Kirjoittaja Aihe: Quadcopterin rakentaminen itse...  (Luettu 30235 kertaa)

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Quadcopterin rakentaminen itse...
« : 11 Tammikuu, 2015, 13:47:29 »
Morjen,

Jätin kysymykseni nyt tänne,koska en ollut ihan varma mihin osa-alueeseen palstalla se ehkä kuuluisi.

Nettiä selatessani löysin tällaisen paketin,koska voisin myös harkita ihan manuaali kopterin (Ei mitään GPS toimintoja toistaiseksi) rakentamista.

http://www.ebay.com/itm/301435092990?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Onko tässä sarjassa mitään muuta hyvää kuin ehkä hinta..?  Tai onko heti jotain akuuttia paranneltavaa...? Käykö tämä edes homman alku harjoitteluun :)


Kiitos..




Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #1 : 11 Tammikuu, 2015, 13:56:42 »
Moottoreista ei mitään tietoa, mutta eiköhän tuo lentävä paketti oo
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #2 : 11 Tammikuu, 2015, 15:39:40 »
Mulla on samanlainen runko samalla fc:llä, oon ihan tyytyväinen. Nuo "laskutelineet" ovat aika painavat, niiden tilalle kannattaa harkita jotain kevyempää ratkaisua jos tuon paketin hommaat.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #3 : 11 Tammikuu, 2015, 16:18:52 »
Morjens,

Jep kiitos vastauksista,tosiaan (Kiinalaiset tuntien) moottorithan voivat olla mitä tahansa kopiokoneita pahimmillaan...mutta kokeillaan tätä.
Tilaus lähtee,ja hintaan saa laskea tietysti ALV:n päälle jos tulli on hereillä,tullimaksusta ja sen määrästä en nyt tiedä tällaisten tuotteiden kohdalla,tosin näyttäisi olevan jokin 150€ raja tullimaksulle....jonka ylityksestä sitten rapsahtaisi??

Se tuli mieleen että tarvitseeko näitä Simonk 30A ESC nopeudensäätimien firmwarea esimerkiksi päivittää,ja jos kyllä niin mikä on sen hyöty? Lisäksi tarvittaneen ESC Programming Card....vai kuinka?


Kiitos :)


« Viimeksi muokattu: 11 Tammikuu, 2015, 16:26:15 kirjoittanut Raimund »

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #4 : 11 Tammikuu, 2015, 18:06:47 »
Eiköhän tuossa toimiva softa jo ole nopareissa. Ei nuo "laskutelineet" minusta painavat olleet, surkeat vaan muuten: jousto omituiseen suuntaan ja matalat. Lisäksi äärikulmissa ollessaan rasittavat keskirunkoa laskuissa. Keskirungon alle jotain niin ei retkahda. Rusetit ei varmaan mitään huippulaatua, ehkä hiukan paremmat potkurit harkintaan, jahka kristalloituu koko.

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #5 : 11 Tammikuu, 2015, 19:18:57 »

Se tuli mieleen että tarvitseeko näitä Simonk 30A ESC nopeudensäätimien firmwarea esimerkiksi päivittää,ja jos kyllä niin mikä on sen hyöty? Lisäksi tarvittaneen ESC Programming Card....vai kuinka?


Kiitos :)

Jos noissa on puhdas Simon jo valmiiksi niin sitten ei tarvitse päivitellä. Etkä tee tuolla ohjelmointi kortilla mitään kun ei voi Simonin softassa mitään muutella, ne on valmiiksi laitettu sinne (ts. otettu kaikki turha pois).

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #6 : 21 Tammikuu, 2015, 08:30:44 »
Hei,

Niin ..sieltä se paketti tulla kolahti,eikä tulli huomioinut mitään tällä kertaa. Muuten kaikki lähetyksessä ok,mutta sarja potkurien sovitusrenkaita puuttui,no kai se "Joe Ma" lähettää ne vielä kunhan asiasta infoa saa.

Muuten tuo noparin ja moottorin sähköinen kytkentä,noparissa on ulostulo merkitty  +,tyhjä, - ja moottorissa si, pu, mu, värit .
Voisin ehkä olettaa että punainen plussaa,sininen miinukseen,musta tyhjään...vai oletinko väärin ?


Kiitos,

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #7 : 21 Tammikuu, 2015, 08:38:57 »
Jaa escit olikin bullet tyyppisiä.

Tökit moottorin piuhat nopeudensäätimiin satunnaisiin paikkoihin. Sitten testaat jos moottori pyörii oikein niin anna olla, jos pyörii väärään suuntaan niin vaihda kahden satunnaisen johdon paikkoja.
« Viimeksi muokattu: 21 Tammikuu, 2015, 08:42:41 kirjoittanut SiB77 »
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #8 : 21 Tammikuu, 2015, 08:46:49 »
Väärin. Joudut testaamaan mihin suuntaan mottori lähtee pyörimään. Eli tinaa yksi piuha moottorin ja nopeudensäätimen välille. Yhdistä jollain klipsillä kaksi muuta ja varo etteivät osu toisiinsa. Nopeudensäätimen johto radion vastaanottimeen, virrat päälle ja kokeilet mihin suuntaan pyörii. Jos pyörii väärään suuntaan niin vaihdat kahden irrallisen paikkaa.

Ok onko  väliä että mikä johto niistä moottori / nopari  juotetaan,vai onko mitään merkitystä? Maailmalla näköjään laittaneet mustan miinukseen,punaisen plussaan ja sinisen tyhjään....mutta tietysti tuo pyörimissuunta selvitettävä.

Kiitti,

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #9 : 21 Tammikuu, 2015, 11:54:21 »
Ok onko  väliä että mikä johto niistä moottori / nopari  juotetaan,vai onko mitään merkitystä? Maailmalla näköjään laittaneet mustan miinukseen,punaisen plussaan ja sinisen tyhjään....mutta tietysti tuo pyörimissuunta selvitettävä.

Kiitti,

Ei ole merkitystä mihin laittaa.

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #10 : 21 Tammikuu, 2015, 13:12:48 »
Editoin vähän myöhässä mutta ei tosiaan ole väliä miten laittaa. Vaihtaa vaan pyörimissuunnan tarvittaessa. Ajattele vaikka lukuja 1 2 3 ja vaihda minkä tahansa kahden paikkaa niin niin luet niitä järjestyksessä oikealta vasemmalle  8)
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #11 : 21 Tammikuu, 2015, 19:08:15 »
Ja jos nämä eivät ole aijemmin olleet tuttuja, niin: moottori saa kastua, mutta nopari ei. Tippa vettä ja sauhu voi nousta.

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #12 : 22 Tammikuu, 2015, 06:11:07 »
Jep,

Kiitos kaikille ohjeistuksesta,hieman sekoitti tuo harjaton moottoritekniikka,mutta ESC / Engine  homma selvä.

Moottorin kiinnityksessä käytän ruuvi,aluslevy,lievästi lukitetta linjaan....  Moottori pakkauksessa tuli mukana sellaiset rei'itetyt X.n malliset metallipalat,mutta niitä en nyt saa sopimaan mitenkään  päin ilman pientä työstämistä. Lisäksi Youtubessa kukaan ei niitä käyttänyt....tässä mallissa.

Jotenkin olen kallistumassa laskutelineiden suhteen ratkaisuun,jossa keskirunko saisi alleen tukea,mutta tämä on vielä suunnittelupöydällä. Kevyt ja riittävän tukeva pitäisi olla,mutta katsotaan nyt kuinka painavaksi keskirunko mahdollisesti tulee .

Kokonaisuudessaan projekti etenee ......rauhallisesti,ja luulenkin että seuraavat kysymykset tulevat koskemaan lento-älyä ja lähetintä. :)

Kiitos,



« Viimeksi muokattu: 22 Tammikuu, 2015, 07:53:48 kirjoittanut Raimund »

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #13 : 23 Tammikuu, 2015, 15:42:03 »
Hei,

Juuri heräsin ajatukseen ,että Turnigy 9X8C-V2 vastaanotin tarvitsee noin 4.8-6v käyttöjännitteen...saman 4.8-6v tarvitsee myös  KK2 1.5 FC...teknisten tietojensa mukaan.

Noparit  eivät ole mallia joissa olisi ylimääräinen 5v ulostulo,ja ajoakku on 11.1V  . Pitääkö tässä hankkia vastaanotinakku 6v,vai päivittää noparit 5-6v ulostulolla oleviksi...mielenkiintoi sta ;D

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #14 : 23 Tammikuu, 2015, 15:50:51 »
Hei,

Juuri heräsin ajatukseen ,että Turnigy 9X8C-V2 vastaanotin tarvitsee noin 4.8-6v käyttöjännitteen...saman 4.8-6v tarvitsee myös  KK2 1.5 FC...teknisten tietojensa mukaan.

Noparit  eivät ole mallia joissa olisi ylimääräinen 5v ulostulo,ja ajoakku on 11.1V  . Pitääkö tässä hankkia vastaanotinakku 6v,vai päivittää noparit 5-6v ulostulolla oleviksi...mielenkiintoi sta ;D

Jos tosiaan nopareista puuttuu tuo BEC (battery elimination circuit) niin vaihtoehtona on hankkia erillinen BEC muutaman taalan hintaan. BEC kolvataan virranjakolevyyn ja kytketään KK lautaan josta vastaanotin saa virtansa, ei siis tarvitse erikseen kytkeä vastaanottimelle tuota.

EDIT: Ainakin noissa ensimmäisen postauksen linkin takana olevissa nopareissa olisi kuvan mukaan BEC.

EDIT2: Näyttäs siinä olevan nämä noparit mukana http://www.aliexpress.com/store/product/Mystery-M-30A-30A-SimonK-ESC-3pcs-without-BEC-line-1pcs-with-BEC-For-RC-Quadcotper/1037587_1526317265.html ja noissa tosiaan on tuo BEC joka hoitaa virran KK:lle ja vastaanottimelle.
« Viimeksi muokattu: 23 Tammikuu, 2015, 15:54:06 kirjoittanut Petsku »

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #15 : 23 Tammikuu, 2015, 16:09:13 »
Ja vain yhteen nopariin jätetään servoliittimeen paikoilleen punainen johto, muista se irroitetaan liittimestä ja sukitetaan tai teipataan piiloon.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #16 : 23 Tammikuu, 2015, 17:07:48 »
No perhana  ;D....mä muistelin että BEC noparissa olisi oma johto 5v ulosotolle....mutta ei ...sehän kulkee sitä "servojohtoa" pitkin.
Oletan kuitenkin että jokaisen  noparin servohto pitää kytkeä FC:n asianmukaiseen ja oikeaan liittimeen,joten miten sen 5v sieltä nappaa.
Yritit ehkä sitä kertoa,mutta ei sytyttänyt vielä... :)

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #17 : 23 Tammikuu, 2015, 17:13:08 »
No perhana  ;D....mä muistelin että BEC noparissa olisi oma johto 5v ulosotolle....mutta ei ...sehän kulkee sitä "servojohtoa" pitkin.
Oletan kuitenkin että jokaisen  noparin servohto pitää kytkeä FC:n asianmukaiseen ja oikeaan liittimeen,joten miten sen 5v sieltä nappaa.
Yritit ehkä sitä kertoa,mutta ei sytyttänyt vielä... :)
Luet, mitä niissä lukee. Vaihtoehtoja on nyt esitetty 3:
Ei becciä
Yhdessä bec
Ei yhdessäkään becciä.

Se antaa sille FC:lle virtaa nimenomaan sieltä "omasta paikastaan", mutta sitä saa antaa vain yksi noista -tai erilinen bec.

ja tämän voisit myös katsella/lukea läpi:
http://metku.net/index.html?path=articles/diy-multicopter-part-1/index

« Viimeksi muokattu: 23 Tammikuu, 2015, 17:17:53 kirjoittanut oskuk »

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #18 : 23 Tammikuu, 2015, 18:21:48 »
Fc:ssä on yhteinen silta miinus ja plus johdoille ja vain signaali johtimet ovat erillään. Kun yhden noparin (jossa on bec) laittaa kiinni fc:n niin yhteisiä +&- johteita pitkin virta menee myös vastarille servojohtoa pitkin. Vastarin ja fc:n välillä riittää yksi normaalisti kytketty johto ja tarvittava määrä signaali pinnejä. (tai s.bus yms)
 Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #19 : 23 Tammikuu, 2015, 19:02:31 »
Fc:ssä on yhteinen silta miinus ja plus johdoille ja vain signaali johtimet ovat erillään. Kun yhden noparin (jossa on bec) laittaa kiinni fc:n niin yhteisiä +&- johteita pitkin virta menee myös vastarille servojohtoa pitkin. Vastarin ja fc:n välillä riittää yksi normaalisti kytketty johto ja tarvittava määrä signaali pinnejä. (tai s.bus yms)
 Tapatalk

Hei,

Kiitos selkeästä vastauksesta.....nyt ilmeisesti selvisi tämä asia  :). Lisäksi pahoitteluni pienistä sekaannuksista....kysymy ksissäni.
Tokihan minulla on noparit joissa bec,muistelin vain että bec noparissa 5v tulee ulos erillistä johdinta pitkin jossa oma liitin ja se oli väärin.
Olen kyllä lukenut kaikki mahdolliset linkit ja jutut rakentamisesta,mutta unohduksia ja väärinkäsityksiä sattuu....toivon ymmärtämystä  ;)

Kiitos vaan kaikille...

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #20 : 23 Tammikuu, 2015, 22:04:23 »
Ihan hyvällä mallillahan tuo touhu on, jos jo mietitään mitä mikin komponentti tarvitsee jännitettä. Se vois olla myös 'kasa tavaraa -> maa maahan - väri väriin - savun hälvettyä...'. ;D
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #21 : 26 Tammikuu, 2015, 15:24:21 »
Hei,

Laite kasassa ja virroissa,ja ainakin osa FC:n säädöistä tehty....mutta tehoa annettaessa takareuna nousee ensin ja etureuna jää jälkeen,tässä selvä kippauksen vaara. Lisäksi kannateltaessa kädessä ja annettaessa tehoa..kampeaa etuvasemmalle. Etuvasen moottori ei myös tee vastakorjauksia kopteria kädessä  käännellessä. Muissa suunnissa tuntee (ja kuulee) selvän ja voimakkaan korjauksen.

Ilmeisesti osa säädöistä tekemättä???

Miten olisi järkevintä asentaa FC kortti? Maailmalla näkee kahta tapaa,mekaanisesti ruuvattu runkoon,tai solumuovilla vaimennettuun pesään asentaminen. Ilmeisesti jälkimmäisen tarkoitus on vaimentaa tärinöitä ja niiden aiheuttamia häiriöitä FC:n antureille??

Potkurin ovat keskittyneet moottoreiden akseleihin,mutta sellaista pientä hentoa vibraa on käteen aistittavissa....moottor it..potkurit syynä??

Poissa Propellus

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #22 : 26 Tammikuu, 2015, 18:18:30 »
Potkurin ovat keskittyneet moottoreiden akseleihin,mutta sellaista pientä hentoa vibraa on käteen aistittavissa....moottor it..potkurit syynä??

Todennäköisesti molemmat :) Oman kokemuksen mukaan halvimman pään moottorit ja varsinkin potkurit voivat olla hyvinkin huonosti tasapainossa. Moottorin tasapainotukseen on monia konsteja, mutta itse käytin älypuhelimen sovellusta joka piirtää graafia x, y ja z suunnan kiihtyvyyksistä. Potkurit irti ja puhelin sitten vuorollaan jokaiseen varteen kiinni. Yksi kerrallaan moottorit läpi ja haetaan teipinpaloilla tasapaino. Jokainen moottori ajetaan siis erikseen. Eli pala teippiä moottorin kylkeen ja katsotaan voimistuiko vai heikkenikö värinä. Jos voimistui niin teippiä siirretään. Oikean kohdan löytymisen jälkeen kokeillaan montako kerrosta/palaa teippiä on tarpeen. Itse käytin ihan perus läpinäkyvää 3M teippiä ja hain värinättömimmän alueaan puolen kaasun tietämille. Toki näppärimmät purkavat moottorit ja tasapainottavat kuoren erikseen.

Potkurin tasapainotukseen on sitten oma jiginsä. Lyhyt omakohtainen oppimäärä:
- tasapainotus teipillä.
- tarkista myös, että jigi on tasapainossa. Halpa Kiinalainen tasapainotusjigi voi olla jo itsessään epätasapainossa
- potkuri on hyvä sitten, kun sen voi asettaa mihin tahansa asentoon ja se jää siihen
- em. tarkoittaa, että myös potkurin napa pitää olla tasapainossa.
- navan tasapainotukseen olen käyttänyt epoksiliimaa ja viilaa
- kärsivällisyys on hyve
- sijoita seuraavalla kerralla laadukkaisiin potkureihin joiden tasapainotustarve on vähäinen tai olematon (seuraava askel itsellä :)

Voi myös kokeilla hakea koko moottori+potkuripaketin tasapainoa etsimällä missä kohtaa potkuri ja moottori parhaiten kompensoivat toistensa epätasapainon. Eli kokeillaan kääntää potkuria esim. varttikierros akselilla ja katsotaan oliko vaikusta. Näin kääntelemällä etsitään vähiten värinää aiheuttava kohta. Kopteri tulee sitten sitoa hyvin alustaan ettei tule kiirus työpajassa :)

Edellisillä keinoilla olen päässyt mielestäni ihan kohtuullisiin tuloksiin. Yleensä värinä on ongelma kuvattaessa. Omassa tapauksessa jossa kontrollerina on Naza M lite ei mielestäni pienellä värinällä ollut vaikutusta yleiseen hallittavuuteen. Toki jos värinä on sellaista, että vehje ravistaa oikein kunnolla niin todennäköisesti sillä olisi vaikutusta.

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #23 : 26 Tammikuu, 2015, 18:39:28 »
Tässä nyt muutama juttu mikä tuli mieleen.

Radiossa trimmit keskellä?
Noparit kalibroitu?
FC kalibroitu?
roll ja pitch samoissa arvoissa?
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa UberL

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #24 : 27 Tammikuu, 2015, 03:41:52 »
Hei,

Laite kasassa ja virroissa,ja ainakin osa FC:n säädöistä tehty....mutta tehoa annettaessa takareuna nousee ensin ja etureuna jää jälkeen,tässä selvä kippauksen vaara. Lisäksi kannateltaessa kädessä ja annettaessa tehoa..kampeaa etuvasemmalle. Etuvasen moottori ei myös tee vastakorjauksia kopteria kädessä  käännellessä. Muissa suunnissa tuntee (ja kuulee) selvän ja voimakkaan korjauksen.

Ilmeisesti osa säädöistä tekemättä???

Miten olisi järkevintä asentaa FC kortti? Maailmalla näkee kahta tapaa,mekaanisesti ruuvattu runkoon,tai solumuovilla vaimennettuun pesään asentaminen. Ilmeisesti jälkimmäisen tarkoitus on vaimentaa tärinöitä ja niiden aiheuttamia häiriöitä FC:n antureille??

Potkurin ovat keskittyneet moottoreiden akseleihin,mutta sellaista pientä hentoa vibraa on käteen aistittavissa....moottor it..potkurit syynä??

Tuollaista käytöstä aiheuttaa myös nämä pari perusongelmaa: FC väärässä asennossa eli ei nokka meno suuntaan tai escit/moottorit väärässä järjestyksessä.
TBS Discovery - Sunnysky - Frsky - 5.8ghz
Kiina Hämppy - HKpilot mini - Gimb - 5.8ghz
FPV250 - Emax 1806 - FrSky - 5.8ghz
Mini-H - RCX 1804 - FrSky - 5.8ghz
Kiinteet: Bix2 ja Versa Wing

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
33 Vastauksia
16105 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2009, 14:09:39
kirjoittanut IMN
16 Vastauksia
9523 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2011, 00:48:40
kirjoittanut Puhi
88 Vastauksia
63992 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Kesäkuu, 2014, 22:12:31
kirjoittanut Jumusa
106 Vastauksia
49168 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Maaliskuu, 2015, 20:38:50
kirjoittanut pekoni
1 Vastauksia
2786 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2017, 07:25:04
kirjoittanut elvis