Kirjoittaja Aihe: Lentävä siipi  (Luettu 9660 kertaa)

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Lentävä siipi
« : 04 Huhtikuu, 2010, 14:29:15 »
Morron,

Hiljalleen tämäkin tuossa avatarissakin lepattava viritys alkaa valmistua:
 

Edit 090410: Liitekuvissa härveli on toisessa ilman nahkaa ja toisessa on vähän pinnoitustakin päällä, periaatteessa valmiina lentämään. Vaikka tänä viikonloppuna.. Ajattelin vähän josko sen ristisi vaikka nimellä Silver Mole  ;D

Kiitoksia muuten Lateksille vinkistä, tässä on nyt potkurit kiinnitetty Sabesta haetuilla Graupnerin potkurinsäästäjillä. Säästäjissä on valmiina 3,17mm napa kun alennusvaihteen akseli on 4mm. Onneksi säästäjissä on jonkin verran koneistusvaraa, joten pystyin helposti avartamaan navan 4mm poralla oikean kokoiseksi.

Edit 120410: "Ensilento" on tehty, eli parinkymmenen metrin sinänsä stabiili pyrähdys. Tulipa vain todettua että tehot ei riittäneet 2-kennoisella LiPolla kunnolla edes vaakalentoon. Eihän lättyprofiililla ihmeellisiä suoritusarvoja voi odottaakaan; Max cl/cd noin 12 kun cl 0,3 ja noin 6 kun cl 0,5 (Re=168000).. ja äärellinen siipi verottaa oman osansa. Nyt iskin koneeseen 3-kennoiset LiPot, katsotaan jos tämä auttaisi riittävästi. Moottorit (ja akkukin) kyllä tuntuvat lämpenevän, mutta ainakin viisi minuuttia täydellä teholla tuntuisi vielä menevän ilman huolia.
/Edit

Eihän se varsinaisesti kopteri ole, mutta toimisi kyllä periaatteessa sellaisenakin jos vain olisi ollut käsillä tehokkaammat moottorit, nyt teho/painosuhde keikkuu jossain 0,5-0,6 maissa (omapaino vähän alle 1kg), joka kuitenkin riittää lenokille hyvinkin.

Tässä on muutamia vinkeitä ratkaisuja, joiden testaamiseksi koko projektia aloin tehdä. Kyseessähän on siis kaksimoottorinen lentävä siipi, jossa pitkittäis- ja suuntavakavuus on tarkoitus ainakin osittain saavuttaa aktiiviohjauksella gyrojen avulla. Toista gyroa (GY401) ohjaa vastaanottimen sivuperäsinkanava, ja sen ulostulo miksataan vastaanottimen tehonsäädön kanssa V-pyrstömikserillä ja mikserin ulostuloilla ohjataan moottorien tehoa. Gyron gainikanava saa ohjauksen 6-kanavasta (laippakanava).

Toinen gyro on kytketty vastaanottimen korkeusperäsinkanavaan ja sen ulostulo miksataan siivekesignaalin kanssa ja ulostuloilla ohjataan siivekkeitä. Gyron position hold-ohjaus on kytketty vastaanottimen 5-kanavaan (gear).

En vielä tiedä, tulenko käyttämään lennossa gyrojen vakio- vai position hold -moodia. Ainakin näyttää selvältä että hitaasti vastaavia moottoriohjauksia varten suuntagyron gainia pitää säätää aika pieneksi, muuten vaikuttaa huntingin tapainen suunnan hakeminen tulevan huoleksi.

En viitsisi tehdä tuohon laskutelineitä, niistä tulisi vieläkin lisää painoa ja vastusta, vaan ajattelin tätä, kuitenkin lähinnä kokeiluprotoa, lennätellä jossain sopivan pehmeillä alustoilla, kuten heinäpelloilla tai hiekkarannoilla, jotta ihan joka lennätyksen jälkeen ei kuitenkaan tarvitsisi hankkia uutta potkuria. Alennusvaihteen ja kiinteän noparin vuoksi tuossa pitää olla työntöpotkuri, jollaisille ei taida olla taittuvalapaisia potkureita valmiina (tietääkö joku..?)

Seuraavassa vähän teknistä dataa (piirustus liitteenä):
  • Kärkiväli 1220mm
  • Siipipinta-ala 2700cm2
  • Profiili: flat plate
  • Moottorit 2xGraupner Speed 400 2,33 -alennusvaihteella
  • Potkuri 10x4,7" SFPR
  • Gyrot Futaba GY401 (suunta) ja MKS 194 (pituuskallistus)
  • Akku 7,4V LiPo 1800mAh
« Viimeksi muokattu: 12 Huhtikuu, 2010, 05:00:04 kirjoittanut elvis »
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Lentävä siipi
« Vastaus #1 : 04 Huhtikuu, 2010, 15:37:38 »
Tästä tuli mieleen, että onkohan täällä kukaan tutustunut noihin simulaattoreihin siltä kantilta, että pystyisikö ja jos pystyisi, niin millaisella vaivalla kokeilemaan tälläisia protoja? Jos voisi edes jonkin puutteen huomata, että säästyisi edes vähältä oikean vehkeen korjaukseen kuluvalta ajalta.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lentävä siipi
« Vastaus #2 : 04 Huhtikuu, 2010, 15:51:17 »
Alennusvaihteen ja kiinteän noparin vuoksi tuossa pitää olla työntöpotkuri, jollaisille ei taida olla taittuvalapaisia potkureita valmiina (tietääkö joku..?)

Ihan normaaleja sähköliidokeiden taittolapasysteemejä voi käyttää työntävänä. Jätetään spinneri-osa pois ja alukalikan ja akselikiinnikkeen väliin voi laittaa pari prikkaa. Lavat heilahtavat pyörimään lähtiessään muutaman asteen eteenpäin.

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Lentävä siipi
« Vastaus #3 : 04 Huhtikuu, 2010, 15:58:05 »
Alennusvaihteen ja kiinteän noparin vuoksi tuossa pitää olla työntöpotkuri, jollaisille ei taida olla taittuvalapaisia potkureita valmiina (tietääkö joku..?)

Ihan normaaleja sähköliidokeiden taittolapasysteemejä voi käyttää työntävänä. Jätetään spinneri-osa pois ja alukalikan ja akselikiinnikkeen väliin voi laittaa pari prikkaa. Lavat heilahtavat pyörimään lähtiessään muutaman asteen eteenpäin.

Tuossa varmaan huolena se pysähtyminen. Laskuun tullessa pitäisi saada lavat taittumaan ilmanvirrasta suppuun (taaksepäin???), etteivät menisi rikki.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lentävä siipi
« Vastaus #4 : 04 Huhtikuu, 2010, 16:17:08 »
Tuossa varmaan huolena se pysähtyminen. Laskuun tullessa pitäisi saada lavat taittumaan ilmanvirrasta suppuun (taaksepäin???), etteivät menisi rikki.

Juu, sen takia pitää jättää se spinneri pois. Kääntyvät eri suuntaan kuin normaalisti.

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Lentävä siipi
« Vastaus #5 : 04 Huhtikuu, 2010, 16:58:30 »
Tuossa varmaan huolena se pysähtyminen. Laskuun tullessa pitäisi saada lavat taittumaan ilmanvirrasta suppuun (taaksepäin???), etteivät menisi rikki.

Juu, sen takia pitää jättää se spinneri pois. Kääntyvät eri suuntaan kuin normaalisti.

Aivan oikein, taittuvalapaisen ideana olisi tässä säästää potkurikuluja, mutta toimisiko tavallinen, oikeakätinen taittolapapotkuri tosiaan tässä tapauksessa?
Jos potkuri toimisi työntöpotkurina ja pyörisi väärään suuntaan niin mikä ettei, silloinhan oikeakätinen taittopotkuri ilman kierroksia taittuisi laitteen perään hmh- hännäksi (spinnerin puolta vaihtamalla/poistamalla). Nyt kuitenkin potkuri vain pyörii väärään suuntaan, mutta sen pitäisi normaaliin tapaan vetää. Ja tämän vuoksi tarvitaan ymmärtääkseni vääränkätisiä/työntöpotkureita, taittolavalla tai ilman.

Olen vähän miettinyt, josko siiven etureunaan saisi viritettyä sopivan stopparin, jolla potkuri pysyisi pienellä ilmanopeudella ja ilman tehonsyöttöä vaakasuorassa. Ilman että viritys söisi liikaa moottorin tehoja..  ???
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Lentävä siipi
« Vastaus #6 : 04 Huhtikuu, 2010, 17:20:01 »
Tuossa varmaan huolena se pysähtyminen. Laskuun tullessa pitäisi saada lavat taittumaan ilmanvirrasta suppuun (taaksepäin???), etteivät menisi rikki.

Juu, sen takia pitää jättää se spinneri pois. Kääntyvät eri suuntaan kuin normaalisti.

Joo, ei mitään ongelmaa, spinneri pois ja lavat toisinpäin.  :) Sattui olemaan laatikossa yksi taittuvalapainen 11x6 ja pitihän se kokeilla.

Edit: Kuva lisätty. Kuvassa toisen lavan ruuvi irrotettu ja lapa käännetty toisinpäin. Pyörimissuuntaa voi sitten miettiä.

Edit2: Toinen kuva lisätty. Tämä esimerkkipotkuri toimii spinnerin kanssakin.
« Viimeksi muokattu: 04 Huhtikuu, 2010, 17:44:11 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: Lentävä siipi
« Vastaus #7 : 06 Huhtikuu, 2010, 15:27:52 »
Tai, laittaa ihan normaalin potkurin potkurinsäästäjällä. Rajat siinäkin on, et kuinka isoon koneeseen, varsinkin vetävällä moottorilla, voi potkurinsäästäjää laittaa, mutta en usko tämän vehkeen olevan liian iso. Laittaa vaan jykevät O-renkaat.

Tiedättehän:

SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Lentävä siipi
« Vastaus #8 : 06 Huhtikuu, 2010, 18:41:32 »
Tai, laittaa ihan normaalin potkurin potkurinsäästäjällä. Rajat siinäkin on, et kuinka isoon koneeseen, varsinkin vetävällä moottorilla, voi potkurinsäästäjää laittaa, mutta en usko tämän vehkeen olevan liian iso. Laittaa vaan jykevät O-renkaat.

Tiedättehän:



Kiitos, nyt mäkin tiedän mitä noi O-renkaat tekee nim. ostin 1000 kpl, kun oli pienen erä, mitä sai, tarvitsin yhden (tai niin kuvittelin).  :D
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Päivitystä
« Vastaus #9 : 26 Huhtikuu, 2010, 13:25:59 »
Eilen illalla lennättelin modattua vehjettä Ruissalon kansanpuistossa (hanhet olivat suhteellisen ihmeissään  ::)). Kuten aiemmissa editeissä olin jo kehitellyt, laitteessa on nyt vanhasta mopuliidokista evakuoitu 3-kennoinen 1800mAh LiPo, jolla moottoreista saadaan selvästi aiempaa parempi veto. Lisäksi olen vaihtanut ohjainpinnat leveämmiksi, joilla saadaan lisää ohjaintehoa ja aerodynaaminen keskiökin siirtyy taakse, stabiloiden lentoa. Samaa tekee ylimääräinen nokkapaino. Näillä virityksillä laite on stabiili ilman gyrojakin, mutta jossain vaiheessa aion selvittää kuinka takapainoiseksi vehkeen voi virittää gyrojen kanssa.

Syy ohjainpintojen kasvatukseen oli ajoittain aika olematon vaste ohjeinliikkeisiin, syynä lähinnä siiven lankkuprofiilin häiritsemä virtaus. Liitolennossa ohjaus ei toiminut oikeastaan ollenkaan, mutta nyt on paremminkin syytä säätää ainakin siivekkeiden liikettä pienemmäksi.

Ohjainvoimien puutteesta johtuen vehje tökkäsi aiemmin parikin kertaa nokka edellä lujaa turpeeseen, toisella kertaa niin että potkurit hajosivat säästäjistä huolimatta. Varapotkureina on nyt käytössä kolmilapaiset 9x5 -potkurit, joilla veto ei ole ihan sitä mitä kaksilapaisilla 10x4,7 -potkureilla tuntui olevan, ja lentäminen rajoittuu vaakalentoon. Tarkoitus on hakea asialliset potkurit kunhan ehtii..

Veto jää silti turhan pieneksi Graupnerin 400 Speedeillä alennusvaihteenkin kanssa eikä tällä vehkeellä tulla tekemään mitään häikäisevää temppulentoa (ellei sitten tule hankittua moottoreiksi joskus kunnon outrunnereita sopivilla potkureilla. Kun staattista vetoa saisi reilut 5N per potkuri niin homma alkaisi mennä kiintoisaksi, teho/painosuhde olisi yli 1 ja vehje voisi toimia "bikopterinakin").

Projekti on kuitenkin ollut aika kiintoisa ja varmaan tulen jatkossakin kehittelemään vastaavankaltaisia viritelmiä. Seuraavanlaisen välitilinpäätöksen voisi tehdä:

  • Kannattaa käyttää kunnon siipiprofiileja siitä huolimatta, että lankkusiipi on törkeän helppo tehdä. Suorituskyky on kuitenkin kertaluokkaa parempi tavallisessa lennokkilentelyssä.
  • Jos kuitenkin käytetään lankkuprofiilia, tehoa ei voi olla liikaa. Niinpä, tällöin kyseessä on "lentävä lehmä".
  • Potkurien vetovoimalaskimiin ei voi luottaa. Todellinen vetovoima on ehkä 50-70% siitä mitä laskimet lupaavat.
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2010, 19:30:48 kirjoittanut elvis »
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lentävä siipi
« Vastaus #10 : 26 Huhtikuu, 2010, 15:50:17 »
Mistäs oot noi 10x4,7 SF pusherit löytänyt?

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Lentävä siipi
« Vastaus #11 : 26 Huhtikuu, 2010, 19:28:13 »
Mistäs oot noi 10x4,7 SF pusherit löytänyt?

Tuollahan noita oli, joku ryökäle on vain näköjään nyt vienyt viimeisenkin jos varastolistaus pitää kutinsa;

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39715&grpid=5013

Olisikohan niitä tulossa piankin lisää..?  :-\

Edit: 10x3,8 SFP löytyi ja on asennettu. Staattinen veto tuntuu aika hyvältä, katsotaan kuinka käy.
« Viimeksi muokattu: 27 Huhtikuu, 2010, 14:46:52 kirjoittanut elvis »
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
5887 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Toukokuu, 2008, 11:35:09
kirjoittanut jpheli
6 Vastauksia
7055 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Marraskuu, 2010, 22:09:12
kirjoittanut Trnquill
21 Vastauksia
10645 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2011, 21:22:01
kirjoittanut kopterifriikki
4 Vastauksia
3157 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2014, 10:35:16
kirjoittanut oskuk
0 Vastauksia
2207 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Toukokuu, 2015, 09:32:27
kirjoittanut Nemo