Kopterit.net
Kuvagalleria => MyFleet => Aiheen aloitti: Spin - 30 Lokakuu, 2010, 18:29:34
-
Pistetäämpäs oma kun kerta muillakin :). Nyt on taas vaihteeksi innostus noussut koptereihin ja lentojakin alkaa pikkuhiljaa kertymään aina kun säät sallii. Ensimmäisen kopterin ostelin jo vuonna 2007, mutta lennätykset jäi silloin ja kopteri keräsikin sittemmin pölyä hyllyssä.
Paria vuotta myöhemmin sain MiniTitanin säätöihin ja pari kolme akullista harjoittelua. Ei kuitenkaan ottanut oikein sujuakseen ja taas jäi toviksi. Nyt kuitenkin olen saanut jo hivenen harjoiteltua leijuttelua, ja tuorein ostos helpottaa tuota leijuttelun harjoittelua huomattavasti. MiniTitanikin lentää tässä sivussa aina kun mahdollista ja isommasta akut loppu.
Laittelen tänne juttua tuosta muustakin kalustosta kunhan saan aikaiseksi. Pistetään nyt ensimmäiseksi kuitenkin tämä tuorein ja tulevaisuudessa luultavasti eniten lentoaikaa saava kopteri. Elikkäs T-Rex 600E cf.
Setup seuraavanlainen
Heli: Align T-Rex 600E
Motor: Neu 1515/2.5D/F/H + Mikado 10T
ESC: Castle Creations Phoenix HV-85
Battery: FP Evo20 6s1p 4900mAh x 2
Receiver: JR R921
Servos: JR DS8231
Flybarless-system: Mikado V-Bar
Gyro + tailservo: Mikado V-Bar + JR DS8900G
BEC: Western Robotics Hercules High Current
Blades: Maniac 623mm
Tail blades: Align 92mm
Upgrades: Metal grips, Rotorworkz HFX-frame, TT, CF fins, metal boom clamp and tail rotor with thrust bearings.
RTF weight 3,40kg.
Tällä laitteella alkaa leijuttelu sujua jo jotenkin. Taivaslentoa en vielä kuitenkaan uskalla treenailla muutakuin simulaattorissa. Koitetaan ensin saada tuo leijuttelu luontevammaksi oli kopteri sitten sivuttain tai keula itseä kohden. Tällähetkellä takana on vasta kolme tänään lennettyä akullista. Saatan videolinkinkin laitella kunhan keksin ensin miten sen lisään :).
-
http://www.youtube.com/watch?v=QLBBDMhmN0w (http://www.youtube.com/watch?v=QLBBDMhmN0w)
Siinäpä tuo video tältä aamulta. Ensimmäinen täysi akullinen siis. Tuota ennen koitin vain viikko sitten että nousee ja pysyy ilmassa ainakin jotenkin :). 5:35 min tapahtumaköyhää leijutusta ::).
-
Niin tässä oli se helicommand kiinni? ;)
Nätistihän tuo leijuu :-*
-
Niin tässä oli se helicommand kiinni? ;)
Nätistihän tuo leijuu :-*
Helicommand ? Mikadon v-bar 4.0 ajaa tuota gyron virkaa :). Laitoksen tosiaan ostin kaverilta käytettynä torppaamattomana. Taitaa täällä foorumilla joku sananen tästä laitteesta olla männä vuosina mainittu :). Ei tainnut tuo flybarless systeemi olla kovinkaan yleinen ku se tähän kopteriin on jo asennettu aikanaan. Käsittämättömän vakaa verraten MiniTitaniin. Minititanin leijutus tahtoi aamulla mennä vähän niin ja näin. Vaihteeksi vaelteli kovastikin, vaikka se jo viime sunnuntaina alkoi pysyä kohtuullisesti hanskassa. Titanin jälkeen kun laittioi 600sen ilmaan, niin on kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä. Varmasti eroa ois vaikka molemmissa ois stabbarit. Onhan tuo kokokin hivenen eri luokkaa 8).
-
Ei ollut yhtään tylsää katsella noin hienoa leijuntaa :)
Päinvastoin, oli hyvä pätkä ! Kuten foorumilla on usein mainittu: Leijunta se vaikeinta on 8)
Itse tykkään myös leijuttaa, mut ku vaan tekee myös mieli taivaalle....!
-
Ei ollut yhtään tylsää katsella noin hienoa leijuntaa :)
Päinvastoin, oli hyvä pätkä ! Kuten foorumilla on usein mainittu: Leijunta se vaikeinta on 8)
Itse tykkään myös leijuttaa, mut ku vaan tekee myös mieli taivaalle....!
Kiitos :). Mukavaa tuo leijuttelukin on kun ei vielä uskalla muuta. Nyt uuden innostuksen alettua en ole tosiaan kerennyt lennättää kun 5-8 akkua MiniTitania ja 3 akkua tätä 600:sta rexiä. Näistä tänään 3 akkua Titania ja 3 akkua Rexiä. Tietty Blade mSR lentää sisällä viikottain kun ei ulos pääse lennättelemään. Kyllä simulaattorissa periaatteessa saa kopterin taivaslonnostakin turvallisesti alas n.90 prosenttisesti :). Mutta vielä on vähän epävarmaa, joten jatkan näillä oikeilla vielä leijutusharjoituksia :). Omalla pihalla ei kyllä taivaslentoa voisi ajatellakkaan edes 450:llä.
Ois jännä tietää mikä on ero mekaanisesti stabiloidun ja flybarlessin välillä vaikkapa juurikin 600 rexissä.
-
Jos katsojan mielestä leijutus on tylsää, niin pitää muistaa että konetta ohjaavalle joka sekunti on täyttä tapahtumaa!
Hyvältä näytti leijutus! Seuraavaksi vain kylkeä itseen päin..
-
Hyvä Spinni, ens keväänä lähdet meidän mukana Paattisille...
-
Hyvä Spinni, ens keväänä lähdet meidän mukana Paattisille...
Joo pitää pakata apujalakset reppuun ;). Katotaan nyt mille mallille se tästä muuttuu. Huono ajankohta tälle uudelle innostumiselle kun on pimeää aina töistä tullessa. Viikonloput ainoaa aikaa treenailla....sekin säiden salliessa.
-
Ota stongat pois sitten kun siltä tuntuu..., ja huomaat että mikään ei muuttunut, muuta kun näkyväisyys pieneni hetkeksi. Itse seurasin aika paljon niitä pallukoita kun kepakot oli käytössä..
Paattisille kerkee vielä..
-
Ota stongat pois sitten kun siltä tuntuu..., ja huomaat että mikään ei muuttunut, muuta kun näkyväisyys pieneni hetkeksi. Itse seurasin aika paljon niitä pallukoita kun kepakot oli käytössä..
Paattisille kerkee vielä..
Jotenkin ne muka luo varmuutta. Tiedä häntä. Jos sattuu vähän vibaa ja tulee pikainen alasotto. Ei kyllä ole vielä rexin kanssa isommin sattunut, MiniTitanilla kyllä parikin kertaa tänään ::). Perä itseä kohti varmaan uskaltais jo ottaa pois, mutta jos vielä annan tovin olla ja koittaa niitä "kylki" leijutuksia vielä jalasten kanssa :). Noita pallukoita en isommin seuraile ainakaan näin jälkikäteen mietittynä. Yksi niistä uupuukin. Tahtoo toisinaan ikävästi ainakin nurmella nousussa takertua ja lähtee koko kopteri kallistumaan. Ehkäpä pitäis liimailla takaisin :). Jotkut styrsapallot ois varmaan paremmat ollu kun nuo pingpongit.
-
Mulla oli tehtynä 600:selle stongien päihin sählypallot. Koskaan niitä tankoja en tarvinnut, vaan lahjoitin valmiin setin eteen päin. Puuttuvaan päähän kannattaa mun mielestä ainakin jotain pistää että mahdollisen "tökkäämisen" voisi saada eliminoitua..
-
Mulla oli tehtynä 600:selle stongien päihin sählypallot. Koskaan niitä tankoja en tarvinnut, vaan lahjoitin valmiin setin eteen päin. Puuttuvaan päähän kannattaa mun mielestä ainakin jotain pistää että mahdollisen "tökkäämisen" voisi saada eliminoitua..
Joo ehdottomasti pitää jotain laittaa. Nuo tais olla jotkut hiilikuituputket. Uskokaa tai älkää mutta samat oli 450:ssä tovi sitten :). Oli varaa sivuille aika reilusti. Nyt on Titanissa lyhkäsemmät. Helpottu lentokin kun laitto vähän pienemmät. Tuo pingispallo vain lohkes jotenkin ettei sitä saa enää pikaliimalla kiinni. Pitäis epoksia sotkea pikkusen ja laittaa uusi.
Niin, laitellaas vielä tuo ekan kopterin setuppi tähän. Siis ensimmäinen jolla olen lentänyt itse. Aikanaan ostin ensimmäiseksi muistaakseni MS-Composit Hornet FP kopterin. Eli kiinteällä lapakulmalla varustetun. Se ei minun toimestani lentänyt kertaakaan, mutta se kuitenkin vei minut paikallisten lennokkiharrastajien seuraan, joten jotain hyötyä kait siitäkin oli näin jälkikäteen ajateltuna.
Mutta asiaan. Kopteri: ThunderTiger MiniTitan E325
-Mosa + esc vakiot
-Nuppiservot: Futaba 3107 (Muistaakseni :) )
-Gyro + peräservo, G401 + 9257
-Vastarina Spektrumin 6110
Kopterissa ei optio osaa. Nykymittapuulla siis WANHA kun ei ole hiilikuitua tai alumenttia :). Varaosia on kyllä lähes kahden kopterin verran, aluperä löytyy myös jos joskus hajotan vakion. Yksi Titani ilman sähköjä on kasassakin, toinen olis varmaan osina laatikosa. Muutama palikka lienee puuttuu. Tämänkin ostin käytettynä aikanani.
-
Tänään tuli heitettyä 2 akullista 600:lla ilman apujalaksia. Aluksi vähän polvet taas tutisi mutta ihan hyvin se laskeutuu ilmankin hiiliputkia :). Samalla lennättelin vielä MiniTitania 3 akullista. Alkaa tuo minititani vähän tuntumaan lelulta rexin rinnalla. Mutta ei tuosta parane mennä luopumaan vaikka sekin jo mielessä kävi.
-
Pari kuvaa Rexistä ja yksi Titanistakin. Titanissa vielä apurattaat paikallaan :). Taas tänään pari akullista leijuttelin Rexiä ilman jalaksia ja treenailin muutamia nousuja ja laskeutumisia.
-
Nyt lähdin sitten tänään ensimmäistä kertaa vähän kotipihaa tilavammalle lennätyspaikalle. Tosin tuokin osottautui aika huonoksi paikaksi. Täytynee joku rauhaisa kenttä katsella ensikerraksi. Uudet turnigyn akutkin saapui eilen kotiovelle hk:n de warehousesta...tulivat muuten maanantaina tilatut akut sopivasti perjantaina kotiovelle, joten suht ripeää toimintaa. 4 akkua oli siis mukana ja kaikki sain tyhjennettyä. Harjoittelin nyt välillä aina oikea kylki itseä kohden leijutteluakin.
Testissä oli nyt myös ekaa kertaa pikku pakkasella tuo Turnigyn radiohuppu. Näpit jäätyy jo tämmösellä -4 kelillä. Parempi kuitenkin kuin ilman huppua. Pitää sentään vähän tuulta, ja kädet itsessään hivenen lämmittää hupun sisustaa. Joku lämmitin tuonne kuitenkin pitäis kehittää että pärjää läpi talven. Halvalla ei voi näköjään saada hyvää :). Kohtalaisen kuitenkin.
Ohessa kuva ennen lentoja. Aamusella muutama hiutale luntakin satoi.
-
Uutta kalustoa pukkaa. Eli T-Rex 700 Helibugin 17T konversiolla.
Speksejä:
Nupissa: Futten BLS 451
Perässä: Futten g611 + BLS251
Moottori: Zenoah g270 30.5cc OBR Heli modeilla. Tasapainotettua ja portattua.
Regu: ReactorX
Lavat: Maverikk G5 PRO 690
Vastari: Spektrum 7600
Pientä päivitystä siellä sun täällä.
Ohessa kuva veljeksistä. T-Rex 600E ja T-Rex 700G
-
hö, eihän tuosta kuvasta näe yhtän mithän, pistäppä sivukuvantoja kans...
-
Sivukuvantoja taitaa löytyä tästä säikeestä: Klik! (http://www.kopterit.net/index.php?topic=7930.msg79208#msg79208)
Vai onko tuo kopteri Masulta peräisin? Ainakin setuppi näyttää melko identtiseltä... ::)
-
Sivukuvantoja taitaa löytyä tästä säikeestä: Klik! (http://www.kopterit.net/index.php?topic=7930.msg79208#msg79208)
Vai onko tuo kopteri Masulta peräisin? Ainakin setuppi näyttää melko identtiseltä... ::)
Kylläpä se sieltä on peräisin ;D
-
Talven ajan on 700:sta kiilloteltu ja kokeneemmat on vähän säätöapua tarjonneet ja koelentäneet. Eilen kuitenkin iltasella tuulen tyynnyttyä kävin työpaikalla mutkan ja samalla nappasin 600:sen ja 700:sen mukaan. Kusiaisella tuli akullinen treenattua ja 700:sta vähän säädin omiin näppeihin sopivammaksi. Talvi ollut taukoa niin tuntuu taas kun joutuis alusta melkein alottamaan :).
Perän kans meinaa olla vähän ongelmaa 700:sessa. Vägäilee ja driftaa hitusen. Gainin säädöt ei isommin auttanut joten oisko tärinää tai jotain. Täytyy vielä tarkistaa tuo sensorin teippaus ja kohentaa hivenen. Ohessa pikku videonpätkä. Todisteeksi jotta on tuo ilmassa jo omastakin toimesta käynyt ;).
http://www.youtube.com/watch?v=7Q-VRM7HT9I#ws (http://www.youtube.com/watch?v=7Q-VRM7HT9I#ws)
-
Tänään taas kävin kopteria vähän säätämässä, mutta ei oikein vieläkään hyväksi saanut. Muiden ohjeiden mukaan säädin vähän laihemmalle ja hivenen ehkä paranikin. En kuitenkaan kovin laihallekkaan uskaltanut säätää. Varmaan puolisen kierrosta koitin pikkuhiljaa kirimällä n.1/4 osa kierroksin, ja sitten pistin taas vähän takaisinpäin kun ei isommin auttanut. Gainia tiputin niinkin paljon kuin 23%:n. Tuntui paranevan sekin mitä alemmas mentiin. Välillä perän driftaus jo helpotti, mutta tuo vägäys silti häiritsi. Kokeneemmat apuja? Tuosta videosta voi jo jotain päätellä, ei se siitä dramaattisesti parantunut.
Senverta pölyistä oli vaikka asfalttikenttä, että säädöt jäi kesken kun alkoi jo perä vikistä senverta. Nyt on tiedossa purkuhommia. Perän putsaus ja öljyäminen, tankin keskinipan tiivistys ja vetonarun korjaus. Sekin jäi käteen heti kättelyssä ja piti lyhentää vähän turhankin lyhyeksi. Lisä ilmansuodatinfoamejakin hankinnassa niin on vaihtofoami.
-
Tänään käytiin ensimmäistä kertaa kokeilemassa uusinta tulokasta, Blade mcp x:ää. Mukavan tuntuinen kikotin. Melkoisen kiikkerä tosiaan jos vertaa tuohon msr:n. Astetta lähempänä oikeaa kopteria. Kovia laskeutumisia tuntuu ainakin kestävän. Pari akkua leijuteltiin (enempiä ei vielä ole) ja hienosäädettiin vähän kaasukäyrää. Vielä varmaan lapakulmakäyrää saa säädellä kun menee tuo leijuntaan lähtö yli puolen tikun.
Tällä en varmaan vielä ihan omassa olohuoneessa uskalla harjoitella. Makuuhuoneen puolella toki pehmeämmät kalusteet (ja yleensä koirat ;)). Alkoi tätä leijuttaessa tuntua, että siirtyminen kynäotteeseen vois olla paikallaan. Mutta eipä sekään taida onnistua kun on jo peukkuotteen oppinut ::).
-
Mutta eipä sekään taida onnistua kun on jo peukkuotteen oppinut
Parituntia simua alle ja ote vaihtuu. Rohkeasti nipistämään tikkuja :)
-
Parituntia simua alle ja ote vaihtuu. Rohkeasti nipistämään tikkuja :)
ei muuten vaihdu! :D kokeiltu on kokonainen ilta + sillontällöin ja aina vaan tuntuu hirveältä!
peukuttamisessa on niin paljon huonoja puolia että olisin halunnu eroon siitä ;)
-
Mäkin lensin pari vuotta ensin peukkuotteella ja kynäote tuntu kauheelta ajaa. Monta kertaa testaillut sitä mutta sitten yhtenä iltana simussa naksahti ja löyty luonteva kynäote, siitä asti ajanut sillä...
-
Se spinnin mcp x oli mielenkiintoinen lentää. Kyllä siitä hierotaan vielä hyvä kopteri. Mie ihan luulin, että tuossa kopterissa ois ollu harjottamat moottorit, mutta eipä ollu. No olihan sitä lentoaikaa ihan riittävästi muutenkin, että ei siinä. Totta tuo kestävän oloiselta tuntu ja akutkin on sikahalpoja.
Soppiiko tämä muuten siihen kopteriin vai sanoikko että oli eri liitin kuin mcp:ssä? http://www.verticalhobby.com/kauppa/0110-mah-20c-1s1p-37-v-p-1717.html (http://www.verticalhobby.com/kauppa/0110-mah-20c-1s1p-37-v-p-1717.html)
Tuolta saksasta mistä oon tilannu kampetta niin ois kans akkuja: http://www.parkflieger.eu/ROCKAMP-150mAh-1S-zero.G-20C-Lipo-Akku_detail_3678_479.html (http://www.parkflieger.eu/ROCKAMP-150mAh-1S-zero.G-20C-Lipo-Akku_detail_3678_479.html) En tiiä käykö..
Ja HK:n sinisellä vielä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10980 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10980)
-
Se spinnin mcp x oli mielenkiintoinen lentää. Kyllä siitä hierotaan vielä hyvä kopteri. Mie ihan luulin, että tuossa kopterissa ois ollu harjottamat moottorit, mutta eipä ollu. No olihan sitä lentoaikaa ihan riittävästi muutenkin, että ei siinä. Totta tuo kestävän oloiselta tuntu ja akutkin on sikahalpoja.
Soppiiko tämä muuten siihen kopteriin vai sanoikko että oli eri liitin kuin mcp:ssä? http://www.verticalhobby.com/kauppa/0110-mah-20c-1s1p-37-v-p-1717.html (http://www.verticalhobby.com/kauppa/0110-mah-20c-1s1p-37-v-p-1717.html)
Tuolta saksasta mistä oon tilannu kampetta niin ois kans akkuja: http://www.parkflieger.eu/ROCKAMP-150mAh-1S-zero.G-20C-Lipo-Akku_detail_3678_479.html (http://www.parkflieger.eu/ROCKAMP-150mAh-1S-zero.G-20C-Lipo-Akku_detail_3678_479.html) En tiiä käykö..
Ja HK:n sinisellä vielä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10980 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10980)
Joo nuita HK akkuja mulla onki msr:n. Tuo liitin taitaa olla vähän erinlainen. Ja akkuteline leveämpi. Ja oishan tuo 200mah parempi kuin nuo 160 :). Pitää huomenna testailla.
Ja pitää tosiaan sitä kynäotetta varovasti koittaa simuttelussa. Kun jotenki muistelen, että lennokkeja harjoitellessa käytin kynäotetta ainakin oikeaan tikkuun. Mutta kun se puoli sitten jäi ja oli taukoa, ja nyt koptereita aloitellut, niin peukkutyyli ollu kyllä alusta asti.
-
Eihän peukuttamisessa sinänsä mitään vikaa ole. Tareq lentää peukuilla. Eli jos se tuntuu luontevalta niin antaa mennä. En varsinaisesti suosittele, mutta joskus voi kipakka kopteri tulla paremmin hallittavaksi kun laittaa radiosta vähän expoa. Hiukan vastaava vaikutus kuin kynäotteella; tuo tarkkuutta keskialueeseen.
-
Eihän peukuttamisessa sinänsä mitään vikaa ole. Tareq lentää peukuilla. Eli jos se tuntuu luontevalta niin antaa mennä. En varsinaisesti suosittele, mutta joskus voi kipakka kopteri tulla paremmin hallittavaksi kun laittaa radiosta vähän expoa. Hiukan vastaava vaikutus kuin kynäotteella; tuo tarkkuutta keskialueeseen.
En isommin expoja tykkää käyttää. Liikaa kun pistää niin katoaa taas se herkkyys. Mutta pieniä expoja tulee kyllä käytettyä vähän kopterista riippuen. Enkä minä nyt väkisin ala sitä kynäotetta opettelemaan. Peukuilla mennään luultavammin :).
-
Minulla oli tuon MCP X:n nupipssa 15% expoa kun sen vielä omistin. Makuasioita, mutta 15% tuntui juuri sopivalta. Herkkyys ei poistunut mutta levottomuus katosi.
-
Minulla oli tuon MCP X:n nupipssa 15% expoa kun sen vielä omistin. Makuasioita, mutta 15% tuntui juuri sopivalta. Herkkyys ei poistunut mutta levottomuus katosi.
Joo ohjeen mukaista 30% expoa koitin niin olihan aika levoton...nyt taisi olla 10 tai 15% ja parani huomattavasti.
-
Jokos sait sen radion ja vastarin toimimaan? :)
-
Jokos sait sen radion ja vastarin toimimaan? :)
Joo 12z kanavajärjestys tuli avuliaitten foorumilaisten avustuksella selväksi nyt. Nyt on mcpx jo toiminnassa uusilla radioilla. Loput kalustosta vaatii vielä kovaa säätöä :D. Pitäydyn vielä kuitenkin kaksissa radioissa kunnes on loputkin säädetty uusiin. Ei oman laiskuuden takia ainakaan menetä lentoaikaa.
-
Eilen kävin säätelemässä taas gasseria. Nyt aloin miettimään, että taidan ajella 4% seoksilla ellen täysin väärin muista. Mitenkäs vahvaa seosta muut käyttävät gassereissa? Pitäiskö hakea uudet bensat ja tehdä 2.5% seos?
Ohessa pieni video. Tuossa olin säätänyt jo alaneulaa jonkinverran, ja pääneulaa liki puoli kierrosta kireämmälle. Kokeneemmat ehkä osaa sanoa onko liian rikkaalla vieläkin, ja mitä tekisin (muutakuin sotken laihemmat seokset), että sais tuon vägäilyn ja driftailun pois.
http://www.youtube.com/watch?v=TT5HWqPWU8M#ws (http://www.youtube.com/watch?v=TT5HWqPWU8M#ws)
-
Tänään pitkästä aikaa hivenen kelit sallivat testailuja eri gyrolla. Paikalleen on siis laitettu nyt Futaban GY520. Asennus perälle. Tuuli oli sellaista että tahtoi hapuilla korkeus suunnassa ja sivuttain puuskien vaivatessa. Kerkesin kuitenkin testit tehdä ja todeta, että 520 yksinkertaisesti toimi heittämällä. Perän vaellus vaikutti loppuvan ja gainit sai nostaa 75:n. 80:ssä käytin, mutta se alkoi jo aika teräviä iskuja tehdä ja ois pian hajottanu paikkoja. Mutta tyyniä kelejä odotellessa erittäin optimistisin mielin. Gyroteipitkin on aika pehmeät, pitäis koittaa toisenlaisillakin. Vaan nyt vaikuttaa jo hyvältä kuitenkin. Vielä kun nuo pirun kelit sallis paremmin harjoittelun.
-
Nyt on sitten 700:sen setuppi muuttunut niiltä osin, että gyron paikkaa ajaa Futaba gy520 BLS251 servolla. Sensorin paikka perällä.
-
Toissapäivänä ensimmäistä kertaa sai vähän korkeuttakin otettua 700:lla. Paikka ei kuitenkaan taas ollut paras mahdollinen kun vieressä meni sähkölinjaakin :). Jotenkin onnistuin menettämään hallinnan osittain enkä saanut vakautettua, joten jouduin ottamaan hivenen kovemmin kopterin alas sillä seurauksella, että perälavat raapas maata ja siinä sivussa meni tietty lavat ja torque tuben eturattaat. Autorotaatioratas säilyi kuitenkin ehyenä. Peräevästä myös lohkesi pintakerros. Ladilta on uutta osaa tilattu, ja varastosta löytyikin SAB:n 110mm perälavat sekä torquen rattaat. Hivenen jo pelotti, että kipaa koko kopukka kyljelleen ja ekaa kertaa pitikin tempaista holdi päälle kun sai kopterin maahan. Onneksi kuitenkin pysyi nätisti jalaksillaan :).
Mitenkähän nuo 110mm perälavat vaikuttaa vakioihin verraten? Vakiot lienee 105mm. Ois kyllä myös Alignin vakiolavat (radixit menin rikkomaan :( ). Ois pitäny olla paikallaan jotku halvemmat lapaset harjotteluvaiheessa. Vaikkeipa noilla nyt hintaeroja taida isosti olla.
Peräevään pitänee joku levike laittaa ettei painu maahan niin helposti. Sain pikaliimalla korjattua vauriot tälläerää (uusia odotellessa).
-
Kopterilaivueeseen on liittynyt nyt myös Trex 250. Muutamia akullisia olen nyt leijutellut ja alkaahan se pysyä jo lapasessa vaikka pieni ja kiikkerä onkin. Ensin suunnittelin apujalaksia ensilennoille, mutta jätin nekin sitten pois. Kerran suoraan nurmelta lähtiessä tarras jalas nurmeen sillä seurauksella, että kopteri ampaisi sivuttain heinikkoon ja peräputki sai tällin lavan kärjestä. Oppipa pistämään vanerilevyn lähtöalustaksi :). Kokoonpano on tällähetkellä perus super combo, eli....
Nupissa: DS410
Perää pitää: GP750 + DS420
Moottori: RCM-BL250
Nopari: RCE-BL15X
Vastari: Spektrum 6100 puistovastari
-
Olihan se vielä tuo perus Gaui 330X-S
(http://www.deeku.com/images/kopukka/quad%20001.JPG)
Jostain syystä vähällä käytöllä. Mutta ostajiakaan ei ollut eikä puoli ilmaiseksi viittiny luopua. Niin laitettiin sitten rahaa kiinni lisää.
[spoiler](http://www.deeku.com/images/kopukka/quad%20002.JPG)[/spoiler]
Tiedä sitten paljonko näitä jo meni. En ole kerenny näppäileen vielä muutaku kattomaan paketin sisältöjä.
-
Taas on aikaa mennyt ja taukoa harrastuksessa oli varmaan vuoden päivät. Välillä tuli vähän jotain pienempää kopteria leijuteltua, muttei mitään kovin opettavaista. Nyt taas kuitenkin tein viisaan päätöksen, ja möin Futaba 12z:n pois, ja ostin tilalle Spektrumin DX18:set. Nyt sujuu radion ohjelmointikin hitusen helpommin. Futaban kanssa olin kokoajan pihalla kun lumiukko, ja sitten lopahti aina kiinnostus. Spektrumiin löytyy taas paljon vinkkiä netistä, ja jopa valmiita ohjelmia joita voi sitten itse hioa mieleisekseen.
Nyt olenkin Mcpx:n hävittänyt ja tilalle tuli vastaava BL versio. Mielestäni parempi kuin alkuperäinen, mutta perä vipattelee edelleen omiaan. Muokkauksia tulossa. Toiseksi kopteriksi mikä saa paljon aikaa nyt, on tullut blade 130x. Näillä kahdella olen leijutellut ja harjoitellut taivaalla liikehdintää paljon. Vähän varovaista edestakaisin lentelyäkin taphahtuu aika ajoin, mutta jotenkin tuppaa aina nousemaan vauhti ja korkeus vaikka kuinka koittaisi hissuksiin liikutella. Pitäis ottaa taas 600nen ilmaan, ja koittaa josko sillä rauhallisesti edestakaisin lentely onnistuisi. Se kun näkyy hivenen paremmin eikä ole niin rauhaton kun nämä pienet. Mutta pienillä torppauspelko on huomattavasti pienempi. Vaikka aiheuttaa nämäkin välillä sydämentykytyksiä.
Koittelen postailla taas edistymistä ja kuvia. Jospa kolmas kerta toden sanois, tai sitten loppuu koko harrastus :).