Kirjoittaja Aihe: Moottorin ja rungon väliin kumityynyt  (Luettu 3493 kertaa)

täträ

  • Vieras
Moottorin ja rungon väliin kumityynyt
« : 23 Syyskuu, 2010, 13:29:25 »
Hei !

Os 50 Sx-h moottori saapui pilalle tärvelemäni tilalle. Kytkimen heiton sain mittakellolla alle 0,05 mm.

Pohdiskelin syitä miksi Hirobo shutle sceadu 50 :sen ja muut kopterinvalmistajat ? " ei   ohjeissa mainitse kumia moottorin ja rungon väliin mahdollista tärinää vaimentamaan  ? 
Ainakin ennen mm.autonmoottoreissa oli kumityynyt moottorin ja rungon välillä poistamassa tärinää.

Mielipiteitä.... ?   :)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Moottorin ja rungon väliin kumityynyt
« Vastaus #1 : 23 Syyskuu, 2010, 13:50:55 »
Ei onnistu, tulee ongelmia kytkimen kanssa..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: Moottorin ja rungon väliin kumityynyt
« Vastaus #2 : 23 Syyskuu, 2010, 15:02:53 »
Ei onnistu.
Voimalinja ei pysy linjassa jos kiinnityspisteissä käytetään joustavaa materiaalia.

Jos laitat moottorin "kelluvalla" kiinnityksellä, pitää mosan ja kytkimen väliin saada yhtä joustava liitos.
Samalla jäähdytyksestä vastaava ropelli elää niin paljon kotelossaan, että liikkeen tarvima välys tekis kotelon ohivirtaukset niin suuriksi ettei riittävää jäähdyrystehoa saavuteta.

-jari-
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Moottorin ja rungon väliin kumityynyt
« Vastaus #3 : 23 Syyskuu, 2010, 20:28:40 »
Kasama Srimok 90:ssä on kumityynyt välissä tärinöiden minimoimiseksi. Joillakin tosin ollut tärinöiden kanssa ongelmia ja joillakin toimii hyvin. Tiedä sitten aiheuttaako tärinän kumityynyt. Sami voi kommentoida enemmän.

-

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Moottorin ja rungon väliin kumityynyt
« Vastaus #4 : 24 Syyskuu, 2010, 11:03:39 »
Pohdin itsekin tätä tuossa taannoin lähinnä kuvauskopterin värinöiden eliminoimisen osalta. Nähdäkseni homma onnistuu kyllä (kuten Srimokissakin on jo tehty). Äkkiseltään mieleen tuli kaksi vaihtoehtoa:

1) Hihna. Moottori ripustetaan kumityynyjen varaan ja veto pääroottorille välitetään hammashihnalla.
-Kireä hihna välittää värinöitä, löysä hihna lipsuu. Oikea hihnan tiukkuus on siis kriittinen tekijä.
-Hihnapyöriä ei löydy samalla välityksellä, kuin tavallisia kopterin pinjoneita & päärattaita, joten välitys pitäisi rakentaa kaksivaiheiseksi. Joissain Gaueissa, Srimokeissa ja muutamissa muissa välitys on jo valmiiksi kaksivaiheinen, joten hihnan saisi mukaan systeemiin moottorin pinjonin ja ensimmäisen ison vetolinjan rattaan vaihtamalla.
+Eikö Variossa ole jo hihnaveto valmiina, eli pelkät kumityynyt puuttuvat?

2) Joustava coupler. Esim. 1, Esim. 2, näitä on useita eri malleja, myös sellaisia joissa liitäntä couplerin puolten välillä on "kelluva", eli puoliskot eivät ole kiinteästi toisissaan kiinni. Minulla on 700 Gasserissa generaattori kytketty starttiakselin päähän vastaavalla liittimellä, jossa hammastetut alumiinikökkänät sidotaan siis toisiinsa kumisella hammastetulla putkenpalalla. Suoraa kontaktia ei ole, vaan coupler hajoaa jos puoliskot vetää erilleen.
+Voi käyttää tavallista pinjonia & pääratasta
+Helpohko konversio vetolinjan suhteen, kun moottoria riittää vetää alas-/ylöspäin tuuman verran
-En tiedä onko moottorin väännön kestävä coupler enää järin joustava
-Pinjonille pitäisi rakentaa oma pukkinsa, jossa pinjonin läpi kulkeva akseli olisi kummastakin päästä laakeroitu. TSI-ratkaisuna vanha moottorin pohja ja upgradena myytävä pinjonin ylätuki laakerilla tms.

Kohtaa 2 olen suunnitellut joskus kokeilevani kuvauskopterissa. T-Rex 600:n rungossa on hyvin pystysuuntaista tilaa couplerille, kun moottoriksi on vaihtanu Scorpionin 4025:n. Jostain kun löytäisi vielä elintenluovuttajamoottor in (pohja laakerilla & akseli) ja osaisi väkertää sopivan ripustuksen moottorille...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2411 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Lokakuu, 2008, 20:31:55
kirjoittanut 1m4s0_
21 Vastauksia
11965 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Tammikuu, 2011, 23:16:07
kirjoittanut Matti Häkkinen
38 Vastauksia
12951 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Heinäkuu, 2011, 20:48:35
kirjoittanut Luigi Cravatto
5 Vastauksia
3221 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Lokakuu, 2011, 12:32:30
kirjoittanut arin
6 Vastauksia
12002 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Maaliskuu, 2015, 11:31:54
kirjoittanut Kumppis