Kirjoittaja Aihe: Walkera 4G6 ?  (Luettu 64021 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Walkera 4G6 ?
« : 17 Marraskuu, 2009, 08:59:11 »
Keke tätä jo taisi kysyäkin, mutta onko kukaan uskaltanut hankkia Walkera 4G6:n

Huomasin , että e-hirobo myy kopteria ilman lähetintä hintaan 149 USD + 33 USD rahti. Minulla sattuisi sopivasti olemaan kaapissa WK2801 lähetin...

http://www.ehirobo.com/shop/product_info.php?cPath=434&products_id=8675
« Viimeksi muokattu: 25 Marraskuu, 2009, 21:45:29 kirjoittanut Picofly »

Mikkis

  • Vieras
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #1 : 25 Marraskuu, 2009, 21:22:24 »
Kyseistä kopteria olen itsekkin harkinnut, mutta enemmänkin kiinnostaa WK-2801Pro radio.
Onko siinä riittävästi ominaisuuksia esim. hk450 lennätykseen/pitempiaikaiseksi radioksi?
Ja sitten tietenkin saako sen kiinni simuun?
mitä varaosiksi kopteriin heti ensi alkuun?

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #2 : 25 Marraskuu, 2009, 21:57:21 »
Kyseistä kopteria olen itsekkin harkinnut, mutta enemmänkin kiinnostaa WK-2801Pro radio.
Onko siinä riittävästi ominaisuuksia esim. hk450 lennätykseen/pitempiaikaiseksi radioksi?
Ja sitten tietenkin saako sen kiinni simuun?
mitä varaosiksi kopteriin heti ensi alkuun?

WK2801 ei varmaan ole ihan Fuataban tai Spektrum tasoinen mutta se ei tunnu lelumaiselta kuin Walkeran muut ohjaimet. Lähettimen valikot tunutvat minusta hieman sekavilta -  varmaan siksi, että olen tottunut Spektrum Dx 6i:n rullavalikkoon. Painopiste on alhaalla, joten niskalenkkiin tarvitsee "balancerin", jotta lähetitimen saa istumaan mukavasti kädessä. Lähetin on yhteensopiva mm. Phoenixin simulaattorin kanssa (vaatii tosin adaptorin).

Pidempiaikaista käyttöä silmälläpitäen ostaisin kuitenkin Spektrumin. Spektrumin radioihin on saatavissa kattava määrä vastaanottimia ja lähetin on Bind and Play-yhteensopiva monenlaisten lentävien lelujen kanssa. Spektrumin satelliittivastaanottime t saa myös bindattua flybarless-gyrojen, kuten V-bar minin ja monen muun kohta myyntiin tulevan  laitteen (mm. Skookum SK-720) kanssa. Ja mikä tärkeintä, Spektrumin radioiden kanssa ei ole vaaraa, että lähettimeen on jäänyt vahingossa väärän kopterin / lennokin asetukset.
« Viimeksi muokattu: 25 Marraskuu, 2009, 22:09:04 kirjoittanut Picofly »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #3 : 15 Tammikuu, 2010, 21:53:22 »
Eikö  muka kukaan ole vieläkään ostanut?

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #4 : 15 Tammikuu, 2010, 22:21:59 »
Vähän kiinnosti kun tuon julkaisua odotettiin, mutta jotenkin ei enää. 4G3:kin on kaapissa elinluovutuksesta toipumassa. Otin siitä vastarin 4#3:een, jossa se on ihan omiaan. Se on nyt aivan mahtava peli olohuonelennätykseen 2801-ohjaimella.

4G3, kuten varmaan myös 4G6 samankokoisena on vähän hankalan kokoinen. Puistossa tyynellä ihan kiva, mutta tuulella menee aika lähinnä korjausliikkeisiin. Sisällä taas vaatii sen verran tilaa, ettei ihan kotona lennätettävä ole. Eli se on melkein sama olla sitten yhtä luokkaa isompi kopteri, jotka on sitten ehkä laadultaan parempia.

Silti.. 4G3:kin on ihan hauska peli ja siltä on oppinut epäilemättä paljon kopterin ohjaamisesta (vaikka en sitä vieläkään osaa). Ja uskon, että jos tällä uudella pystyy lentämään 3d:tä, niin se on sitten ihan sama, mikä kopteri siellä vastaanottimen päässä on.

imho. :)
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #5 : 20 Tammikuu, 2010, 19:21:54 »
Eikö  muka kukaan ole vieläkään ostanut?

Maaliman pienin torque tube & HH gyro. Lentopaino HP08 moottorilla ja 400 mAh akulla 84,5g ;)
« Viimeksi muokattu: 20 Tammikuu, 2010, 19:46:11 kirjoittanut Picofly »

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #6 : 20 Tammikuu, 2010, 19:25:06 »
Lelukopukoista innostuneena menin sitten ostaman tuon 4G6 vaikka tiesin ettei se ole aloittelijoille.
Toisen akullisen jälkeen tilasin sitten Walkeran CB 100 jolla nyt 5 akullista takana ja kaikki silti ehjänä ;D
4G6:lla pienikin hipaisu johonkin ja osaa menee..
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #7 : 20 Tammikuu, 2010, 19:25:21 »
Lainaus
Maaliman pienin torque tube
Hyvähyvä!!!  
Sanomattakin selvää, että nyt tarvitaan raporttia alkuvaikutelmista välittömästi!

EDIT: vee73, Ei ole tosiaan parhaimpia ekoja koptereita tuo varmaan jos on 4G3:lle sukua. Jos haluat pelkästä 4G6:sta eroon niin laita yv:tä
« Viimeksi muokattu: 20 Tammikuu, 2010, 19:30:36 kirjoittanut keke »

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #8 : 20 Tammikuu, 2010, 19:34:37 »
En mä näin vähästä lannistu. :'( Tarkoitus olis oppia sitä sitten joskus...
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #9 : 20 Tammikuu, 2010, 23:02:14 »
Hyvähyvä!!! 
Sanomattakin selvää, että nyt tarvitaan raporttia alkuvaikutelmista välittömästi!

Ensimmäiset lennot on tehty ja ensivaikutelma on varovaisen positiivinen. Tämä on selkeästi parempi kopteri kuin 4G3.

 Tilasin kopterini Chinese Jadesta HP08 - moottorilla ja XP7A nopparilla varustettuna. http://www.chinesejade.com/walkera4G6_Heli.htm. Ostin sen ilman lähetintä, sillä WK2801 oli jo kaapissa entuudestaan. Hinta oli postikulujen kanssa 218 USD.

Tukevampien landareitten ja pyrstön vinotukien vuoksi yleistuntuma on paljon ryhdikkäämpi kuin Walkeran muissa mikrokoptereissa. Oma kopterini oli lähes täydellisisssä trimmeissä suoraan paketista ja lähettimen ohjelmoinnin jälkeen ilmaan pääsi ilman trimmien käyttöä. HP08 moottorin headspeed on 20T pinjonin kanssa korkea - hyvillä akuilla sen pitäisi olla 4500 RPM tuntumassa. Melutaso on silti Walkera 4#3:n luokkaa. Suuren headspeedin vuoksi kopteri leijuu suht. vakaasti mutta liikahtaa myös varsin vikkelästi. Tämä ei ole mikään olohuonekopteri, kuten Kimce edellä jo arvelikin. Leijuntaa ja pieniä ympyröitä voi olohuoneessa lentää mutta se on siinä. Lentelin muutaman akullisen taloyhtiön parkkihallissa, joka tuntuu Gaui EP200:lle aivan liian ahtaalta. Siellä 4G6 mahtui lentämään kaseja ihan mukavasti, mutta matalan katon vuoksi en uskaltanut vielä kokeilla selkälentoa. Lentelin myös kaseja takaperin ja perä tuntui pitävän hyvin, huolimatta pyrstöroottorin linkeissä olevasta klapista. Otahallissa on sisälennokkien hallivuoro viikon päästä sunnuntaina ja ajattelin kääntää kopterin katolleen vasta siellä.

Torque tuben etumainen ratas on herkkä rikkoutumaan, kuten forumeilla on kerrottu. Olohuonetestin päätteeksi laskeuduin pitkäkarvaiselle villamatolle ja naps, heti meni rattaasta hampaat. Onneksi rattaan vaihto on tehty varsin helpoksi, mutta laskeutumisen kanssa pitää olla tarkkana. Toinen särkyvän näköinen osa on tail steering set, josta takuuvarmasti napsahtaa linkkipallo poikki jossain vaiheessa. Sen pystyy ehkä korjaamaan 4##:n dogbone-linkillä. Saa nähdä sitten kun korjaaminen tulee ajankohtaiseksi.

Viikon päästä sunnuntaina voin toivottavasti raportoida lisää selkälennosta...
« Viimeksi muokattu: 21 Tammikuu, 2010, 10:42:34 kirjoittanut Picofly »

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #10 : 21 Tammikuu, 2010, 07:35:20 »
Pläjäytämpä tälläsen kuvan tänne.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #11 : 23 Tammikuu, 2010, 09:44:38 »
Laitetaanpa vielä lisää ensivaikutelmia...

Ensimmäiset kymmenen akullista on nyt lennetty ja vaikutelma on edelleen varsin positiivinen. Kopteri menee sinne minne käsketään ja menee sinne kovaa vauhtia! Ei 4G6 taatusi flybarless EP200:lle pärjää, mutta pienemmässä tilassa tälläkin on hauska lentää ja matala melutaso on ehdottomasti plussaa. Taloyhtiön parkkihallissa pystyy ajamaan todella vaudikkaita kaseja ja refleksit pysyvät taatusti pinnassa...mutta olohuoneeseen tämä ei oikein mahdu!
 
Pyrstö tuntui aluksi hitaalta. Nostin peräservon travelit 125%:iin ja herkistin keskialuetta asettamalla rudder-kanavalle 15% negatiivista expoa ja nyt perä kääntyy juuri sopivaa vauhtia. Eilen ja tänään huomasin, että  perä kääntyy jostain kumman syystä HH modissa hitaasti vasemmalle jos rudder trimmi on keskellä. Jouduin napsauttamaan trimmiä muutaman pykälän vasemmalle ja sen jälkeen perä on pysynyt paikallaan molempien neljän akun sessioden ajan.

Nupin lepatuskumit ovat todella löysät. Kopterini lentää näilläkin ihan ok mutta luultavasti hiukan jäykemmät kumit parantaisivat lento-ominaisuuksia edelleen. Tilasin ClubHelistä 70 ja 90 durometrin o-renkaat, jotka sopivat 4G6:n nuppiin.

HP08 moottori selvästikin tarvitsee kaverikseen 20C akun. Juotin pariin 450 mAh 20C zippy-kennoon Walkeran akkuliittimet. 30mm leveät Zippy-kennot eivät mahdu Walkeran paristokoteloon, mutta sujahtavat kätevästi paristokotelon ja canopyn väliin ja pysyvät siellä tukevasti paikoillaan. Zippy-kenno antaa äänen perusteella korkeamman headspeedin kuin Walkeran oma akku ja isomman headspeedin ansioista kopteri lentää selvästi paremmin. Headspeed luultavasti kasvaa vielä jos vaihdan Walkeran omien liittimien tilalle MicroDeansit.

Riittävän headspeedin vuoksi HP08 & 20T pinion on varmasti ainoa järkevä moottorivalinta tähän kopteriin. Voin kuvitella, että Walkeran vakiomoottorin kanssa 4G6 tuntuu totaalisen erilaiselta. esim. 4G3 tuntui Walkeran omalla moottorilla aika mopolta.
« Viimeksi muokattu: 24 Tammikuu, 2010, 21:01:11 kirjoittanut Picofly »

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #12 : 27 Tammikuu, 2010, 07:48:01 »
Voitko suositella tätä moottori ym. yhdistelmää vähän lentäneelle?
Vai onko viisaampaa ensin hakea kokemusta vakiovermeillä?
Olisiko kopu esim. vakaampi?
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #13 : 27 Tammikuu, 2010, 21:29:23 »
Voitko suositella tätä moottori ym. yhdistelmää vähän lentäneelle?
Vai onko viisaampaa ensin hakea kokemusta vakiovermeillä?
Olisiko kopu esim. vakaampi?

Ööh...

Enpä osaa sanoa. 4G6 ei taida olla millään moottorilla erityisen sopiva vähän lentäneelle ???. Isompi headspeed tuo vakautta ja pienentää ohjauskäskyjen viivettä mutta samalla kopteri myös liikkuu liukkaammin kohti lähintä seinää. "Vakaus" on tässä kokoluokassa hieman suhteellinen käsite.

Alkuun pienempi vauhti voi olla parempi vaihtoehto.
« Viimeksi muokattu: 28 Tammikuu, 2010, 09:03:05 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #14 : 29 Tammikuu, 2010, 23:05:34 »
No niin,

4G6 kävi tänään läpi ensimmäiset modaukset: Walkeran omien mixing armien tilalle tuli Microhelin Gaui EP200:lle tarkoitetut päivitysosat. Ruuvit ovat saman kokoiset,  joten Walkeran pallolinkit saa ruuvattua suoraan kiinni. Microhelin mixing armien alle piti laittaa Gauin pienet aluslevyt, jotta ne sai samaan linjaan flybarin kanssa mutta muuten asennus oli vaivatonta. Gauin 1,5 mm koneruuvien kierteet eivät taida olla samat kuin Walkeran,mutta pienellä voimankäytöllä ruuvit upposivat ihan nätisti  pehmeään alumiiniín. Swashmixiä sai lisätä asennuksen jälkeen 10 pykälää jotta tuntuma tuli yhtä herkäksi kuin ennen.

Jäykemmät o-renkaat saapuivat myös mutta asennusvaiheessa selvisi, että lepatuskumien vaihto jäykempiin ei muuta mitään koska löysän nupin perimmäinen syy on hiukan liian pitkä feathering shaft. Viilasin sitä hieman lyhyemmäksi ja nuppi tuntui heti paremmalta. Olisi pitänyt lyhentää kerralla enemmän, mutta en uskaltanut avata feathering shaftin hentoja ruuveja montaa kertaa koska pelkäsin ruuvien katkeavan. Yhden ruuvin sain jo katkaistua feathering shaftin sisälle ja tärväsin siinä ainokaisen varaosani. Tilasin Chinese Jadelta muutaman feathering shaftin lisää ja varaosien saapuessa viritän akselin sopivan mittaiseksi.

Sanoisin, että modaus kannatti, koska cyclic on nyt entistä täsmällisempi. Testilensin muutaman akullisen verran ja nyt kulkee kyllä kivasti. Suurin hyöty tuli varmaan juuri feathering shaftin lyhennyksestä,sillä oman kopterini mixing armeissa ei ollut pahasti klappia. Luultavasti nupin pieni kiristys vielä parantaa tilannetta.

Mittasin headspeedin ja se jää aika kauas nettiforumeilla väitetystä. Oman kopterini headspeed on akusta riipuen 3650-3770 RPM. Jotkut väittävät saavansa samasta moottorista samalla pinjonilla ja samoilla akuilla ulos 4800 RPM kun moottorin johdot on juotettu suoraan noppariin. Suorastaan aika uskomattomalta tuntuu.

Edit: Päätin sittenkin lyhentää feathering shaftia vielä 0,5mm. Nyt tuli hyvä! Nupista on kaikki löysät pois. Uusien lepatuskumien laitto siirtyy hamaan tulevaisuuteen...
« Viimeksi muokattu: 04 Helmikuu, 2010, 21:04:06 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #15 : 01 Helmikuu, 2010, 21:11:31 »
Tarkoitus oli kokeilla 4G6:lla selkälentoa Otahallissa, mutta ensimmäisen voltin sijasta tulikin ensimmäinen torppi  :(.

Korkeutta oli liian liian vähän ja looppi päättyi 3/4 voltin jälkeen suoraan nokka edellä kenttään. Ei vain kertakaikkiaan taipunut tarpeeksi liukkaasti. Vaurioita tuli jonkin verran: molemmat päälavat, main shaft ja pieniksi säpäleiksi hajonnut canopy. Alumiininuppi kiertyi rysäyksessä 10 astetta mutkalle mutta vääntyi kotona suhteellisen siististi takaisin ja on jälleen lentokuntoinen eikä kopteri edes tärise sen enempää kuin uutena. Alkuperäiscanopyn tilalla on nyt RCgroupsin sivuita tulostettu papericanopy. Ei yhtään hassumpi vaihtoehto sekään. Printtasin sen HP:n paksulle valokuvapaperille,joka tuntuu melko jämäkältä tavaralta. Ainoa miinuspuoli on, että papericanopyn kanssa en pysty käyttämään 30mm leveitä Zippy-akkuja.

Testasin Walkeraa myös ulkona. Tuulimittari jäi kotiin,mutta arvioisin, että tuulennopeus oli enintään 3-4 m/s. Yksi kokeilu riitti todistamaan, että 4G6 on pienessäkin tuulessa täysin kelvoton vaikka riittävän suuressa sisätilassa sitä on ihan kiva lentää. No, nytpä taas muistan miksi Gauini on flybarless. Se lentää paljon kovemmassakin puuskassa kuin juna. Flybarless rules!!!

Kuvassa vielä uusi papericanopy ja Gauin (tai siis MicroHelin) mixing armit paikalleen asennettuna. Uusissa on lyhemmät vipuvarret kuin alkuperäisissä, mista johtuen swash mixiä pitää kasvattaa reilusti. Luulen, että tämän modauksen suosio perustuu osittain harhaan. Osa modin tehneistä luultavasti uskoo, että kopterista tuli vakaampi - vaikka tosiasiassa rauhallisemmaksi muuttunut käytös johtuu nupin liikeratojen pienentymisestä. On siitä toki konkreettistakin etua, mutta isommalla swashmixillä ero alkuperäisnuppiin pienenee. Nupin kulmissa näkyy pientä röpelöä ja mustan tussin jälkeä, koska jouduin oikaisemaan sen tussin ja kärkipihtien avulla.

Edit: tässä vielä linkki sivulle,josta papericanopyn voi tulostaa: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1145751
« Viimeksi muokattu: 03 Helmikuu, 2010, 08:42:42 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #16 : 04 Helmikuu, 2010, 22:48:33 »
Edit: Päätin sittenkin lyhentää feathering shaftia vielä 0,5mm. Nyt tuli hyvä! Nupista on kaikki löysät pois. Uusien lepatuskumien laitto siirtyy hamaan tulevaisuuteen...

Lepatuskumien vaihto tulikin eteen nopeammin kuin ajattelin. Walkeran omat kumit kuluvat aivan törkeän nopeasti. 4-5 akullista viimeisen viilauksen jälkeen ja nuppissa oli reilusti klappia jälleen.

Lyhensin feathering shaftia vielä toiset 0,5mm ja vaihdoin Walkeran kumien tilalle ClubHelistä hankitut 70 durometrin Buna-N renkaat. Nupista tuli selkeästi entistä napakampi ja sen huomaa lennossa. Cyclic on tarkempi ja herkempi kuin aikaisemmin. Tuntuu, että varsinkin takaperin lentely sujuu nyt hallitummin. Ajelin parkkihallissa nopeita kahdeksikkoja ja ympyröitä takaperin ja meno oli selvästi jämäkämpää kuin ennen. Olisi pitänyt saman tien kokeilla 90 durometrin o-renkaita, mutta ne jäävät nyt seuraavaan kertaan. Featherin shaftin lyhentäminen ja tiukemmat lepatuskumit on halpa ja suositeltava päivitys, joka parantaa lento-ominaisuuksia luutavasti enemmän kuin Gauin mixing armit. O-renkaita saa täältä ihan kohtuulliseen hintaan. Postimaksutkaan eivät ole pahat: http://www.clubheli.com/ClubHeli-4G6-Dampeners--70-Durometer_p_2414.html

Tein vielä toisen pienen modauksen: laitoin tail pitch rockerin toiseen haarukkaan hiukan pikaliimaa ja 2mm kutistuvan putken ja lämmitin sen paikoilleen. Putki on juuri sopivan kokoinen ja poisti välykset tail pitch rockerin ja tail steering setin välistä.
« Viimeksi muokattu: 04 Helmikuu, 2010, 22:53:47 kirjoittanut Picofly »

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #17 : 07 Helmikuu, 2010, 08:42:59 »
Kiitos erittäin paljon näistä perusteellisesta tuunausohjeista!!!

Edit: Laitoin jo jäykempää kumia tilaukseen..
« Viimeksi muokattu: 07 Helmikuu, 2010, 10:23:31 kirjoittanut vee73 »
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #18 : 08 Helmikuu, 2010, 14:33:36 »
Kiitos erittäin paljon näistä perusteellisesta tuunausohjeista!!!

Edit: Laitoin jo jäykempää kumia tilaukseen..

Feathering shaftin lyhentämisessä kannattaa sitten edetä varovasti, ettei akselista tule liian tiukka. Lavanpitimimet eivät pääse liikkumaan vapaasti jos niiden laakereihin kohdistu liikaa painetta. Ihannetilanteessa nupissa ei ole yhtään klappia mutta lavanpitimet pääsevät vielä pyörimään vapaasti. Jos liikutat lavanpitimiä ylös-alas-suunnassa niiden pitäisi liikkua o-renkaita vasten "kimmoisasti" siten, että o-renkaat painuvat heti vastaan kakseli kääntyy. Feathering shaft on liian pitkä jos lavanpitimet pääsevät heilumaan tai lonksumaan ilman vastusta. Feathering shaftin kiinnitysruuvit ovat mikroskooppisen pieniä ja napsahtavat helposti poikki jos ruuvimeisselin kanssa käyttää yhtään enempää voimaa. Jos ruuvit eivät halua irrota suosiolla, kannattaa niitä kuumentaa varovasti esim. juotoskolvilla niin että nuuvilukite sulaa. Minulta tärvääntyi heti alkuun yksi akseli kun ruuvi katkesi sen sisälle.

Chinese Jade myy lepatusakseleita kiinnitysruuvien kanssa mutta moni muu paikka myy niitä ilman ruuveja. Se on todella piinaavaa koska niin pieniä ruuveja ei löydä mistään. Neljän feathering shaftin paketti maksaa Chinese Jadessa asennusruuvien kanssa 10 USD.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #19 : 08 Helmikuu, 2010, 15:16:09 »
Mulla on niitä akseleita vaikka kuinka monta, ruuveilla ja ilman  ;D
Ajattelin heti suosista tilata kaikkia varaosia vähintään yhden kappaleen varastoon. "kuluvia" osia onkin sitten useita.
Eipä harrastus tee taukoa ainakaan osien puutteesta ;)
Viime viikolla osat tulikin tarpeeseen kun posautin lavat edellä seinään. Rikki meni pinjonista eteenpäin käytännössä kaikki. Peräpää säästyi.
Siinä meni useita tunteja ja varaosia ennenkuin 4G6 taas oli lentokunnossa :'(
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #20 : 04 Maaliskuu, 2010, 16:45:59 »
Mulla on tuo 4G6.
Noparina XP-07A ja moottorina HP08S.
Nyt tuntuu että nuo Walkeran 700mAh 20C akut ei anna puhtia kovinkaan pitkäksi aikaa. Olisko jollain vinkkejä parempiin akkuihin??

Olis tietty kiva kun mahtuisivat sellaisenaan kopterin omaan tilaan, mutta ei pakollista. Pituutta sais olla enemmän kuin vakioissa (42mm) eikä se aiheuta toimenpiteitä.

Akkukoteloon mahtuu maksimissaan Lev. 25,5mm Kork. 8mm.
Pituuden puolesta voi periaatteessa olla vaikka 70mm mutta ehkä tasapainotus silloin kärsii liikaa.
Tai sitten ei jos pikkusen tekee järjestelyitä.

Käytännössä vaikka tuplasti paksumman akun saa kyllä tuunattua paikalleen kunhan pikkusen käyttää sivuleikkuria :D

KIITOS ehdotuksista..
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #21 : 04 Maaliskuu, 2010, 18:11:05 »
Kannattaa selata läpi tuota
Hobbyking.com akkulistoja josko löytyis, ku avaat jonku akun sieltä niin alhaalla on compare.. sinne voi määritellä arvoja joilla hakee akkuja esim 1000mah, 2s jne

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #22 : 11 Maaliskuu, 2010, 11:01:42 »
Moottorinjohdot juotin nopariin ja vaihdoin akkujen ym. liittimet. Konehan ottaa nyt rinkiä ihan toiseen malliin. Suorastaan loistavasti. Lennätys nyt on kuin eri kopulla.
Mutta perän ryömintää ei olla saatu kuriin. Se koko ajan pikkuhiljaa valuu, ja kun sitä hieman korjaa se hetken pysyy paikallaan, mutta sitten se alkaa valumaan toiseen suuntaa ja taas kun korjaa, pysyy hetki keskellä, ja taas se alkaa valua toiseen suuntaan.
Kuis teillä muilla?
Ruuvailtu on nappeja, mutta ei auta. Muistaisin että tätä oli heti uudesta alkaen.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #23 : 11 Maaliskuu, 2010, 11:23:18 »
Moottorinjohdot juotin nopariin ja vaihdoin akkujen ym. liittimet. Konehan ottaa nyt rinkiä ihan toiseen malliin. Suorastaan loistavasti. Lennätys nyt on kuin eri kopulla.
Mutta perän ryömintää ei olla saatu kuriin. Se koko ajan pikkuhiljaa valuu, ja kun sitä hieman korjaa se hetken pysyy paikallaan, mutta sitten se alkaa valumaan toiseen suuntaa ja taas kun korjaa, pysyy hetki keskellä, ja taas se alkaa valua toiseen suuntaan.
Kuis teillä muilla?
Ruuvailtu on nappeja, mutta ei auta. Muistaisin että tätä oli heti uudesta alkaen.
Näinpä arvelinkin. Walkeran liittimissä on roimasti hävikkiä.

Mitä perään tulee, niin kuvaamasi ilmiö on nimeltään "temperature drifting". Sitä ei saa kokonaan häviämään mutta esim. omassa kopterissani riitti, että heti startissa naksautti rudder trimmiä kolme napsausta vasemmalle. Sen jälkeen perä pysyi kohdallaan koko akullisen. Sen jälkeen trimmi takaisin keskelle, uusi akku sisään, trimmmiin kolme napsauta ja lentoon. Hieman ärsyttävää, mutta ei loppujen lopuksi kovin vaivalloista.

Jos perä pyrkii vaeltamaan molempiin suuntiin kannattaa ns." rudder neutral point" tarkistaa ja säätää. Neutral point säädetään siten, että asetat gyron gainiksi 48% ja liikutat peräservoa eteen/taaksepäin sellaiseen asentoon, jossa perä pyrkii vaeltamaan mahdollisimman vähän. Kun peräservo on oikeassa kodassa, pitäisi pelkkä trimmi toiseen suuntaan liikkeellelähdössä riittää.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera 4G6 ?
« Vastaus #24 : 11 Maaliskuu, 2010, 14:08:31 »
Nyt kokeilin tuota lentoaikaa ja se oli Walkeran 700mAh 20C akuilla 7 minuuttia entisen 5 minuutin sijasta. Ja piti kierrokset / tehot korkealla melkein loppuun asti. Akku loppui melkein kuin napista painamalla.
Eli Walkeran vakioliittimet on silsaa.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
3775 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2007, 16:47:37
kirjoittanut ropellihattu
2 Vastauksia
2724 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2009, 08:09:37
kirjoittanut 0lli
0 Vastauksia
1964 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Lokakuu, 2009, 07:35:35
kirjoittanut Jussi.
2 Vastauksia
3296 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2010, 20:55:15
kirjoittanut Ripa
1 Vastauksia
2709 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Marraskuu, 2010, 20:50:22
kirjoittanut Kallio