Kirjoittaja Aihe: Kenno pullistui talvisäilytyksen aikana.  (Luettu 10768 kertaa)

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Kenno pullistui talvisäilytyksen aikana.
« : 11 Huhtikuu, 2009, 15:10:42 »
Kävin avaamassa oman kopterikauteni tänään. Eilen illalla laitoin akut latautumaan ja huomasin että toinen akku laittoi aina laturin virhetilaan. Tarkemman tutkimisen seurauksena tuli todettua että yhden kennon jännite oli laskenut olemattomiin ja se oli pullistunut toisen pään toisesta kulmasta. Eli kenno ei ole pullistunut koko pituudeltansa tai leveydeltänsä. Otinpa huvikseni kuvan tuosta ja näin pääsen avaamaan myös foorumikauteni tänään. Kuvassa pullistunut kenno on vasemmalla.

Ei tuota akkua oltu käytetty varmana kuin 20 kertaa. Mitäs veikkaatte miksi noin teki? Itse veikkaan että on ottanut osumaa jossain välissä ja saanut reiän
kuoreensa.

Jos joku haluaa nuo ehjät kennot tuosta niin voin lahjoittaa pois jos ei tarvitse hirveästi vaivaa nähdä asian eteen. Muuten akun saa varmaan heittää patterinkeräykseen?

« Viimeksi muokattu: 19 Toukokuu, 2009, 09:30:57 kirjoittanut Halfelf »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kenno pullistui talvisäilytyksen aikana.
« Vastaus #1 : 11 Huhtikuu, 2009, 16:49:13 »
Tyhjennä pakka laturilla tai hehkulampulla, laita sankkoon suolavettä ja anna olla siellä päivän, sitten voi hävittää ongelmajätteenä. Näin olen omani hävittänyt, tuosta suolavesisankossa pitämisestä luin lennokit.netistä.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa nurmipora

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kenno pullistui talvisäilytyksen aikana.
« Vastaus #2 : 11 Huhtikuu, 2009, 17:36:47 »
Tyhjennä pakka laturilla tai hehkulampulla, laita sankkoon suolavettä ja anna olla siellä päivän, sitten voi hävittää ongelmajätteenä. Näin olen omani hävittänyt, tuosta suolavesisankossa pitämisestä luin lennokit.netistä.

Tuo suolavesineuvo taisi tulla sieltä lennokistien käytännöstä vieraantuneelta teoreetikko-osastolta. :)

Akku vain tyhjäksi kuten op sanoi ja kierrätyspisteeseen. Laturit eivät välttämättä osaa tyhjentää akkua alle 3V per kenno, eli hehkulamppu on helpo ja toimiva keinokuorma akun purkuun.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kenno pullistui talvisäilytyksen aikana.
« Vastaus #3 : 11 Huhtikuu, 2009, 17:40:45 »
En tiedä mitä se suolavesi akulle tekee, hienot kuplat sieltä kyllä tulee  :). Varmaan se toimii samanlaisena tyhjennyskeinona kuin hehkulamppukin.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Kenno pullistui talvisäilytyksen aikana.
« Vastaus #4 : 11 Huhtikuu, 2009, 17:48:58 »
En tiedä mitä se suolavesi akulle tekee, hienot kuplat sieltä kyllä tulee  :). Varmaan se toimii samanlaisena tyhjennyskeinona kuin hehkulamppukin.
Eikös tuo pilko veden vedyksi ja hapeksi? Kannattaa tehdä ulkona ja pitää kipinälähteet kaukana!

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kenno pullistui talvisäilytyksen aikana.
« Vastaus #5 : 07 Toukokuu, 2009, 17:05:41 »
Minkäslaisella lamppuvirityksellä tuon akun saa tyhjäksi, ei se ainakaan tavallisella hehkulampulla tuntunut purkautuvan.

Nyt on ilmennyt ongelma toisen akun kanssa hieman erilainen tosin. Toinen akku lataa vielä virtaa sisään kaikkiin kennoihin, mutta pakan toisen reunakennon "folio" päälyste on selkeästi silminnähden ja sormella kokeilemalla pullistunut ilmapallomaisesti. Eli folion alla tuossa kennossa on jotain kaasua. Ilmeisesti tuokin akku on kuollutta kamaa ja sitä ei kannattaisi käyttää?

Mikä noissa akuissa on vikana. Viime kesän puolivälsissä ostin ja lentokertoja ei ole mahdottomasti. Talvella en ladannut kertaakaan ja säilytin ne täytenä. Onko ongelma siinä että ajan akut varmaan aina aika tyhjiin koska lopetan käyttämisen vasta sitten kun ne eivät jaksa antaa virtaa kopterin ilmaan nousemiseksi. Ymmärrän kyllä että liian tyhjäksi purku vähentää akun elinikää mutta olin kuvitellut että se ei vain sitten enää ota virtaa vastaan tai ei pidä paljoa virtaa sisällä. Mutta kun akut tuntuvat pullistelevan minulla.



Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kenno pullistui talvisäilytyksen aikana.
« Vastaus #6 : 07 Toukokuu, 2009, 17:13:02 »
Mikä noissa akuissa on vikana. Viime kesän puolivälsissä ostin ja lentokertoja ei ole mahdottomasti. Talvella en ladannut kertaakaan ja säilytin ne täytenä. Onko ongelma siinä että ajan akut varmaan aina aika tyhjiin koska lopetan käyttämisen vasta sitten kun ne eivät jaksa antaa virtaa kopterin ilmaan nousemiseksi. Ymmärrän kyllä että liian tyhjäksi purku vähentää akun elinikää mutta olin kuvitellut että se ei vain sitten enää ota virtaa vastaan tai ei pidä paljoa virtaa sisällä. Mutta kun akut tuntuvat pullistelevan minulla.

LiPon kun täyttää aivan tyhjäksi, alkaa kennojen litkut höyrystymään ja pinta pullistumaan. Huonossa tapauksessa tyhjäksi päästämällä kenno pullistuu niin paljon, että sen pinta puhkeaa. Tästä seuraksena on tulipalo. Eli lentämällä akut noin tyhjäksi, kuin kerrot, on suoraan sanottuna veren kaivamista nenästään.

Lipot tulisi varastoida ns. varastointijännitteessä, ei täytenä. Korkea jännite on varmasti osaltaan kiihdyttänyt kennon sisällä tapahtuvaa höyrystymistä.

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kenno pullistui talvisäilytyksen aikana.
« Vastaus #7 : 12 Toukokuu, 2009, 18:45:11 »
Kiitos vastauksesta Trnquill. Pitää olla jatkossa ajamatta noin tyhjäksi akkuja.

Sain akutkin purettua, ostin Prsimasta jonkun ~12V jääkaapin lampun ja sillä ne lähti tyhjentymään.

seppomikael

  • Vieras
Vs: Kenno pullistui talvisäilytyksen aikana.
« Vastaus #8 : 13 Toukokuu, 2009, 08:32:55 »
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0

Lukemalla tuon läpi saa vähän perustietoa (osin jopa oikeaa) akkujen oikeasta käytöstä.
Itseäni innosti tuon kirjoittamaan se että pilasin ekan akkuni samalla tavalla. (Muistaakseni 6S 4600mAh akku joka oli maksanut yli 200e ja 10 lennolla pilalla...) Sieltä kannattaa omaksua ainakin tuo akun purku. Jos haluat akun kestävän niin maksimi purku on 80% kapasiteetista. 90% on ehdoton maksimi ettei käy niin kuin sinulle.

Kaapo

  • Vieras
Vs: Kenno pullistui talvisäilytyksen aikana.
« Vastaus #9 : 13 Toukokuu, 2009, 09:43:17 »
Pakkohan tää nyt on kertoa itselläni syttyi tulipalo viikonlopun aikana juurikin viallisen akun vuoksi.. 

Näissä akku asioissa kannataa olla tarkkana ja kysyä ennemin kuin tekee ja sitten ihmetelee mikäs meni vikaan  ::)
Akku voi mennä ihan vaan rikki ja ei sitä välttämättä huomaa niinkuin en itse huomannut.

Latasin akkua ja yllätäen se alkoikin pullistua vaikka räppäsin päävirtakytkimestä koko talosta virrat se pääti pamahtaa vessan latialla,aikaa meni noin 3-5 sekunttia ja sitten olikin jo tuli irti..

Laturina oli align rcc-6sx ja akku linnaproduct 3s 2200mah lipo ja hui että se posahti kovaa ja sitä akkulitkua oli ympäri seiniä.

Nyt kokemusta viisaampi ostan lipolle lataus pussin ja useita sammutus peitteitä ::)


Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kenno pullistui talvisäilytyksen aikana.
« Vastaus #10 : 13 Toukokuu, 2009, 11:05:04 »
Seppomikael. Olen kyllä lukenut muutamankin kerrna tuo kirjoittamasi hyvän jutun. Kiitos siitä. En vain konkreettisesti tiennyt kuinka nopeasti / pahasti se akku kärsii ylipurusta niin optimoin sitten lentoaikaa. Nyt sitten omasta kokemuksesta tietää mistä on kyse. Ehkä olen vain niitä ihmisiä jotka uskoo vasta kun itse kokee ;)

Kaapo. Ostin itse aikoinaan turvapussin akkujen latausta varten. Sen verran oli täälläkin foorumilla ja muualla juttua siitä kuinka akut saattaa yllättäen temppuilla. Tuntui tyhmältä ostaa pussi kun "eihän noissa mitään vikaa ole ilmennyt". Ajattelin kuitenkin että vielä tyhmemmältä tuntuu jos ne joskus posahtaa omia aikojansa ja en ole pussia ostanut. Juttusi luettuasi olen taas astetta tyytyväisempi hankintaani.

tuupola

  • Vieras
Vs: Kenno pullistui talvisäilytyksen aikana.
« Vastaus #11 : 13 Toukokuu, 2009, 16:24:06 »
Sieltä kannattaa omaksua ainakin tuo akun purku. Jos haluat akun kestävän niin maksimi purku on 80% kapasiteetista. 90% on ehdoton maksimi ettei käy niin kuin sinulle.

Vaikka lennänkin timerilla kerran sekoilin kellon kanssa ja lensin akun tyhjäksi. Laturi puski 2200mAh akkuun 2178mAh. Sain kuitenkin pelastettua akun ja merkitsin päiväkirjaan minkä akun kanssa sekoilin. Tuleepahan ainakin itse testattua miten pajon nopeammin kyseinen akku väsyy. Takana vasta noin noin 20 sykliä kyseisellä akulla.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
12 Vastauksia
8544 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Elokuu, 2010, 01:36:38
kirjoittanut JCA
3 Vastauksia
3442 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Heinäkuu, 2014, 21:54:10
kirjoittanut Tucho
9 Vastauksia
6484 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2015, 16:26:51
kirjoittanut oskuk
0 Vastauksia
2449 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Helmikuu, 2017, 19:05:58
kirjoittanut jukka
0 Vastauksia
2644 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Huhtikuu, 2019, 21:25:49
kirjoittanut matipa 74