Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: Jänkhäkopteristi - 11 Marraskuu, 2010, 13:26:27
-
No niin...
Olin suorittamassa siis testilentoa kun olin juuri saanut kopusta kaiken säädettyä. Lavat, swassin, armit jne..
Ekalla akulla perä vägäs kokoajan ja kierrokset alko pumppaan. Kuuma lentoakku antoi viitteitä että on tullut finaaliin. Onhan sillä jo lennätetykkin 60-70 lentoo. Noh eihän tämä mitään. Sisältä uusi akku keulille ja testaan. Ei mitään vägäyksiä ja olin iloinen että kopu pelaa. Sit ajatuksissa oli et kaiken leijuttelun jälkeen tää poika alkaa kokeileen nyt lentää kerrän täyden kierroksen taivaalla... Eka kiekka meniki aika hyvin mut vauhti kiihty.. Sit käänsin kopu siten että en hahmottanut kuinka kallellaan se on ja kun tätä alkoin korjaamaan niin sitten meni täysin havainnoit miten päin kopu on. Noh ei muuta ku elämäni ensimmäinen silmukka tuli tehtyä paniikissa ja kyljelleen tonttiin..
Pitää alkaa ruumiinavaus tekemään.. Yläkerta nyt ainakin aika p*skana...
(http://mikaelin.kuvat.fi/kuvat/T-REX%20600%20GF/rekkulatorppi.jpg/full)
(http://mikaelin.kuvat.fi/kuvat/T-REX%20600%20GF/rekkulatorppi2.jpg/full)
(http://mikaelin.kuvat.fi/kuvat/T-REX%20600%20GF/rekkulatorppi3.jpg/full)
-
Uusiksi menee:
Canoby
Päälavat
Kourallinen linkkejä
Flybar
2 servosta armit
1 servosta rattaat
Main rotor holder
Feathering shaft
SF mixing arm
Main drive gear
Autorotation tail drive gear
Main shaft
Metal Tail Drive Gear Assembly
Saapahan nyt päivitettyy muoviosat metallisiksi :)
Ja torppikaan ei harmita kun sai kuitenkin ekan silmukan tehtyy ja etukäteen tietää et näitä tulee :) Ei oo varmasti viiminen kerta torpatessa.
-
Niin siinä monesti käy ku ei välttämättä ole vielä selkärangassa hommat ^^
Itekki vastaavalla tavalla ekoja vehkeitä paukuttanu, nyt vähä varovaisemmin otettua.. niitä temppuja mitä varmasti hallitsee :P
-
Joo ei ollu ees temput viel ku taivaslentoo oisin koittanu. Silmä vaan näytti harhaanjohtavasti et kopu menee mutkassa kylkimyyryy vaik se ihan oikein eteenpäin lensi. Panikointi ja kops :)
-
Uusiksi menee:
Canoby
Päälavat
Kourallinen linkkejä
Flybar
2 servosta armit
1 servosta rattaat
Main rotor holder
Feathering shaft
SF mixing arm
Main drive gear
Autorotation tail drive gear
Main shaft
Metal Tail Drive Gear Assembly
Saapahan nyt päivitettyy muoviosat metallisiksi :)
Ja torppikaan ei harmita kun sai kuitenkin ekan silmukan tehtyy ja etukäteen tietää et näitä tulee :) Ei oo varmasti viiminen kerta torpatessa.
Pssst. muoviosat saattaa antaa paljonkin anteeksi, joten metalliin siirtyminen ei aluksi välttämättä maksa vaivaa... Tai siis nimenomaan maksaa, kun torppaaminen kallistuu. Metalli vääntyy kieroksi ja alkaa täristää. Esimerkiksi muovista hubia harvoin saa tohjoksi mutta metallinen menee hiukan kieroon helposti samalla kun spindle vääntyy.
Ja noiden mainitsemiesi lisäksi kannattaa katsella ne laakerit läpi. Jos akselit on solmussa on todennäköistä, että laakeritkin on ottaneet minttua. Yksi rikkinäinen laakeri & 35MHz --> varma tonttaus. tosin 2G4:llä ei niin iso riski..
- Ilkka
-
Moi,
I'd paint a black "windshield" on the canopy. It's an important visual aid.
-
Moi,
I'd paint a black "windshield" on the canopy. It's an important visual aid.
Samaa mieltä, auttaa paljon hahmotuksessa.
-
Mä oon värjännyt kopan, perälavat, molemmat vakaajat ja lavat aniliininpunaiseksi. Auttaa ainakin mulla hahmottamisessa. Ai niin, kopassa on "ikkuna" maalattu mustaksi..
-
Joo tullee nyt tehtaan tekemä koppa tohon niin saa sen akkunankin siihen :)
-
Kopterin asennon hahmottaminen on itselleni joskus hieman vaikeaa (taitaa olla muillekin), joissain tilanteissa. Pari kertaa tänä vuonnakin tapahtui mulle,että oli vaikea hahmottaa, miten kopu taivaalla menee. Onneksi sen takia ei tullut torppeja ??? Tarkoitan, että kun kopterilla yrittää taivaslentoa kauempana itsestään, mihin ei ole tottunut.
Nummela FunFly:ssa kerroin eräälle kopteristille tästä ongelmastani ja hän neuvoi, että pikkuhiljaa treenaa ja treenaa kauempana lennättämistä, niin sen kyllä oppii. Hän pyysi näyttämään, miten itse osaan kuussatkua lennättää....ja kun näytin, niin sitten hän "rohkaisi" minua !
No seuraavan kerran pari päivää myöhemmin lennätinkin Vuosaaren sataman pellolla ...
En ikinä ollut lennättänyt niin kaukana itsestäni ja fiilis oli mahtava kun kahdesti onnistuin ;)
Siitähän on video ko. ketjussa. Ekax Tohtori R 500:lla ja minä keltaisella 600:lla:
http://www.youtube.com/watch?v=JhFUJy00tCA&feature=player_embedded (http://www.youtube.com/watch?v=JhFUJy00tCA&feature=player_embedded)
Täytyy videosta vielä sen verran mainita, että siinä on kohtia, jotka ovat VAARALLISIA ja täytyy itsekin niistä tilanteista ottaa oppia !!! Itse opin siitä paljon lisää, miten EI kannata lennättää ja miten olisi turvallisempaa ???
EDIT: Sorry, mut laitoin ekax väärän "viitteen" ko. videoon, mut nyt on oikea :o
-
Joo oli tuo kopu onneksi jossain 50 metrin päässä ettei lähellä ittee :)
-
Arvaa mitä Mikael?
Aivan samanlainen torppi kuin oli mulla. Melkein täysin identtinen ja jopa vauriotkin.
-
Kyllä me Rovaniemeläiset osataan! :)
-
Mullakin on ollu muuten samanlainen torppi mutta torppiin vaikutti se, että ilmassa lähti nupin ja akselin välinen ruuvi irti ja sitte kopteri alkokin tekemään mitä jännempiä liikkeitä taivaalla ;D ...ja kops..räks..pauks.. Juurikin tällä susivoudin kentällä kun vesan kanssa oltiin lentämässä ;D
Älä laita alumiinia vielä.. Sitten kun opitaan lentämään niin sitte voidaan laittaa vaikka titaaniset osat ;)
-
Näin mieki aattelin että pitää tehdä. Apahin tallilla käyn tänään katsomassa jos sillä ois tarvittavat osat varastossaan
EDIT: voitas porukalla lähtä lennätteleen tuossa kun saa tuo kopun kasaan kun alakaahan meitä tällä kylälläkin jo olemaan porukaa
-
Viikonpäästä viikonloppuna otan kopteri mukaan jos radiopussukka kerkeää tulla. Niin voitais käydään torppailemassa kopterit porukalla ;)
-
Soppii hyvin jos saan tuon kassaan. Jos en saa niin tuun katteleen ku te lentelette :)
-
Ei pöllömpi idea. Mukana ollaan. Siis tuo porukalla lennätys ei torppaus! :)
-
Eiköhän se munki kopu saada pikasesti kasaan kun käyn sun ja Antin varaosavarastot läpi :) Juu ja sit ei torpata!!!
-
Joo yritetään olla torppaamatta. Kyllä nyt kyrpis, kun on saanu hiilariperän toimimaan jne.
-
Kopu taas kasassa. Kiitos APAHin.
(http://mikaelin.kuvat.fi/kuvat/T-REX%20600%20GF/uusirekkula.jpg/full)
-
Hieno, hieno, hieno!!!
-
lapakiinikkeiden yks linkki viel puuttuu. Koittaa värkätä se jostain.
-
....no mullahan on sellainen...
-
Jaahas ;D
Täällä on tämmönenkin keskustelu.
Mä tulisin ilman muuta mukaan mutta, olen jo luvannut lennätystä toisaalle. Mutta jos se peruuntuu vastapuolen taholta, tulen sitten teidän kanssa.
Tuossa mun testilentoa uudella Neun moottorilla ja Hirobo Lepton EX on kopukka.
3100 kierroksilla ja +/-15 lapakulmilla.
http://www.youtube.com/user/taskulamppufriikki#p/u/3/9D6kmozL35E (http://www.youtube.com/user/taskulamppufriikki#p/u/3/9D6kmozL35E)
-
Antilta löyty puuttuva linkki. Nyt säätämään kuntoon ja huomenna taivaalle testilentoa :)
-
Käytin omani eilen ulkona. Ohjaus toimii kuin minä aikaisin aamulla. Äkäisiä liikkeitä ja koppa hinkkaa päärattaisiin.. ??? ::) Pitäis varmaan ostaa uusi koppa. Sellainen mikä ei ole kovin tiukka.
-
Tahtoo olla ongelma kaikissa tuo kopan hinkkaus, jos lasikuitua niin kokeile muotoilla jollain kuumailmapuhaltimella sitä..
Itsellä on 550 sama ongelma, tai siis linkit ottaa koppaan kiinni..
-
Käytin omani eilen ulkona. Ohjaus toimii kuin minä aikaisin aamulla. Äkäisiä liikkeitä ja koppa hinkkaa päärattaisiin.. ??? ::) Pitäis varmaan ostaa uusi koppa. Sellainen mikä ei ole kovin tiukka.
Kuten 1m4s0_ jo vinkkasikin, uusi koppa ei ole välttämättä ratkaisu hinkkausongelmaan. Tee seuraavasti:
-Koppa kiinni kopteriin.
-Päärattaan ja kopan väliin kangastupot, vaikka sukat mytyssä. Kummallekin puolelle yksi sukka. Niin että koppa venyy hyvän matkaa ulos rattaasta, 2cm ainakin.
-Hiustenkuivaajalla läheltä tai kuumailmapuhaltimella kaukaa lämmintä ilmaa kopalle joka kohtaan niin että tulee kunnolla kuumaksi.
-Annat seistä yön yli.
-Sukka pois!
-Jos hankaa vielä, toista käsittely.
-
Joo hinkkaa mullakin aina joskus. Aiheuttaa kauhun tunteita aluksi ku ei tiiä mistä ylinmääränen ääni kuuluu. Lähteekö Eetu huomenna lenteleen?
-
Mie lähen kattomaan ko te hinkkaatte koreja hammasrattailla :)
-
Saa nähä huominen onnistuuko. Testilento takana ja perä ihan holtiton vägääjä. Stana!
-
Joo nopari ilmeisesti paskana tossa. pumppaa kierroksia. Jää lennot multa väliin. Tosin vois viel jonku toisen 6S akulla kokeilla onko siinä vika mut 2 eri akulla tekee tota niin eiköhän se nopari oo tiensä päässä. Tai sit motti rikki :(
-
höh.. aika paha.. Mullahan meni nopari siinä torpissa kans rikki. Motti oli ok. En usko että vika olis akussa.
-
Joo se teki tuota jo ennen torppii ja aattelin et se on akusta kiinni. Nyt sit toisella akulla kokeilin torpin jälkeistä testilentoo ja taas pumppas.
-
Ooot varmaa kahtonu ettei noparissa oo govi päällä, saattaa sekoilla joskus
-
pitää viel tarkistaa... Pelkällä helicopter modella pitäs olla.
-
Ohjelmoin viel uusiksi sen ja käyn testilentään
-
Nopari oli paskana. Onneksi Apahilta (JÄLLEEN) löytyi uusi tilalle ja kopteri lensi nyt kuin unelma :)
-
Joo ja ei ollu noparista kiinni. Vieläki pumppaa...
-
Päivität kahta säiettä :) :)
-
Onkohan sittenkin vika motissa? Aika omituista. :-\
-
pakko olla. Ei oikeen osaa sanoo missä muussa ois
-
Päivitetään nyt tännekkin et aikasemmat viat jotuivat vaan loppuun ajetuista akuista.
-
No voi että.. mie olen aina sanonu että nämä kopterit on henkimaailman hommia. Kiinnostavia siis. Jos alkaa k**pimään niin voi vaihtaa välillä autoiluun ja elämä helpottaa vähäksi aikaa taas ;D