Kopterit.net
Kuvagalleria => MyFleet => Aiheen aloitti: Tomi Kulmala - 31 Lokakuu, 2010, 15:57:25
-
Onhan sitä osallistuttava tännekin, kun kerran pari vispilää kotoa jo löytyy.
Mulla oli ajatus kopterin hankkimisesta hioutunut jo pari vuotta takaraivossa ennen ensimmäisenkään ostamista. Käytännössä siitä lähtien, kun ekan kerran näin Nokian ajoradan tietämillä (tai ainakin jossain sielläpäin, ei voi muistaa tarkalleen) jonkun lennättämässä hieman isompaa kopteria "ympäri ämpäri ja mukkelis makkelis" ;D. Sittemmin kuulin, että lennätys ihan tähtitieteellisen vaikeaa ja vaatii aikaa ja motivaatiota ja ja ja ja... Kopteri jäi siis hankkimatta tuolloin.
Sitten huomasin Verkkokauppa.comissa styroksisen pilipalikopterin, joka muistaakseni oli 2-kanavainen. Sillä vispasin ilmaa muutaman illan, kunnes siitä hajosi latausliitin ja vehje joutui roskiin. Jokatapauksessa kärpänen oli jo purrut, mutta ilmeisesti puremiskohta oli vielä hieman hukassa tuolloin.
Pilipalikopterista jonkun aikaa eteenpäin sain Verkkokauppa.comin 4-kanavaisen "alumiinisalkussa" toimitettavan koaksiaalikopterin. Sillä olikin jo varsin helppo lentää ja leijuttaa ja tuntui, että "Täähän on mun laji, helppoo ku heinänteko". Jotain pientä tuhoakin sain tuolla aikaan ja piti hieman rauhoittaa meininkiä sisätiloissa...
Kävin myös demoamassa em. koptereita Pirkkalan Verkkokauppa.comissa, jossa myös asiakkaat pääsivät lentämään. Idea oli lentää ilmassa roikkuvan hulahula-vanteen läpi ja onnistuessaan sai oikeuden osallistua arvontaan, jossa oli samanlainen kopteri pääpalkintona.
(http://tomikulmala.smugmug.com/Other/Pixelpipe/attachment-2V3BJV/1011200672_PxKmM-S.jpg) (http://tomikulmala.smugmug.com/Other/Pixelpipe/attachment-OHRFJV/1015399132_t7cx6-S.jpg) (http://tomikulmala.smugmug.com/Other/Pixelpipe/attachment-7GFHJV/1015544279_HGDqZ-S.jpg)
4-kanavaisen pikkukopterin jälkeen piti tietenkin saada isompi. Ostin Vertical-Hobbysta MD 520 -kopterin, joka on myös 4-kanavainen. Tällä ajattelin voivani lennätellä myös ulkona, mutta eihän tuossa sitten loppujen lopuksi puhti riittänyt; Pienikin tuuli ja kopteri menee mihin ilmojen herra käskee! :(
Kiinnitin kopteriin myös mikrokameran ja totesin sen vaikuttavan uskomattoman paljon kopterin käyttäytymiseen. Isompi siis pitää saada!
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Vertical-MD-520/attachment-N8ECJV/1021255407_Y7dLT-M.jpg)
Sitten katseet hakeutuivatkin jo tämän foorumin puolelle myynti-ilmoituksiin. Bongasin oikein hyvältä vaikuttavan kopterin (CopterX CX450SE v2) ja kun sitä vielä myivät tutut miehet (Mikael / Seppo) RC Crawling -puolelta, niin ei muuta kuin näpit sauhuamaan ja lisätietoja kyselemään.
Radioiksi ostin T-Rex -storesta käyetyt Spektrum DX7:t (näistä lisää myöhemmin) ja lisäksi PhoenixRC -simulaattorin. Sitten vaan radion kanssa suunta kohti lounais-Suomea! Säätöapua oli luvattu antaa ja katsottiinkin Mikaelin kanssa kopteri säätöihin muutaman mutkan kautta. Mikael myös suoritti koelennon, josta selvisi, että kaikki toimii kuten pitääkin.
(http://tomikulmala.smugmug.com/Other/Pixelpipe/20102010112/1056330287_eTEHu-M.jpg)
Välispiikki ostamastani DX7:sta...
Ostamani malli oli siis Mode 1, sillä myyjä väitti, että sen voi Mode 2:ksi muuttaa. Koitimme säätää Mikaelin kanssa radiota niin sisältä kuin ulkoakin oman järkemme ja Googlen antamien ohjeiden mukaan, mutta eipähän tuo tuntunut mahdolliselta. Radiot lähtivät myöhemmin T-Rex storeen "korjattaviksi", mutta palautuessaan en edelleenkään saanut niitä toimimaan kunnolla swashplaten säätöjen kanssa. Jos kallistukset toimivatkin, niin sitten oli swashplate ylä-asennossa. Hermo alkoi jo pahasti menemään tässä vaiheessa ja pistinkin T-Rex storeen mailia, että josko asialle voisi jotain tehdä. He suostuivat ottamaan minun murheenkryynini vaihdossa ja ostin välirahalla uuden DX7:n, mutta tällä kertaa Mode 2:n ;).
Tässä vaiheessa pitää kiittää T-Rex storea joustavuudesta ja nopeasta asiakaspalvelusta!!
Takaisin astialle...
Lentelin aikani Phoenixilla Mac OS X:lla virtuaalikoneen kautta, mutta sitten se penteleen virtuaalikone meni päivittymään eikä Phoenixiin löytynyt enää puhtia 6FPS:aa enempää :(. Lentely sillä sai valitettavasti loppua, kunnes kämppään ilmestyy lisää tilaa varastossa lymyävälle Windows-koneelle.
Aika siis pistää oikea kopteri tulille. Virittelin uuden DX7:n kiinni kopteriin eli jouduin heti kättelyssä tekemään koko säätöprosessin alusta asti ennen sekuntinkaan omatoimista lennätystä kyseisellä laitteella. Osaavia käsiä ei ollut tarjolla, vaan piti luottaa Mikaelin luona kirjoittamaani ohjeenkyhäelmään ja puhelimeen. Siitä onneksi selvisikin lähes kaikki oleellinen ja sain kuin sainkin kopterin toimimaan ainakin suurinpiirtein kuten pitääkin. Lisäksi virittelin harjoittelujalakset alle.
Päiväkirja tähän asti:
28.10.2010, kotipiha
Kotipihan parkkipaikalle piti heti päästä kokeilemaan, että pääseekö sitä yhtään mihinkään... No ei päässyt, kopteri vaelteli maata pitkin asfaltin reunaan, kun en kaasuvipua uskaltanut enempää tuupata ja tästä syystä toisesta perälavasta lähti palanen. Totesin, että homma saa riittää niin ahtaassa tilassa alkuunsa. Kopteri tykkää vääntää nokkaa vasemmalle.
(http://tomikulmala.smugmug.com/Other/Pixelpipe/28102010146/1067482036_H4PYa-M-1.jpg)
30.10.2010, Tampereen tullin parkkipaikka
Nyt on tilaa jo hieman enemmän... 2 minuutin jälkeen huomasin, että "peräevä" on melkoisen pehmeää alumiinia ja tykkää vääntyillä. Tästä johtuen toinen perälavoista suoritti katoamistempun. Onneksi eräällä kaverilla on 450-kokoluokan kopteri ja sain häneltä perälapoja. Kopteri tykkää vääntää nokkaa vasemmalle edelleen.
(http://tomikulmala.smugmug.com/Other/Pixelpipe/30102010147/1069581696_Ln26V-M.jpg)
31.10.2010, Tampereen Lielahden teollisuusalue (jonkun kaupan iso, tyhjä parkkipaikka)
Uudet perälavat kiinni ja eikun kokeilemaan. Peräevä on edelleen vääntyilevä (ylläri, kun asialle ei ole mitään tehty?) ja nytkin se tykkäsi haukata palasia perälavoista. Lisäksi taisi mennä pääakseli solmuun, kun tykkää vatkata kierroksia nostettaessa. Kovasti oli tuulista tänään, mutta sain sentään 1,5 akkua harjoitusta alle ja pysyi kopteri noin 10-15s ilmassa yhteen putkeen parhaimmillaan.
Kopteri tykkää kääntää nokkaa vasemmalle edelleen, vaikka miten koitan subtrimmillä säätää :(.
(http://tomikulmala.smugmug.com/Other/Pixelpipe/31102010149/1071029097_B4qjk-M.jpg)
----
Tämmöstä.. Eiköhän tämä tästä lähde, motivaatio ei ainakaan ole kadonnut. Päinvastoin, nälkä senkun nousee ja ajatuksissa on käynyt jonkun pienemmän ("oikean") kopterin ostaminen myös, että pääsisi sisätiloissakin treenaamaan. Kissoista kun tullee silppua osuessaan tuon 450-kokoisen lapoihin? ;D
-
Alinta kuvaa katsoessani suosittelisin tarkistamaan perälapasten asennussuunat...saattaa toinen lapanen pyöriä jättöreuna edellä. Voi vaikuttaa jonniinverran lento-ominaisuuksiin.
V.
-
Niinpäs onkin muuten! :o Mutta kiersi se kyllä ennen tuota väärinpäin asennettuakin vasemmalle...
-
Niinpäs onkin muuten! :o Mutta kiersi se kyllä ennen tuota väärinpäin asennettuakin vasemmalle...
Jos perä kampeaa toiseen laitaan, niin sitähän ei säädetä trimmistä, vaan siirrät koko servoa haluttuun suuntaan peräputkessa. Eikös se näin mennyt? :)
-
Jos perä kampeaa toiseen laitaan, niin sitähän ei säädetä trimmistä, vaan siirrät koko servoa haluttuun suuntaan peräputkessa. Eikös se näin mennyt? :)
Hienoa, että konstit löytyy, sillä tuo subtrimmi ei tuntunut juurikaan avittavan ja lentämisen harjoittelua ei varmaan ainakaan helpota se, että joutuu jatkuvasti kampeamaan kaasuvipua hieman oikealle ;).
-
Oletko lukenut läpi tämän
http://wiki.kopterit.net/ (http://wiki.kopterit.net/)
lapakulmien säätö ja gy401 säätöohje
Harjoitusjalakset on oiva apu alkutaipaleella kun luisutellaan asfalttia pitkin ja pompitaan ^^
-
Lapakulmat osasin mielestäni säätää pääroottorista, mutta pitääkös operaatio tehdä perällekin vielä erikseen? Olen gyron säätämisen kohdalla näemmä unohtanut kirjoittaa muistilappuun tyystin, joten en tehnyt gyrolle yhtään mitään uutta DX7:aa virittäessäni :-[. Katsoin vaan kevyesti kopteria liikuttelemalla lopuksi, että hyvin tuntuu korjaavan.
Eli ei muuta kuin gyroa säätämään ilmeisesti?
Pitää näemmä kaikki opetella kantapään kautta ;D.
-
joo gyroa säätämään, tuolla wikin ohjeella pitäisi päästä hyvin alkuun.
-
Ja tarkista korjaussuunta gyrosta et on oikea.
Trimmistä ei tosiaan kannata sitä perälapoja säätää vaan siirrät peräservon paikkaa että löytyy oikea paikka. Samalla katot sun gaini prosentit et perä korjaa itseään.
Sit ainakin itellä kans alussa meinas perälavat ottaa välillä maahan kiinni niin kun lennätteli nurmikolla, ei perälavatkaan menneet koskaan rikki.
Sit kun saat sen perän aisoihin niin alotat leijuttelu harjotukset sillee et se kopu on ainakin metrin korkeudessa koska muuten se ottaa maasta pyörteitä ja leijuttaminen vaikeaa.
Teet vaikka sellasii "pomputtelu" liikettä nätisti sillä jos et uskalla heti ottaa korkeelle.
Tärkeää on myös sit se mitä sun DX7 on kaasukäyrä ja pitch asetukset jotta saat vakaat leijuttelukokemukset ja niin et nupissa riittää kierrokset.
-
Noniin... Nyt on gyron säätöä kokeiltu uudelleen ja silti se vaan kampeaa vasemmalle. Pitänee siis tuupata peräservoa hieman seuraavalla säätökerralla. Tähän aikaan ei enää kehtaa kerrostalossa kopteria kierrättää enempää ;). Korjaussuunta on kyllä oikea. Perän trimmi on ollut jatkuvasti nollilla ja nyt on subtrimmikin.
Tässä on pari kuvaa...
(http://tomikulmala.smugmug.com/Other/Pixelpipe/31102010151/1071396907_P6cbV-M.jpg)
(http://tomikulmala.smugmug.com/Other/Pixelpipe/31102010155/1071405960_6WruA-M.jpg)
Perän gain 0: 60% ja 1: 50%. Oli aiemmin 0: 50% ja 1: 50%.
Pyörteistä olenkin jo tietoinen, mutta sehän menee mokoma kopteri rikki, kun korkealle nostaa (vipujen vääntelijän panikoidessa) :P. Vaan kyllä se tänään jo parissa metrissä kävi tuulenpuuskan takia eikä edes tullut ihan holtittomasti alas. Ehkä Phoenix-harjoittelusta oli kuin olikin jotain hyötyä...
-
Sulla muuttuu kierrokset aika lailla leijutellessa.
Itsellä ei ole mikään erityisen hyvä aloittelukäppyrä, mutta normimodessa kaasu: 0, 43.5, 67, 78.5, 100 ja kulmat 30.5, INH, 59, INH, 85.
Ideana olisi saavuttaa tasaiset kierrokset lapakulmien muuttumisesta välittämättä. Alkuun kierroksia koneeseen ja sitten tasaisempaa tahtia kulmien noustessa. Viimenen nyppäsy on lähinnä omalla kohdalla siksi, että saan tarpeen vaatiessa reippaamin tehoa pelastusyrityksiin.
Verrattuna sun kaasukäyrään, erona on keskitukulla korkeammat kierrokset ja pienempi kierrosten vaihtelu. Tarpeeksi kierroksia ja peräkin pitää paremmin.
-
Samaa kans katselin. Itselläkin MiniTitanilla on tuossa kakkoskohdassa kaasukäyrässä jo 45 prossaa kaasua. Siitä sitten lineaarisempi loppua kohden.
-
Jep, tee juuri noin että nosta esim 0-45-50-55-100 kaasukäyräksi.
Ja perän mekaanista säätöä tehdessä voi tehdä niin että trimmiä naputtelet (GYRO RATE-MODE) kun perä ei kierrä enään niin pahasti (Koskaan sitä ei saa täysin paikoillaan pysymään kun kierrokst muuttuu jne!)
Sitten vispilä alas ja työntömitalla mittaat perän sliderin ja hubin välisen eron. sitten trimmi keskelle ja servoa/linkkiä muuttamalla sama väli takaisin!
-
Sitten huomasin Verkkokauppa.comissa styroksisen pilipalikopterin, joka muistaakseni oli 2-kanavainen. Sillä vispasin ilmaa muutaman illan, kunnes siitä hajosi latausliitin ja vehje joutui roskiin. Jokatapauksessa kärpänen oli jo purrut, mutta ilmeisesti puremiskohta oli vielä hieman hukassa tuolloin.
Heh! ne on vaarallisia noi pilipalilelut! ;D
sellasella se kärpänen muni muhunkin ja pahasti! nyt useampi tonni myöhemmin on hyvä nauraa niille mutta oli se vaan hauska laite arvoonsa nähden! ;D
-
is this for a 450? Those curves are totally wacky... Are you trying to convert it into a fixed-pitch heli? :)
Try throttle
0-40-55-80-100
and pitch
30-40-50-75-100 for taking off (the raised low end doesn't suck the heli into the ground while spooling up) and
0-25-50-75-100 for actual flying.
This should also sort out tail problems, if there are any.
-
Okei. Eli lisää kiekkaa koneeseen.
is this for a 450? Those curves are totally wacky... Are you trying to convert it into a fixed-pitch heli? :)
Yes, for 450 and probably I am, unintentionally though :).
Try throttle
0-40-55-80-100
and pitch
30-40-50-75-100 for taking off (the raised low end doesn't suck the heli into the ground while spooling up) and
0-25-50-75-100 for actual flying.
This should also sort out tail problems, if there are any.
A lot of tail problems at the moment.
Pitch for flying...? I think I should learn how to hover first, right? ;)
-
Onhan se sekin yhdensortin lentämistö kun jalat on irti maasta :P
-
Joo on siinä eri tuntu ku jalat maassa lentäminen 8)
-
oh OK, just stick with the 40-50-75-100 pitch curve then.
go to SWASH MIX and turn down collective, to, for example 30.
If your heli doesn't lift off => increase collective. If it's too jumpy => decrease.
Then adapt the throttle curve so that the headspeed doesn't change when you climb or go down (learn to listen to the sound).
Most likely, something like
0-40-50-60-70
is enough for basic hovering.
If it bogs while climbing => steeper throttle curve
If it revs up (and I think that's what your current setup does), more shallow throttle curve.
There is no right or wrong way. Oh, let me correct that statement, there's my way and a million wrong ones :)
All the programming features can be a bad distraction, it's like spending the first three driving lessons to adjust your seat.
I haven't followed the whole thread. Most beginners (unless you have seen a properly set-up heli fly) run too low headspeed. It makes it much, much harder.
The heli should respond crisply - it's a racing car, get used to it.
-
"Pienen" hiljaiselon jälkeen on kotiin ajautunut lisää vispilöitä (450 on hyllyssä ja varmaan pysyykin siellä, liian haasteellinen :P).
Tällä kerralla mielenkiinto kohdistui Quadcopteriin, joten äkkiä rahat tiskiin ja HobbyCitysta tilaamaan settiä...
- HobbyKing Multi-Rotor Control Board V2.1 (Atmega168PA)
- TURNIGY Plush 12amp (2A BEC) BESC
- Turnigy 2730 Brushless Motor 1300kv
- HobbyKing Quadcopter Frame V1
- OrangeRx R610 Spektrum DSM2 6Ch 2.4Ghz Receiver
- TGS Sport 6x4E Precision propeller
Sitten odoteltiin noin kuukauden päivät, että paketti suvaitsi saapua (odottavan aika on aina niin lyhyt, eikö?). Puu/pikaliimalla vehje kasaan ja kas vain (*ylläri*), olin ottanut vain CW -mallin lapoja.
(https://lh5.googleusercontent.com/-IZub51a-ATY/TzrTGifADaI/AAAAAAAABqA/dNuHTC-zT-k/s400/2012-02-14%252021.47.29.jpg)
Jesin vihjeestä utelin lapoja ssultilta, mutta hänellä ei ylimääräisiä tällä kertaa ollut. ssultin vihje oli sitten sitäkin parempi ja lapoja (kolmilapainen 8x6) löytyikin jamppa991:lta - ja vieläpä samasta kunnasta! Loistavaa!
No potkurit kiinni ja kävi aika äkkiä selväksi, ettei HK:n boardilla tee aloittelija mitään, hakee minne sattuu ja vanerirunkokaan tuskin kestää harjoittelun torppauksia...
(https://lh4.googleusercontent.com/-bM5_v6p2Zss/Tz-x5M_8NaI/AAAAAAAABr8/ThjcgQCBTUs/s400/2012-02-18%252012.04.34.jpg)
Google sekä Youtube kovaan käyttöön ja "pari hassua" YV:ta myöhemmin räpylään tarttuivat seuraavat palikat jamppa991:lta:
- Feiyu FE-90Q Pro
- Omatekele alumiini/hiilikuiturunko
Ja niistä syntyi tämä:
(https://lh3.googleusercontent.com/-zbWzw5pOHpE/T0DsUu-ILpI/AAAAAAAABso/kp8M02O3eOY/s400/2012-02-19%252014.33.00.jpg)
Lumipyryn, viimeyönä sataneen lumen sekä PTH:n "aktiivisen" auraamisen takia en ole kopteria vielä päässyt testaamaan :(. Ja muutenkin noin yleisesti ottaen en laske sähköä ja vettä (olkootkin jäätyneessä muodossa) hyvin yhteensopiviksi, joten pitää rakentaa joko korkeammat landarit tai sähköille vesisuojaus.
Quadin käyttötarkoitus? Huvilentely sekä GoPro:n kantaminen :).
Tässä vaiheessa kiitokset
- Jesi
- ssulti
- Jamppa991
-
Vähän lisää rakentelua kun toi lumisade ei näytä laantuvan...
(https://lh3.googleusercontent.com/-I6hkL6ULK5E/T0KbTGk8boI/AAAAAAAABt8/pn2zCemGA9k/s600/2012-02-20%252020.17.03.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-mTTq2_yYu3I/T0KPmI1h8bI/AAAAAAAABtk/iF4rHR1ZC2g/s600/2012-02-20%252020.19.23.jpg)
Ei se vielä ihan valmis ole kuitenkaan... Paksun kuminauhan ajattelin kiskaista tuosta purkin yli (kuminauha kiinni runkoon tuleviin koloihin), joka sitten painaa purkin runkoon. Lisäksi mahdollisesti jonkinlainen tiivistys/tärinänvaimennus purkin ja rungon väliin.
-
Pikku viritykset ja ensilentokunto on saavutettu...
(https://lh3.googleusercontent.com/-OQk5iWdKxuE/T0PH1lEBJMI/AAAAAAAABu0/aZAjJXGcuWE/s600/2012-02-21%252018.35.06.jpg)
Ja lensihän se (kuvia ei ole, sillä parempi puolisko valitsi sohvalla nukkumisen kopterin katsomisen sijaan ???)... Pientä oskillointia oli havaittavissa, joten varmaan gaineja pienentämällä korjaantuu. Tai sitten moottoreissa ei ole tarpeeksi potkua?
Saldona loppujen lopuksi yksi rikkoutunut propelli jäämöykyn tultua liian lähelle. Eiku...?
(https://lh3.googleusercontent.com/-6K7Tqv1pM9c/T0PGBAXXDQI/AAAAAAAABuU/1m_NXIRYDbc/s600/2012-02-21%252018.26.19.jpg)
-
Nonni. Tämä kopteristi löytyi naapurista. Tuossa lennätteli pihamaalla.
Tuuppa huomenna yhden aikaan lennätteleen lahdesjärven jäälle.
-
@zenix: Kyllä vaan, päästään torppaamaan kilpaa jossain vaiheessa, jos mun laitteista/laitteita enää on mitään jäljellä ;). Voisinpa huomenna vaikka paikalle tullakin, jos ei mitään sen ihmeellisempää ilmene.
Tämän päivän saldo...
2,5 akkua meni hienosti gaineja ruuvatessa ja sitten viimeisellä akulla piti väistää autoa ja *räks*
(https://lh4.googleusercontent.com/-IdEoYp8RpcU/T0fXRyflQHI/AAAAAAAABvg/5xcPhPUY6SM/s600/2012-02-24%252019.49.06.jpg)
Ruuvasin lentelyn jälkeen viimeiset lavat kiinni :-\. Uusia on kyllä jo tulossa, mutta niissä menee vielä.
-
Lumisateessa käytiin lennättämässä ja tällä kerralla sai romut kantaa kotiin ihan ehjänä!
(https://lh4.googleusercontent.com/-Yv-7jNA7guc/T0ja0WLyd0I/AAAAAAAABwQ/DKTwrJBIH8g/s800/P1010399_web.jpg)
-
Nonni... Nyt on laina-Nazalla lennelty. Hieman oli setuppi haastavampi Feiyuun verrattuna, mutta kun ilmaan sai, niin tuntui paljon vakaammalta (rahalla siis saa parempaa :o).
(https://lh5.googleusercontent.com/-FxI4TrooNd8/T05IwblNuzI/AAAAAAAAByI/67gV3HP5ryA/s600/2012-02-29%252017.47.07.jpg)
Teippihuomautukset voi jättää kirjoittamatta, lainalaitetta en jaksanut johdottaa viimeisen päälle ;).
-
Uh!
Olisit edes laittanu sokeripalat johtoihin ;D
-
Tänään testattua... Kyytiin 2200mAh 3S Lipo + GoPro koteloineen. Ilmaan nousi eikä edes "nilkka suorana" :).
-
Tämä Quadcopter vaihtoi omistajaa...
Tarina jatkuu taas kunhan sen aika koittaa ;).
-
(https://lh6.googleusercontent.com/-uShpNU441hk/T14wxQUyalI/AAAAAAAAB2s/ojn9zQcSyF8/s1152/20120312_192128.jpg)
DJI F450
Ensilennot otettu, mutta tuulenpuuskat (Ilmatieteenlaitoksen mukaan 16m/s) hieman rajoittivat kopterin ohjailtavuutta ;). Paikallaan se toki pysyi itsekseenkin ;D.
Tyyntä keliä odotellessa.....
-
DJI F450
Mielenkiintoinen runko. Pistäppä hands on -kokemuksia tuosta rungosta, lähinnä noiden armien kiertojäykkyydestä ja kestävyydestä (jota ei toivottavasti tarvitse testata). DJI:n sivuilla on hyviä kuvia noista eri F-rungoista: http://www.dji-hobby.com/flame/index_en.html (http://www.dji-hobby.com/flame/index_en.html)
-
Mielenkiintoinen runko. Pistäppä hands on -kokemuksia tuosta rungosta, lähinnä noiden armien kiertojäykkyydestä ja kestävyydestä (jota ei toivottavasti tarvitse testata). DJI:n sivuilla on hyviä kuvia noista eri F-rungoista: http://www.dji-hobby.com/flame/index_en.html (http://www.dji-hobby.com/flame/index_en.html)
Olet varmaankin katsonut tuon endurance-videon sivun alareunasta? Mun mielestä se kertoo aika paljon kestävyydestä ja ihan näin käsin käpisteltynäkin tuntuu hyvin kestävältä.
http://www.youtube.com/watch?v=cf0YG0l_Dmo#ws (http://www.youtube.com/watch?v=cf0YG0l_Dmo#ws)
Kiertojäykkyyttä on haukuttu, mutta katsotaan nyt muodostuuko ongelmaksi mun käytössä.
Kopteri painaa tällä hetkellä lentokunnossa 930g.
-
Heips!
Onko ollut ongelmia nazan kanssa kylmässä? Olen itse vasta pari päivää testaillut nazaa ja ihmetellyt että sisällä pelaa hyvin mutta sitten kun menin jäälle koittamaan niin heti oli vikatilassa. Asteita oli vain pari miinuksella.
-
Eipä mulla ainakaan, eikä tomikaan ole puhunut.
Ettei nyt vaan akkus ois kyykänny tms?, mankasta namiska väärään asentoon tms?
-
Juu, ei ole tosiaan ollut mitään ongelmia kylmän kanssa. Kova tuuli on haitannut enemmän toistaiseksi kuin mikään muu (kesää odotellessa).
-
Ensimmäisellä kertaa kun tämä kävi niin oli radion failsafe-säädöt pielessä. Vein koneen autosta jäälle, kesti jotain 5 min. Nostin ilmaan mutta oli heti omituisen tuntuinen ja alkoi vilkuttamaan keltaista. Jäi pyörimään jäälle eikä mikään komento mennyt läpi eikä näppejä vaarantamatta päässyt akkua irrottamaan. Odottelin akun tyhjenemistä siinä sitten ja kyllä vitutti..
Toisella kertaa laitoin säädöt ja kokeilin sisällä että toimii. Jäällä vilkutti keltaista eikä käynnistynyt. Sama juttu toisella akulla. Heti kun menin jäältä takaisin sisälle niin kone toimi taas joten ei siinä muu kuin lämpötila voinut muuttua. Pitänee ottaa quadcoptersiin yhteyttä että mikä tässä mättää.
-
Kyllä äkkiä vieläkin haisis siltä että onko tikut kaluproitu, mankasta joku dr nappi tms vinossa kaluproinnin jälkeen.
Koska jos ei saa vehjettä ees toppiin, niin viittaa ihan perustavanlaatuiseen vikaan tai väärään konfikkiin.
Ite lämpötiloista huolimatta aloittaisin aivan alusta, eli:
- 1. onko purkki päivitetty?
- 2. mankasta napit nollille, trimmit, subtrimmit ja kaikki nollille, lentokonemode?
- 3. kaliprointi nazan ohjelmassa, kytkettynä tietskariin säädät failsafen, lentotilan napin toimimaan, samoin jännitteet.
- 4. näyttääkö mitää virhettä?
-
Kiitos jesi kun käytit aikaas tähän :) Käyn tsekkauslistaa läpi ja jospa se siitä, mutta palaan asiaan jossain toisessa kohtaa ettei tule sotkettua enempää Tomin polkuja näillä mun kohelluksilla.
-
Nostellaas taas, kun tuli ostettua uusi lelu!
ATG L600 (http://www.foxtechfpv.com/atg-l600-x4-carbon-fiber-folding-frame-p-555.html) -runko FoxTechFPV:lta ja kaveriksi samasta puljusta SkyEye -gimbal (http://www.foxtechfpv.com/skyeye-2axis-camera-gimbalwith-2-servos-p-562.html). Molemmat ovat jo kasassa, mutta noparit ovat vielä matkalla Hobbycitysta :(. Aivoiksi vekottimeen tulee DJI Naza, eipähän tarvitse kikkailla 8).
Pari kuvaa tähänastisista saavutuksista:
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-hWrq7Bc/0/M/MG1783-M.jpg)
SunnySky V2216-12 (800kV) (http://www.foxtechfpv.com/sunnysky-221612-kv800-motor-p-383.html)
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-skR6c7X/0/M/MG1795-M.jpg)
Moottoripukit
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-dV3sP4B/0/M/MG1800-M.jpg)
Varret kiinni ja lukittu (jep, taittuva)
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-kx9K7s7/0/M/MG1803-M.jpg)
Moottorit ja rungosta loput hilppeet lyöty kiinni
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-vFD7MVw/0/M/MG1804-M.jpg)
Edit
- Lavat 10x4.5 muovi-hiilikuitu: http://www.foxtechfpv.com/1045-black-nyloncarboncwccw-p-476.html (http://www.foxtechfpv.com/1045-black-nyloncarboncwccw-p-476.html) (huomattavasti jäykemmät kuin halpis-muoviset, saa nähdä miten kestävät... Torppeja tuskin yhtään?)
- Nopeudensäätimet Turnigy Multistar 30A: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=25365 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=25365)
-
Loput osat saapuivat tänään postissa ... Nyt kopteri olisi kasassa, mutta pihalla ei ilma suosi :(. Olohuoneessa pikku leijutukset jo otettu, mutta ei sen enempää.
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-qHNhvmP/0/M/MG1813-M.jpg)
The Aivo.
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-hBRK66x/0/M/MG1817-M.jpg)
Turnigy Multistar 30A.
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-dPDJQ5S/0/M/MG1815-M.jpg)
... ja edellisen ohjelmointikortti.
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-qw88bX7/0/M/MG1820-M.jpg)
Hobbycity on ajatellut multikopteristeja ja luonut valmiin piuhan nopareille (näitä löytyy muillekin kuin quadeille). Maksaa pari dollaria liittimineen päivineen, joten ei maksa vaivaa alkaa juottelemaan itse ;).
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-wcPrCgm/0/M/MG1822-M.jpg)
Nazan BECille virtaa suoraan haaroituksesta.
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-MbBqz6K/0/M/MG1826-M.jpg)
Ennen radiolevyn asennusta.
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-2TpXX5Z/0/M/MG1827-M.jpg)
BECille paikka härvelin pohjassa, saapa nähdä näkyykö riittävän hyvin...
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-DLgRbBh/0/M/MG1836-M.jpg)
Valmis, tai ei ehkä ihan... Kamerateline pitää vielä kiinnittää ruuveilla nippusiteiden sijaan ;D.
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-6BPKnCX/0/M/MG1834-M.jpg)
Suojakopan testausta.
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-D7QbwB6/0/M/MG1837-M.jpg)
-
Komealta näyttää.
Kurkistappas joutessas vähä ton jakorasiaroikan tinauksia kutistesukkien alle, vahva mutu että pistehitsattu.
Siihen en osaa ottaa kantaa että ovatko parempia kuin omat räkimiset, mutta...
-
Komealta näyttää.
Kurkistappas joutessas vähä ton jakorasiaroikan tinauksia kutistesukkien alle, vahva mutu että pistehitsattu.
Siihen en osaa ottaa kantaa että ovatko parempia kuin omat räkimiset, mutta...
Kyllä siellä ihan kunnon möykyt tinaa oli.
-
Ensilennot otettu ja gaineja pitää vielä säätää. Oli turhan herkkää ohjailua. Alas ei kuitenkaan tultu ja vekotin oli jatkuvasti 100%:sti hallussa, joten hyvä lähtökohta.
GoPro lenteli kyydissä myös, mutta mitään julkaisukriteerit täyttävää materiaalia se ei napannut (netti kun on muutenkin pullollaan "turhia" pätkiä) :).
2200mAh 3S akulla lentelin 5min 30sek jonka jälkeen jännite noin 3,8V/kenno.
Edit:
Ennen ensilentoa väkästelty kameratelineen kiinnitys:
(https://lh3.googleusercontent.com/-Gf9Aa5z1Gq4/UIJwWKOo3RI/AAAAAAAADZI/pHvr5Hz1WI8/s640/20121020_123410.jpg)
-
Nokialla Siuron padolla kävin lentelemässä hetkisen...
http://www.youtube.com/watch?v=F5y1LVmFHVM#ws (http://www.youtube.com/watch?v=F5y1LVmFHVM#ws)
(https://lh6.googleusercontent.com/-_3muf-KLZNw/UIKdfmndcmI/AAAAAAAADak/LBFx_GZ_KC8/s800/20121020_143432.jpg)
Lentokuntoinen härveli...
-
Tuli hommattua uusi kamera, joten meni etupainoinen kameratelineen sijoittelu uusiksi. Ja tästä johtuen myös akun sekä BECin sijoittelut...
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-sHxJgCD/0/M/1020080-M.jpg)
Kameateline on nyt rungon alapuolella.
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-79f5wzz/0/M/1020083-M.jpg)
BEC siirtyi kameratelineen taakse rungon alapuolelle.
(http://tomikulmala.smugmug.com/RC-helicopters/Multicopter/ATG-L600-Quadcopter/i-kbGzmVh/0/M/1020096-M.jpg)
Akku siirtyi taaemmaksi tasapainottamaan kameraa.
Lentelyä ei vissiin tarvitsekaan enää tänään harrastaa johtuen kaksinkerroin taipuneesta takapihan koivusta :(.
-
Komean näköistä videota ja laitteita! Hienoja ovat!
-
Ja taas on laitteet myyty ja uutta ostettu tilalle... Hexa ja FPV-käyttöön pienempi värkki.
Hexasta juttua sitten joskus, mutta nyt ensin FPV-kopterista.
Runko koostuu hiilikuidusta leikkautetuista Team Black Sheep (http://team-blacksheep.com) -runkopaloista sekä RCTimerin F450-kloonin puomeista.
Moottorit: hacker Style Brushless Outrunner KA20-26M (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3732)
Nopeudensäätimet: Hobbyking SS Series 15-18A ESC (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6456)
Aivot: CRIUS v1.1 uusimmalla MultiWii softalla
FPV-laitteisto: -- Työn alla --
Toisin sanoen laite ei missään nimessä ole mikään heavylifter, vaan sen on tarkoitus jaksaa kantaa GoPro + FPV-laitteet + 2200mAh -akku. Jos ei jaksa, niin osat vaihtuu.
(https://lh3.googleusercontent.com/-SzxS3tnFaDU/UMMqVQQCvJI/AAAAAAAADuo/zmFDQ1Cz5j0/s640/_1030369.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-uS9B4aA2E3s/UNCIvZaxUhI/AAAAAAAADxI/-OPwXfTCZ_Q/s640/P1010683.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/-SaMK8VEhAu4/UNCIvdfhi2I/AAAAAAAADxQ/bPMnylHao8Q/s640/P1010685.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/-sBd7NsbSfSk/UNCIySUQDpI/AAAAAAAADxo/u32IspH_kU8/s640/P1010690.JPG)
Kuvissa 8" lavat, mutta yksi tulikin tuossa jo rikottua koelennolla, kun en muistanut, ettei tässä mitään fail-safea / akun varauksesta kertovaa valoa ole (tottunut sellaiseen DJI Nazan kanssa)... Tonttiin tultiin noin neljästä metristä suoraan puomille ja saldona yksi hajonnut potkuri. Tilalle tulee Gemfanin 10x4.5" nylon/hiilari, joista on paljonkin hyviä kokemuksia :).
-
Sain moottorit ja noparit (RCTimer 2836-11 & Turnigy Plush 30A) lainaan, kaivoin 10x4.5 GemFan -lavat kaapista ja johan lähti rakkine rokkaamaan... :) CRIUS toimii oikein hienosti MegaPirateNG -softalla, mutta MultiWiilla ei sitten millään!
Liimasin tänään GoPron koteloineen keulalle ja perään 2200mAh 3S -akku antamaan virtasta. Varsin vakaata menoa, mutta jos jotain tahtoo etsiä, niin pieni wobble nopeassa laskussa (käsittääkseni korjattavissa melko helposti).
(https://lh6.googleusercontent.com/-H55NBud1Dh8/UObxfVH2AxI/AAAAAAAAD24/yex9AmyXexk/s640/20130104_171142.jpg)
-
Ajanpuutteen takia CRIUS on myynnissä (sillä voi kuin voikin lentää MegaPiratella, eli ihan toivoton tapaus se ei ole) ja tilalle tuli Laatua (= DJI).
Olin jo aiemmin asentanut virranjakolevyn keskelle runkoa, joten Nazaa, vastaria ja Nazan BECia varten väsäsin asennustason 1.5mm PC-levystä
(https://lh4.googleusercontent.com/-ooKcQN6-oRs/UPsLsr1u0LI/AAAAAAAAD8E/dJqm4yLT6PY/s640/20130119_220945.jpg)
Siihen päälle Naza ja vastari
(https://lh5.googleusercontent.com/-uqJcC94KUM8/UPsLypTjZFI/AAAAAAAAD8U/9JTgcUQKbXM/s640/20130119_222407.jpg)
Johdotukset ovat melko tiiviitä, mutta eipä tässä rungossa ole kovin paljon ylimääräistä tilaa muutenkaan
(https://lh5.googleusercontent.com/-o0SHz6zbk_w/UPsL3TGA37I/AAAAAAAAD8k/U-xdSrnlAEI/s640/20130119_225148.jpg)
(Kuvan ottamisen jälkeen lisätty vielä johtospiraalia suojaksi)
Tällaisella ratkaisulla tuli korotuslevy käytettyä tehokkaasti hyväksi
(https://lh3.googleusercontent.com/-Ebmv9e6hbhA/UPunFySsIsI/AAAAAAAAD80/wID2hXhf6oU/s640/20130120_101218.jpg)
Mikäs se sieltä pilkistää :D
(https://lh3.googleusercontent.com/-oxYO6Wt_7tY/UPunIryRvjI/AAAAAAAAD88/gprHyB5S8io/s640/20130120_101235.jpg)
Ensilento on vielä tekemättä, sillä en viitsi mennä pöllyttämään puuterilunta pitkin asennuksia ja pilotilta jäätyy muutenkin sormet alle minuutissa, joten täytynee odotella lämpösempiä ilmoja tai lentää sisällä.
-
Tänään tylsyyden iskiessä päätin siirtää FPV-quadin romut pieneksi käyneestä DJI F450 -rungosta TBS-runkoon (kirjoittamatta ovat jääneet lentelyt DJI F450-rungolla, joka siis oli tässä välissä käytössä).
Sanomattakin selvää, että tällä rungolla kopterista tulee hyvin takapainoinen (2kpl 2200mAh 3S kyydissä), mutta hyvin se lensi silti kovassakin tuulessa (puuskat melkoisia, vissiin vielä eilisen myrskyn rippeitä?).
(https://lh5.googleusercontent.com/-rFIM-aA5tRw/UTNNedM40MI/AAAAAAAAEYs/g1Ruq1Sy3p0/s800/20130303_141252.jpg)
Tällaisella kiinnityksellä 1080p30 -videoon tulee lievä jello, joten ehkäpä se korjaantuu kevyellä toppauksella.
(https://lh5.googleusercontent.com/-4MTuWR2Jyx0/UTNNR2oaOnI/AAAAAAAAEYM/YCrjFtd8yOs/s800/20130303_134024.jpg)