Kirjoittaja Aihe: Max lentoaika  (Luettu 11164 kertaa)

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #25 : 12 Toukokuu, 2009, 18:24:15 »
Suosittelen käyttämään lennätyksessä ajastinta ja ladatessa laturia jolla näet paljonko akkuihin menee varausta. Aloita lennätys maltillisilla ajoilla ja katso paljonko varausta akkuun menee esim. 5 min ja 1000 mAh. Tästä saadaan kulutukseksi 200 mAh/min. Jos kyseessä on 2200 mAh:n akku voidaan lentoaikaa pidentää siten että käytetään max. 80% kapasiteetista ts. 1760 mAh. Aiemmin esitetyllä esimerkkikulutuksella max. lentoajaksi saadaan vajaat 9 min.

Mitään yleispäteviä sääntöjä ei voi antaa. Jos ajat akun liian tyhjäksi kärsii se siitä ja joudut hankkimaan uusia akkuja.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #26 : 13 Toukokuu, 2009, 00:24:17 »
Kannatta hommata jokin kätevä mittari kennojännitteiden toteamiseen.
Minulla on käytössä tämä
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8927
Toimii aik kivasti verrattuna muihin hoobycityn mittareihin, esim se Assan oli täysin skeida, jännitemittaus heitti puolivolttia/kenno.
Tuon saa myös piippaamaan kun jonkin kennon jännite menee alle asetetun. Piipaus ei tosin kuuluu kovin hyvin kopan alta (Protos kopu)

Puutteellisen piipausäänen vuoksi ostin sitten myös pari tällaista:
 http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7227#

Laitteessa on aika kova varoituspiiptys joka kuuluu leijusta hyvin, mutta mikä parempaa.. tuossa on  sinistä ja punaista aika kirkasta lediä kertomassa jännitteestä. Huonoja puolia on, että tuolla ei saa hälyä per kenno vaan valvottavana on koko akun jännite ja hobbykingissä ei tällä hetkellä taida olla kuin 6s versio.
Laitoin kaksi kiinni (molemmin puolin kopteria) ja ohilennossa näkee ledin värin ja myös vilkkuuko ledi vai palaako jos laittaa kabiinin ulkopuolella. Hyvä vehe...


Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #27 : 29 Kesäkuu, 2009, 10:59:37 »
No kyyyyl se jotain tota luokkaa on. Joku adh3d-pilotti saa akun kuivaksi kolmessa minuutissa. Sammy taas ajelee, mitä, yli 7 minuuttia reilusti?
Mulla piippaa timeri 11min päästä ja 2250 Rhino kaipaa elvytystä sellasen 1720 mahhia.
Ennen nupin uudelleen väkerrystä meni 11minuutissa ainoastaan 1550mahhia.
Lienee sarvikuonot kesyyntyneet tai vastatuuli kasvaneen, koska pitää timeria tiputtaa 7 minuuttiin.

Tuli muuten lennettyä viikonloppuna eka kerta kopterin mukana tulleella alignin 2100 mAh akulla. Hyvinhän tuokin tuntui tarjoilevan energiaa moottorille, vaikka oli varmaan kaksi kertaa lämpimämpi kuin sarvikuonot.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #28 : 29 Kesäkuu, 2009, 12:17:26 »
Eilen savutin useamman tankin 700:sella nupissa 1850 kiekkaa. Tehoa on noillakin kierroksilla loistavasti, koska kone vääntää hyvin ja nostetta riittää isoissa lavoissa. Ekaa kertaa mittailin lentoaikoja lähettimen timerillä ja yllätyin positiivisesti, että taivaslentoa (normi setti, pystärit, luupit, flipit jne jne) pääsi 10 minuuttia. Gallonalla ajaa siis noin 6 x 10 = 60 minuuttia.

600:sella reksillä aikanaan nostin kierrokset yli 2000, jotta se tuntui mukavan tehokkaalta ja silloin tankilla ajoi noin 8 min 30 s. Gallonalla 8 x 8,5 = 68 minuuttia.

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #29 : 22 Heinäkuu, 2009, 20:33:59 »
Onkohan nuo pienet jännitemittarit mistään kotoisin? Tilasin sellasen pienen kopterin mukana kulkevan mittarin. Mun lennätykset ei oikein sovellu kellolla mitattavaksi niin mietin toimivampaa vaihtoehtoa...

Eli nostaako LiPo jännitteet kuormittamattomana/pienellä kuormituksella lähes täyteen vaikka varaus olisikin matala? Eli laskeeko jännite siis vain kuormitettuna?
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #30 : 22 Heinäkuu, 2009, 20:44:01 »
kovassa rääkissä kovaa purettuna jänite notkahdukset ovat suurempia joten nuo cutoffit yms toimivat paremmin, mutta jos tasaisesti pienemmällä virralla purkaa niin akku pääsee liian tyhjäksi vaikka jännite onkin vielä cutoff rajan yläpuolella... eli parhaan tuloksen saavuttaa mittaamalla aikaa ja katsomalla paljonko menee mehua akkuun takaisin.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Max lentoaika
« Vastaus #31 : 22 Heinäkuu, 2009, 20:54:31 »
Lainaus
Eli laskeeko jännite siis vain kuormitettuna?
Ei. Lepojännite kertoo varsin tarkasti missä kohtaa akkua mennään. Täynnä 4.2v/kenno ja tyhjäksi tuomitsen kun jännite on noin 3.6-3.7v/kenno.
Tasuriliittimeen kytkettävällä jännitemittarilla vilkaisen lennon lopuksi onko timeri kohdallaan ja ennen lentoa varmistan etten ole ottanut tyhjää akkua syystä tai toisesta. Mutta timerin mukaan lennän.
 

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
3310 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2010, 08:37:37
kirjoittanut seppomikael
15 Vastauksia
5529 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Elokuu, 2010, 21:36:45
kirjoittanut Mikka
9 Vastauksia
6008 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Syyskuu, 2011, 23:12:19
kirjoittanut Sammy
0 Vastauksia
2535 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Helmikuu, 2014, 13:50:40
kirjoittanut rotomoto
36 Vastauksia
12129 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Maaliskuu, 2014, 12:05:49
kirjoittanut ovt