Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Lauri P - 17 Marraskuu, 2010, 19:35:00

Otsikko: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Lauri P - 17 Marraskuu, 2010, 19:35:00
iltaa.

laitanpa nyt tälläsen kysymyksen ku tuli erittäinki kohtikäyväksi aihe viime viikonloppuna.

mulla on siis tuos trex 600 ja setuppina on seuraavaa:

-600M mosa
-align 100A säädin
-hobbywing 5A bec
-flightmaxx 6s 5000mAh 30c pakat

pakasta varmaan asteen verran.
viikolla torstaina kävin tuolla lentään ja tein isoa silmukkaa ja kaartelua jonku aikaa ja sit otin kopun eteen ja aloin pomputtaa kopteria.
siinä sit otin yhen vähän räväkämmän pompun ja sen seurauksena mosa sammu,korkeutta oli joku vähä alta 10m ja siit hiukka kova autorotaatio alas.
ihmettelin aikani ja löin kopuun virrat päälle ja kokeileen.nyt pompusta sama,mosa sammu,mutta ennenku ehin holdia laittaa ni mosa sai taas äkisti virtaa ja kuin ei mitään.
Futaban vastari ei tietääkseni ilmota onko vastarilta menny virrat mutta en usko koska kopu ei muuten värähtänykkää mihkään ilmassa.
tarkastelin kaikkia sähköjä noin päällisin puolin ja löytyikin kaasukanavan liitin joka oli vähän noussu vastarilta ja olin jo varma että vika oli siinä koska juuri signaalin puoli oli eniten ylhäällä.

laiton piuhat kunnolla ja löysyttelin rungon nippareitten alta et ei oo nii tiukalla ja sit sunnuntaina kipparihallin vieressä jalkapallokentällä kokeileen.
se lento kesti noin 20s, typeryyttäni en lämmitelly akkua ollenkaa vaan heti kokeileen et auttoko mun fiksailut eli pomputtaan vaan.
sit tuli trexällä eka torppikin.mosa ku sammu niin luotin et virrat tulee takas mutta mosa vaan "jurrasi" eikä ottanu kiekkaa.siinä mitään autorotaatiota ehtiny ja kopu noin 6m:stä sukkana alas.
sen verran kiekat nupissa aluks kai hidasti kopun tippumista et vauriot jäi särkyneisiin landareihin ja kaapista löytyi heti tilalle uudet.
nyt tänään otin leparin irti ja se näytti olevan suora ja mitään muutakaan vauriota löytäny.
opetuksena tuli että tästälähin jos mikä tahansa vika ilmassa kohtaakin ja autorotaatio vielä mahdollista niin ei rueta siellä ilmassa sen enempi miettiin mikä vikana vaan suoraa autorotaatiolla alas vaikkei sitä iha täydellisesti vielä osaiskaan.

mutta! mikä tässä nyt sitte kyykkääkään??akut ois aika vahvoilla epäilyksissäni mutta tuosta ku mosa jäi tuolla viimesellä kerralla jurraan ni tuli mieleen et meneekö synkka vaan sekasi liian rajusta kaasutikun liikautuksesta?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista! ;D
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Jerkku - 17 Marraskuu, 2010, 20:54:50
Ootko varma että moottori sammuu, oireet kuulostaa samalta ku mulla oli tuossa viikko sitten viissatkussa, eli yksisuuntalaakeri oli irronnut pesästään, lämmetessään luisti, mutta kun jäähtyi otti taas kiinni?
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: 1m4s0_ - 17 Marraskuu, 2010, 22:08:52
Niin yksisuuntalaakeri, pinioni päsee luistamaan motin akselilla(aika kaukaa haettu jos pompottaakkin voi) sitten on nopari..
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Lauri P - 17 Marraskuu, 2010, 23:29:23
oon aika varma ku viimesellä kerralla ku yritin laittaa uuestaa kaasua ni mosa jurras selvästi.niinku sähkömoottori jurraa ku on synkka hukassa. ja mietin et jos kylmä akku kyykkää niin tekeekö se semmosen efektin ku taas alkaa antaa virtaa mut ei anna sitä tarpeeks?
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Lauri P - 17 Marraskuu, 2010, 23:42:20
mää en uskalla uskoa et ois nopari vaikka se ois kyllä ihan täysin mahollinen! :D
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: 1m4s0_ - 18 Marraskuu, 2010, 07:10:00
Ei kylmä akku saa tuollaista aikaan, siinä ei vaan riitä potku mihinkään rankkaan kun akku on kylmä. miten se oli edes kylmä, lämpimästä taskusta koneeseen ne laitetaan  ;D

Jos yksisuuntalaakeri on ehjä niin itse veikkaisin 85% mahdollisuudella että noparissa vika.
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: rane78 - 18 Marraskuu, 2010, 11:55:36
Olikos sulla siinä se orggis alikilin nopari? Jos on, niin omani on kyykännyt usesasti... ko. nopari ei mielestäni ole kyllä kovin laadukas. Vois siis olla täysin mahdollista, että nopari kyykkää.

-Rane
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Lauri P - 18 Marraskuu, 2010, 13:21:16
joo juurinki se vakio.käytiin mikan kanssa tuossa lentään just, mä kaks akkua toodella rauhallista kaartelua ja kyl se tuntu ihan toimivan tuommosessa rauhallisessa ajossa.
ainut vaan et huomas kyllä jo ison eron miten pakkane tekee noille flightmaxxeille,tosi tehottoman tuntonen oli eka akku jonka lensin kylmänä ja sit toinen akku oli takinalla lämpimässä ja sillä oli taas ihan erinlai tehoja. ::) tulis jo kesä!!! >:(

no vaikuttaako ilman lämpötila siihen miten säädin kyykkää??
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: 1m4s0_ - 18 Marraskuu, 2010, 14:05:12
joo juurinki se vakio.käytiin mikan kanssa tuossa lentään just, mä kaks akkua toodella rauhallista kaartelua ja kyl se tuntu ihan toimivan tuommosessa rauhallisessa ajossa.
ainut vaan et huomas kyllä jo ison eron miten pakkane tekee noille flightmaxxeille,tosi tehottoman tuntonen oli eka akku jonka lensin kylmänä ja sit toinen akku oli takinalla lämpimässä ja sillä oli taas ihan erinlai tehoja. ::) tulis jo kesä!!! >:(

no vaikuttaako ilman lämpötila siihen miten säädin kyykkää??

Tuskin, ainakaan tässä. Tietenkin kesällä säädin voi käydä liian kuumana jos on huonosti "ilmatussa" paikassa, talvella ei niinkään kun on kylmä.. toki jäähdytys on aina hyväksi.
Tässä tapauksessa ei varmaan ole kyse lämpötilasta jossei se itsekseen jostain kumman syystä siellä lämpene. Taitaa olla säätimissä tuo lämpösuoja sellainen että heittää virrat kokonaan pois tai tiedä sitten?
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Lauri P - 18 Marraskuu, 2010, 14:34:21
muttei riitä tuo pikku pakanen tälläkertaa..

jaa no!mitä tuota sitte muutako 120A kontronikki fast ladilta tulemaan!!!
[spoiler]No ei varmaan oo varaa nyt!! ;D ;D sehän ois puolet tuon kopterin ostohinnasta!tuo sata ampperinenki 250€![/spoiler]
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Jussi. - 18 Marraskuu, 2010, 21:55:02
6s 600 kopteri syö hirveitä piikkivirtoja..  80A kontronik lyö rajoitinta päälle vaikka kestää melkein tuplat piikeissä hyvin jäähdytettynä. Vanhoilla softaversilla rajoitin sitten jää päälle seuraavaan buuttiin asti, uudella tokenee  niin ettei huomaakaan. Enemmän jännitettä=vähemmän virtaa, eli melkein suosittelisin laittamaan 8s tai 10s setupin jos meinaat rajummin 600:sta lentää.  
Jos laittaa jonkun 150A noparin niin seuraavaksi kyykkää akut pulleaksi tai sulaa liittimestä juotokset auki.
Pehmeää lentoa tai enempi jännitettä.
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Lauri P - 18 Marraskuu, 2010, 22:58:39
joono!empä mää nyt osaakka vielä muuta rajusti ku pomputtaa!!! ;D ;D
täytyy lennellä pehmeästi sitten... ;)
vaikea vaan luottaa nyt tuohon säätimeen ku se on kolme kertaa kyykänny ilmassa.
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Lauri P - 19 Marraskuu, 2010, 01:57:48
Taitaa olla säätimissä tuo lämpösuoja sellainen että heittää virrat kokonaan pois tai tiedä sitten?

ei varmaan vaikuta tässä nyt mihinkää mut selvennykseks et mullahan menee suoraan akulta BEC:in kautta vastarille virta eli vaik säädin löis virrat poikki niin vastari saa sitä vielä.

tosin ihmettelin tuota sillo ku tutkin noita sähköjä et beciltä johdot on juotettu vastarilta tulevien johtojen kylkeen ja johtoja vastarilta säätimeen ei näyttäis katkaistun,siis signaalinhan se tarvii ja ymmärtääkseni plussa pitäis olla poikki mut näyttää ehjältä?? tosin en purkanu niin paljon et ois aivan säätimen tyveen nähny mut eikö noita beciltä tulevia johtoja vois laittaa suoraan uuteen liittimeen joho vetäis sit signaalin??? ??? ??? tartteeko se miinus johtoa tms?
näitä vois joku viisaampi mulle vähä valottaa.

[spoiler]ei tähän aikaan sais enää kysellä tyhmiä,eikä ylipäänsä kirjotella enää mitään!!! :)[/spoiler]
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Tohtori R - 19 Marraskuu, 2010, 10:37:28
Taitaa olla säätimissä tuo lämpösuoja sellainen että heittää virrat kokonaan pois tai tiedä sitten?

ei varmaan vaikuta tässä nyt mihinkää mut selvennykseks et mullahan menee suoraan akulta BEC:in kautta vastarille virta eli vaik säädin löis virrat poikki niin vastari saa sitä vielä.

tosin ihmettelin tuota sillo ku tutkin noita sähköjä et beciltä johdot on juotettu vastarilta tulevien johtojen kylkeen ja johtoja vastarilta säätimeen ei näyttäis katkaistun,siis signaalinhan se tarvii ja ymmärtääkseni plussa pitäis olla poikki mut näyttää ehjältä?? tosin en purkanu niin paljon et ois aivan säätimen tyveen nähny mut eikö noita beciltä tulevia johtoja vois laittaa suoraan uuteen liittimeen joho vetäis sit signaalin??? ??? ??? tartteeko se miinus johtoa tms?
näitä vois joku viisaampi mulle vähä valottaa.

[spoiler]ei tähän aikaan sais enää kysellä tyhmiä,eikä ylipäänsä kirjotella enää mitään!!! :)[/spoiler]


en tiedä onko näitä muitakin tapoja mutta jos käytetään erillistä BECiä niinkuin itsekkin 500 kopussa käytän pitää BEC kytkeä tietenkin ajoakkuun noparin akkukaapeleiden kanssa rinnakkain. BEC sitte vastarin siihen BAT liittimeen jos sellasta ei ole niin punanen ja musta jonkun toisen vastarille menevän piuhan kanssa jollain haarottimella rinnakkain. ja kun käytetään erillistä BECiä pitää noparin johdosta irroottaa se punanen ja suojata ettei pääse osumaan minnekkään!

noi BECit on yleensä hakkureita (ainakaan itse en muuta käyttäisi) ja hakkuri toimii niin että siellä on jännitereferenssi johon se takaisinkytkennän kautta vertaa ulostulevaa jännitettä! nyt jos sitä noparin BECin punasta ei oo irrotettu niin niiden BECien ulostulot on yhdessä ja se josta nyt sattuu olemaan isompi ulostulo säädettynä antaakin kaiken virran ja toisen pulssinleveydet on ihan minimissä koska se vertaa siihen referenssiinsä että ulostulossa on liikaa ja vähentää ulostuloaan minimiin!

eli jos ne on tosiaan yhdessä ja noparin BECissä on säädettynä vaikka vaan ihan vähän isompi jännite niin se irrallinen BEC ei käytännössä työskentele ollenkaan!

en tiedä sitte voihan se olla että jotkut toteutukset ei edes tykkään tosta tilanteesta ja päästävät piirinhengen pihalle mutta periaatteessa niin ei kyllä pitäis käydä...

(tosi vaikea pukea tekniikkaa sanoiksi vaikka olen itsekkin joskus muutaman hakkurin tehny)
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Lauri P - 25 Marraskuu, 2010, 18:29:39
eli jos ne on tosiaan yhdessä ja noparin BECissä on säädettynä vaikka vaan ihan vähän isompi jännite niin se irrallinen BEC ei käytännössä työskentele ollenkaan!

mut eikai tuossa alignin säätimessä ole BEC:iä! vai olenko ymmärtäny väärin jotain? ;D
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Pursi - 25 Marraskuu, 2010, 19:47:35
Juurikin tuossa Alin noparissa ei ole BEC:kkiä siksi se tarvitsee erillisen BEC:in.
Ja koska lentopaino on hyvä pitää mahdollisimman pienenä asensin kopteriin Hi-voltage BEC:in josta saa enemmän virtaa servoille, suoraan lentoakusta.
Tuo BEC kestää muistaakseni 8s tai 10s kennot.

Jos tarrtis jotakin veikata niin kallistun suureen virtapiikkiin noparissa mikä häiritsee sen toimintaa ja aiheuttaa vaikka just ton timing virheen.
Olen myös nähnyt Tubessa videoita jossa just tollanen raju hypyttely rikkoo noparin ja samalla sytyttää akun tuleen...
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Lauri P - 25 Marraskuu, 2010, 20:05:38
kuulostaa kivalta tuo akkupalo!! :D :D
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: 1m4s0_ - 25 Marraskuu, 2010, 21:40:44
Jos nopari palaa voi se oikoa akun sen läpi, tuntuisi että se polttais yhteyden poikki ennenkuin nuin kävisi edellämainitulla tavalla... kaikki on mahdolllista mutta kuinka todennäköistä..
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: mika a - 26 Marraskuu, 2010, 08:58:50
kuulostaa kivalta tuo akkupalo!! :D :D

[spoiler]Tätä kokeillaan heti mää voin lennättää jos sua jänistää ;D ;D ;D ;D ;D :o 8)[/spoiler]
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Lauri P - 08 Joulukuu, 2010, 19:32:50
nonnii!kertokaapas viisaat mitä mä sit laitan jos tuota 8s setupiks meinaan muutella sitten..

ajatuksena hommata nyt joulun aikaan tuo kontronikki ja sit samalla vois miettiä mitä moottoria tuohon sit !myöhemmin! laittaa.

toi 80HV ymmärtääkseni riittää 8s:lle mut kestääks se 6s setuppia miten?

akut täytyy tilailla sit kiinasta turnigyt tms.

ajatuksia,ideoita,kiitos!
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Lauri P - 09 Joulukuu, 2010, 09:08:29
näytti ettei sopivia akkuja ollu harrastekuninkaalla.

onko tuo 120A jive aiva ylimitotettu tuollaseen 600:seen? en ainakkaa huomannu fast ladilla kompromissiä 100A HV:tä...

hjälppiä kaivataan.

joko rane sait hilut,ja mimmosta tilasit?
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Lauri P - 09 Joulukuu, 2010, 11:16:08
ja sit vielä, mikäs moottori kannattaa??kontronikki taitaa olla vähä kallis mulle,scorppari vois olla,luin vaan et syö laakereita.onko hyperionilla sit jotain vastata vai päädytäänö scorpioniin?

pinjoni kait kannattaa tilata samalla,mikä?entä meneekö pääratas vaihtoon?

ja sit mistä akut?minkä kokosia akkuja on porukalla 8s seteissä ollu?

onko muuta mitä pittää ottaa huomioon?
Otsikko: Vs: Mikä kyykkää?
Kirjoitti: Falconi - 09 Joulukuu, 2010, 16:16:50
ja sit vielä, mikäs moottori kannattaa??kontronikki taitaa olla vähä kallis mulle,scorppari vois olla,luin vaan et syö laakereita.onko hyperionilla sit jotain vastata vai päädytäänö scorpioniin?

Rapakon takana ainakin väittivät ja taisipa jossain hyperionin sivuillakin olla, et se hyperion on sama moottori kuin scorpion, mutta paremmilla laakereilla.

Bocalta saa kunnon laakerisettejä jos hajoo laakerit. (Itsekin otin gauin scorppariin varoiksi)