Kirjoittaja Aihe: Mini Titan meni solmuun  (Luettu 2366 kertaa)

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Mini Titan meni solmuun
« : 01 Heinäkuu, 2009, 17:13:44 »
Mulla on ollut lähiaikoina (Paattisten autorotaatioharjoitusten jälkeen) ihmeellistä tärinäongelmaa tän kopterin kanssa, varsinkin isoilla kierroksilla. Olin vaihtanut kaikki akselit siitä, ja 1-waylaakerin, yritin kuumeisesti ettii syytä. Nyt kun laitto sitten lapaurankin kohdalleen niin ei enää leijutuksessa huiomannut tärinää. Ahtaassa pihassa koitin edellisellä lennolla ennen tätä kameran kanssa ja tuntui olevan OK.      Olin tosin jo aiemmin huomannut että kun äkkiä lisää kulmia niin kopteri alkaa tärisemään. ??? :(
 Seuraavalla akullisella menin jo isommalle paikalle lennättämään, mielessä kopun testaus, kestääkö se nyt. Otin kierroksia ja leijuntaan, laitoin idlen päälle ja ei tärinää... Lisäsin sitten kulmia ja tärinä yltyy äkkiä hurjasti ja sekunnissa on kopu aivan solmussa. Heti hold on, kopteri tulee yhtenä kasana maahan noin  metristä tai kahesta.    Ettii vaan osia ympäristöstä (asfaltilta) ja sitten kotiin tutkimaan.
Lavat olivat tolla lennolla melko kireellä, voisiko aiheuttaa? Kierroksia oli päälle 3000.      
   Olipas siinä nyt tekstiä, toivon et joku jaksoi lukea loppuun. ;)

Näin päältäpäin ennen perusteellisempaa tutkailua:
-toinen Radixi
-pääakseli
-tod.näk. lepari
-hiili pyrstöpuomi
-pyrstöpuomin tukivarsi
-battery tray
-pääratas
-muutama nupin linkki
-perän työntötanko
 
Ideaa, mikä olis voinu aiheuttaa tän?   Tärinä varmastikin,  Mutta mikä sen? ???  

 -Lauri
« Viimeksi muokattu: 01 Heinäkuu, 2009, 20:53:56 kirjoittanut lateksi1 »
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Mini Titan meni solmuun
« Vastaus #1 : 02 Heinäkuu, 2009, 11:51:05 »
Mulla tuli ekana mieleen lapauran ja lapasymmetrian välinen klikki.. Jos lavat olikin epätasapainossa ja kompensoit sitä trackingilla. Tarjosit enemmän kulmaa, lapojen keskinäinen kulmaero oli suurempi, karsee tärinä, holderin linkki irti ja tonttiin.

Ei tuu nyt muuta mieleen. Voisko ne edes aiheuttaa noin ison eron?
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu, 2009, 11:52:53 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: Mini Titan meni solmuun
« Vastaus #2 : 06 Heinäkuu, 2009, 20:11:25 »
Mä olin näillä samoilla lavoilla lentäny aiemminkin melko paljo ja nyt vasta sitten Paattisten kolhujen jälkeen tämä ilmeni. Lapoina oli Radix hiilarit ja kokeilin myös SAB:n lavoilla ja sama tärinä koko ajan.

 Mutta toi kulmaero.., sehän selittäis aika paljon tota tärinää just kulmien lisäyksessä,.. mutta ei se ole koko totuus vaik noin olisikin.

edit, kuva
« Viimeksi muokattu: 08 Heinäkuu, 2009, 12:34:18 kirjoittanut lateksi1 »
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2388 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Toukokuu, 2008, 16:44:30
kirjoittanut ropellihattu
1 Vastauksia
2171 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Toukokuu, 2009, 21:14:35
kirjoittanut kaardian
0 Vastauksia
1738 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Tammikuu, 2010, 17:35:18
kirjoittanut Rotary
122 Vastauksia
90824 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2012, 18:56:12
kirjoittanut JuhoV
0 Vastauksia
2811 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2011, 14:42:02
kirjoittanut ropellihattu