Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu) Linkkien pituus?  (Luettu 4088 kertaa)

Karski

  • Vieras
[Ratkaistu) Linkkien pituus?
« : 29 Lokakuu, 2013, 23:27:49 »
Nine Eagles SoloPro 228p. Vaihdoin ylimmät linkit, myös tasapainotankojen, servoista lähteviä en vaihtanut. Koska toinen linkeistä oli eri pituinen, kuin se toinen, laitoin arviolta sen toisen mukaan molemmat. Kysynkin, mistä tietää linkkien alkuperäiset pituudet? Niitä oli korjailtu, joten siksi vaihdoin.
« Viimeksi muokattu: 17 Marraskuu, 2013, 19:49:38 kirjoittanut Karski »

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Linkkien pituus?
« Vastaus #1 : 31 Lokakuu, 2013, 14:03:57 »
Pituuksista en osaa sanoa, mutta symmetrisesti pitäisi olla saman mittaiset.

Karski

  • Vieras
Vs: Linkkien pituus?
« Vastaus #2 : 31 Lokakuu, 2013, 23:25:10 »
Ilmeisesti pakkauksessa tulevat linkit eivät ole automaattisesti säädetty oiken pituiseksi - ainakin minulla oli jopa kolmen millin erot.
Entäs jos täräytän kopterin niin pahasti, ettei kaikkia linkin osia edes löydy, miten sitten mitataan jonkun linkin pituus? Olen yrittänyt googlata, mutta ei niitä missään sanota.
Miten sitten voi itse kasata kopterin - paitsi että silloinhan se tietysti lukee siinä manuaalissa.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Linkkien pituus?
« Vastaus #3 : 01 Marraskuu, 2013, 06:48:03 »
Manuaalissa usein lukee ohjearvot, mutta muuttuvalapakulmaisissa ne lapakulmat itse mitataan ja säädetään linkkejä sen mukaan. Keskitikkuun 0 astetta ja ylös ja alas symmetrisesti yhtä paljon esim +11 ja -11. Onko tuo sun kopteris kiinteä vai muuttuvalapakulmainen?

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Linkkien pituus?
« Vastaus #4 : 01 Marraskuu, 2013, 08:12:52 »
Kiinteillä kulmilla on, eli swashplate ei liiku ylösalas vaan pelkästään kallistelee.

Tuosta seuraa se, että linkkien pituus määräytyy aika täydellisesti...
Servoilta swashille menevät linkit saman pituisiksi ja siten, että kun servoarmit ovat suorassa, on myös swashplate suorassa.
Loput linkit ruuvaillaan sitten aina pareina saman mittaisiksi siten, että kun  swash on suorassa, lapakulmat ovat samat (lavanpitimet "nolla"kulmassa), mikserit (lavanpitimessä olevat kiikut joissa linkit on kiinni) suorassa ja vakautustanko suorassa.
Niinkuin tässä kuvassa.


Niinkuin toeh sanoikin, absoluuttiset pituudet ei yleensä ole tärkeät vaan toiminnallisuus.

Poissa Zack

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • RC-Kopterit Ry #157, RC-Nummela Ry, SIL
Vs: Linkkien pituus?
« Vastaus #5 : 01 Marraskuu, 2013, 10:57:58 »
Ilmeisesti pakkauksessa tulevat linkit eivät ole automaattisesti säädetty oiken pituiseksi - ainakin minulla oli jopa kolmen millin erot.
Entäs jos täräytän kopterin niin pahasti, ettei kaikkia linkin osia edes löydy, miten sitten mitataan jonkun linkin pituus? Olen yrittänyt googlata, mutta ei niitä missään sanota.
Miten sitten voi itse kasata kopterin - paitsi että silloinhan se tietysti lukee siinä manuaalissa.

Tossa edellä jo perussäätöohjeet tulikin (servovarret suoraan/vaakatasoon ja sen jälkeen swash sekä lapakulmat kondikseen),  mutta Nine Eaglesin manuaaleissa ei tosiaan juuri ole ohjeistuksia kopun säätämiseksi ja jos niitä sattuu löytymään, ovat niin pielessä, että kopu tulee satavarmasti alas "ohjeiden" mukaan toimittaessa (esim. 287 ja lapakulmat; tosin 287:n manuskassa poikkeuksellisesti OLI "sinne päin" -tyyppiset linkkien pituudet annettu). Eli noiden vehkeiden kanssa täytyy jo etukäteen tietää miten kopu säädetään, mikä on ristiriidassa sen faktan kanssa, että suurin osa ellei kaikki NE:n kopuista on enemmän tai vähemmän harrastuksen alkuvaiheeseen suunnattuja RTF-malleja. Kyllähän ne kaikki lentää jollain tavalla suoraan paketista otettuna, mutta säädöt ei ole mitenkään optimaaliset.
Beam 600 Avantgarde * Logo 550 SX * Beam 450 SE * Hornet 460 fpv * Solopro 126

Karski

  • Vieras
Vs: Linkkien pituus?
« Vastaus #6 : 02 Marraskuu, 2013, 19:40:18 »
Entäs jos ne servovarret eivät ole suorassa? Minusta näyttää siltä, että oik.puoleinen on jo oletuksena hieman alempana eli kopteri menisi näin koko ajan vasemmalle.
Toisaalta, booreista kun säätää, menee ylitse. Eivätkö nämä jo oletuksena kompensoi takaroottorin aiheuttamaa ilmavirtaa ja siirrä kopteria siksi päinvastaiseen suuntaan? Näin tuo minusta näyttää olevan?
Muuten säätö onnistui ihan hyvin, tasapainoille menevät olivat kyllä ihan väärin eli eivät olleet vaakatasossa - nyt ovat!
Kovasti vain kiitoksia vastaajille!
« Viimeksi muokattu: 02 Marraskuu, 2013, 20:09:17 kirjoittanut Karski »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
12649 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2010, 16:37:24
kirjoittanut Dutchman
19 Vastauksia
9638 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Tammikuu, 2010, 14:42:18
kirjoittanut Trnquill
17 Vastauksia
7513 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Marraskuu, 2010, 20:59:16
kirjoittanut Spin
3 Vastauksia
2483 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Toukokuu, 2010, 08:03:10
kirjoittanut Miika
2 Vastauksia
33361 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Joulukuu, 2014, 10:12:39
kirjoittanut Dutchman