Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia tapahtumista ja lennätyskeikoista => Aiheen aloitti: JCA - 01 Marraskuu, 2010, 21:19:10
-
Heippa!
Tuossa on parin foorumilaisen (pääosin minä, Trnquill, Jeteki ja Rane78 + muita ideoitsijoita ja animoijia) kanssa käynnissä tollanen snadi projekti. Te joita en tässä mainitse, tuutte näkymään kyllä sitten dokkarissa varsin selvästi :D
Ollaan siis kyhäämässä pienimuotoista dokumenttia Rc-Koptereista ja tarkoituksena tuo on julkaista kaikkien saataville joskus 2011 syksyn tienoilla.
Upataan YouTubeen muutamat 10-15min klipit ja ideana olisi toteuttaa noin 90 minuutin mittainen video mikä kattaisi sellaset alottelijan perustarpeet ja siinä tulis olla myös senioreille kiinnostavaa asiaa. Varmaan jollekkin palvelimelle se sitten uppaillaan vapaasti ladattavaksi ja Rc-Kopterit Ry:n kautta jos saataisiin omakustannehintaan tmv. dvd mahdollisuus.
Dokkari tullaan kuvailemaan 1080p ja julkastaan 720p @ 25fps matskuna. Eli jonkunsortin hoodeen tynkää..
Kamerat kykenee parhaimmillaan sinne 50 äfpeeässään asti niin saatanee jotain aika päheetä slomoa :D
Speksiä siis:
- Canon 5D mk2 (Tranquill)
- Canon 5D mk2 (Jeteki)
- Canon 7D (Johny)
- Final Cut
- After Effects (Johny opettelee)
- Lisa-Marie, nykynen virtuoosi, tuleva tähti hoitaa musiikin
- 90min, dvd:llä ja fileenä verkossa.
- Muutama 10-15min klippi youtubeen.
- 720p @ 25fps
- Lennättelyä
- Opastusta
- Haastatteluja
Tehdään tätä iltapuuhasteluna työn ohella ja koitetaan jottain älykkään olosta materiaaliakin saada aikaiseksi, tämän takia vasta tuonne 2011 lopulle mennee julkasu.
Kässäriä ollaan kirjoteltu varmaan kuukauden päivät kohtapuoleen ja siinä on nyt nipussa sellaanen 5000 sanaa, eli alkutekijöissä mennään.
Kuvaukset on tarkotus alottaa pikkujoulujen aikoihin. Jos jollain on siis asiaa mitä haluaa Suomalaisille kertoa dokumentin yhteydessä, laita YV:tä tai kommentoi tähän. Tehään haastiksia pikkujouluissa :D
Ja jotta kukaan ei säikähdä, kamerat sammuu kun pullojen korkit aukeaa, tai kuvataan ainakin jottain muuta.
Dokkari on suunnattu alotteleville kopteristeille, nuorille ja vanhemmille, sekä tietysti kaikille pidempään lennättäneille. Ite kuulun johonkin siihen väliin :D
Ideoita, ehdotuksia yms. otetaan mielellään vastaan.
Varsinkin haastattelujen osalta toivoisimme että löytyisi vapaaehtoisia kertomaan muutamasta eri kopterointiluokasta ja kalustoa haluamme kans kuvailla.
- Maikko ja Vispilä, te olisitte aika guruja kertomaan 3D/F3N -touhusta
- Anssi, Timo ja muu poppoo vois kertoa FAI:sta?
- Kemisti saa kertoa Imatran metsien kasvillisuudesta/sienikadosta
- Scaala-kopterit? Tarvitaan kuvattavaa ja haastetaltavaa.. Suomessa lienee jossain iso turbiiniskaala? Kerro olenpaikkasi!
- Ilmakuvaus, Tranquill ja Kamakaze?
Muutkin ilmottautukoon, en tunne kaikkia kopteristeja niin ehdottamani nimet on vaan niitä joita "tunnen".
Tossa jottai tollasta mitä tuli ajan kuluksi treenattua, lopputulos tulee toivottavasti olemaan jotain vähän professionaalimpaa, mutta tosiaan harrastepohjalta mennään :)
http://www.youtube.com/watch?v=FIX0BDjhgFM#ws (http://www.youtube.com/watch?v=FIX0BDjhgFM#ws)
Toivon ettei kukaan loukkaannu tosta Insinöörit Vauhdissa -tekstistä, tuo on tosiaan vain testivideo enkä muutakaan keksinyt tähän hätään.
Kopterin lapojen isku animaatio on tuttu ennestäänkin täältä foorumilta, tuhannet kiitokset niistä elvikselle!
Jatketaan ja kummastellaan -->
-
Ihan vakuuttavaa kamaa ^^
Tuo alun valopallo joka menee tekstin takana on ainut joka pisti silmää jotenki tönkkönä, lisää säkeniä ;D
-
Ihan vakuuttavaa kamaa ^^
Tuo alun valopallo joka menee tekstin takana on ainut joka pisti silmää jotenki tönkkönä, lisää säkeniä ;D
Ei huono pointti! Koitanpa ymmärtää tota After Effectsiä vähän lissää ja saada siihen lissää säkenöintiä :D
Kiitti!
-
Hyvä Johny!!! Hyvää jälkee, voisit joskus testaa selasii todella nopeita leikkauksia... eri otoista siis. Mutta hyvää jälkee on!!!
-Rane
-
Hyvä Johny!!! Hyvää jälkee, voisit joskus testaa selasii todella nopeita leikkauksia... eri otoista siis. Mutta hyvää jälkee on!!!
-Rane
Tänks!
Testattu on nopeeta leikkausta, ei vaan onnistu iMoviella. Final Cut tuo ratkasun siihen ;)
Väsääppä Rane tyhjästä tunnari tolle dokkarille, vähän sähköskebaa, vähä päheetä rumpufirrii ja vähä ehkä pianoo ja sillai :D
Sellanen mieleen jäävä MacGyver -sound :P
-
Hyvä Johny!!! Hyvää jälkee, voisit joskus testaa selasii todella nopeita leikkauksia... eri otoista siis. Mutta hyvää jälkee on!!!
-Rane
Tänks!
Testattu on nopeeta leikkausta, ei vaan onnistu iMoviella. Final Cut tuo ratkasun siihen ;)
Väsääppä Rane tyhjästä tunnari tolle dokkarille, vähän sähköskebaa, vähä päheetä rumpufirrii ja vähä ehkä pianoo ja sillai :D
Sellanen mieleen jäävä MacGyver -sound :P
OK, hoituu :)
-
Mahtavaa!
Hitsi, innolla odotan pikkujouluja että pääsee ottamaan ekat materiaalit ja toivon mukaan jo ekan haastattelun. Tai lähinnä niiden editointia odotan.
-
Tehään haastiksia pikkujouluissa :D
Ja jotta kukaan ei säikähdä, kamerat sammuu kun pullojen korkit aukeaa,
kuullostaa tyhjältä muistikortilta ;D
-
Niin kuulostaa :D :D
Aika hyvin varmaan auvennut ennekuin porukka on edes paikalla ;D
-
Hyvä idea tehdä tuollainen video.
Tässä itse varmaan jo senioriksi tulossa (syntynyt 60 luvulla) ;)
Mitä minä alottelijana toivoisin, on kun siirrytään leijunnasta lentoon opetus vaihe. Myös skaalamainen lentäminen kiinnostaa tässä vaiheessa. You tube näyttää olevan täynnä mitä hurjimpia temppuja 3D puolella. Mutta skaalapuolia löytyy näköjään vähemmän.
Myös kopterin käyttö kameralaustana kiinnostaa.
En väheksy 3D:tä ollenkaan, ja kunhan tässä tulee harjoiteltua pari vuotta voi olla että itsekin pystyy tekemään jonkinlaisen liikkeen... ainakin phoenixilla.
-
Eiköhän me jonkun sortin lennätysvideota keretä ottamaan ennen kuin kaikki kopterit on torpattu ja äijät on nukkumassa pöytien alla.
Ja yhden haastiksen haluan purkittaa vaikka si väkisin :D
mikuni hyviä pointteja! 3D:stä varmaan saadaan ihan kivasti juttua, myös ilmakuvauksesta ja kameratelineistä saatanee paljon matskua! Skaalahommista sen verran että itellä ei ole kokemusta, eli sen osalta kaivattais tosiaan vaan jotakuta joka scaalaa osaa lentää/antaa hyviä vinkkejä/saataisiin kuvattua isoa scaalaa.
-
Kyselit tuota suuren suurta jettikopteria, niin tälläinen säi löytyi: http://www.lennokit.net/showthread.php?t=41656&highlight=elvis
Tainnut Jeteki (ilmeisesti tuon ketjun aloittaja .21?) nähdä sen myös livenä...
-
Justisa tota hain! Kiitos! Pitääpä illalla kun töistä pääsee niin kummastella asiaa. Tuo olisi pirun hieno saada dokumenttiin. Jetekin tuo kopteri ei ole, sen tiiän :D
Ekin turbaanikin (Mobb-Cat) olis jeessi saada dokkarille.
-
Ja jos yhtään helpottaa omistajan paikallistamista, niin aasinsiltana linkki, josta selviää ainakin yksi omistajan tunteva/tietävä foorumillakin kirjoitteleva henkilö...
Juttelin tänään tuon omistajan kanssa ja oli puhetta ohimennen että tulis käymään kevätleirillä paattisilla.
-
Asianomaisen tuntevana voin tietysti kysyä...
-
Johnystä on kovaa vauhtia tulossa uusi Espoon "Clint Eastwood".
Pitää hattua nostaa, jos jannu jaksaa koko jutun vetää putkee läpi urvahtamatta.
Että oikee kopteritkin myy, et saa noita kuvausvehkeitä. Hurjaa sitoutumista asiaan.
-
Kemisti on dokkarin pikkujoulu pätkässä se joka kännissä syö niitä quarkin styrsalavan pätkiä nakkeina :-[
-
Kemisti on dokkarin pikkujoulu pätkässä se joka kännissä syö niitä quarkin styrsalavan pätkiä nakkeina :-[
Eikä ole.
Kemisti vetää ne styrsalavat selvinpäin ja popsii lopun Quarkin sitten illan mittaan :D
Johnystä on kovaa vauhtia tulossa uusi Espoon "Clint Eastwood".
Tai Chuck Norris; ohjaa, kuvaa, editoi ja näyttelee
-
Asianomaisen tuntevana voin tietysti kysyä...
Tuo olisi ihan mahtavaa! Tuhannet kiitokset jo etukäteen, sovitaan joku sellanen kiva ajankohta millon mie ja Tranquill ja mahdollisesti myös Jeteki päästäis kuvailemaan ja haastattelemaan. Jonkun mikin kun kans jostain keksisi.
Johnystä on kovaa vauhtia tulossa uusi Espoon "Clint Eastwood".
Pitää hattua nostaa, jos jannu jaksaa koko jutun vetää putkee läpi urvahtamatta.
Että oikee kopteritkin myy, et saa noita kuvausvehkeitä. Hurjaa sitoutumista asiaan.
En mie yksin, aika iso tiimi on meillä tätä tekemässä :)
Mie vaan koordinoin niin ikää, eli ehdottelen epämääräsiä ideoita ja muut toteuttaa ne :D
-
Auttakaa ihmisiä hädässä.
Taalade finska, inte svenska eller engelska osoittautuu hankalaksi dokkarin teon kanssa.
Haastankin nyt kaikki foorumin käyttäjät ehdottamaan virallisenepävirallisia suomennoksia erinäisille kopterin osille, mm. SWASH, flybar jne. Myös muut kopteroinnissa käytetty "slangi" tulisi selventää suomenkieliseksi. Wikin sanakirja ( http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=Sanakirja ) on jo käytössä.
Swash, Kallistuslevy
Flybar, Vakaajatanko
jne.
Ehdotuksia, villejä sellaisia myös kuunnellaan!
-
jotenki tuntuu että aina ku koitetaan vääntää jonku teknisen osan nimeä suomeksi ni kukaan ei enää tiedä mistä puhutaan...
eikö niistä kannata puhua niillä nimillä mistä harrastajienkin keskuudessa puhutaan ;)
-
Niilläkin, mutta jotain on pakko suomentaa. Muuten we talk only inglish! Tähän swashiin mene noi servojen linkage rodit ja niistä lähtee tää rodi tänne ja siitä se menee tonne flaibaarii ja siellä on noi päddlet. :D
-
no ää, yleisesti käytetyt sanat on hyvä opettaa suoraa ^^
Tähän swashiin menee noi servojen linkki tangot ja niistä tää linkki tänne ja siitä tuohon stabbi tankoon ja sen päissä on nuo pikku lavat ;D ;D
-
Sää vedät eka sielt tail boomin caselta siit tail rotor shaftista sen beltin sit Boomin kautta tail drive gear assemlynini kiinni. Sillee se autorotation gear pääsee sit pyörittään tail bladeja :)
Ehkä ne suomennokset on paikallaan :)
-
Tuonne Wikiin kun kirjoittelin Beltistä niin tällaisia suomennoksia sinne putkahti. Tiedä sitten kuinka oikein on kun ei ainakaan palautetta ole tullut.
Osa löytyi näppärästi tuolta wikin Nupin osat ja toiminta (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=nuppiosat) osiosta.
Ei niinkään tuolta sanakirjan puolelta.
Collective Pitch = yhteiskallistus
Rate Mode Gyro = vastaliike gyro
Head Hold Gyro = suunta gyro
Swashplate = Kallistuslevy
Horizontal tail fin = vaaka perävakaaja
Vertical tail fin = pysty perävakaaja
Flybar paddles = stabilointi lavat
Flybar = stabilointi tanko
Feathering shaft = lepatusakseli
-
Mahtaakohan kaikille termeille edes olla virallista käännöstä, puhumattakaan siitä, käytetäänkö niitä missään. Onhan näistä kielenhuoltoviraston virallisista käännöksistä hauskoja esimerkkejä; Elektronin virallinen suomennos oli aikanaan tarmoerkale ja television suomennos tietenkin näköradio. Laittakaas arvaten mikä on hitueliötähystin ???
Kieli muuttuu kaiken aikaa ja erikoisporukoilla on ihan oma slanginsa, joista hiljalleen siirtyy sanoja myös yleiskieleen. Jotkut ovat jopa vääntäneet omat sanastonsa, ks vaikka http://www.utti.org/index.php?area=laskuvarjoilu&page=parasanasto (http://www.utti.org/index.php?area=laskuvarjoilu&page=parasanasto), ei sielläkään turhaan ole väännetty väkisin suomalaisia käännöksiä joka asiaan.
Kopuosastolla oma sanastonsa ja ihan hyvin jonkun tuollaisen parasanastoa vastaavan listan voisi tehdä RC-koptereillekin. Ei kaikkia sanoja tartte väkisin kääntää (vaikka paddle=mela??) No jaa, toisaalta silloinhan flybarilla lentävät kaverit ovat kai melamiehiä ja nämä flybarless-kaverit sitten kai ei ;D Tietysti, sikäli kuin käytössä olevia käännössanoja on vakiintuneessa käytössä kopterisanastossa (nuppi,kallistuslevy) niitä kannattaa suosia. Luulisin muuten että virallisempi (ainakin sujuvampi) käännös horizontal tail finille olisi korkeusvakain/vakaaja ja vertical tail fin pituusvakain/vakaaja lentokoneosaston mukaisesti.
Aloittelijalle joku selostus siitä mikä esimerkiksi paddle/mela on ja mitä varten niitä kopterissa käytetään vaikkei kyseessä ole edes mikään kellukemalli voisi olla joka tapauksessa ihan paikallaan ;).
-
Laittakaas arvaten mikä on hitueliötähystin ???
mikroskooppi?
-
Totta, että aloittelijaa opastaessa on sama oppiiko se sen paddlen vai melan.. yhtä helposti molemmat oppii ;D
Toki kannatan perus sanojen suomentamista mutta en väkisin vääntämistä. ne mitä yleisesti englanniksi puhutaan niin varmaan hyvä pitää niin.
-
Nyt voisi Mr Solidworks (Eetu73) olla avuksi. Eli se joka mallintaa solikalla kopteria. Voisit tehdä BOM (osaluettelo) pallukka-räjähdyskuva ja siihen sitten in english suomeksi ja ehkä rannikkomurteelle ;) tarvitaanko saksaa?
Kuva kertoo enemmän kun teksti:
se tanko joka menee swassilta tonne... tai
xxx pitää olla samansuuntainen kun xxx
-
Lisää vinkkejä
Tai sitten jpg kuva, jossa muut paitsi mainitut osat ovat läpinäkyviä. Kokoonpanossa oikeaklikkaat läpinäkyviksi haluavat osat ja valitset oliko se change transperancy, kun olet valmis-> save as JPG ja sen voi sitten varmaan saada vieolle?
Myös osat voi muuttaa eri värisiksi jos se auttaa illustraatiota.
Tallenna vaikka se kokoonpano eri nimellä niin ei mene orkkisfaili pilalle ;)
-
Nyt voisi Mr Solidworks (Eetu73) olla avuksi. Eli se joka mallintaa solikalla kopteria. Voisit tehdä BOM (osaluettelo) pallukka-räjähdyskuva ja siihen sitten in english suomeksi ja ehkä rannikkomurteelle ;) tarvitaanko saksaa?
Räjäytyskuvat löytyvät suoraan ainakin Alignin manuaaleista sieltä perästä varaosaluettelon yhteydessä. Osat on numeroitu.
On ollut puhetta, että dokkariin tulee 3D-animointi kopterin eri osista ja niiden toiminnasta. Eli esimerkiksi nupin toimintaa voi esitellä sanomallasi tavalla (räjäytetään turhat osat pois, korostetaan eri linkkejä ja samalla spiikkaillaan päälle että "tämä on se rodi joka liikuttelee tuota melaa" jne.).
-
Laittakaas arvaten mikä on hitueliötähystin ???
mikroskooppi?
Jep, näin olen asian ymmärtänyt minäkin.
Nupillakin taitaa muuten olla virallinen käännös "roottorin napa"- käyttävätkin sitä isompien koptereiden puolella. Eipä muuten, mutta jos joskus sattuu juttelemaan kopteri/autogiropilottien kanssa niin heille "nuppi" ei yleensä sano mitään.
-
Pitäis löytää joku heko mekaanikko jolta vois kysyä mitä termeja käyttävät. Vai puhuuko nekin englantia?
-
Räjäytyskuvat löytyvät suoraan ainakin Alignin manuaaleista sieltä perästä varaosaluettelon yhteydessä. Osat on numeroitu.
On ollut puhetta, että dokkariin tulee 3D-animointi kopterin eri osista ja niiden toiminnasta. Eli esimerkiksi nupin toimintaa voi esitellä sanomallasi tavalla (räjäytetään turhat osat pois, korostetaan eri linkkejä ja samalla spiikkaillaan päälle että "tämä on se rodi joka liikuttelee tuota melaa" jne.).
Juuri näin, että jotenkin korostuisi ne jotka mainitaan. Muut osat ovat hieman taustalla tai poissa. Suora kopio manuualista on aloittelevalle kopteristille liian sekava.
-
Kyllä se meil ilmailupuolella ihan englannin kielellä mennään. Manuaalistahan sitä luetaan mitä pitää tehä ja sieltä sit kaikkii termeiki käytetään englanniksi. Näppärä Finnairin tekemä ilmailualan sanakirja meil on käytössä jossa paljon suomennoksia jos ei englannin termiä tunne.
-
Oliskohan foorumilla väkeä, jotka tahtoisi esitellä (2011 kevään ja kesän aikana) koptereitaan ja antaa muutaman sanasen kameralle?
Alkaa oleen paljon inspiksiä ja ideoita, mutta tarttis sitä materiaaliakin :D
Omistat sitten mSR:n tai Srimokin, kloonin tai aidon, tykkäät mammasta tai tyttärestä, aivan sama. Kiinnostaako esiintyminen kameralle? Haluatko olla osa Suomen ensimmäistä(?) rc-kopteri dokumenttia? Kerro se tähän alle niin kahtellaan.
Kerätään nippu yleiskyssäreitä mihkä sitten jokanen voi vastailla sillain mitä mieleen tulee. Ei tarvi olla mikkää guru, olis vaan kiva päästä kuvailemaan erilaisia koptereita ja saada pari sanaa lentäjiltä ("Millasta tää on?", "Kauan lentäny?", "Mikä on paras kopterimerkki? :D " ).
Iski jo ilmottautukin, hieno homma :D Tohtori R näköjään kans huutelee sieltä näppiksen takaa?
Jaskan MD500 otetaan ainaski videolle..
Audimies lupautu kertomaan miten hieno laji on, upeeta!
Ei vaan, oikiasti! Kaikki käy!
Nyt on jokasella tilaisuus päästä vaikuttamaan ja saada pärstänsä dokkariin.
-
Miekki luppauduin 8)
-
Juu kyllä tällä Joensuussakin mielenkiintoa löytyy! Materiaalia saat siis myös täältä.
-R
-
Kuka se on pohjoisin kopteristi, vois ottaa haastattelun turkikset päällä siellä 30 asteen pakkasella.. samalla hieroa jäähtynyttä nitroa käyntiin ;D
-
Hieno homma!
Joutuu näkkyy keväällä/kesällä tekeen jonkun Suomi sightseeing ja kiertää paikat kameran kanssa läpi ;D
-
Leijuttelua porojen keskellä, 35 asteen pakkasessa ja turkis päällä :D
-
Sen me teemme jos pääsen sinne Jänkhälle lähtemään..
-
Pieni ylläri kaikille jotka tätä dokkaria niin kuumeisesti odottelee. Fanikirjeitä satelee mulle kymmeniä päivässä (tjaa.. ne olikin vaan laskuja) ja saan satoja soittoja yötäpäivää faneilta jotka tahtoo mukaan dokkariin (ai.. ne olikin väärään numeroon soittavia hulluja ja työkavereita hädässä).
Ei vaan asiaan!
Sain juuri jonkunsortin varmistuksen että päästään kuvaamaan dokkariin EC-135:sta ja toivonmukaan saadaan myös jonkinlainen haastis sieltä :)
-
Loistavaa! Tä homma alkaa olemaan pikkuhiljaa ihan pro tasoa!
-
Loistavaa! Tä homma alkaa olemaan pikkuhiljaa ihan pro tasoa!
Se tossa nyt vähän olis tarkotuskin :)
Ainakin omiin taitoihin nähden..
-
Tässä on tämän harrastuksen varma ponnahduslauta suomessa kun tämä dokumentti saadaan ulos. Olen 110% mukana ja varmasti muutkin. Jonhylle ja Tranquillille, sekä Ranelle jo iso käsi suuresta touhuamisesta tässä rojektissa. Yritetään kaikki osallamme vaikuttaa että tästä tulee hitti ja panoksemme on sen mukainen tekemisessä.
Mikael
-
Tänään kävin Jetekin kanssa kuvailemassa sen turbiinikopteria.
Tässä tällänen lyhkänen kooste siitä mitä sain purkitettua. Videossa ei ole mitään tarinaa, siinä on vain muutamia lyhkäsiä klippejä noista videoista mitä otin.
Vähän esimakua siitä millasella tarkkuudella tota dokkaria ollaan tekemässä.
Kalustona siis oli tällä kertaa:
Canon EOS 7D + Canon EF 70-200 f/2.8 L IS
Canon EOS 5D + pari muuta L -putkea
500W työmaalamppu
Trukki
Jokunen litra kerosiinia
Kotipizzan lätyt ja kokis, kahvi ja pulla
Ja mitäs vielä.. mjoo.. katelkaa ehdottomasti HD:na ja full screenillä, muuten ei saa oikeen mitään irti.
Youtube kusee aavistuksen laatua eikä saa ihan sitä 1080p:tä mitä tuo alunperin oli.
http://www.youtube.com/watch?v=y1Xh_VAUTcA#ws (http://www.youtube.com/watch?v=y1Xh_VAUTcA#ws)
-
Hehe, just hyvä pätkä!.
Noi siniset käynnistys liekit on kyllä aivan sairaan makeet, nyt täytyy kyllä ruveta miettimään tilaisiko jetcatiltä sen savu pumpun.
Jotenkin ironista että kesällä en uskaltanut tehdä mobilla juuri mitään niin sitten keskellä talvea ja vielä yöllä pitää väkisinkin mennä kokeilemaan :D.
-
Nyt aletaan jo janota sitä dvd:tä. Tästähän tulee kirjasto noita leffoja, ei pelkästään yksi dvd. Vol 1 Vol2 jne
Tosi hienoa ja laadukasta työtä. DVD:t myyntiin sitten ympäri maailmaa :)
Olko se startterin ajo sykleissä tuossa lopussa turbiinin jäähdytystä?
Mekin yritettiin videokuvausta flycam onella, mutta isä (minä) tökkäsin kameran lumeen ennen lentoa ja siitä sessiosta ei tullut hyvää materialia.
Kopterina Biglama. Kun otettiin kamera pois poika lensi vähän turhan rohkesti =>syöksy nokalle 10m korkeudesta.
ps muuten hieno isä/poika päivä tänään, pojan kanssa lejutettiin hybriidiä BeltCPV2 HK450 nupilla ja perällä.
-
Heips!
Kiitosta kommentista, se on mukava kuulla tollasta kannustavaa. Jaksaa lähteä uudestaankin kuvaamaan materiaalia ja valvoa lisää öitä kirjottelemassa käsistä.
Ja juu, se jäähdytteli turbiinia sen sammutuksen jälkeen. En muista tarkkoja lukemia että minkä alle se jäähdyttelee sitä, Eki vois osaa kertoa enempi siitä. Miulla on vähän heikko tietous turbiinikoptereista. Joskin kaiken aion niistä opiskella, pitäähän se saada dokkarissa kerrottua.
Tuota kyselyä olen vähän seuraillut minkä tähän ketjuun laitoin:
Kaksi on vähän sitä mieltä että tuleekohan tästä nyt sellanen dokkari mikä ei kerro junnuille mitään.
Kerron jo nyt, että dokkaria lähdettiin vartavasten tekemään juuri siksi, että uusilla harrastajilla olisi helpompi päästä mukaan lajiin. Eli dokkarissa käydään asiat ihan nollasta lähtien läpi.
Eli näille senioripiloteille ei varmaan mitään maatamullistavia tietoiskuja ole tulossa, enemmänkin silmiä hivelevää videomateriaalia koptereista aina 3D:stä ilmakuvaukseen, poiketen matkan varrella niin F3C:ssä kuin skaalalentelyssä ja monessa muussakin jutussa.
Yhäkin, jotta saadaan tuosta sellainen dokkari mikä miellyttää kaikkia niin pyydän niitä vinkkejä ja ehdotuksia laittamaan tähän ketjuun. Jos tulee mieleen jotain mikä voisi olla hyvä kertoa dokkarissa niin kerro se meille! Ihan mitä vaan (kunhan se liittyy rc-koptereihin)!
Toinen jännä vastaus on tuo suattaapi olla että tulee tai suattaapi olla että ei tule tarpeelliseksi.
Onko siis niin että kuitenkin kovin moni on sitä mieltä että ei välttämättä olis mitään tarvetta millekkään videomatskulle koptereista? ;D
Jännää.. No oli miten oli, kyllä tää tehdään :)
-
Toinen jännä vastaus on tuo suattaapi olla että tulee tai suattaapi olla että ei tule tarpeelliseksi.
Onko siis niin että kuitenkin kovin moni on sitä mieltä että ei välttämättä olis mitään tarvetta millekkään videomatskulle koptereista? ;D
Jännää.. No oli miten oli, kyllä tää tehdään :)
Ei välttämättä noinkaan ajatella. Kysymyksenasettelu vaan houkuttelee Savossa asuvia ja muualle muuttaneita sudeettisavolaisia valitsemaan sen vaihtoehdon. Kieliasu on tuttu ja selkeää kantaa asiaan ei tarvitse ottaa eli vastuu pysyy kysyjällä ;D
-
Haha.. niin mie ajattelinkin että kyllä tässä nyt on pakko olla jottain tän tyyppistä :D
-
Heips!
Kiitosta kommentista, se on mukava kuulla tollasta kannustavaa. Jaksaa lähteä uudestaankin kuvaamaan materiaalia ja valvoa lisää öitä kirjottelemassa käsistä.
Ja juu, se jäähdytteli turbiinia sen sammutuksen jälkeen. En muista tarkkoja lukemia että minkä alle se jäähdyttelee sitä, Eki vois osaa kertoa enempi siitä. Miulla on vähän heikko tietous turbiinikoptereista. Joskin kaiken aion niistä opiskella, pitäähän se saada dokkarissa kerrottua.
Tuota kyselyä olen vähän seuraillut minkä tähän ketjuun laitoin:
Kaksi on vähän sitä mieltä että tuleekohan tästä nyt sellanen dokkari mikä ei kerro junnuille mitään.
Kerron jo nyt, että dokkaria lähdettiin vartavasten tekemään juuri siksi, että uusilla harrastajilla olisi helpompi päästä mukaan lajiin. Eli dokkarissa käydään asiat ihan nollasta lähtien läpi.
Eli näille senioripiloteille ei varmaan mitään maatamullistavia tietoiskuja ole tulossa, enemmänkin silmiä hivelevää videomateriaalia koptereista aina 3D:stä ilmakuvaukseen, poiketen matkan varrella niin F3C:ssä kuin skaalalentelyssä ja monessa muussakin jutussa.
Yhäkin, jotta saadaan tuosta sellainen dokkari mikä miellyttää kaikkia niin pyydän niitä vinkkejä ja ehdotuksia laittamaan tähän ketjuun. Jos tulee mieleen jotain mikä voisi olla hyvä kertoa dokkarissa niin kerro se meille! Ihan mitä vaan (kunhan se liittyy rc-koptereihin)!
Toinen jännä vastaus on tuo suattaapi olla että tulee tai suattaapi olla että ei tule tarpeelliseksi.
Onko siis niin että kuitenkin kovin moni on sitä mieltä että ei välttämättä olis mitään tarvetta millekkään videomatskulle koptereista? ;D
Jännää.. No oli miten oli, kyllä tää tehdään :)
No laitappa uus äänestys ni veikkaan että lukemat on toisenlaiset.
-
Ege, tuollahan tuo äänestys on ylhäällä. Ei muuta kuin ääntä peliin.
Editoin sen verran että jos tahtoo niin mielipidettään saa muuttaa :D
-
Toinen jännä vastaus on tuo suattaapi olla että tulee tai suattaapi olla että ei tule tarpeelliseksi.
Ihan järkeenkäypä vastaus. Vielä ei ole näytetty mitään valmista pätkää tai varsinaista traileria dokkarista, joten terve epäluulo on paikallaan. :) Se on pääasia että dokkarin tekijät ja projektissa millä tahansa muulla tavalla mukana olevat uskovat sen valmistumiseen. Kenenkään muun ei tarvitse kuin nauttia valmiista tuotoksesta sitten ensi syksynä! :)
Ja juu, vinkkejä otetaan vastaan. Laitetaan jossain välissä tähän ketjuun dokkarin runko ylimalkaisesti pääpiirteissään, jotta on helpompi kommentoida jos jokin tärkeä osa-alue on jäämässä pois.
-
Iltoja!
Tässäpä tätä dokkarin runkoa. Jos jotain oleellista puuttuu, sanokaa!
Karkeesti vedettynä jottain tollasta tulee kerrottua dokkarissa, haastattelujen saattelemana. Professional pilotit kertoo faktaa :D
Pahoittelen jos on joitain kohtia kahteen kertaan, kello lähenee taas yhtä yöllä ja alkaa unimasa (kerrankin) kolkutteleen ovella..
ENSIMMÄINEN OSA
RC-HELIKOPTERI YLEISESTI
- Mikä on Rc-Helikopteri?
- Ero lennokin ja kopterin välillä?
- Sähköllä, nitrometanolilla, kerosiinilla tai bensalla..
- Radiot
- Kanavamäärä
- Ero rattiradioihin (ero ilmeinen...) ja erityisesti Nikko-tyyppisiin kahden tikun radioihin
- Mitä mikin tikku ja nippeli tekee
- Kopterin ohjaus (mode1 & mode2)
- Mekaaninen miksaus vs. CCPM
- Ohjelmointi
- Kaasu- ja lapakulmakäyrät
- Expot, dualratet
- Lentotilat
- Muut nippelit ja nappelit
- 35MHz vs. 2.4GHz
- Yleisimmät merkit ja näiden “suositellut” mallit aloittelijalle
- Kopterissa olevat osat ja niiden toiminta ja tarkoitus. Kaikista osista myös hintahaarukkaa.
- Vastari
- Tarvittava kanavamäärä
- Servot
- Nopeus, voima, digitaalinen vs. analoginen
- Nopari
- Virransieto, ominaisuudet (perus-HK-nopari vs. Castle tms.)
- Gyro
- Ominaisuudet, säätö, erot halvan ja kalliin välillä
- Heading hold ja rate, mitä tarkoittavat
- Govi
- Tarkoitus, muutama malli nopeasti
- FBL ja vakauttimet kuten Helicommand
- Akut ja fuilit
- Suurimmat ja suosituimmat merkit
- Kopteri -lajit (F3C, F3N/3D, Scaala)
- Korjaus / huolto / varaosat
- Osia saa kaupasta -> torppi ei ole tonnin menetys
- Turvallisuus
- Kopterin voima, lapojen kehänopeus jne. Käydään tarkemmin läpi aloittelijaosiossa myöhemmin.
- Lennätyspaikat
- jne.
TOINEN OSA
KILPAILUTOIMINTA
- F3C
- F3N
- 3D
- Scaala
- HCTF / F3C Team Finland
- Juttua myös aloittelijoiden ei-virallisista luokista, euro ja poppis yms.
F3C
- Kisaohjelman/lajin esittely
- Kentän esittely
- Kopterin esittely
- Mikä tekee kopterista F3C-kopterin, ero ns. normaaliin kopteriin
- Merkit, mallit, hinnat
- Kopterin säätäminen
- Radion ohjelmointi
- Harjoittelun merkitys
- Tiimi, kilpailut, oheistoiminta
F3N / 3D
- Kisaohjelman/lajin esittely
- (Kentän esittely)
- Kopterin esittely
- Mikä tekee kopterista 3D-kopterin, ero ns. normaaliin kopteriin ja etenkin ero F3C-kopteriin
- Merkit, mallit, hinnat
- Kopterin säätäminen
- Radion ohjelmointi
- Harjoittelun merkitys
- Tiimi, kilpailut, oheistoiminta
Scaala
- Lajin yleisesittely
- Kopterin esittely
- Mikä tekee kopterista skaalakopterin (d’oh), ero ns. normaaliin kopteriin
- Skaalakopan lisäksi erityispiirteet, mm. toimivat laskutelineet jne.
- Merkit, mallit, hinnat.
-Sekä tehdasvalmiit skaalakopterit että eri valmistajien muunnossarjat pintapuoleisesti lähinnä merkkiluettelona
- Kopterin säätäminen
- Radion ohjelmointi
- Tekniset apuvälineet, esim. Helicommand
Ilmakuvaus ja FPV
- Kalusto
- Eri koptereiden nostokyvyt
- Eri kameratelinetyypit, mistä saa ja mitä maksaa, kannattaako tehdä itse
- Front mount ja underslung
- Protoilun merkitys (suuri osa ilmakuvista/-videoista otetaan itse tehdyillä mounteilla)
- Miten alkuun?
- Turvallisuus
- Autorotaation harjoittelu jne.
- Lento-/kuvauspaikan valinta
- Vakuutukset?
- Tekniset apuvälineet: Helicomman, DJI, GPS-pohjaiset systeemit, ...
- Kaupallinen ilmakuvaus
FPV
- Kalusto
- Kamerat
- Antennit
- Antenna tracking ja diversity
- OSD
- Videolinkit ja niiden laillisuus
* Tietyn taajuusalueen luvan saaminen, anominen ja maksut
- Lennätykseen liittyvät rajoitukset
- Millainen kopteri FPV-lennätykseen?
Muut lentävät härpättimet, quadit, tricopterit, (coaxiaalit?)...
- Kaupalliset quadit, Gauin 330X etc.
- TSI-multikopterit ja niiden ohjelmointi
Aloittelijan vinkkinurkkaus
- Mikä kopteri on hyvä harrastuksen aloittamiseen
- Turvallisuus
- Lennätyspaikat
- Kuvaa kentiltä ympäri Suomea, pari kolme lokaatiota ainakin.
- Huolellisuus kootessa ja käyttäessä
- Mistä säätöapua?
- Kopterinet
- Jäsenkartta
- Mistä kopteri ja varaosat
Rc-Kopterit Ry
- Yhdistyksen toiminta ja tavoite
- Jäsenedut
- Tulevaisuuden suunnitelmat
- Miten jäseneksi?
-
Turvallisuuden vai radiolaitteiden alle niissä olevat suojat (failsafet yms) ?
perus megaset vs futabat vs spektrumit jne.
-
Turvallisuuden vai radiolaitteiden alle niissä olevat suojat (failsafet yms) ?
perus megaset vs futabat vs spektrumit jne.
Failsafe on juu jääny pois, lisään listaan :)
Futte/Spectrum/Giga/Mega jutut on jo suunnitelmissa.
-
Oho, eipä enään mahdu pieneen 2h tilaan kaikki tuo. Vai?
Aloittelijan vinkkinurkkaan, tai sitten oma dvd ;)
Lejustusharjoitus miten aloittaa->kehittyä, ja missä järjestyksessä
Mitä suraavaksi, eka "taivaslento" harjoitus, missä järjestyksessä kannattaa harjoitella ja mitä
Ekat taitolentokokeilut jne
Ja sitten puhujaraitavalmius, suomi, englanti, + joku muu niin voi myydä ulkomailla kans.
-
Hyviä ideoita :)
Tuosta myymisestä niin "kaupallistahan" tästä ei ollu tarkotus tehdä. Ja Puhumme Suomea! :) Dokkari kun tulee verkkoon kaikkien vapaasti ladattavaksi.
Jos joku haluaa dubbailla/hoitaa lopullisesta dokkarista tekstitettyä kansainvälisempää versiota niin mikäs siinä, se ei ole meillä kuitenkaan nyt ensisijaisena tavoitteena.
-
Tekstitysraitaa ulkomaankielellä on tosiaan pohdittu ja palloteltu, mutta ainakaan meillä dokkarin nykyisillä tekijöillä ei todennäköisesti riitä paukut sen toteuttamiseen. Vastaavasti dokumentin spiikkiosuudet voisi yhtä hyvin vetää vaikka saameksi, jos löytyy kieltä osaava spiikkaaja. Lähtökohtaisesti dokkari kuitenkin tehdään suomeksi, suomea puhuville.
Tätä ajateltiin käyttää mallina mahdollisia vieraskielisiä spiikkejä ja tekstejä laatiessa:
http://www.youtube.com/watch?v=-IjcM8YG0wo# (http://www.youtube.com/watch?v=-IjcM8YG0wo#)
-
Eki väsäili meille uuden työkalun kuvailuja varten. Nyt saa dokkarissakin hauskaa liukuvaa kuvaa. Ei mitenkään edustavia noi testivideot vielä lopussa, otan parempia jahka tuo dolly on ihan kokonaan valmis ja on aikaa paneutua asiaan.
Tässäpä tätä:
http://www.youtube.com/watch?v=_JV9wV_NB_A#ws (http://www.youtube.com/watch?v=_JV9wV_NB_A#ws)
-
Nonii onpas hieno paja teillä noilla koneillahan saa jo kaikkee kivaa aikaseks. 8)
-
On siel pojilla pelit ja vehkeet! :) Hyvältä vaikutti ensimmäiset ajot dollyllä. Kuin pitkillä kiskoilla tuo tuli?
-
Nuo kiskot on nyt 2 metriä pitkät. Käydään hakemassa vielä yksi 2 metrin tanko josta saadaan metrin pätkät lisää.
Eli tuo kisko koostuu sitten kuudesta metrin mittasesta putkesta.
Dolly itessään painaa tuon about 4.5 kiloa niin liukuu muuten aika pirun sulavasti kiskoilla. Videossa näkyvät nopeudenmuutokset johtuu ihan siitä kun ei vielä ossaa työntää dollya oikein kiskolla. Jos siihen laittais sähkömoottorin... hmm.. :D
-
Jos siihen laittais sähkömoottorin... hmm.. :D
..ja vastarin ja noparin ja ...
-
Jos siihen laittais sähkömoottorin... hmm.. :D
..ja vastarin ja noparin ja ...
Oleellisesti ;)
Sitten pitäs se monitori ostaa ja kuvausvalot ja mikrofoni ja mitäs kaikkea..
-
Monitori on kyllä jo tulossa. ;D
-
Monitori on kyllä jo tulossa. ;D
Täh? ;D
-
En kyllä malta oottaa että päästään kuvaa sit niitä 3D videoita! :)
-
Hei poijjaat ny tuli idea!
Miltä näyttäisi ilmasta kuvattu 3D pätkä. Silleen kato et Vispilä vääntää piroflippiä seiskasatasella ja Trnquili päräyttää viereen kuvauskopterilla. :)
Lyödään kaksi kärpästä yhdellä iskulla!
-
Ja kuvataan tää 3D lennätys 3D kameralla? :D
Tuohan on pirun hyvä idea ja jotain sellaista oli jo jossain kevätleiri videossa jollain (Tranquill tai kamakaze teki?)
Tuo olisi hieno toteuttaa..
-
Oon miettiny ihan samaa, vois olla ihan kokeilemisen arvonen juttu.
-
taitaa olla ens kevätleiri ihan vaan nimellä "kamera leiri" ;D
(pakko oli päästä sanomaan)
vaan ei siinä kyllä tosta varmaan ihan hyvä tulee! :)
-
Kuis? Ihan sitä samaa kopterin lennätystä se on.. (krhm.. buglujoulut..) :D
Minä ja pari muuta vaan hillutaan siellä kamerat kourassa, ei meistä tarvii välittää..
Ja silti luulen että suurin osa materiaalista tulee muuna ajankohtana kuin leireillä.
Parin kopteristin kanssa otetaan kevätleirillä varmaan haastiksia, mutta niistä sovitaan/on jo sovittu erikseen. Tahtooko Tohtori kertoa kameralle miten hienoa tää laji on?
-
Tahtooko Tohtori kertoa kameralle miten hienoa tää laji on?
ihan sama mulle... jos joku haluaa haastatella niin sitte haastattelee! mitään järkevää en luultavasti osaa sanoa ;D
Kuis? Ihan sitä samaa kopterin lennätystä se on.. (krhm.. buglujoulut..) :D
niin jännittävä harrastus että ihan vatsakin menee sekasin! :P
tai sitte kinkku oli pilalla ::)
-
Kyllä ne kinkut oli niin pitkään seissy siinä pöydällä koskemattomana että uskon vian olleen niissä :D
Siehän oot kuitenkin "tuore" harrastaja mikä lentää kuitenkin jo paremmin kuin moni muu pidempään lentäny niin kyl mää jottain haastista sulta tahon. Kirjotan kysymykset ja vastaukset jo valmiiksi ;D
"Onko Futaba paras - On"
"Align on surkia eiks jeh? - Joo"
"Onpa hyvä että kuvaatte tänkin haastiksen Canonilla, Nikonissa on niin heikko kuvanlaatu" ;D
-
Kyllä ne kinkut oli niin pitkään seissy siinä pöydällä koskemattomana että uskon vian olleen niissä :D
Siehän oot kuitenkin "tuore" harrastaja mikä lentää kuitenkin jo paremmin kuin moni muu pidempään lentäny niin kyl mää jottain haastista sulta tahon. Kirjotan kysymykset ja vastaukset jo valmiiksi ;D
"Onko Futaba paras - On"
"Align on surkia eiks jeh? - Joo"
"Onpa hyvä että kuvaatte tänkin haastiksen Canonilla, Nikonissa on niin heikko kuvanlaatu" ;D
ihan mun vastauksilta kuullostaa! ;D
-
Dokkari on nyt tässä vaiheessa :)
http://www.youtube.com/watch?v=s6ShDEQnIKw#ws (http://www.youtube.com/watch?v=s6ShDEQnIKw#ws)
-
Vaihteeksi tilannepäivitystä, kylmä ja myrskyinen talvi menee mukavasti tietokoneen ääressä ja pajalla.
Kalusto senkun kasvaa, pitäs alkaa saamaan sellasta matskua kohta mitä haetaankin:
DIY - DSLR Dolly, Jeteki Design, Pro Series #001
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs027.snc6/165781_500681009449_543609449_5832044_139521_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs791.ash1/168182_500794429449_543609449_5833943_6072829_n.jpg)
DIY - DSLR Rig, proto v0.5
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/hs011.snc6/166124_500373749449_543609449_5826897_2975968_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs740.ash1/163257_500681699449_543609449_5832057_6040311_n.jpg)
-
Ettei kukaan vaan luule ettei tehtäis raskasta työtä tän dokkarin suhteen.
Päivät kuluu kuvaillessa, hiki valuen filmataan ja roudataan raskasta kalustoa mukana.
Tässä video ehkäpä dokkarin raskaimmasta kohtauksesta, bihaind tö skenes:
http://www.youtube.com/watch?v=Vkxv69U5fZQ#ws (http://www.youtube.com/watch?v=Vkxv69U5fZQ#ws)
-
Mites kopteridokumentti jaksaa.
Tässä odotellaan jo seuraavaa "traileria", tai ensimmäistä osaa... ;)
-
Sanotaanko vaikka näin, että hiljaa hyvää tulee. :) Viimeisimmän arvion mukaan julkaisu ei todellakaan ole nyt syksyllä, vaan tähdätään lähemminkin tuonne lennätyskauden alkuun ensi keväälle. Harrasteena kun tätä duunataan, ei aikaa tahdo riittää muilta touhuilta aina tähän. "Kellonympäri-assyillä-Johny" voinee kompata tätä täysin rinnoin. :P
Materiaalia on kerätty koko kesä, mutta dokumentin varsinainen asia ja ydin eli henkilöhaastattelut ovat yhä vain paperilla. Nekin alkavat hahmottua jo siihen malliin että kohta voidaan alkaa ottaa lausuntoja narulle - mutta ei vielä.
-
Harrasteena kun tätä duunataan, ei aikaa tahdo riittää muilta touhuilta aina tähän. "Kellonympäri-assyillä-Johny" voinee kompata tätä täysin rinnoin. :P
Materiaalia on kerätty koko kesä, mutta dokumentin varsinainen asia ja ydin eli henkilöhaastattelut ovat yhä vain paperilla. Nekin alkavat hahmottua jo siihen malliin että kohta voidaan alkaa ottaa lausuntoja narulle - mutta ei vielä.
Juuri niinkö Trnquill sanoi, loppuu tunnit vuorokaudesta normaalinkin elämän kanssa.
Materiaalia alkaa olemaan jo mukavasti, kun olisi pari viikkoa tyhjää niin saisin niistä editoitua jo tuon dokumentin suunnitellun rungon. Joskin edelleen puuttuu taustamusiikki, sekä nuo haastikset (kaiken ydin). Haastiksia ei ole yksinkertaisesti kerennyt tekemään.
Vaihtoehtoja oli tasan kaksi kun niitä tossa joku viikko sitten Markuksen kanssa pohdittiin:
1. Julkastaan alkuperäisen suunnitelman mukaisella aikataululla dokkari missä ei ole mitään järkevää.
2. Jatketaan kuvaamista, editointia ja muuta häsläämistä ja pyritään lähemmäs täydellisyyttä siirtämällä julkasua keväälle ja hommaamalla näin lisää aikaa.
Lisäksi tässä tapahtu pari viikkoa sitten sellai hassusti, että tajusin oppineeni niin paljon uusia juttuja, että se mitä olin editoinut valmiiksi ensimmäisten joukossa olikin jo karmeeta skeidaa. Koko ajan tulee uusia juttuja noiden editointi softien kanssa ja koko ajan parantaa ja parantaa noita videoita, kuraahan ne on vieläkin, mutta joskus sitten..
Kuitenkin tästä:
http://www.youtube.com/watch?v=AY1JCMzFXlM#ws (http://www.youtube.com/watch?v=AY1JCMzFXlM#ws)
Ollaan tultu jo tähän:
http://www.youtube.com/watch?v=uPt4BaWVuT8#ws (http://www.youtube.com/watch?v=uPt4BaWVuT8#ws)
Silti vielä on matkaa tähän:
http://www.youtube.com/watch?v=BulyGjQIHMo#ws (http://www.youtube.com/watch?v=BulyGjQIHMo#ws)
Harmittaahan se kun tuo venyy ja venyy, mutta kun joku taikoisi parikyt tuntia lisää aikaa vuorokauteen ja toteuttais sen niin että ei alkais väsyttämään. Kyllähän vuorokauteen saa helposti lisää tunteja kun jättää nukkumatta, mutta pitkän päälle se on tuntunut johtavan enemmän tai vähemmän terveyden heikkenemiseen.
-
Just noin. Koska tässä ei ole myyty kenellekkään mitään, eli asiakasta ei ole niin tehkää hommaa omien hermojen/jaksamisen/mielenkiinnon rajoissa. Tietenkin onhan se aina hyvä että on deadline joka potkii eteenpäin, ettei jää kokonaan tekemättä, mutta koska olette lähteneet liikkeelle aika korkealla rimalla aikaahan tuohon palaa.
-
-
Kyllä palaa, se on tosi. Ja kuten Johny vähän rivien välistä antoikin ymmärtää, tavoite on tehdä hienompi kuin mitä nyt osataan... :) Eli käytännössä treenaillaan jatkuvasti tässä samalla ja lopputulema on toivottavasti huikea!
-
Kunhan siitä ei vaan tule niin hyvä että se ei koskaan tule... mutta ymmärän että tämä tehdään harrastuksena ja muun elämän ohella. Mitä olen nähnyt tähän asti lupaa hyvää. Tuo rc autotaso on jo aika hyvä. Ei tuo viimeinen INCEPTION välttämättä ole paljon parempi minun silmissä.
Videosta tulee helposti ylieditoitu ja voi vetää yhtenäisyyksiä entisajan nettisivustoihin kun haluttiin näyttää että osattiin ohjelmoida ja kirjoittaa HTML:llää, oli bannerieta ja tekstiä vilkkui ja vaihtoi värejä ja muuta sellaista. Tämä sillion kun käytettiin modeemia ja isdn:ää...
Mutta hyvää kannattaa odottaa. Tsemppiä teille jotka osallistutte dokkarin tekemiseen.
-
Videosta tulee helposti ylieditoitu ja voi vetää yhtenäisyyksiä entisajan nettisivustoihin kun haluttiin näyttää että osattiin ohjelmoida ja kirjoittaa HTML:llää, oli bannerieta ja tekstiä vilkkui ja vaihtoi värejä ja muuta sellaista. Tämä sillion kun käytettiin modeemia ja isdn:ää...
Onhan sitä ohjelmoitu vieläkin, ei videolla missään näy edes aitoa piroflippiä. Ne o tehty tietokoneella :D
*krhm* anteeksi ..
-
PK:n rakettireppu olis kyllä ehdoton mitä pitäis dokkaan saada...
-
Moro, erittäin hieno idea tämä dokkari! Itse aloitin juuri kopteri harrastuksen ja sitä ennen muutamanvuoden kokemus autopuolesta ja lähinnä 1:5 kokoluokan bensa autoista. Missä vaiheessa tämä dokkari on ja tapahtuuko kuvaukset pääkaupunkiseudulla? Käsitin tämän Johny "pää kordinaattori" olevan espoosta?
-
Dokkari on sellaisessa vaikeasti selitettävässä vaiheessa. Aiemmin olikin juttua ja tosiaan päätettiin että kevään 2012 aikana koitetaan saada tuo valmiiksi (alunperin 2011 marraskuu). Myöhästyminen johtuu yksinkertaisesti ajan puutteesta, eikä toi useemman kuukauden työttömyys ja persaukisuuskaan kyllä ainakaan edistänyt asiaa.
Jos joku vain antaisi mulle 100 gigaa vähintään hyvälaatuista 720p materiaaleja lajista, sekä haastatteluita 10 henkilöltä niin nopeestikko mie yöt valvon ja tekisin valmiiksi. Ongelmana on siis ajanpuutteen myötä materiaalin puute, jolloin emme oleellisesti pääse mitään editoimaan. Visio on mielessä ja into on kova.
Kyllä tämä vielä edistyy, kohta on syysleiri ja saa PALJON lisää materiaalia.
Itse asun juu Espoossa, mutta dokkaria työstetään myös Turkulaisella asiantuntemuksella.
Jostain toi "pää kordinaattori" on tullu mulle, mutta kyllä tuo Trnquill potkii kans persiille välillä että homma edistyy. Porukalla tätä työstetään.
-
Haastatteluthan sais poimittua kasaan niistä kerhon tapahtumista ja tilaisuuksista. Kysymykset vois lähettää jo etukäteen ja ennen ryyppäämisen aloitusta vois haastatella kyssärit pois alta ja toki samalla kuvata. Siinä olis jo dokkariin paljon materiaalia.
-
Haastatteluthan sais poimittua kasaan niistä kerhon tapahtumista ja tilaisuuksista. Kysymykset vois lähettää jo etukäteen ja ennen ryyppäämisen aloitusta vois haastatella kyssärit pois alta ja toki samalla kuvata. Siinä olis jo dokkariin paljon materiaalia.
Totta. Mutta dokkariin olisi tarkoitus saada myös vähän "syväluotaavampaa" matskua, kuin niitä näitä kentän laidalta jutusteltuna. :) Toki sitäkin mukaan tulee, mutta varsinaiset asiahaastikset tullaa kuvaamaan hyvällä ajalla, hyvällä kalustolla ja antaumuksella joskus muulloin, kuin leirikiireiden ja hauskanpidon lomassa.
-
Mitäs dokkarille kuuluu?
-
Ei oikein mitään. Haastiksia on suunniteltu, mutta aikatauluja on hankala sovittaa yksiin. Allekirjoittaneelle lankesi myös suuri vastuu animoinneista (hommaa joka ei ole ennestään tuttu), joten hiuksia tullaan raapimaan oikein kaksin käsin kevään mittaa. :p
-
Ei oikein mitään. Haastiksia on suunniteltu, mutta aikatauluja on hankala sovittaa yksiin. Allekirjoittaneelle lankesi myös suuri vastuu animoinneista (hommaa joka ei ole ennestään tuttu), joten hiuksia tullaan raapimaan oikein kaksin käsin kevään mittaa. :p
Todellakin.
Neljästä viikonlopusta yksikään ei ollut sellainen joka olisi käynyt kaikille, mutta kyyyllä me se tässä kevään mittaan saadaan vielä. Deadline pukkaa vaan päälle..
-
Elä ota Johny mitään paineita teette rauhassa vaan harrastushan tää vaan on.
-
Heh, koko vuosi 2012 on ollu surkein dokumentin teon suhteen.
Mitään ei ole tapahtunut, paitsi Markus työsti laajan kirjon kysymyksiä mitä haastatteluissa kysellään.
Markuksellaki on käsittääkseni jotain asuntoprojektia ja itekki tässä remontoinu uutta kämppää ja tehny muuttoa ja muuta skeidaa.
Ei mitään paniikkia, mutta jos kevätleirille pitäs olla viim. valmis niin tuotajooooo tulee muutama uneton viikko kohtapuoliin.
-
Ilmoillaan nyt tännekkin.
Dokumentti -projekti on toistaiseksi jäissä, ei yksinkertaisesti aika riitä eikä kellään ole halukkuutta yrittää väkisin tehdä pskaa.
Uusi aikataulu (tällä kertaa pitävä) olis jotakuinkin sellaanen että hankitaan matskua vielä tämä kausi (mm. Finnish Open tarjoaa paljon nähtävää), syksyllä/talvella meditoidaan ja 2013 kevät-talvi tuo julkaistaan.
Ittellä on niin monta muutakin projektia nyt käynnissä, että tulee opittua Premieren ja AfterEffectsin saloja aikasta paljon, tämä näkyy toivottavasti myös dokumentin laadussa vuoden päästä.
Vaan nyt on snadi luova tauko tämän kanssa, aktiivisesti tapahtumia kuitenkin kuvaillaan, mutta editointi meditointia ei tapahdu.
Kiitoksia kaikille jotka tätä projektia seuraa ja pahoittelut.
-
Hyvä päätös. Ei väkisin kannata tehdä. Liian kiireellä kun tekee niin tulee kuitenkin "oisko sittenki pitäny..." ajatuksia jälkikäteen.
-
Totta tuokin ja varmasti hyvä päätös vielä tässä vaiheessa kerran muut projektit syövät aikaa tältä ja menevät edelle. Ei tosiaan huonoa kannata tehdä varsinkaan hätäisesti.
Mutta tuossa on aina se varjopuoli, että odotellaan sitten seuraavakin kausi lisää matskua ja sit seuraavana kautena tulee vielä jollekkin joku über kopu joka olisi kiva saada dokkariin. Sitten seuraavana kautena onkin jo kilpailutoiminta kasvanut Suomessa niin paljon, että kannattaa oottaa siitä matskua. Sit seuraavana kautena päästäänki jo ulkomaille kuvaamaan ja olisi kiva saada dokkariin lisämatskua siihen ja nähdä ulkomaan toimintaa.
-
Totta tuokin ja varmasti hyvä päätös vielä tässä vaiheessa kerran muut projektit syövät aikaa tältä ja menevät edelle. Ei tosiaan huonoa kannata tehdä varsinkaan hätäisesti.
Mutta tuossa on aina se varjopuoli, että odotellaan sitten seuraavakin kausi lisää matskua ja sit seuraavana kautena tulee vielä jollekkin joku über kopu joka olisi kiva saada dokkariin. Sitten seuraavana kautena onkin jo kilpailutoiminta kasvanut Suomessa niin paljon, että kannattaa oottaa siitä matskua. Sit seuraavana kautena päästäänki jo ulkomaille kuvaamaan ja olisi kiva saada dokkariin lisämatskua siihen ja nähdä ulkomaan toimintaa.
Sittehä voi tehä uuden dokkarin parin vuoden päästä.
-
Eläs nyt maalaa Falconi piruja seinille! :) Totuus on tässä(kin) juttussa tietysti se, että kun harrasteena ja bro bono tehdään, ei väkisin paineta missään tilanteessa. Tekemisen pitää olla hauskaa ja siitä ei tingitä!
Mä ajattelin otta kesän harjoittelun kantilta myös, mutta ehkä sillä viisiin, että teen jotain videota ihan julkaistavaksikin saakka. "Minidokkareita" tai miten niitä nyt kukin haluaa nimittää. Kopterinkasausvideota ajattelin ensimmäisenä, mutta ei oikein noi kaupasta saatavat kilkuttimet tällä hetkellä innosta, joten se varmaankin jää tekemättä. Toki jonkun hyvän yleiskopun (vaikka T-Rex 500) voisi koota videolle ihan vain harrastuksen edistäminen ja yleisen mielenkiinnon vuoksi - jos vain olisi ko. kepakko palasina tai edes koossa itsellä hallussa. :)
Pyörittelin mielessä myös ajatusta jonkinmoisesta "henkilökuvasta", eli lyhyt haastis ja vähän kuvituskuvaa. Tommosen olenkin jo tehnyt, mutta en kopteriaiheista. Joku foorumilta tuttu nimimerkki siis ruuvipenkkiin ja juteltaisi vähän harrastamisen koukeroista kalusto- ja lentonäytteiden kera.
Mikä jengiä kiinnostaisi? Mistä aiheesta olisi mukava nähdä vaikka tiukka viiden minuutin setti?
-
Kuten olen sulle Johny, sanonut, niin ajan kanssa dokkarista hyvä tulee !
Toi sun mainitsema ajankohta vois olla realistinen, sillä tuossahan on aivan mieletön duuni.....
-
Niin korjauksena väärinkäsitykseen mikä ilmeisesti myös Falconilla oli.
Tulevan kauden tapahtumat EI olleet syynä tähän että dokkari on nyt hetken tauolla. Syynä on kiire muiden projektien kanssa ja töissä noin niinkö ylipäätään.
Finnish Openin nyt ajattelin vain positiivisesti siihen, että no tuleepa nyt se ainakin sitte kuvattua.
Mutta syynä on tosiaan kiire, ei aika riitä tälle.
Ja sillon kun on rahaa ja suhteita tarjolla toisen projektin myötä niin ikäväkyllä se menee tän harraste projektin edelle :)
Ei sen puoleen että tarkkana joutuu noitten muidenkin projektien kanssa olemaan, ei ihan oikeasti meinaa aika riittää niillekkään. Työvuorot duunissa on mitä on niin hankaloittaa snadisti tätä kuvaustouhun edistymistä.
Tässä keväällä koitettiin haastattelut purkittaa, mutta on yllättävän vaikea saada viiden henkilön aikataulut synkkaamaan niin että yhtenä viikonloppuna kaikki pääsisi paikalle. Miksi yhtenä viikonloppuna? No kun kuvaustiimiä ja haastateltavia asustelee vähän niinkö laajemmalla alueella kun 10km säteellä toisistaan.
Pelkästään tähän mennessä on kamerakalustoon, softiin, matkoihin ym. mennyt varsin isoja määriä rahaa, ihan pelkästään tän dokumentin myötä.
Joten ei huvita lähteä ajamaan kahtena peräkkäisenä viikonloppuna esmerkiks Joensuuhun ja takasi, tai ravata joka viikonloppu Turussa.
Vuosi on 2012, mutta tämänkin projektin aikana on tullu huomattua että internet ja sen tarjoamat mahdollisuudet on niiiiin lapsen kengissä, lähinnä kun on tälläsiä paikkoja missä saat max. 2M kaistan. Prkl :D Koita siinä sitten pyöritellä Turun ja Espoon välillä 1080p raakamatskua.
Mutta kuten monesti jo sanonut, aika ei riitä. Aika ei meinaa riittää edes nukkumiseen normi työpäivien jälkeen.
Ollu vähän enempi kun pari muuttujaa tässä..
Vaan kautta 2013 emme enää kuvaa, tai kuvataan toki, muttei tähän dokkariin.
-
Niin korjauksena väärinkäsitykseen mikä ilmeisesti myös Falconilla oli.
Ilmeisesti luetun ymmärtämisessä oli jotain hankaluuksia, mutta siis mähän sanoin:
Totta tuokin ja varmasti hyvä päätös vielä tässä vaiheessa kerran muut projektit syövät aikaa tältä ja menevät edelle. Ei tosiaan huonoa kannata tehdä varsinkaan hätäisesti.
Lihavoin vielä asiatekstin lukemisen helpottamiseksi.
Se, että "maalailin piruja seinille" on osittain myös omaa kokemusta, jolloin helposti jää odottamaan parempaa. En tarkoittanut myöskään, että juuri tässä tapauksessa tulisi näin käymään. Sen näkee vasta sitten, minä en sitä pysty sanomaan tässä.
Joka tapauksessa tsemppiä projektille :)
-
No rehellisyyden nimissä pitää Falconi sanoa, että se ei ole tämän projektin tiimoilta koskaan ollut ongelma, että saataisiin/odotettaisiin jatkuvasti lisää/parempaa matskua ja SEN takia deadline siirtyisi kohti tulevaisuutta. :D Esimerkiksi haastatteluja on äärimmäisen kitsaasti narulla, joten sen puolesta mitään dokkaria ei siis voitaisi edes lyödä kasaan tällä hetkellä. Ns. täytematskua on jonkin verran tallessa (varmasti dokkarin tarpeisiin riittävästi), joten sillä saralla voidaan olemassa olevaa materiaalia parantaa ja/tai odotella uusia coolempia tapahtumia kuvattavaksi. Mutta homman juoni on kuitenkin se, että dokkari koostetaan välittömästi kun tarvittava asiasisältö on koossa. Tähän ei mitkään finish openit tai ulkomaankisat vaikuta. Juuri näiden haastisten sun muiden kanssa ollaan painiskeltu esimerkiksi nyt keväällä, kun ei saada koko porukan aikatauluja natsaamaan ja/tai budjetti rajoittaa reissaamista.
Hiljaa hyvä tule... :)
-
Iron Skytäkin tekivät 6 vuotta.. No lopputulos on CGI:n osalta aika hienokin.
Kunhan tästä kopudokista ei vastaavasti tule Suomen historian kalleinta dokumenttifilmiä niin hyvä on ;)
-
Mutta tulee siitä ehkä Suomen historian kallein rc-kopteri dokkari :)
-
Mutta tulee siitä ehkä Suomen historian kallein rc-kopteri dokkari :)
No se on ihan varma :D
Iron Skytäkin tekivät 6 vuotta.. No lopputulos on CGI:n osalta aika hienokin.
Kunhan tästä kopudokista ei vastaavasti tule Suomen historian kalleinta dokumenttifilmiä niin hyvä on ;)
Eli jos saadaan toi pellolle 2013 keväällä niin ollaan tehty vain pari vuotta, huh.. ei ole vielä niin kovia odotuksia laadun suhteen :D
-
[OT]
Mitä Clubilla on päällä? Clubi o kattonu liikaa matrixia?
[/OT]
Ps. Hyvä että dokumentti edistyy, joha sitä ollaan odoteltukkin...
-
[OT]
Clubilla on päällä Biker Dude huppari, bling kaulapanta ja arskat. Buutseja oon just ettimässä sille..
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/31601_10151303395834450_198042799_n.jpg)
[/OT]
Edistyy ja edistyy. Kai tässä kohta taas jaksais motivoitua.
Onko Trnquillilla ideoita/visioita?
Aattelin että jos nyt otan lopputilin niin kerkeisin vähän aikaa tehä tätä.. tosin sit loppus kuukauden päästä rahat, kahden jos näkkärillä eläis.
-
Edistyy ja edistyy. Kai tässä kohta taas jaksais motivoitua.
Onko Trnquillilla ideoita/visioita?
Njoo, dokkari on ollut talviunilla ainakin vuoden. Voisi jopa sanoa, että alkuperäinen projekti on näivettynyt ja kuivunut kokoon. Tämä ei toki tarkoita sitä, etteikö dokkari vielä syntyisi, mutta aika puhtaalta pöydältä siihen lähdetään jos lähdetään.
Mun idea olisi se, että henkilöhaastattelut purkkiin (eli ensin aiheet selväksi, sitten henkilöt, sitten kysymykset/keskustelunavaukset), näistä editoidaan looginen kokonaisuus ja keväällä/kesällä kuvataan "kuvituskuvaa" väleihin. Alkuun voi kuvituskuvana käyttää sitä materiaalia, jota meillä jo on - tai vaikka kuvata pahvihelikopterilla sopivia tilanvaraajia kopterifilkkaa kaipaaviin väleihin. ;)
-
Eli seuraava vaihe on lisäillä jo suunniteltujen haastattelu kysymysten ja dokkarin aiheiden sekaan multikopteri räpeltäminen, joka valtasi aika villisti koko lajin. Sen jälkeen mei täytyy ettiä sopiva päivä jolloin kyetään haastattelemaan ihmisiä järkevissä olosuhteissa.
-
Noooooooo!
-
Juusoa voitas haastatella kun tehdään se multi osuus :D
-
joo ei mitään tylsää ja vanhanaikaista 3D kurmuutusta vaan pelkkiä lentäviä nintendoja ja leijutusta! :D
eastside RC ilmoittautuu esittelemään miten kestäviä sellaset lentävät nintendot oikein onkaan...
(halutaan lainaksi lentävä nintendo) ;D