Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: mariner - 18 Lokakuu, 2010, 23:27:17
-
Osaako kukaan tiivistää miksi 6-kanavaisen lennättäminen on aluksi niin vaikeaa ?
Johtuuko tämä enemmänkin kenties kehittymättömästä tekniikasta ?
Tarvitaanko koptereihin enemmän elektroniikkaa ja vakautusjärjestelmiä ?
Onko mahdollista tehdä 6CH rc-kopteria joka olisi yhtä vakaa kuin coaxial ?
Teeveessä pyörii Pelastukopteri-sarja, siinä lentäjä laskeutuu pienelle alustalle kuin hissillä, ei tarvi kauheesti vatkata ohjaussauvaa,
onko iso aito kopteri teknisesti niin paljon kehittyneempi vai onko sen suurempi massa niin paljon avuksi vai lentäjäkö syy ?
Tossa vähän näkee mihin tekniikalla päästään lähitulevaisuudessa, toi siis lentää itsenäisesti (joo quad rotor, mutta silti...).
http://www.youtube.com/watch?v=MvRTALJp8DM (http://www.youtube.com/watch?v=MvRTALJp8DM)
http://www.youtube.com/watch?v=geqip_0Vjec&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=geqip_0Vjec&feature=related)
-
Hyvä esimerkki on tasapainoilla katuharjaa sormenpäässä ja kokeilla samaa hammasharjalla... Koko tekee tehtävänsä.
-
Rahalla saa..
http://www.youtube.com/watch?v=iPhePppIwHc (http://www.youtube.com/watch?v=iPhePppIwHc)
-
Tuolta (http://www.flying-cam.com/movies.php) vähän vihjettä mitä noilla voi tehdä, vaikka taitavat saada sujuvampaa jälkeä ilman häiritseviä vakautuksia, taidolla. Jep, vanha linkki.
-
Mutta oliko tuolla HeliCommandilla lennättäminen hauskaa, kysyn vaan? Siis lennättämisen puolesta, kuvaukseen varmaan oikein poppis laite.
-
Samalla tavalla sen kanssa voi lentää varmasti kuin ilmankin, käsittääkseni sen voi säästää mieleisekseen.. samoin kuin fbl kopteri.
Massa tekee PALJON kopterin käyttäytymiseen, joku kevyt muovi honey bee on "järkyttävä" lennettävä kun vertaa vaikka 600 luokan kopteriin. Hyvä vertaus kuva tuo juhiksen painottelu.
Joten ero joka on sen hanibiin ja oikean kopterin välillä... voi itse kuvitella. Yksi tekijä on myös lennättäjä, toiset oppiva ja toiset eivät.. kopterin lennätyksessä on paljon "tehtävää" kun pitäisi pitää korkeus vakiona, sivuttaisliike poissa, edestakainen liike poissa ja vielä huonoilla vehkeille perän kierto poissa, hyvillä vehkeillä pysyy paikoillaan joten siihen ei niin tarvitse kiinnittää huomiota... tämä siis leijutellessa, taivaslennossa perän ojaaminen on suuressa roolissa...
-
Kyse on silmien ja sormikoordinaation yhteistyöstä. Homma pitää oppia ns. selkärankaan että odottomattomista asenoista (omista ohjausvirheistä) osaa korjata asennon ja tästä saa taas lisää itseluottamusta kokeilla uusia juttuja. Itseluottamus ja usko omiin kykyihin on tärkeää saada, valitettavasti kallis lelu tai oikeastaan se että tietää torppauksen maksavan paljon teki ainakin mulle alussa suuren kynnyksen edes uskaltaa kokeilla uusia liikkeitä (enkä tarkoita mitään 3D:tä vaan ihan taivaslentoa ja yksinkertaisia juttuja) = Kädet tärisivät.
'Halpa' osilla tehty kopteri voi vaatia hieman enemmän säätämistä ja jos kopteri ei ole säädöissä niin korjausliikkeitä tarvitaan enemmän = Opettelu on hankalampaa mutta toisaalta torppi ei paljoa maksa. Toisaalta korjaaminen vaatii aikansa saada kopteri taas lentokuntoon. En kuitenkaan suosittele, että opettelua tehdään torpista toiseen kuten simulla tulee helposti tehtyä, vaan että oikeasti yritetään pitää kopteri ehjänä vaikka mikä tulisi. Se opettaa eniten. Simulaattori auttaa kunhan ottaa sen oikeasti harjoituksen kannalta, eikä pelkästään lennätä räimimällä, koska sitä tuskin tulee tehtyä oikeallakaan kopterilla aluksi.
Itselläni on kokemusta kaiken kokoisista koptereista, en kuitenkaan ole mennyt näissä pienemmästä isompaan. E-flite Blade MSR - Gaui 200 - HK450 - TREX 500 - Nexus 30 (Nitro) - Raptor 90 (Nitro).
Mekaniikkakin ratakaisee miten 'helppoa' kopteria on ajaa. Nexus 30 oli ihan hirveä paketti ensi kopteriksi. Isompi on vakaampi, mutta tehoilla (moottori/akku) ja elektroniikalla (lähetin, nopari, jne) on suuri merkitys. Sama tietenkin koskee pienempääkin kopteria, hyvillä laitteilla saa kopterin helpommin rauhalliseksi.
Raptor 90:sen hankin TREX 500:n jälkeen ja kyllä se paino tuntui alussa (about 2Kg vs. 5kg) , kaasun käyttöä pitää ennakoida hieman ja käytää reilummin, toisin kuin pienemmillä koptereilla jotka reagoivat hanakammin johtuen paljon paremmasta paino-teho suhteesta. Toisaalta tuota Rapukkaa voi lentää lähes kelissä kuin kelissä koska tuuli ei paljoa haitaa, riitää kun osaa leijuttaa hyvin ja pitää kopterin laskussa paikallaan puuskista huolimatta.
Elektrooninen vakaustus vie mun mielestä hohdon koko hommalta, jännitystä pitää olla.
-Teemu
-
Huomenta,
Osaako kukaan tiivistää miksi 6-kanavaisen lennättäminen on aluksi niin vaikeaa ?
Johtuuko tämä enemmänkin kenties kehittymättömästä tekniikasta ?
Aluksi kopterin lennätys tuottaa varmaan päänvaivaa huonosti säädetty laite. Jos laite on viimoisen päälle säädössä, on lennätyskin huomattavasti helpompaa.
Tarvitaanko koptereihin enemmän elektroniikkaa ja vakautusjärjestelmiä ?
Itse en ainakaan tarvitse mitään lisävakautusta kopteriin, eiköhän se olisi jo sitten tylsää?
Onko mahdollista tehdä 6CH rc-kopteria joka olisi yhtä vakaa kuin coaxial ?
Kyllä, jo yllä esitellyllä Helicommadilla.
Teeveessä pyörii Pelastukopteri-sarja, siinä lentäjä laskeutuu pienelle alustalle kuin hissillä, ei tarvi kauheesti vatkata ohjaussauvaa,
onko iso aito kopteri teknisesti niin paljon kehittyneempi vai onko sen suurempi massa niin paljon avuksi vai lentäjäkö syy ?
Kyllähän niissä eroa on huomattavsti. Montako kertaa olet kyseisessä sarjassa nähnyt että kopteri flippaa ympäri alle sekunnissa? ;)
Taitaa olla hieman erilainen ohjausvaste oikealla ja rc-vehkeellä. Tokihan nuo FAI-vehkeet eivät juurikaan ympäri flippaa ja kääntyvät hitaasti.
Mutta sitten kun tuuli keikauttaa konetta ja se tarvitsisi saada kääntymään nopeasti niin maa yllättää liian pian. Oikeean kopteriin ei tuuli taida juurikaan ottaa kiinni.
Toinen asia on että lentäjä on kokoajan samoinpäin ohjaamossa ja ohjaussuunat pysyvät samoina vaikka kone olisi kohteeseen nose-in tai tail-in.
Tälläisissä tapauksissa rc-laitteen ohjaajan tarvitsee kääntää myös ohjaussuunnat mielessään vastakkaisiksi.
Tämmöstä tänään.
-
Moikka,
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin nykyisiä koptereita ohjataan viidellä kanavalla (aileron, elevator, lapakulmat, kaasu ja peräsin). Siihen vaikeaan ohjaukseen vaikuttaa monet asiat, kuten on tullut jo selväksi niin koko ja massa ylipäätään stabiloi tilannetta. Eli isompi ja painavampi on yleensä aina vakaampi. Mutta ei sen oikean kopterinkaan ohjaaminen ihan helppoa taida ensikertalaiselle olla. Kyllä sitäkin hommaa joutuu harjoittelemaan ennen kuin se alkaa sujumaan. Oikeissa koptereissa on myös se perstuntuma joka auttaa melkoisesti sen lisäksi, että siellä istutaan aina naama tuulilasia kohti. Joten ohjaaminen yksinkertaistuu siinä mielessä kun ei noita ohjaussuuntia tarvi mielessään muuttaa.
Täällä onkin tullut jo tärkein syy esille, eli liikehtimiskyky. Vakaa kopteri ja ripeä liikehdintä kun ei kulje käsikädessä. Normaalin RC-kopterinkin saisi stabiloitua niin vakaaksi, että se pysyisi kuin tatti paikoillaan ilman ohjaamista ja vaikka sitä ohjaisikin reilusti radiolla, niin se korkeintaan siirtyisi hieman paikoiltaan. Sitten toinen äärilaita on se, että kopterin halutaan pyörähtävän akselinsa ympäri kaksi kertaa sekunnissa. Tuo ei onnistu jollei stabilointia vähennetä todella rajusti, tällöin myös peruslentely muuttuu herkemmäksi kuin superstabiililla kopterilla.
Tuota Miikan kommenttia siitä miten FAI-kopteri kääntyy hitaasti ja tuuli kippaa sen maahan on vaikea käsittää. FAI-kopterit reagoi ohjaukseen todella nopeasti ja tarkasti, niissä se ohjauksen määrä on vaan säädetty sellaiseksi, että tuulikorjauksen tekeminen ei näkyisi minään ylikorjausten sarjana. Ne FAI-koneet ovat myös tuulessa aivan mielettömän vakaita lentää verrattuna pienempiin koneisiin. Eli ei se tuuli heittele niitä ihan niin rajusti mitä pienempiä.
En tarkkaan tiedä miten noi helicommandit sun muut toimivat. Kuitenkin laitteet jotka toimivat siten, että ne vakauttavat kopterin paikoilleen kun ohjaustikut radiosta keskitetään esimerkiksi sormet irrottamalla, tekevät kyllä lentämisestä ihan hirveää. Sen vuoksi ne varmaankin enintään toimivat gyrojen tapaan jolloin ne oikaisevat ei toivotut liikkeet kuten esimerkiksi tuulen puuskat tms.
Viime keväänä juttelin yhden ruotsalaisen heebon kanssa siitä, että tuollaiseen normaaliin rc-kopteriin oltiin laitettu elektroninen stabilointi. Ja se oli ihan järkyttävän vakaa leijuttaa mutta silti ohjauskykyä riitti melkoisesti. Tässä ollaan tilanteessa jolloin kopteri on vakaa mutta sen ohjaaminen ei ole oikeastaan helpompaa. Ainoastaan tahattomat siirtymiset jää ehkä pois. Mutta kylki lennättäjää kohti tai nokka itseä kohti lennätys tuo ihan samat haasteet kuin muutoinkin.
Korkeussuuntainen vakaus taas on asia jossa on myös mahdottomia eroja niin koptereiden kuin harrastajien käyttämissä säädöissä. Osaa koptereita on leijunnassa esimerkiksi hyvin vaikea lentää siten, että korkeus ei muuttuisi jatkuvasti vähän. Sitten taas varsinkin F3C-kopterit ovat usein säädettu leijuntaan siten, että vaikkapa vasemmalla kädellä voi kaivaa nenää kun oikealla vähän ohjailee konetta. Eli eroja näissäkin on paljon.
Kannattaa muuten vaikka käydä katsomassa tätä Arin lentoa viime kesän EM-kisoista. Siinä huomaa hyvin miten vakaasti tuollainen rc-kopteri liikkuu kun kopteri toimii ja lennättäjä osaa hommansa. Tuossa kopterissa ei ole mitään elektronista stabilointia. http://www.youtube.com/watch?v=jY_O3a0yPmo (http://www.youtube.com/watch?v=jY_O3a0yPmo)
--
Timo
-
Tuota Miikan kommenttia siitä miten FAI-kopteri kääntyy hitaasti ja tuuli kippaa sen maahan on vaikea käsittää. FAI-kopterit reagoi ohjaukseen todella nopeasti ja tarkasti, niissä se ohjauksen määrä on vaan säädetty sellaiseksi, että tuulikorjauksen tekeminen ei näkyisi minään ylikorjausten sarjana. Ne FAI-koneet ovat myös tuulessa aivan mielettömän vakaita lentää verrattuna pienempiin koneisiin. Eli ei se tuuli heittele niitä ihan niin rajusti mitä pienempiä.
Kiitos korjauksesta, ei pitäisi kommentoida jos ei tiedä varmaksi. :) Ajoin tuolla lähinnä takaa sitä, että kopterista ei saa tehtyä vakaata vain pienentämällä liikkeitä roimasti.
-
Heitetääns pari henkilökohtaista pointtia
Osaako kukaan tiivistää miksi 6-kanavaisen lennättäminen on aluksi niin vaikeaa ?
Minä kiinnostuin helikoptereista juuri siksi että se on niin vaikeaa. On hauskempaa opetella vaikeita asiota kuin helppoja.
Johtuuko tämä enemmänkin kenties kehittymättömästä tekniikasta ?
Lentoautomaatin rakentaminen on mielestäni oikeastaan eri harrastus kuin kopterin lennättäminen. Mielenkiintoinen alue sekin toki.
Tarvitaanko koptereihin enemmän elektroniikkaa ja vakautusjärjestelmiä ?
Henkilökohtaisesti, ei kiitos. Yksi gyro pitää lentämisen minulle mielekkäänä, Ilman gyroja homma menisi ainakin minun kohdalla liian vaikeaksi, enempää taas en koe kaipaavani
-
Onko mahdollista tehdä 6CH rc-kopteria joka olisi yhtä vakaa kuin coaxial ?
onhan se varmaan just jollain helicommandeilla sun muilla mutta itse ainakin tykkään tästä harrastuksesta juuri
sen vaikeuden takia! uuden oppimiseen tarvii tehdä töitä mutta koskaan ei voi olla "täysin oppinut" vaan aina voi parantaa
ja opetella uutta!
jos lentäminen olis yhtä helppoa ku coaxiaalisella vatkaimella olisin jo varmaan ajat sitte lopettanu ja myyny vehkeet pois ;)
-
jos lentäminen olis yhtä helppoa ku coaxiaalisella vatkaimella olisin jo varmaan ajat sitte lopettanu ja myyny vehkeet pois ;)
Veit jalat suustani!
Skookum 720:ssähän pitäisi olla "auto level" feature joka kytkintä vääntämällä kääntää kopterin surmansyöksystä vaateriin. Ei omakohtaista kokemusta Skookumista, mutta surmansyöksyistä kylläkin ;D
-
-
My F3C attempts with the stock flybah 450.
Have a good laugh...
http://www.elisanet.fi/~d635415/from0to3D/dest/practisingEfficiently4.html (http://www.elisanet.fi/~d635415/from0to3D/dest/practisingEfficiently4.html)
and happy practising :)
-
Heitetään yksi kokemus, nyt 250,450,600 kopterit lentäneenä normaalivakautuksella, ja nyt kun laitoin 550E 3G:n joka on sähköisellä vakautuksella, niin voisi sanoa että ero ei ole hurja... huomaa parhaiten taivaslennossa, loopit jne on helpompia -> kuten simulaattorilla "normaali" vakautetuilla. leijunnassa käyttäytyy lähes samalla tavalla kuin stabbarillinen, eli vaeltaa jne eli ohjausta kyllä tarvitsee.. tämä siis ihan PERUS align 3G vakautus, sitten on helicommandit yms ominaisuuksilla jossa kopteri oikaisee aina itsensä vaakatasoon ja position holdit jossa pysytään paikoillaan.
Tämä 550E 3G siis kallistuksessakin jää siihen kuten stabbari vakautettu(ts. tulee kyljellään kenttään jos et ohjaa), eikä oikaise itseään kuten olen käsittänyt kun nyt puhutuista vakautuksen tarpeettomuudesta ja "helpotuksesta"
-
Kyllä tuntuu olevan porukalla vakaa luottamus siihen helicommandiin, vaikka tuskin moni on edes kokeillut. Tikuista vaan irti ja niin poispäin. Juuri noin se menee (pitäisiköhän pian laittaa yksi tuonne myyntiosastolle kovalla hinnalla)... ;D
Mitähän autolla ajosta tulisi, jos apukuskilla olisi oma ratti ja apukuskin "gainiä" yms. pitäisi säätää. ???
-
Muistetaan kans että helicommandista on useampaa eri versiota. Jetekillä on se joku xtreme 3d mikälie, se toimii vaan sähkösenä vakautuksen, mutta osaa kyllä pitää muutenkin kopterin kohtalaisen vakaana. Paikallaan se ei osaa itteään pitää. Taivaalle parkkeerausta varten on sitten toi parin tonnin helicommand profi gps paikantimella yms. Ja kaiken kruunaa vielä noi UAV järjestelmät vaan onko se enää lentämistä?
Mutta: omasta mielestäni tekniikka kyllä riittää kopterin vakautukseen ja saa sen tekemään mitä vaan jos lompakko kestää. Harva kumminkaan haluaa kopteriinsa mitään auto pilotteja.
-
Taivaalle parkkeerausta varten on sitten toi parin tonnin helicommand profi gps paikantimella yms.
Kerro heti, mistä saa tohon hintaan :o
-
Mitähän autolla ajosta tulisi, jos apukuskilla olisi oma ratti ja apukuskin "gainiä" yms. pitäisi säätää. ???
Varmaa vähän helpompaa, jos apukuski tekee vain sen että pitää maantieajossa siinä viivojen välissä ^^
-
Taivaalle parkkeerausta varten on sitten toi parin tonnin helicommand profi gps paikantimella yms.
Kerro heti, mistä saa tohon hintaan :o
http://www.heliguy.com/Extras/Helicopter-Stabilization-Systems/Helicommand-Profi/ (http://www.heliguy.com/Extras/Helicopter-Stabilization-Systems/Helicommand-Profi/)
Alkaa kakkosella, tosin puntia.
http://www.rcmarket.org/helicommand-profi-pr-19024.html (http://www.rcmarket.org/helicommand-profi-pr-19024.html)
Euroina jos haluaa maksaa..
GPS -mokkula:
http://www.heliguy.com/Extras/Helicopter-Stabilization-Systems/HeliCommand-Profi-GPS-Module/ (http://www.heliguy.com/Extras/Helicopter-Stabilization-Systems/HeliCommand-Profi-GPS-Module/)
Tarkotuksenani nyt oli lähennä kertoa hintaLUOKKA, eli tuhansia euroja.
Toki tosta tollanen "budjetti" -laite:
http://store.rcsupersales.net/servlet/-strse-4590/HeliCommand-%22Rigid%22-For-Flybarless/Detail (http://store.rcsupersales.net/servlet/-strse-4590/HeliCommand-%22Rigid%22-For-Flybarless/Detail)
-
Mites 6- ja 4- kanavaiset eroavat lentämisiltään toisistaan? Siis nyt ei perehdytä tekniikkaan tai säätöihin jne jne vaan otsikkoon viitaten miksi 6- kanavaisen kopterin lennättäminen hankalaa, eikös 4- kanavaisen lennättäminen ole yhtä vaikeaa tai ainakin melkein? Molemmissa "perus leijuttelu ja lentäminen" tapahtuu samoja vipuja samoihin suuntiin liikuttelemalla... Voisin jopa omana mielipiteenäni ilmaista että 4- kanavaisen lennättäminen on hankalampaa, kun joutuu noiden kierrosnopeuksien kanssa leikkimään.
Yleensä 4- kanavaiset kopterit ovat laadultaankin huonompia ja pienempiä, joka tekee niistä vaikeampia lennettäviä...
-
Ainaki itse olen huomannu sen eron että 4-kanavaisen kopterin lentämisessä kopteri ei heitä seljuun ollenkaan. Vaan 6ch se onnistuu melkein itsestään ;D
Vaan tottahan siihen nyt vaikuttaa säädöt ja kaikki mutta kun niihin ei saanu puuttua niin ei puututa sitte :)
-
Yleensä 4- kanavaiset kopterit ovat laadultaankin huonompia ja pienempiä, joka tekee niistä vaikeampia lennettäviä...
Eikös nuo 4 kanavaiset oo pääsääntöisesti coaxial vehkeitä, tai muuten itseoikaisevia, niiku vaikka Quarkkiki.
Tästä ylös päi sitte ku mennää ni tulee niitä oikeita koneita, mitkä ei oio itse itseään lennossa, vaan menee miten sattuu jos ei tikuista ohjaa. Tästä tulee varmaan se "vaikeus"
-
Miksei 6-kanavaisen kanssa joudu kierrosten kanssa leikkimään?
Riippuu täysin lähettimestä voiko säätää lapakulmia ja kaasukäyriä.
4- kanvainen voi olla vaikeampi koska nämä kopterit ovat niin "rimpuloita".. "yleensä" kiinteät lapakulmat, pienet nupinkierrokset ja kaasulla korkeuden säätely tuovat oman makunsa hommaan.
voihan 4 kanavalla tehdä fb kopterin(kiinteät lapakulmat)(kaasu, elevator, aileron, rudder) 6 kanavalla saadaan sitten radion kautta "miksaten" muuttuvat lapakulmat, gain säätö jne ominaisuuksia
-
Taivaalle parkkeerausta varten on sitten toi parin tonnin helicommand profi gps paikantimella yms.
Kerro heti, mistä saa tohon hintaan :o
http://www.heliguy.com/Extras/Helicopter-Stabilization-Systems/Helicommand-Profi/ (http://www.heliguy.com/Extras/Helicopter-Stabilization-Systems/Helicommand-Profi/)
Alkaa kakkosella, tosin puntia.
http://www.rcmarket.org/helicommand-profi-pr-19024.html (http://www.rcmarket.org/helicommand-profi-pr-19024.html)
Euroina jos haluaa maksaa..
GPS -mokkula:
http://www.heliguy.com/Extras/Helicopter-Stabilization-Systems/HeliCommand-Profi-GPS-Module/ (http://www.heliguy.com/Extras/Helicopter-Stabilization-Systems/HeliCommand-Profi-GPS-Module/)
Tarkotuksenani nyt oli lähennä kertoa hintaLUOKKA, eli tuhansia euroja.
Toki tosta tollanen "budjetti" -laite:
http://store.rcsupersales.net/servlet/-strse-4590/HeliCommand-%22Rigid%22-For-Flybarless/Detail (http://store.rcsupersales.net/servlet/-strse-4590/HeliCommand-%22Rigid%22-For-Flybarless/Detail)
Ja pah, toi Helikamun hintahan on euroina 5 tonnia(siis profi+gps), ja mä kun jo olisin oitis tilannu jos jostain parilla tonnilla saisi...
-
Mitens muuten kaksiroottoriset kopterit kuten tämä chinook
http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=29_324_387&products_id=23377 (http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=29_324_387&products_id=23377)
Kuinka vakaa tuo on perusleijunnassa ?
-
Ei ainakaan aloittelijalle sopiva ja tuo on suolainen hinta moisesta..
Varmaan samantyylinen kuin yksiroottorinenkin kopteri, jotka nekin kaikki erinlaisia. Siis "oikea" kopteri, niitä koaksiaaleja ei lasketa.
-
nyt on taas pakko sanoa sama mitä änkytän aina joka paikassa...
jos ei iedä minkälainen mikäkin kopteri on ja kiinnostusta olis ni osta ohjain ja phoenix-rc simu!
parempaa hankintaa et tätä harrastusta silmällä pitäen voi tehdä!
ja noista pääsee kyllä eroon jos sikseen tulee! eikä tee hirveesti takkiin!
fiiniksissä on sitte vajaa 100(?) erilaista kopteria joita voi koittaa! ja jos vähänkään
haluaa joskus kehittyä ni tota simua tarvii siihen jokatapauksessa! :)
-
nyt on taas pakko sanoa sama mitä änkytän aina joka paikassa...
jos ei iedä minkälainen mikäkin kopteri on ja kiinnostusta olis ni osta ohjain ja phoenix-rc simu!
parempaa hankintaa et tätä harrastusta silmällä pitäen voi tehdä!
ja noista pääsee kyllä eroon jos sikseen tulee! eikä tee hirveesti takkiin!
fiiniksissä on sitte vajaa 100(?) erilaista kopteria joita voi koittaa! ja jos vähänkään
haluaa joskus kehittyä ni tota simua tarvii siihen jokatapauksessa! :)
Juuri näin.
Vielä kun ostat ohjaimeksi vaikka DX6i tai DX7, pääset ohjaimestakin eroon kohtuullisella hinnalla.
Esimerkiksi itse pähkäilin jossain vaiheessa tilanteen suurin piirtein näin:
-Phoenix ~110€
-DX7 ja AR7000 vastari ~250€ ilman servoja
Kulut 360€ ja plakkarissa upea sijoitus harrastukseen, radio jonka kanssa pärjään muutaman vuoden sekä yksi vastari tulevaan kopteriin. Liäksi simulaattori, johon saa päivitykset ilmaiseksi ja sitä on joku joskus kehunutkin hyväksi.
-- Jos olisin todennut, että kopterointi ei oo mun juttu, olisin laittanut ko. kilkkeet myyntiin.
-Myydään Phoenix R/C simu 70€
-Myydään DX7 (simukäytössä ollut, 1,5kk vanha) + AR700 (käyttämätön) 180€
Takkiin olisi tullut 110€, joka on tässä harrastuksessa haihtuu erittäin helposti ilmaan vaikka ostamalla jotain hötömölöä ja toteamalla että ei oikeen toimi eikä tätä kukaan ostanutkaan.
Tuolla hintaa ei kauhean kauaa noita kilkkeitä tarvii myydä.
Radion kohdalla pähkäilin eri vaihtoehtoja, joilla olisi voinut säästää.
-Ostan minkä tahansa käytetyn radion joltain halvalla, simuttelen sillä ainoastaan joten ei väliä vaikka olisi vanhempikin. ostamalla 100€ radion, olisin luultavasti joutunut ostamaan adapterin simulaattoriin, pyöristetään hinta 10€. Tän olisi ehkä saanut myytyä pois samaan hintaan tai karvan halvemmalla, mutta luultavasti olisin ostanut jonkun radion, joka ei toimi kunnoll edes simulaattorikäytössä, saati sitten olisiko se ollut luotettava peli sen tuhannen euron kopterin lennätykseen?
-Halvin (silloin) omasta mielestäni järkevä radio olisi maksanut suurin piirtein saman verran kuin toin ounastelemani DX7'n myynti hinta kopteriharrastusta lopetellessa ennen sen varsinaista alkua.
Totesin että laitan sen 70€ lisää ja on sitten hyvät vermeet aloittaa
Jos leikki ois loppunut, kamat myyntiin levollisin mielin tietoisena, että kopteriharrastuskokeilun i hinnaksi tuli 110 euroa.
-
Ei ainakaan aloittelijalle sopiva ja tuo on suolainen hinta moisesta..
Varmaan samantyylinen kuin yksiroottorinenkin kopteri, jotka nekin kaikki erinlaisia. Siis "oikea" kopteri, niitä koaksiaaleja ei lasketa.
On niitä koaksiaali koptereita oikeanakin http://fi.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-52
http://www.tekniikkatalous.fi/tk/article139535.ece
http://www.wired.com/autopia/2010/08/sikorsky-x2-breaks-helicopter-speed-record/ (http://www.wired.com/autopia/2010/08/sikorsky-x2-breaks-helicopter-speed-record/)
-
Niin on, mutta nyt puhunkin "oikeista" rc-kopterista...
Ja jotenkin veikkaus että oikea yksiroottorinen on lähempänä käyttäytymiseltään kaksiroottorista kopteria kuin "lelu" yksiroottorinen lelu kaksiroottorista...
-
Mun mielestä paras hyöty "taivaaseen naulaavissa" helicommand yms. järjestelmissä saadaan sillon kun kopterilla tehään vaikkapa lentokuvauksia. Kone pysyy paikallaan ja voidaan keskittyä pelkästään kuvaamiseen. Sitäkin tehdään paljon =)
-
Aika mielenkiintoinen tuo oikea co-axiaali kopteri. Siinä saattaa olla veikeä ääni kun se lentää..