Kirjoittaja Aihe: Lama V3 ylempi roottori ravistaa  (Luettu 6794 kertaa)

Bylsimys

  • Vieras
Lama V3 ylempi roottori ravistaa
« : 07 Maaliskuu, 2011, 14:34:11 »
Millaisia tasapainotusniksejä olisi tarjolla otsikonmukaiseen ongelmaan? Ylempi roottori ravistaa aika pahasti, vaikka vaihtaa lavatkin. Akselinkin olen vaihtanut, että jos olisi ollut taipunut.

Kopterissa on alumiiniosat. Vakaajatangon osalta niitäkin on modifioitu, että välykset on saatu pois.

Poissa Villa

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Pieni Dauphin suuressa maailmassa...
Vs: Lama V3 ylempi roottori ravistaa
« Vastaus #1 : 07 Maaliskuu, 2011, 16:43:21 »
Onko stabilointi tanko suora? Sen voi suoristaa vaikka käsin. Jos molemmat on suoria ni sitten voi vaikka teippiä laittaa stabilointi tankoon. Kato vielä että kulkeeko lapojen kärjet samalla tavalla. Kato noi aluks, mie en tiiä enempää. Miulla dauphin täristää ihan vähän enkä oo jaksanu oikein selvittää syytä.
E-Sky Dauphin

Heli-x
HeliSimRC

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Lama V3 ylempi roottori ravistaa
« Vastaus #2 : 07 Maaliskuu, 2011, 17:37:28 »
Mulla on koaksaaleissa tullut vastaan sellainen ongelma että jos ottaa kaikki välykset ja klapit pois niin alkaa kopteri tärisemään ja tekemään "vessanpönttö efektiä" eli koitas laittaa ne välykset ja pienet klapit takas.
Sama homma jos lavat on liian kireällä. Niiden pitää olla näissä koaksaaleissa melkeen kitkattomat.
Nämä on minun kokemuksia. En tiedä jos joku muu on saanut toimimaan klapittomana ja välyksettömänä.
Riippuu kopterista paljon.

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Lama V3 ylempi roottori ravistaa
« Vastaus #3 : 07 Maaliskuu, 2011, 21:09:25 »
Mulla on koaksaaleissa tullut vastaan sellainen ongelma että jos ottaa kaikki välykset ja klapit pois niin alkaa kopteri tärisemään ja tekemään "vessanpönttö efektiä" eli koitas laittaa ne välykset ja pienet klapit takas.
Sama homma jos lavat on liian kireällä. Niiden pitää olla näissä koaksaaleissa melkeen kitkattomat.
Nämä on minun kokemuksia. En tiedä jos joku muu on saanut toimimaan klapittomana ja välyksettömänä.
Riippuu kopterista paljon.


Varmaan ihan totta. Johtuisikohan myös siitä että kun tuo pystytolppa on aikas pitkä ja kuitenkin muovirungossa kiinni, niin pienikin epätasapaino roottorissa varmaan saa sen ravistamaan ja nollavälyksillä kaikki johtuu takaisin runkoon.

Tein sellaisen radikaalin toimenpiteen äsken, että oikaisin sen ylemmän roottorin akselin, joka menee sinne sisäputkeen, niin suoraksi, mitä silmämääräisesti on mahdollista, ja sitten karkaisin sen tosi kovaksi. Voi katketa, mutta eipähän jousta niin paljon. Vedin johonkin noin 800 asteeseen ja suoraan vesiastiaan. Ei mitään öljyhienosteluja ja päästöjä. Katotaan mitä tulee. On tuolla kaapissa varaosia jos menee paskaks ja jos nekin loppuu niin otetaan sorvi kauniiseen käteen...  ;D

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Lama V3 ylempi roottori ravistaa
« Vastaus #4 : 07 Maaliskuu, 2011, 22:31:34 »
Kyllä se akselin karkaisu auttoi! Ei täristä niin paljon, ja se auttoi vielä lisää, että löysäsin roottorin lapojen kiinnitystä.

Itseäni näissä koaksiaalisissa häiritsee kuitenkin eniten se, että tällainen harjaantumaton pilotti saa sen helposti sellaiseen pyöreään heiluriliikkeeseen, kun se ylempi roottori on niin erillään rungosta. Vähän niinkuin jos auto lähtee heittelehtimään ja korjaa sitä ohjausliikkeillä liikaa koko ajan. En ole itse vielä päässyt tästä ongelmasta. En oikein usko että kopterissa on vikaa, vaan että en vaan osaa.  :-\

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Lama V3 ylempi roottori ravistaa
« Vastaus #5 : 08 Maaliskuu, 2011, 18:46:29 »
Huhuja olen kuullut myös, että ne e-skyn alumiiniosat tekee kopterista todella huonosti lennettävän ja omat kokemukset ovat juuri tälläiset. Itse vaihdoin ekaan kopteriini juuri nuo alumiiniosat ja vaihdoin aika nopeasti takas muovisiin. Paljon paremmat. Mutta tosiaan.. niitä välyksiä tosiaan pitää olla. Hauska kampe aloitteluun, mutta menee turhan herkästi rikki, verrattuna vaikkapa nykyiseen walkeran cb100 joka on todella hyvä aloittelijan kopteriksi :)
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Lama V3 ylempi roottori ravistaa
« Vastaus #6 : 09 Maaliskuu, 2011, 18:39:37 »
Huhuja olen kuullut myös, että ne e-skyn alumiiniosat tekee kopterista todella huonosti lennettävän ja omat kokemukset ovat juuri tälläiset. Itse vaihdoin ekaan kopteriini juuri nuo alumiiniosat ja vaihdoin aika nopeasti takas muovisiin. Paljon paremmat. Mutta tosiaan.. niitä välyksiä tosiaan pitää olla. Hauska kampe aloitteluun, mutta menee turhan herkästi rikki, verrattuna vaikkapa nykyiseen walkeran cb100 joka on todella hyvä aloittelijan kopteriksi :)

Pitää paikkansa sikäli, että kun ainakin omissa ostamissa vakaajatangoksi oli vain alkuperäistä tarjolla, ja kun se ei sovi kunnolla ollenkaan siihen alumiiniosaan! Mä aikani tapeltuani teinkin siihen sellaisen modifikaation, että leikkasin vakaajatangosta siitä keski muoviosasta ne tapit pois niin että kyljet on sileät. Sitten tein siihen alumiinikappaleeseen siihen, mihin ne muovitapit olisi ollut tarkoitus sopia, kierteet, ja tämän jälkeen sorvasin pari ruuvia terävällä kartiopäällä. Mutteri lukituksena sitten kiersin nuo ruuvien kartiot "sisään" siihen vakaajatangon muoviin, lukkomutterit kiinni, ja herkistelyä. Alkuun tietty täytyi näitä säätää vähän useammin, mutta nykyään enää hyvin harvoin. Siis ruuvien muotoiset kartiokolot siinä vakaajatangossa alkavat olla sopivalla syvyydellä. Parhaimmillaan täysin välyksetön ja silti liikkuu ihan puhaltamalla.
Suosittelen, jos työkalut pysyy käsissä. Ei ole erityisen riskialtis modi, mutta kierteitä tehdessä pitää tehdä kellosepäntyötä, koska siinä on niin vähän materiaalia, että kierretapin täytyy lähteä sitten samantien tekemään jenkaa. Ylimääräiseen sutimiseen ei ole varaa, koska muuten aloitetaan homma alusta isommalla ruuvikoolla...
Niissä alumiiniosissa oli paljon muutakin sanomista, eli välyksiä oli siellä ja täällä ja vaati työtä.

Kun ne tällä tavoin viimeisteli, niin kyllä huomattavasti paremmin toimii mitä alkuperäisillä muoviosilla. Taitaa olla, että en vaan osaa lentää :)

Kun oli niitä välyksiä, niin se saattoi lähteä ihan mihin suuntaan tahansa hirveää vauhtia. Yleensä sivuille eniten. Nytkin huomaa heti, jos stabilointitankoon on tullut välyksiä, niin se muuttuu heti levottomaksi lentää.

Niitä kierteitä siihen alumiinipäähän sitten en lähtisi yrittämään "suoralla" kierretapilla, vaan sellaisella konekierretapilla, mikä on spiraalinmallinen, niinkuin poranteräkin. Suoralla tapilla saa ainoastaan tehtyä siihen isomman reiän. Ne on kaiketi ns. pohjarei'ille tarkoitettuja tappeja http://www.kovapala.fi/files/img_5711.jpg
« Viimeksi muokattu: 09 Maaliskuu, 2011, 19:01:06 kirjoittanut Bylsimys »

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Lama V3 ylempi roottori ravistaa
« Vastaus #7 : 10 Maaliskuu, 2011, 13:33:10 »
Konekierretappeja on sekä pohjarei'ille että läpirei'ille mutta samapa se tässä nyt on kumpi ;D
Alumiinisessa päivityssarjassa on se hyvä puoli, että se swasplate on parempi, kun ei lähde se swashin yläosa karkuun kun lentelee ;D
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Lama V3 ylempi roottori ravistaa
« Vastaus #8 : 10 Maaliskuu, 2011, 14:03:09 »
Konekierretappeja on sekä pohjarei'ille että läpirei'ille mutta samapa se tässä nyt on kumpi ;D
Alumiinisessa päivityssarjassa on se hyvä puoli, että se swasplate on parempi, kun ei lähde se swashin yläosa karkuun kun lentelee ;D

Niin, no olennaisempaa kait on että tekee vähän tavallista naftimman reiän, mihin alkaa kierteitä tekemään, että varmasti tulee täysi kierre. Meinaan jos kierrettä tulee vain nousun verran, niin sen täytyy olla just eikä melkein.  ;)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Lama V3 ylempi roottori ravistaa
« Vastaus #9 : 11 Maaliskuu, 2011, 14:17:38 »
Olen huomannut että joskus joutuu koettaa monia eri lapoja keskenään ennekuin löytyy tasapainossa olevat. Ei siis aina ole välttämättä akseliongelma. Kannattaisi varmaan mitata lavat tarkalla vaa'alla ja parittaa sopivat.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Lama V3 ylempi roottori ravistaa
« Vastaus #10 : 12 Huhtikuu, 2011, 21:41:57 »
Olen huomannut että joskus joutuu koettaa monia eri lapoja keskenään ennekuin löytyy tasapainossa olevat. Ei siis aina ole välttämättä akseliongelma. Kannattaisi varmaan mitata lavat tarkalla vaa'alla ja parittaa sopivat.

Riittääköhän digitaali keittiövaaka? Toisaalta, tarkin vaakahan on se jos tekee perinteisen keinuvaa-an. Lavat keskenään pultilla kiinni toisiinsa ja sopivaan haarukkaan roikkumaan, että meneekö jompikumpi alemmas. Sanoisin että kiitos ajatuksesta!

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Lama V3 ylempi roottori ravistaa
« Vastaus #11 : 14 Huhtikuu, 2011, 19:08:20 »
Sain uuden yläroottorin akselin ja uudet lavat. Leluja.net lavoissa ei ole mitään merkintöjä, niinkuin alkuperäisissä, mutta huomasin heti positiivisia eroja, mutta pari negatiivistakin.

+ Lapa sopii sopivan naftisti alumiiniosien hahloon, kun alkuperäisiin jää välystä.
+ Materiaali tuntuu sitkeämmältä.
- sitkeys=pehmeämpi. Sain pari kertaa ylemmän ja alemman roottorin lavat osumaan toisiinsa. Niistä jäi toiseen kuoppa ja toiseen vähän isompi. Kopteri tosin on helppo pitää paikallaan niistäkin huolimatta.

Nyt tuo kopteri lentää, niinkuin pitääkin. Vika ei ollutkaan omassa oppimiskyvyssäni :)

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Lama V3 ylempi roottori ravistaa
« Vastaus #12 : 15 Huhtikuu, 2011, 03:46:43 »
Vahvistan vielä, että joo, kyllä se Lama nyt todellakin toimii hyvin ja olen pystynyt sillä lentämään pienissäkin kohtaa sisätiloissa.

Yksi asia jäi silti ihmetyttämään, eli kun nyt katson että kulkevatko roottorin lavat samalla korkeudella, niin yläroottorin tilanne muuttuu pöydällä pyörittäessä koko ajan. Siniaaltomaisesti noin sekunnin intervallilla roottorin lavat kulkevat täysin linjassa, ja toinen ääripää on noin 8 senttiä eri tasossa. Miten tätä nyt havainnollistaisi...

-----------=========------------=========-----------=========   jos saatte käsityksen.

Mistä tuollainen johtuu? Joku resonanssi???

Ei sillä sinänsä mitään väliä, kun kopteri on nyt paras lentää mitä ikinä...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
21 Vastauksia
10182 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 19:25:48
kirjoittanut Hermis
yksilapainen roottori?

Aloittaja juha.A Teoria

15 Vastauksia
20924 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Joulukuu, 2009, 13:02:13
kirjoittanut Sammy
6 Vastauksia
3910 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Huhtikuu, 2009, 19:41:56
kirjoittanut Affen
2 Vastauksia
3228 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Heinäkuu, 2011, 22:21:32
kirjoittanut Kehno
14 Vastauksia
19723 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Tammikuu, 2015, 09:34:03
kirjoittanut Garug