Kopterit.net

Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: OivaMainio - 06 Lokakuu, 2010, 20:53:04

Otsikko: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: OivaMainio - 06 Lokakuu, 2010, 20:53:04

Nyt tulee kasa kunnon nyypiö-kysymyksiä! :)

Kopterin nokka haluaa pyöriä vasemmalle vaikka trimmi on maksimissa oikealla. Sen saa pysymään osapuilleen suorassa vain jos ohjaimesta vääntää trimmin päälle lisää oikealle, mutta eihän se kovin mukavaa ole kun se ei itsestään pysy suorassa. Tämä on hyvin lähellä maata, mutta eipä kai maaefekti vaikuta nokan suuntaan vaan pelkästään sivuttaiseen liikkeeseen?

Viikkoa aiemmin ei ollut tällaista ongelmaa, mutta silloin oli apupyörien sijasta käytössä jalkoihin teipatut syömäpuikot. Nyt on apupyörät, mutta maalaisjärjen mukaan jalustan mallin ei pitäisi vaikuttaa mitenkään nokan suuntaan.

Ei kai massan epäkeskisyys vaikuta nokan suuntaan, vaan pelkästään siihen mihin suuntaan kopteri alkaa itsestään kallistua?

Voisiko gyro olla sekaisin, tai noussut vaan väärällä jalalla?

Meneekö gyro sekaisin siitä jos kopteri ei käynnistyessä ole ihan suorassa - voiko tämä vaikuttaa tämä trimmauksen pieleen menoon? Kun apupyörät on kiinni kopteri ei ole maassa ihan vaakatasossa, mutta syömäpuikoilla ei ole tätä ongelmaa.

Yleisiä vinkkejä?

Kopteri on SkyArtec WASP V4 (6ch, head lock gyro, belt). Perä on vasta vaihdettu, tosin täytyy sanoa että osien valmistuslaatu ei päätä huimaa. Joko osissa on paljon löysää ja ne hölskyvät, tai sitten osat on niin kireällä että ne ei liiku ja servot syö akun hetkessä. Myös edellisessä perässä oli samanlaista ongelmaa, tosin se oli ehtinyt ottaa hieman vahinkoa vastaan ja oli liimattu takaisin kuntoon, joten oletin että liimaus ei mennyt ihan oikeassa kulmassa tms.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: jsuominen - 06 Lokakuu, 2010, 21:04:16
eikös noita linkkitankoja saa kans pyöriteltyä, kai siinä on whashplate.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: 1m4s0_ - 06 Lokakuu, 2010, 21:54:06
swashplate ei vaikuta siihen jos kopteri haluaa pyörä ja HEAD LOCK/HEADIN HOLD eli HH-gyron kanssa EI käytetä trimmiä kun se on HH-tilassa. Katso manuaali, varmaan neuvotaan gyrosta siinä. Ja lue wikipedia läpi tästä:
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php)
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=gyro (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=gyro)
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=gy401saato (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=gy401saato)

Nuo gyro aiheiset lukaise läpi ajatuksella.. ensin tuo yleisesti gyro ja sitten tuo säätö-ohje.
Älä liikuta kopteria kun laitat virrat, ja tee tuo mekaaninen säätö.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: OivaMainio - 07 Lokakuu, 2010, 22:08:25
Suurkiitokset vinkeistä!

Tämän kopterin gyro ja ohjain ovat huomattavasti yksinkertaisempaa mallia, gain on ainoa mitä voi gyrosta säätää, ohjaimessa ei voi säätää kuin trimmejä mitä peräsimeen tulee. Ei myöskään voi tietääkseni säätää peräservon liikeradan suuruutta - osien liikerata akselilla loppuu kesken kauan ennenkuin servon liikerata loppuisi. Ja tämän kopterin pitäisi olla ready to fly, heti kunnossa kun vaan laatikon avaa. Mutta ainakin nyt koitan säätää tuota gainia trimmi keskellä ja perus-säätö siirtämällä servoa perävartta pitkin.

Voi kun manuaalissa olisikin annettu ohjeita, mutta se on lähinnä varaosakatalogi joka on käännetty kiinasta korean kautta suomeksi, google translatella.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Jussi. - 07 Lokakuu, 2010, 22:12:23
Yksi pikavinkki tulee vielä mieleen...
Käynnistäthän kopterin trimmi keskellä?  En tunne tuota laitetta yhtään mutta kohtalaisen varmasti käynnistyksessä oleva radion signaali tulkitaan nollaksi. Eli jos trimmi jää edelliseltä kerralta valmiiksi laitaan niin seuraavalla kerralla ei olekaan millä trimmata.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Trnquill - 08 Lokakuu, 2010, 09:19:08
Yksi pikavinkki tulee vielä mieleen...
Käynnistäthän kopterin trimmi keskellä?  En tunne tuota laitetta yhtään mutta kohtalaisen varmasti käynnistyksessä oleva radion signaali tulkitaan nollaksi. Eli jos trimmi jää edelliseltä kerralta valmiiksi laitaan niin seuraavalla kerralla ei olekaan millä trimmata.
Jos se toimii noin, voi "trimmin liikealuetta kasvattaa" käynnistämällä kopu trimmi täysin toisessa laidassa. Jos tämä tulkitaan nollakohdaksi, ollaan trimmi keskelle vetämällä samassa tilanteessa kuin aikaisemmin trimmi laidassa. Nyt jos vetää vielä trimmin sinne laitaan asti, on trimmiä kaksin verroin verrattuna alkuperäiseen.

Mutta oikea tapahan on tietysti lyhentää tai pidentään perän linkkiä tai siirtää servoa vastaavasti.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Meitzi - 16 Marraskuu, 2010, 18:39:51
Pistetään nyt vielä jos tätä joku muukin lukee, eli Gyron kanssa trimmiä EI SAA KOSKAAN KÄYTTÄÄ. Ei koskaan.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Trnquill - 16 Marraskuu, 2010, 19:39:01
Pistetään nyt vielä jos tätä joku muukin lukee, eli Gyron kanssa trimmiä EI SAA KOSKAAN KÄYTTÄÄ. Ei koskaan.
Woe pahkena, ja mä kun olen trimmiä gyronkin kanssa käyttänyt, kun on tärinän tms. vuoksi alkanut vaeltaa! Hitsin kempele, mihinköhän kiirastuleen mä nyt joudun... :D

Jos trimmailee perää, pitää vaan muistaa palauttaa trimmi nollaan ennen kuin kytkee seuraavan kerran taas virrat.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Meitzi - 17 Marraskuu, 2010, 17:47:40
Jos trimmailee perää, pitää vaan muistaa palauttaa trimmi nollaan ennen kuin kytkee seuraavan kerran taas virrat.
Trimmi on aina väärä tapa yrittää korjata asiaa. Kannattaa muistaa, että perää ohjatessa ei koskaan komenneta servoa, vaan tietokonetta. (gyroa) Joten perän puoltamiseen, vispauksen ym trim EI AUTA, koska vika ei ole ohjainkomennossa vaan siinä, että tietokone (gyro) ohjaa sitä perää väärin syystä tai toisesta.

Eli tärkeintä tässä on ymmärrää, että servo ei liiku sen käskyn/trimmin mukaan, vaan se liikku senmukaan mitä gyro haluaa tehdä.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Trnquill - 17 Marraskuu, 2010, 17:54:04
Joten perän puoltamiseen, vispauksen ym trim EI AUTA
Meikän harrastukselta vedetään nyt ihan tosissaan mattoa alta, kun trimmin käyttäminen nimenomaan poisti puoltamisen. :-\

Jepjep, mutta tiedän mitä haet takaa! :) En olisi kuitenkaan aivan noin ehdoton trimmin käytöstä rudderin kanssa, itse olen käyttänyt sitä usein monenkin kopterin kanssa.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Iski - 17 Marraskuu, 2010, 18:04:19
Joten perän puoltamiseen, vispauksen ym trim EI AUTA
Meikän harrastukselta vedetään nyt ihan tosissaan mattoa alta, kun trimmin käyttäminen nimenomaan poisti puoltamisen. :-\

Jepjep, mutta tiedän mitä haet takaa! :) En olisi kuitenkaan aivan noin ehdoton trimmin käytöstä rudderin kanssa, itse olen käyttänyt sitä usein monenkin kopterin kanssa.

Myönnän, että itsekin 450:lla oon kokeillut Trnquill:n käyttämää korjausta (Yx/pari "naksua" suuntaan tai toiseen), niin vaikutti. Siihen en ota näin aloittelijana kantaa, oliko se oikein/väärin tehty, mutta auttoi  :)
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: 1m4s0_ - 17 Marraskuu, 2010, 18:57:44
Tuo trimmin käyttö on sama asia HH-gyron kanssa kuin se että kääntäisit tikusta kokoajan vähän sivulle.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Jussi. - 17 Marraskuu, 2010, 19:13:30
Tuo trimmin käyttö on sama asia HH-gyron kanssa kuin se että kääntäisit tikusta kokoajan vähän sivulle.
Yleisesti näin, mutta jos kokeilee niin eri gyrot sietävät enemmän tai vähemmän trimmiä. Rajan huomaa pöydällä, jos HH modessa gyro tulkitsee ohjaukseksi, ajautuu servo laitaan.
Normimodessa toimivia gyroja, kuten lähes kaikissa pikku-RTF koptereissa taitaa olla, voi trimmailla kaikessa rauhassa jos perä sillä alkaa pitämään.

Summa summarum:  Jos trimmillä saa perää jotenkin paremmaksi kuin ilman, on ok käyttää trimmiä.  Kunnolla HH modessa toimivaa gyroa taas ei ole mitään syytä trimmata, eikä siitä mitään apua olisikaan.
Eiks jeh?
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Meitzi - 17 Marraskuu, 2010, 21:07:17
Tuo trimmin käyttö on sama asia HH-gyron kanssa kuin se että kääntäisit tikusta kokoajan vähän sivulle.
Olen kanssasi eri mieltä sitä, että gyron tilalla olisi merkitystä tähän. Gyro voi olla HH tai Rate tilassa niin silti trim korjaa sitä väärin.

Trnquille vielä:
Sama asia, kuin että jos tuulee vasemmalta, korjaat trimmiä, niin että kopteri pysyy paikalleen. (tässä esimerkissä ei siis korjata perän trimmiä vaan sitä toitsa) Senjälkeen voi toki todeta että "kato nyt, toimi".
Trim vaikuttaa, mutta ei sen vaikutus taida koskaan olla se mitä haetaan. (eli perän pysyminen paikoillaan) Toki, tilanteessa jossa ohjain oikeasti on pielessä, eli keskikohta ei ole keskellä, trim on oikea korjaus. En vain pidä tätä tilannetta kovin realistisena. (tietokoneellahan sen tikun arvon oikeasti näkee)

Olen aloittelija, en kiellä sitä. Se ei silti estä minua esittämästä mielipidettä.

Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: 1m4s0_ - 17 Marraskuu, 2010, 21:52:49
Ei tietenkään estä,
Periatteessa trimmi on rate-modessakin sama kuin kääntäisit tikusta kokoajan, mutta tässä tilassa gyro käsittää tulevan signaalin vähän eritavalla.
Pöydällä huomaat eron, jos rate tilassa laitat trimmiä ok servo/slideri pysähtyy siihen kohtaan kun lopetat trimmin nakutuksen vaikka perä on paikoillaan, nyt kun HH-tilassa laitat trimmiä lähtee perä slideri vaeltamaan jossain kohtaa jatkuvasti reunaa kohti vaikka lopettaisit trimmin lisäämisen KOSKA hh-tilassa gyro "odottaa" milloin perä on siinä kohdassa jonne se kuvittelee sinun sen halunneen tai pyörivän sitä nopeutta jota haluat.. nyt jos liikutat kopterin perää niin jossain kohdassa löytyy se kiertonopeus jolloin slideri pysyy paikoillaan., eli koska kopteri ei liiku pitää perälle lisätä kulmia että se saataisiin liikkumaan, nyt kun ilmassa laitetaan trimmiä niin kopteri kiertää hitaasti akselinsa ympäri tasaisella nopeudellä koska tulkitsee sen tikun liikkeeksi ja pääsee kiertymään.
Olipa vaikeasti selitetty.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Trnquill - 17 Marraskuu, 2010, 22:20:02
Trim vaikuttaa, mutta ei sen vaikutus taida koskaan olla se mitä haetaan. (eli perän pysyminen paikoillaan) Toki, tilanteessa jossa ohjain oikeasti on pielessä, eli keskikohta ei ole keskellä, trim on oikea korjaus. En vain pidä tätä tilannetta kovin realistisena.
Woihan rähmän käpälä sentään, kun noin se minulla siis nimenomaan toimii. Perä vaeltaa pikkuhiljaa jompaan kumpaan suuntaan, kun rudderin trimmi on keskellä. Naksautan trimmiä pari pykälää vastakkaiseen suuntaan ja kas, perä ei enää kierrä. Meikällä lienee sitten epärealistinen kopteri! :) Tarviipa ottaa joskus oikein videotodisteita, ettei jää pelkäksi poskien paukutteluksi.

Suurin osa moderneista gyroista lukee käsittääkseni tikun keskikohdan siinä vaiheessa, kun niihin kytketään virta. Eli jos lykkää rudderiin trimmiä ennen kuin kytkee kopuun virtoja, gyro oppii uuden trimmillä muutetun keskipisteen ja toimii, kuten trimmiä ei olisikaan. Ainoastaan muuttamalla trimmiä gyron ollessa virrat päällä voi vaikuttaa gyron ja sitä kautta perän toimintaan. Vai olikos se nyt niin, että osa gyroista siirtää servoa trimmin verran (eli ikäänkuin päästää servon subtrimmin "lävitseen") ja rekisteröi sitten tuon muuttuneen tilan nollakohdakseen?

Kuten jo todettukin, trimmin käyttäminen lennon aikana on luonnollisesti gyron näkökantista aivan sama kuin jos pitäisi tikkua hiukan sivussa jatkuvasti.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Meitzi - 17 Marraskuu, 2010, 23:29:38
Suurin osa moderneista gyroista lukee käsittääkseni tikun keskikohdan siinä vaiheessa, kun niihin kytketään virta. Eli jos lykkää rudderiin trimmiä ennen kuin kytkee kopuun virtoja, gyro oppii uuden trimmillä muutetun keskipisteen ja toimii, kuten trimmiä ei olisikaan.
Tarkistin omalla "huippu" stormin gyrolla tuossa pöydällä, niin tosiaan se rekisteröi nollakohdan siinä käynnistyksen alustusvaiheessa. Eli trim "nollataan" siinä alussa.
Kuten jo todettukin, trimmin käyttäminen lennon aikana on luonnollisesti gyron näkökantista aivan sama kuin jos pitäisi tikkua hiukan sivussa jatkuvasti.
Aivan. ja minun on vaikea sulattaa sitä, että tämä olisi jossain tilanteessa haluttu korjaus.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: floodi - 18 Marraskuu, 2010, 07:11:42
Mitä eroa on sillä jos pitää tikkua hieman keskikohdan vierellä tai sit vastaavasti pari naksua trimmiä samaan suuntaan. Minun mielestäni ei mitään. Samanlevyistä pulssia se lähettää molemmissa tapauksissa, vai lähettääkö?

 
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: 1m4s0_ - 18 Marraskuu, 2010, 07:25:07
Mielestäni kyllä..
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: ropellihattu - 18 Marraskuu, 2010, 09:06:25
Aivan. ja minun on vaikea sulattaa sitä, että tämä olisi jossain tilanteessa haluttu korjaus.

Lusikka soppaan.

Mitäs jos olet vetämässä skabassa FAI-leijutusta ja huomaat että gyron bootissa on tapahtunut pikku virhe ja perse kampeaa jompaan kumpaan suuntaan? Kumman teet mielummin, pidät vasenta tikkua koko ajan hieman jompaan kumpaan suuntaan kompensoidaksesi vai naksautat kaksi kolme naksua trimmiä kompensoidaksesi?

Voin kokemuksesta kertoa että tein jälkimmäisen...
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Trnquill - 18 Marraskuu, 2010, 09:11:48
Aivan. ja minun on vaikea sulattaa sitä, että tämä olisi jossain tilanteessa haluttu korjaus.
Jos se saa perän pysymään paikallaan, miksi se ei olisi haluttu korjaus? Mukavampi lentää pikkuhiljaa kiertävällä perällä, koska "trimmi kuuluu pitää keskellä"?

Valottaakseni vielä vähän lisää tätä dilemmaa, olen kärsinyt perän vaeltamisesta T-Rex 700 gasserissa oikeastaan alusta asti. Sekä Align GP780:lla, että Spartan Quarkilla. Perä kääntyy pikkuhiljaa leijunnassa muistaakseni vasemmalle. Napsauttamalla yhden tai kaksi askelta trimmiä, kääntyminen pysähtyy tai hidastuu olemattomiin. Oma teoriani on, että kopteri tärisee niin paljon, ettei gyro osaa toimia oikein ja vaeltaa siksi. En ole kokeillut gyron pyöräyttämistä 90 astetta, joka on monelle tuonut helpotuksen vastaavaan ongelmaan. Olen vain lennättänyt ja napsutellut trimmiä. ;)
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: 1m4s0_ - 18 Marraskuu, 2010, 10:18:19
Tehdäänkö niin että tehdään niin että niin... saadaan vehkeet toimimaan käytämällä trimmia tai sitten käyttämättä, kuhan se toimii niin miksi mennä muuttamaan?  :-*

Ihanteellinen tilannehan on ettei sitä tarvitse käyttää piste.piste.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Ege - 18 Marraskuu, 2010, 10:23:05
No mulla on kanssa kyllä trimmi keskellä ja ei ryömi mihinkään haettu kulmat kohdilleen ilman heading holdia, eli lavoissa noin 5 astetta kulmia ku servo keskitetty.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Trnquill - 18 Marraskuu, 2010, 12:42:36
No mulla on kanssa kyllä trimmi keskellä ja ei ryömi mihinkään haettu kulmat kohdilleen ilman heading holdia, eli lavoissa noin 5 astetta kulmia ku servo keskitetty.
Mullakin pysyy perä paikallaan rate-moodissa ihan kohtalaisesti, mutta silti ryömii heading holdissa. Vinkkejä?
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Sammy - 18 Marraskuu, 2010, 13:04:04
Voisiko gyro olla sekaisin, tai noussut vaan väärällä jalalla?

Yleisiä vinkkejä?
Moi

Veikkaisin että tuo gyro on aina enemmän tai vähemmän tokkurassa ja käytössä on turhan hidas peräservo.
Nuo kopterin valmistajan sivuilta löytyvät gyrot (http://www.skyartec.com/Product.asp?BigClassName=Equipment&Smallclassname=Gyro) tuskin toimivat kovin täsmällisesti. Ainakaan toistaiseksi ei noilla hinnoilla ole saanut kunnolla toimivia gyroja, vaan ko hintaluokan gyroissa on tapana esiintyä tuota driftausta. Poikkeuksiakin löytyy, mutta kyseessä on silloinkin yksilöt jotka sattuvat toimimaan.

Vielä kun kyseessä on ilmeisesti 200 kokoluokan kopteri, saattaa perän toimimaan saaminen edellyttää hyvän gyron lisäksi nopeaa peräservoa.

Vastaavia murheita oli esimerkiksi alignin 250 trexin ilmestyessä markkinoille. joku saatoi saada perän toimimaan mutta suurin osa kärsi perän temppuiluista, kunnes mekaniikkaan tuli tarjolle päivityksenä toimivampi versio.
Nämä ongelmat ilmenivät myös super comboissa mukana tulevien gyron ja peräservon (http://www.trex-store.com/gp750-head-lock-gyro-combo-gp750ds420-p-1335.html) kanssa.


Vertailun vuoksi noissa servoissa on huomattava ero nopeudessa. Skyartin servon osalta ei ole mainittu että onko ilmoitettu nopeus 4,8 vai 6 voltilla, mutta veikkaisimpa että kuudesta voltista. Nopeuseroa on puolet.

DS420 Servo:
●Vääntö:0.75kg.cm(4.8V), 1.0kg.cm(6.0V)
●Nopeus:0.08sec/60°(4.8V),  0.06sec/60°(6.0V)

skyart 5g servo:
●Vääntö: 0.85kg.cm
●Nopeus: 0.12sec/60 degree(no load running)
●Supply voltage: 4.8/6.0V


Mullakin pysyy perä paikallaan rate-moodissa ihan kohtalaisesti, mutta silti ryömii heading holdissa. Vinkkejä?
Kyse vissiin siitä bensakopterista?
Ellen väärin muista niin Mikaelin Vario driftaili kanssa, kunnes sai sydänleikkauksen myötä uuden electoneilla toimivan voimanlähteen. Varmaan se veikkaamasi tärinä sotkee gyron.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Ege - 18 Marraskuu, 2010, 14:14:41
No mulla on kanssa kyllä trimmi keskellä ja ei ryömi mihinkään haettu kulmat kohdilleen ilman heading holdia, eli lavoissa noin 5 astetta kulmia ku servo keskitetty.
Mullakin pysyy perä paikallaan rate-moodissa ihan kohtalaisesti, mutta silti ryömii heading holdissa. Vinkkejä?
Kokeile johonki muuhun paikkaan sijottaa se Gyro ja lisää teippiä alle tärinästä se luultavasti johtuu.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Trnquill - 18 Marraskuu, 2010, 17:04:26
Kokeile johonki muuhun paikkaan sijottaa se Gyro ja lisää teippiä alle tärinästä se luultavasti johtuu.
Jees, tarvii vetää se johonkin muualle tuosta vakiopaikasta, eli 700:n nokan gyrohyllyltä. Alla on paksu Spartanin teippi + metallilevy + paksu Spartanin teippi.
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Meitzi - 18 Marraskuu, 2010, 19:21:15
Mitäs jos olet vetämässä skabassa FAI-leijutusta ja huomaat että gyron bootissa on tapahtunut pikku virhe ja perse kampeaa jompaan kumpaan suuntaan? Kumman teet mielummin, pidät vasenta tikkua koko ajan hieman jompaan kumpaan suuntaan kompensoidaksesi vai naksautat kaksi kolme naksua trimmiä kompensoidaksesi?
Toki jos tuo "bootti" on mennyt pieleen, silloin trim korjaa sen. Mutta jos perä pyörii, niin sinunmielestä se trim on aina oikea korjaus siis?

Minusta vain täysin älytöntä, että täällä annetaan ohjeita miten saadaan tuplattua sen trim arvo, kun se ei VARMASTI korjaa ongelmaa. (eli jos napsu pari ei riitä, niin mikään ei riitä)
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: ropellihattu - 18 Marraskuu, 2010, 19:46:26
Oikea korjaus on ottaa kone alas ja buutata gyrtsa uudelleen. Jos ei auta, on vika etsittävä jostain muualta. Trimmin käyttö ei korjaa mitään, ainoastaan auttaa ehkä sillä lennätyskerralla. Nyt oli kyse siitä mikäli perä valuu, niin sanotusti.

Pyöriminen on eri asia. En ole tietääkseni pyörimisestä puhunut.

Jos trimmi ei riitä, on vika melko suuri joten trimmi laidassa käynnistys ja sen sellaiset ovat varmastikin aika turhia "korjauksia".

Sanotaan nyt solidaarisuuden nimissä, että olet oikeassa, trimmiä ei tulisi käyttää perän puoltamisen korjaamiseen... ;D
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Iski - 18 Marraskuu, 2010, 20:16:31
Itse tarkoitin, että, kun nostat kopun ilmaan ja perä alkaa vaeltamaan vasemmalle tai oikealle hitaasti, niin mix sitä trimmiä ei siinä tilanteessa voisi käyttää ? Trimmi alunperin "keskellä" (siis mankassa). Toki, sehän on vaan tilapäinen korjaus....Pitää säätää perä uudelleen. Tuo, minkä ketjussa mainitsin, oli HH:ssa ja auttoi.

Kun "tällainen aloittelija" olen, niin pitää vaan opetella "säätämään tarkemmin"  ;)
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: Meitzi - 19 Marraskuu, 2010, 16:11:09
Itse tarkoitin, että, kun nostat kopun ilmaan ja perä alkaa vaeltamaan vasemmalle tai oikealle hitaasti, niin mix sitä trimmiä ei siinä tilanteessa voisi käyttää ?
Minun mielestäni tässä tilanteessa jos käytät trimmiä, korjaat oireen mutta et ongelmaa. Ongelma on se, että gain on väärin eli gyro on liian löysällä. (valittevasti aloittelijana en nyt osaa sanoa onko sitä gainia sillon liikaa vain liian vähän) Tässätilanteessahan se gyro ei välitä vaikka perä vähän pyörii, joten trim kyllä korjaa sitä pyörimistä mutta se ei ole se VIKA, vaan vika on gainissa jota säätämmällä se gyro toimisi oikein. (eli kun korjaat trimmillä se perä pysyy kohdallaan siinä tilanteessa, mutta ei enää kun muutetaan lapaa jne)

Sanotaan nyt solidaarisuuden nimissä, että olet oikeassa, trimmiä ei tulisi käyttää perän puoltamisen korjaamiseen... ;D
Kiitos, nyt tuli hyvä mieli  ;)

Mutta eiköhän tässä minun mielipide jo tullut, varsinkin ku sain tänää omassa kopukassa molemmat laskutelineet poikki. (yritin säätää gyroa..  :-\)
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: 1m4s0_ - 19 Marraskuu, 2010, 17:45:24
Ja paskemmat gyrot ei huomaa siksi joskus tuota ryömimistä koska sensorit on niin epätarkkoja.. vaikka mitä tekee aina ryömii koska ne on pskoja ^^ silloin vika poistuu ostamalla parempi gyro  :P
Otsikko: Vs: mitä tehdä kun trimmi ei riitä?
Kirjoitti: B12 - 19 Marraskuu, 2010, 18:24:46
Ihan kaikista maailmassa myytävistä gyroista löytyy peränvaellusongelmia. Pistää googleen "quark drift", gy520 drift", "gy401 drift", "(mikä tahansa gyromalli) drift"... Ihan kaikista löytyy tapauksia, että jollakin vaeltaa. Sekä paskoista, että upeista. Paskoissa vaelluksen syy on aina se, että se on paska, upeissa on vikaa kopterissa, säädöissä tai gyro on rikki. Vai oliko se toistepäin.

Kaikki gyrot kyllä huomaavat ryömimisen, mutta etenkin halvempia esim tärinä saattaa hämätä sen verran, että gyron silmissä ryömintä jää huomaamatta. Tai pikemminkin niin, että gyro luulee olevansa paikallaan, vaikka tosiasiassa ryömiikin. Tähän on satavarma merkki se, jos rate moodissa ei ryömi, mutta head holdilla ryömii.