Kirjoittaja Aihe: laakeri  (Luettu 4223 kertaa)

Poissa kopteria

  • Aloitteleva torppari
  • *
laakeri
« : 31 Toukokuu, 2009, 23:21:04 »
Mikähän kumma kun  nyt jo menny 4-laakeria tosta hdx 450 v3 sesta -- siis samainen ylempi laakeri jonka sisällä pääakseli menee... on tullut kokeiltua eri valmistajien (ainakin eri paikoista ostettu)... ei torppailtu  ja muutenkin aina tarkastanut ennen laittoa laakerin..  ja siis laakeri menee suunnilleen aina siinä 10-20 lentokerran jälkeen ???  voiskohan tuolla öljyllä olla jotain tekemistä asian kanssa                                                jota ennen noin joka lentoa vähän pääakselille laitan       öljy jotain h-auton moottori öljyä..

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: laakeri
« Vastaus #1 : 31 Toukokuu, 2009, 23:29:01 »
Varmaankn se öljy ne sitten hajoittaa, itse en ole kertaakaan pistänyt mitään liukastetta laakerihin, eikä ole yhtään vielä mennyt rikki ;)
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: laakeri
« Vastaus #2 : 31 Toukokuu, 2009, 23:30:26 »
Runko kiero-->laakeripukit vinossa?

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: laakeri
« Vastaus #3 : 31 Toukokuu, 2009, 23:34:21 »
Laakereiden öljyämisestä on kaksi kuppikuntaa. Toinen sanoo että öljyä, toinen että älä. Yleisesti tiedossa oleva fakta on kuitenkin se, että öljy liuottaa laakerissa mahdollisesti olevan rasvan pois ja täten kerran öljyämällä naulaa itse itsensä öljyämisen arkuun laakerin elon tappiin asti. Eli: jos laakerissa on jo rasvat sisässä (karkeasti voisi sanoa, että suljetuissa laakereissa on), älä öljyä. Ja jos "joku h-auton moottoriöljy" tuntuu hajottavan laakerit, en sitä enää jatkossa käyttäisi muutenkaan.

Kuinka paljon pistät painetta akseliin rattaan ja akselin kauluksen kautta asennusvaiheessa? Kaulus pitäisi ruuvata akseliin kiinni siten, että yhtään välystä ei ole, mutta ei missään nimessä liian tiukkaankaan. Akselin suuntaisesti laakerin keskiöön kohdistuva paine on helppo tapa rikkoa normaali kuulalaakeri.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: laakeri
« Vastaus #4 : 01 Kesäkuu, 2009, 00:46:41 »
Miksi laittaa laakereihin öljyä, kun toimii ilmankin?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa kopteria

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: laakeri
« Vastaus #5 : 01 Kesäkuu, 2009, 07:25:20 »
En laakereihin laita! mut akselille ja sitä pitkin menee sinne laakerin päälle..  joo en mä sitä asennus vaiheessa hyvin tiukalle laita    just et ei kova paine laakereihin tule..mut ei myöskään välystä ole.. ja niin vähän itsekin kyllä tuota öljyä epäilisin  -- tai voi kait se runkokin vino tai se laakeripitimessä jotain häikkää ???  Eikun tarkistamaan :P

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: laakeri
« Vastaus #6 : 01 Kesäkuu, 2009, 10:03:02 »
tai voi kait se runkokin vino tai se laakeripitimessä jotain häikkää
Tarkista, että laakeri on varmasti suorassa siinä pitimessä. Voi vaikuttaa, jos sisään painaessa jää edes aavistuksen "kanittamaan". Mulla taitaa olla sama runko ku sulla tuossa HDX 450 V3:ssa, eikä laakerien kanssa ole ollu mitään ongelmia. Rungon suoruus on helppo testata pääakselilla kokeilemalla kuinka hyvin se liikkuu pystysuunnassa laakeripukkien läpi. Sen pitäisi päästä vapaasti liikkumaan eikä tahmoa. Jos ei liiku vapaasti löysytä kaikki rungon ruuvit, laita pääakseli paikalleen ja vääntele kunnes se liikkuu vapaasti. Sitten kiristelet ruuvit tasaisesti eri puolilta ja kokeilet välillä ettei runko ole menny kieroon.

Poissa kopteria

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: laakeri
« Vastaus #7 : 01 Kesäkuu, 2009, 17:51:17 »
ok  kiitti vastauksista!! no nyt kun jotain pientä vikaa ilmestyi   niin totta kai vielä vähän lisää >:(       en tajua  ei ole tätäkään ennen tullut vastaan,,  kopteria kun tuossa jollain alle puolen kaasun jonkun aikaa pyörittelin  ni alko kaikki swash servot hyppiä iloisesti --vastari rungon sisällä takana.. ihmettelinkin ku aina joskus lennätyksen aikana   hyppi ilmassa oudosti--tässäpä sit kai se syy ??? onkohan tässä nyt taas se staattinen sähkö syynä ??? mitä ihmettä tässä ny kannattaa tehdä -- maadoituksiako ???  radio on spektrum dx6i..   nyt on tullu jo testattua useamman kerran ja sama jatkuu............ >:( >:(   voi perk.....

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: laakeri
« Vastaus #8 : 01 Kesäkuu, 2009, 21:46:26 »
Mulla oli/on tuota samaa... välillä se hävisi itsestään pois, mutta tuli sitten takaisin. Syynä on 99% varmuudella staattinen sähkö. Kaikki kolme servoa saattaa nytkähtää samaan aikaa niin, että ilmassa kone nytkähtää 20cm ylöspäin. Olin tosi pihalla tuon kanssa pitkään. Nyt olen huomannu, että silikooniöljy auttaa, kun sitä laittaa hihnaan. Eli eiku sitä läträämään. Aluksi laitoin vain pumpulitupolla, nyt suihkutan sitä kevyesti suoraan hihnaan ja pyöritän nupista. Hihna tietty hieman liukastuu ja helpommin luistaa, joten pidä huolta että se pysyy tarpeeksi kireällä.

Poissa kopteria

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: laakeri
« Vastaus #9 : 01 Kesäkuu, 2009, 23:01:49 »
ok  tuossa illan tutkisteltua tuota hommaa  sain sen vähän helpottamaan silleen  kun laitoin servojen johdot eri kautta kulkemaan! mut ei se kuiteskaan loppullisesti hävinny! niin siis jos läheltä sitä (ei nyt nimeä muista  --mut se missä pieni ratas ja hihna menee)  nii silloin aika  nykimistä ilmenee!!   no huomenna silkoonia ostamaan ja sit uus yritys :P......  mietin tässä vielä et onkohan sillä staattisella sähköllä jotain vaikutusta gyroon ???  --toivottavasti nyt sekin ei alkaisi nykimään ::)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
66 Vastauksia
35156 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Joulukuu, 2009, 00:07:30
kirjoittanut Ville Erkkilä
21 Vastauksia
17118 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Huhtikuu, 2015, 19:24:02
kirjoittanut JokiKarhu