Kirjoittaja Aihe: Comanchen viritystä  (Luettu 40782 kertaa)

Hannu

  • Vieras
Comanchen viritystä
« : 17 Lokakuu, 2008, 09:33:14 »
Tilasin Comancheen alumiinisen swashplaten ja Xtreme productionin SE180 -moottorit. Swashplate oli mitoiltaan hieman erilainen, joten jouduin säätämään servojen vipuja ja toisen servon vääntövartta yhden pykälän. Elektroniikkayksikön protortional-säätöä piti myös hieman lisätä. Kaikkien säätöjen jälkeen kone on vakaampi kuin koskaan, tiedä sitten onko se alumiiniswashin vai säätöjen ansiota. Uusien moottorien suurin etu minulla on akun keston piteneminen 5 minuutista 8,5 minuuttiin. Tehosta en osaa sanoa, minun taidoilla ei paljoa lennetä urku auki vakiokoneillakaan, mutta ainakin väittävät noita tehokkaammiksi kuin vakiomoottorit. Kaiken kaikkiaan suositeltava viritys Eskyn koaksiaalikopterin omistajille. Moottorit maksoivat noin 30 E ja swash kympin.

SE180-moottorien virrankulutus on sen verran pienempi, että akku loppuu yllättäen. Vakiomoottoreilla kopterin elekroniikkayksikkö varoitti näyttämällä punaista lediä, kun antoi leijutuksessa vähän kaasua, mutta nyt punainen syttyy vasta kun akku on melkein tyhjä. Täytyy alkaa käyttää kelloa. Mikä on alin jännite johon LiPo-akun saisi purkaa?

Tilasin myös pidennetyn sisäakselin, mutta en asentanut sitä vielä. Mietin vain mitä stabilisaattorin kiinteä kiinnitys tekee torpeissa. Nyt se irtoaa, ja säästää yleensä itsensä ja koneen vahingoilta. Tuo violetiksi eloksoitu alumiiniswashplate on sen verran tyylikäs, että hieman harmittaa kun en tilannut koko alumiiniosasarjaa. Toisaalta olen käsittänyt, että alumiinilavanpitimet ovat lähinnä kosmeettinen parannus, jolla ei ole vaikutusta lento-ominaisuuksiin.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #1 : 17 Lokakuu, 2008, 10:37:01 »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Hannu

  • Vieras
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #2 : 17 Lokakuu, 2008, 12:11:00 »
Ja tässä lisää tietoa LiPO-akuista (mm. lataus- ja purkukäyriä):


Näköjään kun purkaa kuormittamattoman jännitteen johonkin 3,6-3,7 volttiin, tulee käytettyä 80-90 % akun kapasiteetista, mikä pitää akun iän kohtuullisena.

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #3 : 17 Lokakuu, 2008, 15:03:09 »
Toisaalta olen käsittänyt, että alumiinilavanpitimet ovat lähinnä kosmeettinen parannus, jolla ei ole vaikutusta lento-ominaisuuksiin.

Kyllä lavoista tulee tukevammat aluilla.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa -DaMulQ-

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • -GG-
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #4 : 17 Lokakuu, 2008, 19:41:55 »
Varsinkin alapäähän kannattaa hommata aluset kiinnikkeet, vähentää lapojen yhteenosumista.

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #5 : 17 Lokakuu, 2008, 19:57:49 »
...ja pistä vaan se pidempi akseli kiinni, sen stabbarin voi ihan käsipelillä oikaista jos vääntyy. Se on hyvin ikävää jos se stabbari alkaa lentelemään  itsekseen pois sieltä, kuten aika usein on yhdellä kaverillä käynyt  ;D
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Hannu

  • Vieras
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #6 : 17 Lokakuu, 2008, 23:34:46 »
Joo, kyllä se siltä näyttää, että pikku hiljaa ne osat vaihtuvat alumiinisiksi, jos ei teknisistä niin sitten psykologisista syistä. Mitä eroa on Eskyn kalliimmilla ja economy -alumiiniosilla? Panen sen pitemmän akselin kiinni, kun seuraavaksi avaan kopan. Tilasin John Hobbyltä valkoisia extra hard -lapoja. Ovatko ne mistään kotoisin?

Seuraavaksi sitten pitänee virittää lisää liikettä servoihin, jotta saa kopterin liikkumaan vähän rivakammin ulkona. Sääli vaan, että kiinan poika on katkonut ne servojen vääntövarret niin, että ne pitäisi vaihtaa.

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #7 : 18 Lokakuu, 2008, 02:35:19 »
Joo, kyllä se siltä näyttää, että pikku hiljaa ne osat vaihtuvat alumiinisiksi, jos ei teknisistä niin sitten psykologisista syistä. Mitä eroa on Eskyn kalliimmilla ja economy -alumiiniosilla? Panen sen pitemmän akselin kiinni, kun seuraavaksi avaan kopan. Tilasin John Hobbyltä valkoisia extra hard -lapoja. Ovatko ne mistään kotoisin?

Minulla on käytössä juurikin nuo economy(esky kopio) osat, eikä ole mitään valittamista, esim. alalapojenkiinnikkeissä on vähemmän välystä mitä eskyn omissa aluosissa.

Nuo JH:n lavat ovat tehty pehmeämmästä aineesta mitä eskyn orkkis lavat, joustaa enemmän ja kestää enemmän, tosin joustavuutensa ansiosta lavat saattavat osua toisiinsa, mikä on taas toisaalta huono juttu. Itse olen ollu tyytyväinen noihin lapoihin, ei tarvii joka torpissa olla vaihtamassa/paikkaamassa lapoja  ;D
 
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Hannu

  • Vieras
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #8 : 18 Lokakuu, 2008, 12:26:50 »
Olen nyt jonkun verran lennellyt modernisoidulla kopterilla. Vaihdoin aamulla sen uuden akselinkin. Nopeataajuinen (jakso luokkaa sekunteja) pieniamplitudinen vaeltelu on liki kokonaan poissa, mutta tilalle on tullut hidasjaksoisempi (luokkaa kymmeniä sekunteja) ja laajempi vaeltelu, jota pitää korjata laajemmilla ohjainliikkeillä, ja joka on erityisesti sisällä hankalaa. Tuo pidempi akseli vielä pahensi tilannetta. Mikähän tuollaista voisi aiheuttaa?

Stabilisaattorin linkkivarsi on oikean mittainen ja mekanismin nivelet herkät. Metalliswashplateen liittyvät pallonivelet (sekä servoille että lapoihin) ovat huomattavasti jäykempiä kuin muoviswashilla, mutta kyllä ne silmämääräisesti tarkastellen näyttävät liikkuvan ongelmitta, kun paikallaan kääntelee kallistusta. Voisiko noihin panna jotain voiteluainetta, esim. silikoniöljyä? Linkit siis ovat muovia ja pallot terästä.

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #9 : 18 Lokakuu, 2008, 19:28:24 »
Mulla on crc:n kontaflon nimistä ainetta, mitä olen ruiskinut kaikkiin liikkuviin osiin.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Hannu

  • Vieras
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #10 : 28 Lokakuu, 2008, 14:29:45 »
Panin äsken Comancheen alumiiniset lavanpitimet (ennestään siinä oli alumiiniswash ja pidennetty sisäakseli). Nyt se tekee pituussuunnassa edestakaista liikettä noin 0,5-1 metrin amputudilla (peak to peak) ja puolen hertsin taajuudella. Muuten kopteri pitää nokan samansuuntaisena ja liikkuu minne käsketään. Mikä ihme meni pieleen?

Ylemmässä lavanpitimessä on noin 0,7 millin päittäisvälys. Voiko se selittää ilmiön? Jatketun akselin mukana tuli pari säätöprikkaa, mutta ne ovat olemattoman ohuita.

juhpal

  • Vieras
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #11 : 28 Lokakuu, 2008, 20:07:09 »
Panin äsken Comancheen alumiiniset lavanpitimet (ennestään siinä oli alumiiniswash ja pidennetty sisäakseli). Nyt se tekee pituussuunnassa edestakaista liikettä noin 0,5-1 metrin amputudilla (peak to peak) ja puolen hertsin taajuudella. Muuten kopteri pitää nokan samansuuntaisena ja liikkuu minne käsketään. Mikä ihme meni pieleen?

Ylemmässä lavanpitimessä on noin 0,7 millin päittäisvälys. Voiko se selittää ilmiön? Jatketun akselin mukana tuli pari säätöprikkaa, mutta ne ovat olemattoman ohuita.

Tjaa, mulla Laama V3:ssa on vähän samantyylistä: lievä vessanpönttöefekti eli kiertää pientä ympyrää, vaikka onkin muuten ihan OK vakaa. Käytössä minulla myös pidempi sisäakseli (käytännössä estää kaikki lapojen yhteenosumiset lavoista ja lavanpitimistä riippumatta). Olen epäillyt, että useista torppailuista olisi ulompi akaseli mennyt kieroksi? Tiedä sitten, itsellä uusi ulompi akseli odottaa vaihtoa, sitten näkee.

Poissa -DaMulQ-

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • -GG-
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #12 : 28 Lokakuu, 2008, 20:14:09 »
Mistäs noita pitempiä sisäakseleita saa, tarttis varmaan itekkin koittaa sitä, pakkaa nuo lavat paukkumaan jatkuvasti yhteen.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #13 : 28 Lokakuu, 2008, 20:36:05 »
Rauhallisempaa 3D:tä ?  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

juhpal

  • Vieras
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #14 : 28 Lokakuu, 2008, 20:41:22 »
Mistäs noita pitempiä sisäakseleita saa, tarttis varmaan itekkin koittaa sitä, pakkaa nuo lavat paukkumaan jatkuvasti yhteen.

Oli itsekin aikanaan aika hankala löytää paikkaa Euroopasta, mutta jos et siis halua kaukomailta tilata, niin:

http://aerotronic.nl/en/upgrades-74/all-coaxials-95/extended-alu-inner-shaft-464.html

Tuli nätisti osat perille, kun viimeksi tilasin. Bonuksena hollannin 19% ALV, joka on pienempi kuin Suomessa. Tietysti kaukomailta saattaa saada halvemmalla, mutta käyttämissäni JohnHobbyssä tai Hobbycityssä ei ainakaan ole.

Poissa -DaMulQ-

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • -GG-
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #15 : 28 Lokakuu, 2008, 21:50:09 »
Mites, tuleeko siinä akselin mukana joku holkki vai miten saa sen yläpään laakerin pysymään paikoillaan?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #16 : 29 Lokakuu, 2008, 05:10:35 »
Mistäs noita pitempiä sisäakseleita saa, tarttis varmaan itekkin koittaa sitä, pakkaa nuo lavat paukkumaan jatkuvasti yhteen.

Oli itsekin aikanaan aika hankala löytää paikkaa Euroopasta, mutta jos et siis halua kaukomailta tilata, niin:

http://aerotronic.nl/en/upgrades-74/all-coaxials-95/extended-alu-inner-shaft-464.html

Tuli nätisti osat perille, kun viimeksi tilasin. Bonuksena hollannin 19% ALV, joka on pienempi kuin Suomessa. Tietysti kaukomailta saattaa saada halvemmalla, mutta käyttämissäni JohnHobbyssä tai Hobbycityssä ei ainakaan ole.

Jos tilaa EU:n ulkopuolelta alv on 22%, esim kiinasta... hyvällä säkällä ei jää tulliin jos ei kummosia tilaa..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa -DaMulQ-

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • -GG-
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #17 : 30 Lokakuu, 2008, 22:54:34 »
Noniin, nyt tuli laitettua pidempi sisäakseli, hintaan 7,5 snt  ;D Ostin kouluelektroniikasta tavallista 2x300mm akselia ja tehtiin kallion kanssa siittä. Aika hurjan näköistä menoa oli tuolla 300mm akselilla, normihan on 125  8) 150 mm ne akselit sitten tehtiin ja laitettii vanhasta ulommasta akselista jatkoa sen verran että sai välykset pois. Nyt lentää paremmin kuin koskaan, pysyy paikallaa ja vaikka olen servoarmeista siirtänyt linkit pykälää ulommas, voi täydestä vauhdista lyödä pakin päälle eikä ole lähelläkään lavat toisiinsa osumista :) Kuvia ja pieni videokin sillä 300mm akselin kanssa lentelystä ilmestynee tänään tai huomenna My fleetin puolelle :)

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #18 : 30 Lokakuu, 2008, 23:18:51 »
Pari kuvaa damulqun Laamasta:
http://www.skeezu.net/~janik/kopteri/damulq_lama.jpg
http://www.skeezu.net/~janik/kopteri/damulqu_lama2.jpg

MyFleetistä voi myös vilkaista grauperin kuvaa/videota  ;D
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa -DaMulQ-

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • -GG-
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #19 : 31 Lokakuu, 2008, 19:23:52 »
Onpas kamera tarkentanu hyvin tossa ekassa kuvassa  ;D ;D

Hannu

  • Vieras
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #20 : 31 Lokakuu, 2008, 21:38:02 »
Hurja viritys. Mutta hyvä vinkki tuo, pitää tilata muutama tuollainen akseli väntymisen varalta, kun kerran noissa alumiiniosissa saa vaihdettua sen pään.

Purin ja kokosin oman Comanchen, tällä kertaa alumiiniosasarjan mukana tulleella sisäakselilla. Panin myös (sikamaisen kallista) "teflonkuivavoiteluainett a" jäykkiin niveliin. Nyt se on selvästi parempi: hieman se vaappuu vielä mutta kyllä sillä ihan hyvin oviaukoista pääsee. Vaimon käsiin en uskalla konetta enää antaa, täytyy hankkia sille oma. Ei viitsisi niitä muoviosiakaan takaisin panna, esteettisistä syistä.

Ihme ainetta nuo valkoiset lavat. Liekö Tsang Tsung sekoittanut hardin ja softin, ne ovat niin pehmeitä, että taipuvat plastisesti normaalilennossa. Kestäviä ne kyllä ovat, niillä tuntuu voivan koheltaa aivan rauhassa, silppu lentää huonekaluista ja ovenkarmeista, mutta lapoihin tulee pikkunaarmuja. Yhtään en ole saanut vielä rikki.

Aiheen sivusta: olen huomannut myös mielenkiintoisen sähköisen ilmiön. Yhdessä kohdassa melko keskellä erästä huonetta yhteys pätkii usein murto-osasekunniksi (etäisyys lähettimeen on noin 1,5 m). En voi käsittää miksi, lähistöllä ei pitäisi olla mitään häiritseviä sähkölaitteita. Missään muualla, sisällä tai ulkona, en ole havainnut varmaa radiohäiriötä.

Hannu

  • Vieras
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #21 : 11 Marraskuu, 2008, 13:56:05 »
Olen tässä säädellyt ja ihmetellyt Comanchea, mutta se vain niskuroi, tavalla tai toisella. Sitten tein radikaalin teon, vaihdoin sen koko sisäakseli-stabilisaattori-virityksen alkuperäisiin muoviosiin. Johan alkoi kopteri toimia. Jos nyt hieman liioitellaan, kopterin voi jättää keskelle huonetta leijumaan siksi aikaa kun pilotti käy kusella. Swash ja alalavanpitimet ovat siis alumiinisia. Ovathan ne muoviosta rumia, mutta kopteri saa olla nyt toistaiseksi tuossa jamassa, ennen kuin keksin jotain juonia stabiloinnin varalle. Olen siis kokeillut sitä metalliosasarjan sisäakselia, pidennettyä, eri akseleita, prikkoja lavanpitimien ja lavan välissä, ilman prikkoja ja vaikka mitä. Eipä saisi muovihelistimiä aina morkata.

Poissa -DaMulQ-

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • -GG-
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #22 : 11 Marraskuu, 2008, 19:15:34 »
Mulla oli pitkään samaa ongelmaa ettei lentänyt hyvin jos oli yläpäässäkin aluosat. Itsestään kyllä poistui tuo ongelma ajanmittaan. Nyt on Alu swash ja se härpäke mikä tulee akseliin kiinni, muoviset alalapojen kiinnikkeet, alu yläkiinnikkeet ja 25mm jatkettu akseli. Lentää ihan sairaan hyvin  8) Tosin on paino tippunu/siirtyny, eipä paljon canopyä tai takaosaa ole mun kopussa :D

Hannu

  • Vieras
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #23 : 12 Marraskuu, 2008, 18:48:14 »
Olisi hauska tietää, mistä kaikki ihmeelliset ilmiöt johtuvat. Minulla kopteri parani kerran huomattavasti, kun vaimo torppasi sen täydellä kaasulla kattoon, ja siitä kaapin kulman kautta lattiaan. Vaihdoin lavat ja epästabiilius oli tiessään. Suhtaudun kuitenkin sen verran pessimistisesti tuon menetelmän toistettavuuteen, että yritän säätää kopterit itse vaikeammilla menetelmillä.   :)

Täytyykin ensi tilassa hommata tuota akselia ja panna pari senttiä ekstraa. Onkohan se tarpeeksi jäykkää, jos vain sorvaisi ylälaakerin kohdalle pienen alumiiniholkin ja liimaisi sen akseliin, ja se olisi pari senttiä itsensä varassa. Täytyy kokeilla, tuskin se sen enempää heittää kuin ala-akselin jatko. Tosin nyt kopteri lentää niin hyvin, että hieman arveluttaa alkaa ehjää korjaamaan.

Poissa -DaMulQ-

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • -GG-
Vs: Comanchen viritystä
« Vastaus #24 : 12 Marraskuu, 2008, 21:28:14 »
Ei turhaan kannatakkaa korjata, minulla oli vähän pakkotilanne kun halusin mennä sisällä lujaa mutta aina paukkui lavat yhteen nii oli keksittävä jtn. Nyt tosiaan on sservoista siirretty linkkejä keskimmäisiin reikiin ja voi mennä täysillä joka suunttaan ilman pelkoa että lavat ottaisi yhteen  :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
5358 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2008, 13:00:27
kirjoittanut Hannu
42 Vastauksia
20848 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Marraskuu, 2012, 15:53:43
kirjoittanut heikkit
3 Vastauksia
4039 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2014, 09:45:43
kirjoittanut mikek