Kirjoittaja Aihe: Bantam BC6 ja johtojen kytkentäjärjestys  (Luettu 6022 kertaa)

Poissa Vergo

  • Opetteleva torppari
  • **
Bantam BC6 ja johtojen kytkentäjärjestys
« : 22 Toukokuu, 2008, 20:25:48 »
Onkohan Bantam BC6:n kanssa johtojen kytkentäjärjestyksen osalta jokin tietty järjestys mitä tulisi noudattaa? Ohjekirja kun ei tuohon ota kantaa, lähinnä kehoittaa oikosulkuja välttämään. Nyt taisin kuitenkin onnistua tekemään tasausliitinadapterista entisen. Ennen seuraavia tapahtumia oli jo kaksi Dualskyn 3s1p lipoa ladattu ongelmitta, mutta kolmannen akun kohdalla jokin meni vikaa.

1) lähtötilanteena BC6 ei ollut verkkovirtaan kytketty, mutta lataus- ja tasausjohdot olivat edelleen edellisen latauksen jäljiltä kiinni

2) 3s1p akku kiinnitetty tasausliittimen osalta oikein päin tasausliitinadapteriin

3) kun olin varsinaista latausjohtoa kytkemässä, liitinpintojen kosketushetkellä päästi tasausliitinadapteri räps-äänen, minkä seurauksena otin heti latausjohdon irti ja sulloin akun varmuuden vuoksi latauspussiin

Lopputuloksena tuosta tasausadapterista on jokin johdin palanut kuvan mukaisesti pohjasta poikki ja kyseinen taitaa nyt olla käyttökelvoton. Adapterin varsinaisessa liittimessä ei näy mitään jälkeä. Samoin akku näyttää ehjältä sekä ulkoisesti, että liitinten osalta. Mitään lämpötilamuutosta tai pullistumia ei myöskään ole havaittavissa. Kysymys siis kuuluukin, että miksi adapterissa tapahtui ilmeisesti jonkinlainen oikosulku? Pitäisikö laturi sittenkin olla kytkettynä verkkovirtaan ennen akun kytkemistä? Muuta eroa järjestyksessä en nimittäin edellisen akun lataukseen verrattuna keksi.
#kopterit.net / #multikopterit.net @ IRCNet

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Bantam BC6 ja johtojen kytkentäjärjestys
« Vastaus #1 : 22 Toukokuu, 2008, 20:32:26 »
Minulla kävi samalla lailla kun olin unohtanut lataus modeksi pelkän lipo charge kun kytkin piuhat kiinni vaikka en starttia edes painanut, varmista että on modessa lipo balance kun kytket tasurin lautoja kiinni koneseen.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Vergo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Bantam BC6 ja johtojen kytkentäjärjestys
« Vastaus #2 : 22 Toukokuu, 2008, 21:09:34 »
Minulla kävi samalla lailla kun olin unohtanut lataus modeksi pelkän lipo charge kun kytkin piuhat kiinni vaikka en starttia edes painanut, varmista että on modessa lipo balance kun kytket tasurin lautoja kiinni koneseen.

Laturi ei tosiaan ollut edes virrallinen tuossa tilanteessa, joten ilmeisesti se on sisäisesti oletuksena tuota lipo chargea vastaavassa tilassa. Satutko muistamaan kytkitkö omassa tapauksessasi ensin tasurin vaiko latausjohdon kiinni?

Pitää varmaan kokeilla tuon palaneen johtimen korjausta macchinan ehdottamalla tavalla kun ainakin Verticalin varasto näyttää -4. Voisi tosin jostain myös kaivaa tuon laudan kytkentäkaavion, että saa tarkistettua  ettei korjauksen jälkeen ole mitään muuta oikosulussa.
#kopterit.net / #multikopterit.net @ IRCNet

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bantam BC6 ja johtojen kytkentäjärjestys
« Vastaus #3 : 22 Toukokuu, 2008, 21:19:29 »

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Bantam BC6 ja johtojen kytkentäjärjestys
« Vastaus #4 : 22 Toukokuu, 2008, 21:26:21 »
Ikävä kun kävi noin, toivottavasti syy selviää, koska aika kummallista on että oikein johdotetut vehkeet leviävät noin.

Mulla on BC6-10, periaatteessa sama, mutta jäykempi vehjes. En ole ehtinyt noita tasuripiuhoja siihen hommata, mutta 6S-lipo Alignin liittimellä menee suoraan balanssiporttiin niin, että jätetään se ylin (-) pinni kytkemättä ts. alimpaan tulee pakan plussa ja toiseksi ylimpään miinus. Balanssointi toimii, vaikka manuaalin mukaan pitäisi tuo ylin nasta olla 2. nastassa kiinni kun balanssoidaan. Tätä on vähän vaikea sanallisesti selittää, mutta voisitko Vergo katsoa menevätkö laturin balanssiportin kaksi ylintä nastaa adapterilaudalla samaan paikkaan?
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa Vergo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Bantam BC6 ja johtojen kytkentäjärjestys
« Vastaus #5 : 22 Toukokuu, 2008, 22:16:59 »
Ikävä kun kävi noin, toivottavasti syy selviää, koska aika kummallista on että oikein johdotetut vehkeet leviävät noin.

Toisaalta halvin osa sentään toimi sulakkeena sen sijaan, että lopputuloksena olisi ollut palava lipo. :) Pitänee vielä Verticalin suunnalta kysyä onko heillä tuohon kytkentäjärjestykseen jotain sanomista tai arvauksia miksi tässä näin kävi.

Tätä on vähän vaikea sanallisesti selittää, mutta voisitko Vergo katsoa menevätkö laturin balanssiportin kaksi ylintä nastaa adapterilaudalla samaan paikkaan?

Vaikuttaisi siltä, ettei tuo ylin nasta laturin balanssiportissa mene adapterilaudassa minnekään. En ainakaan näe siinä mitkään kytkentää enkä myöskään mittaamalla löydä toista nastaa johon se olisi kytketty. Tosin lauta on ainakin kaksikerroksinen niin en pysty ihan varmuudella sanomaan onko tuota nastaa jossain kerroksessa kytketty ja sekin yhteys sitten palanut poikki. Ensimmäisen viestin kuvassa näkyvä palanut johdin on nimittäin tuohon toiseen nastaan ylhäältä laskettuna laturipuolella kytketty.
#kopterit.net / #multikopterit.net @ IRCNet

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Bantam BC6 ja johtojen kytkentäjärjestys
« Vastaus #6 : 23 Toukokuu, 2008, 06:08:44 »
Laitoin omassa tapauksessani ekaksi akun piuhat kiinni koneseen ja sen jälkeen tasurin piuhat jonka jälkeen savu nousi. Nyt ei ole ongelmaa ollut kun muistan katsoa että on balance modessa, itselläni kun on muutama akku joita en balancoi niin unohtuu herkästi väärä asetus jos häslää liikaa.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

seppomikael

  • Vieras
Vs: Bantam BC6 ja johtojen kytkentäjärjestys
« Vastaus #7 : 23 Toukokuu, 2008, 07:42:24 »
Ehkä tämä on vaikeuksien kerjäämistä laturin suunnalta, mutta minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia.

Itselläni järjestys on ollut se, että ensin oikea latauspiuha kiinni laturiin samoin oikea balanssointikortti sitten virrat päälle laturiin jos ei jo ole.

Seuraavaksi olen liittänyt akun balanssointiliittimen balanssointikorttiin ja viimeiseksi akun virtajohdot latauspiuhoihin. Tässä kohdassa aina ekalla akulla (varsinkin noiden isompien akkujen kanssa) iskee mukavat kipinät liittimien kytkeytyessä. Seuraavilla ei.

Ja viimeisenä alan näpelöimään latausasetuksia kuntoon jos en ole ennen akun kytkemistä tehnyt sitä.

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bantam BC6 ja johtojen kytkentäjärjestys
« Vastaus #8 : 23 Toukokuu, 2008, 07:55:34 »
Minä olen käyttänyt BC-8 niin että laturissa sähköt ja sitten akun johto ja viimesenä tasaus liitin. Ei ongelmaa. Ei sillä pitäisi olla mitään merkitystä onko balance vai tavallinen lataus valittuna. Voihan laturilla seurata kenno jänniteitä vaikka ei akkua tasaakaan latauksen aikana.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
3633 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Helmikuu, 2011, 22:40:36
kirjoittanut Kko
2 Vastauksia
2556 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Huhtikuu, 2012, 09:59:05
kirjoittanut Tepaja
0 Vastauksia
2258 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Heinäkuu, 2013, 21:35:22
kirjoittanut Nobody.
4 Vastauksia
2627 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Kesäkuu, 2014, 12:57:43
kirjoittanut IL3
38 Vastauksia
29780 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Tammikuu, 2017, 21:28:27
kirjoittanut Kaapeli