Kirjoittaja Aihe: Hehkumoottorista höyrykone  (Luettu 16635 kertaa)

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Hehkumoottorista höyrykone
« : 24 Syyskuu, 2013, 12:24:20 »
Tuli askarreltua testimielessä noin 4 vuotta sitten ensimmäinen höyrykone Kyoshon GX-12 moottorista. Höyrykattilana on dödöpurkki ja luistimena toimii moottorin oma kaasari.  ;D Ihmeellistä tässä projektissa on ollut se, että laakerit eivät ole ruostuneet, vaikka en ole voidellut niitä kertaakaan. Laakerit ovat vain pelkästään harmaantuneet. Laakereiden hyvä ja pitkäikäinen kunto johtuu varmaankin siitä, että aina käytön jälkeen kuumasta moottorista haihtuu kosteus nopeasti pois?

Tässä video.


Nyt tuo olisi tarkoitus rakentaa hiukan enemmän aikaa käyttäen ja jos istuttaisi härvelin vaikka pieneen veneeseen.

Muilla samankaltaisia pellepeloton viritelmiä?
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Mazza

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Hehkumoottorista höyrykone
« Vastaus #1 : 11 Lokakuu, 2013, 23:27:27 »
Oon pitkään haaveillu tekeväni pienen höyrymoottorin, kunhan muut projektit (parin auton ja yhden moottoripyörän täysentisöinti, yms. pienemmät projektit, esim. asuntovaunun uudelleenrakennus  ??? ) saa alta pois. Mutta tuommoisenhan vois väsäillä ihan näppärästi iltapuhteina, paremman puutteessa... Pitääpä metsästellä joku raato kiinanmotti, kun ei hyllyssä olevia viitsi uhrata. Tuon ääni on muutes hunajata korville.

Poissa Noxi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hehkumoottorista höyrykone
« Vastaus #2 : 12 Lokakuu, 2013, 08:55:26 »
Höyrymoottoria ei oo tullu tehtyä kun on saanut jo napuna valmiin lahjaksi, mutta paineilmamoottoreita ja stirling. Paineilmamoottoreistaki on videoita jossain hyllytetyllä kovolla.



ps. luistimet kuuluu jalkaan ei höyrykoneeseen :P
« Viimeksi muokattu: 12 Lokakuu, 2013, 09:19:19 kirjoittanut Noxi »
| Flybar lentoa ja FPV rallia |
            T8FG Super

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hehkumoottorista höyrykone
« Vastaus #3 : 15 Helmikuu, 2014, 23:07:11 »
Tuli monen vuoden jälkeen taas kaivettua höyrykone esille ja näyttää se edelleenkin pelaavan.
Täytyy tosiaan joskus tehdä yhdestä hyllylle jääneestä veneen moottorista höyrykone agregaatille.
On se vaan korvalle niin paljon mukavemman kuuloinen.
Niin ja teho ei ole ongelma, olen joskus tuota pyöritellyt pienellä retkikeittimellä ja painetta tulee niin paljon, että silikoni putket vaan paukkuu.



--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hehkumoottorista höyrykone
« Vastaus #4 : 20 Tammikuu, 2015, 18:57:32 »
Jos sais agregaattia taas pikkuhiljaa eteenpäin..

Hiukan olis jotain tuollaista kuvan mukaista suunitteilla. Tuosta lohkosta olisi tarkoitus leikata kampikammio pois, juottaa imuaukot umpeen ja pakoaukkoa vois hiukan laskea alemmas että sais pidemmän iskun. Oon funtsaillut myös 1/5 auton iskunvaimentimen käyttöä sylinterinä, sais ainakin toosi pitkän liikkeen männälle, mutta saas nähdä nyt, voi olla että teen sylinterin itse.
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--