Kirjoittaja Aihe: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless  (Luettu 20185 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« : 02 Toukokuu, 2010, 20:55:09 »
Sain uuden kopterin lentovalmiiksi juuri sopivasti synttäreiden kunniaksi. Tällainen siitä tuli:

Kopteri on siis Gaui EP255. Hobby Citystä tilatulle kitille ja neljälle digiservolle tuli hintaa tulleineen ja postimaksuineen noin 250 euroa. Nupin modasin vaikonupista - poistin kaikki mekaaniset turhakkeet ja sahasin&viilasin rotor hubin yläosan pois. Lopputuloksesta tuli yllättävän siistin näköinen. Nupin säätövaiheessa oli pieniä ongelmia koska swashplate erkani kahteen osaan ensimmäisen kerran  jo servojen asennusvaiheessa. Tolerannssit lienevät liian suuret? No, päätin liimata swashplaten takaisin kasaan ja jatkoin eteenpäin. Swashplatelta lavanpitimiin johtavien linkkien kaulalliset linkkipallot vaihdoin kaulattomiin ja linkkipallojen alle laitoin 1.4 x 04mm aluslevyt, jotta linkkitangot eivät ota kiinni swashplaten kylkeen. Nyt nupin geometria sopii paremmin flybarless-lentelyyn ja pystyn paremmin hyödyntämään cyclic-servojen koko liikeradan. Gaui 255:n runkolevyjen on kerrottu murtuvan helposti canopyn kiinnitysnuppien kohdalta. Sen vuoksi hankin samantien päivitysosan 207007 Canopy Post Stiffener. Ne näkyvät paikalleen asennettuna keskimmäisessä kuvassa.

Cyclic-servoiksi tuli Innolabin digiservot  HGD202MG ja perään HGD201. Flybarless-controller on uusi BeastX Microbeast, joka maksoi postikuluineen 149 EUR. Vastaanotin on Spektrum AR6110E, jonka liimasin karhuntarralla yhtenäiseksi paketiksi BeastX:n kylkeen. Asensin vastaaanotin/gyro-paketin rungon pohjalevylle, missä tilaa oli yllin kyllin. Kaikkiin säätimiin, valikoihin, johtoihin ja liittimiin pääsee helposti käsiksi, joten mahdolliset huoltotyöt sujuvat jatkossa kitkatta. Tilauksessa on vielä 6 voltin Park BEC, mutta sen asennan joskus myöhemmin. Lentopaino on Hyperionin 3S 1100 Mah akuilla 381 grammaa. Hintaa lentovalmiille flybarless-kopterille neljän hyvän akun kanssa tuli 540 euroa kun tullit ja postikulut lasketaan mukaan. Hinta on mielestäni varsin kohtuullinen.

Kopteri lensi ensilennolla tyydyttävästi. Mitään yllättävää ei ilmentynyt, mutta pientä hienosäätöä tarvitaan vielä. Valitettavasti olin pakannut kopterikassin vappujatkojen jälkimainingeissa ja ruuvimeisselit olivat jääneet kotiin :P Hienosäädöt jäivät siis Henttaalla tekemättä mutta onneksi kotona tehdyt perussäädöt olivat menneet sen verran kohdalleen, että kopteri oli heti lentokelpoinen. Uskalsin jo ekalla akulla vetää muutaman rollin ja loopin, vaikka tuntuma ei kovassa tuulessa ollut vielä ihan niin "lukittu" kuin olisin toivonut. Olen kuitenkin vakuuttunut, että pieni cyclic-gainien lisääminen tekee menosta jämäkän kovassakin tuulessa. Perä piti hyvin terävistä puuskista huolimatta hyvin, mutta reagoi vielä jotenkin hitaasti tikun liikkeisiin. Siihen todennäköisesti auttaa 'tail dynamics' potentiometrin ruuvailu.

Ensilennätys päättyi nolosti toisen akun päätteeksi. Napsautin kovassa tuulessa holdin päälle noin 40 cm korkeudella ja ajattelin antaa kopterin tulla tyhjäkäynnillä alas. Landarit eivät kuitenkaan kestäneet lievää pomppulaskua. Laskutelineen molempien kaarien katkettua kopteri kaatui maassa kyljelleen ja toinen päälapa halkesi iskeydyttyään Henttaan louheeseen. Samalla jo kertaalleen liimattu swashpate irtosi jälleen liimauksistaan. On jokseenkin selvä, ettäen uskalla enää käyttää viallista swashplatea koska seuraavalla kertaa liimaus voi pettää ilmassa. Haussa on myös vahvemmat laskutelineet. Gauin omat vaikuttavat ensikokemuksen valossa aivan liian heiveröisiltä.

Pienistä vastoinkäymisistä huolimatta BeastX antoi positiivisen ensivaikutelman kun ottaa huomioon sen, että gainien lopullinen hienosäätö jäi kokonaan tekemättä. On varsin kätevää, ettei kentälle tarvitse raahata erillisiä ohjelmointilaitteita! Silti säätömahdollisuudet ovat varsin monipuoliset. Kyllä tästä vielä hyvä tulee!

Tässä vielä pari kuvaa:


« Viimeksi muokattu: 07 Elokuu, 2010, 12:45:29 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & BeastX flybarless
« Vastaus #1 : 05 Toukokuu, 2010, 21:33:29 »
Tänään pääsin uudemman kerran koelennolle - ja tällä kertaa tuli myös ruuvimeisseli mukaan!

Haljenneen swasplaten tilalle löysin varaosalaatikosta vanhan, löysäksi kuluneen EP200:n swashplaten. Landareita ja lapoja olin onneksi ostanut muutamia varastoon.

BeastX:n cyclic-gainien nosto teki kopterista jo varsin mukiinmenenvän "normilentelyssä". Nostin aileron & elevator-dualratet 90% tuntumaan ja tuntoakin alkoi löytyä ihan eri tavalla! Swashplate Pitching Up Behaviourin nostin arvoon "very high". Perää herkistin laittamalla keskialueelle 15% käänteistä expoa. Nyt olen perän toimintaan erittäin tyytyväinen. Se piti puuskaisessa tuulessa kuin naulittuna ja reversed-kaseja oli suorastaan ilo lennellä!

Kopteri tuntuu todella nopealta mutta lentää selvästi "isommin" kuin Gaui EP200. Tehoa on reservissa todella mukavasti ja kaasutikku pohjassa kopteri kipuaa taivaalle kuin raketti. Toisaalta, tuuli tuntuu pompottavan EP255:tä ylös-alas suuntaan enemmän kuin pikkusiskoaan. Samoin vastatuuleen vedetty looppi lähtee taivaalle kuin tykin suusta. Ilmiöstä voi ehkä päästä eroon gainien hienosäädöllä, mutta osasyy siihen lienee myös kopterin keveys suhteessa roottorin pinta-alaan. Toinenkin ongelma on vielä - rollit ja loopin menevät mukavasti mutta kun flippaan koterin selälleen, nyökähtää se flipin päätteeksi ikävästi elevator-akselin suhteen. Cyclic-gaineja täytyy siis säätää vielä. Tänään en sitä ehtinyt vieä tekemään sillä otin vain kolme akkua mukaan ja hoksasin ongelman vasta viimeisellä akullisella.

Vielä pitäisi löytää valkoiset päälavat. Mustat hiilarit erottuvat todella huonosti harmaata taivasta vasten. Ja kuka idiootti suunnittee kaikki nämä kopterit, joiden runko on musta ja canopy valkoinen? Väriä tarvitaan lisää...

Messinkinen pinjoni rallattelee iloisesti. En muistanutkaan miten meluisa Gauin vakiopinjoni on. Sen tilalle vaihdan teflonpintaisen alumiinipinjonin, samanlaisen jollainen minulla on pikkugauissa. Se on osoittautunut erittäin kestäväksi ja hiljaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 18 Toukokuu, 2010, 15:02:19 kirjoittanut Picofly »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Gaui EP255 & BeastX flybarless
« Vastaus #2 : 05 Toukokuu, 2010, 21:39:54 »
a cute little heli!
I'm curious to see it fly.

PS if you continue to proceed in 55 mm steps up the heli size scale, it will take you a while to arrive at .90 size :)
« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2010, 21:45:16 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & BeastX flybarless
« Vastaus #3 : 05 Toukokuu, 2010, 22:29:02 »
a cute little heli!
I'm curious to see it fly.

PS if you continue to proceed in 55 mm steps up the heli size scale, it will take you a while to arrive at .90 size :)

I am not one of those 'too much too young' - sort of guys  ;).

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & BeastX flybarless
« Vastaus #4 : 06 Toukokuu, 2010, 20:46:52 »
Toisaalta, tuuli tuntuu pompottavan EP255:tä ylös-alas suuntaan enemmän kuin pikkusiskoaan. Samoin vastatuuleen vedetty looppi ähtee taivaalle kuin tykin suusta. Ilmiöstä voi ehkä päästä eroon gainien hienosäädöllä, mutta osasyy siihen lienee myös kopterin keveys suhteessa roottorin pinta-alaan. Toinenkin ongelma on vielä - rollit ja loopin menevät mukavasti mutta kun flippaan koterin selälleen, nyökähtää se ikävästi elevator-akselin suhteen. Cyclic-gaineja täytyy siis säätää vielä.

Ongelma ilmeni yhä kun kokeilin Gauiani Röylässä. Nokka nyökkäilee edelleen epämielyttävästi elevator-akselin suhteen. Nyökkäily väheni kun ruuvasin cyclic-gainit ääriasentoon mutta ei postunnut kokonaan.

Syy löytyy luultavasti mekaanisesta setupista. Arvelisin, että swashplaten kaulattomat linkkipallot pienentävät cyclic-pitchiä liikaa koska en saanut kopteria millään tempulla  wägäämään elevator/aileron-akselien suhteen vaikka BeastX:n cyclic-gainit oli ruuvattu aivan maksimiin. Vaihdan swashplateen kaulalliset linkkipallot takaisin ja yritän uudelleen. Samalla voisi kokeilla jäykempiä lepatuskumeja jos sellaiset löytyvät jostain. Vakiokumeilla nuppi tuntuu melko löysältä.
« Viimeksi muokattu: 18 Toukokuu, 2010, 15:03:44 kirjoittanut Picofly »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Gaui EP255 & BeastX flybarless
« Vastaus #5 : 06 Toukokuu, 2010, 22:26:23 »
try shorter swash servo arms, if this is possible.
Also different blades (heavier and with less leading edge) might help, but I think they will be hard to get.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & BeastX flybarless
« Vastaus #6 : 13 Toukokuu, 2010, 22:18:11 »
Nikkaroin Gauiin uuden jäykän nupin.

Rotor hubiksi tuli HXD 450:n tail rotor hub http://www.helidirect.com/silver-cnc-steel-tail-rotor-hub-hdx450se-p-4437.hdx. Lavanpitimen sisemmän 3x6x2.5 laakerin tilalle laitoin kaksi kappaletta 2x6x2.5 laakereita ja lavanpitimen pallolinkit vaihdoin kaulattomiin. Lavanpitimien ja rotor hubin väliin laiton JR:n messinkiset aluslevyt: http://www.helidirect.com/spacer3-18mmqzvv3dvsg-p-16029.hdx. Aluslevyt ovat himpun verran liian lyhyet, joten laiton niiden alle nyt turhaksi jääneet lepatuskumit. Lopputulos on varsin napakka ja näyttää paremmalta kuin modattu alkuperäisnuppi.

Ennen koelentoa vaihdoin cyclic-servojen varret lyhempiin ja pienensin BeastX:n cyclic-gaineja. Nyt servon  linkkipallot ovat 7mm etäisyydellä, mikä on tälle kopterille ehdoton minimi. Ihannepituus olisi noin 8,5 mm mutta kun sopivia servovarsia ei läytynyt, niin minkäs teet. BeastX:n Cyclic direct gain piti ruuvata lähes nollille koska vähänkin isompi gaini aiheutti terävän ravistuksen elevator-akselin suhteen. Gainin pudottamisen jälkeen kopteri alkoi lentää jo kohtuullisesti mutta pomppi edelleen ylös-alas kovissa puuskissa. Kokeilin pari viimeistä akullista painavemmilla HDX:n lavoilla, joissa on hieman erilainen profiili (HDX:n lapojen paino 26g, Gauin originaalit 19g). HDX:n lavoilla meno oli erittäin vakaata eikä ylös-alas pomppimista enää ilmennyt. Myös lapojen ääni ja näkyvyys parani. Tein muutamia varovaisia silmukoita, vaakakierteitä ja flippejä enkä huomannut enää "delfiininhyppyjä". Navakka tuuli ja ahdas lennätyspaikka tosin haittasivat havainnointia. Lopullisemman tuomion uudesta nupista voinee antaa vasta viikonlopun jälkeen.

Tässä vielä pari kuvaa uudesta nupista. Pääroottori laskeutui uuden nupin myötä noin 9 mm alemmas. Käänsin lavanpitimen ruuvit nurin päin, jotta ne eivät osuisi anti-rotation bracketiin.
« Viimeksi muokattu: 18 Toukokuu, 2010, 15:06:22 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & BeastX flybarless
« Vastaus #7 : 16 Toukokuu, 2010, 21:47:52 »
Tuuli ei laantunut koko viikonloppuna, mutta eipä haittaa!

Uusi nuppi toimii. Lensin EP255:lla viikonlopun aikana kymmenkunta akullista ja alan jo olla suhteellisen tyytyväinen. Pienensin BeastX:n cyclic HH-gainia (potentiometri 2) hieman. Nyt flipeissä ilmenneet "Delfiinin hypyt" ovat poissa eikä kopteri pompi juurikaan ylös-alas vastatuuleen ajettaessa.

Vielä pitäisi löytää ratkaisu hyvin pieneen,mutta silti läsnäolevaan "pitching-up" ilmiöön.  Kopterini nokka nousee pikkiriikkisen eteenpäinlennossa, vaikka BeastX:n "pitching UpBehaviour" on säädetty maksimiarvoon. Gyorbot 700:lla varustettu Gaui EP200 pitää samoissa olosuhteissa lentoasentonsa kuin naulittu. Se lensi Henttaan kovassa tuulessa taas kymmenen akullista kuin enkeli. Ehkä optimiasetukset vielä löytyvät kun vain pääsisi säätämään tyynemmässä kelissä.

BeastX:n kenttäkelpoisuus miellyttää. Kaikki säädöt voi helposti tehdä kentällä. Ohjekirjaakaan ei tarvitse ottaa mukaan, riittää kun ottaa muovitetun yhteenvetosivun, jossa säädöt on esitetty tiiviissä taulukkomuodossa. Miinuspisteitä tulee tuulenherkkyydestä käynnistysvaiheessa. BeastX ei suostu käynnistymään, jos tuulenpuuskat ravistavat kopteria siinä vaiheessa kun kun akun laittaa kiinni. Koska tuulensuojaa ei ollut tarjolla, jouduin useita kertoja "pönkäämään" kopterini laukkua tai valaisinpylvään tyveä vasten jotta sain gyron käynnistymään. Toisaalta, ongelma ilmenee vain akun kytkemisen jälkeen. Kun gyro on suostunut heräämään,nousu sujuu ongelmitta kovassakin tuulessa.

Akunkestoon olen pettynyt. 1100 mAh 3S akku antaa lentoaikaa 4:20, vaikka olin toivonut akun kestävän noin 6 minuuttia. Toisaalta, headspeed on lähempänä viittä tuhatta ja tehoreserviä on hurjasti. Ajattelin kokeilla kopteriini 14T pinjonia 15T:n sijaan jos saisin tehot ja lentoajat paremmin balanssiin.
« Viimeksi muokattu: 16 Toukokuu, 2010, 22:22:52 kirjoittanut Picofly »

Poissa jannu

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Gaui EP255 & BeastX flybarless
« Vastaus #8 : 16 Toukokuu, 2010, 22:00:53 »
ite myös huomasin kohonneen virran kulutuksen,tosin beastx on polttiksessa mutta akkua syö nyt tuplasti enemmän kuin norminupilla.
jr e6-550
jr forza 700
jr xg8

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & BeastX flybarless
« Vastaus #9 : 17 Toukokuu, 2010, 08:47:38 »
ite myös huomasin kohonneen virran kulutuksen,tosin beastx on polttiksessa mutta akkua syö nyt tuplasti enemmän kuin norminupilla.

Polttiksessa virrankulutus varmasti kasvaa, koska cyclic-servot joutuvat tekemään kaiken sen työn minkä flybar on aikaisemmin hoitanut. Sähkökopterissa pitäisi käydä toisin päin. Tehoa / lentoaikaa pitäisi tulla lisää koska pääroottorin pyörivä massa ja kitka pienenvät.

Saattaa olla, että raskaammat lavat verottavat oman kopterini lentoaikoja koska mitään suurempia kitkoja ei ole. Sekä noppari että akku ovat varsin lämpimät lennon jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 18 Toukokuu, 2010, 08:59:42 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & BeastX flybarless
« Vastaus #10 : 04 Kesäkuu, 2010, 20:58:53 »
Päivitetäänpäs hieman...

Pienet tekniset ongelmat ovat kiusanneet EP255 flybarless-projektia mutta nyt taas näyttää paremmalta. Lennän painavammilla päälavoilla ja muutaman kerran on tuntunut, että nupin linkit ja laakerit työskentelevät kasvaneen vääntömomentin vuoksi äärirajoillaan. Main shaftin ylin laakeri on kahdesti irronnut kesken flipin vaikka se on liimattu paikoilleen ja kerran katkesi yksi linkkitako niin ikään flipin puolivälissä. Ja ensimmäisellä lennolla irtosivat swashplaten ylä- ja alaosa toisistaan. Hihna on katkennut kahdesti vaikka lentoja on takana vain noin 50. Nopeudensäädin on myös käynyt todella kuumana.

Vaihdoin viikko sitten 15T pinjonin tilalle 13-hampaisen. Headspeed putosi pinjonin vaihdon myötä 4170 RPM tietämille (oli alkuperäisellä pinjonilla noin 5000 RPM) ja melutaso pieneni selvästi. Nopeudensäädin pysyy nyt haaleana ja tehoa on vieläkin minun tarpeisiini riittävästi. Ajattelin kuitenkin kokeilla varmuuden vuoksi vielä 14T pinjonia kun saan sellaisen käsiini. Lentoaikaa voinee jonkin verran pidentää, sillä nyt 1100 mAh:n akkuun menee latauksessa noin 730 mAh kun lentoajaksi on asetettu 4:30. Vanhalla 15T pinjonilla vastaava luku oli pitkälle yli yli 900 mAh.

Koska Main Shaft Upper Collar ei tunnu pysyvän paikallaan, askartelin alkuperäisen tilalle tanakamman. Uuden collarin aihio syntyi viilan ja hiekkapaperin avulla vanhasta main gear collarista. Uusi collar kiinnittyy pääakseliin kahdella M3-ruuvilla ja pitää main sharftin ylimmän laakerin tukevasti kuopassaan. Osa on vanhaan collariin verratuna melko paksu. Nykyisillä linkkien pituuksilla saan lapakulmiksi juuri ja juuri -+12 astetta ennen kuin swashplate osuu collarin reunaan mutta linkkien pituuksia hieman rukkaamalla saisin tarvittaessa vielä pari astetta lisää. Alkuperäisten tail supportien tilalle vaihdoin HDX300:n tuet, joissa on tukevat alumiiniset päätekappaleet. Muutin samalla niiden kiinnityspaikan landareitten alta rungon sivulevyihin. Painopiste siirtyi tukevampien tail supportien vuoksi taaemmas, joten jouduin siirtämään BeastX:n rungon etuosaan akun alle. Nyt siihen pääsee huonommin käsiksi kuin ennen,mutta eipä haittaa, koska perussäädöt on jo tehty. Heikkojen alkuperäislandareiden tilalla on nyt hienot viritysosat mallia JiriK! Iloisena uutisena voin kertoa, että Gaui on vaihtamassa landareitten helposti murtuvan muovin toiseen, joten parannusta pitäisi olla tiedossa!

Tänään pääsin kokeilemaan Gauia kunnon puuskissa. Tuulimittarin mukaan Henttaalla puhalsi enimmillään 13,5 m/s mutta kopteri lensi kaikin puolin kivasti. Pitching Up-ilmiö on myös gainien hienosäädön myötä kadonnut.

Tässä vielä pari kuvaa näistä pienistä modauksista. Ensimämisessä kuvassa JiriK:n landarit ja uudet tail supportit. Toisessa kuvassa näkyy uusi Main Shaft Collar sekä MicroHelin tail rotor hub, joka nykyisin palvelee FBL-nupin keskiönä. Osa on periaatteessa samanlainen kuin aikaisemmin käyttämäni HDX:n tail hub mutta materiaali on kovempaa terästä. Kolmannesta kuvasta käy ilmi sähkölaitteiden uusi sijainti.
« Viimeksi muokattu: 05 Kesäkuu, 2010, 08:43:29 kirjoittanut Picofly »

Poissa Castrol

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kopterit Ry:#0139
Vs: Gaui EP255 & BeastX flybarless
« Vastaus #11 : 05 Kesäkuu, 2010, 10:28:20 »
Vaikka tuo jiri landarin on tosi upea niin jollekin joka ei tuollasta löydä niin hommaa esim 450 t-rexin landarin niin alkaa kestämään....On pikkusen isompikokoinen ja tukevavampi tosin sitä en ole testannu että miten kestää tulla "tonttiin" mutta normi töräyksissä on kestäny hienosti.
HK-450 Remix aluminium edition+4 muuta sekasotkua
Walkera CB180Z
GAUI 425,GAUI 425 Evo 550 pitkällä putkella
Mini Titan
Phantom 1

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Gaui EP255 & V-Bar mini
« Vastaus #12 : 07 Elokuu, 2010, 12:44:56 »
Täytyypä varmaan vaihtaa tämän keskustelun otsikkoa. Uusi otsikko olkoon " Gaui EP255 & V-Bar mini"    ;).

Vaihdoin perjantaina BeastX:n tilalle uuden sinisen V-Bar minin, joka on varustettu V-Bar 5.0 express-softalla. Tavoitteena oli ensisijaisesti painonsäästö mutta kieltämättä olin myös utelias näkemään onko noista V-bareista mihinkään.

Uuden V-Barin asentaminen sujui muuten ilman ongelmia, mutta Spektrumin satelliittivastaanottime n bindaus onnistui jostain syystä vasta kuudennella yrittämällä. Asennusohjelman tarjoamat ohjeelliset gainit toimivat hyvin. Mitään ei tarvinut enää Henttaalla muuttaa eikä läppäriä tarvinut onneksi edes avata vaikka sen mukaan raahasinkin. Ensimmäinen lento oli paikallaanleijutusta autorim-modessa ja sen jälkeen pääsi heti tositoimiin. Täytyy sanoa, että autotrimmaus on kätevä ominaisuus!

Kopteri oli mukavan vakaa mutta ohjaustuntuma oli BeastX:iin ja Gyrobot 700:een verrattuna vielä hieman tunnoton. Kotona syykin selvisi. V-bar 5.0 express-ohjelmistossa on lentotiloihin (minulla lentotila "vivid") jo sisäänrakennettu jonkin verran expoa, joten lähettimeen asettamani 10% expo oli selvästi liikaa. Huomenna otan lähettimen expot pois ja kokeilen josko tuntuma nyt muuttuisi eläväisemmäksi. Toisaalta - funnelit menivät nykyisillä asetuksilla kuin kiskoilla joten jonkun verran expoa varmasti tarvitaan. Harmi vain, ettei sen määrää voi kokonaan itse määrätä.

Painonsäästöä tuli hieman vajaat 20 grammaa. Ylimääräinen 12 gramman säästö tuli kun vaihdoin vakiomoottorin tilalle Gaui EP200:n 4800KV moottorin ja 10T pinjonin. Headspeed putosi 4070 RPM tuntumaan mutta tehoa tuntuu silti olevan riittävästi minun lentotyylilleni. Uusi lentopaino on HDX:n painavien päälapojen kanssa 344-368 grammaa akusta riippuen (kuvassa kopterissani on 1000 mAh Turningy Nano-Tech, jonka kanssa painoa kertyy 358g. 850 mAh Hyperion on sitä 14 g kevyempi).  Gauini painaa nyt suurin piirtein saman verran kuin T-rex 250 mutta roottorin halkaisija on 10 cm suurempi. Disk loading on nykyisellä setupilla noin 1,48kg/m2, eli varsin kohtuullinen. Vakiolavoilla paino putoisi vielä noin 8 grammaa mutta ne lentävät HDX:n lapoja huonommin joten nykyinen massa on minulle ok. Painopiste muljahti kevyemmän gyron myötä reilusti perään päin, joten jouduin sijoittamaan nopeudensäätimen rungon etuosaan. Tuuletus on nykyisessä paikassa huonompi kuin ennen. Täytyy hieman seurata nopeudensäätimen lämpötilaa jatkossa. Johdotus on vielävähän sotkuinen. Siistin sitä kun ehdin.


« Viimeksi muokattu: 07 Elokuu, 2010, 22:07:59 kirjoittanut Picofly »

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #13 : 07 Elokuu, 2010, 13:52:39 »
Logo 600SE kopussa tuo Vbar mini on pienen näköinen ja tuossa sun Gauissa se on monsteri:)

Vbar 5.0 Express softa laittaa nuppiin 10% expoa ja perään 14% joita ei voi muuttaa, mutta Pro softassa nuokin voi muuttaa.

Eikö ollutkin simppeli tuo Vbar 5.0 wizard setuppi:)
 
-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #14 : 07 Elokuu, 2010, 19:00:34 »
Logo 600SE kopussa tuo Vbar mini on pienen näköinen ja tuossa sun Gauissa se on monsteri:)

Vbar 5.0 Express softa laittaa nuppiin 10% expoa ja perään 14% joita ei voi muuttaa, mutta Pro softassa nuokin voi muuttaa.

Eikö ollutkin simppeli tuo Vbar 5.0 wizard setuppi:)
 
-Samppa

Heh. Laajakulmainen makro vähän suurentelee asioita  :D.

MinV-Bar on siis ihan oikeastikin isompi kuin BeastX mutta mahtuu onneksi Gauin runkolevyjen väliin. Minulla on laatikossa odottamassa toinenkin V-Bar, jonka laitan pienempään EP200:iin. Sen kanssa voikin tulla vähän tiukempaa - varsinkin jos haluaa käyttää V-barin päällä olevaa usb-liitintä.

Express -softan setup wizard oli tosiaan varsin hyvin opastettu. Maku- / tottumuskysymys, mutta henkilökohtaisesti tykkäsin kuitenkin BeastX:n setupista paljon enemmän. Se on selkeän suoraviivainen mutta säätövaroja on silti enemmän kuin V-barin expressissä - ja mikä parasta - kaikki asetukset voi tehdä ilman tietokonetta. Gyrobotin setup vasta selkeä ja suoraviivainen onkin, mutta sen käyttöopas on BeastX:in ja V-Baria huonompi ja kirjoitettu huonolla german-englannilla. 
« Viimeksi muokattu: 07 Elokuu, 2010, 22:09:19 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #15 : 08 Elokuu, 2010, 20:37:51 »

Vbar 5.0 Express softa laittaa nuppiin 10% expoa ja perään 14% joita ei voi muuttaa, mutta Pro softassa nuokin voi muuttaa.
-Samppa

No niin!

Poistin lähettimen aileron & elevator expot ja laitoin pyrstöön 15% negatiivista expoa. Nyt tuntuu jo varsin hyvältä.

Mutta... Viimeisellä akulla paloi taas peräservo. Tämä on jo kolmas servo reilun kahden kuukauden kuluessa. Selvästikin 9 gramman peräservot ovat tähän Gauiin liian heiveröiset. Onneksi tällä kertaa tunnnistin kuolevan servon oireet ajoissa ja sain kopterin ehjänä takaisin ennen kuin rudder kokonaan pimeni.

Liitteenä on vielä kokovertailu BeastX:n ja V-Bar minin välillä. BeastX on selvästi pienempi mutta painaa melkein tuplasti enemmän (11 g vs. 19 g). BeastX:n liittimet on myös fiksummin sijoitettu kaikki yhdelle sivulle. Tuleva satelliittivastaanottime n adapterikin kytketään etuseinän liitinrivistöön. V-Barissa liittimiä on kolmella sivulla. Isommassa kopterissa tällä ei varmaan ole paljon väliä, mutta pikkukopterissa liitinten järkevä sommittelu parantaa asennusmahdollisuuksia oleellisesti.
« Viimeksi muokattu: 09 Elokuu, 2010, 08:40:45 kirjoittanut Picofly »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #16 : 08 Elokuu, 2010, 21:07:25 »
moi,

I think that servo class is hopelessly overwhelmed. I'd go for nothing below a Logictech 2100 even in a 200, and I think it's already heavier.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #17 : 08 Elokuu, 2010, 22:15:13 »
moi,

I think that servo class is hopelessly overwhelmed. I'd go for nothing below a Logictech 2100 even in a 200, and I think it's already heavier.

You are absolutely right.

Should I go for Futaba S9257 or are there some other good options? How about Inno-Lab HG-D261HB?
« Viimeksi muokattu: 09 Elokuu, 2010, 08:41:17 kirjoittanut Picofly »

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #18 : 08 Elokuu, 2010, 23:37:18 »
Ino-lab D261HB pitäs riittää, kun sopii Protoksenkin perään.
Ja on kooltaankin pienempi, kuin tuo JR DS3500G mikä on samaa kokoa tuon Futaba 9257 servon kanssa.

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

korpse

  • Vieras
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #19 : 08 Elokuu, 2010, 23:41:09 »
Mulla ollu nyt jonkin aikaa tuo ino 261 250n perällä biistxn ohjastamana. hyvin on toiminut @6V ja gainiakin sai hilata hiukan ylös vrt aikaisempi JR 290G. Rujon kokonenhan tuo on pikkukikkaraan mutta pääasia että pelittää
« Viimeksi muokattu: 08 Elokuu, 2010, 23:44:18 kirjoittanut plagve »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #20 : 22 Elokuu, 2010, 11:13:26 »
Päädyin kokeilemaan Gauin omaa digitaalista peräservoa GU-095 ennen kuin siirryn "raskaampaan sarjaan". Painoa Gauin servolla on 12,2g ja nopeutta 0,08 s/60 deg.

Ensilennot olivat ok. Servo tuntuu ainakin näin alkuun toimivan, mutta perä on vieläkin hieman heikko. Pironopeus on vain noin puolet siitä,mitä se on EP200:lla. Ensi viikolla asiaan pitäsisi tulla parannus. Kirjoitin Gauin tehtaalle ja ehdotin, että Gaui 255:lle tehtäisiin 15T tail output shaft, jolla pyrstöroottorin kierrokset saataisiin sopivalle tasolle myös pienemmällä headspeedillä lennettäessä.

Gauilla asiasta innostuttiin. Tehtaalta vastattiin, että 15T tail shaft otetaan heti kokeiluun.  Pari päivää ensimmäisen viestin jälkeen Gauilta tuli uusi viesti. Uuden tail shaftin testiversiot ovat valmiit ja tehdas postittaa minulle pari kappaletta kokeiltavaksi! Tätä voisi kutsua hyväksi palveluksi  :) :) :).
« Viimeksi muokattu: 22 Elokuu, 2010, 12:22:10 kirjoittanut Picofly »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #21 : 22 Elokuu, 2010, 11:28:25 »
>> Servo tuntuu ainakin näin alkuun toimivan, mutta perä on vieläkin heiman heikko

Moi,

if changing the rudder servo ´suddenly drops the piro speed, the problem is most likely that the servo isn't able to command the whole pitch range.
Test it on the bench - take off main+tail blades, spool up, try to operate the rudder push rod. It will be unexpectedly difficult. Now try with the servo. Probably it's very slow, or doesn't reach the endpoints at all.
Solution: Stronger servo or "chinese weights". Increasing the tail rotor speed helps marginally (you get the same thrust with less tail rotor pitch => less force on the servo). But it's not a solution I'd prefer.

PS "most likely" above means: I don't know. But that would be my first guess.
In forums, tail servo speed is totally overrated, and most people don't have an idea about the actual forces involved.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #22 : 22 Elokuu, 2010, 12:38:05 »
>> Servo tuntuu ainakin näin alkuun toimivan, mutta perä on vieläkin heiman heikko

Moi,

if changing the rudder servo ´suddenly drops the piro speed, the problem is most likely that the servo isn't able to command the whole pitch range.
Test it on the bench - take off main+tail blades, spool up, try to operate the rudder push rod. It will be unexpectedly difficult. Now try with the servo. Probably it's very slow, or doesn't reach the endpoints at all.
Solution: Stronger servo or "chinese weights". Increasing the tail rotor speed helps marginally (you get the same thrust with less tail rotor pitch => less force on the servo). But it's not a solution I'd prefer.

PS "most likely" above means: I don't know. But that would be my first guess.
In forums, tail servo speed is totally overrated, and most people don't have an idea about the actual forces involved.

I have already made some sort of Chinese weights from 1.6mm bolt and nuts when the second tail servo died. Before I installed them I did those tests you described. My Chinese weights seem to reduce the load for certain amount but probably it is not enough (see the attached picture).

At the beginning, the tail servo is able to reach the full pitch range but usually after 20-30 flights or so, servo gets damaged and does not run the whole pitch range smoothly any more.  I may need to re-design my Chinese weights because the last 20% of the pitch range still requires quite a lot of force.
« Viimeksi muokattu: 23 Elokuu, 2010, 08:30:16 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #23 : 22 Elokuu, 2010, 18:36:39 »
Löysin laatikosta pari pidempää (M1.6 x 14) ruuvia joista syntyi uusi Chinese Weight mod. Kierteet ovat juuri riittävän pitkät, jotta saan molemmille puolille vielä yhden ylimäärisen mutterin lisää.

Otin päälavat pois, kaasun päälle ja liikuttelin peräservon työntötankoa edestakaisin. Nyt voimaa tarvittiin selvästi vähemmän kuin ennen. Eron huomasi eritysesti silloin, kun lähestyttiin maksimilapakulmia. Vanhojen vastapainojen teho väheni selvästi kun lapakulmat kasvoivat. 

Testilento on tiistaina. Toivottavasti lavanpitimen ruuvit kestävät ylimääräisen painon! Testasin vastaavaa konstrutiota EP200:n perässä kesällä. Ylimääräinen paino oli liikaa lavanpitimen heiveröisille M1.2 ruuveille. Perä kesti noin pari viikkoa ja räjähti sitten kesken lennon. Toistin kokeilun uudestaan - ja sama juttu. Perä räjähti taas. Sen vuoksi ylimääräisen painon lisääminen hieman huolettaa...
« Viimeksi muokattu: 23 Elokuu, 2010, 08:35:47 kirjoittanut Picofly »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #24 : 22 Elokuu, 2010, 19:05:14 »
Kaupallisissa chinese weighteissä paino näyttää olevan lähes poikkeuksetta pienen varren päässä. Tiedä sitten mitä tällä haetaan. Ehkä pientä säästöä kokonaispainossa, kun varren päässä oleva pieni paino hoitaa saman asian, kuin ilman vartta olevan suurempi paino. Käytännössä siis kaksi mutteria kummankin puolen olisi melkein sama, kuin yksi mutteri + vähän yli mutterin paksuuden pitkä spacer kummallakin puolella.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
1974 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Toukokuu, 2010, 20:38:39
kirjoittanut Picofly
45 Vastauksia
19149 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2013, 18:38:03
kirjoittanut 338federal
16 Vastauksia
6683 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Huhtikuu, 2014, 07:36:10
kirjoittanut Matti Häkkinen
9 Vastauksia
4347 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Kesäkuu, 2014, 09:01:02
kirjoittanut Aki T
1 Vastauksia
1980 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Elokuu, 2014, 16:53:25
kirjoittanut TeroS