Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: bmw525i - 11 Marraskuu, 2010, 20:14:44

Otsikko: ruisku rc
Kirjoitti: bmw525i - 11 Marraskuu, 2010, 20:14:44
Itselleni tuli yllätyksenä että pienoismoottoreihin on jo saatu "ruisku systeemi" ja paljon muitakin hienouksia.
Ruiskutuksella saadaan tasaisempi käynti ja parempi poltoaine talous myös pienoismalli käytössä.



O.S Enginesin valmistama 1.40RX-FI lennokin moottori on varustettu pienois tietokoneella joka tarkkailee moottorin lämpötilaa ja kierroksia ja laskee polttoaineseoksen parhaalle teholle.



Tietokone ohjatulla polttoaineen ruiskutuksella saadaan sopiva polttoaine seos eri korkeuksissa lennettäessä.

Polttoaineen ruiskutuksella saadaan myös tasaisempi käynti sekä pienempi polttoaineen kulutus.


Moottorin tietokone.


Kierrosluku anturi välittää tiedon tietokoneelle.


Lämpötila anturi.


Ruiskusuutin jota EC-1 yksikkö ohjaa.

Kuutiotilavuus:23ccm

Kierroslukualue:1800-10000 kierrosta/min

Teho:3,5bhp / 9000 rpm

Paino:807g
Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 11 Marraskuu, 2010, 21:29:02
Tuo 140 RX on jo historiaa, siinä ei tehot riitä kilpakoneisiin ;)


Nykyään OSn tehdas pilotit ajaa tämmösellä : http://www.os-engines.co.jp/english/2007spring-summer/fs200sfi/index.htm

Eli, ahdettu suoraruisku nelitahti... Ja ne jotka haluaa ihan oikeasti pärjätä F3A arenoilla ajelee tämmösellä: http://www.yspower.co.jp/en/engine/plane/dz175cdi.html
Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: Dutchman - 11 Marraskuu, 2010, 21:54:59
Millaiseen kopteriin pulttaisit tuollaisen kiinni, jos valinta mahdollisesti olisi vapaa??
Mielenkiinnosta vain kyselen.... :)
Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: B12 - 11 Marraskuu, 2010, 22:17:21
Jaa ne on stunteissa siirtyneet nelitahtisiin. Vähän on kieltämättä aikaa kun kiinteäsiipisiä harrastelin. Paljonko tuollaisessa sitten on sitä tehoa? 30 kuutiota sentään, mutta ei paljoakaan kierrä.
Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 11 Marraskuu, 2010, 22:38:59
Itseasiassa YS yritti muinoin tuoda F.91ACH ja F120SCH ahdettuja nelitahteja kopterimarkkinoille, mutta nelitahdin ei niin tasainen käynti ei soveltunutkaan tähän lajiin... Ja silloiset mekaniikat eivät kestäneet ko. moottoreita... YS:n jo tuolloiset nelitahdit olivat kampikammiopaineella ahdettuja ja "epäsuoralla" ruiskutuksella.

http://www.julton.net/YSF120SCHtek.htm (http://www.julton.net/YSF120SCHtek.htm)
http://www.julton.net/YS91ACHtek.htm (http://www.julton.net/YS91ACHtek.htm)
Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: jarkko85 - 11 Marraskuu, 2010, 22:45:39
Mitä näissä koneissa on ahdettu..?
Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 11 Marraskuu, 2010, 22:49:12
Ilma polttoaine seos AHDETAAN kampikammiosta kerättävällä paineella venttiilikoppaan ja sieltä imuventtiilin kautta männän päälle.


Normaalisti RC nelitahdit huohottaa tuon kampikammiopaineen ulos. YS oli ensimmäinen joka hyödynsi tuon männän alasmennessä tuottaman "turhan" paineen ilmapolttoaine seoksen ahtamiseen. Tätä OS sitten seurasi tekemällä mekaanisen ahtimen OS fs120 SP moottoriinsa, joka on erittäin käyttäjä epäystävällinen moottori....
Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: B12 - 11 Marraskuu, 2010, 22:50:54
Ilma polttoaine seos AHDETAAN kampikammiosta kerättävällä paineella venttiilikoppaan ja sieltä imuventtiilin kautta männän päälle.

Ei helevetti mikä viritys. Onko tuollaisen toimintaperiaate selostettu jossakin?

e: siis ei kai nyt venttiilikoppaan? Tuossa sylinterin takana on joku loota. Veikkaan silti, että ei tuossa nyt ahtamisesta juuri voi puhua, eikä tuollainen kovin kummoisesti voi hengittää.
Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: jarkko85 - 11 Marraskuu, 2010, 22:54:26
Ilma polttoaine seos AHDETAAN kampikammiosta kerättävällä paineella venttiilikoppaan ja sieltä imuventtiilin kautta männän päälle.

Ja oliko homma siinä, vai onko polttonesteelle vielä erillinen suihkutus...viitaten ekaan viestiin
Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: jarkko85 - 11 Marraskuu, 2010, 22:58:18
Tätä OS sitten seurasi tekemällä mekaanisen ahtimen OS fs120 SP moottoriinsa,

Millä periaatteella toimii OS:n mekaaninen ahdin .. Kampiakselin päästäkö -ko
Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 11 Marraskuu, 2010, 23:01:04
Tavallaan on, mutta epäsuora ruiskutus. Pah.... tää on vaikea aihe selittää... Tämä kaikki "tekniikka" löytyy netistä jo moneen kertaan selitettynä eri kielillä...


täältä tähän ja mun moottorimerkki on YS (sekä tahtivammaiset että nelitahdit).




Joo kampiakseli pyörittää mekaanista ahdinta joka on kauhian kokosessa lootassa moottorin takaosassa. Näitä moottoreita nähneenä voin rehellisesti kertoa että pelkään kyseistä keksintöä sen arvaamattomuuden ja tarkan lämpötilavaatimuksen vuoksi...


http://www.osengines.com/history/osm640/osm-1990-fs-120s-sp.jpg (http://www.osengines.com/history/osm640/osm-1990-fs-120s-sp.jpg)

Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 11 Marraskuu, 2010, 23:04:13
Ilma polttoaine seos AHDETAAN kampikammiosta kerättävällä paineella venttiilikoppaan ja sieltä imuventtiilin kautta männän päälle.

Ei helevetti mikä viritys. Onko tuollaisen toimintaperiaate selostettu jossakin?

e: siis ei kai nyt venttiilikoppaan? Tuossa sylinterin takana on joku loota. Veikkaan silti, että ei tuossa nyt ahtamisesta juuri voi puhua, eikä tuollainen kovin kummoisesti voi hengittää.

Kyllä noitten 1.10 ja sitä isompien YS nelareiden ahtopaineet on keskimäärin luokkaa 0.3-0.4 bar. Tuolla joku oli laskeskellut että tällä YS:n ahtosysteemillä päästäisiin parhaimmillaan noin 2x ilmakehän paineeseen eli n. 1bar ylipainetta.
Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: jarkko85 - 11 Marraskuu, 2010, 23:10:29
No kyllähän YS 2 stroke ahtaa kampikammiosta, mutta polttonesteen painetta... En sitten tiedä nelitahtisista.... Jos puhutaan ahtamisesta, niin käsittääkseni tarkoitetaan ilmaa,ja sitä myötä happea.
Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 11 Marraskuu, 2010, 23:13:59
Ja nuo nelitahdit nimenomaan ahtaa ilmaa, ja se paineistettu polttoaine sekoitetaan kaasuttimessa jo paineistettuun ilmaan. Näin ollen voitaneen puhua "polttoaine ruiskutuksesta".
Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: jarkko85 - 11 Marraskuu, 2010, 23:19:54
Ok.. Ahto meni läpi mutta "suihkutus" ei tänään kuitenkaan.. Ei ole kokemusta noin pienistä nelareista.
Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: Simo_M - 12 Marraskuu, 2010, 00:03:39
Ys:t ovat ruiskuja, mekaanisesti toimivia sellaisia.
-Pumppu nelareissa tai kampikammiopaine kaksitahdeissa tuottaa paineen polttoaineelle.
-Regulaattorin kalvo tasaa polttoainepainetta ja kampikammiopaine antaa suihkauksen fuilia oikeaan aikaan.
-Polttoaineen määrän säätää kaasarin rummussa oleva pieni ura "säätöventtiili".

Kaasuttimessahan polttoaine imetään venturilla imuilman mukaan.

Lähes kaikki isommat harrasteilmailumoottorit ovat jonkinlaisia mekaanisia ruiskuja ja eikös boschin k-jetronic ollut mekaaninen ruisku.
Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 12 Marraskuu, 2010, 00:56:35
Vuonna 2003 mikäli oikein muistan, tuli markkinoille normi harrastajien saataville YS 140DZ "Dingo", joka oli ensimmäinen rehellinen suoraruiskutus moottori, mekaanisella ruiskutuksella sekin. Siihen asti kaikki "ruisku"moottorit olivat epäsuoria.

Jos YS:n nelitahtien toiminta enempikin kiinnostaa niin RCUniverse.com foorumilta löytyy hakemalla lisää tietoa.

Tuo OS RX140 Fi:n "ruisku" on enempikin sama asia ku normaali "räksän" kaasutin sähköistettynä. Eli neulan tilalla on sähkö"injektori". Näyttää OS joko lopettaneen nuitten Fi mallien tekemisen tai ovat muutenvain poistaneet kotisuiltaan kyseiset moottorit...

Otsikko: Vs: ruisku rc
Kirjoitti: Timo Huhtamäki - 12 Marraskuu, 2010, 01:02:10

O.S Enginesin valmistama 1.40RX-FI lennokin moottori on varustettu pienois tietokoneella joka tarkkailee moottorin lämpötilaa ja kierroksia ja laskee polttoaineseoksen parhaalle teholle.


Tämän toimimisesta onkin sitten nähty jokaisessa stunttikilpailussa esimerkki kun keliolosuhteet on 30+ lämmintä. Moottorin tietokone alkaa "suojelemaan" moottoria ylikuumenemiselta ja pudottaa tehoja sen verta että menee kisalennot vituiks ;)


Been there seen that!