Kirjoittaja Aihe: Akun liittimen vaihto  (Luettu 6920 kertaa)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Akun liittimen vaihto
« : 07 Huhtikuu, 2014, 19:41:57 »
Mitäs erityistä pitää/kannattaa ottaa huomioon kun vaihtaa akun liittimen?

Ensimmäiseksi tuli mieleen että nyyppähän katkaisee ensin molemmat piuhat, jolloin on 2 avointa piuhan päätä, ja lipoissa kun on aina lataus... PAM.

Tähän voisi varmaan olla hyvä prosessi se, että katkaistaan ensin yksi piuhan pää, juotetaan se kiinni uuteen liittimeen, sitten katkaistaan toinen piuha irti alkuperäisestä liittimestä ja juotetaan se kiinni. Ja tehdään kuitenkin varsin harkitusti ja mielellään yhdellä istumalla koko prosessi.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Konna

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Akun liittimen vaihto
« Vastaus #1 : 07 Huhtikuu, 2014, 20:04:58 »
Olet vastannut itse itsellesi. Tee juuri noin. Ainoa vaarahan tuossa on juurikin oikosulku. Voit toki leikata molemmat samalla kertaa mutta teippaa toinen varmuuden vuoksi.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Akun liittimen vaihto
« Vastaus #2 : 07 Huhtikuu, 2014, 20:26:59 »
Olet vastannut itse itsellesi. Tee juuri noin. Ainoa vaarahan tuossa on juurikin oikosulku. Voit toki leikata molemmat samalla kertaa mutta teippaa toinen varmuuden vuoksi.

Kunhan ei leikkaa yhtä aikaa
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Akun liittimen vaihto
« Vastaus #3 : 07 Huhtikuu, 2014, 20:27:51 »
Ite leikkaan samalla kertaa kummatkin johdot poikki(toki muistaen ettei leikkurin päät maadota 8)), kutistesukan pätkä eristeeks oottaan ite suoritusta
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Akun liittimen vaihto
« Vastaus #4 : 07 Huhtikuu, 2014, 21:12:45 »
Kannattaa kurkata youtubista pari videoo miten pääset helpommalla ja saat hyvän lopputuloksen.. hae tyyliin solderin deans tai soldering EC5 riippuen mitkä liittimet sulla on.

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Akun liittimen vaihto
« Vastaus #5 : 07 Huhtikuu, 2014, 21:52:38 »
Mä en itseasiassa katkaise niitä piuhoja, vaan juotan irti yksitellen. Apukädet/piirilevypidike on ihan must hankinta, uusi liitin toiseen ja vanha toiseen. Apukäsiä on sitten leluja ja kunnollisia missä jalusta painaa ettei kippaa.
Muista ne kutistesukat.. On sillon tällön jäänyt itseltä aivopierussa laittamatta.  8) nestemäinen sähköteippi käy kyllä myös.

Muuten, muista aina kattoo mikä liitin kestää minkäkin ampeeri määrän. XT60:siä on sitten ihan susia, jotka ei kestä juottamista kunnolla jos paksut piuhat mitä pitää juottaa, runko sulaa ennen kuin piuha edes kunnolla kiinni, liittimien laaduissa on paljon eroja. Noissa ei kannata säästää. Kutistesukkina käytän kuumaliima malleja jos mahdollista, ei lähde vetämällä irti. Suosittelen.
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Akun liittimen vaihto
« Vastaus #6 : 07 Huhtikuu, 2014, 21:56:58 »
Ja kannattaa juottaa uros-naarasliittimet kiinni toisissaan. Silloin lämpö ei pääse muovaamaan liitintä ja irtoaa tulevaisuudessa helpommin vastakappalestaan.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Kurmu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Akun liittimen vaihto
« Vastaus #7 : 07 Huhtikuu, 2014, 23:57:45 »
Ite oon juottanut kaikki vanhat liittimet irti, onhan se vähän nysväämistä mutta eipä tartte kuoria ainakaan (puretut liittimet tietenkin talteen). Se mitä kukaan ei ole vielä sanonut niin, reilusti saa olla tehoa kolvissa kun kaapelit on noissa akuissa aika paksuja. Itellä on ainakin ihan oma kolvi (100W) melkein pelkästään akkuhommia varten, ettei tartte puoltapäivää lämmittää ja sulattaa liittimiä pilalle.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Akun liittimen vaihto
« Vastaus #8 : 08 Huhtikuu, 2014, 08:25:28 »
Itse olen myöskin kolvannut vanhat liittimet irti ja sitten uutta tilalle. Kolvina minulla on verkkokaupasta ostettu 48W juotosasema digitaalinäytöllä, mitä merkkiä se lie ny oli. Hyvin on tehot riittäny. Vähä kun laittaa tinaa kolvin kärkeen niin saa lämmön siirtymistä tehostettua roimasti. En ole niin paksua johtoa vielä löytänyt etteikö olis juottaminen onnistunut. Normaalisti käytän 300 asteen lämpötilaa mutta jos jotain oikein paksua pitää juottaa niin sitten 350 astetta.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Akun liittimen vaihto
« Vastaus #9 : 11 Huhtikuu, 2014, 21:49:32 »
Mietinkin että ensi alkuun voisikin rakentaa sovittimen millä pärjäisi. Mutta ei riittänyt taidot + välineet että olisi ensimmäistä liitintä saanut juotettua, pistin 80W juotosaseman nyt tilaukseen ja uusi yritys myöhemmin. 40W juottimella taisin tehdä vanhan kopun pääsähköt, vanha 80W kolvikin on, mutta ei taida siinä pää olla kovin hyvässä hapessa kun ei saa edes tinaa sulamaan... pitänee kokeilla lyijyllisen kanssa jne.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Akun liittimen vaihto
« Vastaus #10 : 12 Huhtikuu, 2014, 09:29:29 »
Mietinkin että ensi alkuun voisikin rakentaa sovittimen millä pärjäisi. Mutta ei riittänyt taidot + välineet että olisi ensimmäistä liitintä saanut juotettua, pistin 80W juotosaseman nyt tilaukseen ja uusi yritys myöhemmin. 40W juottimella taisin tehdä vanhan kopun pääsähköt, vanha 80W kolvikin on, mutta ei taida siinä pää olla kovin hyvässä hapessa kun ei saa edes tinaa sulamaan... pitänee kokeilla lyijyllisen kanssa jne.

Sitä kärkeä pitää huoltaa, oikein käytettynä saat kärjestä todella pitkäikäisen.

Itse käytän jokaisen kolvauksen välissä  Tälläistä Pitää kärjen kunnossa.
Kostea sieni "kuivaa" kärkeä liikaa ja tekee siitä huonon ottamaan tinaa vastaan, tuoteselosteessa on infoa hyvin. Taitaa Biltemastakin löytyä halpis malli.
Ja vaikka tuossa selosteessa puhutaan lyijyttömästä tinasta, kolvin kärki käyttäytyy aivan samalla tavalla lyijyllisenkin kanssa.
Sekä hanki kunnon tinaa ja fluxia, huonolla tinalla et saa kunnollista liitosta aikaan.

Siitä lähtien kun aloin tuollaista käyttämään, on kolvin kärki pysynyt uutta vastaavana. (sama kärki jo 10 vuotta).
Juotosasemassa ei kannata myöskään pitää sitä kuuminta asetusta koko ajan, tuo tina palaa pois ja kärki hapettuu hetkessä. Eli jos on jotain isompaa juotettavaa niin nosta aina lämpötila korkeaksi juuri ennen kuin tinaat, sitten takaisin 100-150 asteen nurkille.
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Akun liittimen vaihto
« Vastaus #11 : 12 Huhtikuu, 2014, 17:15:36 »
Sitä kärkeä pitää huoltaa, oikein käytettynä saat kärjestä todella pitkäikäisen.

Itse käytän jokaisen kolvauksen välissä  Tälläistä Pitää kärjen kunnossa.
Kostea sieni "kuivaa" kärkeä liikaa ja tekee siitä huonon ottamaan tinaa vastaan, tuoteselosteessa on infoa hyvin. Taitaa Biltemastakin löytyä halpis malli.
Ja vaikka tuossa selosteessa puhutaan lyijyttömästä tinasta, kolvin kärki käyttäytyy aivan samalla tavalla lyijyllisenkin kanssa.
Sekä hanki kunnon tinaa ja fluxia, huonolla tinalla et saa kunnollista liitosta aikaan. tätä siis voi myös käyttää ihan yhtälailla lyijyllisen tinan kanssa.

Siitä lähtien kun aloin tuollaista käyttämään, on kolvin kärki pysynyt uutta vastaavana. (sama kärki jo 10 vuotta).
Juotosasemassa ei kannata myöskään pitää sitä kuuminta asetusta koko ajan, tuo tina palaa pois ja kärki hapettuu hetkessä. Eli jos on jotain isompaa juotettavaa niin nosta aina lämpötila korkeaksi juuri ennen kuin tinaat, sitten takaisin 100-150 asteen nurkille.

ite hommasin tommosen. Eihän se tina siitä mihinkään pala vaan fluxi. Itse kun kävin lyijyttömän juotostinauksen kurssin niin ohjeistus oli et joko kuivapuhdistus tai puristuskuiva sieni, kolvin kärki puhdistetaan ennen juottamisen aloitusta ja heti uutta tinaa kärkeen, kun lopettaa jouttamisen edes minuutiksi niin kolvin kärkeen niin paljon tinaa kuin kärjessä pysyy tippumatta.

vanhassa duunipaikassa kolvin kärjet olivat tosiaan sen 10v vanhoja, mutta lyijyttömän tinan tulemisen jälkeen 2kk ja kärki oli aina poikki. Ja noiden ohjeistuksien jälkeen kärjet taas kestivät... käytettiin vaan sitä aavistuksen kosteaa sientä. Syy tosiaan oli siinä, että kolvit pyyhittiin lopuksi ja aikaisemmin lyijy jäi suojaamaan, mutta lyijyttömällä sitä ei käyny ja kärki hapettui(haurastui) ja katkesi tarkasti siitä tinan rajasta ja kostea sieni tosiaan jäähdytti kärkeä liikaa joten tuli sitä mikrohalkeilua. Kärkiä myös välillä puhdistettiin noilla puhdistusnapeilla painamalla kärki siihen niin tuli suojaava kerros tinaa ja puhdistui samalla(en kyllä kotona käytä).

mut ite juottamiseen. Itse olen käyttänyt vanhoja oppeja eli molemmat pinnat esitinataan tai oikeastaan johto esitinataan, lämmitetään liitin tinan kanssa ja johto kyytiin ja vielä lisää tinaa jos on tarve. XT60 kanssa tosiaan aina vastakappale kiinni (en sit tiedä miten juotosjigit toimivat) niin menevät todella nätisti kiinni vastapuoleen myöhemmin.
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Akun liittimen vaihto
« Vastaus #12 : 12 Huhtikuu, 2014, 17:26:10 »
Eihän se tina siitä mihinkään pala vaan fluxi.

Totta, aivopieru tuli tuossa. Tina ei tosiaan pala kolvista saatavilla lämmöillä.  ;)

Juottaminen on kyllä simppeliä, kun vain noudattaa oikeita toimintatapoja. Onhan se itsensä juottaminenkin opittu tässä vuosien varrella, tosin välillä menee kyllä ylijuottamiseksi, sitten ollaan ihan "tinassa".  ;D ;D
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Akun liittimen vaihto
« Vastaus #13 : 12 Huhtikuu, 2014, 17:44:36 »
niin ja unohtu.

Eli jos oikein välineurheulua haluaa harrastaa niin tinapata ois kyl jees esitinaukseen. Ei vaan itseään kiinnosta tuo alkaen 150e kipon hommaaminen vaikka ihan älyttömän hyvä laite, mutta on siinä huonokin puoli eli pitäisi olla fluksitonta tinaa(tämä myös yksi syy miksi en suuremmin haikaile padan perään).
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Akun liittimen vaihto
« Vastaus #14 : 15 Huhtikuu, 2014, 17:19:32 »
Kas kun ei ole aiemmin käynyt mielessä tuo vanhojen liittimien irtijuottaminen. Äsken vaihdoin neljään akkuun liittimet ja tuli tämä ketju mieleen kun olin ensimmäisen akun johdot katkaissut. Hk:n xt60:set lähti kolmesta seuraavasta sitten tyylikkäämmin. Ja oli ehkä jopa yksinkertaisempaa kuin katkominen. :)
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
4320 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2007, 17:41:59
kirjoittanut Vispilä
16 Vastauksia
6816 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Joulukuu, 2009, 00:04:01
kirjoittanut Mikka
4 Vastauksia
2767 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2011, 14:08:49
kirjoittanut Kuntsari
3 Vastauksia
3344 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2014, 16:53:37
kirjoittanut Korppi
27 Vastauksia
8957 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2020, 13:14:01
kirjoittanut jkkmobile