Kirjoittaja Aihe: Redline 53  (Luettu 11377 kertaa)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Redline 53
« : 17 Kesäkuu, 2008, 20:50:02 »
Tälläinen kone nyt rexässä, CYE MP5 SB putken kanssa. Ensivaikutelma vähän rosoisempi kuin OS, rungossa jonkun verran naarmuja, mutta eipähän nuo haittaa. Mukana tulee hyvä ohje säätämiseen, kirjoittajan englannissa ei ole paljon kehumista mutta selvää saa. Kaasaria kiinnittäessäni kiristin toista ruuvia liikaa, ja söi kierteitä rungosta. Minusta tuo systeemi on vähän huono, koska jossain vaiheessa tuo olisi kuitenkin tullut, rungossa käytetty materiaali ei tunnu parhaalta mahdolliselta. Kyllä se kiinni pysyy, mutta jos tarttee paljon korjailla niin voi vielä huonommaksi mennä kierteet. Paremi systeemi olisi Ossin tapainen kiinnitys osa jonka voi vaihtaa tarvittaessa. Nyt pitäs vaihtaa koko runko.

Kommenttien mukaan antaa enemmän tehoa kuin muut markkinoilla olevat moottorit, ja ei olisi samaa laakeriongelmaa kuin Ossissa. Ossin ongelma on myös se että jos siitä haluaa tehoa pitää ajaa laihalla jolloin kone kuumenee. Redline käy hyvin rikkaallakin ja lämpöongelmaa ei pitäisi tulla. Putkeksi suositellaan MP5 SB:tä, tai Bobby Watts Hatoria. Valitsin MP:n Readyhelin tyyppien kommenttien perusteella, ja onpahan vähän halvempi kuin Hatori. Tulpaksi suositellaan TT:n omaa tulppaa, OS8:a, tai Enya 3:sta. Koetan ekana TT tulpalla ja vaihdan jossain vaiheessa ossiin.

Ko moottorin kaasarin kanssa on joillakin ollut ongelmia. Kaasarisylinterin takana on jousi, joka painaa sylinterin uraa siinä liikkuvaa kiinnitysruuvia vasten. Itse sylinteri on alumiinia, ja ruuvi terästä. Joillakin se ruuvi on kaivanut reiän sylinteriin ja lukittanut kaasarin. Push pull linkistö kuulemma ehkäisee asiaa jonkun verran.

Kaasuservona s9257, governööriksi tulossa RevMax ja uusi Spektrumin 7100R anturi, joka mittaa kierrokset suoraan takakannen kautta jollain tekniikalla mitä en ymmärrä..  :)

Fuilina varmaan käytän alussa WC20:stä ja vaihdan sitten 30:seen.

Huomenna aion sisäänajaa, kolme kierrosta auki neula ja noin 3-5 tankkia leijuttelua ja säätämistä. Lopullinen ohjeen suosittelema neulan arvo on noin 2 ½ kierrosta auki.




-op-
« Viimeksi muokattu: 18 Kesäkuu, 2008, 11:27:09 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Redline 53
« Vastaus #1 : 18 Kesäkuu, 2008, 06:01:36 »
Pistähän komenttia kun saat ajettua sisään miten
toimii,ja pelittää.Itsekkin ajatelin jossain vaiheessa
vaihtaa rapukkaan kun vanha kone sanoo sopimuksen
irti.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Redline 53
« Vastaus #2 : 18 Kesäkuu, 2008, 20:54:26 »
Pari kuvaa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Redline 53
« Vastaus #3 : 19 Kesäkuu, 2008, 21:41:13 »
Tänään tein sisäänajon. Pääneula on 3 kierrosta auki niinkuin ohje sanoo, alaneulan lähtöarvosta ei sanota mitään. Taisi olla 3½ lähtölukema minkä mittasin. Lennossa pysyy ihan viileenä moottori, mutta kun ottaa alas ja antaa käydä tyhjäkäynnillä jonkin aikaa, menee kuumaksi. Olisiko alaneula liian rikkaalla? Seuraavilla lennoilla laihennan ylä ja alaneulaa. Kävi jossain vaiheessa sen verran lämpimänä että tulppa paloi taas vaihteeksi..

Jos seos on liian rikkaalla, miten paljon se vaikuttaa lämpötilan nousuun?

Pitäs varmaan tilata yks taiwanilainen kentälle säätämään moottorit kun ei iteltä näköjään onnistu  :P ::)


-op-
« Viimeksi muokattu: 19 Kesäkuu, 2008, 21:56:34 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Redline 53
« Vastaus #4 : 19 Kesäkuu, 2008, 21:51:39 »
tyhjäkäynti on laihalla kun kuumenee. Laiha seos nostaa lämpötilaa, rikas viilentää.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Redline 53
« Vastaus #5 : 19 Kesäkuu, 2008, 21:56:03 »
Minäkin luulin näin, kaveri huomautti että ainakin automoottoreissa liian rikas seos kuumentaa, päteekö näihin vai onko mutua?


-op-
« Viimeksi muokattu: 19 Kesäkuu, 2008, 22:03:25 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Redline 53
« Vastaus #6 : 19 Kesäkuu, 2008, 22:50:51 »
>>Pääneula on 3 kierrosta auki

I'm not really the nitro expert... just thinking aloud: You closed both needles, then opened them, right?
Question is, was the carburetor barrel completely closed when you closed the needles?
I'm asking because the idle-needle moves, and if it cuts the fuel flow too early (while the barrel is still open), it might run too lean and get hot.
Disclaimer: this is pure guesswork, I don't know if it makes any sense.

JHypp

  • Vieras
Vs: Redline 53
« Vastaus #7 : 19 Kesäkuu, 2008, 23:08:27 »
tyhjäkäynti on laihalla kun kuumenee. Laiha seos nostaa lämpötilaa, rikas viilentää.

Näin se vaan menee kaksitahtikoneissa. Se polttoaine viilentää ja voitelee. Aja aluksi sitä konetta reilusti rikkaalla käyttäen eri kierrosalueita ja välttäen huippukierroksia.
Jos lennossa on hyvä, niin rikasta sitä alakierrosaluetta. Käännä sitä neulaa kun kone käy tyhjäkäynnillä, aluksi rikkaalle päin ja sitten takaisin laihalle, kun menee liian rikkaalle. Kuuntele käyntiä.

-Jari
« Viimeksi muokattu: 19 Kesäkuu, 2008, 23:51:49 kirjoittanut JHypp »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Redline 53
« Vastaus #8 : 20 Kesäkuu, 2008, 15:46:59 »
Jep näin tein, nyt toimii ihan hyvin, pitää vielä lennossa koettaa enemmän. RR:ssä sain sellaisen vastauksen että lennon jälkeen tyhjäkäynnillä tuuletin ei viilennä tarpeeksi ja siksi kuumenee, laitoin kuitenkin nyt vähän rikkaammalle.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Redline 53
« Vastaus #9 : 21 Kesäkuu, 2008, 10:43:29 »
automoottoreissa liian rikas seos kuumentaa, ?

-op-

Sanoisin että aikamoista tietämättömyyttä, mitä enemmän laitetaan polttoainetta koneeseen sitä viileämmällä ne käy.
Poikkeuksen tekee puriste sytytteiset moottorit jotka lämpenee sitä enemmän mitä enemmän polttoainetta ruiskutetaan.
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Redline 53
« Vastaus #10 : 21 Kesäkuu, 2008, 15:28:35 »
Tänään säätelin konetta 4 tankillista, taitaa olla noin 8 tankkia yhteensä takana. Ongelma on täysin sama kuin ossin kanssa eli laihentamalla kuumenee kohtuullisesti.. Tässä moottorissa se lämpeneminen tapahtuu tosin enemmän lennon jälkeen, rikkaalla ajaessa pysyy viileänä, mutta kun pitää maassa sammuksissa pari minsaa niin takakansi on todella lämmin.. RR:ssä jotkut sanoo ajavansa yläneula 2 kierrosta auki, ite en varmaan uskaltas alle 2½ laittaa, tuntuu jo nyt niin lämpimältä. Tai sitten alaneula on siellä missä sen ei pitäisi, tosin tyhjäkäynnillä käy tasaisesti ja ei lämpene pahasti.

Uus piippukin on joten luulis että ei olis samaa ongelmaa kuin os + mp2, alkaa epäilyttämään tuo Curtisin 20% polttoaine josko siinä on jotain mätää. Pitää ens kerralla koettaa 30:stä.

Noiden kahdeksan lennon aikana on mennyt 2 tulppaa joten ymmärrettävästi en ole kauhean tyytyväinen joko setuppiin tai omaan tietämättömyyteeni näissä nitro asioissa.


-op-

Fly electric!

 
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Redline 53
« Vastaus #11 : 21 Kesäkuu, 2008, 15:45:17 »
Käynyt melkoisen varmati laihalla (tai ylikierroksilla, toinen yleinen tulpan pimenemissyy) lentojen aikana jos nyt jo kaks tulppaa syöny... Mulla lähes kaikissa moottoreissa sisäänajotulppa on mennyt huonoksi tai ihan rikki asti vasta jossaki 20. tankillisen paikkeilla...



[EDIT]

Myös liian laihalla oleva tyhjäkäynti tappaa tulpan...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

juha.A

  • Vieras
Vs: Redline 53
« Vastaus #12 : 21 Kesäkuu, 2008, 16:05:25 »
Mulla on toistaiseksi redline pelittänyt oikein hyvin,ei kuumenemis ongelmaa eikä polta tulppia.Moottorilla ajettu nyt vajaa gallona.
Neulojen asennoista ei hajua,tehdas säädöistä olen alaneulaa kiristänyt ihan vähän ja yläneulaa olen kiristänyt ehkä 4 naksua.
Fuilina 20% nitroo, 20% öljyä (klotz) ,tulppa se redlinen oma ja hatori 523  vaimennin.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Redline 53
« Vastaus #13 : 21 Kesäkuu, 2008, 16:07:46 »
Jep.. Pääneula oli lopussa noin 3 kierrosta auki joka on suositeltu sisäänajo arvo, normaalisti sen pitäs olla noin 2½ kierrosta auki, eli luulis että ei käy laihalla kun röpöttää ja savua tulee. Kierrokset ei ole hirveän korkeat, ainakaan ei tunnu siltä, pitäs varmaan hankkia se pirun tacometri että olis vähän faktapohjaa  ;D. Tuon mottorin kanssa suositellaan nuppikierroksiksi 2150 Rexän kanssa. Taikka sitten kulmia on liikaa ja tuolla 20 rossasella ei yksinkertaisesti jaksa. Taikka sittenilmakuplat headerissa laihentaa seosta.. Minulla on joskus tapana kiskoa sieltä kaikki lähtevä teho irti joten sen takia voikin lämmetä, tänään en kyllä muutakuin testaillut maksimikulmia ja perus temppuja kun on vasta sisäänajo menossa.

Ja btw tuossa motissahan on myös salainen 3 neula kaasarin armin puolella, se säätää koko aluetta.. Pitänee etsiä lisätietoa netistä.

Lainaus
Thomas Passmann from Thunder Tiger Europe wrote, that this third needle really should be set at 2 1/4 turns out when running 30% nitro. To ckeck this (you should check this, because the factory setting isn't always right - 1turn, 1.5 turn etc.), you have to remove the throttle arm, than it's important to open the carburator completely, from that point close the third needle carefully, and open it 2 1/4 - 2 1/3. With this setting a lot of people seem to have no problems and big success.
And not to screw the carburator on the engine (with the two bolts) with too much power, seems to be very important too. I've just read this on the thunder tiger europe forum (in German)...


Edit: Tarkistin juuri tuon kolmannen neulan, oli 1½ auki vaikka suositellaan 2 1/3 kierrosta kun käytetään 20-30 rossasta fuilia.. Taitanee vähän auttaa tuohon kuumanakäymis ongelmaan.


-op-
« Viimeksi muokattu: 21 Kesäkuu, 2008, 17:41:51 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Redline 53
« Vastaus #14 : 21 Kesäkuu, 2008, 21:05:04 »
No eipä auttanut. Säädin kotona kolmannen neulan vähän yli kaksi kierrosta auki ja vietin puol tuntia kentän laidalla yrittäen käynnistää. Pari kertaa piti tyhjentää motti kun meni tukkoon. Sitten kiersin neulan kiinni ja takas auki vähän vähemmän kuin aluksi, niin kaasari jumitti. Ei mene enää kiinni ollenkaan. Että mukava kun kaikki taas toimii moitteettomasti ja minäkin pääsen välillä helpolla prkl.  >:( >:( >:(

Koko v*tun vuoden oon yrittänyt saada moottoreita toimimaan eikä kyllä paljon ole tulosta tullut  >:( ;D


-op-
« Viimeksi muokattu: 22 Kesäkuu, 2008, 11:32:07 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

skigge

  • Vieras
Vs: Redline 53
« Vastaus #15 : 21 Kesäkuu, 2008, 21:07:26 »
Harmi...otan osaa.....

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Redline 53
« Vastaus #16 : 21 Kesäkuu, 2008, 21:44:55 »
Kaksi sanaa; Yyy äS.... ;)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


geeni

  • Vieras
Vs: Redline 53
« Vastaus #17 : 21 Kesäkuu, 2008, 21:54:52 »
AaVen juhannusvinkki Vispilälle: YS

 ;D

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Redline 53
« Vastaus #18 : 21 Kesäkuu, 2008, 22:27:17 »
Hyvää Juhannusta ja Yyy Äss...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Redline 53
« Vastaus #19 : 22 Kesäkuu, 2008, 11:31:29 »
Kaksi sanaa; Yyy äS.... ;)

Nääh, pitäähän sitä kopterissa hyvä motti olla  ;D ;)


Joo v*tutuksen laskettua purin motin ja tutkin rakennetta, tuo 3 neula tosiaankin ottaa kiinni alaneulaan jos kiristää kumpaakin liian pitkälle. Sen saa kiristettyä kiinni avaamalla alaneulan auki. Pistin vielä kerran kiinni ja avasin n. 2 kierrosta, pitää tänään koettaa uudestaan tyhjäkäynnillä käyttää.

Eilen aamulla pelasi loistavasti, kierrokset ei oikeastaan laskeneet kovin paljon missään vaiheessa ja melko rikkaalla vaikutti käyvän, mutta lämpeni silti. Taitaa fuilin prosenttien nosto olla aiheellista koska pitää tosta tehoa lähteä kylmänä käydessäkin. Voipi olla että muuttaa luonnettaan kun tarpeeksi käyttää.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Girk

  • Vieras
Vs: Redline 53
« Vastaus #20 : 22 Kesäkuu, 2008, 19:15:30 »
itellä mitä oon autojen kans leikkiny niin osa moottoreista on tosi ranttuja säätöjen kanssa. kuten joku tossa mainitsikin niin tulppa tuppaa palamaan sisään ajon jälkeen, tämän takia se kannattaakin vaihtaa heti kun sisään ajo on tehty. Kannattaa myöskin käyttää lämpömittaria noitten mottien säätämisen kanssa niin ei tule pelkoa että kävisi liian kuumana (näppi tuntumalla helposti ylireagoi). Ite oon enne ajelua ajanu motin lämpimäksi ja sitten vasta säädöt tehny. ja tuo että se lämpiää tyhjäkäynnillä on mulla ollu ainakin normaalia kun liikkuessa mottin ympärillä ilma vaihtuu ja jäähdyttää mottia. Vaikea antaa kunnon neuvoja kun joka motti on yksilö. eikä noista kopukka moteista ole hirveästi tietoa. lisää testaamista ja malttia kyllä se alkaa toimimaan.
 :)

ps. jussit kaikille

editti sen verran että tulivaan mieleen että ylimääräinen ilma tuppaa lämmittämään konetta.
« Viimeksi muokattu: 22 Kesäkuu, 2008, 19:18:38 kirjoittanut Girk »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Redline 53
« Vastaus #21 : 24 Kesäkuu, 2008, 12:11:18 »
Nyt toimii hyvin eilen 6 tankillista lensi ilman ongelmia eikä edes lämpeä pahasti lennossa. Tuli mieleen että voisiko lennon jälkeistä kuumuutta ehkäistä käyttämällä erilaista tiivistettä änkkärin kanssa, nyt on MP5SB:n mukana tullut metalliliuska kiinni, vois koettaa QUK:n vastaavaa jos vaikka ei johtaisi lämpöä yhtä hyvin. Ja tuo oli kyllä täyttä arvailua en tiedä onko niillä mitään eroa käytännössä.

Edelleen kone tuntuu käyvän hieman rikkaalla mutta niin se kuulemma on tarkoituskin tuon motin kanssa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Redline 53
« Vastaus #22 : 24 Kesäkuu, 2008, 12:28:25 »
Onko sulla Vispilä mikä änkkäri siinä?

Hatorilla näytti olevan 53RL:lle oma putki jossa on eri viritystaajuus ku OS/YS versioissa...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

juha.A

  • Vieras
Vs: Redline 53
« Vastaus #23 : 24 Kesäkuu, 2008, 13:19:30 »
Hienoa että vispilänkin redline rupesi toimimaan :) Joo mulla on juuri tuo hatorin tälle moottorille tehty
ns53-3d putki,sen kanssa redline käy ja potkii hienosti

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Redline 53
« Vastaus #24 : 24 Kesäkuu, 2008, 19:07:06 »
Siinä on tuo CYE MP5 SB, joka on myös suosittu redlinen kanssa.. Harkitsin myös hatorin putkea ostaessa.

Edit: on muuten hiljainen ja tasaisesti tehoa antava putki. Ja halpakin. Joku tuolla maailmalla vertaili näitä redlinessa ja kuulemma tehossa ei ole paljon eroa.

Tuo SB versiohan on Stick Banger versio vanhasta MP5:stä jota on vähän tuunattu antamaan enemmän tehoa ja olemaan helpommin säädettävissä, tuli pari viikkoa sitten vasta myyntiin.


-op-
« Viimeksi muokattu: 24 Kesäkuu, 2008, 22:24:03 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"