Kirjoittaja Aihe: E325  (Luettu 42261 kertaa)

Ghost-76

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #25 : 17 Lokakuu, 2007, 22:44:09 »
 Morjes,
  mäki heitän oman lusikkani tähä soppaan.  ::) Oon miettiny kans tänne päin maailmaa minititanin hommaamista, ku suomes on trex. Radioina mullon 7C:t ja gyrona 401. Akut lauturit ja vempaimet löytyy. Kysymys kuuluuki, et mitä ne kirjaimet siel kitin peräs aina meinaa? Meinaan vaa, että vaikka kuinka lukee et on controllerit ja moottorit kummassakii, nii silti hinnassa on aikamoisia eroja iha samassa putiikissa???  :o Auttakaa tyhmää  ;D
  Oon katellu ehelishopista ja sit täkäläisest liikkeest ja ny on kova vertailu menos, MUTTA paha vertailla, ku ei ympärrä kaikkee  ;D


edit: heh, onko vastaus niinki yksinkertainen tässä tapaukses, ku toine on vaa valmiiks kasattu ja toine ei? Onko noissa kiteis muita eroi mitä pitäs ottaa huomioon?
« Viimeksi muokattu: 17 Lokakuu, 2007, 22:46:18 kirjoittanut Ghost-76 »

Poissa RC Sabe

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: E325
« Vastaus #26 : 18 Lokakuu, 2007, 00:05:22 »
Minititaneita löytyy kolmea versiota joita saa suoraan hyllystä.

40.TT4710-K10 Eli KIT jossa tulee pelkästään kopterin runko sekä lavat
40.TT4710-K11 KIT + säädin + moottori
40.TT4710-A11 ARF eli osittain valmiiksi rakennettu sisältää moottorin ja säätimen. Tätä pakettia saa myös akun kanssa mutta tuo
paketin akku ei ole erikoisen hyvä.

40.TT4710-A13 ARF setti jossa servot ja gyro mukana olisi pitänyt tulla aikoja sitten mutta eipähän tuo Pohjoismaiden tukkuri tunna näitä millään saavan.
40.TT4710-F Täydellinen paketti jossa kopterin lisäksi myös lähetin ainoastaan laturi puuttuu. En suosittele hyvällä omallatunnolla koska radiosta ei mitään tietoa vielä mutta uskoisin että on jokin ACE, viritys. Pitäisi tulla lähiaikoina myyntiin mutta jos vanhat merkit pitää paikkansa niin ei saa Suomesta virallista kautta ennen juhannusta

RC Sabe
Hirobo, TT, Futaba, OS, YS, Fun tech.
www.sabe.fi/hobby     rc@sabe.fi

Ghost-76

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #27 : 18 Lokakuu, 2007, 00:27:02 »
  Kiitos, mulle selvis kaikki se mitä halusinki tietää. :) Eli kauppaan! :D

heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #28 : 20 Lokakuu, 2007, 21:57:58 »
Tänään aloitin kasaamisen ja eihän sitä malttanut olla lähestulkoon kokonaan kasaamatta, hienosti osat sopivat yhteen ja ainoastaan muutamassa kohdassa hieman ongelmia hahmotella miten päin osat tulevat :P.
Hieman takapakkiakin kyllä tuli, nuo futaban 3116 servot ovat aivan liian isot ja ne joudun vaihtamaan pienempiin. Katselin uusiksi servoiksi futaban 3113:sia nämä taitavat olla kai ihan ok servoja mini titaniin?.

Yritän huomenna laittaa kuvia kopasta kun sen ajattelin mennä maalaamaan ;).

Ps: löysin mielenkiintoisen sivun scale koppia ajatellen, hieman himottaisi tuo hughes kori.
http://www.skyhobbies.com.sg/Heli_Canopies_Fuselage.htm

JHypp

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #29 : 20 Lokakuu, 2007, 22:10:22 »
Ota samantien 3 x S3154:t nupille ja GY401 ja S9257 perään, niin kaikki toimii, eikä tarvitse arpoa.
Aja ensin vähän aikaa ja testaa ominaisuuksia, osta sitten tuo scale-koppa jos vielä kiinnostaa.

- Jari

(Ps. Osta SABEsta tai Rapid-RC:ltä...niin ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan ja tulee muutamassa päivässä ;) - mainos...oops, I did it again :o)
« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2007, 22:32:37 kirjoittanut JHypp »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: E325
« Vastaus #30 : 21 Lokakuu, 2007, 12:25:50 »
pienempiin. Katselin uusiksi servoiksi futaban 3113:sia nämä taitavat olla kai ihan ok servoja mini titaniin?.

Minun taitaa olla turha suositella hs65MG:itä kun olet näköjään päättänyt että futtet pitää olla  ;D

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #31 : 21 Lokakuu, 2007, 15:03:12 »
pienempiin. Katselin uusiksi servoiksi futaban 3113:sia nämä taitavat olla kai ihan ok servoja mini titaniin?.

Minun taitaa olla turha suositella hs65MG:itä kun olet näköjään päättänyt että futtet pitää olla  ;D

-op-
Vispilä1, luulin että olisit jo minun kanssa oppinut että jos joku on hurahtanut johonkin merkkiin ei siinä enää järkipuhe paljoa paina... ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #32 : 21 Lokakuu, 2007, 17:06:41 »
pienempiin. Katselin uusiksi servoiksi futaban 3113:sia nämä taitavat olla kai ihan ok servoja mini titaniin?.

Minun taitaa olla turha suositella hs65MG:itä kun olet näköjään päättänyt että futtet pitää olla  ;D

-op-

Heh ;D eikun minun "vakio" harraste kauppani ei edusta hiteciä niin pakko ottaa futabat.

Ps: kori maalattu, jos kärsii vielä tämän illan aikana sovitella niin laitan pari kuvaa. Oli ihan kiva maalata kynäruiskulla vaikka en todellakaan ole hyvä maalamisessa, maaleina käytin spies hecklerin auto maaleja.

Poissa IsoNega

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E325
« Vastaus #33 : 21 Lokakuu, 2007, 17:32:32 »
Menee off topic mutta mistä hankit noi automaalit?

-Nega-

heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #34 : 21 Lokakuu, 2007, 17:53:24 »
Menee off topic mutta mistä hankit noi automaalit?

-Nega-

Maalit hankin espoon niittykummussa olevasta autopaasista, sekoittavat maalit odotellessa. Hinnaltaan noi maalit ovat kyllä arvokkaita, pienin määrä mitä sekoittavat on 1 dl ja 25€ tänään kyllä totesin että maalia jäi niin paljon yli pystyisi vaikka 50 mini titan koppaa suihkimaan. Kopan pohja maalasin jollain spray kamalla kun ruiskuhin tarkoitettu oli hieman liian arvokasta, pelkäsin että tuo titanin koppa sulaa noista myrkyistä mutta ilmeisesti pohjamaali pelasti sulamisen.

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: E325
« Vastaus #35 : 22 Lokakuu, 2007, 16:48:54 »
Vispilä1: saako noita 3103:ia mistä?.

Vieläkään en tainnut ilmaista itseäni selvästi..

Minulla on 3103: set joissa on sama runko ja rattaat kuin 3107. Kaksi kertaa olen sanonut että unohda noi futtet, mutta en imeisesti saa sitä sanottua selvästi. Ei niissä muuten mitään laadullista vikaa ole mutta vääntö ja nopeus ei riitä ja jos vielä rattaat hajoilee itsestään niin tulos on epämukavaa säätämistä ja tuskailua. En pistä vastaan jos silti välttämättä päätät sellaiset ostaa.


Once more:

3x hs65HB tai MG
1x 401+ s9257
1x Futaba r146ip
1x kitin mukana tuleva motti+ blc-40
1-2x Dualsky 3s2200GT

Tuollaiset ottaisin niin ei ainakaan tarttis ihmetellä minkään tuotteesta johtuvan vian takia.

Jokatapauksessa onnea kopterin kanssa   :)

-op-

Nuo hs65:t eivät mahdu valmiisiin servotelineisiin viilaamatta. Ittellä on noita futaban 3103 :ia kolme ja perässä on hs65, radioina futaba 7c. Kyllä toi on ihan hyvin toiminu ja potentiaalia kyllä riittäis jos vaan taitoa olis. Mutta voi olla kyllä että noi 3103 ei oo niitä nopeimpia ja vahvimpia servoja. Ei muuta sit ku että kuten jo sanoin nuo hs65:t eivät mahdu valmiisiin servotelineisiin ellei niille tee jotain.
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

korpse

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #36 : 22 Lokakuu, 2007, 17:19:07 »
Eipä kyllä ole maailman vaikein homma istuttaa noita 65ia titanin "rapukka"muovisiin servopukkeihin. Askarteluveitsellä tms. viilalla suurentaa niitä välejä.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: E325
« Vastaus #37 : 22 Lokakuu, 2007, 19:43:43 »
Posti kulkee ja veitsen käyttö on opeteltavissa, joten suosittelen niitä Hs:ssiä vielä viimeisen kerran, mutta jos Futtet on ihan pakko saada lähikaupasta niin en pistä vastaan, onhan se sentään hyvä merkki. Vaihdan tosin omat futtet hiteckiin  ::). Ainakin s3107 ja 3103 on rattaat suunniteltu siten että kun vahingossa sormella hipasee niin yksi tietty ratas menettää hampaansa ja vaikka ostaa monta pussia vararattaita niin aina siitä yhdestä rattaasta on pula ja muita rattaita on vaikka muille jakaa. Saahan niitä yksitellenkin kai, mutta hinta on kalliimpi.

Jos etsit edellä kuvatun tavoin toimivaa servoa niin suosittelen lämpimästi s3103 ;D

-op-
« Viimeksi muokattu: 22 Lokakuu, 2007, 19:45:28 kirjoittanut vispilä 1 »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #38 : 22 Lokakuu, 2007, 20:28:28 »
No niin kuvia kehiin, sen verta oli vielä eilen illalla maali pehmeän tuntuista että en viitsinyt sitä kopteriin sovittaa.

Tulipahan maalattua ensimmäisen kerran kynäruiskulla, ehkä turhan suuri panostus ensimmäiseen koppaan mutta kokemusta ruiskun käytöstä sitäkin enemmän. 8)

Ei ihan kerro kuva totuutta maali sävyistä, mutta kunhan tuota pääsee ulkoiluttamaan niin sitten parempia kuvia.




Enään olisikin sitten radioiden asennus kunhan ne ensin saan, niin ja tietysti nuo lapakulmat ym ym.
Mittailin lavoista jo tasapaino pistettäkin, onko tarve tehdä mitään jos painopisteiden erot ovat alle 1,5mm ???.


Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E325
« Vastaus #39 : 22 Lokakuu, 2007, 20:52:09 »

Enään olisikin sitten radioiden asennus kunhan ne ensin saan, niin ja tietysti nuo lapakulmat ym ym.
Mittailin lavoista jo tasapaino pistettäkin, onko tarve tehdä mitään jos painopisteiden erot ovat alle 1,5mm ???.
Komeen näköinen kopu.  :)

Jos molempien lapojen painopiste on 1.5mm sisällä, niin se on todella hyvä, eikä vaadi enempää säätöä. Seuraavaksi ruuvaat lavat vaan yhteen ja tsekkaat niiden keskinäisen balanssin. Mä oon tasapainottanut noita 600mm lapoja ohuen narun kanssa.  ;D 

korpse

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #40 : 22 Lokakuu, 2007, 22:30:13 »
Tosi hiano minitatan. itse valitsin canopyn väriksi fluo keltaisen. Hiontaa, muutaman maalikerrosta ja lopuksi autolakkaa päälle...Torpissa kuitenkin tuo jugurttipurkki palasina -> enempää jaksanut kikkailla :D

JHypp

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #41 : 22 Lokakuu, 2007, 23:40:03 »
Laiska kun olen, niin en viitsi maalata, pitää vaan teipata. Epäilen kyllä, että minun koppa saattaa olla jopa kevyempi kuin maalattu.
Ohessa kuva.

korpse

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #42 : 23 Lokakuu, 2007, 01:43:41 »
tuota ihastelinkin jossain lennätyskuvissa.

heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #43 : 03 Marraskuu, 2007, 20:55:13 »
Tervehdys taas:

Sain tänään ohjaimen vihdoin käsiini, tosin malli on futaban 6 kanavainen ja aion sen vaihtaa kun se 7 (2,4 Ghz kanavainen on saatavissa. Oli pakko saada joku ohjain kun muuten kaikki oli valmista kopterissa. Mutta mutta nyt olisi pieniä pulmia ohjelmoinnin kanssa:

Mistä ihmeestä saa käännettyä tuon swashplaten toiminnan toisin päin, kun se nyt toimii siten että kun kallistaisin kopteria oikealle niin se kääntyisikin vasemmalle ??? olen mielestäni kolunnut kaikki valikot läpi mutta ei kun ei, myös oikea swahsplate typekin pitäisi olla oikein ohjelmasta valittu. Myös gyronkin (GY401) kanssa on hieman ongelmia, jostain syystä se ei reagoi jos heiluttelen kopteria.

Tiedän että kysymykset saatta olla hieman helppoja, mutta kun en ole näiden kanssa tullut vähään aikaan pelattua niin tekniikka mennyt hieman jo ohi minulta. :P

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: E325
« Vastaus #44 : 03 Marraskuu, 2007, 21:01:40 »
Etsi ohjeesta Swash AFR valikko sieltä löytyy luultavasti prosentteina aileron liikesuunta esim +50 oikealle tai -50 vasemmalle.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #45 : 03 Marraskuu, 2007, 23:51:21 »
Kiitos vispilä nopeasta vastauksesta.

Huh noinhan se sitte menikin kuten kirjoitit, olin tuotakin valikkoa räplännyt mutta en näköjään tarpeeksi. ;D

Huomenna olisi sitten tarkoitus opetella gyron käyttöä, ei tähän löytyisi mitään ohjetta säätöihin mistä olisi hyvä lähteä. Ja tarkennuksena vielä että kopteri tulee ihan perus leijutukseen/lentämiseen joten tällä on vissiin vaikutusta mitä säätöjä gyrolle annetaan. ??? ???

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325
« Vastaus #46 : 04 Marraskuu, 2007, 10:29:04 »
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #47 : 04 Marraskuu, 2007, 17:08:05 »
Ihan hyvä ohje mutta olen täysin hukassa tuon säätämisen kanssa (kohta menee hermot :-\ :-\).

Saan säädettyä rudder servon endpointin toiseen suuntaan hyväksi mutta toiseen suuntaan kun naputtulee prosentteja niin servo vain hidastuu. Ei kerta kaikkiaan osaa tuota tehdä.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #48 : 04 Marraskuu, 2007, 17:23:53 »
Ihan hyvä ohje mutta olen täysin hukassa tuon säätämisen kanssa (kohta menee hermot :-\ :-\).

Saan säädettyä rudder servon endpointin toiseen suuntaan hyväksi mutta toiseen suuntaan kun naputtulee prosentteja niin servo vain hidastuu. Ei kerta kaikkiaan osaa tuota tehdä.
Sullahan tais olla GY401... Sillon ENDPOINTIT samaks molempiin suuntiin tai keskikohta hukkuu.

Säädä GYRO SENS valikosta gainia niin että perää ei luista(liian pieni gaini jos luistaa) mutta ei vatkaakaan (liian iso jos vatkaa) jostain 40%AVCS on hyvä lähteä liikkeelle.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: E325
« Vastaus #49 : 04 Marraskuu, 2007, 17:30:21 »
Radion endpointtejako yrität säätää? Muista sitten laittaa kumpaankin suuntaan yhtä paljon esim. vasemmalle 70% ja oikeelle 70%, koska muuten gyro käsittää tikun keskikodan aina uudelleenkäynnistyessään väärin ja joudut säätämään endpointit uudelleen. Radion endpoint vaikuttaa sitten vain pyörimisnopeuteen, jos haluat säätää perän sliderin liikeradan, tee se gyron limit- potikalla.

ennen säätöä laita perän endpointit 100%

Sitten vaan linkin säädöt kohdalleen gyro normi tilassa (käynnistetään gyro ensin HH modessa ja sitten radiosta säädetään gaini alle 50% STD tilassa jolloin gyro menee normi tilaan (pun. valo ei pala)) niin, että servonvipu on 90 asteen kulmassa ja perässä on asetuskulmaa noin 2-4 astetta.

Perus säädön jälkeen säädetään limitillä servon liikerata niin että servo ei bindaa kumpaankaan suuntaan.

Samat asiat löytyy tuosta edellisestä linkistäkin  :)


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
E325

Aloittaja sniiki « 1 2 ... 16 17 » Thunder Tiger Sähkö

401 Vastauksia
170668 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Tammikuu, 2013, 21:07:28
kirjoittanut KL
21 Vastauksia
10519 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2009, 16:14:01
kirjoittanut Syrjäniemi
2 Vastauksia
3240 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2011, 17:13:37
kirjoittanut Syrjäniemi
5 Vastauksia
4119 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Lokakuu, 2012, 19:00:55
kirjoittanut aleksi
21 Vastauksia
7756 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Elokuu, 2013, 22:55:14
kirjoittanut Nitebiker