Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Lauri P - 26 Marraskuu, 2010, 19:48:35
-
Alkopa hiukkasen kiinnostaa 3D mallinnus ku poijjaat pisti kuvia noista tekeleistään. ;D
asia kun vaivas niin pakkohan oli jotain tehdä->Töissä (veneenrakennus firma) projektipäällikön juttusille ja kyseleen firman käyttämästä ohjelmasta!
meillä käytössä tuo Rhino3D ja sain sit vinkkiä et ko. ohjelmaa saa netistä ladattua semmosena demoversiona et voi tallentaa vain 25 kertaa työnsä,muuten toimii ymmärtääkseni kuin täys versio.
tuolla nyt illan koittanu säätää ja jotain avaimenperää sain tehtyä reikä ja kohotekstillä,erinlaisia pintamateriaaleja tehtyä ja muotoja yhdisteltyä.
kivalta vaikuttaa.
ohjelman saa siis osotteesta Rhino3d.com
onko muilla ohjelmilla vastaavanlaisia demoja ihan opettelu tarkotukseen?
laittakaa yleistä juttua ja tietoa muutkin.
-
Autodesk Inventorista on ainakin opiskelijalisenssi maksutta kaikilla herkuilla. Ainakin oli taannoin, kun työn ohessa punnersin.
Samoin kotimainen Vertex G4 oli opiskelijalisenssillä. Vertexin kanssa meni usko koko hommaan, mutta Inventor on aloittelijaystävällinen.
-
Cinema 4d (mie käytän tätä) tarjoa myös sellaisen demon. maxon.net
-
Autodesk Inventorin saa tosiaan opiskeljalisenssillä. Itsellä on semmonen. (Kemi-tornion AMK:ssa opiskelen)
Oli tuossa eetu kanssa just puhetta siitä, että kumpi on parempi ohjelma Inventor vai solidi niin molemmat oli sitä mieltä että SW.
Inventor menee niinkin "yksinkertaisessa" piirtämisessä, mutta solidilla pystyy tekemään sitte helpommin vaativia 3D-pintoja.
Solidworksia itse enemmän käyttäneenä inventor tuntui aluksi aika kömpelöltä, mutta pikkuhiljaa sitä on alkanut olemaan "sinut" ohjelman kanssa :)
Rhino3D on tyypillisesti käytössä muotoilijoilla. Siitä ohjelmasta en sen kummempaa tiedä, että voiko siinä sitten tehdä mitään kokoonpanoja tai piirrustuksia..
-
siisi miten noi opiskelijalisenssit,saako niit veikkei oo minkää koulun kirjoilla?
-
Opiskelijalisenssin saa ainostaan koulun kautta jos en pahasti erehdy.
-
Sittenhän täysin ilmainen on Blender (http://www.blender.org/), mutta ainakin muistaakseni oli vähän hankalasti lähestytävä ts. käyttöliittymä tuntuu sekavalta. Kuitenkin ihan siistin näköisiä juttuja silläkin on saatu aikaan.
Omat kokemukset tästä on muutaman vuoden takaa eli varmaan on kehitystä ollut sen jälkeen.
-
Opiskelijalisenssin saa ainostaan koulun kautta jos en pahasti erehdy.
Ei siinä koulun kautta tarvinnut mitään tehdä, mutta piti tilata jonkin oppilaitoksen sähköpostiosoitteesta esim. matti.mallintaja@mikalieamk.fi
-
Sittenhän täysin ilmainen on Blender (http://www.blender.org/), mutta ainakin muistaakseni oli vähän hankalasti lähestytävä ts. käyttöliittymä tuntuu sekavalta. Kuitenkin ihan siistin näköisiä juttuja silläkin on saatu aikaan.
Omat kokemukset tästä on muutaman vuoden takaa eli varmaan on kehitystä ollut sen jälkeen.
Mulla on tuo Blender, alkuun se tosiaan oli hankala käyttää, tosin niin oli facebook myös sekava kun sitä ekaa kertaa kummastelin :D
Hommasin tuon Blender for dummies kirjan niin johan lähti homma selkiytymään ja google on täynnä ohjeita.
http://www.blenderbasics.com/ (http://www.blenderbasics.com/)
Blender on kyllä hauska kun sillä saa vähän kaikenlaista väsäiltyä:
http://www.youtube.com/watch?v=HE6jWNiecoI# (http://www.youtube.com/watch?v=HE6jWNiecoI#)
-
Niin, pitää olla koulun sähköpostiosoite. Ei riitä vaan että on osoite vaan pitää päästä myös kirjautumaan, että saa sieltä saapuneista sen linkin.
Tietysti joku vähän enemmän tietokoneita näpränny saa kaiken, vaan niin saa pirkon puodistakin jos haluaa ;)
-
Blender on oikeasti tosi hyvä, mutta niinkuin tässä mainittiin sen käyttöliittymä tuottaa hieman vaikeuksia. Blender osaa varmaan tehdä kaiken minkä noi maksulliset ohjelmat tekevät ja ilmaiseksi. Olen yrittänyt käyttää sitä jo vuosia mutta kaupalliset ohjelmat vievät tosielämässä voitan, en nähnyt siinä sellaista potentiaalia että pitäis osata käytää sitä. Eli työelämässä noi muut ohjelmat ovat käytössä ja jos osaat täydellisesti käytää blenderiä mutta firma johon menet töihin ei käytä sitä, niin siitä ei ole paljon apua.
Nykyään kuitenkin yhä enemmän yritykset ottavat käytöön blenderiä (tiedän erään arkkitehtitoimistonkin käyttävän tätä).
Versio 2 mukaan piti tulla uudistettu käyttöliittymä mutta sitä ei näkynyt. 3 versio tekee tuloaan jospa siinä olis se "järkevämpi" käyttöliittymä. Ajon kyllä heti siirtyä siihen jos tuo toteutuu.. Ai niin ja blenderhan on pintamallinnus ohjelma joten sitä ei voi ihan suoraan verrata esim SolidWorksiin tai Inventoriin jne..
Blender on samassa luokassa kuin esim, Cinema 4d, 3ds max, houdini, maya....
-
Kellään tietoa jonkunsortin SolidWorksistä mikä lähtis toimimaan ihan suoriltaan mäkillä? Parallelssilla oleva windows 7 ei kykene hakeutumaan nettiin ja bootcamppia en jaksa säätää kun kyrsii se buuttailu.
-
Kellään tietoa jonkunsortin SolidWorksistä mikä lähtis toimimaan ihan suoriltaan mäkillä? Parallelssilla oleva windows 7 ei kykene hakeutumaan nettiin ja bootcamppia en jaksa säätää kun kyrsii se buuttailu.
Rhinoceros 3D:stä näkyis olevan myös mätäomena versio. http://www.irhino3d.com/ (http://www.irhino3d.com/)
Toi on enemmän taiteellinen softa, mutta kuitenkin enemmän CAD-tyylinen käyttikseltään kuin esim Maya. Saa kai siihen millimitatkin näkymään kuten Solidworksis.
Mukana tulee selkeet ytimekkäät tutoriaalit joilla oppii kaiken tarpeellisen. Ite oon tuolla muutaman pienen mallin tehny.
(http://sniiki.net/3d/ixus1.jpg)
(http://sniiki.net/3d/ixus2b.jpg)
(http://sniiki.net/3d/qcam1bigger.jpg)
(http://sniiki.net/aalto/moucepticon_final/moucepticon1.png)
(http://sniiki.net/aalto/moucepticon_final/moucepticon2.png)
(http://sniiki.net/aalto/moucepticon_final/moucepticon4.png)
Mallit tehty Rhinossa, materiaalit ja renderöinnit 3D Studio Maxissa.
Tuo mutanttihiiri on ihan tänään valmistunut tekeles erääseen projektityöhön. Muutaman vuoden tauko oli Rhinosta mutta äkkiä se taas muistui mieleen.
-
Tuolla rhinolla saa kyllä tehtyä vaikuttavia malleja. Mie olen käsittäny, että nuo taiteteolliset muotoilijat käyttää enemmän tuota rhinoa, kun se on juurikin enemmän taiteellinen ja sitten tuo SW/inventor yms. vastaavat on enemmän perus koneenrakennuksen suunnittelusoftia.
Itse oon yrittäny käyttää tuota rhinoa, mutta aivan utopistinen ohjelma mulle.
Ps. Tosi hienosti mallinnettu kamera. Aivan kuin esikuvanasa (tosin mulla Ixus 60) ;)
-
Onkos tuota saatavilla Windows-käyttöjärjestelmälle? Äkkiseltään törmäsin vain Mac-versioon.
-
Ai rhinoa?
On saatavilla!
-
Joo onhan se toki (mua ei mäkkiin saa kajoamaan edes tikulla). Normaali nimi on siis pelkkä "Rhino". Omenaiseen versioon on vaan lisätty tuo pakollinen "i".
http://www.rhino3d.com/ (http://www.rhino3d.com/)
-
sniiki:
Aika pro rendauksia sulla siinä. :o
-
sniiki:
Aika pro rendauksia sulla siinä. :o
No kiitos, vaikken nyt proosta tiedä - satunnaista harrastelua tämä vaan on. Innostuin joskus vuosia sitten maxista enemmänkin ja väänsin tämmösen Audin. Ei vaan tahdo löytyä aikaa tälle(kään) harrastukselle.
(http://sniiki.net/3d/audionbridge.jpg)
-
Hei!! aprillipäivä meni jo!! ;D ;D
aiva mieletöntä jälkeä on kyllä!! :o :o
-
Jotenki minusta alkaa tuntumaan nyt siltä, että noita malleja ei millään SW/inventorilla paljon tehdä, vaan noihin on olemassa jotkut vasitut ohjelmat kuten rhinot ja vastaavat :o
Törkeän hieno!!
Hei mutta joo.. ookko varma että ei ole oikea auto, mistä napattu kuva ;D ;D ;D
-
Hei mutta joo.. ookko varma että ei ole oikea auto, mistä napattu kuva ;D ;D ;D
Hssst. älä paljasta ;)
(http://sniiki.net/3d/audiwire.jpg)
Materiaaleilla, valaistuksella ja renderöintimoottorin laadukkuudellahan se heino jälki loppupeleis tehdään. Toki itse rautalankamallinkin pitää jonkinmoinen olla tietenkin :)
Mallithan voi vääntää melkeen millä ohjelmalla tahansa. Yleensä kaikkien näiden softien välille löytyy jokin tapa siirtää mallit ohjelmasta toiseen. Ite käytän renderöintiin ja loppusäätöön aina 3D Studioo vaikka rautalangan muulla tekisinkin. Audi on tehty subdivision modeling ("box modeling") -tekniikalla, joka eroaa näistä CAD-tyylisten softien tekniikasta (SW,Illustrator,Rhino) täysin.
-
Kuva on mielestäni otettu, Turkissa ! ?
-
Kuva on mielestäni otettu, Turkissa ! ?
Melkonen paikkamuisti sulla :) Joo Marmarikseltahan tuo tausta on. Kivitie tohon kaiteeseen asti mielikuvitusta.
-
Melkonen paikkamuisti sulla :) Joo Marmarikseltahan tuo tausta on. Kivitie tohon kaiteeseen asti mielikuvitusta.
Oon pari kertaa käyny Turkissa ; viikko Marmariksessa ja edellisellä Kos:n reissulla Bodrumissa, päivän keikka.
Mutta noi veneet ja niiden mallit kun kuvasta näin, niin itse olin "satavarma" paikasta vaik' kysärin laitoinkin ;)
-
Oon pari kertaa käyny Turkissa ; viikko Marmariksessa ja edellisellä Kos:n reissulla Bodrumissa, päivän keikka.
Mutta noi veneet ja niiden mallit kun kuvasta näin, niin itse olin "satavarma" paikasta vaik' kysärin laitoinkin ;)
No aattelin että edes olis toi vuori tuolla takana jonka tunnistit mutta että veneet :D ;D
-
Joo ihan selvästi Turkista, hienot kiveykset tossa. Laatu paistaa :) anyways.
Oliko muuten vray vai 3ds maxin oma rendaus moottori kyseessä?
Valaistuskin onnistunut tosi hyvin. Ja on tarkka malli 10 points. Hyvin tarkka!
Pakko sanoa:
Kaikki 3d mallit ovat oikeastaan samoja, tai ainakin ideana. Solidit ja AutoCADit käyttävät ensisijaisesti tilavuusmalleja, noi visualisointi softat taas pintamalleja. Pintamalleja voi tehdä monella tavalla. Box modeling, pointmodeling, patch modeling jne. Solidid ja muut ovat taas sitten parametrisiä. Tähän asti noi softat olivat erikoistuneet vain johonkin tietyyn tyyliin. Esim. solidi osaa nykyään tehdä myös hyvin pintamalleja jne.
Nykyään noi softat kuitenkin alkavat olemaan jo niin samanlaisia keskenään että kohta tulee varmaan softa joka tekee kaiken yhtähyvin.
-
Sittekkö vielä osais käyttää ;D
Ei kait se taas ole kuin treenin puutetta..
-
Joo ihan selvästi Turkista, hienot kiveykset tossa. Laatu paistaa :) anyways.
Oliko muuten vray vai 3ds maxin oma rendaus moottori kyseessä?
Kiitos kehuista. V-ray:llä joo kaikki nuo rendattu.