Kirjoittaja Aihe: HBFP - Paddle control frame (outer) EK1-0206 hajalla  (Luettu 2912 kertaa)

hbfp

  • Vieras
HBFP - Paddle control frame (outer) EK1-0206 hajalla
« : 12 Heinäkuu, 2009, 08:45:27 »
Noin se sitten kävi. Päätin laskeutua mukavasti nurmikolle ja lapa otti ja töksäytti tantereeseen. Aluksi näytti siltä että mitään ei ole hajalla. Mutta vähän myöhemmin huomasin että paddle control frame on hajalla sitten kuitenkin. (Pienempi ohut tappi katkennut, joka lienee aika normaalia kun tulee tälliä roottoriin). Näyttäisi olevan tarkoituksella suhteellisen heikko osa.

Mutta ongelmana onkin se, että kun ekaa kertaa joudun mun RTF vehjettä fiksaamaan, niin miten hemmetissä ton flybarin saa tuosta irti joka pitää poistaa että voin tuon osan vaihtaa.

Ilmeisesti noissa painoissa on jotkut kuusiokolo(?) reijät? No se ei ole ongelma. Mutta sitten toinen kysymys on se, että miten tuo tanko ylipäätänsä lähtee pois. Katsoin tarkasti ja mun mielestä siinä ei ole mitään lukitusta. Joten lähteekö se ihan puhtaasti voimalla tuolta maston läpi liu-uttamalla? Tuntui vaan sen verran jäykältä, että ei voi olla varma hajoaako jotain jos koittaa vääntää kovemmin.

Muutenkin noi muovi osat on pelottavia. Tollasista laitteista ei koskaan tiedä koska käyttää liikaa tai liian vähän voima. Joku osa hajoaa kosketuksesta ja joku toinen kestää sitten uskomattoman määrän vääntämistä.

Toisaalta, koska roottori oli myös napsahtanut ylhäältä toisesta kiinityksestä irti, saatoin kyllä rikkoa tuon control framen ihan itse vääntäessäni sitä takaisin paikalleen.

Murtuma, ei sinänsä mielenkiintoinen. ;)


Ja sitten nuo painoklöntit fly-barissa joita en saa irti. Tosin epä tuo tanko liikkunut mastonkaan läpi mitenkään järkevästi. Pitänee vielä sovitella kuusiokolo-avainta noihin köntteihin.


Jep, ei ihan taida 2,5 kuusiokoloavain sopia tohon holeen. Mitähän kokoa toi on? 1 tai 1,5?

Eikä sitten näköjään ole oikein sopivaa ruuvaria noihin turkasen pieniin ruuveihinkaan, pitänee siis hommata sellainen myös.

Millä muuten helpoiten fly barin asennuksen jälkeen varmistutaan, että se on keskellä ja balanssissa? Oletan että noiden osien asentamisen kanssa voi saada roottorin aika killiin jos osat on vähän sinne päin.

Löysin tällaisen:
http://claudslearningcurve.blogspot.com/2008/01/replacing-broken-fly-bar-on-esky-honey.html

Niin sehän jeesas, eli työkaluja pitää hommata ja sen jälkeen homma on ihan selvä.

Ei kyl pitäis törmäillä tuolla tavalla. ;(
« Viimeksi muokattu: 12 Heinäkuu, 2009, 09:48:16 kirjoittanut hbfp »

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HBFP - Paddle control frame (outer) EK1-0206 hajalla
« Vastaus #1 : 12 Heinäkuu, 2009, 10:01:55 »
Lainaus
Mutta sitten toinen kysymys on se, että miten tuo tanko ylipäätänsä lähtee pois. Katsoin tarkasti ja mun mielestä siinä ei ole mitään lukitusta. Joten lähteekö se ihan puhtaasti voimalla tuolta maston läpi liu-uttamalla?
Alapuolella on kuusiokolot.

Itse otin tuon akselin ja nupin läpi menevän tapin pois ja sitten vaan nuo työntötangot (?) irti palloista -> nupin yläosa irti. Kaveri oli tasapainotuksen sijaan laittanut työntömitalla painot samoihin kohtiin. Itse laitoin tuo yläosa irrallaan cd-kansien reunojen päälle ja tasapainotin siinä.

Ekan kerran kun tuon nupin räjäyttää niin sen jälkeen on aika rutiinia. Kannattaa tosiaan huomata, että nuo työntötangot (mikä se niiden oikea nimi on?) voi laittaa kahteen eri kohtaan swashiin, joista toinen on lyhyempi kuin toinen.
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

hbfp

  • Vieras
Vs: HBFP - Paddle control frame (outer) EK1-0206 hajalla
« Vastaus #2 : 12 Heinäkuu, 2009, 10:15:34 »
Lainaus
Alapuolella on kuusiokolot.

Aika hyvin on noi piilossa. Irto varaosasta (joka muuten sattui olemaan mulla valmiiksi tilattuna suositusten perusteella ;) ) niin ne näkyy paljon paremmin. Mutta tutorialissa jonka pistinkin tohon edellsien viestin loppuun niin ne oli aika selkeesti nähtävissä.

Nyt vaan menee tosissaan työkalujen ostamiseksi, eli sopiva kuusiokolo ja hyvä pienempi ruuvari. Mulla on tällä hetkellä pienimmät ruuvarit PH1:iä, jotka ei tod sovellu tähän hommaan vaa rusikoivat ruuvit pilalle.

Lainaus
Itse otin tuon akselin ja nupin läpi menevän tapin pois ja sitten vaan nuo työntötangot (?) irti palloista -> nupin yläosa irti. Kaveri oli tasapainotuksen sijaan laittanut työntömitalla painot samoihin kohtiin. Itse laitoin tuo yläosa irrallaan cd-kansien reunojen päälle ja tasapainotin siinä.

Jep, tasapainottamiseen pitää sitten kiinnittää huomiota kun kasaa. Toisaalta tuli sellainenkin mielen, että kun se on esin tasapainottanut niin hyvin kun saa, niin sen jälkeen sitä voi tietysti myös pyörittää pelkästään ilman rottoria. Jolloin nökee miten hyvässä kuosissa se oikeasti on. Jos ei ravista, niin aina parempi.

Lainaus
Ekan kerran kun tuon nupin räjäyttää niin sen jälkeen on aika rutiinia. Kannattaa tosiaan huomata, että nuo työntötangot (mikä se niiden oikea nimi on?) voi laittaa kahteen eri kohtaan swashiin, joista toinen on lyhyempi kuin toinen.

Työntötankoja en swashista irroittanutkaan, vaan pelkästään control framesta. Mutta aivan oikeassa olet. Mä kattelin että olisko toi swashplate tehty niin fiksusti että siinä on jo valmiiksi "vara paikat", mutta eipä näköjään ole siitä kyse. Onko mitään syytä miksi kukaan haluaisi kytkeä nuo tangot ulompiin pallukoihin? Olettaisin että silloin saa isommat ohjauskulmat, eli herkemmän / tehokaamman ohjauksen aikaiseksi jos sellaista kaipaa.

Kyllä tää tästä lähtee. Tuli vaan ekan torpin myötä kauhee henkinen crashi, että näinkö näitä pitää rikkoa. Mutta ehkä täällä muille pastalaisille hajottaminen ja korjaaminen on jo ihan rutiinia. ;)
« Viimeksi muokattu: 12 Heinäkuu, 2009, 11:56:21 kirjoittanut hbfp »

hbfp

  • Vieras
Vs: HBFP - Paddle control frame (outer) EK1-0206 hajalla
« Vastaus #3 : 12 Heinäkuu, 2009, 16:34:49 »
Ei sulla sattus oleen tietoa mikä ton kuusiokolon oikea koko on? Onko se millinen vai tuumanen ja sitten vielä koko. Kävin kaupas kääntyyn, mutta en sitten ostanut kun oli turhan paljon vaihtoehtoja. Pienen ruuvimeisselisarjan ostinkin jo, PH0 tuntuu vörkkivän aika paljon paremmin kuin toi PH1 joka mulla oli.

« Viimeksi muokattu: 12 Heinäkuu, 2009, 16:56:21 kirjoittanut hbfp »

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HBFP - Paddle control frame (outer) EK1-0206 hajalla
« Vastaus #4 : 12 Heinäkuu, 2009, 20:00:09 »
En muista kokoa. Avain tuli kopterin mukana.

Tuolla jotain perustietoa: http://www.eflightwiki.com/eflightwiki/index.php?title=HoneyBeeFP
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

hbfp

  • Vieras
Vs: HBFP - Paddle control frame (outer) EK1-0206 hajalla
« Vastaus #5 : 13 Heinäkuu, 2009, 09:44:38 »
En muista kokoa. Avain tuli kopterin mukana.

Joo, totesin että T6 torxi on ihan loistava tohon, se on siis timmi. Kun taas 1,5mm kuusiokolo on vähän väljä. Todnäk toimii, mutta on riski jos on tiukassa että saattaa pyörähtää.

Mutta nyt on vehje taas iskussa ja katotaan pääseekö tuhoamaan sitä jatkossa.

KW: Honey Bee, Fixed Pitch - Ihan vaan siksi että jos joku googlaa.

Katsotaan koska tarvitsee palata tähän lankaan seuraavan tuhon merkeissä. Toivottavasti siihen menee mahdollisimman pitkä aika.

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: HBFP - Paddle control frame (outer) EK1-0206 hajalla
« Vastaus #6 : 14 Heinäkuu, 2009, 10:30:11 »
Tosiaan tässä kun avaa nupin niin kannattaa laittaa silikonirasvaa yms. väliin. Osat tahtoo olla uutena aika huonosti liukuvia. Muuttuu vähän stabiilimmaksi kun ei ole nuppi jumissa.
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
5095 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Kesäkuu, 2008, 22:49:31
kirjoittanut korpse
3 Vastauksia
2678 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Tammikuu, 2009, 17:53:40
kirjoittanut Hermis
5 Vastauksia
3301 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2010, 21:04:20
kirjoittanut Villa
6 Vastauksia
4768 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Lokakuu, 2012, 17:00:45
kirjoittanut JuhoV
4 Vastauksia
12964 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Tammikuu, 2013, 09:37:58
kirjoittanut Stig