Kopterit.net
Helikopterit => Thunder Tiger => Kopterivalmistajat => Thunder Tiger Nitro => Aiheen aloitti: bmw525i - 26 Lokakuu, 2010, 11:13:08
-
aloittelia.
mitä pitää huomioida, raptor 30 ennen ensimmäistä leijuttelu yritystä
ostin käytetyn.
myyjä otti kopterista irti
perä putken ja lavat.
miten asennetaan lavat. tarttenko jotain tasapainotus ????
ruuvit varmaan kanattaa kiinnittää ruuvilukittella.
tyyppiviat
mitkä kannattaa vaihtaa
-
Lukaiseppa läpi selviää perus jutut
http://wiki.kopterit.net/ (http://wiki.kopterit.net/)
Tuolla raptorilla saa ikävää jälkeä jo aikaan jos menee hommat reisille :P
-tarkista että osat on yleensäkkin kiinni ja lukitteet
-tarkista kaikkien servojen yms oikea toiminta suunta (KAASU SERVO!)
-Gyron korjaus suunta ja ettei peräservo mene liian reunaan ja ala "bindaamaan"
Wikistä selviää kaikki tarvittavat säädöt,
http://www.kopterit.net/index.php?action=googlemap (http://www.kopterit.net/index.php?action=googlemap)
Löytyykö lähettyviltäsi kokeneempaa kopteristia joka auttaa alkuun ettei satu?
-
Tervetuloa haastavan ja hienon harrastuksen pariin.
Tuliko kopterin mukana manuaalia?
Siinä on aika havainnollisesti esitetty peräputken asennus.
Lavat kannattaa tarkistaa tasapainotuksen osalta ennen paikoilleen asentamista. Alunperin lapojen kiinnitykseen käytetyissä ruuveissa on lukkomutterit, joten lukitteen käyttö on aika turhaa, ei siitä haittaa ole jos sitä haluaa silti laittaa.
Mikäli mukana ei tullut manuaalia, imuta vaikka runryderistä
V1 manuaali (http://rc.runryder.com/helicopter/gallery/64200/rap30v1.pdf)
V2 manuaali (http://rc.runryder.com/helicopter/gallery/64200/MANUAL_RAPTOR_30_V2.pdf)
Mikäli kyseessä on ensimmäinen kopteri, kannattaa ainakin kysäistä apua paikalliselta harrastajalta ensilennolle lähtiessä. Simulaattorin hankkiminen ja sillä treenaaminen säästää varaosahankinnoissa kummasti.
Mikäli ostit kopterin mukana kaikki muut käyttöön ja käynnistämiseen tarvittavat kilkkeet, lienee kopteri melkolailla lentovalmis.
Siitä huolimatta kannattaa tarkistaa kopteri huolella läpi, ellet ole aivan varma kopterin kunnosta.
Jos et ostanut radiota kopterin mukana/kopioinut ohjelmaa ostajalta omaan radioosi, pitää säädöt tehdä ennen kuin sinne kentälle lähtee.
Rapukoiden osalta keskustelua löydät foorumin TT nitro osiosta (http://www.kopterit.net/index.php?board=5.0)
Paljon tietoa kaikenlaiseen kopterointiin löytyy myös jäsennellysti kopteri-wikistä.
Käyhän kurkkaamassa (http://www.kopterit.net/kuvat/wiki2.png) (http://wiki.kopterit.net/)
Editti: osa tuplana, imaso ehti jo
-
kiitos vastauksista.
niin vielä olis
-lapoja ei saa kiristää liian kireälle, miksi
-mites ne nupin 3 servo
-kumpaan suuntaan gyro pitäis korjata
-ohjain Hitec eclipse 7
-gyro SL 420 CSM
-perä Futaba S9254
ei ole mitään tieto miten pitää liikkua mikäki kun ohjaimesta kääntää.
sanokaa jos pitää vaihtaa parempiin jotain.
pakko saada joku joka laittaa kohilleen noi.
asun pohjanmaalla.
-
Katsoitko tuon wikin läpi siellä on perän säätö selitetty, samoin nupin?
lapoja ei saa laittaa liian kireälle koska siitä voi seurata nyökyttelyä jne kun lavat eivät pääse elämään pitimissä.
-
Lapojen liika kireys teke tosiaan sen ettei se lapa pääse olemaan "luonnollisessa tilassa" kun roottorit pyörii. Painovoima pitää ne oikessa paikassa.
Kireyden voit tarkistaa siten et nostat kopukan pystyyn jollin lavat pitäs pysyy viel kuosissaan. Sit ku näpäytät lapaa niin sen pitäs valahtaa alas.
Mode 2
Vasen tikku: ylös / alas lapakulmat ja kaasu (Swassi nousee ja laskee), vasen / oikea / vasen nokka ohjautuu oikealle ja vasemmalle.
Oikea tikku: ylös / alas kopteri kallistuu eteen ja taakse (Swassi kallistuu edestä alas / takaa alas, vasen / oikea kopteri kallistuu vasemmalle ja oikealle (Swassi kallistuu vasemmalle ja oikealle)
Toivottavasti tossa oli ees vähän sitä mikä arvelutti? Wiki kannattaa lukea ja youtubesta löytyy kasoittain kopun säätö ja kasaus videoita
-
PALJON HELPOMPI JA TURVALLISEMPI tapa tarkistaa perän korjaussuunta:
Kopteriin virrat (holdi päälle ette vahigossa kaasuta/moottori irti päärattaalta/pinioni irti oma valinta) Käännä perälavanpitimet niin että osoittavat ylös ja alas, nyt perälavat siten että osoittavat kopterin nokkaa kohti, nyt kun käännät perää niin ylemmän lavan pitää kääntyä samaan suuntaan.
Samoin toiminta suunnan voi testa kun käännät rudder tikusta esim oikealle niin perälavan pitää kääntyä oikealle (takaa katsottuna)
-
Poistin ton mun metodin niin ei kukkaan kuole
-
Kopteriin virrat (holdi päälle ette vahigossa kaasuta/moottori irti päärattaalta/pinioni irti oma valinta)
mut eiks tää ollu polttis.eikai se itsestään käyntiin lähde! ;)
-
Ah joo. :) mut ei sitä käynnistystä tarvii pelätä ku tekee tuolla 1m4s0_ ohjeella
-
....niin ja tervetuloa hienon harrasuksen pariin!! voitko viel tarkentaa et millä paikkakunnalla asut?
-
Enhän minä aatellut ollenkaan ^^
Polttishan tässä olikin kyseessä ::)
-
kiitos vastauksista, nyt koitetaan iltavuorossa laittaa säätöjä kohilleen.,
paljon ollu apua vastauksista.,
asun pietarsaaressa
ohjaimessa vain liikaa säätöjä Hitec eclipse 7
....niin ja tervetuloa hienon harrasuksen pariin!! voitko viel tarkentaa et millä paikkakunnalla asut?
-
hienoa!
Pietarsaarestakin löytyy pari kopteristia jotka on ihan polttis vehkeillä lennätelly.
en vain tunne heitä kuin ulkonäöltä ja eivät ole ymmärtääkseni aktiivisia foorumilla.
sunnuntaina meillä on kokkolan kipparihallissa sisälennätysvuoro jos oot lennokkitouhuissa mukana tai muuten kiinnostaa niin tuu käymään ni katotaan sitten sitä sun lentolaitetta. :D
viime sunnuntaina lennätin siinä ulkokentällä trexiä sisävuoron jälkeen.joten jos saadaan jotain tolkkua siittä sun pelistä niin vois jopa suunnitella testilentoa siellä sitten.
-
hö kun töitä sun:
millonkohan on seuraavan kerran kipparihallissa lennätys vuoro., ja mihin aika
jos voisit kattoo,
yrittäny lennättää sit mut ohjautuu joko eteen päin tai sit kallistuu oik trim koittanu kääntää mut sit sama toistuu toiseen suuntaan????
aika helppo varmaan lentää kun saa säädöt kohilleen.
hienoa!
Pietarsaarestakin löytyy pari kopteristia jotka on ihan polttis vehkeillä lennätelly.
en vain tunne heitä kuin ulkonäöltä ja eivät ole ymmärtääkseni aktiivisia foorumilla.
sunnuntaina meillä on kokkolan kipparihallissa sisälennätysvuoro jos oot lennokkitouhuissa mukana tai muuten kiinnostaa niin tuu käymään ni katotaan sitten sitä sun lentolaitetta. :D
viime sunnuntaina lennätin siinä ulkokentällä trexiä sisävuoron jälkeen.joten jos saadaan jotain tolkkua siittä sun pelistä niin vois jopa suunnitella testilentoa siellä sitten.
-
iltaa
nyt tilattiin hobbylinnasta Gyro Gy-401 sai halvalla 96e.
valmiina peräs S9254
mites on nuo nupin servot 3001 onko minkalaiset. olisko niis vika etten saa helikopteri pysyyn paikoillaan,.
en oikein luottanu tuohon gyro mikä on kiinni SL 420 CSM trim sain perän aisoihin ettei pyöri
-
nyt on vuoroja kahtena tulevana sunnuntaina aamupäivällä klo10-12.tuu pyrähtää ensviikonloppuna.
-
tuun
tuos mun puhelin numero 045-1237993 et tiedät kuka soittaa.,
laitas puhelin numero niin soittelen sit
pitäis tällä viikolla tulla startteri mut jos ei kerkeä niin sinullaha on -:)
nyt on vuoroja kahtena tulevana sunnuntaina aamupäivällä klo10-12.tuu pyrähtää ensviikonloppuna.
-
no katokku ei oo! :D mä pelaan sähköllä! :)
-
Lauri on nykyajan nuori ja aattelee et kaiken pitää olla ekologisempaa :)
-
moi
mitä eroa on Thunder Tiger Raptor 30
malli v1
malli v2
onko kaikki mitat samat servo tangois ynm:
Tervetuloa haastavan ja hienon harrastuksen pariin.
Tuliko kopterin mukana manuaalia?
Siinä on aika havainnollisesti esitetty peräputken asennus.
Lavat kannattaa tarkistaa tasapainotuksen osalta ennen paikoilleen asentamista. Alunperin lapojen kiinnitykseen käytetyissä ruuveissa on lukkomutterit, joten lukitteen käyttö on aika turhaa, ei siitä haittaa ole jos sitä haluaa silti laittaa.
Mikäli mukana ei tullut manuaalia, imuta vaikka runryderistä
V1 manuaali (http://rc.runryder.com/helicopter/gallery/64200/rap30v1.pdf)
V2 manuaali (http://rc.runryder.com/helicopter/gallery/64200/MANUAL_RAPTOR_30_V2.pdf)
Mikäli kyseessä on ensimmäinen kopteri, kannattaa ainakin kysäistä apua paikalliselta harrastajalta ensilennolle lähtiessä. Simulaattorin hankkiminen ja sillä treenaaminen säästää varaosahankinnoissa kummasti.
Mikäli ostit kopterin mukana kaikki muut käyttöön ja käynnistämiseen tarvittavat kilkkeet, lienee kopteri melkolailla lentovalmis.
Siitä huolimatta kannattaa tarkistaa kopteri huolella läpi, ellet ole aivan varma kopterin kunnosta.
Jos et ostanut radiota kopterin mukana/kopioinut ohjelmaa ostajalta omaan radioosi, pitää säädöt tehdä ennen kuin sinne kentälle lähtee.
Rapukoiden osalta keskustelua löydät foorumin TT nitro osiosta (http://www.kopterit.net/index.php?board=5.0)
Paljon tietoa kaikenlaiseen kopterointiin löytyy myös jäsennellysti kopteri-wikistä.
Käyhän kurkkaamassa (http://www.kopterit.net/kuvat/wiki2.png) (http://wiki.kopterit.net/)
Editti: osa tuplana, imaso ehti jo
-
Googlasin pikaisesti lauseella: raptor 30 v1 v2 differences (http://www.google.fi/search?client=opera&rls=fi&q=raptor+30+v1+v2+differences&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8)
pari tulosta pikaisesti kertoo erot
http://www.rcuniverse.com/forum/m_9522043/anchors_9522043/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#9522043 (http://www.rcuniverse.com/forum/m_9522043/anchors_9522043/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#9522043)
Klikkaa toisen viestin kuvaa
http://www.raptortechnique.com/r30-50_v1tov2.htm (http://www.raptortechnique.com/r30-50_v1tov2.htm)
Selostettu erot
-
kiitän
selkis et mulla on v2
Googlasin pikaisesti lauseella: raptor 30 v1 v2 differences (http://www.google.fi/search?client=opera&rls=fi&q=raptor+30+v1+v2+differences&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8)
pari tulosta pikaisesti kertoo erot
http://www.rcuniverse.com/forum/m_9522043/anchors_9522043/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#9522043 (http://www.rcuniverse.com/forum/m_9522043/anchors_9522043/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#9522043)
Klikkaa toisen viestin kuvaa
http://www.raptortechnique.com/r30-50_v1tov2.htm (http://www.raptortechnique.com/r30-50_v1tov2.htm)
Selostettu erot
-
kiitän
vielä sellanen et kumman valitsen ohjaimesta., nor 120 vai 180
alotin aivan alusta kaikki linkki tangot irti ja mittasin ne ohjekirjan arvoihin. oli heitto 10mm niikun toinen lapa tango toinen 30mm niin toinen oli 39mm., ynm et ei varmaan ole entinen omistaja lennelly tällä.,vai olisko tahallaan laittanu kaikki pois kohiltaan.,
nollasin ohjaimenki., jännä juttu miten laitetaan helikopterille sopivaksi
Lapojen liika kireys teke tosiaan sen ettei se lapa pääse olemaan "luonnollisessa tilassa" kun roottorit pyörii. Painovoima pitää ne oikessa paikassa.
Kireyden voit tarkistaa siten et nostat kopukan pystyyn jollin lavat pitäs pysyy viel kuosissaan. Sit ku näpäytät lapaa niin sen pitäs valahtaa alas.
Mode 2
Vasen tikku: ylös / alas lapakulmat ja kaasu (Swassi nousee ja laskee), vasen / oikea / vasen nokka ohjautuu oikealle ja vasemmalle.
Oikea tikku: ylös / alas kopteri kallistuu eteen ja taakse (Swassi kallistuu edestä alas / takaa alas, vasen / oikea kopteri kallistuu vasemmalle ja oikealle (Swassi kallistuu vasemmalle ja oikealle)
Toivottavasti tossa oli ees vähän sitä mikä arvelutti? Wiki kannattaa lukea ja youtubesta löytyy kasoittain kopun säätö ja kasaus videoita
-
valitse: Norm
Rapukassa on mekaaninen miksaus.
-T
-
moi
puistattaa aik hàijysti ilmassa., miten tasapainotetaan nuo lavat onko siihen joku vekotin,.
valitse: Norm
Rapukassa on mekaaninen miksaus.
-T
-
Kuivailetko vähän tarkemmin mihin suuntaan tärisee. Vispaako perä vai täriseekö kopteri sivuttais/pitkittäis suunnassa tms.
Lapojen tasapainottamiseen löytyy täältä hyvä niksi (jos nyt vika siinä sattuisi olemaan) en kyllä ole itse koskaan tasapainoitellut vaan olen luottanut siihen mitä tehdas toimittaa. Itse käytän hyvä laatuisia hiilikuitulapoja (SAB, Align, Radix).
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=61135 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=61135). Helifreak vaatii rekisteröitymisen jotta videoita voi katsella.
-T
-
Ohan akselit suorassa?
-
puistattaa.. onko nupissa kiekkoja tarpeeksi, käykö kone tasaisesti (perä ongelmat)
-
kopteri tärisee,. niinku joku olis irti mut ??????? siin kierrosluvun alapààs ja sitten ihan kierrosten loppupààs.,
Kuivailetko vähän tarkemmin mihin suuntaan tärisee. Vispaako perä vai täriseekö kopteri sivuttais/pitkittäis suunnassa tms.
Lapojen tasapainottamiseen löytyy täältä hyvä niksi (jos nyt vika siinä sattuisi olemaan) en kyllä ole itse koskaan tasapainoitellut vaan olen luottanut siihen mitä tehdas toimittaa. Itse käytän hyvä laatuisia hiilikuitulapoja (SAB, Align, Radix).
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=61135 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=61135). Helifreak vaatii rekisteröitymisen jotta videoita voi katsella.
-T
-
Ovatko lavat samassa kireydessä?
Mikäli toinen lapa on kireämmällä kuin toinen, tärisee kopteri kierroksia nostettaessa ja laskettaessa.
Lavat ovat silloin oikeassa kireydessä kun ne pysyvät suorassa vaikka kallistat kopterin kyljelleen. Kun pikkaisen täräytät, pitäisi lapojen valahtaa alaspäin.
-
Olisivatkohan lavat liian kireällä? Tai sitten ne tosiaan ovat epätasapainossa.
-
jaa se on noin tarkka.,
Olisivatkohan lavat liian kireällä? Tai sitten ne tosiaan ovat epätasapainossa.
-
Jatketaan tähän ketjuun.. Tarttis saada rapukkaan lapakulmia! Näin Aligniin tottuneena tuntuu rapsukka hassulta.
Eli vaikka linkit on manuskan mukaisessa säädössä irtoaa vain noin +8/-4, olisko ideoita?
-
En suoraan muista mitä manuska sanoo rapukan lapakulmista, mutta eiköhän se tarjolla oleva kulmamäärä jotain tuota luokkaa liene.
Kurkkaapa manuaalista mitä siellä loppupuolella on radion säädöistä ja lapakulmista mainittu.
-
En suoraan muista mitä manuska sanoo rapukan lapakulmista, mutta eiköhän se tarjolla oleva kulmamäärä jotain tuota luokkaa liene.
Kurkkaapa manuaalista mitä siellä loppupuolella on radion säädöistä ja lapakulmista mainittu.
Tänks! sieltä löytyi jonkinlainen apu, EPA täysille niin alko löytyä kulmia.
-
Vieläkö tähän mahtuu kytkinkysymys: pitääkö kytkimen asennus jotenkin hienosäätää ? Tuntuisi, ettei ole paljon säätökohteita, kun ruuvaa kytkimen moottoriin ja moottorin runkoon. Ihmettely alkoi siitä, etten saa moottoria niin pienellä käymään, että nuppi ei pyörisi. Epäilen että kytkin ottaa epätasaisesti tms. Jäähdyttyään pyörii käsin kevyesti, mutta lämpimänä kahnuttaa.
-
Voisko motti olla himpun vinossa? Ainenkin noissa Caliber säikeissä antavat tollaseen ohjeeksi "trimmata" niitä motin kiinnitys ruuvin reikiä et mottin kulmaa voidaan säätää.
-
pitääkö kytkimen asennus jotenkin hienosäätää ? Tuntuisi, ettei ole paljon säätökohteita, kun ruuvaa kytkimen moottoriin ja moottorin runkoon. Ihmettely alkoi siitä, etten saa moottoria niin pienellä käymään, että nuppi ei pyörisi. Epäilen että kytkin ottaa epätasaisesti tms. Jäähdyttyään pyörii käsin kevyesti, mutta lämpimänä kahnuttaa.
Tuppaa olemaan rapunkan vakiokytkin limpun ominaisuus jos sitä välystä ei ole säädetty oikein. Aika helposti leviää palat ulos eikä palaudu enää takaisin. Quickuk limppu jossa ovaalit aukot toimii tuossa hyvin. Jos kellon lineri on alkuun liian ohut niin se tekee tuon että kytkimen palat pääsee liian ulos eikä enää palaudu. Käyntikortti on aika sopiva välyksen säätöön uutena. Joku 0.3... kellon ja linerin väliin matskua tai sitten paksu lineri josta hioo sopivaks.