterin ilmaan ja katson kumpaan suuntaan se pyrkii menemään.
4. Katsot kumpaan suuntat jouduit korjaamaan ja avaat servo kiinnityksen ruuvveja ja siirrät servoa sinne päin mihin piti korjata. Huonosti selitetty mutta koita pärjätä :(
5. teet tätä niin kauan että kopteri pysyy/suunnileen pysyy paikallaan.
6. kopterista virrat pois ja käynnistät taas headlockissa. Säädät vielä kerran gainin oikein niin että kopterin perä ei wäggää ja toivot parasta.
7. Jos se vielä ryömii niin pehmusta gyroa ja tee kaikki vippaskonstit mitä HK gyron käyttäjät tekee.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 08 Joulukuu, 2010, 22:18:07
Mietiskelinkin tossa ihan väärin no pitää testailla eiköhän sen saa jotenkin säädeltyä : )
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Juge - 08 Joulukuu, 2010, 22:18:21
Miksihän näitä vinkkejä "perinteisiin" mittausmenetelmiin on jotenkin vaikeampi saada? Esimerkiski se miten tasapainotetaan siiv.. korjaan LAVAT. Ei sitä esim löydy täältä wikistä. Lisäksi minulle nimenomaan riittää tuo 0 kulman löytäminen.

No esim. Belt wikissä (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=Belt+CP) olen laittanut säätö-osioon Jarmo Stigelin säätö-ohjeen (http://www.kolumbus.fi/jake.stigell/kuvat/beltcp.pdf) linkin josta löytyy myös lapojen tasapainotusohje. Samassa ohjeessa on myös gyron säädöstä kerrottu. Aloittavan Beltistin must matskua!!

Kyllähän tuolta wikin puolelta löyty ainakin ohjeet kulmien säätämiseen. Lapakulmat (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=LapakulmatJaSaato)
Tietysti enempikin voisi löytyä jos innoikkaita wikistejä löytyy..
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: 1m4s0_ - 08 Joulukuu, 2010, 22:28:24
ja wikin puolella "GY401 säätö" siinä on mekaanin setuppin teko selitetty
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 09 Joulukuu, 2010, 15:39:50
Nyt kävin kokeilemassa uusia peräsäätöjä ja ne toimi ei tarvii ku tikusta iha pikkase vääntää vastaan ja kopteri pysyy suorassa.  ;D
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 12 Joulukuu, 2010, 14:04:34
Noniin ja sitten iski uusi probleema. Peräservo kääntyy itsestään keskiasennosta jompaan kumpaan suuntaan kun tikku on keskellä. Mikä ton aiheuttaa?
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: B12 - 12 Joulukuu, 2010, 14:15:31
Noniin ja sitten iski uusi probleema. Peräservo kääntyy itsestään keskiasennosta jompaan kumpaan suuntaan kun tikku on keskellä. Mikä ton aiheuttaa?

Onko käytetty trimmiä tai subtrimmiä peräsimelle? Gyro tulkitsee trimmin ohjaukomennoksi ja vetää servon laitaan nopeammin tai hitaammin trimmin määrästä riippuen.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Meitzi - 12 Joulukuu, 2010, 14:45:49
Noniin ja sitten iski uusi probleema. Peräservo kääntyy itsestään keskiasennosta jompaan kumpaan suuntaan kun tikku on keskellä. Mikä ton aiheuttaa?
Kai tiedät mikä on gyro?
Sinä kun et säädä ohjaimesta servoa, vaan gyroa. Eli tikku voi olla missä asenssa tahansa ja servo missä asennossa tahansa ja silti kaikki voi olla ok. Jos esim pistä koneeseen virrat päälle ja siirrät perää muutan asteen niin servo liikkuu heti. Näin kuuluukin tapahtua.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 12 Joulukuu, 2010, 15:36:12
Mutta sitten kun lennän joudun korjaamaan sen servon liikkeen tikulla ja se ärsyttää. Ulkona se servo lähti itsestään korjautumaan toiseen suuntaan sitten kun otin sisälle ni se korjas taas ihan toiseen ääripäähän. Eikä ole käytetty trimmiä. Joku lämpötila juttu?
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Falconi - 12 Joulukuu, 2010, 16:00:50
Halpis gyrot eivät tykkää lukeman perusteella lämpötilan vaihteluista. Eli jos pihalla lentelee niin varmaan olisi hyvä et vähän aikaa antaa olla ennen virtojen kytkemistä. Muistaa vaan akun pitää lämpimässä.

Ootko varma ettet heilauta kopteria ollenkaan kun kytket virrat? Itsellä gauissa alignin GP780:n oli todella herkkä tuolle tärinälle, monesti heti virtojen laittamisen jälkeen ajoi toiseen reunaan servon, mutta kun uudestaan laittoin virrat varomammin niin toimii. Esim liian tiukat liittimet voivat aiheuttaa sen, että kopteri liikahtaa juuri kun virrat kytkee.
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: Petsku333 - 12 Joulukuu, 2010, 16:12:38
No noi liittimet joutuu kyllä puristaa aika kovaa kiinni..
Otsikko: Vs: Aloittelijalle vinkkejä lennätykseen
Kirjoitti: 1m4s0_ - 12 Joulukuu, 2010, 18:25:09
Ei puhelimella jaksa selata taakse ketjua.. mikä gyro?
Aloitappa sillä että lue wikistä gyroa koskevat hommat. Sitten nollaan kaikki perää koskevat asetukset, aloita wiki- ohjeen mukaan saatö.