Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: bmw525i - 11 Marraskuu, 2010, 20:14:44
-
Itselleni tuli yllätyksenä että pienoismoottoreihin on jo saatu "ruisku systeemi" ja paljon muitakin hienouksia.
Ruiskutuksella saadaan tasaisempi käynti ja parempi poltoaine talous myös pienoismalli käytössä.
O.S Enginesin valmistama 1.40RX-FI lennokin moottori on varustettu pienois tietokoneella joka tarkkailee moottorin lämpötilaa ja kierroksia ja laskee polttoaineseoksen parhaalle teholle.
Tietokone ohjatulla polttoaineen ruiskutuksella saadaan sopiva polttoaine seos eri korkeuksissa lennettäessä.
Polttoaineen ruiskutuksella saadaan myös tasaisempi käynti sekä pienempi polttoaineen kulutus.
Moottorin tietokone.
Kierrosluku anturi välittää tiedon tietokoneelle.
Lämpötila anturi.
Ruiskusuutin jota EC-1 yksikkö ohjaa.
Kuutiotilavuus:23ccm
Kierroslukualue:1800-10000 kierrosta/min
Teho:3,5bhp / 9000 rpm
Paino:807g
-
Tuo 140 RX on jo historiaa, siinä ei tehot riitä kilpakoneisiin ;)
Nykyään OSn tehdas pilotit ajaa tämmösellä : http://www.os-engines.co.jp/english/2007spring-summer/fs200sfi/index.htm
Eli, ahdettu suoraruisku nelitahti... Ja ne jotka haluaa ihan oikeasti pärjätä F3A arenoilla ajelee tämmösellä: http://www.yspower.co.jp/en/engine/plane/dz175cdi.html
-
Millaiseen kopteriin pulttaisit tuollaisen kiinni, jos valinta mahdollisesti olisi vapaa??
Mielenkiinnosta vain kyselen.... :)
-
Jaa ne on stunteissa siirtyneet nelitahtisiin. Vähän on kieltämättä aikaa kun kiinteäsiipisiä harrastelin. Paljonko tuollaisessa sitten on sitä tehoa? 30 kuutiota sentään, mutta ei paljoakaan kierrä.
-
Itseasiassa YS yritti muinoin tuoda F.91ACH ja F120SCH ahdettuja nelitahteja kopterimarkkinoille, mutta nelitahdin ei niin tasainen käynti ei soveltunutkaan tähän lajiin... Ja silloiset mekaniikat eivät kestäneet ko. moottoreita... YS:n jo tuolloiset nelitahdit olivat kampikammiopaineella ahdettuja ja "epäsuoralla" ruiskutuksella.
http://www.julton.net/YSF120SCHtek.htm (http://www.julton.net/YSF120SCHtek.htm)
http://www.julton.net/YS91ACHtek.htm (http://www.julton.net/YS91ACHtek.htm)
-
Mitä näissä koneissa on ahdettu..?
-
Ilma polttoaine seos AHDETAAN kampikammiosta kerättävällä paineella venttiilikoppaan ja sieltä imuventtiilin kautta männän päälle.
Normaalisti RC nelitahdit huohottaa tuon kampikammiopaineen ulos. YS oli ensimmäinen joka hyödynsi tuon männän alasmennessä tuottaman "turhan" paineen ilmapolttoaine seoksen ahtamiseen. Tätä OS sitten seurasi tekemällä mekaanisen ahtimen OS fs120 SP moottoriinsa, joka on erittäin käyttäjä epäystävällinen moottori....
-
Ilma polttoaine seos AHDETAAN kampikammiosta kerättävällä paineella venttiilikoppaan ja sieltä imuventtiilin kautta männän päälle.
Ei helevetti mikä viritys. Onko tuollaisen toimintaperiaate selostettu jossakin?
e: siis ei kai nyt venttiilikoppaan? Tuossa sylinterin takana on joku loota. Veikkaan silti, että ei tuossa nyt ahtamisesta juuri voi puhua, eikä tuollainen kovin kummoisesti voi hengittää.
-
Ilma polttoaine seos AHDETAAN kampikammiosta kerättävällä paineella venttiilikoppaan ja sieltä imuventtiilin kautta männän päälle.
Ja oliko homma siinä, vai onko polttonesteelle vielä erillinen suihkutus...viitaten ekaan viestiin
-
Tätä OS sitten seurasi tekemällä mekaanisen ahtimen OS fs120 SP moottoriinsa,
Millä periaatteella toimii OS:n mekaaninen ahdin .. Kampiakselin päästäkö -ko
-
Tavallaan on, mutta epäsuora ruiskutus. Pah.... tää on vaikea aihe selittää... Tämä kaikki "tekniikka" löytyy netistä jo moneen kertaan selitettynä eri kielillä...
täältä tähän ja mun moottorimerkki on YS (sekä tahtivammaiset että nelitahdit).
Joo kampiakseli pyörittää mekaanista ahdinta joka on kauhian kokosessa lootassa moottorin takaosassa. Näitä moottoreita nähneenä voin rehellisesti kertoa että pelkään kyseistä keksintöä sen arvaamattomuuden ja tarkan lämpötilavaatimuksen vuoksi...
http://www.osengines.com/history/osm640/osm-1990-fs-120s-sp.jpg (http://www.osengines.com/history/osm640/osm-1990-fs-120s-sp.jpg)
-
Ilma polttoaine seos AHDETAAN kampikammiosta kerättävällä paineella venttiilikoppaan ja sieltä imuventtiilin kautta männän päälle.
Ei helevetti mikä viritys. Onko tuollaisen toimintaperiaate selostettu jossakin?
e: siis ei kai nyt venttiilikoppaan? Tuossa sylinterin takana on joku loota. Veikkaan silti, että ei tuossa nyt ahtamisesta juuri voi puhua, eikä tuollainen kovin kummoisesti voi hengittää.
Kyllä noitten 1.10 ja sitä isompien YS nelareiden ahtopaineet on keskimäärin luokkaa 0.3-0.4 bar. Tuolla joku oli laskeskellut että tällä YS:n ahtosysteemillä päästäisiin parhaimmillaan noin 2x ilmakehän paineeseen eli n. 1bar ylipainetta.
-
No kyllähän YS 2 stroke ahtaa kampikammiosta, mutta polttonesteen painetta... En sitten tiedä nelitahtisista.... Jos puhutaan ahtamisesta, niin käsittääkseni tarkoitetaan ilmaa,ja sitä myötä happea.
-
Ja nuo nelitahdit nimenomaan ahtaa ilmaa, ja se paineistettu polttoaine sekoitetaan kaasuttimessa jo paineistettuun ilmaan. Näin ollen voitaneen puhua "polttoaine ruiskutuksesta".
-
Ok.. Ahto meni läpi mutta "suihkutus" ei tänään kuitenkaan.. Ei ole kokemusta noin pienistä nelareista.
-
Ys:t ovat ruiskuja, mekaanisesti toimivia sellaisia.
-Pumppu nelareissa tai kampikammiopaine kaksitahdeissa tuottaa paineen polttoaineelle.
-Regulaattorin kalvo tasaa polttoainepainetta ja kampikammiopaine antaa suihkauksen fuilia oikeaan aikaan.
-Polttoaineen määrän säätää kaasarin rummussa oleva pieni ura "säätöventtiili".
Kaasuttimessahan polttoaine imetään venturilla imuilman mukaan.
Lähes kaikki isommat harrasteilmailumoottorit ovat jonkinlaisia mekaanisia ruiskuja ja eikös boschin k-jetronic ollut mekaaninen ruisku.
-
Vuonna 2003 mikäli oikein muistan, tuli markkinoille normi harrastajien saataville YS 140DZ "Dingo", joka oli ensimmäinen rehellinen suoraruiskutus moottori, mekaanisella ruiskutuksella sekin. Siihen asti kaikki "ruisku"moottorit olivat epäsuoria.
Jos YS:n nelitahtien toiminta enempikin kiinnostaa niin RCUniverse.com foorumilta löytyy hakemalla lisää tietoa.
Tuo OS RX140 Fi:n "ruisku" on enempikin sama asia ku normaali "räksän" kaasutin sähköistettynä. Eli neulan tilalla on sähkö"injektori". Näyttää OS joko lopettaneen nuitten Fi mallien tekemisen tai ovat muutenvain poistaneet kotisuiltaan kyseiset moottorit...
-
O.S Enginesin valmistama 1.40RX-FI lennokin moottori on varustettu pienois tietokoneella joka tarkkailee moottorin lämpötilaa ja kierroksia ja laskee polttoaineseoksen parhaalle teholle.
Tämän toimimisesta onkin sitten nähty jokaisessa stunttikilpailussa esimerkki kun keliolosuhteet on 30+ lämmintä. Moottorin tietokone alkaa "suojelemaan" moottoria ylikuumenemiselta ja pudottaa tehoja sen verta että menee kisalennot vituiks ;)
Been there seen that!