Kirjoittaja Aihe: QR X350 Pro: kamera ja alkusäädöt  (Luettu 6143 kertaa)

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
QR X350 Pro: kamera ja alkusäädöt
« : 11 Huhtikuu, 2015, 21:59:22 »
No niin... Walkera tuli mukaan ModelExposta (kiitos vaan Verticalin porukoille) ja sain juuri akut latailtua. Kopteri on vasta siinä vaiheessa, että jalat on kiinni ja antennipiuhat ja kompassin johto paikallaan. Heti aluksi tuli mieleen pari kysymystä. Kyseessä on siis paketti X350 Pro, Devo F7, iLook ja G-2D gimble.

1. Mission plannerista puhutaan täällä paljon. Onko kyseessä ArduPilotin tekemä ohjelma (tämä) vai joku ihan muu samanniminen? Ilmeisesti ainakin akkuasiat (cut-off, jne) olisi hyvä tarkistaa ennen lentoa. Onko jotain muuta?

2. Kameran ja gimbaalin ohjaamiseen on kaiketi käytössä vain yksi kanava, eli joko ylös-alas-säätö tai kuvaamisen käynnistys/lopetus. Kopterista tulee ulos kolme irtopiuhaa, joista yksi on vähän paksumpi virtajohto, sitten on ohuempi sinimusta ja yksi, jossa on kolme valkoista piuhaa. Vastarissa on kiinni liittimet AUX1:ssä ja AUX5:ssa. AUX1:stä näyttäisi lähtevän sinimusta ja yksi valkoisista piuhoista ja AUX5:sta toinen valkoinen. Yksi valkoinen ei ole kiinni vastarissa.

Jos ymmärsin oikein, niin se sinimusta on kameran ohjauspiuha, jolla kuvauksen saa päälle ja pois. Rungon sisällä siinä on kiinni joku kutistesukkaan pakattu piiri. Ne valkoiset taas ovat ilmeisesti gimbaalin ohjausjohdot. Liittimissä (siis kopan ulkopuolella) lukee pit ja roll niissä johdoissa, jotka ovat kiinni vastarissa.

Räpläsin lähetintä sen verran, että katsoin monitor-kohdasta kanavien toimintaa. AUX2-nuppia kääntämällä muuttui FLAP-kanavan arvo, mutta Gear-kytkimestä ei tapahtunut mitään. Voisiko siis olettaa, että nykyisillä säädöillä onnistuisi gimbaalin kääntö, eli ne valkoiset piuhat pitäisi laittaa kiinni gimbaaliin ja unohtaa toistaiseksi se sinimusta piuha? Tuo olisi itselleni se parempi vaihtoehto, kuvaamisen aloitus onnistuu ihan napistakin.

(edit)
oops... GEAR -> FLAP, eli siis FLAP-kanavassa tapahtuu, kun AUX2-nuppia vääntää. Gimbaalikin näköjään kääntyy, kun ne piuhat laittaa oikeisiin kohtiin.
« Viimeksi muokattu: 11 Huhtikuu, 2015, 23:07:31 kirjoittanut 0lli »
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: QR X350 Pro: kamera ja alkusäädöt
« Vastaus #1 : 13 Huhtikuu, 2015, 18:29:03 »
Ihmettely jatkuu... Tuli vähän pitkä postaus, mutta kun on tää vaan niin hienoa.

Ehdin eilen kokeilla kopteria takapihalla sen verran, että suoritin kalibroinnit ja leijuttelin viitisen minuuttia sen verran mitä takapihalla mahtui (ilman kameraa ja gimbaalia). Vähän ehti kuitenkin saada tuntumaa ja laite tuntuu käyttäytyvän manuaalitilassa ihan sopivan säyseästi. Illalla räpläsin vielä MissionPlannerin kanssa ja muutin GPS:n pätkimisestä aiheutuvan kotiinpaluun (vai oliko se laskeutuminen) alt holdiksi, jonkun täältä bongatun ohjeen mukaisesti.

Tänään piti sitten sadekuurojen välissä päästä lentelemään vähän isommin, mutta vehje ei suostunut yhteistyöhön. Ei saanut moottoreita päälle eikä edes kalibrointitilaan. MissionPlannerin kanssa ihmetellessä (ilman potkureita) siirsin kaasun ja perän trimmit äärilaitoihin ja kas, moottorit sai päälle. Ohjaimen kalibrointi oli siis jotenkin kadonnut aikaisemman säätämisen kanssa. Onkohan tuo miten yleistä vai olinko itse sössinyt jossain? Olin kyllä pitänyt kopteria kiinni MP:ssa myös akun ja ohjaimen kanssa ja kokeillut, miten ohjaimen liike näkyy MP:n palkeissa. No, kalibroin ohjaimen liikeradat ja homma toimi taas.

Sitten ulos läheiselle kentälle (kamera kiinni) ja vehje ilmaan. Tuulta oli jonkun verran, mutta se haittasi yllättävän vähän. Aikaisempi multikokemus on lähinnä pienen Hubsanin, vähän isomman Syman ja Parrotin AR.Dronen kanssa, jotka eivät kestä tuulta oikeastaan yhtään. X350 ei ollut pienestä puuskasta moksiskaan. Ehdin kokeilla GPS:ääkin ja vehjehän pysyi taivaalla aika lailla paikallaan. Automaattisen kotiinpaluun kokeilu jäi toiseen kertaan ja vähän vielä avoimemmalle kentälle.

Ensimmäisen oikean lennon jälkeen vaikutelma laitteesta on aika lailla positiivinen. iLook voisi olla vähän parempi, mutta välttää tällaiseen hupilentelyyn, ja onhan se aika pätevä kokonaisuus lähettimen kanssa. Kuva on oikeasta reunasta vähän epäselvä, olisiko optiikkaa rakentanut pieni kiinalainen vähän oikaissut jossain kohtaa. Samoin tallennusta katsellessa kuvassa oli silloin tällöin pientä häiriöraitaa. Mistähän se voi johtua ja voiko asialle tehdä jotain?
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: QR X350 Pro: kamera ja alkusäädöt
« Vastaus #2 : 16 Huhtikuu, 2015, 10:45:44 »
Sitten pari kysymystä videolähettimen antennista:

Tuli sitten ihan yllättäen ostettua GoPro ja siihen piuhasarja ja lähetin (TX5804). Lähetin on kiinni teipillä gimbaalin ja rungon välissä niin että antenni tulee kopterin takaa katsottuna vasemmalta puolelta ulos. Laitoin antenniksi iLookin antennin (tuollainen), kun se lähettimen mukana tullut johdonpätkä ei oikein vakuuttanut. Kuvan kantama ei kuitenkaan ole ihan päätä huimaava. Onko sille tehtävissä mitään, esimerkiksi sijoittamalla lähetin jonnekin muualle, kuten vaikka takajalkaan? Pitäisikö antennin "kiekon" olla vaakatasossa vai pystyssä? Tai onko siitä johtoantennista mihinkään?

Vai pitäisikö sittenkin ostaa parempi antenni ja/tai viritellä ohjaimeen ulkoinen antenni videota varten?
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: QR X350 Pro: kamera ja alkusäädöt
« Vastaus #3 : 16 Huhtikuu, 2015, 11:38:59 »
Sitten pari kysymystä videolähettimen antennista:

Tuli sitten ihan yllättäen ostettua GoPro ja siihen piuhasarja ja lähetin (TX5804). Lähetin on kiinni teipillä gimbaalin ja rungon välissä niin että antenni tulee kopterin takaa katsottuna vasemmalta puolelta ulos. Laitoin antenniksi iLookin antennin (tuollainen), kun se lähettimen mukana tullut johdonpätkä ei oikein vakuuttanut. Kuvan kantama ei kuitenkaan ole ihan päätä huimaava. Onko sille tehtävissä mitään, esimerkiksi sijoittamalla lähetin jonnekin muualle, kuten vaikka takajalkaan? Pitäisikö antennin "kiekon" olla vaakatasossa vai pystyssä? Tai onko siitä johtoantennista mihinkään?

Vai pitäisikö sittenkin ostaa parempi antenni ja/tai viritellä ohjaimeen ulkoinen antenni videota varten?

Vastarin antenni on kanssa merkittävässä roolissa, millainen se on?
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: QR X350 Pro: kamera ja alkusäädöt
« Vastaus #4 : 16 Huhtikuu, 2015, 12:03:14 »
Vastarin antenni on kanssa merkittävässä roolissa, millainen se on?
Ohjaimessa (Devo F7) ei ole ulkoista antennia videolle vaan sen sisällä on joku piirilevystä ja rautalangasta tehty viritys. En ole avannut omaa radiotani, mutta RCGroupsista löytyi tällaisia kuvia. Eipä tuokaan vaikuta ihan kauhean tehokkaalta.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: QR X350 Pro: kamera ja alkusäädöt
« Vastaus #5 : 16 Huhtikuu, 2015, 15:10:16 »
Ulkoinen antenni videolle on helppo väsätä kyseiseen ohjaimeen. Vaatii kuoren avauksen, piuhan vaihdon ja porauksen koteloon. Nopeaa ja helppoa.

Itsellä oli F7 ja siihen tuli se tehtyä.
« Viimeksi muokattu: 16 Huhtikuu, 2015, 15:12:05 kirjoittanut Makke76 »

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: QR X350 Pro: kamera ja alkusäädöt
« Vastaus #6 : 16 Huhtikuu, 2015, 15:31:27 »
Saman näköistä antennia katselinkin, mutta mistä löytyisi ne kotelon sisään tulevat osat? Eli siis kuoreen tuleva plugi ja johto, jossa on sinne piirilevylle sopiva liitin.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: QR X350 Pro: kamera ja alkusäädöt
« Vastaus #7 : 16 Huhtikuu, 2015, 15:42:06 »
Itse tilasin tämän: http://www.ebay.com/itm/361127506393?ru=http%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fsch%2Fi.html%3F_from%3DR40%26_sacat%3D0%26_nkw%3D361127506393%26_rdc%3D1

Mulla pitäis olla yks ylimääräinen kotonakin avaamattomassa paketissa vielä joten jos haluat niin saat 3€ postitettuna. Pitsä yv jos kiinnostaa, tarkistan tänään löytyykö niin voin infota.

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: QR X350 Pro: kamera ja alkusäädöt
« Vastaus #8 : 17 Huhtikuu, 2015, 12:56:33 »
Laitan kysymyksen nyt tähän jotta ei tarvitse uutta ketjua tehdä. Naapurilla Walkera QR 350 Pro ja firmwarena siinä nyt se 1.7 versio.
Naapuri valittaa että kopterin tehonsäätö olisi uudella firmwarella muuttunut hankalammaksi.

Vanhemmalla 1.5  firmwarella teho lisääntyi sitä mukaan kun tikkua liikutti,nyt tällä 1.7 versiolla ei kuulemma tapahdu ensin mitään,ja sitten kun tikku on riittävän pitkällä tehot hyppäävät tappiin ja kopu ampuu täysiä taivaalle....??
Tämän naapuri kokee erittäin hankalaksi,mikä siis avuksi.....onko Mission plannerissa jotain säädettävää vai ..?? Radion säädöt ovat ihan samat kuin 1.5 firmwarellakin.

Onko tuo 1.7 nyt sittenkään päivittämisen arvoinen,ja mistä saa enää vanhaa versiota...sitä ei tunnu enää löytyvän mistään.

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Vs: QR X350 Pro: kamera ja alkusäädöt
« Vastaus #9 : 17 Huhtikuu, 2015, 13:14:35 »
Vanhemmat firmwaretkin saa meidän sivuilta:
http://www.verticalhobby.com/kauppa/ohjelmistopaivitykset-t-7.html

Tuossa 1.7 on kaasunvaste muuttunut ja nyt ei esim. sammuta moottoreita manuaalitilassa vaikka laittaa kaasun nollaan ilmassa. Laskeutuu vain maksiminopeudella. Eli kaasu on nyt enemmän korkeussäätö, kuin suora kaasu. Voi tuntua oudolta alkuun ja tuulessa voi olla pientä viipettä.  1.7 versiossa ohjaus on muuten ketterämmän oloinen.
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: QR X350 Pro: kamera ja alkusäädöt
« Vastaus #10 : 17 Huhtikuu, 2015, 23:30:05 »
Taisin huomata tuon kaasujutun (tai jonkun muun vastaavan omituisuuden) tänään. Firmware on ilmeisesti aika uusi, kun kopukin on vasta viikko sitten hankittu. Ne muutamat akulliset mitä olen tuolla lennellyt, kaasu on toiminut manuaalitilassa ihan johdonmukaisesti. Nousee ylös hyvin ja tulee kyllä tarvittaessa alaskin ihan kiitettävää vauhtia. Tänään sitten kone nousi "vähän" ylemmäs, ehkä osittain epähuomiossakin, kun kokeilin videolinkin kantamaa sillä johtoantennilla. Jossain vaiheessa aika korkealla vehje ei sitten enää vastannutkaan kaasuun. Kääntyminen (sivuperäsin, yaw, mikälie) toimi normaalisti ja sivuttaisohjaus muutenkin, tosin ehkä vähän jähmeämmin kuin normaalisti, eli radioyhteys oli kunnossa, mutta konetta ei meinannut saada alas millään. Kaasu oli välillä kokonaan alhaallakin, mutta kopu vaan valui hiiiiiiiljalleen alemmas. Se tuntui laskeutuvan jopa hitaammin kuin GPS-tilassa. Kun sain lopulta koneen alas, otin virrat pois ja kokeilin uudestaan, ja kaikki toimi taas normaalisti.

Voisiko tuollainen johtua jostain failsafe-tilasta tms? GPS:n pätkäisyn failsafena taitaa olla alt hold, mutta kun en siis GPS:llä lentänyt vaan ihan manuaalilla. Failsafeen viittaisi sekin, että kumpikin takavalo vilkkui nopeaan tahtiin (muistaakseni, voi olla että näin omianikin, kun olin siinä hieman vielä kiihtyneessä mielentilassa). Tuohon valojen vilkuntaan en löytänyt mitään selitystä manuaalista eikä pikainen googletuskaan tuottanut tulosta.

Muuten se johtoantenni tuntui toimivan ehkä vähän paremmin kuin iLookin tatti. Antennijohto on teipattu vasempaan takajalkaan ja se pää on aika suoraan alaspäin.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: QR X350 Pro: kamera ja alkusäädöt
« Vastaus #11 : 18 Huhtikuu, 2015, 08:13:12 »
Hei,

Kiitos Vertical ovat siis  muuttaneet kaasunvastetta...ja varmaan jotain muutakin tuossa 1.7 softassa. Naapuri aloittelijana oppi lennättämään vanhemmilla softilla,joten tuo kaasunvasteen muutos ei hänelle sovi....tuli torppaus talon seinään ..joka johtui ilmeisesti 1.7:n mukanaan tuomasta ohjauksen "uudenlaisesta ketteryydestä"..??

Alunperin 1,7 vaihdettiin jotta saataisiin parannusta gps toimintoon ja vastaanottoon kuten 1.7 kohdalla taidettiin hehkuttaa,mutta vaihto takaisin 1.5:seen on kyllä edessä,koska naapuri haluaa kaasunsäädön ja muut ohjausherkkyydet entiselleen.

Olisi kyllä hyvä jos 350 pro kopuun saisi jonkun " kehittyneen harrastajan" tekemän softan....kiinalaisten sijaan ;D


PS. Sorry Olli kun tulin tähän väliin kyseleen,mutta ajattelin että kysymys liittyy kuitenkin hieman samoihin 350 Pro juttuihin :)
« Viimeksi muokattu: 18 Huhtikuu, 2015, 09:06:02 kirjoittanut Raimund »

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: QR X350 Pro: kamera ja alkusäädöt
« Vastaus #12 : 19 Huhtikuu, 2015, 14:48:42 »
Lisää nyypän ihmettelyä: Kävin tänään ulkoiluttamassa Walkeraa Henttaalla ja onnistuin saamaan sen katolleen pusikkoon. Mitään ei hajonnut ja pilottikin selvisi ilman pampersien vaihtoa. Syy torppiin oli se, errä FMOD-vipu oli väärässä asennossa ja kopteri kuvitteli ilmeisesti olevansa IOC-tilassa. Tuo tuntui sikäli oudolta, että olin aikaisemmin kokeillut vipua ja mielestäni kopterissa ei tapahtunut silloin mitään. Olisiko sitten lentoonlähdössä ollut liian vähän satelliitteja eikä "kotiosoite" ollut määrittynyt. Nyt siis ilmeisesti oli, mutta kun nostin kopterin ylemmäs pellon päälle ja kokeilin IOC:ia perä itseeni päin, ohjaus toimi 90 astetta väärään suuntaan. Eli kun työnsin eteenpäin, kopteri lähti (muistaakseni) oikealle. Seisoin itse kutakuinkin siinä lähtöpisteessä eli kopterin olisi pitänyt lähteä poispäin minusta.

Ajattelin tuon johtuvan antennin virheestä, mutta kotona MissionPlannerissa katsottuna kompassi näyttäisi olevan aika lailla kohdallaan. Onkohan jotain muita ideoita? Vai vetikö lennätyspaikan lähellä ollut voimalinja kompassia puoleensa? Kuvassa merkattuna lähtöpaikka ja kopteri on suunnilleen samassa paikassa (tai ainakin samassa suunnassa, ehkä vähän kauempana), missä kokeilin IOC:a katolleen laskeutumisen jälkeen. Manuaalitila ja GPS toimivat ihan normaalisti. Kotiinpaluuta en tullut kokeilleeksi.

Ehkä pitäisi kehitellä joku ihan oikea checklist tätäkin vehjettä varten, niin tulisi tarkistettua että kaikki nippelit ovat oikeassa asennossa.

Samalla lennolla tuli huomattua, että G-2D ei oikein pysy perässä, jos kääntyy vähän vauhdikkaammin niin, että kopteri on vähän eteenpäin kallellaan. Osa videosta oli ihan vinossa.
« Viimeksi muokattu: 19 Huhtikuu, 2015, 14:56:33 kirjoittanut 0lli »
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
3374 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Helmikuu, 2013, 17:44:02
kirjoittanut cartti
1 Vastauksia
4501 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Joulukuu, 2013, 22:45:21
kirjoittanut Luigi Cravatto
2 Vastauksia
3961 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Syyskuu, 2014, 20:34:38
kirjoittanut Lassi Luukkonen
2 Vastauksia
2015 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2014, 22:42:23
kirjoittanut Matu
4 Vastauksia
3698 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Maaliskuu, 2015, 07:24:10
kirjoittanut jinx