Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Juge - 03 Lokakuu, 2010, 22:16:02
-
Tuossa kun netin ihmeelliseen maailmaan tuli uppouduttua niin vastaan käveli Belt CP X.
(http://www.prestige-rc.com/images/helicopter_kits/esky/CP%20X3.jpg)
Eskyn omilta sivuilta piti oikein käydä katsomassa ja muutoksia näyttää olevan ainakin nupissa (flybar päälapojen alla) sekä 480:n moottori. Ei kyllä mitään speksejä ole tiedossa tuosta moottorista.
Onko kukaan vielä saanut käsiinsä kyseistä kapistusta??
-
Luultavasti samaa p**kaa eri paketissa :D
-
Ai miten nokkelaa..
-
Voi se olla ihan OK. Pitää kattoo jos saa kokemuksia tuosta jossain vaiheessa.
-op-
-
canopy tulee ainakin pidemmälle, joten akkua saa lienee eteenpäin painopisteen parantamiseksi, aiemmat ainakin liian takapainoisia.
EDIT:
ja linkistö näyttää enemmän "alignilta", en ainakaan erottanut näitä:
http://www.leluja.net/ek10413-ringlink-pushrod-p-1036.html (http://www.leluja.net/ek10413-ringlink-pushrod-p-1036.html)
saati lepatuskumeja :D
stabbarikin nykyään päälapojen alapuolella
-
Ja nyt jopa DTS:llä (dirct to swash) eli servovarret töntää työntötangolla suoraan swashia. Ilman välilinkistöä.
Tilasin omaan belttiin jossa HK450 nuppi tuollainen frame. Saas nähä onko vaikutusta.
http://www.youtube.com/watch?v=7SSjUOd5NcE#ws (http://www.youtube.com/watch?v=7SSjUOd5NcE#ws)
Melko kallis tästä beltistä on tullut, mutta hauskaa tämä modaaminen on... mutta sehän on osa tätä harrastusta
-
Beltti on minulle se hieno kokemus! - koska opettelin sillä kopteripuuhat!
Eskyn valmispaketti oli silloin se oikea valinta, mutta nyt noi Eskyn valmispaketit on vähän ongelma. Eskyn lähetin riittää vain alkuvaiheessa. Enään ei Eskyn lähettimillä, laturilla, akulla jne... ole minulla käyttöä, vaikka kopteri on kovasti kiinnostava.
Iskin silmäni Belt CPX:ään jo syksyllä kun tuli Honkongin tarjontaan. Kesti aika pitkään ennen kuin tuli suomeen lelukaupan hyllyyn.
Belt CP X kopterissa on nyt tarjolla kaikki mitä olen kaivannut Belt V2 -versiossa. Esimerkiksi tuo lelukaupan sinänsä hieno Amig 450 on vähän pettymys, koska se on "vain" yksi laadukas rex-klooni muiden joukossa. Olisin odottanut siihen jotakin Strom 450 kaltaista innovatiivista rakennetta, eikä osin vanhahtavaa "rex - standardin" kopiota.
Mutta tuo Belt CP X on ihan omaa suunnittelufilosofiaa ja kiva tuulahdus erilaisuutensa puolesta!
Tälläisenä "Belt-nostalgikkona" noi uudistukset lupaa juuri sitä mihin olen itsekkin päätynyt omin konstein V2 versiossa, kuten HK-nuppi ja suorakytketyt servot.
Yksi hyvä keino on tietysti päivittää vanha Beltti ostamalla varaosina CPX runko ja käyttää siihen vaikka HK:n nuppia. Lopputulos taatusti ihan hyvä :) Silti tyylikäs CPX uudella tekniikalla on se mielenkintoisempi vaihtoehto.
Toisille Beltti on jo "arvostettua nostagiaa" ja hyvällä tavalla erilainen kopteri :)
-
Sievä kuin sika pienenä tuo äxä. Luulenpa melkein, että on hintansa väärti aloittelijan pakettina. Nuppi ei ole niin heiveröisen oloinen kuin CP v2:ssa, josta aina hajosi muovisälää, kun vähän pahasti katsoi. Rengaslinkit ja stabbarin kiikku hajosi naurettavan pienestä kopsusta. X voi olla ihan asiallinen päivitys. Tuo radio vaan ei ole oikein paras mahdollinen, eikä edes toiseksi paras. Silläkin veivaisi ihan hyvin, kunhan kaasu- ja lapakulmakäyrät olisivat edes sinne päin.
-
Sievä kuin sika pienenä tuo äxä. Luulenpa melkein, että on hintansa väärti aloittelijan pakettina. Nuppi ei ole niin heiveröisen oloinen kuin CP v2:ssa, josta aina hajosi muovisälää, kun vähän pahasti katsoi. Rengaslinkit ja stabbarin kiikku hajosi naurettavan pienestä kopsusta. X voi olla ihan asiallinen päivitys. Tuo radio vaan ei ole oikein paras mahdollinen, eikä edes toiseksi paras. Silläkin veivaisi ihan hyvin, kunhan kaasu- ja lapakulmakäyrät olisivat edes sinne päin.
En ole täysin samaa mieltä, etteikö Beltin valmispaketin radiot toimi sellaisenaan. Itse lennätin Eskyn omalla lähettimellä toista vuotta (kolmatta sataa lentoa), kunnes otin oman tutun lennokkiradioni kopterisoftan käyttöön Beltillä.
Aloittelijan käsissä computer lähettimen käppyröiden saaminen kohdalleen on juuri se kynnys josta ei selvitä omin neuvoin. Koptereita on ihan liian paljon keräilyharrastuksena, koska palapelinä toimitettavat "huipputuotteet" toimivaksi lennätykseksi on usein liian korkea kynnys.
Eskyn luoma Belt "aloittelijan valmispaketti" on yhä erinomainen valinta! - sillä se oikeasti toimii suoraan paketista (ainakin nuo kolme jotka olen paketista korkannut) ja ne kaikki yhä toimii ja lentää kavereilla!
Kopteriharrastus seuloo liiankin rankasti hätäiset haaveillijat ja nakkisormet muihin puuhiin. Juuri Eskyn edullisen aloituskopterin osa on kohtuuton, kun omat epäonnistumiset ja räpellykset on niin helppo kuitata tuotemerkkiä haukkumalla >:(
Olen ikuisesti kiitollinen E-Skyn Beltille, että se toimi niinkin hyvin suoraan laatikosta. Aikani pinnoissa pompoteltuani wanha papa alkoi päästä jyvälle kopterin ohjausmotoriikasta. Ensimmäinen kaato oli tietysti iso kolahdus miehiselle tunnolle, mutta juuri se avasi hienon mekaamisen mailman, joka on olennainen osa kopteriharrastusta.
Olen täysin eri mieltä "gurujen" suosittelemasta 500-1000 euron "laatupaketeista", koska ne ei mene onellisesti kasaan ilman kokemusta ja aloittelijan lennätyskokemus on ihan liian kallis ja kohtuuttoman suuren työn takana.
Miten tämä muistelo liittyy Belt CP-X uutuuskopteriin? - menneitä on vaan mukava muistella uutta Eskyn "joulupakettia" odotellessa. Vaikka koptereita on kertynyt jo liiaksi asti, niin haluan nimenomaan kokea miten tuo Eskyn CPX uutuus täyttää odotukset ja miten se toimii suoraan laatikosta?
-
Täällä ollaan samaa mielta HJK:n kanssa. 8)
-
"Wanha Papa" puhuu kyllä täyttä asiaa.
Siinä radiojutussa olen sikäli eri mieltä, että Eskyn radio ja koko kopteri toimisi paljon paremmin, jos käyrät olisivat erilaiset. Samalla vaivalla tehtaalla onnistuisi sekin asia. Eskyn radiolla aloittelin itsekin ja kyllä se lensi silläkin. Jäykemmällä lepatuksella ja sopivilla käyrillä belttikin on sangen toimiva kopteri. Ominaisuudet varmasti ylittävät useimpien mollaajien lennätystaidot.
Aloittelijalle asia on juurikin noin kuten HJK sanoi. 1000€ paketti on varmasti hyvä, jos sen osaa koota ja saa radion ja gyron konffattua, vaikka ei ole hajullakaan yhtään mistään vielä siinä vaiheessa. Kaikki eivät todellakaan ole sellaisia tekniikan ihmelapsia, kuten me kaikki tällä foorumilla, saatikka tajuaisivat sanaakaan englanninkielisistä ohjekirjoista... Siitä se sitten lähtee tai ei lähde koko harrastus. 1000€ jää komeroon pölyttymään tai sitten myydään max 500:lla, sillä kukaan järkevä ihminen ei maksa käytetystä ja torppaillusta tai "melkein kasatusta" kopterista uuden hintaa. Belt CP v2 maksaa 190€ ja sen voi myydä satasella, jos ei homma kiinnosta tai muuten onnistu.
-
Tässä toinen joka ei varmaan olisi aloittanut kopteriharrastusta ilman Belttiä. Kun en omistanut edes tasaavaa laturia eikä lipoja.
Nyt kun vertaa trex klooneja tuohon belttiin niin ymmärtää kyllä eron. Mutta juuri niin kun ylempänä mainitaan. Taitoa karttuu jo vuoden aikana sekä leijutuspuolella että säätöpuolella. Mutta kyllä Beltilläkin tuli yritettyä leijuttaa n. 30 akullista ennenkun se torppi tuli. Sekin tuulenpuuskasta.
Torpin jälkeen laitoin HK-450 nupin belttiin, ja sillä kyllä kopteri muuttui. Nyt on CPX runkopuolikkaat odottamassa, joilla pääsee testaamaan dts vaikutusta.
-
Tossa jotain nopeeta räpellystä X:n ekalla lennolla. Perälle pitää vielä tehä jotain.
http://www.youtube.com/watch?v=OiZh4Hq7BHw# (http://www.youtube.com/watch?v=OiZh4Hq7BHw#)
-
Hyvinhän se kieppuu! ainakin vispilän käsissä :D
Onko tuossa isompi mylly mitä belt cp v2ssa on?
-
Tekeekö OP itse tuon "kräykkäyksen" tuolla perällä vai veteleekö gyro omia heiluntojaan perälle? ;D
Edit: perälle vissiin pitää tehdä vielä jotain lukikin tuolla ::)
-
Tossa jotain nopeeta räpellystä X:n ekalla lennolla. Perälle pitää vielä tehä jotain.
http://www.youtube.com/watch?v=OiZh4Hq7BHw# (http://www.youtube.com/watch?v=OiZh4Hq7BHw#)
hattua täytyy kyllä nostaa että tollasella aparaatilla pystyy tollasta settiä vetää vaikka peräkin häröilee ihan omiaan! :o
-
Se perä heittää rasituksen alla flipeissä yms. jatkuvasti semmoset 10 astetta suuntaansa, elevator tictoceissa enemmän, ehkä 20 astetta. Edellisessä Beltissä ei ollu tätä ongelmaa yhtä pahana, pitää varmaan säädöt vielä tarkistaa.
-op-
-
Onko tuossa isompi mylly mitä belt cp v2ssa on?
on isompi, 480:n vs CPV2:n 450 3800KV.
Muuta infoa ei sitten tuosta motista taida olla..
-
Leluja.net sivuilla myytävässä RTF paketissa moottori on 450.
-
Eskyn omilta sivuilta (Esky Hobby (http://en.esky-sz.cn/products_detail/&productId=72e5fbf1-0013-4ea8-84c5-74268e2ea1c9&comp_stats=comp-FrontProducts_list01-004.html)) löytyy maininta 480:stä moottorista mutta ei sen enempää..
Tiedä sitten kumpi on oikea..
-
Ei se moottori välttämättä isompi ole, "450-kokoluokkaa" mutta uusi versio saattaa olla nimetty uudelleen... ;) Muutenkaan ei nuo ESkyn moottorit kummoisilta vaikuta tehojen puolesta, kun 25A ESC riittää kaikkiin. Esim. Scorpionin moottoreillehan on jo 55A säätimiä 450-kokoluokkaan...
-
No myrcguidesin nuttcaze kertoilee kans, että siinä ois todellakin isompi moottori mutta edelleenkin vanha 25A ESC mille suositus on laittaa se heti vaihtoon isompaan versioon..
-
Se perä heittää rasituksen alla flipeissä yms. jatkuvasti semmoset 10 astetta suuntaansa, elevator tictoceissa enemmän, ehkä 20 astetta. Edellisessä Beltissä ei ollu tätä ongelmaa yhtä pahana, pitää varmaan säädöt vielä tarkistaa.
-op-
Voisi ihan yksinkertaisesti loppua voima peräservosta, kun lapakulmia rassataan tapista tappiin. Nuo eskyn minidikitaalit taitavat vääntää ainoastaan kilon verran.
-
Se perä heittää rasituksen alla flipeissä yms. jatkuvasti semmoset 10 astetta suuntaansa, elevator tictoceissa enemmän, ehkä 20 astetta. Edellisessä Beltissä ei ollu tätä ongelmaa yhtä pahana, pitää varmaan säädöt vielä tarkistaa.
-op-
Voisi ihan yksinkertaisesti loppua voima peräservosta, kun lapakulmia rassataan tapista tappiin. Nuo eskyn minidikitaalit taitavat vääntää ainoastaan kilon verran.
Ei oo siitä kiinni, viskoo flipeissäkin vaikkei perää tarvii edes kääntää. Sitäpaitsi samalla gyrolla ja servolla ei vanhassa Beltissä ollu samanlaista ongelmaa.
-
Ei oo siitä kiinni, viskoo flipeissäkin vaikkei perää tarvii edes kääntää. Sitäpaitsi samalla gyrolla ja servolla ei vanhassa Beltissä ollu samanlaista ongelmaa.
No kyllähän flipissäkin muutetaan pääroottorin lapakulmaa. Pääroottorin momentti muuttuu ja perä ei jaksa pitää vastaan tai servo ei jaksa korjata peräroottorin kulmia tarpeeksi nopeasti. Jos tuossa uudessa moottorissa sitten on enemmän potkua? En mää tiiä, mutta tuli vaan mieleen. Siis jos se gyro kerran korjaa, mutta servo reagoi viiveellä.
-
Kaverin kanssa aloitellaan ja suunnitellaan just kopterihankintoja. Vaihtoehtoihin on jääny Belt CP X ja Belt CP CX.
Ollaan vähän ulalla kumpi kannattais hankkia, onko niil mitään eroa jne.
Vai pitäiskö ostaa halvempi Belt V2?
Äskeinen keskustelu kyl puhuu vahvasti eskyn olevan meidän merkki (ALOITTELIJAN).
PS. Mistä näit kannattaa hankkia?
-
Esky on kenties sisukkaan ja päättäväisen aloittelijan vaihtoehto. Jos Eskyyn meinaatte päätyä niin melkeimpä CP:tä seuranneena sanoisin, että hankkikaa tuo CP X ja jättäkää CP, CP V2:n ja CX hyllyyn.
Lukekaa Belt wiki (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=Belt+CP) ensi alkuun.
Tuolta löytyy esim. http://www.leluja.net/helikopterit-c-56.html (http://www.leluja.net/helikopterit-c-56.html)
Hankkikaa simu. Vaikka tuo eskyn simu (http://www.leluja.net/lentosimulaattori-p-5.html) jos ei paukkuja ole pistää enempää rahaa.
Myyntiarea kannattaa myös kahlata läpi..
-
Tuli tilattua, tyhmänä kapinallisena viisaampien neuvot unohtaen, parit cx:t (sattu ole tarjousta).
Ehkes ei huomata eroa parempaan kun ollaan ihan alkumetreillä koptereiden kanssa.
Mihis ja milloin vois espoon seudulla tulla katselee kopteriden lennätystä ja kyselee tyhmiä?
-
Henttaalle joku kaunis päivä. Ja kesällä sitte Röylään.. :) Vähän odotan kyllä jo niitä +25C Röylässä koko päivä viikonloppuja..
-
Ei varmaan huomaa eroa jos ei ole vertailu kohtia ;D
-
Kannattaa yrittää sitä CXn koppaa modifioida resonanssien vähentämiseksi, toimii perä sitten mahd. hyvin kun ei ole värinä häiritsemässä.
-
Eka akku pompoteltu. Ihan ok, ainoo joka täris ja väris oli pilotti. Täytyy tehdä halliin vähän lisää tilaa niin uskaltaa nostaa hiukan korkeammalle. Sais sitten ehkä osiakin hiukan rikki.
-
Joo
Kyl kannatti nostaa ylemmäs. Heti oli meno tasasempaa kunnes!
Päälapa murusix ja tail boom näyttää henkarilta. no ei se mitään mut lähempi tutkiskelu pisti silmiin viel yhen osan roottorista.
Millähän sais auki ton mutterin lapakiinnikkeen sisältä (ymmärsköhän kukaan)
Oisko tää se työ kalu http://www.leluja.net/at010-hylsyavain-55mm-p-1419.html (http://www.leluja.net/at010-hylsyavain-55mm-p-1419.html)
tulevaisuutta varten ajattelin tilata tälläisen
http://www.dealextreme.com/p/metal-upgrade-parts-kit-for-e-sky-belt-cp-r-c-helicopters-6-piece-set-15752 (http://www.dealextreme.com/p/metal-upgrade-parts-kit-for-e-sky-belt-cp-r-c-helicopters-6-piece-set-15752)
Onko kokemuksia, tekeekö täl mitään?
Koperini oli cp cx
-
Millähän sais auki ton mutterin lapakiinnikkeen sisältä (ymmärsköhän kukaan)
Oisko tää se työ kalu http://www.leluja.net/at010-hylsyavain-55mm-p-1419.html (http://www.leluja.net/at010-hylsyavain-55mm-p-1419.html)
Ainakin Belt CP V2:seen käy juuri tuo, en ole varma tuon CP X:n nupista mutta ilmeisimmin on sama mitä näistä kuvista (http://www.leluja.net/beltcp-24ghz-rchelikopteri-p-1959.html) päättelin. Noita sitten pitää olla kaksi tai vaihtoehtoisesti hyvät kapeakärkiset pihdit, joilla pitää vastaan toisesta päästä lepatusakselia.
-
Ken kokemuksia omaa ja osaa sanoa, onko tämä CP X tuota V2 niin paljon parempi, että mielummin kannattaisi tälläiseen säästää?
-
En ole täysin samaa mieltä, etteikö Beltin valmispaketin radiot toimi sellaisenaan. Itse lennätin Eskyn omalla lähettimellä toista vuotta (kolmatta sataa lentoa), kunnes otin oman tutun lennokkiradioni kopterisoftan käyttöön Beltillä.
Aloittelijan käsissä computer lähettimen käppyröiden saaminen kohdalleen on juuri se kynnys josta ei selvitä omin neuvoin. Koptereita on ihan liian paljon keräilyharrastuksena, koska palapelinä toimitettavat "huipputuotteet" toimivaksi lennätykseksi on usein liian korkea kynnys.
Eskyn luoma Belt "aloittelijan valmispaketti" on yhä erinomainen valinta! - sillä se oikeasti toimii suoraan paketista (ainakin nuo kolme jotka olen paketista korkannut) ja ne kaikki yhä toimii ja lentää kavereilla!
Kopteriharrastus seuloo liiankin rankasti hätäiset haaveillijat ja nakkisormet muihin puuhiin. Juuri Eskyn edullisen aloituskopterin osa on kohtuuton, kun omat epäonnistumiset ja räpellykset on niin helppo kuitata tuotemerkkiä haukkumalla >:(
Olen ikuisesti kiitollinen E-Skyn Beltille, että se toimi niinkin hyvin suoraan laatikosta. Aikani pinnoissa pompoteltuani wanha papa alkoi päästä jyvälle kopterin ohjausmotoriikasta. Ensimmäinen kaato oli tietysti iso kolahdus miehiselle tunnolle, mutta juuri se avasi hienon mekaamisen mailman, joka on olennainen osa kopteriharrastusta.
Olen täysin eri mieltä "gurujen" suosittelemasta 500-1000 euron "laatupaketeista", koska ne ei mene onellisesti kasaan ilman kokemusta ja aloittelijan lennätyskokemus on ihan liian kallis ja kohtuuttoman suuren työn takana.
Miten tämä muistelo liittyy Belt CP-X uutuuskopteriin? - menneitä on vaan mukava muistella uutta Eskyn "joulupakettia" odotellessa. Vaikka koptereita on kertynyt jo liiaksi asti, niin haluan nimenomaan kokea miten tuo Eskyn CPX uutuus täyttää odotukset ja miten se toimii suoraan laatikosta?
Hyvää tekstiä.
Itse kun olen aloittanut kopteriharrastuksen Verkkokaupan 10 euron kopterista, pari lähes yhtä halpaa välivaihetta, Lama V3, joka jo on opettanut sen, mikä on kopterin säätämisen merkitys, ja nyt Amig 450...
Tätä ajatellessa olisi mielestäni katastrofi heti aloittelijana sijoittaa yli 100 euroa kopteriin ja lähteä kylmiltään kokeilemaan. Ei se kopterin korkea hinta tarkoita sitä, että sitä osaa heti lentää, ja mitä pienempi kopteri, niin sitä paremmin se kestää torppauksia. Ne kympin pikkukopterit ei hajoa mistään, Lama V3:ssa menee lapoja ja takarunkoja ja isommissa sitten vähän kaikkea mahdollista.
Jos ajattelee näitä pikkukoptereita, joissa säädettävää on paljon vähemmän, mitä isompiin mennessä, niin toisaalta on vähemmän mitä tehdä väärin, ja jos ei pysty toisaalta myöskään parantamaan ominaisuuksia, niin siperia opettaa. Vaikealentoisen kopterin jälkeen paremmin totteleva lienee helpompaa, ja silloin ehkä on jo jotakin ymmärrystä kertynyt takkiin siitä, miten kopteria säädetään.