Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: Puhi - 09 Marraskuu, 2010, 18:21:07
-
Eilen oli loistava kopterointi päivä, tyyntä/aurinkoa ja vapaata duunista. Suuntasin Sipooseen Talosaarentielle tyhjentämään kourallisen akkuja.
No, ilmeni sitten erikoinen ongelma. Alkuun gyro käynnistyy niinkuin pitääkin. Kopu ilmaan ja lentoa. Noin minuutin parin kuluttua alkaa perä driftaamaan ja tuntuu menneen rate tilaan. Kopu alas, ja gyrosta katsomalla huomaa, et mennyt rate tilaan... Virrat takas, taas menee hetken kuluttua rateen. Seuraava akku sisään, ja sama vika toistuu. Kolmannellakin myös. Myöskään HH/rate vivusta kääntäminen ei vaikuta mitenkään gyroon. Johtojen tarkistus ja uutta akkua, taas sama setti toistui, alkuun perä pitää, mutta sitten menee rate tilaan.
Mikähän voisi olla selitys? Nyt vasta muutamia akkuja tuolla gyrolla takana, Futaban 401 ja kopio 401 toimineet hyvin.
Kopu siis HK-Pro 450 ja GP780 / DS520 perällä. Säädetty ohjeen mukaan.
Minkäslaisia arvoja teillä on 7C gyro valikossa tuolle?
-
Gain johto pätkii? Voisi aiheuttaa tuon että ekana toimii mutta sitten menee normimodeen. En ole kyllä testannut miten toi gyro reagoi ku gain signaali katoaa.
-op-
-
En tiedä noista laatugyroista, mutta sattumoisin testasin miten hk401 reagoi. Gyro ei toimi ollenkaan, mutta ohjaussignaali menee kyllä läpi. Toimii ihan perinteisenä peräsimenä.
-
Homma selvitetty... Syynä oma nuppijumi, kun viikonloppuna hönössä säädin simua varten lähetintä... Olinkin sitten saanut sössittyä väärää mallimuistia, ja arvot sellaiseksi, et gyro ei tiedä ollakko HH vai rate... Kokeilin duunissa lastauslaiturilla ja toimi taas, ku junanvessa... ;D
-
ja arvot sellaiseksi, et gyro ei tiedä ollakko HH vai rate...
meinasin kysyä aikasemmin mutta ajattelin että kyllähän sä nyt tollasen oot heti ekana kattonu! ;D
Kokeilin duunissa lastauslaiturilla ja toimi taas, ku junanvessa... ;D
ominaista tälle gyrotyypille! ;D
-
Niin tosian. Kävin tässä näyttämässä minun align 450 t-rex sportii vähän kokeneemalle pilotille. Gain oli 65 ja perä väppäsi vähäsen. Lensi suhkoot hyvin. No ei siinä mitään niin me laitettiin gain 50 ja koppu alko pyöriin kun hullu ja maata maisto. Oli sen veran kokenu pilotti että hold päälle, rikki meni mainmast, lavat ja lavan axeli vai mikä sen nimi nyt on. Uudet osat ja uus yritys niin hyvin meni. Gain on nyt jossain 61 vägää vähän mutta kyllä se mulle aluksi kelpaa. Kokeneemat mitä tapahtu gyrossa? Menikö se pois päältä?
-
50 on semmone nollakohta siinä gyrossa että ei tee mitää, menee perjaatteessa pois päältä, kuulostais että perässä jumittaa joku tai huono gyroteippi tai liian vähän kierroksia nupissa
-
50 on semmone nollakohta siinä gyrossa että ei tee mitää, menee perjaatteessa pois päältä, kuulostais että perässä jumittaa joku tai huono gyroteippi tai liian vähän kierroksia nupissa
Sandu puhuu asiaa, paitsi jos radio on Futaba jolloin gainia säädetään 0-100 joko Normi tai AVCS modessa.
Eli mikä radio käytössä?
-
DX6i näyttäis olevan :)
selailin edellisiä lähetettyjä viestejä ;D
-
Niin tosian. Kävin tässä näyttämässä minun align 450 t-rex sportii vähän kokeneemalle pilotille. Gain oli 65 ja perä väppäsi vähäsen. Lensi suhkoot hyvin. No ei siinä mitään niin me laitettiin gain 50 ja koppu alko pyöriin kun hullu ja maata maisto. Oli sen veran kokenu pilotti että hold päälle, rikki meni mainmast, lavat ja lavan axeli vai mikä sen nimi nyt on. Uudet osat ja uus yritys niin hyvin meni. Gain on nyt jossain 61 vägää vähän mutta kyllä se mulle aluksi kelpaa. Kokeneemat mitä tapahtu gyrossa? Menikö se pois päältä?
Dx6i radio tässä minun tarinassa. Oli ne vähän jumissa ne pallot. Ei pahat. Ne sorvattiin ja likuu nyt tosi keveästi. Vähän vägää vielä. Ei saatu kaikia vägäyksiä pois. Tail pysyy hyvin nopeassa max pitchissä. Koppu ei väänny mihinkään. Kyllä minä leijun sen mitä minä nyt osaan. Jos joskus ostais quarkin gyron ja jonku toisen servon kun on 3D vuoro. 3 vuoden päästä ehkä.
-
Eipä tota gyroa kannata lähteä vaihtamaankaan. Ihan toimivaksi ja helpposäätöiseksi todettu laite.
-
sullahan on sportti, ni toi on vähä tollane ongelma melkee kaikissa sporteiisa, se peräservo on liian heikko, kannattaa ostaa uus, mäki ostin ja heti rupes toimimaan, toi gyro on hyvä :) osta hyperionin ds11-gcb tai joku vastaava :)
-
Olen tässä katsellut perä servoja. Mitkä olis hyvät vaihtoehdot? Koppu on edelleen 450 sport radio on nyt vaihtunu dx8. Gyro gp780.
-
mulla ainakin toiminut moitteettomasti hyperionin DS11-GCB :)
-
Kyllä ne perinteiset Align ds520 tai futten s9257 skulaa myös erittäin hyvin.
-
Tuli nyt tilattua align ds520 450 sportiin. Sen näkee loppuuko vägäys. Muuten leijuu aivan jees.
-
450 rekkulassa GP780/ds420 yhdistelmä ja ajoittaista vägäilyä. Gainit ei juuri muuta asiaa, saattaa olla pari akullistakin ok sitten taas satunnaista poukkoilua. Perä ei pysähdy terävästi vaan pehmeästi. Normimodessa on terävämpi. Gyroteipin ikä helppo laskea päivissä. Ensimmäinen ei futaban gyro mulle niin ei kokemusta tästä. Nakkaanko kuikkaa ja futtea tilalle ?
-
voi myös johtua huonosta peräservosta, sillä tuo on aika voimaton servo
esim ds520 on ihan toimiva servo
-
Kokeile vielä erilaisella teipillä. Omien kokemuksien mukaan kyllä parhaiten toimivia gyroja.
-
Mulla on prossa gp720 ja DS520. Se ei ole hidas ja pysähtyy myös terävästi tarvittaessa, ehkäpä jopa turhan terävästikin välillä. Tuon gyron kyllä pitäisi toimia jos muut jutut on kohdallaan.
Hurricanessa oli spartan quark DS650. Toimi mainiosti, mutta kun pistin liian kovan teipin alle, en saanyt säädettyä kunnolla. Ei pitänyt tai sitten vägäs. Pistin sitten allun teippiä ja toimi kuin tauti.
-
Jatketaanpas aiheesta vähän.
Kertokaapas miksi ko. gyro toimii hienosti, jos kopun perä on kasattu siten, että gyron korjaussuunta on käännettynä (reversed). Mutta jos perän kasaa siten, että korjaussuunta on normaalina, niin ei pidä yhtään, vaan pyörähtää +720° ennen kuin tarraa kiinni. Eikä auta vaikka herkkyyttä nostaa niin, että perä alkaa vägäämään.
Huomasin tuon kun vaihdoin perään liu'un ja kääntyi lavanpitimet siinä samalla 180°.
-
Tarkoitatko että perän remmi on eripäin kierteellä putken sisällä ja perä pyöriikin myötäpäivään? Ei tahdo toimia niin, enkä tiedä miksei mutta kokemusta on omasta toilailusta :o
e: Lukemisen ymmärtämisen vaikeutta näin aamusta
-
^Lukemisen ymmärtämistä ei helpota kirjoittamisen vaikeus perjantai-illasta. ;D
Torque Tube -kopterista kyse ja perän "erilailla" kasaamisella tarkoitan yksinkertaisesti sitä, että lavanpitimen linkki laitetaan toisen lavanpitimen linkkivarteen kiinni ja vice versa. Perä pyörii edelleen samatenpäin (vastapäivään), mutta lavanpitimien kääntö aiheuttaa "peräservon" kääntymisen. Eli mankasta joutuu kääntää servokanavan toisin päin ja gyron korjaussuunta pitää kääntää gyrolta.
-
Ttäh? Eiks sulla sillo pyöri perälavat jättöreuna edellä? Eikai semmone pidä..!? ???
E: niinsiis joo, oot varmaan älynny pyöräytä perälavatkin toisinpäin. Mutta perän asetuskulma on lähtökohtasesti sitten kuitenki väärin ja servo joutuu ajaan tuplaliikkeen korjatessaan nupin kiertoa..
-
Niin juuri. Eli sulla on kuviteltu linkkipallo lavan jättöreunan sijasta etureunalla ja lavat kuitenkin oikein päin. Se sitten pakottaa kääntämään gyron korjaussuunnan koska lapakulma muuttuukin erilailla. Oletko varma että tuossa ei tule mitään jumitusta jos sen kasaa ns. väärin?
-
Ttäh? Eiks sulla sillo pyöri perälavat jättöreuna edellä? Eikai semmone pidä..!? ???
No, toki ne lavatkin pitää kääntää. Jätin sanomatta, kun ajattelin sen olevan selviö. :D
Niin juuri. Eli sulla on kuviteltu linkkipallo lavan jättöreunan sijasta etureunalla ja lavat kuitenkin oikein päin. Se sitten pakottaa kääntämään gyron korjaussuunnan koska lapakulma muuttuukin erilailla. Oletko varma että tuossa ei tule mitään jumitusta jos sen kasaa ns. väärin?
Jes, ymmärsit oikein (ja sanoit sen huomattavasti helpommin). ;D Ei tule mitään jumeja. Ei millään jaksaisi uskoa, että linkit etureunalla voisi noin radikaalisti vaikuttaa gyron toimintaan. :o Perä ei siis driftaa tai mitään, mutta pitch pumpissa ei vain pidä.
Nyt lavanpitimet on toki oikein päin ja linnkipallo jättöreunalla, ja näin siis toimii hienosti.