Kirjoittaja Aihe: ys 91 sr hajosi  (Luettu 7340 kertaa)

Poissa vimpu

  • Tavallinen torppari
  • ***
ys 91 sr hajosi
« : 10 Elokuu, 2010, 07:37:18 »
moi.

ottaa pattiin osiolle olisi kuulunut mielummin.

yssini on ajettu noin 7-8 gallonaa sisäänajo laskettuna.

moottori toiminut kuin kello mutta sitten:

taka-laakerin yhden kuulan karkasu tms virheellinen ja kuulasta lohkesi pieni palanen joka nousi ylösvirtauskanavaa pitkin männän päälle jossa antanut sopu tilaa... mäntä, putki ja kansi koriste esineeksi sopivia..

laakerit alkuperäiset jne.

onneksi kopteri delvisi hengissä.

sorry mahd. kirjotus virheet. luurilla hankala kirjottaa.

ville

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #1 : 10 Elokuu, 2010, 10:06:27 »
Oletko ottanut yhteyttä moottorin myyjään tai jopa suoraan YS:ssään?

Tuo vaikuttais jo kyllä takuu alaiselle jutulle!

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa vimpu

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #2 : 10 Elokuu, 2010, 13:42:06 »
ostin moottorin suomesta. kysyin asiaa mutta vasta 3 viikonpäästä tulee omistaja paikalle. ottaisin  yhteyttä suoraan yssille mutta lontoon taito ei riitä siihen.  tarvii miettiä.  valmistus virhe laakerissa on kyllä. On vain nyt kausi siinä.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #3 : 10 Elokuu, 2010, 14:00:07 »
ottaisin  yhteyttä suoraan yssille mutta lontoon taito ei riitä siihen.  tarvii miettiä.  valmistus virhe laakerissa on kyllä.
Kirjotin tän nopeasti... vähän muokkaamalla sais varmaan ainakin keskustelun aloituksen YS:n suuntaan:

I have a YS91SR which has been run for about 7-8 gallons including the proper break in. It worked great until suddenly it broke during a flight (fortunately I was able to save the heli). The reason seems to be a little piece of metal broken off of a ball in the rear bearing. That piece found it's way on top of the piston and did some serious damage there. The bearing seems to have a clear manufacturing flaw. The piston, sleeve and head have to be changed in order to get the engine running again. As the engine is quite new it of course had the original bearings. Is this something that is covered by the product warranty? Should the warranty be handled with the local hobby shop where I bought it from or do you handle them as the manufacturer?

Poissa vimpu

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #4 : 10 Elokuu, 2010, 16:39:24 »
dodii, laitoin ysille suoraan sähköpostia. saas nähdä mitä sieltä vastataan.  tosiaan harmilliseen aikaan tuli moottori rikko, uuden moottorin toimitusaika, riippuen mistä tilaan sisään ajot  jne ja tulevat syys sateet.  talvella en lennä nitroa joten ei kannata fuililla uutta moottoria muutaman kerran takia huuhdella ja jättää sitten ruostuun ja odottaan ensikesää...

nooh on aikaa huoltaa muuten laitteet kuntoon  ;D

ville

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #5 : 10 Elokuu, 2010, 17:07:22 »
turhaa noita on sisäänajaa enempää, kuin säätäminen ottaa aikaa, pari tankillista;)

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa vimpu

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #6 : 10 Elokuu, 2010, 17:27:04 »
niinpä.. nyt ajattelin että ajan pitkään ja hartaasti sisään... no tulipa ajettua ja miten kävi...  ...kele...   ;D

Poissa vimpu

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #7 : 11 Elokuu, 2010, 09:55:35 »
herra jamada vastasi että lähetä moottori tänne niin korjaamme sen.  takalaakerin vaihtoväliksi suositteli 100 times?  eli ilmeisesti 100 lentoa?   veikkaan että halpa ei ole postitella moottoria japaniin jne... Mut halvempi kun korjata itse..  ville

Poissa big m

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #8 : 11 Elokuu, 2010, 10:01:45 »



big m
herra jamada vastasi että lähetä moottori tänne niin korjaamme sen.  takalaakerin vaihtoväliksi suositteli 100 times?  eli ilmeisesti 100 lentoa?   veikkaan että halpa ei ole postitella moottoria japaniin jne... Mut halvempi kun korjata itse..  ville

Ensijaisesti myyjän täytyy hoitaa takuuasiat ja -lähetykset ja siitä ei saa tulla sinulle kustannuksia.

big m
DJI Phantom 1.1.1 käytössä
HK500GT FBL (valmistumassa), ei valmistunut koskaan!
MSH Protos ( valmistumassa ), ei valmistunut koskaan!
E-flite Blade mCPX, myyty
Spektrum DX 6i

JCA

  • Vieras
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #9 : 11 Elokuu, 2010, 11:32:33 »



big m
herra jamada vastasi että lähetä moottori tänne niin korjaamme sen.  takalaakerin vaihtoväliksi suositteli 100 times?  eli ilmeisesti 100 lentoa?   veikkaan että halpa ei ole postitella moottoria japaniin jne... Mut halvempi kun korjata itse..  ville

Ensijaisesti myyjän täytyy hoitaa takuuasiat ja -lähetykset ja siitä ei saa tulla sinulle kustannuksia.

big m

Näinpä ei kovin monessa paikassa ole..
FastLadillekin sain lähetellä Alignin painavaa laturia ja postit oli itselle sen 40€.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #10 : 11 Elokuu, 2010, 12:15:57 »
Johny, miksi ostaa Alignia;) iCharger 208B:t tilauksessa.

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #11 : 11 Elokuu, 2010, 12:23:19 »
Näinpä ei kovin monessa paikassa ole..
FastLadillekin sain lähetellä Alignin painavaa laturia ja postit oli itselle sen 40€.

Aikoinaan ainakin Solid-G:n takaisinkutsuasiassa FastLad hyvitti postikulut minulle seuraavan tilauksen yhteydessä.
Siitä piti tosin huomauttaa  ;).

- 4D -
fourdee

JCA

  • Vieras
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #12 : 11 Elokuu, 2010, 12:51:40 »
Mulle hyvittivät sillon vain tuon laturin hinnan.
Ja Samppa tuo oli yksi niistä harrastuksen alkuvaiheen tuhansista erehdyksistä.

Nyt ei ole laaderia olleskaan ja iiSarsserin meinasin hommailla.

Poissa big m

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #13 : 11 Elokuu, 2010, 14:52:35 »
"Ensijaisesti myyjän täytyy hoitaa takuuasiat ja -lähetykset ja siitä ei saa tulla sinulle kustannuksia.

big m


Näinpä ei kovin monessa paikassa ole..
FastLadillekin sain lähetellä Alignin painavaa laturia ja postit oli itselle sen 40€."

Tämä pätee ainakin Suomessa myytyyn tavaraan ja Suomessa olevaan myyjään!
big m

DJI Phantom 1.1.1 käytössä
HK500GT FBL (valmistumassa), ei valmistunut koskaan!
MSH Protos ( valmistumassa ), ei valmistunut koskaan!
E-flite Blade mCPX, myyty
Spektrum DX 6i

Poissa vimpu

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #14 : 11 Elokuu, 2010, 16:51:02 »
tarvii muistuttaa, mutta uskon että se onnistuu. toki moottorin tutkivat ensin jne.

ville

Poissa Sami

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #15 : 11 Elokuu, 2010, 17:15:59 »
Moro Ville!
Ihan mielenkiinnosta, että millä fuililla ajelet tuota YSsiä?
Sami Tarikka
12Z
Eagle 3 VPUS patterikone
Hämeenkyrö

Poissa vimpu

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #16 : 11 Elokuu, 2010, 22:39:08 »
moi.

ajoin 3 gallonaa alussa ys omalla polttoaineella. nyt ajanut 30% optifuelilla.

olen miettinyt erinäisiä vaihtoehtoja mielessäni.  ja en usko että kyseessä voisi olla mikään muu kuin valmistus virhe.

laakeri on muuten täysin ehjä lukuunottamatta sitä yhtä kuulaa.. ja se on sen näköinen että on haljennut/lohjennut palanen. muut kuulat on ok.

« Viimeksi muokattu: 11 Elokuu, 2010, 22:41:02 kirjoittanut vimpu »

Poissa Sami

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #17 : 13 Elokuu, 2010, 22:02:09 »
Kyselin vain siksi, että aikaisemmin oli puhetta Suomen maahantuojan kanssa YSsien vaurioista ja miksi niitä alkoi ilmestyä Optifuelin käytön jälkeen. Sattumaa voi olla paljon, mutta kunhan asiaa silloin ihmeteltiin. Toivottavasti takuu käsittely sujuu mutkattomasti ja nopeasti.
Samppa
12Z
Eagle 3 VPUS patterikone
Hämeenkyrö

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #18 : 14 Elokuu, 2010, 12:29:29 »
Itse kanssa mietin tätä kun yhdessä vaiheessa Masulla meni laakerit ja samoin OP:lla. Molemmat vingutti Optifuelilla mottiaan minkä kerkesi. Sitten oli vielä SJo1:sen motissa ruostetta. 3D Mastersissa juttelin Optifuelin jehun kanssa, sanoi ainakin että on 30%:sta testattu YSilläkin ja ilman ongelmia ollaan menty. Kyselin että miksi teillä on sitten oma YS blend, jossa on enemmän öljyä mutta sanoi ettei sitä tarvitse. No näihin puheisin itse suhtaudun pienellä varauksella. Mulla on siis (niinkuin suurimalla osalla) normi 30%:sta eikä YS blendiä.
 
Olen nyt itse polttanut muutaman laatikon Optifuelia ja useampi laatikko on vielä jäljellä. Vaihdoin juuri laakerit, sillä epäilin että niissä olisi vikaa koska mulla oli kaasuongelmia mutta ihan ok kunnossa ne oli. Laakerin reuna oli tummunut ja pientä pykällystä tuntui sormenpäähän, joten vaihdoin laakerin kun motti oli auki. Myös käyttäjän osuus on suurempi nitrolla ajamisissa säätämisen takia (en tarkoita tätä kyseistä tapausta), koska laihalla ajaessa saa motin rikki. Itsekkin olin ajanut ilmeisesti joskus tuota liian laihalla, vaikka aika tarkka olenkin säätelyistä.

Tärkeää on se että jokaisen lennon jälkeen käyttää moottorin kuivaksi nipistämällä letku kiinni. Tämän jälkeen vielä hehku kiinni ja muutaman kerran pyöräyttää, jolloin viimeisetkin polttoaineet palaa. Tällöin nitro ei pääse ruostuttamaan kunkopteri seisoo viikon hyllyllä. Jos vielä haluaa hihistellä, niin sitten afterrun oilia päälle (itse kaitan joskus).

No jokatapauksessa ajaminen jatkuu. Palaan asiaan jos on raportoitavaa.

-   

Poissa vimpu

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: ys 91 sr hajosi
« Vastaus #19 : 14 Elokuu, 2010, 12:46:23 »
en väitä että polttoaine ei hajota laakereita kun en tiedä. Mutta tiedän ettei tämä hajoaminen johdu polttoaineesta tai käytöstä. Laakeri ei ole rikki. Lukuunottamatta yhtä kuulaa.  moottori on käynyt aina hitusen rikkaalla kun laihalla. Tarkalle en ole säätänyt vielä ikinä. Samoin itsellä tapana tyhjentää moottori lennon jälkeen eikä jättää ruostuun/kuivuun niin paljoa ainakaan. Eikä ihme kyllä ollut ruostunut mikään.   onneksi laakerin pala oli niin kovaa materiaalia että oli palanen  pystyssä ja kokonaisena männässä.. Nooh katotaan miten käy asian kanssa. Siirtyä srs;sään jos sikseen on. 

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
12 Vastauksia
3851 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Heinäkuu, 2008, 09:00:05
kirjoittanut seppomikael
9 Vastauksia
5058 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:44:03
kirjoittanut Hermis
16 Vastauksia
7339 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Kesäkuu, 2009, 21:10:23
kirjoittanut jupe
1 Vastauksia
1869 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Elokuu, 2009, 14:38:34
kirjoittanut Sandu