Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan vaikeudet A-Ö  (Luettu 17970 kertaa)

El_magico

  • Vieras
Aloittelijan vaikeudet A-Ö
« : 04 Heinäkuu, 2008, 22:21:53 »
Heippa.
Aloitetaan täällä kuten kaikki muutkin.
Eli kysellään. Ostin täältä foorumin kautta Hirobo Freay sst-eagle:n.
Nyt olen yrittänyt harjoitella uuden harrastukseni parissa. ::)
Kopteri ei vain käynnisty, tai jos käynnistyykin niin sammuu hetken kuluttua.  :'(
Mikä avuksi?
Henttaalla huomenna ketään joka haluaisi auttaa avutonta alkajaa?
« Viimeksi muokattu: 08 Heinäkuu, 2008, 22:42:27 kirjoittanut El_magico »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #1 : 04 Heinäkuu, 2008, 22:30:39 »
No tolla kopterilla kyllä on helppo alottaa ei tuulet haittaa olen ajanu freyaa 10ms tuulessa talvella ja hyvin pysty ajamaan.

El_magico

  • Vieras
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #2 : 04 Heinäkuu, 2008, 22:38:45 »
No tolla kopterilla kyllä on helppo alottaa ei tuulet haittaa olen ajanu freyaa 10ms tuulessa talvella ja hyvin pysty ajamaan.

Ideana oli ottaa iso ja vakaa heti kättelyssä, kuitenkin sellainen jossa riittää lento-ominaisuuksia pikkuisen pidemmällekkin jos hurahtaa tähän harrastukseen.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #3 : 04 Heinäkuu, 2008, 22:41:52 »
Tulppa rikki, liian rikkaalla???
Nada

El_magico

  • Vieras
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #4 : 04 Heinäkuu, 2008, 22:43:56 »
Tulppa rikki, liian rikkaalla???

Voiko muka käynnistä vaikka tulppa oliskin rikki? Sillä välillä saan sen romun käyntiin.
Rikkaalla? Hmm kait ne ruuvit on nyt tällä hetkellä tehdas asetuksissa. Hyvä vai huono?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #5 : 04 Heinäkuu, 2008, 23:01:48 »
Kyllä kone käyntiin lähtee vaikka tulppa oliskin huono, käynnissä pysyminen tyhjäkäynnillä pienillä kierroksilla saattaa tuottaa ongelmia. Rikkonaisella tulpalla ei toimi ollenkaan. Ota irti ja jos on metallin värinen lanka niin hyvässä kunnossa tai jos vaalea/ valkoinen niin huonossa kunnossa mutta toimii, kannattaa tosin vaihtaa.

Hyvin mahdollista on myös että sulla on radiossa säädetty kaasukanava väärin, liian vähän kaasari auki tikun ollessa alhalla jolloin kone ei luonnollisesti käy kun ei saa tarpeeksi happea. Silloin joko nosta kaasukäyrän alapäätä tai trimmaa kaasutrimmillä ylöspäin niin että kun saat motin käyntiin niin ei sammu itsekseen, mutta kytkin ei ota vielä kiinni.

Kun saat käyntiin niin tee pinch test:

The pinch test is the First method to tune your Idle Setting:
1. Hover the helicopter for 30 (somewhat) seconds
2. Land it and drop the RPM to idle
3. Pinch the fuel line closed just before the carburetor (where the fuel line is connected to the engine) and start counting the seconds
4. The engine should rev up and die because of lack of fuel.
5. If this is between 3 and 5 seconds its all right
a. Sooner? Too lean Turn the Mixture control screw richer for 10 degrees counter-clockwise
b. Longer then 5 seconds? Too rich Turn the Mixture control screw leaner for 10 degrees clockwise
6. Return to step 1 until you got it right

Lainaus
Hmm kait ne ruuvit on nyt tällä hetkellä tehdas asetuksissa.

Tuskin ne on tehdasasetuksissa jos käytettynä ostit. Ihmisen luonteeseen kuuluu käännellä kaikkea mikä liikkuu  ;)




-op-
« Viimeksi muokattu: 04 Heinäkuu, 2008, 23:04:52 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

El_magico

  • Vieras
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #6 : 04 Heinäkuu, 2008, 23:20:07 »
Kyllä kone käyntiin lähtee vaikka tulppa oliskin huono, käynnissä pysyminen tyhjäkäynnillä pienillä kierroksilla saattaa tuottaa ongelmia. Rikkonaisella tulpalla ei toimi ollenkaan. Ota irti ja jos on metallin värinen lanka niin hyvässä kunnossa tai jos vaalea/ valkoinen niin huonossa kunnossa mutta toimii, kannattaa tosin vaihtaa.

Hyvin mahdollista on myös että sulla on radiossa säädetty kaasukanava väärin, liian vähän kaasari auki tikun ollessa alhalla jolloin kone ei luonnollisesti käy kun ei saa tarpeeksi happea. Silloin joko nosta kaasukäyrän alapäätä tai trimmaa kaasutrimmillä ylöspäin niin että kun saat motin käyntiin niin ei sammu itsekseen, mutta kytkin ei ota vielä kiinni.

Kun saat käyntiin niin tee pinch test:

The pinch test is the First method to tune your Idle Setting:
1. Hover the helicopter for 30 (somewhat) seconds
2. Land it and drop the RPM to idle
3. Pinch the fuel line closed just before the carburetor (where the fuel line is connected to the engine) and start counting the seconds
4. The engine should rev up and die because of lack of fuel.
5. If this is between 3 and 5 seconds its all right
a. Sooner? Too lean Turn the Mixture control screw richer for 10 degrees counter-clockwise
b. Longer then 5 seconds? Too rich Turn the Mixture control screw leaner for 10 degrees clockwise
6. Return to step 1 until you got it right

Lainaus
Hmm kait ne ruuvit on nyt tällä hetkellä tehdas asetuksissa.

Tuskin ne on tehdasasetuksissa jos käytettynä ostit. Ihmisen luonteeseen kuuluu käännellä kaikkea mikä liikkuu  ;)




-op-


Täytyy tuo tulppa vaihtaa huomenna, jos vaikka pääsisi kokeilemaan.
Neulojen säädöt on nyt tehdas asetuksissa, sillä laitoin ne niin. :) Ajattelin että se olisi auttanut käynti ongelmissa mutta ei :(

El_magico

  • Vieras
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #7 : 05 Heinäkuu, 2008, 10:03:58 »
Huomenta kaikille.
Tulppa on nyt vaihdettu mutta ei mitään uutta käynti rintamalla.
Nyt en osaa enää mitään muuta kuin levittää käsiä. :'( :'(

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #8 : 05 Heinäkuu, 2008, 10:17:59 »
Millainen hehku sulla on? Käsiversio vai kiinteä?

Meinaan vaan, että pysyykö käynnissä jos hehku on kiinni koko ajan?
Nada

El_magico

  • Vieras
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #9 : 05 Heinäkuu, 2008, 10:42:52 »
Millainen hehku sulla on? Käsiversio vai kiinteä?

Meinaan vaan, että pysyykö käynnissä jos hehku on kiinni koko ajan?

Kunhan sais edes käyntiin....
Hehkuna on joku 8 blaa blaa tulppa OS:n moottorille. Kopussa on hehkun siirto jossa on pocket booster lämmittämässä tulppaa.
« Viimeksi muokattu: 05 Heinäkuu, 2008, 10:44:30 kirjoittanut El_magico »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #10 : 05 Heinäkuu, 2008, 10:45:48 »
mikä moottori ja mitä fuilia käytät paljon nitroa?

El_magico

  • Vieras
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #11 : 05 Heinäkuu, 2008, 10:50:13 »
mikä moottori ja mitä fuilia käytät paljon nitroa?


OS 90 joku ja fuilina jotain16% nitro skeidaa kyoshon shopista(punasta). Ihan sama miten toimii kunhan känistyisi vain.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #12 : 05 Heinäkuu, 2008, 10:55:14 »
Ok eli tutun merkkinen moottori olis hyvä olla edes 20% nitroa ja tulppana toimii paremmin enya 3 mutta monta neulaa moottorissa on siis niitä isoja neuloja.

El_magico

  • Vieras
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #13 : 05 Heinäkuu, 2008, 12:18:13 »
Neuloja? En tiedä, mutta 2 Sellasta nuppia joita voi pyörittää(ilmeisesti neuloja) ja sitten joku sellanen ruuvi jonka pyörittämiseen tarvii ruuvarin.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #14 : 05 Heinäkuu, 2008, 12:23:10 »
Just ne kato että se pieni missä tarvii olla ruuvvari on pystyasennossa se hahlo mihin ruuvvari menee ja sitte ne kaks neulaa kierrät eka ihan kiinni ja avaat molempia puoltoista kierrosta. sitte kunnon hehku ja katot että se kaasarin kurkku aukee vähän kun tikku alhaalla. pitäs lähteä.

El_magico

  • Vieras
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #15 : 05 Heinäkuu, 2008, 12:24:45 »
Just ne kato että se pieni missä tarvii olla ruuvvari on pystyasennossa se hahlo mihin ruuvvari menee ja sitte ne kaks neulaa kierrät eka ihan kiinni ja avaat molempia puoltoista kierrosta. sitte kunnon hehku ja katot että se kaasarin kurkku aukee vähän kun tikku alhaalla. pitäs lähteä.


Millanen se kaasari on, kuvaa?

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #16 : 05 Heinäkuu, 2008, 12:41:19 »
joo tossa jos saa selvää sulla muuten taitaa olla auto fuilia että liian vähän öljyä älä riko moottoria aja rikkaalla Eli se mixture ruuvvi pitää olla ton kaasarin suuntasesti pystyssä se ruuvvin hahlo vaikee selittää.
« Viimeksi muokattu: 05 Heinäkuu, 2008, 12:43:32 kirjoittanut Ege »

El_magico

  • Vieras
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #17 : 05 Heinäkuu, 2008, 19:03:24 »
Voihan VIDDU!
Tänään vaihdoin uudeksi hehkuksi F7:n joka on kuuma :)
Tankkiin ajattelin vaihtaa polttoaineeksi 25%;sen. Aloitin pumppaamaan pois 16% fuilia ja joo se on kopteri fuilia. :)
PRKL eihän se tuu pois!?! Noh siinä sitten ihmettelin ja totesin että polttoaineen imuletku tankin sisällä oli irronnut.
Ei muuta kuin purkamaan. Ähellyksen jälkeen sain tankin irti ja vian korjattua.
Nyt oli sitten totuuden hetki, uusi tulppa ja löpöt....
Peukut pystyssä starttasin mutta ei se romu mitään edes lupaillu.  :'(
Ajattelin ajaa talosaaren tien lennätysalueelle, siinä toivossa että siellä olisi ollut viisaampia paikalla.
Ei valitettavasti ollut. Sinne päästyäni ajattelin kuitenkin yrittää uudestaan käynnistystä.
Nyt se romu ei edes suostu/nut stratterin voimalla pyörimään!

Kohta taitaa olla myynnissa Hirobon Freya ja mulla entinen harrastus.....



ps. Kuten olen tässä aikaisemmin virheellisesti ilmoittanut niin moottorini onkin YS-91ST

Motti myynnissä
« Viimeksi muokattu: 05 Heinäkuu, 2008, 19:07:02 kirjoittanut El_magico »

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #18 : 05 Heinäkuu, 2008, 19:05:53 »
Nestelukko. Ota tulppa auki ja valuta löpöt ulos sylinteristä. Älä lannistu, kyllä se siitä starttaa...

*EDIT* Kyllä sen fuilin pitäisi tulla sieltä tankista pumpulla ulos. Imuuttelet siitä letkusta joka menee kaasarille. Onko se sun konees muuten kuinka timmi noin kun jos pelkällä starttitangolla käsin koitat?

Muoksmuoks taas!! OK, eli YS on vähän erilaine toimintaperiaatteeltaan kuin OS ja vika saattaa olla ns. regulaattorissa (mnuaalissa "check valve")... Joku YS hyypiö saa selittää... :-\
« Viimeksi muokattu: 05 Heinäkuu, 2008, 19:14:17 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

k0pter1m1es

  • Vieras
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #19 : 05 Heinäkuu, 2008, 19:17:02 »
EI , älä vielä luovuta .

oletko tavannut ketään joka omistaa YS-91ST mosaa tai edes ketään joka omistaa polttiskopterin , jos et niin kannattaa yritää päästä jonkun kokeneemman neuvoja kuunteleen ja katteleen , vaikka väkisin. ;)

laita yv , soita , mailaa tms. jollekkin jolla on polttis.

ja jossakin sanottiin että YS moottoreihin suositeltiin ainakin 20% , mielellään 30% nitrosta polttoainetta, mene ja tiedä sitten.

ja muuten minkä merkkistä polttoainetta käytät?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #20 : 05 Heinäkuu, 2008, 19:17:50 »
Älä lannistu, ei tule olemaan ainoa ongelma näiden kanssa..

Tulppa irti ja fuilit pihalle ja tarpeeks monta yritystä niin alkaa toimimaan. Kannattaa etsiä joku moottoreiden kanssa pelannut harrastaja lähistöltä ja pyytää näyttämään motin säätäminen.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

El_magico

  • Vieras
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #21 : 05 Heinäkuu, 2008, 20:34:04 »
En tunne ketään jolla samanlaista moottoria tahi edes polttista.
Harrastukseni alkoi ~3vk sitten ja taitaa loppua ~3vk kuluttua....
Hermot menee...
Eli tulppa irti ja nokka kohti maata, jolloin sylinteri valuu tyhjäksi?
Vai mitenkä?

Kuka haluaa tulla katsomaan tota röttelöä? Fiksaajalle 6päk palkkioksi  8)

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #22 : 05 Heinäkuu, 2008, 21:12:17 »
Eiköhän tehdä niin, että joku Espoon suunnalla koittaa jeesata kaveria mäessä???

Turha tässä on viiden eri henkilön koittaa neuvoa näin foorumin puitteissa.

Ei harrastus saa jäädä 3 viikon jälkeen, jäät paljosta paitsi... :-\

Nada

El_magico

  • Vieras
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #23 : 05 Heinäkuu, 2008, 21:16:05 »
Helsinki, Vantaa, Espoo Sipoo tai kaikki 50km säteellä tikkurilasta kelpaa :)
Tuplataan palkkio myös, eli kokonainen mäyrä sille joka tutkii miks toi ei käy ja opastaa mulle kuinka saan koneen käymään jotta pääsen torppaamaan sen.  :P
« Viimeksi muokattu: 05 Heinäkuu, 2008, 21:18:11 kirjoittanut El_magico »

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Vaikeuksia Käynnistyksessä / Käynnissä pysymisessä.
« Vastaus #24 : 06 Heinäkuu, 2008, 01:03:09 »
YS:n kanssa vuosia pelanneena voin sanoa että hyvä on moottori. Sua ei pysty ihan sähköpostin kautta neuvomaan kun liikkuvia osia on riittävästi ja ne on syytä käydä läpi paikan päällä. Ys:jä on eniten 90 luokan koneissa joten se kaveri kyllä löytyy. Viimeistään muutaman viikon päästä on Paattisilla sellaisia yhdessä paikassa useampikin...

Muutama perusjuttu kuitenkin.

- Tulppa OS8 tai Enya3, unohda muut vaihtoehdot
- Startteri mieluusti Sullivani tai vastaava, Ys edellyttää riittävästi kierroksia käynnistymiseen.
- Yksisuuntaventtiili tulee huuhdella jos pitkään ollut käyttämättä (ei kehitä painetta jos jumissa)
- Fuili esim Byron 20% tai 30% , tai Cool power 20%. Ei risiiniöljyä!
- Neulat 2 sormin säädettävää, 1 ruuvimeisselillä. Meisselillä tyhjäkäynti ruuvi aloitus arvo esim 1 kierros auki (todennäköisedti sillä rikkaalla), kannen puoleinen ja ulompi sormin säädettävistä on keskialue aloitus arvo 1,5 kierrosta ja viimeinen neula täysi kaasu joka auki esim 1 kierros alkuun.
- Varmista että hehku systeemi toimii jos etähehku. Mielellään suoraan tulppaan hehku jos ongelmia.

Nämä nyt tuli ekana mieleen...

Livenä ei nyt pääse auttamaan.
-
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
17046 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Elokuu, 2010, 18:33:27
kirjoittanut Jussi Savolainen
12 Vastauksia
29630 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Tammikuu, 2019, 18:56:06
kirjoittanut virtakuono
21 Vastauksia
7395 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Helmikuu, 2015, 17:21:12
kirjoittanut Simeoni350pro
5 Vastauksia
3440 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Toukokuu, 2015, 02:30:01
kirjoittanut varis
6 Vastauksia
8711 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2016, 11:50:19
kirjoittanut VERTICAL