Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: huotarinen - 29 Syyskuu, 2010, 14:22:02
-
terve kaikkille näin aluksi. eli isäni osti kopterin talvella ja koitti sitä pikkuisen lennättää sisätiloissa arvattivilla seurauksilla ( siivet poikki ) ja seuraavaksi lennätti sen takaisin pahvilaatikkoon odottaan kevättä, mutta nyt koko kone ei nouse ilmaan. akut on ladattu ja pidetty myös ladattuina. mistä saisi tietoa sekä kuvia siitä miten noi lavat pitää säätää ja missä asennossa tarvii olla noustakseen ja kaikki muu kädestä pitäen opettaen. ei äkkiseltään riitä ymmärrys kuitenkin uutta konetta kohtaan
-
Tervetuloa tämän mielenkiintoisen harrastuksen pariin.
Kannattaa tutustua tuohon kopteri-wikiin, josta löytyy tietoa laidasta laitaan kuvien kera.
Tässä linkki lapakulmiin ja niiden säätämistä käsittelevään artikkeliin: (http://www.kopterit.net/kuvat/wiki2.png) (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=LapakulmatJaSaato)
Tuossa on eri kopteri, mutta periaate näissä on sama.
-
olipas siinä luettavaa, vielä kun kerkiäis aloittaa säätään. onko väärät lapakulmat syy siihen ettei kopteri nouse
-
Jos kierroksia on tarpeeksi niin lapakulmista johtuu ettei nouse. Siinä radion kyljessä vasemmalla on knobi jota pyörittämällä lapakulma skaalaa saa muutettua. Siitä lisää kulmia niin pitäisi nousta.
-op-
-
jos pikkuisen kertais vielä, eli, missä asennossa pitäisi siipien olla kaasun vivun ollessa alhaalla. kuinkas kireällä pitää olla lavat ( sormlla liikutettavat vai tiukemmalla )
-
HBK3 myyvän liikkeen(leluja.net) sivuilata löytyy beltin manuska suomeksi (ohjeet pätee myös hbk3:meen), niillä ohjeilla kyllä saa kopterin ilmaan ja säätöihin.
Lavat saa olla sen verran tiukalla että eivät lörpsähdä kun perästä roikottaa, mutta pikku nykäsyllä sit kääntyvät alas.
-
eipä anna kone manuaalia luettavaksi. noh, huomenna jatkuu yritys.
-
tossa kauko-ohjaimen yläkulmassa oleva namiskuukkeli hov.pit pitääkö olla normaalisti missä asennossa
-
tossa kauko-ohjaimen yläkulmassa oleva namiskuukkeli hov.pit pitääkö olla normaalisti missä asennossa
Se hov.pit on juuri se ruuvi josta niitä lapakulmia "hienosäädetään" suhteessa kierroksiin. Eli jos ruuvi on minimissään, lapakulmia on vähän ja jos taas kaakossa, niitä on reilusti. Kannattaa varmaan kokeilla kopua ensin se ruuvi jossain puolen välin tietämissä tai vähän alle, sitten siitä pikkuhiljaa lisää kohti maksimia. Jos sittenkään ei nouse, vika on jossakin muualla.
-
Manuaalin mukaan noin 25%-50% se namiska..
-
mikähän se nappi sit siinä ohjaimen oikealla puolella mahtaa olla ( ch5)
-
Sillä säädellään gyron herkkyyttä.
-
no nyt on säädetty lapakulmia ja ihmetelty muuten vaan, mutta ei uskalla mennä testaan käytännösä vielä. täytyykö jotain vielä säätää kun nyt tuntuu että kone vois nousta ilmaan mutta kädessä kiinni pitäen kääntää ja vääntää pirusti konetta myötä päivään
-
Älä koskaan testaa kopteria kädessä, ettei käy ikäwästi.
Sen pitäisi olla ihan hyvin säädöissä suoraan paketista. Ei tarttenu säätää muutaku ne lapakulma ja gainit. Koeta nostaa varovasti ilmaan ja laita tarpeeks gainia, jos on liian vähän niin lähtee pyörimään.
-op-
-
akut on ladattu ja pidetty myös ladattuina
Jaksaako kopteri ottaa kierroksia normaalisti?
Näissä on tosiaankin lipo-akut, joten yhtenä mahdollisuutena on liian tyhjäksi päästetty akku. Tuon jälkeen akku on lopullisesti pilalla. Jos kuitenkin kiertää normaalisti, vika on todennäköisesti lapakulmissa.
Helpoin tapa aloittaa harrastus on ensimmäisenä simulaattoriharjoittelu. Tuonkin ohjaimen saa kaiketi suoraan tietokoneeseen kiinni. FMS on kohtalaisen turha kapistus tuohon, mutta parempiakin simulaattoreita on saatavana. Huolehdi vaan, että tikut on konffattu oikein, muuten tulee vaikeaa. Vähintään yhtä tärkeänä on kokeneemman apu kopterin säädöissä ja neuvoissa.
Kolmantena on varaosien hankinta. PayPal-tili on hyvä apu jos ulkomailta tilailee osia. Toimitusajat ei yleensä paljoa häpeä täkäläisille kaupoille (tosin vaihtelua on päivistä viikkoihin). Samoin tältä foorumilta löytynee hyvin osia. Sain itse juuri tältä foorumilta läjän hbk3:n varaosia, jotka annan kopterin peräongelmista kärsivälle kaverille. Jos sattuu käymään niin sopivasti, että noissa on jokin osa jonka tarvitset eikä kaverilla ole sille käyttöä, niin voin laittaa postilla tulemaan.
Ei muuta kuin tervetuloa vaan foorumille. Kopteriharrastus on todennäköisesti vaikein rc-harrastus niin kolmiulotteisen hahmottamiskyvyn kuin refleksienkin suhteen, joten torpista ei kannata huolestua. Niitä tulee aivan varmasti. Simulaattorilla olisivat vaan halvempia...
-
joo on kyllä vaikeinta, autolla ajelu on huolettomampaa. säätelin eilen illalla lapakulmia ja äsken olkkarissa koitin nousisko kone yhtään, ei noussut. jos tikku on alhaalla niin missä asennossa åitäis lapakulmien olla. akut on mielestäni kunnossa mut varmaksi en osaa sanoa, kierroksia tuntuis ottavan loppuun asti
-
Idle up päällä tikku alhaalla lapakulmia pitäisi tuossa vehkeessä olla varmaan -9, tikku kun on keskellä niin lapakulmia 0 ja tikku ylhäällä lapakulmia +9.
Leijuttelu tilassa menee varmaan alhaalla -3 keskellä +3-6 ylhäällä +9.
Itse en omista tuota vehjettä, mutta näin ne menee suurin piirtein.
-
Säätyykö lapakulmat normaalisti (collective pitch)? Ettei olisi tapahtunut radion säädöille jotain. En tiedä tuosta radiosta, mutta monestihan noissa on pienillä kytkimillä säädetty tikkujen vaikutukset. Pitäisi näkyä, kun vasenta tikkua vääntelee ylös ja alas - swash-plate menee ylös-alas. Entä toimiiko cyclic pitch (oikeanpuoleinen tikku) - swash-plate kallistelee mutta keskikohta pysyy samana.
Jos kummastakaan tikusta ei tapahdu mitään, niin vikaa voinee hakea nupista/servoista. Ehkä swash-plate ei pääse liikkumaan? Tai jos oikeanpuoleinen tikku toimii, mutta vasen ei, saattaa syy olla lähettimen kytkimissä tai jossain muualla. Ehkä kiero akselikin voisi jumittaa nupin paikalleen?
Pyydä ihmeessä joku kokeneempi auttamaan. Mielellään lapakulmamittarin kanssa (vai onko tuossa ylipäätään säädettävät linkit? mun hbfp:ssä ei ainakaan ollut) niin saa kopukan säätöihin samalla. Säätämätön kopteri on mahdoton lennettävä, varsinkin näissä pienemmissä kun ovat niin nopeita liikkeissään.
Muuten tuo hbk3 vaikuttaa ihan pätevältä peliltä aloittelijalle.
Ps. Millaiset harjoitusjalat siinä on? Eihän ole liian painavat? Tosin kaverin peli jaksoi kantaa ihan kohtalaisia jalkoja, ei pitäisi olla siitä kiinni nyt.
PPs. Eihän stabilointilavat ole jossain mystisessä kulmassa? Pitäisi olla vaakatasossa.
-
JA NYT TULEE TÄYSLAIDALLINEN KAIKILLE NEUVOJILLE.... SUURI KIITOS VINKEISTÄ
kone nousi ja sain sen lentäänkin hieman eikä mennyt kuin yksi pari siipiä, jessss
ja sit lisää neuvoja tarvittais jotta sais sen leijutuksen aikaiseksi.
kone nousee ilmaan mut pyörii myötäpäivään ikäänkuin nykäyksittäin ja lähtee joko eteen tai taaksepäin liitään, siis mitä teen seuraavaksi, sormet syyhyää jo
-
Pyöriminen johtuu gyron vääristä säädöistä. Gain liian pienenä. Muistaakseni se toinen pyöritettävä nappula.
Liian pieni gain = perä ei pidä.
Liian suuri gain = heiluttaa häntää.
lähtee joko eteen tai taaksepäin liitään, siis mitä teen seuraavaksi
Sitten päästään itse lennätykseen. Kopterihan ei pysy silmänräpäystä paikallaan pitämättä. Mitä paremmin se on säädöissä, sen paremmin pysyy paikallaan. Silti se lähtee johonkin suuntaan aina. Kopteri lähtee eteen -> vedät oikeanpuoleista tikkua hieman taakse jne. Sitten ne sormet vasta syyhyävät...
Paikallaan leijuttelun voi oppia ilman simulaattoriakin. Sen jälkeen kun käännätkin kopterin itseesi päin tai vaikka sivulle, niin sun pitää pyöräyttää päässäsi ohjaussuunnat oikeiksi. Vasemmalla tikulla tuota nokkaa voi pitää itsestä pois päin, mutta eihän sitä aina niin voi lentää. Tässä vaiheessa alkaa varaosia kulumaan (esim. kopteri tulee perä edellä kohti ja menee ohitse jatkaen perä edellä -> pitää osata korjata oikeaan suuntaan).
Onko sulla harjoitusjalakset? Ne nyt ainakin kannattaa laittaa, niin ei lapoja kulu heti kättelyssä hirveää kasaa.
-
Ja trimmeistä(liukukytkimet tikkujen vieressä) saa ainenkin jonkun verra säädettyä, esim. jos lähtee kokoajan taaksepäin, niin trimmaa eteen päin jne..
-
tuntui siltä ettei trimmeillä saanut tarpeeksi säädettyä tai sit se johtuu sormien värinöistä noi liikkeet. se että saiskin perän pysyyn itseeni päin onkin taas vaikeempaa, kopteri tosiaan pyörii myötäpäivään sellaisilla sekunnin välein tapahtuvissa nykäyksissä. harjoitusjalakset on ( tai ne mitä niistä onkaan jäljellä ) pahvilaatikossa, vaativat pientä entisöintiä, jos vaikka huomiseksi sais kii. mitäs tosta itse gyrössä olevista delay ja limit namiskoista voi säätää ja mikä ois niiden ensi asennus kohta, nyt ovat miinuksen ja plussan puolivälissä
-
Äläpäs koske niihin gyro ruuveihin... Apua et siitä löydä tuohon ongelmaan. Katsopa sen sijaan you tube, hakusana alishanmao cp v2 koskien pyörimistä, eli siis takaservo pitää siiirtää käsin oikeaan paikkaan. Vasemman puolen vaaka-alatrimmi pitää pitää aina keskellä, jos sitä lähtee ennen lentoa muuttamaan, niin siitä ei tule koskaan loppua. Kaikki alishanmaon esky videot kannattaa sitten muutenkin katsoa ;D
-
Nuttcaze esky cp v2 videot on sitten myös must. Heli on vähän eri, mutta osat kuitenkin lähes kaikki samoja.
-
Asiahan on vakava, mutta kieltämättä tulee vähän mieleen kuin joku olisi hertken mielijohteesta ostanut moottoripyörän. Sitten moottoripyöräfoorumilla kyselee, että kuinkas tällä nyt sitten ajetaan, kun en ole ikinä ennen. Harrastajat sitten netin välityksellä koittavat neuvoa, mistä kahvasta ja polkimesta tapahtuu mitäkin. ;D
-
ei nyt kuitenkaan oo hetken mielijohteesta hommattu ja lama v3:lla leikitty aikasemminkin jo, mutta kun ei oo mitään ohjeita mukana ja haluaa mahdollisimman vähillä vaurioilla saada homma alkuun niin mielellään kyselee vinkkejä kokeneemmilta
-
kirauduin nyt vasta sivustolle kun tuli tarvetta kysyä asioita vaikka jo n.vuoden olenkin lukenut välillä juttuja täältä, mutta jos nyt häiritsee niin voin kyllä poistaa profiilini täältä
-
No höpö höpö,
Näihän se pitääökin hoitaa ja kysellä ilman muuta!
Kysyvä ei tieltä eksy 8)
Itselläni ei näistä eskyn räpättimistä ole kummemmin kokemusta kuin eka kopteri (hb cp2) josta ei tullut mitään..
Mutta siis kysyä saa ja PITÄÄKIN.
Jotain sanoakseni aiheeseenkin liittyen lähtisin etsimään näin.
Lavat on kunnossa, ei karheita yms yms?
Lapakulmat varmasti kohdillaan?
Akku on tarpeeksi pirteä?
Moottori ja nopari on ehjiä?
-
Ei toki millään pahalla, pois se minusta. Kieroon mieleeni vain tupsahti moinen mielleyhtymä. Toki kysyä ja vastailla kannattaa ja pitääkin.
-
kirauduin nyt vasta sivustolle kun tuli tarvetta kysyä asioita vaikka jo n.vuoden olenkin lukenut välillä juttuja täältä, mutta jos nyt häiritsee niin voin kyllä poistaa profiilini täältä
No höpö höpö,
Näihän se pitääökin hoitaa ja kysellä ilman muuta!
Näin on! Sitä varten tämä foorumi on että jokasella olis helpompi päästä mukaan lajiin. Saa ja pittää kysellä!
Jos kokonaisuutena ajatellaan niin kopterointi on suomessa kohtalaisen tuore harrastus ja on vasta ihan viime vuosina alkanut saamaan räjähdysmäistä suosiota kun noiden vehkeiden hinnat putoaa ja tekniikka on sitä luokkaa että näillä pystyy normaali ihminenkin lentämään. Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta kaikki me ollaan nollasta lähdetty.
Viime kesänä ihan samoja asioita pohdin mitä täällä tulee esille aina välillä, nyt ne tuntuu itestä tyhmiltä, mutta viime kesänä oli aivan hukassa :D
Ja tosiaan simulaattorilla olin lentänyt jo 2 vuotta ennen tuota..
Treeniä ja mielummin kysyy ensin kuin lähtee mutulla pyörittämään ;)
Omalla kohdallani homma lähti rokkaamaan kun sain muilta kopteristeilta säätöapua, sitä suosittelen siis myös sinulle jos lähistöltä sattuisi löytymään joku pidempään kopteroinut.
Siitä gyron limit nappulasta saa säädeltyä peräservon liikealuetta, mutta ei hyödytä tuossa sinun tilanteessa varmaan sekään.
Eihän gyro ole moottorin lähellä tai eihän gyron vierestä mene paksuja virtapiuhoja? Mulla oli T-Rex 450:n kanssa ongelmaa peärn kanssa, samantyyppistä satunnaista sekoilua. Se johtui häiriöistä mitkä aiheutti nuo virtapiuhat, koita siirtää kaikki piuhat mahd. kauas gyrosta.
Mie tykkään mutuilla täällä aina, ei siis välttämättä tämä auta mithään, mutta idea muiden seassa :)
-
missäspäin siis asustelet?
todennäkösesti joku vähän kokeneempi löytyy jostain läheltä joka osaa kattoo mistä noi ongelmat johtuu vaikkei ko. kopua omistaiskaan.
jos saat ni ota kuva nupista laita tänne niin sitäkin vois olla apua!
-
tampereen lähistöllä vesilahdella. kopteri lentää nyt mutta säädellä vielä täytyy sekä tilata muutamia rikkinäisiä osia tilalle. rataskin otti lopputilin tänään, mutta hauskaa tää on
-
joo niimpä näkyi tuolla et olit saanu kopterin ilmaan.sori häthäsyyten! ;)
-
mut jos joku on täältäpäin niin saa ilmoitella, ties vaikka joutuis ottaan yhteyttä joskus
-
minkälaisia patentteja teillä on ollut ja mistä kohtaa roikuttamalla pitäis katsoa tuo koneen tasapainotus, ei sitä kait kuitenkaan lapojen päistä roikuteta???? :-\
-
minkälaisia patentteja teillä on ollut ja mistä kohtaa roikuttamalla pitäis katsoa tuo koneen tasapainotus, ei sitä kait kuitenkaan lapojen päistä roikuteta???? :-\
otat vaikka toisella kädellä nupista ja toisella päärattaan reunasta ja pidät kopun kylki alaspäin... näin ei vinossa olevat lavat vaikuta ;)
-
Jep akselista sivuittain pitämällä, nokan pitäisi olla jonnin verran keskilinjan alapuolella... align 550E manuaalissa on ainakin kuvattu tämä operaatio googlella voi etsiä manuaalin, varmaa löytyy muistakin.
-
jaa kylki alaspäin, toihan ei ollut tullu pieneen mieleenikään kokeilla noin
-
NO kyllähän se voi ihan flybar tangon molemmilta puolita pitää... Siinä Alignissa on vaan se kökkö :) systeemi, että lavat on ylimpänä, niin joutuu keksimään kaikenlaista...
Varsinkin alussa saa tosiaan olla mielummin vähän etupainoinen.. Takapainoinen ottaa nimittäin korkeutta aika helposti. Tuli vaan joskus ihailtua liian pitkään vakaata menoa, paniikki iski sitten 100 metrin päässä ;D Sitten, kun taas harjoitellaan nokka itseen päin, niin saisi olla aika tasapainossa. Aika nopsaa menee muuten tonttiin joko eteen - tai taaksepäin..
-
taas paukahtaa tiskiin tyhmä kysymys, mitä tarkoittaa gyro switch nappula ohjaimessa, pitääkö olla 0 vai 1 asennossa lentäessä. noista paperi ohjeista kun ei saa suoraa vastausta
-
Huonosti juu on selitettykin, ja mieluusti kuulisi itsekin pidemmän selityksen, mutta noilla gyro asetuksilla se ei edes toimi siinä alhaalla ts. alkaa pyörimään koko kopu ja valo häviää gyrosta.
-
Jos valosammuuu (yleensä gyro on tälläin rate-modessa) niin perä pitää säätää servoa siirtämällä siten että kopteri ei lähde pyörimään. Sitten kytkin taas nips ja valo syttyy (gyro HH-modessa) niin gyro pitää kopterin "nokan" suunnan kokoajan samana.
Lennossa aina gyro HH-modessa paremman ja miellyttävämmän tuntuman saamiseksi. Huonot gyrot eivät saa pidettyä nokkaa suunnassa välttämättä, tämä on sitten ominaisuus.
-
No lähinnä epäily on, että gyro menisi silloin pois päältä , kun pyöriminen on varsin rajua, ei siis mitään hidasta, jonka saa aisoihin juuri tuosta peräservosta. Esim. jos gyron delay ruuvin siirtää yli puolivälin (tehdasasento on hieman keskitason alapuolella), niin jossain oli, että menisi HH asentoon? toisaalta taas puhutaan että delay ruuvin voi kääntää kokonaan kiinni, kun peräservo on digitaalinen... Yleinen ohje on kuitenkin siis, että se vipu pidetään ylhäällä, sekä ohjekirjassa, että youtube videoissa.
-
Hetkonen tai siis vastauksesikin taisi kuitenkin vahvistaa, että kytkin ylhäällä ollaan HH modessa (valo palaa), kytkin alhaalla (valo ei pala) ollaan Rate modessa eli siis vipu pitää olla aina ylhäällä ;D
-
niin..
JA gyron DELAY ruuvi EI pitäisi vaikuttaa mitenkään gyron HH tilaan. Se vain hidastaa komentojen tiheyttä peräservolle jos se on HIDAS niin tästä voi olla apua, sillä onko servo digitaalinen vai analoginen ei ole merkitystä.
Jos gyrossa on vain LIMIT ja DELAY trimmit niin sitten gain säädetään radiosta. Jos gyrossa on GAIN trimmi (ruuvit) niin sitten siitä.
Eli kun kytkin on asennossa jossa valo palaa radion nupikasta säädetään HH-tilan gain arvo ja sama kun valo ei pala niin RATE-moden arvot.
-
harjoitusjalakset=huippukeksintö, auttaa oikeasti hahmottaan sitä minne se kone on lähdössä.