Kirjoittaja Aihe: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode  (Luettu 36091 kertaa)

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #25 : 11 Helmikuu, 2015, 14:13:39 »
Ja edelleen kun puhutaan näistä kanavista jotka on siis täysin hepreaa mulle vieläkin,
Niin jos tuo mun liittämä kuva nyt näkyy niin mulla tuossa CH7 kohdassa on simple mode...
Selittäkää mulle mikä on Channel7?
Olen ihan vitun tyhmä... Enkä tajua!

Onko se mulla ohjaimessa jonkun napin takana kenties kytkettävissä päälle vai
mikä juttu toi channel 7 on?

Mä en vaan v*ttu tajua! :D

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #26 : 11 Helmikuu, 2015, 14:55:40 »
Koitetaanpas selventää. Tämä nyt on sinänsä RC-puolen perushuttua, mutta radio-ohjaimesi kohdalla kun puhutaan kanavista, tarkoitetaan kuinka montaa eri liikettä voit käyttää.

En tiedä Devon kanavajärjestystä, mutta esimerkiksi jos sinulla on 7 kanavainen lähetin:

1. kanava = Kaasu
2. kanava = Siiveke/Ail/Roll (Erinimityksiä, sama asia)
3. kanava = Korkeusperäsin/ele/pitch(-||-)
4. kanava =Sivuperäsin/yaw/pan/rudder
5.kanava= Voit laittaa haluamaasi kytkimeen/miksata johonkin
6.kanava = -||-
7. kanava= -||-

Ja niin edelleen, niin paljon kuin sinulla radiolähettimessä kanavia riittää. Niinkuin näät, ensimmäiset 4 kanavaa menee perusohjausliikkeille, elikkä ohjaustikuille. Seuraavat kanavat voit itse määrittää jollekkin kytkimelle, tai miksata johkin muuhun kanavaan.

Sitten taas vastaanottimella kanavat menee vastaavassa järjestyksessä. 1. kanavan piuhoitat kaasulle, 2. siivekeservolle (Tai multien tapauksessa FC:n ail/roll-suunnan ohjaukselle) jne.


Nyt sitten kun sieltä APM:stä (Josta en itse ymmärrä mitään) tarkkailet ja säädät noita kanavia, niin ne tarkoittavat kanssa noita lähettimen kanavia. Sinun pitää vain laittaa sieltä radiosta vaikkapa kanavalle 5 joku tietty kytkin X. Nyt sitten jos olet vastaanottimen ja FC:n välillä johdottanut kanavan 5 vastarilta->kanavaan 5 FC:llä (Siis jos perus PWM) niin sinun pitäisi nähdä liikettä APM:n softassa kyseisen kanavan kohdalla, kun liikutat tuota lähettimessä määrittämääsi vipua X.

Auttoko tämä yhtään?



Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #27 : 11 Helmikuu, 2015, 15:29:37 »
JES! KIITOS Affen!
Juurikin tätä ruohonjuuritason "perushuttua" olen kaivannut... Rautalangasta sai vääntää. Ja saa jatkossakin.
Kun olen täysin aloittelija niin ei mulla ole mitään tietoa mistään vaikka se olisi kuinka perushuttua teille!
Nyt tajusin nuo kanavat, ja olen varmaan viikon yrittänyt tajuta tuota perushuttua mutta ei..

Nyt sain ohjaimesta GEAR vivusta napsauttamalla (1) flightmode 6:n (RTL) aktiiviseksi, (0) on siis flight mode 1 (stabilize).
Mistään muusta namiskasta ei tapahdu mitään.
Voinko ruksata flight mode 1 simple moden tai super simple moden päälle ja jos lennän GEAR switchin ollessa tuossa 0 asennossa
niin asetuksena on silloin Simple mode tai Super simple mode?
Kaiken vähäisen järjen mukaan näin on.
Varmistan vaan...

Ja käyttääkö tuo simple/supersimple mode GPS:ää?
Miten se eroaa IOC:stä? Silleenkö että IOC käyttää GPS:ää ja Simple mode ei?
Simple mode käyttää kompassia?  ::)

Poissa Rollerah

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #28 : 11 Helmikuu, 2015, 17:09:10 »
Jos Simple / Super Simple modea haluaa harjoittelussa käyttää, niin olkaa nyt _ihan_ varmoja siitä, että ymmärrätte mitä oikeastaan ollaan tekemässä. Simplessä siis kopteri liikkuu armauksessa olleen magneettisuunnan perusteella XY-koordinaatistossa riippumatta kopterin nokan suunnasta. Super Simplessä mukaan tulee GPS:n kautta myös kotipiste suhteessa kopteriin, niin että kopteri tulee tikusta vetämällä aina itseä kohti, vaikka se olisikin kotipisteen takana.

Jos ohjaussuunnat menevät ristiin selän taakse lennettäessä normaalitilassa, niin kutsuisin sitä ehkä enemmän pilot erroriksi kuin kopterin sekoamiseksi. Harjoittelu halvoilla pikkuquadeilla on varmaan paras tapa peruslennätyksen hallintaan.

Edit: Sellainen varoituksen sana, että Super simplessä lähellä itseä lennettäessä on todellinen riski siitä, että kopterin GPS tarkkuus ei riitäkään, ja kopteri luulee olevansa toisella puolella sinua kuin todellisuudessa on. Tällöin kopteri luonnollisesti liikkuu myös eri suuntaan kuin olettaisit, ja pahimmillaan hyökkää kimppuusi. Vastaava ongelma tulee siitä, jos lennätyksen aikana erehtyy tanssahtelemaan hieman alkuperäisestä armauspaikasta pois. Super simple on olemassa mielenkiintoisena kuriositeettina ja teknodemona, en uskaltaisi käyttää sitä edes huvin vuoksi, vaikka kopteri muuten hallinnassa pysyykin. Simplestä voi olla alkuun apua, kunhan siihen ei ehdi tottua liikaa.
« Viimeksi muokattu: 11 Helmikuu, 2015, 17:14:25 kirjoittanut Rollerah »

Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #29 : 11 Helmikuu, 2015, 17:23:19 »
Eli irrottakaa se GPS ennen suurempaa tuhoa.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #30 : 11 Helmikuu, 2015, 17:26:28 »
Simplessä siis kopteri liikkuu armauksessa olleen magneettisuunnan perusteella XY-koordinaatistossa riippumatta kopterin nokan suunnasta.

Simplestä voi olla alkuun apua, kunhan siihen ei ehdi tottua liikaa.

Äkkiä ajateltuna tuommosellakin moodilla lentäessä pitäisi ohjain pultata kompassisuuntaan kiinni.   ;D
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #31 : 11 Helmikuu, 2015, 17:40:09 »
mun mielestä voi työntää noi simplet ja supersimplet sinne minne aurinko ei paista. Harjoittelee eka leppiksellä tai muulla samaa kokoluokkaa tai sitten simulla. Sit ku osaa lentää niin isompaa harjoitteleen. Tää maa on kohat täynnä multikoptereita jota porukka ei osaa lentää ollenkaan. Kyl alkaa tuntuu et lupakirjaa pitäis olla ainakin ammattitouhuun ku ei tartte ku rahaa ja voi ruveta vaarantaan ihmisiä(lentään multeilla ilmakuvaa).

Ei mitenkään henkilökohtaista aloittajalle, mut kannattaa opetella perusteet attimodessa=stabilize tai vaikka althld/loiter modessa niin vielä helpottuu.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #32 : 11 Helmikuu, 2015, 18:59:43 »
Noi simplet, supersimplet, ioc ja ties mitkä on tarkoitettu ehkä jos tekis jotain kamera-ajoa multilla. Mutta ei missään nimessä normaaliksi lentotilaksi.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa PetriK

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #33 : 13 Helmikuu, 2015, 12:15:27 »
Edellisiä kompaten, niin jos multin lennättäminen ei ole vielä tuttua hommaa, niin kaikki kalliit hilut irti kopterista ja stabilize modella opettelemaan korkeitaan niin että jonkun kytkimen takana on alt hold tai maksimissaan loiter moodi. Tällöin jos orientaatio hukkuu ilmassa ja paniikki iskee, niin näillä moodeilla voi laittaa "pausen" päälle siksi aikaa että hahmottaa kuinka päin kopteri on. Kokemuksesta kuitenkin sanon että isolla multilla torppeja tulee vääjäämättä alkuunsa harjoitellessa ja satasia kuluu korjauksiin.

Jos haluat minimoida tulevia korjauskuluja, niin n. 20€ nanokopulla harjoittelet 2-3kk sisällä ja kesällä lentelet multilla niin kuin vanha tekijä :)

Tällä itsekkin reenailen harva se päivä näin talvisaikaan, kun ulkona säät on ollu mitä ne on ->  http://www.everbuying.net/product667881.html
HJ450 APM FPV // F550 APM GPS GIMBAL FPV // 9xr

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #34 : 13 Helmikuu, 2015, 18:45:48 »
Edellisiä niinikään kompaten, viime kesänä itselle tuli kauhunhetkiä multikopterin kanssa.

Tein pihapiirissä normaaleja säätöjä/harjoituksia, alt-holdia,  loiteria, rtl, muutamien waypointtien ajoja samalla hakien säätöjä kohdilleen. Yhtäkkiä (kun kytkin stabilizen päälle) kopteri alkoi käyttäytyä aivan  järjettömästi, seurasi jollain logiikalla tikkujen liikettä mutta täysin eri suuntiin kuin ohjasin sitä. Oli lähellä ettei mennyt naapuritalon seinään.  Onneksi tajusin ottaa korkeutta riittävästi, sitä se totteli ja sitten kun tuuli painoi sen pellon päälle niin sain laskettua vehkeen ehjänä alas ???. Sitten MP:stä ja lokista tarkistamaan asetuksia, siellä oli se helvatan Simple tai Supersimple päällä (josta olin lukenut mutta ei kiinnostanut), koskeutusnäyttölaitteell a ilmeisesti tullut hipaistua kyseinen toiminne aktiiviksi. Tuommoista asetusta ei edes huomaa jos lähtee normaalisti liikkeelle perä itseä kohti. :o

Eihän näissä simpleissä ole mitään järkeä, kun kerran laitteita on sisäistänyt ohjaamaan orientaation mukaan niin tämmöiset moodit sotkee pakan täysin. >:(  >:( >:(

HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #35 : 20 Helmikuu, 2015, 13:05:53 »
Niin, sehän on ihan mihin on tottunut. Ja varsinkin jos ei tiedä kyseisen moden olevan päällä niin kai se nyt on outoa.
Mutta joo, olen unohtanut tuon simple moden ym geepeeässät nyt joksikin aikaa kun niissä niitä ihme bugeja on ja
kopterit lentelee minne sattuu.
Manuaalilla harjoiteltu ja ihan kivasti tuota on oppinut lentämään. Tosin pelkästään perä itseäni päin.
Vielä ei hallitse sitä että peilikuvana ohjailisi.
Gimbaalin kun saisi vielä pysymään vaakatasossa. Pienestäkin värinästä kellahtaa ns.lepotilaan eli vasemmalle "kyljelleen" ja siitä hitaasti täristen suoristuu. Tuulisella kelillä varsinkin. Hitaasti lennellen pysyy jotenkin suorassa.

Täytyypä tilata itsekin tuo SYMA X12 kun siinä näyttää olevan samallaiset kontrollit kun x350:ssä.
Ostin kaverilta parilla kympillä clas ohlsonilta ostetun helikopterin mutta siinä hieman erilaiset kontrollit niin ei sillä oikein kunnolla pysty samoja liikkeitä harjotteleen...

Jos joku haluaa omasta Symastaan luopua niin voin ostaa...

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #36 : 20 Helmikuu, 2015, 15:46:31 »
Eikö tuo gimbaali pitäisi olla ilman virtaakin tasapainotettu niin että se pystyy siinä asennossa mihin se käännetään, eikä mene mihinkään "lepotilaan"
 Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #37 : 20 Helmikuu, 2015, 18:30:01 »
Eikö tuo gimbaali pitäisi olla ilman virtaakin tasapainotettu niin että se pystyy siinä asennossa mihin se käännetään, eikä mene mihinkään "lepotilaan"

Juu, kyllä kimbaali+kamera pitää tasapainottaa samalla pietetillä kuin potkuri.

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #38 : 20 Helmikuu, 2015, 22:52:53 »
Jaa no mitenkäs se sitte säädetään pysymään ilman virtoja vaakatasossa? :) Epäilen kyllä...
Kyllä se herää ja suoristuu vasta kun virrat laittaa päälle, kuten myös muissakin youtube videoissa mitä ite oon nähny.
En sitte tiiä onko niilläkin ollu säädöt vituillaan?

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #39 : 21 Helmikuu, 2015, 00:11:21 »
Jaa no mitenkäs se sitte säädetään pysymään ilman virtoja vaakatasossa? :) Epäilen kyllä...
Kyllä se herää ja suoristuu vasta kun virrat laittaa päälle, kuten myös muissakin youtube videoissa mitä ite oon nähny.
En sitte tiiä onko niilläkin ollu säädöt vituillaan?

Ei niitä pyritäkään "pitämään vaakatasossa" vaan siinä asenossa missä ovat.  Päinvastoin voi väittää että voiko tasapainottamaton olla ikinä tasapainossa.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #40 : 21 Helmikuu, 2015, 00:24:43 »
Jaa no mitenkäs se sitte säädetään pysymään ilman virtoja vaakatasossa? :) Epäilen kyllä...

Eihän kukaan ole väittänyt että se olisi vaakatasossa ilma virtoja, vaan että se jää siihen asentoon mihin se käännetään käsin, eli on tasapainotettu.
Sitten kun laitetaan virrat päälle niin se pystyy helposti pitämään itsensa säädetyssä asennossa, kun sen ei tarvi tapella painovoiman kanssa. Epäile vaan...  ???
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #41 : 21 Helmikuu, 2015, 01:15:20 »
no jos se pysyy ilman virtoja siinä asennossa mihin se käännetään käsin, niin miksi se kellahtaa löysänä vasemmalle kun virrat ottaa pois?
Mun gimbaalissa on varmaan jotain vikaa...
Tai sitten en vaan ymmärrä mitä tarkotatte.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #42 : 21 Helmikuu, 2015, 01:40:28 »
miksi se kellahtaa löysänä vasemmalle kun virrat ottaa pois?
Mun gimbaalissa on varmaan jotain vikaa...

niin on: et ole tasapainottanut sitä.

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #43 : 21 Helmikuu, 2015, 01:52:52 »
Niin, mä kysyin jo tossa aiemmin että kertokaa miten se sitten tasapainotetaan?
Onko tietoa?

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #44 : 21 Helmikuu, 2015, 02:22:10 »
Ei ole. Laitat kameran niin, että se on siinä tasapainossa. Kameran massakeskpisten pitää ola siinä kummankin akselin suhteen tasapainossa. Joko kameraa siirtämällä, tai massaa. On tietysti huonoin vaihtoehto lisätä massaa, mutta on nähty esim. teipattuja kolikoita.

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #45 : 21 Helmikuu, 2015, 02:34:19 »
haha... justjoo.

tossakin näköjään jotain vikaa gimbaalissa kun katsot videota noin minuutin kohdalta eteenpäin.
Opettelis tuokin tasapainottamaan gimbaalinsa ennenku rupee videoita tekee :)

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #46 : 21 Helmikuu, 2015, 02:43:21 »
haha... justjoo.

tossakin näköjään jotain vikaa gimbaalissa kun katsot videota noin minuutin kohdalta eteenpäin.
Opettelis tuokin tasapainottamaan gimbaalinsa ennenku rupee videoita tekee :)

Pahus, multa jäi huomaamatta se löpsähtäminen, sanotko missä kohtaa videota se kamera väsähtää?

Mutta ihan totta, ei sun tarvi ketään uskoa, anna mennä vaan mainosvideoiden tahdissa, hevi päälle vaan ;-)

Googleen vaikka termejä" gimbal manual balance" tms. Yksi videe jossa kameraa tasapainotetaan on heti tuollainen, ja kyllä: pätee "valmiiseenkin" pas..laitteeseen


« Viimeksi muokattu: 21 Helmikuu, 2015, 02:52:58 kirjoittanut oskuk »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2234 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Kesäkuu, 2009, 20:43:27
kirjoittanut Mikka
4 Vastauksia
3760 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Syyskuu, 2009, 21:27:27
kirjoittanut ija
4 Vastauksia
3864 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Tammikuu, 2013, 20:00:07
kirjoittanut jekuusi
4 Vastauksia
5015 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Helmikuu, 2013, 10:54:14
kirjoittanut Cadvision
49 Vastauksia
25149 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2015, 20:56:59
kirjoittanut Raimund