Kirjoittaja Aihe: KOPTERI TREX600N (LIMITED EDITION) TIETOA-VINKKEJÄ & MURHEITA:)  (Luettu 126883 kertaa)

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #25 : 08 Joulukuu, 2009, 08:14:10 »
Eipä ole, minä laition ruuvilukitetta samalla kun kiristin peräkasetin ruuvin siihen peräputken ja perän väliin.

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #26 : 08 Joulukuu, 2009, 08:19:57 »
Kokemuksesta voin sanoa, että irtoaa kesken lennon tosi herkästi jos on kova pironopeus, vaikka olisi kiristetty kuinka tiukkaan tahansa. Suosittelen ylimääräistä ruuvivarmistusta M3 ruuvilla.

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #27 : 08 Joulukuu, 2009, 08:25:40 »
 :)Joo minä ajattelin kans et kyllä kannattaa laittaa ruuvi :).  Onse kyl hyvä et on tämmönen palsta olemassa ajattelin tossa et turhaan tänne tähän aikaan kirjoittelee mitään kun kaikki nukkuu tai on töis ;D ;D
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #28 : 08 Joulukuu, 2009, 09:58:44 »
Kokemuksesta voin sanoa, että irtoaa kesken lennon tosi herkästi jos on kova pironopeus, vaikka olisi kiristetty kuinka tiukkaan tahansa. Suosittelen ylimääräistä ruuvivarmistusta M3 ruuvilla.
Ja voi muuten lähteä ihan pirottelemattakin. Minulta pullahti 500 ESP:stä peräputki ulos kesken ihan tavallisen ylösalaisin-leijuttelun. Sitä ennen jokusen kymmentä akkua tavallista sporttilentoa ja flippejä sun muuta, mutta ei piroilua. Asiaa auttoi putken ja peräblokin väliin eksynyt TT-asennuslubrikantti. Jostain ihmeestä se sinne oli tiensä löytänyt, vaikka säilytän aina kopteria perä alaspäin...

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #29 : 08 Joulukuu, 2009, 10:22:11 »
Moro :(

En tiedä onko tyhmä kymysys mutta nyt järki ei riittänyt ja täytyy kysyä. Elikkäs kaasun asentaminen elikkä asensin kaasun sillei että tikku ja trimmi nollassa ja läppä kiinni ja yläpään sillei että ei pindaa mutta sitten kun kaasu tikku on noin puolessa välissä niin kaasu on kokonaan auki pitääkö käyriä säätää niin että kun tikku ylhäällä niin läppäkin on auki vasta sillon?.
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #30 : 08 Joulukuu, 2009, 11:19:56 »
Moro :(

En tiedä onko tyhmä kymysys mutta nyt järki ei riittänyt ja täytyy kysyä. Elikkäs kaasun asentaminen elikkä asensin kaasun sillei että tikku ja trimmi nollassa ja läppä kiinni ja yläpään sillei että ei pindaa mutta sitten kun kaasu tikku on noin puolessa välissä niin kaasu on kokonaan auki pitääkö käyriä säätää niin että kun tikku ylhäällä niin läppäkin on auki vasta sillon?.

Toisin sanoen tikun puolessa välissä revit moottorista kaiken mitä tarjolla on?
Riittää ainakin kierrokset leijuntaan ja vastaa reippaasti.

Normimoodilla/leijutustilassa et varmastikaan tarvitse koko moottorin antamaa tehoa, vaan vähempi riittää ja tarjoaa samalla rauhallisemman käyttäytymisen.


Oletko kurkannut kopteriopasta?
Löydät sen wikistä: http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=kopteriopas


Tässä lainaus normimoden kaasusäädöistä (sivut 36-37)
Lainaus
Kaasukäyrä
Aloitetaan leijuntatilan kaasukäyrän rakentamisesta. Kaasun trimmin tulisi olla keskellä edellisten
asetusten jäljiltä. Asetetaan radion vasen tikku ihan ala-asentoon. Tikku-alhaalla ja trimmi keskellä
kaasun pitäisi olla ihan hivenen auki. Kytkimen ei kuulu vielä ottaa tässä tilassa kiinni moottorin
käydessä. Trimmi alas vedettynä moottorin tulee sammua ja kaasun täysin sulkeutua. Trimmi ihan
ylös asetettuna tulee kytkin ottaa kiinni jo ja roottorin pyöriä.
38
vasen tikku keskellä tulee kaasun olla noin puoliksi auki vähän kopterin moottorista riippuen. Vasen
tikku ihan ylhäällä tulee kaasun olla noin 70% auki. Leijunnassa ei siis tarvita täysiä tehoja lentoon.
Kaasun tulisi tikun ala-asennosta aueta melko nopeasti noin 40% alueella jotta roottori saa
tarvittavat leijunta kierrokset hyvissä ajoin ennen ilmaan nousua. Laskeutuminen helpottuu myös
merkittävästi kun kaasu ei putoa pois kovin aikaisin vasenta tikkua laskettaessa alas. Alla on käyrä
esitys joka kuvaa leijunnan kaasukäyrää jolla on hyvä lähteä liikkeelle. Se on vain suuntaa antava ja
kaasukäyrä tulee aina tehdä tarkemmin ensimmäisten lentojen yhteydessä kopteri ja
moottorikohtaisesti. Käyrässä on 5 kohtaa x-akselilla, vasemmassa reunassa on vasen tikku alhaalla,
keskellä vasen tikku keskellä ja oikealla vasentikku ihan edessä.
Alla on kuvattu esimerkit kaasukäyristä polttomoottorikoptereill e sekä sähkömoottorikoptereille
joissa ei nopeudensäätimessä ole governor toimintoa. Mikäli käytössäsi on sähkömoottorilla
toimiva kopteri sekä governornopeudensäädin, selviät tällöin kaasukäyrän tekemisestä
huomattavasti helpommalla. Tuolloin kaikki kaasutikun kohdat saavat saman arvon, esimerkiksi
leijunnassa 70% ja taitolentotilassa 90%. Usein näissä säätimissä on softstart toiminto, eli moottori
lähtee hitaasti liikkeelle vaikka sille syötettäisiin radiolla kaasua heti paljon. Tästä syystä on
tavallista, että governorsäätimen omaavan kopterin leijuntatilassa on myös täysin suora kaasukäyrä,
kun moottorin halutaan olevan pysähdyksissä, pidetään hold-kytkin kytkettynä. Hold kytkimen
vapauttaminen käynnistää moottorin.

Laitetaan nyt vielä tuo käppyrä esille lapakäpppyrän kera
« Viimeksi muokattu: 08 Joulukuu, 2009, 11:24:08 kirjoittanut Sammy »
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #31 : 08 Joulukuu, 2009, 11:25:35 »
Linkeille hakea sopiva paikka, ja radiosta ääripäät kohdalleen.
Jos ymmärsin oikein. tikku alhaalla on kurkki kiinni tikkukeskellä ei saa urkua täysin auki?
Mutta joka tapauksessa sopiva kohta pitäisi löytyä linkin pituutta muuttelemalla ja traveladjustilla pelaamalla
« Viimeksi muokattu: 08 Joulukuu, 2009, 11:27:28 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #32 : 09 Joulukuu, 2009, 14:02:23 »
Muutama uus kuva :)
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #33 : 09 Joulukuu, 2009, 15:07:41 »
Kiitos muuten Vispilälle hyvästä teippi vinkistä perän linkki tangon kannakkeen kiinnityksestä kyllä meinaan pysyy ja helposti säädettävissä sain toisen vahingossa niinki tiukkaan että pamahti poikki ;D ja kaikille muillekkin kiitokset hyvistä vinkeistä ja ohjeista. :)
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #34 : 09 Joulukuu, 2009, 21:34:50 »
Lainaus
Kiitos muuten Vispilälle hyvästä teippi vinkistä perän linkki tangon kannakkeen kiinnityksestä

Hyvä että toimii, ilo on meikän puolella  :)


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #35 : 18 Joulukuu, 2009, 11:09:18 »
 :)Onse kyl iso peli täytyy myöntää olkkarin pöytäkin näytti pieneltä kun rexin siihen nosti. ;D
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #36 : 18 Joulukuu, 2009, 11:29:09 »
Aiemmin oli kirjoitettu normimoden ja idle1-moden kaasu- ja lapakulmakäppyröiden yhteensovittamisesta. Onko sellainen edes tarpeen, vai miten tuo homma olisi hyvä hoitaa, ettei kopteri hyppäisi hirveästi, kun vaihtaa normimodelta idle1:een ja päinvastoin, ettei pudota korkeutta? Futaboissa taitaa löytyä myös jokin delay-asetus, eli napin naksautuksen jälkeen moden saa kai vaihtumaan viiveellä, en ole kyllä kokeilut.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #37 : 18 Joulukuu, 2009, 12:06:38 »
Itse ajattelin laittaa ainakin lapakulma käyrät normin ja idle modessa yläpäät samoiksi ja kaasut kans tai kaasu eikai ole niin tarkka kun lapakulma arvo niin sitten ei pitäisi ainakaan  pompata jos ne on samat. Mut sillei ne pitäis laittaa omasta mielestä ettei kone pomppaa kun tekee vaihdon. Ite en ole kans perehtynyt tohon delay hommaan kun muutenkin saa vähän miettiä noita käyriä kun ittellä on toi 7 pisteinen käyrä tos futten 10cp:ssä ja se on jotenkin omituinen. Mut toivottavasti joku kertoo paremmin joka tietää enemmän asioista itse olen noin ajatellu ton homman :)
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #38 : 18 Joulukuu, 2009, 12:17:34 »
Riippuu millainen kierrosero on idlen ja normin välillä että pomppaako.. jos sinne nuppiin tulee 500rpm lisää niin kyllä se voi vähän pompata ja esim jos normi modessa on ~5astetta keskitikulla ja idlellä 0 niin kone tippahtaa alaspäin kun kulmia katoaa, jos et tökkää tikkua ylemmäs samalla. Tippumista auttaa tuo kierrosten nousu... en ole tarkemmin tutkinut paljonko mikäkin mihin vaikuttaa... itselläni tipahtaa kone alaspäin, sitä oppii kompensoimaan tikulla sitten.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #39 : 18 Joulukuu, 2009, 12:23:51 »
sitä oppii kompensoimaan tikulla sitten
Näinhän minäkin sitä vähän ajattelin.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #40 : 18 Joulukuu, 2009, 12:42:28 »
Jos se delay toiminto löytyy niin kannattaa tutustua sen toimintaan ja ottaa käyttöön. Sillä saa normista idlelle muutoksen tapahtumaan rauhallisesti niin että kaasu lisääntyy tietyllä vauhdilla samoin kuin lapakulmatkin. Ei siten rasita autorotaatiolaakeria niin kuin nopeat nykäisevät muutokset. Samoin rattaat tykkää...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #41 : 19 Joulukuu, 2009, 13:44:05 »
On muuten kätevä toi delay homma ja yksinkertainen kun mikä laitat vaan halutun prosentin ja se on siinä.  Eilen katoin ensimmäistä kertaa sen delay valikon taakse ja rupesin testaileen pöydällä  kyl täytyy ottaa heti käyttöön se kun kopteri on valmis. :)
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Zappo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #42 : 19 Joulukuu, 2009, 17:34:48 »
Minäkin kokeilin tuota delaytä, prosenttejä laitoin molempiin pitchiin ja throttleen 10%.
Tuntui aika mukavalta kun tuossa päivällä kokeilin akullisen, ei tipahtanut tai pompannut niin äkkiä kun vaihtoi modea.

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #43 : 19 Joulukuu, 2009, 17:57:58 »
Joo on kyll kätevä. Tuo hyvin lisä ominaisuuksia kaasu ja lapakulma käyriin voi olla hyvinki erilaiset käyrät ja ei pomppaa niin rajusti jos on hirveet heitot  käyrien ylpäässä niin mitä enemmän lisäilee  prosentteja niin sitä pehmeempi vaihdosta tulee ainakin mitä itse olen ymmärtäny.
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #44 : 20 Joulukuu, 2009, 20:52:08 »
Tuli tommonen viriteltyä ajankuluks limittediin :).


TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #45 : 20 Joulukuu, 2009, 21:03:54 »
Fiksun näköinen, mistä tuo jousi on varastettu? ^^
Itsekkin tässä olen miettinyt, jostain mustekynästä ottaa ?  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #46 : 20 Joulukuu, 2009, 21:11:38 »
Ostin alingin lapakulma mittarin ja ihmettelin ompas pirun jäykkä peli käyttää niin sie oli kaksi jousta ja siitä tuli sitten mieleen että perhana otetaan toinen jousi pois niin tuli miellyttävä ja toisesta rakentelin sitten ton kaasu härpäkkeen ja oli kun tehty just tohon käyttöön juuri oikean mittainen jousi.
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #47 : 20 Joulukuu, 2009, 22:10:59 »
Siinä on vähän tarkempi kuva viritelmästä :)
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa simo-87

  • Pro torppari
  • ****
    • minun kotisivut
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #48 : 22 Joulukuu, 2009, 15:40:24 »
Morjes

oliskos toi 20% Morgan Cool Power-polttoaine  ihan käyvää tavaraa alkajaisiks tolle os50:seen

Jos toi on hyvää niin kantsii varmaan atala rc:stä ostella sitä 49€ gallona vaikka helsingin suunnalla saa alle neljän kympin mut postikulut on taas niin isot ettei kannata sieltä tilailla kun itse olen toijalan suunnalla ja ideaparkki on kiven heiton päässä.
TREX-600N LIMITED EDITION /ds610/ds620+align gp750/os50+outrage
HK-450/hitec hs-55/futaba 401+s9257/scorpion

www.kopterit.nettisivu.o rg

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: TREX600N (LIMITED EDITION)
« Vastaus #49 : 22 Joulukuu, 2009, 16:49:41 »
Morjes

oliskos toi 20% Morgan Cool Power-polttoaine  ihan käyvää tavaraa alkajaisiks tolle os50:seen

Jos toi on hyvää niin kantsii varmaan atala rc:stä ostella sitä 49€ gallona vaikka helsingin suunnalla saa alle neljän kympin mut postikulut on taas niin isot ettei kannata sieltä tilailla kun itse olen toijalan suunnalla ja ideaparkki on kiven heiton päässä.
Toi on tosi hyvää jos on Heli fuilia olen ajanu kauan jo samalla melko samaa kun toi koikkiksen kotipolttonen.  8)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2215 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Toukokuu, 2009, 19:10:54
kirjoittanut jpietari
10 Vastauksia
4188 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Maaliskuu, 2012, 21:55:10
kirjoittanut jekuusi
2 Vastauksia
3740 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Helmikuu, 2013, 19:41:02
kirjoittanut dera
1 Vastauksia
2679 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2015, 18:25:19
kirjoittanut vee73
1 Vastauksia
4711 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Syyskuu, 2018, 20:28:20
kirjoittanut TeroS