Kirjoittaja Aihe: trex 450 sportin perä servo???  (Luettu 7138 kertaa)

Poissa kopu95

  • Aloitteleva torppari
  • *
trex 450 sportin perä servo???
« : 08 Elokuu, 2010, 21:29:59 »
Sopisko 450 sportin perään hitechin hs55 vai onks liian hidas/pieni?Ite mietin et se on liian hida mutta ajattelin kysyy viä varmistukseks.Tarkotukse na leijutella ja vetää taivaslentoo mut ei mitää stunt tai 3d lentoo.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: trex 450 sportin perä servo???
« Vastaus #1 : 08 Elokuu, 2010, 22:21:34 »
Suosittelen kyllä käyttämään pari lisäkymppiä tähän servoon:

http://www.trex-store.com/ds520-digitaalinen-servo-p-840.html

55 on melko hidas. Huonosti toimiva perä on suurin este opettelussa, ei tuu mitään jos vägää ja heiluu ja muljahtelee. Ei sillä, kyllä sen toimimana saisi, mutta oon koettanut niin monesti huonolla gyro/servo setupilla että kehotan kiertämään mahd. kaukaa. Mutta muutaman kympin lisäpanostus ei ole paljon siitä avusta mitä se toimiva perä tuo. Onko sulla siellä 750 vai 780 gyro?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa kopu95

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: trex 450 sportin perä servo???
« Vastaus #2 : 08 Elokuu, 2010, 22:28:13 »
Itekki kattelin aligin servoja.Mutta mites aligin ds420?sehän tulee meinaa 450 psortin mukana jos ottaa super combon.Ajattelin hs55 siks koska mul on ylimääräsenä sellane mut kyl mää ostan uuden jos ei kannata toi 55.

Poissa kopu95

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: trex 450 sportin perä servo???
« Vastaus #3 : 08 Elokuu, 2010, 22:30:29 »
Oho en lukenu loppuun ennenku vastasin.gyro on 780.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: trex 450 sportin perä servo???
« Vastaus #4 : 08 Elokuu, 2010, 22:38:43 »
Oon testannu Sporttia 420:llä ja 520:llä ja 520 on reilusti parempi mun mielestä. Ongelmat loppu heti kun vaihdettiin servo.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa kopu95

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: trex 450 sportin perä servo???
« Vastaus #5 : 08 Elokuu, 2010, 22:47:22 »
No pitää kai tilata 520 ens viikolla ku tulee rahaa.
Ja kiitos nopeesta ja hyvästä avusta.

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: trex 450 sportin perä servo???
« Vastaus #6 : 08 Elokuu, 2010, 23:22:26 »
Pistä sitten viestiä jos tulee jotain ongelmaa setupin kanssa, niin autellaan lisää. 780:n kanssa kannattaa käyttää sopivan paksua gyroteippiä, esim. Spartanin padeja joita saa esim. Fast Ladiltä. Toi gyro on aika herkkä tärinöiden kanssa, ja gainia ei välttämättä saa tarpeeksi nostettua, jos on liian kiintee asennus. Toimii kyllä normi gyro teipilläkin, tuli todettua.

Mekaanisessa säädössä sit hae sinne perään sopivasti asetuskulmaa, ohje taitaa neuvoo laittaa sliderin keskelle, mut en muista onko se Sportin perä suunniteltu silleen että slideri keskellä on peräs kulmia.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: trex 450 sportin perä servo???
« Vastaus #7 : 09 Elokuu, 2010, 08:26:30 »
Lainaus
Mekaanisessa säädössä sit hae sinne perään sopivasti asetuskulmaa, ohje taitaa neuvoo laittaa sliderin keskelle, mut en muista onko se Sportin perä suunniteltu silleen että slideri keskellä on peräs kulmia.


Itse en saanut perää asettumaan ohjekirjaa noudattaen. Kopteri leijuntaan RATE-moodissa ja siirrät servoa peräputkella tarvittavaan suuntaan. Toki kannattaa lähteä aloittamaan slideri keskiasennossa.

Itselläni oli Sportin perällä Hyperion DS-11GCB, mutta molempien kiinnityskorvakkeiden lohjettua ja uskon mentyä pikaliima korjaukseen vaihtui DS420 pitämään perää. Toimiihan tämäkin mutta pitää "lepo"-asennossa huomattavasti kovempaa meteliä kuin Hyperion.
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: trex 450 sportin perä servo???
« Vastaus #8 : 09 Elokuu, 2010, 09:05:13 »
No ei kai tästä nyt apua ole, mut itellää oli 450 rekkulassa aluksi joku Hitecin Hs-55. Yhtä hidas ku mummo lumessa. Perä ei toiminut ei sitten yhtään. Aina joko karkasi 90-180 astetta lisättäessä reilusti kaasua, ja vägäsi tai valui normi lennossa.

Sitte kyllästyttyäni vaihdoin johonki halpaan kiinanmalliin... Nyt perällä on Ino Labs HGD-201HB.
Tuolla servolla alkoi toimimaan kuin taika iskusta. Tai toimii mielestäni tarpeeksi hyvin, mitä meikäläinen lennättää...

Kuitenkin pääasia: Ei vägää, ei valu, ei karkaile lisättäessä kierroksia, eikä myöskään sekoa flipattaessa.
EDIT: Kaverina tällä servonräppänällä on Futaban GY-401.
« Viimeksi muokattu: 09 Elokuu, 2010, 09:21:48 kirjoittanut Puisto Kemisti »

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: trex 450 sportin perä servo???
« Vastaus #9 : 09 Elokuu, 2010, 10:27:48 »
No ei kai tästä nyt apua ole, mut itellää oli 450 rekkulassa aluksi joku Hitecin Hs-55. Yhtä hidas ku mummo lumessa. Perä ei toiminut ei sitten yhtään. Aina joko karkasi 90-180 astetta lisättäessä reilusti kaasua, ja vägäsi tai valui normi lennossa.

No ei tästäkään apua ole, mutta omassa low budget kiinakloonissa on perällä HXT900...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662

Ei valu, ei vägää, perä heilahtaa sivulle muutaman sentin pitch pumpissa, mutta ehkä gainia lisäämällä saisi säädettyä. Pirosta perä pysähtyy kuin seinään. Gyrona 10€ HK401B.

Ihan kapinamielellä laitoin, kun kaikki sanovat, että ei voi toimia. Sama ison maailman foorumeilla. Ne harvat jotka ovat kokeilleet sanovat, että toimii ja ne jotka eivät sanovat, että ei voi toimia. Luultavasti kuitenkin kannattaa investoida "kunnolliseen" servoon. En toki kehota kaikkia ajelemaan 2€ peräservolla, mutta ihan hyvin tuntuu pelaavan.

Muovi/alu HK450:ssä oli perän kanssa sellainen ongelma, että esim leijutuksessa nykäisi sivulle muutaman sentin silloin tällöin. Epäilin jo servon laatua, mutta syynä oli ilmeisesti staattinen sähkö. joka ei päässyt purkautumaan peräputkesta runkoon. Maadoitin peräputken alumiinirunkoon ja laitoin hiukan silikonia hihnaan, niin oireet katosivat.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: trex 450 sportin perä servo???
« Vastaus #10 : 09 Elokuu, 2010, 11:55:18 »
Nykyään halppis merkeiltäkin on alkanut tulla ok kamaa ja joskus ei oo ideaa ostaa kalliita osia, mut oon säätäny ja koettanu useasti 401b + hxt900 comboa HK450:ssä mutta ei se kyllä erityisen vakuuttava ollut, vaikka lopulta saatiinkin suorassa pitämään. Toki parempi oli ku monet samanhintaiset gyrot mitä on testattu. Ois kiva joskus koettaa tollasta ajan kanssa vaikka 450pro:ssa ja hyvällä servolla.

Testatessa en yrittäny verrata mihinkää high end gyroihi vaan uuden harrastajan näkökulmasta koneen ensilennolla, piti koetella paljon eri juttuja että sai toimimaan tyydyttävästi, mikä on pikkasen vaikeeta jos osaa just ja just leijuutella. On tarkempia säätöjen kanssa joten kokeneemman säätöapu on suositeltavaa.. Toki kalliitkin gyrot vaatii säätöä mut ne on enemmän plug and play tyyppisiä, helpompi saada toimimaan suoraan paketista, helpottaa kummasti jos ei oo mitään aijempaa kokemusta.

Onko porukalla toiminu ne hxt:t miten luotettavasti? Meillä hajos kolme niitä putkeen 450 kopterissa, joten ei hirveen hyvää kuvaa oo kieltämättä tullu. Lennokissa toimi hyvin. Hajoomisia lukuunottamatta vaikuttivat hyviltä tarkkuuden puolesta.  

Ja fakta vaan on se että mitä paremmin toimii niin sen kivempi opetella, ongelmia tulee yleensä ihan riittämiin siellä pilotin päässä varsinkin aloitellessa : ). Musta 50e ei oo mikään kauheen paha hinta peräservosta, varsinkin jos kopteri itse tulee lentokunnossa maksaa yli 500.

Tottahan se on että monet teilaa vehkeitä ennakkoluulojen perusteella, mutta ois kiva toisaalta tietää kuinka moni halppis gyrojen kehujista on koettanu oikeesti hyvää setuppia joka on vielä hyvin säädettykkin. Kaikki on suhteellista, jotkut hyväksi kehutut tavarat osoittautuu ei niin hyväksi kun tulee uusia vertailukohtia. Ja toisinpäin, joku kallis tuote voikin olla yliarvostettu ja ylihintainen.

lisäys: Ja jos sanotaan että perä toimii todella hyvin, niin mitä se sit loppujen lopuks tarkottaa. Ajottelijalle se tarkottaa että perä ei lähe pyöriin kun koneen nostaa ilmaan, kokeneemmalle sitä että pitää taivaalla hyvin eikä muljahda kun flippaa, ja prolle sitä että koneen voi tuoda kylki edellä pirottaen sadasta metsistä ilman että pironopeus muuttu yhtään. En oo vielä saanu yhtään gyroa  säädettyä vastaamaan tuota viimesintä kriteeriä joten kaipa mikään perä ei toimi todella hyvin. Paitsi Tareqin koneissa : D
« Viimeksi muokattu: 09 Elokuu, 2010, 12:09:02 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: trex 450 sportin perä servo???
« Vastaus #11 : 09 Elokuu, 2010, 13:21:17 »

lisäys: Ja jos sanotaan että perä toimii todella hyvin, niin mitä se sit loppujen lopuks tarkottaa. Ajottelijalle se tarkottaa että perä ei lähe pyöriin kun koneen nostaa ilmaan, kokeneemmalle sitä että pitää taivaalla hyvin eikä muljahda kun flippaa, ja prolle sitä että koneen voi tuoda kylki edellä pirottaen sadasta metsistä ilman että pironopeus muuttu yhtään. En oo vielä saanu yhtään gyroa  säädettyä vastaamaan tuota viimesintä kriteeriä joten kaipa mikään perä ei toimi todella hyvin. Paitsi Tareqin koneissa : D

No ei tuolla meikäläisen kokoonpanolla MM-kisoja voitettaisi. Jos nyt taivaslentoa, silmukoita, pystykäännöksiä vaakakierteitä ym perusjuttuja onnistuisi ongelmitta tehdä. Ehkä jopa selällään leijuttelua. Toisinsanoen sellaista sulavan ja luonnollisen näköistä liikehdintää. Mihinkään adhd-vemputukseen ei suuria himoja ainakaan vielä ole.
« Viimeksi muokattu: 09 Elokuu, 2010, 13:25:33 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: trex 450 sportin perä servo???
« Vastaus #12 : 09 Elokuu, 2010, 15:48:46 »
Niiin kaikki riittää jos ei paremmasta tiedä :p
Itsekkin olen tuota 401b:tä kokeillut ja perus leijuttelu hommissa ei "huomaa" eroa futaban 401.. kovassa kieputuksessa en ole edes kokeillut, perus flipit yms meni hyvästi.
Totta on että sen toiminnan eteen joutui tekemään enemmän töitä, kiinnitystä, servo kikkailua jne... futaban 401 oli aikalailla plug and play.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: trex 450 sportin perä servo???
« Vastaus #13 : 09 Elokuu, 2010, 18:27:49 »

Totta on että sen toiminnan eteen joutui tekemään enemmän töitä, kiinnitystä, servo kikkailua jne... futaban 401 oli aikalailla plug and play.


Lennättelykaverilla oli Copterx:ssä futaban 401. Perä piti erinomaisesti ja oli ollut hankkiessa todellakin nakkaa kiinni ja lennätä-tyyppinen setti ilman mitään kikkailua. Ihailtavan hienosti tosiaankin toimi. Sitten yksi kaunis päivä sekosi ja alkoi tehdä omiaan. Flipissä alkoi pyöriä ym, eli ei yhtään tykännyt olla selällään. Oli ilmeisesti saanut siipeensä aikojen kuluessa tms. Tilalle hankittu Futaba 502 oli huomattavasti hankalampi tapaus. Ilmeisesti tärinästä otti hermoja ja tuppasi vähän driftaamaan, vaikka minkä teki. Ohjelmointi ja säätö myöskin oli melkoisen haastavaa ensikertalaiselle.

Alkaa olla offtopiccia, mutta HK401 kanssa on ensimmäinen lähtökohta se, että akselit ovat suoria, lavat tasapainossa, eli kaikkien ylimääräisten tärinöiden eliminointi. Muuten hakkaa päätään seinään sen kanssa. Samoin se piirilevyn liimaaminen kuoreen kiinni kannattanee tehdä. Muuten asennuksessa ei ole ollut mitään ihmeellistä. Laitoin servon keskelle, muutaman asteen kulmia peräroottoriin ja siitä se lähti pelaamaan.

Halvalla ei hyvää kai saa, mutta jos toimivan saa, se riittää toistaiseksi. Sinällään niin köyhä en ole, etteikö olisi varaa mihin tahansa gyroon ja servoon. On minulla kiinalainen mönkijäkin, josta tuli soiva peli kun purki ja rasvaili, sääti ja muutenkin sipisteli. Ollut huomattavasti luotettavampi kuin edes odotin. Tuottaa jonkinlaista perverssiä tyydytystä saada halvoista komponenteista tehtyä toimiva laite, kunhan konstit ja kikat on tiedossa. Muut vain valittavat ja ostavat heti kalliimpaa osaa jos ei ala skulaamaan suoraan paketista. ;)
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa kopu95

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: trex 450 sportin perä servo???
« Vastaus #14 : 09 Elokuu, 2010, 21:04:52 »
Itekki mietin et ois kiinnan maalta tilannu halvat servot ja gyron mutta sitkun aloin miettii et parempi ois sponssata kerralla ja ostaa kunnon vermeet niin että voi hyödyntää jatkossakin.Mun rekus on tällä hetkel nupis hitechin 65 ja se aligin gyro.Perään mietin sen takii sitä 55 kun mul on ylimääräsenä se.Mut ostan kunnon servon perään.

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: trex 450 sportin perä servo???
« Vastaus #15 : 09 Elokuu, 2010, 21:20:50 »
Omasta kokemuksesta voin sen verran sanoa, että noi 9 grammaset servot 450:sen perällä ei pelaa kovin hyvin. Ainakaan ne mitä mä oon kokeillu. Loppuu ilmeisesti vääntö tms.. Peräroottorin lapakulmien muuttamiseen tarvittavaa voimaa voi kokeilla varovasti siten, että ottaa lavat irti, perän tönärin servon päästä irti ja laittaa vähän kierroksia. Perän lapakulmien muutos vaatii yllättävän paljon voimaa (vaikka tietystikään kopteri ei pääse nyt kiertymään, eli vapaana tarvitaan vähemmän)!

Kannattaa ostaa suosiolla tosiaan joku Align 520 tms. Mulla oli MKS DS8910 ja se toimi kyllä mainiosti. Tuo ei tosin ole se halvin vaihtoehto.


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
31 Vastauksia
12634 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Joulukuu, 2014, 10:17:24
kirjoittanut Koippa
22 Vastauksia
12691 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Helmikuu, 2009, 11:16:53
kirjoittanut Vispilä
9 Vastauksia
3748 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Lokakuu, 2011, 14:39:13
kirjoittanut OulunPekka
9 Vastauksia
4390 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2013, 15:36:56
kirjoittanut Xen
12 Vastauksia
5150 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2014, 10:52:54
kirjoittanut virtakuono