Kirjoittaja Aihe: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?  (Luettu 18121 kertaa)

Poissa Kko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« : 10 Helmikuu, 2011, 23:27:25 »
Moron, kestosuosikkikyssäri n00bieltä: millä lataatte akkuja (mulla: n x 3s) rinnan? Jos oletetaan, että n kappaletta latureita ei ole jostain syystä käytettävissä, niin tämän foorumin tekstien perusteella joko:

1) esim. Turnigy 4x6S (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11170)
Näitä tai vastaavia taitaa olla joillain ja lukemani perusteella tasurin vastukset voivat olla sen verran perseellään, että joillekin porteille on käyttöä lähinnä lisävalon tai tuulettimen virransyöttöön  :( Onko muita järkeviä x-porttisia latureita?

2) hankitaan joku 6s -> 2x3s tasurin jakopiuha ja virtapiuha, tungetaan johtokasa kiinni peruslaturiin ja rukoillaan, että akuissa on latauksen alussa suurinpiirtein sama varaus  ;D

Tuo 2-kohta kiinnostaa lähinnä akateemisessa mielessä, kuinka paljon porukka tekee tuota ihan oikeasti? Lataatteko/puratteko ensin akut yksitellen esim. storage-tasolle ja sitten niitä tungetaan johtokasaan kiinni, kun varaukset ovat samat? Vai ootteko niin rankkoja äijiä, että laitatte vaan mutu-tunteella akut kiinni ja jos jotain meni pieleen niin touhusavu kertoo sen?

Joku mainitsikin toisessa threadissa jostain HK:n 6x tasurilaudasta, mutta se varmaan kuuluu tuohon 2-kategoriaan.

Käykö mikään HK:n tasurilauta Bantamin PB6-tasuriin?
Blade 400 + Blade 400-projekti
CopterX AE 450
DX6i
Phoenix 3.0

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #1 : 11 Helmikuu, 2011, 06:01:55 »
En pelkäisi noita "multilatureita", jos jollain on ollu tasauksen kanssa ongelma ja 10000 muulla ei niin en huolestuisi. Itsellä ainakin kaikki 5kpl kiinan latureita on ollu moitteettomia(1kpl quadro laturi).
Tuollainen varmana sopii
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14856

Mutta saavutatko mitään hyötyä moisella?
lataus aika kun n. tuplaantuu kahdella akulla yhteen verrattuna, riippuu tietenkin mikä laturi käytössä... onko tehoa ladata "hyödyttävästi" useampaa akkua kerralla?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

tuupola

  • Vieras
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #2 : 11 Helmikuu, 2011, 08:44:39 »
Aikaisemmin latasin Bantamilla kahta 3s akkua kerralla tällaisella:

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6569

En muista menikö suoraan Bantamiin vai tarviko väliin jonkun adapterin. Homma toimii muuten hyvin, mutta Bantam ei yleensä osaa lopetta tasausta, eli jää hieromaan viimeisä 0.01 mAH loputtomaksi ajaksi. Nykyään sitten tuo Turnigyn neliporttinen johon olen ollut tyytyväinen:

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11170

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #3 : 11 Helmikuu, 2011, 13:04:25 »
Mulla on 2x iCharger 208B laturia ja 9-15V 45A virtalähde.

Rakenteilla on pari serveri virtalähdettä jotka yksistään syöttää 12.15V 575W 46A.

Mutta tutkinnassa on HP DPS-800GB malli 12.5V 84A 1000W syötöllä. Kytkentä selvityksen alla.


Tässä olis lukemista:

http://sites.google.com/site/tjinguytech/my-projects/HP47A
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1301679
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1292514
https://sites.google.com/site/tjinguytech/my-projects/diy-24v-47a

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa sammy76

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #4 : 11 Helmikuu, 2011, 16:41:40 »
2) hankitaan joku 6s -> 2x3s tasurin jakopiuha ja virtapiuha, tungetaan johtokasa kiinni peruslaturiin ja rukoillaan, että akuissa on latauksen alussa suurinpiirtein sama varaus  ;D

Tuo 2-kohta kiinnostaa lähinnä akateemisessa mielessä, kuinka paljon porukka tekee tuota ihan oikeasti? Lataatteko/puratteko ensin akut yksitellen esim. storage-tasolle ja sitten niitä tungetaan johtokasaan kiinni, kun varaukset ovat samat? Vai ootteko niin rankkoja äijiä, että laitatte vaan mutu-tunteella akut kiinni ja jos jotain meni pieleen niin touhusavu kertoo sen?

Joku mainitsikin toisessa threadissa jostain HK:n 6x tasurilaudasta, mutta se varmaan kuuluu tuohon 2-kategoriaan.

Käykö mikään HK:n tasurilauta Bantamin PB6-tasuriin?
itsellä on tuo hobbykingin paralel charging board http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14856
ja tuo käy bentamin tasuri lautaan.
latailen tuolla 4jää S3 akkua kerralla.
etuna sanotakoon että jos yhtä S3 pakkaa ajattelit ladata 2A virralla niin tuolla voit latailla 4 S3 pakkaa 2Ax4 eli 8A virralla tai kuutta vastaavaa 12A virralla.
ja tolla samalla systeemillä voi myös purkaa akkuja
latausaika tippuu dramaattisesti:)
Aloittelija

Poissa Kko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #5 : 13 Helmikuu, 2011, 01:01:33 »
Rakenteilla on pari serveri virtalähdettä jotka yksistään syöttää 12.15V 575W 46A.

Mutta tutkinnassa on HP DPS-800GB malli 12.5V 84A 1000W syötöllä. Kytkentä selvityksen alla.


Tässä olis lukemista:

http://sites.google.com/site/tjinguytech/my-projects/HP47A


Tuo täytyy pistää työn alle. Hamstarasin taannoin pari kappaletta ko. powereita roskiin menevistä koneista :D
Blade 400 + Blade 400-projekti
CopterX AE 450
DX6i
Phoenix 3.0

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #6 : 13 Helmikuu, 2011, 09:55:00 »
Aika äänekäs tuo DSP-600PB virtalähde kyllä on, mut speksit on hyvät:)
100-240V +12.15 47A 575W

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #7 : 12 Huhtikuu, 2011, 20:08:52 »
Itse en ainakaan tekisi mitään omia virityksiä Lipo tai Li-Ion akkujen ollessa kyseessä.
Laturi valvoo kait jotenkin kennoittain latausta, ja jos niitä on rinnankytkettynä, niin joku kenno voi ylikuumentua ja aiheuttaa räjähdysvaaran.
Katsokaa vaikka youtubesta lipo explode tms. haulla, niin sen jälkeen ei tee enää mieli ohittaa yhtäkään ohjetta, mitä näiden latauksesta on annettu.

Itselläni meinasi tulla kerran katastrofi katastrofin päälle. Lama V3 oli akkuineen lattialla ja yöllä akvaariosta lähti yksi pienempi letku irti. Lattialla oli kivasti vettä, ja sen verran sähköä johtavaa, että saavuttaessaan kopterin akun virtaliittimen, virtaa oli kulkenut!
Liittimessä oli hapettumaa ja akku oli huomattavasti pullistunut. Onneksi siitä oli varaus loppunut ennen pahempaa ylikuumenemista.

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #8 : 17 Kesäkuu, 2011, 22:17:34 »
Jos laturi tukee 6 kennoisia akkuja voit ladata kahta 3 kennoista akkua yhtä aikaa tällä kytkennällä http://rc-kopteri.blogspot.com/2011/06/useampi-lipo-laturiin.html
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #9 : 20 Syyskuu, 2011, 21:27:04 »
Aloin tässä miettiä että saisin 3s 2200mah akut ladattua reilusti nopeammin kytkemällä ne rinnakkain. Laturina on tällainen:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12105__HobbyKing_ECO6_10_200W_10A_6S_Bal_Dis_Cyc_Charger_w_acc_.html

Tehoa siis reilusti ylimääräistä. Jos siis ostaisin vaikka tällaisen adapterin ja laittasin lataukseen 3 ässille tarkoitetulla lipo balancella ja virraksi 8,8a niin ymmärtääkseni kaikki latautuisivat 1C virralla tunnissa täyteen. Vai onko tässä joku ongelma minkä takia ei toimisi?

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #10 : 20 Syyskuu, 2011, 21:37:27 »
Tehoa siis reilusti ylimääräistä. Jos siis ostaisin vaikka tällaisen adapterin ja laittasin lataukseen 3 ässille tarkoitetulla lipo balancella ja virraksi 8,8a niin ymmärtääkseni kaikki latautuisivat 1C virralla tunnissa täyteen. Vai onko tässä joku ongelma minkä takia ei toimisi?
Juuri näin, olettaen että sulla on 4 akkua. Kunhan akkujen varaustasot ovat suurinpiirtein samaa luokkaa kytkettäessä, niin ei tule ongelmia. Laturin näyttämä mAh-määrä on sitten kaikkien akkujen latausmäärä yhteensä.

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #11 : 20 Syyskuu, 2011, 21:37:54 »
Ei ongelmaa, toimii juuri noin.

Mulla on vastaava 10A laturi ja juuri tuo adapteri... ma lataan himassa 6 x 3s 2200:sta tolla setilla kerrallaan kun ei oo kiire.. helpompaa kun ei tartte vaihdella akkuja.

.. tosin mikset lataisi 2c:lla tai suuremmilla virroilla? mitka akut sulla on?


Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #12 : 20 Syyskuu, 2011, 22:25:49 »
Ei ongelmaa, toimii juuri noin.

Mulla on vastaava 10A laturi ja juuri tuo adapteri... ma lataan himassa 6 x 3s 2200:sta tolla setilla kerrallaan kun ei oo kiire.. helpompaa kun ei tartte vaihdella akkuja.

.. tosin mikset lataisi 2c:lla tai suuremmilla virroilla? mitka akut sulla on?


Pitäisi ladata 4C virralla että sais yhtä nopeasti kuin rinnankytkenällä. Lisäksi tympeä vaihdella niitä akkuja. Sais noita ladata 5c virrallakin mutta kuulema lyhentää käyttöikä.

Tuo kapasiteetti taitaa kyllä olla jonkinasteinen ongelma. Mitä siis tapahtuu jos lataan rinnan akkua jota on käyetty esim. 3 minuuttia 6 minuuttia käytetyn kanssa.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #13 : 20 Syyskuu, 2011, 22:32:42 »
Pitäisi ladata 4C virralla että sais yhtä nopeasti kuin rinnankytkenällä. Lisäksi tympeä vaihdella niitä akkuja. Sais noita ladata 5c virrallakin mutta kuulema lyhentää käyttöikä.

Tuo kapasiteetti taitaa kyllä olla jonkinasteinen ongelma. Mitä siis tapahtuu jos lataan rinnan akkua jota on käyetty esim. 3 minuuttia 6 minuuttia käytetyn kanssa.

kun liität ne siihen adapteriin alkaa täydempi akku ladata tyhjempää... siinä saattaa käydä niin että noi maksimi latausvirrat ylittyy reilusti ja vähintään toinen akku kärsii... ei toi tee liittimillekkään hyvää kun syöksyvirta hyökkää heti ku liittimen navat koskettaa muttei ole vielä kunnolla kiinni...

jos taas laitat ensin balansointijohdot kiinni niin ne sulaa...

eli hyvä neuvo on että laittaa aina ekaksi akun virtaliittimet kiinni siihen rinnankytkentä palikkaan ja sitten vasta balanserijohdot!
eikä siis kannata laittaa akkuja rinnan jos toinen on tyhjempi kuin toinen!

e. niin olihan sulla tällanen?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14856__Hobbyking_Parallel_charging_Board_for_6_packs_2_6S_XT60_.html

pelkät virtapiuhat rinnan laittamalla kun et saa akkuja balansoitua :-\
« Viimeksi muokattu: 20 Syyskuu, 2011, 22:38:02 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #14 : 20 Syyskuu, 2011, 22:52:47 »
Itselläni on tuollainen samanlainen liitinlauta ja oon kokenut sen erittäin käteväksi. 2kk kokemuksella pelkästään hyvät fiilikset tuosta.
Yksi huomio tuosta latauksesta. Tuolla sinun laturilla saa max 10A syötettyä virtaa, ainakin speksien mukaan. Se tarkoittaa, että saat ladattua noita 4*2200mAh akkuja 1C:llä tai juuri hieman yli. Toi virtarajoitus on sikäli ikävä, että 3S akuilla saat maksimissaan siis 12,6V*10A=126W teholla ladattua 3S akkuja, oli niitä mikä määrä tahansa. 74W jää laturista hyödyntämättä. (Toki hyötysuhteet pitää vielä ottaa huomioon)

Jos nyt haluaisi kuitenkin ottaa täyden tehon laturista irti 3S-akuilla niin se vaatisi, että laittaisit kaksi akkua sarjaan, jolloin sulla olisi 2kpl "6S akkuja". Tällöin laturista saatava teho olisikin 2*12,6V*10A=252W. No, nähdään että tämä ampuu aika paljolti yli tuon 200W:n. Maksimilatausvirta näillä "6S akuilla" olisi sitten 200W/(2*12,6V)=7,94A eli virtarajan sisällä.

Sanomattakin on selvää, että tästä syntyy aikamoinen piuhaviidakko ja jos et ymmärtänyt yllämainitusta mitään, niin ÄLÄ TEE. Tässä nyt oli vain jollekin osaavalle ajatus, jos haluaa luukuttaa laturiaan täysillä ja virta on rajoitettu. Tai jos on suunnittelemassa laturin+tuon laudan käyttöä, niin kannattaa valita laturi josta saisi virtaa esim. 20A ulos. 3S akkuja saa tällöin ladattua 6kpl ~1,5C virralla. 6S akuille suosittelisin 30A laturia.

Tuossa laudassa ei ole oikeastaan muuta huonoa kuin se, että balansointi tapahtuu akkujen kennojen keskiarvoilla. Käytännössä en kuitenkaan ole huomannut tässä mitään ongelmaa.
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #15 : 20 Syyskuu, 2011, 23:05:58 »
Mulla myos vain hyvia kokemuksia..
Mulla siis toi: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=16564 joka on kasittaakseni ihan sama vehje hienommalla kuorella. ja toi laturi: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=11444

Oon tarkastanut balanssointia ja kaikki ollu aina ok.

Lataan siis aina kotona tolla 6 3s 2200mAh akkua kerrallaan, balassoiden, 10A, kestaa about 1.5 tuntia.

Kentalla lataan yksi kerrallaan sita mukaan kun lennan hyperionit 10A:lla ja turnigit 5A:lla.

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #16 : 20 Syyskuu, 2011, 23:54:34 »
Tuo 2-kohta kiinnostaa lähinnä akateemisessa mielessä, kuinka paljon porukka tekee tuota ihan oikeasti? Lataatteko/puratteko ensin akut yksitellen esim. storage-tasolle ja sitten niitä tungetaan johtokasaan kiinni, kun varaukset ovat samat? Vai ootteko niin rankkoja äijiä, että laitatte vaan mutu-tunteella akut kiinni ja jos jotain meni pieleen niin touhusavu kertoo sen?

Kyllä ne tasot voi mitata laturilla tai erillisellä mittarilla (esim. http://www.fast-lad.co.uk/store/fusion_smart_guard_digital_battery_capacity_checker_smart-guard-p-4849.html). Mutta eipä itsellä ainakaan kuudessa akussa niin suuria eroja ole kun lentää saman ajan ettei niitä uskaltaisi laittaa kiinni. Tuolla voi lukea asiasta lisää: https://sites.google.com/site/tjinguytech/charging-how-tos/parallel-charging

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #17 : 21 Syyskuu, 2011, 16:30:40 »
Tulipas paljon vastauksia :)

Itselläni on tuollainen samanlainen liitinlauta ja oon kokenut sen erittäin käteväksi. 2kk kokemuksella pelkästään hyvät fiilikset tuosta.
Yksi huomio tuosta latauksesta. Tuolla sinun laturilla saa max 10A syötettyä virtaa, ainakin speksien mukaan. Se tarkoittaa, että saat ladattua noita 4*2200mAh akkuja 1C:llä tai juuri hieman yli. Toi virtarajoitus on sikäli ikävä, että 3S akuilla saat maksimissaan siis 12,6V*10A=126W teholla ladattua 3S akkuja, oli niitä mikä määrä tahansa. 74W jää laturista hyödyntämättä. (Toki hyötysuhteet pitää vielä ottaa huomioon)

Jos nyt haluaisi kuitenkin ottaa täyden tehon laturista irti 3S-akuilla niin se vaatisi, että laittaisit kaksi akkua sarjaan, jolloin sulla olisi 2kpl "6S akkuja". Tällöin laturista saatava teho olisikin 2*12,6V*10A=252W. No, nähdään että tämä ampuu aika paljolti yli tuon 200W:n. Maksimilatausvirta näillä "6S akuilla" olisi sitten 200W/(2*12,6V)=7,94A eli virtarajan sisällä.

Sanomattakin on selvää, että tästä syntyy aikamoinen piuhaviidakko ja jos et ymmärtänyt yllämainitusta mitään, niin ÄLÄ TEE. Tässä nyt oli vain jollekin osaavalle ajatus, jos haluaa luukuttaa laturiaan täysillä ja virta on rajoitettu. Tai jos on suunnittelemassa laturin+tuon laudan käyttöä, niin kannattaa valita laturi josta saisi virtaa esim. 20A ulos. 3S akkuja saa tällöin ladattua 6kpl ~1,5C virralla. 6S akuille suosittelisin 30A laturia.

Tuossa laudassa ei ole oikeastaan muuta huonoa kuin se, että balansointi tapahtuu akkujen kennojen keskiarvoilla. Käytännössä en kuitenkaan ole huomannut tässä mitään ongelmaa.

Tarkoitit siis kaiketi sitä että kytkisin ensin kaksi ja kaksi akkua sarjaan jolloin saisin kaksi 6s akkua jotka sitten kytkisin rinnakkain ja lataisin 6 ässille tarkoitetulla virralla? Miksipä ei, sillä tavallahan nuo saisi reilusti alle tunnissa täyteen :).

Eli ostaisin siis tämän ja kaksi tällaista sekä nämä. Aluksi yhdistäisin akut A ja B yhdellä tuollaisella XT60 sarjaankytkentäsydeemill ä ja yhdellä balanserinpiuhasarjaanky tkentäadapterilla (pitkä sana ;D). Sitten samat akuille C ja D. Nyt minulla siis olisi kaksi 6s 2200mah akkua, näissähän ei olisi jännitteet vielä mitenkään tasoittuneet? Tilanne olisi siis tällainen:

1a-1b
2a-2b
3a-3b
4a-4b
5a-5b
6a-6b

Numero-kirjain yhdistelmät kuvaavat siis eri kennoja. Ne joissa ovat kirjain a ovat ensimmäistä 6s akkua ja toisinpäin. Kytkisin siis ensin adapterien XT60-liittimet tuohon rinnakkainkytkentälautaa n. Näiden "6s akkujen" kokonaisjännitteet tasoittuvat. Odotan varmuuden vuoksi hetken ja yhdistän balanserijohdot lautaan. Nyt kaiketi alkavat eri kennojen jännite-erot tasoittua? Eli 1a ja 1b kennojen jännitteistä tulee samat, 2a ja 2b, 3a ja 3b jne.
Okei, yhdistän nyt vielä tuon laudan laturiin ja alan lataamaan 6s balance ohjelmalla ja virraksi se 8a jota laturi jaksaa antaa. Ymmärtääkseni nyt kaikkien kennojen jännite-erot tasoittuvat balanserin kautta. Eli 1ab, 2ab, 3ab jne. kennojen jännitteistä tulee samat aivan kuten normaalissa latauksessa. Akku latautuu ja kun lataus loppuu on kaikkien kahdentoista kennon jännite sama 4,2 volttia ja näin siis onnellinen loppu.

Tuli vähän monimutkaisesti selvennettyä mutta jospa joku älyää ja osaa sanoa menikö tuo ihan metsään :D. Käytännössähän tuo olisi yksinkertaista. Entä tykkääköhän tuo laturi pahaa jos siitä revitään kaikki irti? Minulla on joskus ollut samalla softalla toimiva vähempitehoinen laturi jolla yritin ladata 3 ässiä isommalla virralla mitä se ja poweri jaksoivat antaa. Latausvirta vain pieneni sellaiseksi mitä ne jaksoivat syöttää. Eli voinkohan tässäkin laittaa tuon lataamaan 10 ampeerilla ja se antaa kiltisti sen verran kun jaksaa. Vai koituiskohan siitä jotain haittaa laturille? Poweri on 220 wattinen joten siitä ei pitäisi olla kiinni.




Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #18 : 21 Syyskuu, 2011, 16:34:03 »
Tulipas paljon vastauksia :)

Tarkoitit siis kaiketi sitä että kytkisin ensin kaksi ja kaksi akkua sarjaan jolloin saisin kaksi 6s akkua jotka sitten kytkisin rinnakkain ja lataisin 6 ässille tarkoitetulla virralla? Miksipä ei, sillä tavallahan nuo saisi reilusti alle tunnissa täyteen :).

Eli ostaisin siis tämän ja kaksi tällaista sekä nämä. Aluksi yhdistäisin akut A ja B yhdellä tuollaisella XT60 sarjaankytkentäsydeemill ä ja yhdellä balanserinpiuhasarjaanky tkentäadapterilla (pitkä sana ;D). Sitten samat akuille C ja D. Nyt minulla siis olisi kaksi 6s 2200mah akkua, näissähän ei olisi jännitteet vielä mitenkään tasoittuneet? Tilanne olisi siis tällainen:

1a-1b
2a-2b
3a-3b
4a-4b
5a-5b
6a-6b

Numero-kirjain yhdistelmät kuvaavat siis eri kennoja. Ne joissa ovat kirjain a ovat ensimmäistä 6s akkua ja toisinpäin. Kytkisin siis ensin adapterien XT60-liittimet tuohon rinnakkainkytkentälautaa n. Näiden "6s akkujen" kokonaisjännitteet tasoittuvat. Odotan varmuuden vuoksi hetken ja yhdistän balanserijohdot lautaan. Nyt kaiketi alkavat eri kennojen jännite-erot tasoittua? Eli 1a ja 1b kennojen jännitteistä tulee samat, 2a ja 2b, 3a ja 3b jne.
Okei, yhdistän nyt vielä tuon laudan laturiin ja alan lataamaan 6s balance ohjelmalla ja virraksi se 8a jota laturi jaksaa antaa. Ymmärtääkseni nyt kaikkien kennojen jännite-erot tasoittuvat balanserin kautta. Eli 1ab, 2ab, 3ab jne. kennojen jännitteistä tulee samat aivan kuten normaalissa latauksessa. Akku latautuu ja kun lataus loppuu on kaikkien kahdentoista kennon jännite sama 4,2 volttia ja näin siis onnellinen loppu.

Tuli vähän monimutkaisesti selvennettyä mutta jospa joku älyää ja osaa sanoa menikö tuo ihan metsään :D. Käytännössähän tuo olisi yksinkertaista. Entä tykkääköhän tuo laturi pahaa jos siitä revitään kaikki irti? Minulla on joskus ollut samalla softalla toimiva vähempitehoinen laturi jolla yritin ladata 3 ässiä isommalla virralla mitä se ja poweri jaksoivat antaa. Latausvirta vain pieneni sellaiseksi mitä ne jaksoivat syöttää. Eli voinkohan tässäkin laittaa tuon lataamaan 10 ampeerilla ja se antaa kiltisti sen verran kun jaksaa. Vai koituiskohan siitä jotain haittaa laturille? Poweri on 220 wattinen joten siitä ei pitäisi olla kiinni.





periaatteessa voit aivan hyvin tehdä niin että laitat pari akkua sarjaan ja niitä sarjoja rinnan...

mutta eikö nyt kuitenkin kannattais tehdä lataus vermeistä sellaset ettei joka kerta tarvii miettiä minkä kytkee mihinkin? ;D

palaa vielä talo tai jotain ku kytkee kuitenkin jossain välissä epähuomiossa jotain ristiin tms... :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #19 : 21 Syyskuu, 2011, 17:00:03 »
Ehei, nopeus se on mikä nykyaikana jyllää ;). Etkö ole kuullut että kytkennät tarkistetaan vasta savun hälvettyä?

Ei tuo minusta mitenkään monimutkainen systeemi ole, koska eihän niitä kaiken maailman liittimiä tarvitse joka latauksen välissä irroittaa toisistaan. Kytkee vain akut kiinni ja laittaa laturin huutamaan tuskiaan :D. Joka akulle tarkoitetun XT-60:in ja tasuriliittimen voi sitten vaikka teipata vierekkäin etteivät ne mene ristiin. Laitanpa tilauksen HK:lle menemään.

Onneksi posti toi juuri Dualskyn kevlari lipopussin niin ei pelota yhtä paljon tuommoset viritykset  ;)

EDIT. Tarkistin tuon yhden asian laturin ohjekirjasta. Eli ei haittaa vaikka yrittää ladata tehot yrittävällä virralla, laturi osaa sen mukaan pienentää virran automaattisesti.
« Viimeksi muokattu: 21 Syyskuu, 2011, 17:15:02 kirjoittanut Turmoil »

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #20 : 21 Syyskuu, 2011, 17:59:57 »
Mie oon aina ladannut noita pikku akkuja (2S ja 3S) sarjassa ku oon pelännyt juurikin tuota balansointia. Pelkoni näyttäisi siis tämän topicin perusteella olevan jokseenkin turhaa. Mutta mulla kun tuhottomasti ei noita pieniä ole niin lataan jatkossakin vain sarjassa.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #21 : 21 Syyskuu, 2011, 18:56:24 »
Tarkoitit siis kaiketi sitä että kytkisin ensin kaksi ja kaksi akkua sarjaan jolloin saisin kaksi 6s akkua jotka sitten kytkisin rinnakkain ja lataisin 6 ässille tarkoitetulla virralla? Miksipä ei, sillä tavallahan nuo saisi reilusti alle tunnissa täyteen :).
Kyllä.

Nyt minulla siis olisi kaksi 6s 2200mah akkua, näissähän ei olisi jännitteet vielä mitenkään tasoittuneet?
Kyllä. Akkujen jännitetasojen olisi hyvä olla "samansuuntaiset" eli ET kytke esim. täyttä akkua ja tyhjää akkua kiinni lautaan. Muuten alkaa virta liikkua.

Odotan varmuuden vuoksi hetken ja yhdistän balanserijohdot lautaan. Nyt kaiketi alkavat eri kennojen jännite-erot tasoittua?
Itse en ole alun jälkeen suuremmin odotellut. Ei ole kertaakaan piuhat lämmenneet tms. MUTTA en sano etteikö se olisi mahdollista!

Akku latautuu ja kun lataus loppuu on kaikkien kahdentoista kennon jännite sama 4,2 volttia ja näin siis onnellinen loppu.
Kyllä, jos laturisi balanseri on tarkka ja kalibroitu kohdalleen.

Tuli vähän monimutkaisesti selvennettyä mutta jospa joku älyää ja osaa sanoa menikö tuo ihan metsään :D. Käytännössähän tuo olisi yksinkertaista.
 
Kyllä sä taisit kopin saada :)

Entä tykkääköhän tuo laturi pahaa jos siitä revitään kaikki irti?
Ei se ainakaan ikää pidennä, mutta käyttöönhän noi on tehty :)
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa Turmoil

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #22 : 03 Lokakuu, 2011, 19:00:57 »
Mitä teinkään väärin nyt kun yritin toteuttaa tämän jutun ;D.

Ehei, talo ei palanut mutta ei kyllä Crysin edellisellä sivulla selittämä systeemi myöskään onnistunut ;).

Joo eli posti toi tätä varten tilaamani adapterit ynnä muut:

Tarkoitit siis kaiketi sitä että kytkisin ensin kaksi ja kaksi akkua sarjaan jolloin saisin kaksi 6s akkua jotka sitten kytkisin rinnakkain ja lataisin 6 ässille tarkoitetulla virralla? Miksipä ei, sillä tavallahan nuo saisi reilusti alle tunnissa täyteen :).

Eli ostaisin siis tämän ja kaksi tällaista sekä nämä. Aluksi yhdistäisin akut A ja B yhdellä tuollaisella XT60 sarjaankytkentäsydeemill ä ja yhdellä balanserinpiuhasarjaanky tkentäadapterilla (pitkä sana ;D).

Joo ja minähän tein kuten sanoin, yhdistin ensin kaksi akkua noilla pääliittimien adaptereilla ja sitten tökkäsin toisen tällaiseen minkä jo tuossa linkkasin:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=9910l

Yhdistin toisenkin ja johan alkoi kipinät räiskymään ja sähkö haisemaan. Ei kerennyt tietenkään olla kuin silmänräpäyksen kiinni eikä kumpikaan akku mitenkään vahingoittanut. Mutta mistähän lie johtui? Kaiketi tuli ostettua eri tarkoitukseen tehtyä tavaraa, noissa on tuo toisen 3s-liittimen vasemmanpuoleinen ja toisen oikeanpuoleinen johto yhdistetty samaan liitäntään (kuvasta voi tihrustaa). Onko oikein? Juuri tämän johdon kohalla näet kärähti.

No tuo rinnanlatauslauta kuitenkin tuntuu onneksi toimivan :)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #23 : 03 Lokakuu, 2011, 19:23:22 »
mutta eikö nyt kuitenkin kannattais tehdä lataus vermeistä sellaset ettei joka kerta tarvii miettiä minkä kytkee mihinkin? ;D

palaa vielä talo tai jotain ku kytkee kuitenkin jossain välissä epähuomiossa jotain ristiin tms... :D

kröhöm ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miten/millä ladata akkuja rinnan helpoiten?
« Vastaus #24 : 03 Lokakuu, 2011, 19:25:31 »
Mitä teinkään väärin nyt kun yritin toteuttaa tämän jutun ;D.

Yhdistin toisenkin ja johan alkoi kipinät räiskymään ja sähkö haisemaan. Ei kerennyt tietenkään olla kuin silmänräpäyksen kiinni eikä kumpikaan akku mitenkään vahingoittanut. Mutta mistähän lie johtui? Kaiketi tuli ostettua eri tarkoitukseen tehtyä tavaraa, noissa on tuo toisen 3s-liittimen vasemmanpuoleinen ja toisen oikeanpuoleinen johto yhdistetty samaan liitäntään (kuvasta voi tihrustaa). Onko oikein? Juuri tämän johdon kohalla näet kärähti.
Hommassa fifty-sixty tsäänssi mennä vielä väärin vaikka vermeet ois oikeat  ;D

Eli sekä XT60- ja tasuri-johdoissa akkujen pitää olla samassa järjestyksessä, luultavasti laitoit akut ristiin eri johdoissa. Kytkennän voi tehdä akku kerrallaan, ensiksi punaisen johdon XT60-liittimeen akku kiinni ja tasurijohtoon siihen liittimeen, jossa on yksinäinen punainen johto. Tällöin plussat on samassa sekä virta- että tasurijohdossa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
16 Vastauksia
9191 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Heinäkuu, 2008, 20:25:47
kirjoittanut sgtpepper
6 Vastauksia
4092 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Marraskuu, 2008, 21:49:27
kirjoittanut Soakki
3 Vastauksia
2536 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2009, 13:40:14
kirjoittanut 1m4s0_
12 Vastauksia
7159 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Heinäkuu, 2015, 13:20:22
kirjoittanut Speedy
11 Vastauksia
3413 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Maaliskuu, 2015, 00:25:54
kirjoittanut Tohtori R