Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Jänkhäkopteristi - 12 Lokakuu, 2010, 18:17:39
-
Löytyykö muita joille Deanssien juottaminen aiheuttaa harmaita hiuksia?
Tuommonen AVG 16 juottaminen viel menee mut sitte koittaa saada 6S akun johonpäähän deanssi niin huh huh :)
Ite johto on jo niin paksu ja siihen tinat päälle niin meinaa osua aina yhteen tuossa liittimessä.
Ja sit kun ilman mitään pidikkeitä yrittää sohia niin ei tuu ku sanomista :)
Miten teillä moinen onnistuupi? Vinkkejä!
-
Minulla on sellainen halpahallin apukäsipari, jossa säädeltävät hauenleuat ja suurennuslasi metallijalustalla. Toiseen johto ja toiseen liitin. Siinä asettelee oikealle hollille ja juottaminen on suitsait. ei onnistu missään pöydällä suoraan tai polven päällä.
Esitinaan ensin johdon ja liittimen. Karhennan myös liittimen päätä, mihin juotos tulee. On nopeampaa ja ei tarvitse kärventää liitintä liian kauan. Minulla on ihan vaan 30W tylppäkärkinen kolvi noita järeämpiä johtohommia varten. Painan vain kolvia johtoa vasten ja lisää tinaa perään.
-
Pitää käydä huomenna koululla juottaan uudella tuurilla ja kehittää jonkutyyppinen hauenleukaviritys :)
-
Mulla taivaat aukeni kun otin käyttöön kaasukolvin. Tinaus tietty molempiin puoliin ja se hauenleukapenkki on myös tarpeen. Tinaksi kannattaa käyttää kunnon tinaa joka juoksee hyvin...noin 1mm halkaisijalla, "Ersin multicore "-tinaa täällä. Kolviksi lyötyy Motonetista Dremelin kaasukolvi....tehot riittää eli koko juotos on pari sekuntia esitinatuille osille. Kuuman kolvin kärjen puhdistukseen toimii märkä talouspaperi. Puhtaalla kärjellä siirtyy lämpö tehokkaammin :D
Antti
Löytyykö muita joille Deanssien juottaminen aiheuttaa harmaita hiuksia?
Tuommonen AVG 16 juottaminen viel menee mut sitte koittaa saada 6S akun johonpäähän deanssi niin huh huh :)
Ite johto on jo niin paksu ja siihen tinat päälle niin meinaa osua aina yhteen tuossa liittimessä.
Ja sit kun ilman mitään pidikkeitä yrittää sohia niin ei tuu ku sanomista :)
Miten teillä moinen onnistuupi? Vinkkejä!
-
Joo kunnon kolvi löytyy koululta lämpösäätimineen kaikkineen. Olenhan mie muka käyny kurssinkin ihan lentokoneen juotos hommiin mutta toi perhanan deanssi ei halunnu pysyä mun hyppysissä.
Kunnon pidikkeillä tulee varmasti bueno!!
-
Minulla on sellainen halpahallin apukäsipari, jossa säädeltävät hauenleuat ja suurennuslasi metallijalustalla. Toiseen johto ja toiseen liitin. Siinä asettelee oikealle hollille ja juottaminen on suitsait. ei onnistu missään pöydällä suoraan tai polven päällä.
Esitinaan ensin johdon ja liittimen. Karhennan myös liittimen päätä, mihin juotos tulee. On nopeampaa ja ei tarvitse kärventää liitintä liian kauan. Minulla on ihan vaan 30W tylppäkärkinen kolvi noita järeämpiä johtohommia varten. Painan vain kolvia johtoa vasten ja lisää tinaa perään.
näin juuri toimin itsekkin ilman karhennusta ja hieman tehokkaammalla kolvilla johon säädän 370C'
aito deans kestää kyllä sulamatta melkein mitä vaan ;)
-
Ei semmoista hauenleukaviritystä tarvitse. Oma on hukassa ja hyvin on pärjännyt ilman. Pihdit ja kireä kumilenkki kädensijojen ympärille. Tuo pitää deansin paikallaan juotoksen ajan.
-
ja juota se plussa johto sinne liuskan ulkosivulle niin ei ota yhteen.
-
lisäyksenä et miinusjohto kannattaa juottaa eka ku se osuu herkemmin plussan kantaan.
-
Sit tietty sukka välittömästi tinatun kohdan päälle, voi rauhassa sohia toisella johdolla ;)
-
Näillä eväillä huomenna mennään!
-
Minulla on ollut tapana pistää liittimen pari kiinni siksi aikaa kun niihin johtoja juottelen. Ei tarvitse olla ihan niin varovainen muovirungon muodonmuutosten kanssa jos/kun juottelee alitehoisella kolvilla. Tosin akun liitintä juottaessa täytyy olla erityisen tarkkana ettei onnistu vetäisemään oikariin akkua kun on vapaasti esillä ne toisen liittimen piikit.
-
Jos juottaa miinusta ensin niin kannattaa olla plussan päässä teippi ettei käy "oho" efektiä :)
-
no jos akussa on liitin ja vaihat sitä uuteen niin ekka katkasen vain miinuksen,juotan sen kiinni uuteen liittimeen,laitan kutistesukan ja vasta sitten otan plussan käsittelyyn.
-
Moro
Aiemmat hyvät näkökannat huomioon ottaen...
Jos tähän vielä lisäisi vinkin noiden isojen/paksujen kaapeleiden juottamiseen deansiin, niin itse tinaan kaapelinpäät ensin umpeen (tinaa täyteen) noin 5mm matkalta ja sitten leikkaan dremelillä timanttilaikalla halkion kaapelin päähän vuoron perään, johon mahtuu deansin juotosläpyskä kuin legopalikat konsanaan ja sit vain kolvia perään. Kaapelit tulee siten riittävän kauaksi toisistaan ja on siistimpi lopputulos kutistesukan alla. Joskus ohuemmilla halkaisen kaapelin pään puoliskoksi (tai mieluummin 2/3 poikkipinta-alasta )ja tinaan sen läpyskään siten että läpyskän pää koskettaa kaapelin poikkileikkausta.Tämä siksi että tehollinen poikkipintala ei olisi juotoksen jälkeen ohuempi kuin kaapelin.(vrt läpyskän maks.poikkipinta-ala).
T.G.O.M
-
Tuota pitääkin ensikerralla kokeilla. Kuullostaa toimivalta ratkaisulta noiden paksujen johtojen kanssa. Ite sain se n deanssin just ja just juotettuu sillee ettei ota kiinni toisiinsa ja ole kauhee möhkäle deanssin jalassa.
Sit vähän offtopikkii siitä et käytääkö kukaan puristusliittimiä nois piuhoissa kun ainakin se on nykyään yleisempää lentokoneteollisuudessa kuin juotettu liitin.
-
Juota ulkopuolelle napoja ne johdot niin eivät pääse koskemaan... tai oikeasti laittaa sellaiset liittimet jotka toimivat paremin paksujen johtojen kanssa.. .esim xt60 liittimet huomattavasti paremmat 6s 4500 turnigyn akun kanssa kuin deansit.. tai joka paikassa paremmat..
-
Nuo Xt60:set näyttää ainakin paremmalta. Pitää alkaa ettimään oikeenlaiset liittimet tuolle johtotyypille ku on niin paksua.
-
kyllä se deans menee ihan nätisti paksummillakin johdoilla ja karvat ihan oikealle puolelle pinnoja! eka vähän tinaa sekä liittimen pinnoihin että johtoon sen jälkeen sellasella 5e "apukädellä" johto ja liitin kohikkain (muistaa kutistesukan) ja juottaa kiinni!
+ puoli ekaks! tossa ei oo mitään hyötyä laitta liikaa tinaa että tulee sellanen pallo! eli järki mukaan!
sitte teippaa sähköteipillä + puolen suojaan ja tekee saman operaation - karvalle jonka jälkeen teippi pois ja sukat paikalleen!
2min myöhemmin on liitin kunnolla kiinni! :) mielestäni (aidon)deansin rakenne on erittäin vakuuttava ja se tekee hyvän kontaktin!
-
Moikka,
Olen kuullut tapauksista joissa Deans liittimen urosliittimestä on sellainen jousiliuska katkennu. Tällöinhän se varsinainen paksu liitospinta menettää paineensta sitä naarasliitintä vasten ja saattaa pahimmillaan eiheuttaa jotain ei toivottua. Itsekin Deanseistä pidän mutta tosiaan se ohut liuska saattaa murtua kun liittimellä on riittävästi käyttökertoja takana. Kannattaa siis vaikka vaihtaa niitä liittimiä silloin tällöin. Se ei montaa euroa maksa mutta voi säästää paljon.
--
Timo
-
Nuo Xt60:set näyttää ainakin paremmalta. Pitää alkaa ettimään oikeenlaiset liittimet tuolle johtotyypille ku on niin paksua.
xt60 on kanssa ärsyttävä tinailla paksuille johdoille. Jouduu jo karvoistakin ottaa pois, että mahtuu hyvin. Suosittelen EC5-liittimiä, ne on helppo juottaa ja on pinta-alaa kun kytket/irroitat.
Itsellä kokemusta molemmista. Huonolla tuurilla tuo xt60 voi jopa sulaa kun sulatat tinaa sinne liittimeen. EC5 tinataan ekaksi ne metalliset itse liittimet ja sitten vasta työnnetään sinne muovin sisään.
-
Nuo Xt60:set näyttää ainakin paremmalta. Pitää alkaa ettimään oikeenlaiset liittimet tuolle johtotyypille ku on niin paksua.
xt60 on kanssa ärsyttävä tinailla paksuille johdoille. Jouduu jo karvoistakin ottaa pois, että mahtuu hyvin. Suosittelen EC5-liittimiä, ne on helppo juottaa ja on pinta-alaa kun kytket/irroitat.
Itsellä kokemusta molemmista. Huonolla tuurilla tuo xt60 voi jopa sulaa kun sulatat tinaa sinne liittimeen. EC5 tinataan ekaksi ne metalliset itse liittimet ja sitten vasta työnnetään sinne muovin sisään.
Täällä on taas käytössä DC3 ;)
(http://www.verticalhobby.com/kauppa/images/DC3_connectors.jpg)
-
deansia puollustaa vielä sekin että jos tulee tilanne jossa pitää lainata kaverin laturia (kuten leirillä joskus tulee) on suurimmalla osalla kuitenkin deans käytössä joten ei tarvii piuhoja ruveta ettimään :)
-
deansia puollustaa vielä sekin että jos tulee tilanne jossa pitää lainata kaverin laturia (kuten leirillä joskus tulee) on suurimmalla osalla kuitenkin deans käytössä joten ei tarvii piuhoja ruveta ettimään :)
Keep it simple, väsää itellä aina mukana kulkevan adapterin :)
-
Siinä on 6mm^2 kuparisesta kevistä tehty adapteri. Johto on jo kohtalaisen jytäkkää. karvat eivät ole lähelläkään toisiaan, kunhan vain juottaa johdot liittimen ulkopuoleiselle sivulle, kuten Tohtori pariin kertaan jo painotti. Tuossa piti jo vähän kikkailla kutistesukan kanssa, jotta ei kutistu jo juottamisen lämmöstä. Märkää vessapaperia ympärille ja siitä vaan. Tekojärjestys oli kanssa kohtalaisen oleellinen onnistumisen kannalta. Keskiosa ensin suorana juotto ja sitten vasta taivutus liittimet vierekkäin.
(http://koti.mbnet.fi/b12/kuvat/kopterit/piuha.JPG)
-
Eikös tuon saman voi tehdä myös lähes ilman johtoa, kun laittaa nuo kolme deansiä sopivasti sovitellen tarpeeksi lähelle toisiaan. Sitten vain joku johtamaton mönjä (epoksi tai kuumaliima) päälle eristeeksi.
-
Eikös tuon saman voi tehdä myös lähes ilman johtoa, kun laittaa nuo kolme deansiä sopivasti sovitellen tarpeeksi lähelle toisiaan. Sitten vain joku johtamaton mönjä (epoksi tai kuumaliima) päälle eristeeksi.
ilman jotain "pehmeää" tinaukset murtuu helposti.
-
Tuossa esimerkkikuva. Juotos ja koko juttu tehty vähän hätäisesti, kuten sytkärillä "poltetusta" kutistesukasta näkyy. Silti on toiminut.
-
Tuossa esimerkkikuva. Juotos ja koko juttu tehty vähän hätäisesti, kuten sytkärillä "poltetusta" kutistesukasta näkyy. Silti on toiminut.
Tuossa on rinnankytkentä. Miulla on kaksi akkua kytketty sarjaan. Ei onnistu ihan samalla tavalla.
-
kysäisen nyt tässä samassa aiheessa että tietääkö kukaan missä noita täälläkin paljon mainostettuja ec5 liittimiä olisi saatavilla? kolmosia on monessakin puljussa tyrkyllä mutta viitoset tuntuu olevan loppu jokapaikasta :-\
olen jo kotvan aikaa harkinnut deanssi kopioista luopumista, ja nämä ec3/ec5 liittimet vaikuttaisi ihan järkevän oloisilta korvikkeilta. en vain ole vielä ryhtynyt vaihtorumbaan kun tuntuu isompien saatavuus olevan heikkoa...
-
hobbykingilta omani tilasin.
-
Omat nanotechit (2kpl 2200mAh) saapuivat tänään ja pääsin itse juottelemaan deanssia ensimmäistä kertaa. Akuissa oli XT60-liittimet ja olin jo viime viikolla tilannut Sabesta Deans-liittimet (2kpl female).
Itsellä on tuommoinen lämpötila säädettävä kolvi, mutta juotosteline puuttuu. Onneks löytyy lukkopihdit, niin niillä pärjäsi oikein hyvin. Ensimmäinen liitin meni vähän harjoitellessa. Irroitin XT60:sta plussan, teippiä päälle ja miinus heti perään irti. Sitten Deanssin miinus pinnalle vähän tinaa, lämpöä johdon päähän ja sitte yhteen. Nätti juotos tuli. Sitte plussan kimppuun: "Oho, onpas ahdasta, no, eiköhän tässä mahdu..."
Tässä kohtaa virittelin liittimen lukkopihtien väliin siten, että liitin oli kallellaan, molemmat liittimen juotos pinnat ylöspäin. Siihen sitten taas vähän tinaa, kaikki hyvin muuten, mutta puolet tinasta valui liittimen läpi. Heti sitten kokeilemaan, että meneekö se kopterin liittimeen ja eihän se prkl mennyt. Tästä menikin sitten 20min siihen, että lämmittelin plussarautaa vuorotellen molemmista päistä ja yritin saada tinaimurilla jotain aikaan. No, palaneiden näppien ja hieman työstetyn näköisen liittimen jälkeen sain kuitenkin liittimen käyttökelpoiseksi.
Mitä tästä opimme? Pidä liitin vähintään vaakatasossa tai juotospinnat alempana kuin "reikäpinnat". Jos ensimmäiseen liittimeen meni aikaa 30min, niin toiseen meni se 5min. Tuossa XT60:ssa ei näyttänyt olevan tätä läpivalumismahdollisuutt a. No, Deansseilla mennään ainakin vielä.
-
Liitin kiinni esim ruuvipenkkiin muoviosasta (jos laitat metallista niin ruuvipenkki on "jäähdytyssiili"
Tinaa liittimen napaan, tuoretta tinaa vähän johtimeen, johdin deansin navan päälle, kolvilla yläpuolelta lämmität ja painat vähän että lämpösiirtyy deansiin ja se on siinä. Alitehoisella kolvilla on turha yrittää näitä nykyakkujen jöötijohtimia.. Vaikka kolvi olisi säädettävä niin jos teho on olematon niin se ei saa luovutettua tarpeeksi sitä lämpöä.
Itse en "raiskattua" liitintä viitsisi käyttää, kuitenkin se mahdollisuus että se kontakti ei olekkaan enää kohta siellä kun muovi on päässyt elämään.
Itselle pitäisi tilata noita XT60 liittimiä lisää.. loistavia liittimiä.
-
Joo-o, näköjään jotain tuli tuhottua tuosta liittimestä, kun laturi huutaa heti Connection Break.
Laturi tunnistaa akun 3-kennoiseksi, kun liitin on "huulilla", mutta kun tuuppaa pohjaan asti niin laskee 2-, sitten 1-kennoiseksi ja lopuksi taas Connection Break.
Tilasin uudet liittimet.
-
Tuossa (http://www.hdiproducts.com/index.php) kaikille joita itkettää deansien kytkentä/ irroitus.
Tosin itse olen ratkaissut ongelman vulkanoituvalla teipillä.
-
Onpa kiva, lisää säätämistä, ostaa vaan kerralla liittimet jotka toimii ettei itketä ;D
Vulganoivalla teipillä ei saa kaunista jälkeä :P
-
Nooh, ei se mulla kauneus ole etusijalla noissa asioissa vaan toimivuus.
-
no sillohan EC3 ja EC5 vie voiton
-
Juu, jokainenhan käyttää just sitä liitintä jota haluaa ;)
-
Onpa kiva, lisää säätämistä, ostaa vaan kerralla liittimet jotka toimii ettei itketä ;D
Vulganoivalla teipillä ei saa kaunista jälkeä :P
Kunnon kutistesukan (tukeva ja sisäpinnalla liima) pätkät liittimen päälle eikä ole ongelmaa kytkemisessä/irroittamisessa. ;D