Kirjoittaja Aihe: 3 vai 4 pakkaiset reksiin?  (Luettu 6334 kertaa)

Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
3 vai 4 pakkaiset reksiin?
« : 12 Helmikuu, 2008, 11:47:31 »
Akustoja olen 450:seen tässä uusimassa,käyttänyt olen 3pakkaisia lipoja.
Rupeaa noi 3pakkaiset menemään kyykkyyn kun ajelee negatiivisiä lapakulmia sekaan,
(johtunee varmaan halpojen akkujen huonosta kunnosta.)
Olisiko järkevää hankkia 4pakkaisia.

Piteneekö lentoaika paljoa? Onko enemmän tehoa? Joutuuko kaasukäppyroitä muuttelemaan jos ajelee
välillä 3kennoisella ilman governööriä?
Mitkä akut olisivat hinta/laatusuhteeltaan hyviä.
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

jarpiili

  • Vieras
Vs: 3 vai 4 pakkaiset reksiin?
« Vastaus #1 : 12 Helmikuu, 2008, 15:26:53 »
Hei,
Jatkokysymyksenä tähän mitä mokkis kirjoitti:

"Akustoja olen 450:seen tässä uusimassa,käyttänyt olen 3pakkaisia lipoja.
Rupeaa noi 3pakkaiset menemään kyykkyyn kun ajelee negatiivisiä lapakulmia sekaan"

Kuluttaako tuo positiivisilta lavoilta siirtyminen negatiivisiin jotenkin enemmän? Jos ajaa esim. governorilla (tai vaikka jos on idle upissa V-kaasukäyrä) niin eikö se pos->neg siirtyminen vastaa samaa kun pos->0-kulmat -> positiiviset kulmat?

Eli se mitä yritän tässä kysyä on että jos vaikka tekee flippejä ja selkäleijutusta niin vaatiiko se enemmän akuilta kuin että revittää oikeinpäin kahdeksikkoa tai ympyrää, pystykäännöksiä jne.?

-Jari

EDIT: vai oonko mää taas ihan pihalla? ::)
« Viimeksi muokattu: 12 Helmikuu, 2008, 16:11:40 kirjoittanut jarpiili »

Poissa Vispilä

  • Moderator
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 3 vai 4 pakkaiset reksiin?
« Vastaus #2 : 12 Helmikuu, 2008, 16:11:32 »
Lainaus
vastaa samaa kun pos->0-kulmat -> positiiviset kulmat?

kyllä.

Lainaus
Mitkä akut olisivat hinta/laatusuhteeltaan hyviä

Hinta - laatu suhteelta parhaat akut esim. Dualskyn 2200Gt

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

jarpiili

  • Vieras
Vs: 3 vai 4 pakkaiset reksiin?
« Vastaus #3 : 24 Huhtikuu, 2008, 14:10:55 »
Jatkanpa vaikka tänne,
Eli koneessa jotain kyykkää tai ainakin hyytyy pahasti koko ajan jos yhtään revittää... kun nyt pääsi Illin konetta vertaamaan taivaalla niin huomaa kyllä eron.

Kysymys kuuluu:
minkä tasoisissa tempuissa pitäs tuossa 450-rexissä olla 4s kennot, jos missään, vai voiko 3s-setupilla saada sopivalla moottori+nopari kombiaatiolla toimivan "3D"-kopterin?
Oikee kolmedee on vielä aika kaukana mutta jos haluaisi tehdä jotain käsittämättömiä härötemppuja ja kuvitella että ne on 3D  ;D ;D ;D niin pitääkö siirtyä 4s-setuppiin?


-Jari

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: 3 vai 4 pakkaiset reksiin?
« Vastaus #4 : 24 Huhtikuu, 2008, 16:45:02 »
Hmmm, jaa huomasi eron ???

Minäkin olen tuskaillut omien 3S setupin suorituskykyä kun olen katsellut Villen 4S Rexiä. Loggerin käyristä huomaa selkeästi kuinka tehot loppuu kesken isommilla ohjausliikkeillä/lapakulmilla.

Itselläni ainakin 4S muutos vaatisi sekä akkujen että säätimen ja moottorin vaihdon kun nämä Alignin vakiokamppeet ei oikein taida 4S setupilla pelata kunnolla. Samalla saisi toimivan governöörin.

No, tämän hetken päätöksenä on panostaa parempiin akkuihin ja vaihtaa lavat samassa yhteydessä Alignin puisista SABin kuituisiin.

Vakiokamppeet tässä tapauksessa siis 430L moottori, 13T pinioni, 35X säädin ja parhaimmin suoriutuvana akkuna Alignin 2100mAh/20C/3S1P. Muut akkuni eivät suoriudu yhtä hyvin...

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3 vai 4 pakkaiset reksiin?
« Vastaus #5 : 24 Huhtikuu, 2008, 17:03:17 »
Millaisilla ennakoilla muuten ajatte. Itse ihmettelin kun MiniTitan hyytyi vakiokamppeilla silmukkaan. Nostin ennakkoa, ja tehot nousi radikaalisti samalla kun virrankulutus pysyi entisellään(!)

Myös toisen moottorin kokeileminen saattaisi olla mielenkiintoista...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: 3 vai 4 pakkaiset reksiin?
« Vastaus #6 : 24 Huhtikuu, 2008, 17:14:59 »
Mulla Align-säätimen tämän hetken vakioveikkausrivi on 1-2-2-3-3, eli no break, mid-timing, mid cutoff, governor ja quick throttle response. Pitänee koittaa muuttaa tuota ajoitusta kolmoseksi ja mittailla taas tehoja ja lentotuntumaa.

Poissa Pete-

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 3 vai 4 pakkaiset reksiin?
« Vastaus #7 : 24 Huhtikuu, 2008, 18:47:57 »
Kyllä oma rexi hyytyy helposti noilla halpisakuilla, ei tarvi kun vähän perää pyöritellä ja pumpata kulmia samalla niin kierrokset laskee melkoisesti. Monesti jopa sammunut tiukan rollin päätteeksi. Niin ja siis en ole millään tavalla pätevä lentäjä vaan aika kesyä tuo mun lento vielä. Tuossa 5min sitten juotin liittimet uusiin dualsky 2200GT akkuihin ja ovat nyt latauksessa. Toivon mukaan tulee vähän enemmän tehoja. Minkäs kokosella pinjonilla porukka muuten lentelee. Taitaa tuo mun kopterin puutuminen johtua ylikokosesta pinjonista.

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: 3 vai 4 pakkaiset reksiin?
« Vastaus #8 : 24 Huhtikuu, 2008, 21:34:09 »
No niin, nyt olis muutettu veikkausriviksi 1-3-2-2-3, eli no break, high-timing, mid cutoff, soft start ja quick throttle response. Kaasukäyrä nyt 100% ja pikaisen pöytätestailun mukaan tuntuisi pyörivän "niinkuin ennenkin". En sitten ole varma, mutta taisi vähän kierrokset nousta kun nollakulmilla näytti 3200rpm. Pitää toivoa huomiselle hyvät kelit niin pääsee testaamaan jonkun akun että millaisia käyriä tulee.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3 vai 4 pakkaiset reksiin?
« Vastaus #9 : 24 Huhtikuu, 2008, 21:39:39 »
Odottelen mielenkiinnolla tuloksia. Turnigy 40A noparin ohje sanoo: "Aling 420LF (made in Taiwan, out-runner): High Timing (MUST)" Tuskin moottori on eri kehitysversioina muuttunut niin radikaalisti että säädöt olisivat 430L-mallille aivan muut. Jos se käynnistyi ja kukkuu, niin se jo lupaa hyvää.
-flybarless, sedative stabilized head-

jarpiili

  • Vieras
Vs: 3 vai 4 pakkaiset reksiin?
« Vastaus #10 : 24 Huhtikuu, 2008, 23:00:14 »
No siis,
Mullahan on toki akkuina halpoja paskoja kiinalaisia hextronikseja, 2200mah josta pitäs tulla 20-30C (ei vissiin ehkä tule oikeesti...) Akut on kyllä lähes uudet ja kun vaihtaa vanhemmat samanlaiset niin siinä kyllä huomaan eron.
Muuten setuppina on 30A Hyperion nopari, 3200kv Alingin joku vakiomotti. Lapakulmia ei pitäs tulla ku +-9, kun rajoitin niitä. En tiiä mitä tuosta nyt sitten voi päätellä, pitäs vissiin joskus opiskella tätä asiaa..  ::)

Mikä se tuo ennakko on?

-Jari

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3 vai 4 pakkaiset reksiin?
« Vastaus #11 : 25 Huhtikuu, 2008, 10:54:26 »
Vähän niinkuin polttomoottoreissa säädetään sitä, missä kohtaa mäntä on kun bensa sytytetään, niin sähkömoottoreissa voi säätää sitä, missä vaiheessa magneettien napaisuus vaihtuu. Harjallisissa se tehdään takapäätyä kiertämällä, harjattomissa ohjelmoimalla säädintä.
Liian loivalla ennakolla napaisuus vaihtuu myöhässä, ja moottori ei pääse kiertämään kovaa. Ennakkoa lisäämällä magneetit vetäisevät moottoria eteenpäin jo aiemmin, ja kierrokset nousevat. Jos ennakko on liian kovalla, moottori nytkähtää taaksepäin ja tippuu synkasta, jos edes lähtee pyörimään.

Yleensä lisätty ennakko tarkoittaa lisääntynyttä virrankulutusta, mutta ei aina. Totaalisen väärä ennakko voi johtaa siihen että moottori syö ylivirtaa ja palaa, ja akut ovat kovilla.

Alingin 3200..? Eikös niitten kv arvot ole yleensä 3550? Tuo 3200 viittaisi siihen kullanvärisillä päädyillä olevaan 420L malliin, joka on käsittääkseni aikamoinen mopo uusiin sini-hopeisiin 430X, L ja XL malleihin verrattuna. Ei ihme jos illin Reksä näytti tehopakkaukselta, siinähän on 430L kiinni.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 3 vai 4 pakkaiset reksiin?
« Vastaus #12 : 25 Huhtikuu, 2008, 14:22:50 »
Vähän niinkuin polttomoottoreissa säädetään sitä, missä kohtaa mäntä on kun bensa sytytetään, niin sähkömoottoreissa voi säätää sitä, missä vaiheessa magneettien napaisuus vaihtuu. Harjallisissa se tehdään takapäätyä kiertämällä, harjattomissa ohjelmoimalla säädintä.
Liian loivalla ennakolla napaisuus vaihtuu myöhässä, ja moottori ei pääse kiertämään kovaa. Ennakkoa lisäämällä magneetit vetäisevät moottoria eteenpäin jo aiemmin, ja kierrokset nousevat. Jos ennakko on liian kovalla, moottori nytkähtää taaksepäin ja tippuu synkasta, jos edes lähtee pyörimään.



Perkeles, pitää munki koittaa isoon-Reksiin kiristää tuota ajoitusta, kun tahtoo kyykistyä lapakulmajumpassa. XL-mosa on toki tulossa, mutta ei kai 600L kuitenkaan ihan mopo oo.

Jarpiili, vois vaikka tähdätä johonkin seiskan seudulle sinne rantaan, tuuli vähän aina tyyntyy iltaa kohden. Kyyti löytyy tarvittaessa.
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa illi

  • Seniori torppari
  • *****
  • Oulu
Vs: 3 vai 4 pakkaiset reksiin?
« Vastaus #13 : 26 Huhtikuu, 2008, 17:15:04 »
Nyt olis ajeltu muutama akku high-ajoituksella ja saattaapa se olla että siinä vähän oli enemmän kierroksia/paukkuja kuin aikaisemmin. Ei tosin merkittävästi ja toisaalta koko ajan mennään lähellä tuon 430L moottorin maksimisuorituskykyä noilla akuilla. Jos lisää kierroksia haluaa niin pitää alkaa moottoria ja akkuja vaihtamaan.

Ensimmäinen käppyrä uusilla asetuksilla:
1-3-2-2-3, no break, high-timing, mid cutoff, soft start ja quick throttle response

Keskimmäinen vanhoilla:
1-2-2-2-2, eli no break, mid-timing, mid cutoff, soft start ja medium throttle response

Viimeinen governööri päällä:
1-2-2-3-3, eli no break, mid-timing, mid cutoff, governor ja quick throttle response

Poissa Pete-

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: 3 vai 4 pakkaiset reksiin?
« Vastaus #14 : 01 Toukokuu, 2008, 20:28:57 »
Noniin, tuli dualskyn lipot testattua. Kopteri ilmaan, pari kaarrosta ja idelup päälle niin kopteri räjähti :D
Siis aivan totaalinen tuho. Uusi akku ilmeisesti antoi vähän liikaa jenkaa 15 pinniselle pinjonille ja halpisakuille suunnitellulle kaasukäyrälle. Sanotaanko vaikka näin että tuota kopua en aatellut enää lähteä korjaamaan(jos jollain on halpa pikkurexi niin saa tarjota). Ne muutamat kaarrokset ja pienet pumppaustestit mitä kerkisin ajaan niin vaikutti kyllä tosi vakuuttavilta, ei minkäänlaista puutumista havaittavissa. Pistän kuvia raadosta tonne torpit osastolle.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
12 Vastauksia
4824 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Toukokuu, 2009, 09:00:03
kirjoittanut SJo1
9 Vastauksia
3599 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2009, 22:17:12
kirjoittanut Harza72