Kirjoittaja Aihe: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys  (Luettu 247656 kertaa)

Poissa Jänkhäkopteristi

  • Seniori torppari
  • *****
  • a.k.a Mikael H
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #25 : 13 Joulukuu, 2010, 07:49:51 »
Ajattelin omat vanahat lipot kiikuttaa vaan tonne kierrätykseen...
T-Rex 100s
E-Sky Honey Bee CT

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #26 : 06 Huhtikuu, 2011, 04:23:24 »
Moi
Vielä kysymys lipoista.
Esimerkki: Turnigy 3S 2200mah, lataus 2C max.
Voinko ladata akkua max 4400mah virralla? Jos homma menee kuten edellä mainitsin, niin voinko asettaa latausvirraksi 1C tai 2C sijaan minkä tahansa lukeman siltä väliltä? Esim ihan random 2700? Tai 2900?
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #27 : 06 Huhtikuu, 2011, 05:33:08 »
Akun säilyttäminen.
Jos akkua ei käytetä pitkähköön aikaan on se akkuvalmistajien mukaan purettava/ladattava varastointikuntoon. Eli akkuvalmistajat yleensä suosittelevat akkuja säilytettävän 3,7V kennojännitteisinä. EDIT: Bantamin laturien storage-latausohjelma lataa akut 3,85V jännitteeseen.

Pientä päivitystä.
Esim. Bantamin BC8DX lataa storage-ohjelmalla akun 3,7V/kenno, eli maailma muuttuu.
Itse olisin taipuvainen uskomaan, että juurikin tuo nimellisjännite on lähempänä "totuutta".

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #28 : 06 Huhtikuu, 2011, 05:42:27 »
Moi
Vielä kysymys lipoista.
Esimerkki: Turnigy 3S 2200mah, lataus 2C max.
Voinko ladata akkua max 4400mah virralla? Jos homma menee kuten edellä mainitsin, niin voinko asettaa latausvirraksi 1C tai 2C sijaan minkä tahansa lukeman siltä väliltä? Esim ihan random 2700? Tai 2900?

Kyllä voit.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että mitä korkeampi latausvirta, sitä lyhyempi akun käyttöikä.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #29 : 06 Huhtikuu, 2011, 06:36:56 »
Onko tuosta nyt oikeasti jossain konkreettista todistetta että paljoko se vaikuttaa akun käyttöikään kun ladataan nopeammin?

Pilkun viilauksena virta ilmoitetaan mA, milliampeereita. Kapasiteetti taas mAh, milliampeeritunteja

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

seppomikael

  • Vieras
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #30 : 06 Huhtikuu, 2011, 08:31:26 »
Onko tuosta nyt oikeasti jossain konkreettista todistetta että paljoko se vaikuttaa akun käyttöikään kun ladataan nopeammin?

Ainakin ennen vanhaan oli. Eli minun tietoni on tuolta ajalta kun tuon kirjoitukseni väsäsin.
Silloin Enerland antoi omille akuilleen keston 500 sykliä jos latasi jollain ihan pienellä virralla. Olisiko ollut joku 0,1 - 0,2C. 150 sykliä jos latasi 1C ja vain 50 sykliä jos latasi 2C.

Luulen että kyllä nuo akut edelleen samalla tavalla käyttäytyvät. Rajat ovat vain nousseet...

seppomikael

  • Vieras
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #31 : 06 Huhtikuu, 2011, 08:39:55 »
Pientä päivitystä.
Esim. Bantamin BC8DX lataa storage-ohjelmalla akun 3,7V/kenno, eli maailma muuttuu.
Itse olisin taipuvainen uskomaan, että juurikin tuo nimellisjännite on lähempänä "totuutta".

Toivottavasti myös akkuvalmistajat reagoivat tähän. Kaikki tähän päivään mennessä hankkimani akut ovat olleet 3,8V -3,9V kennojännitteessä. Nyt on pöydälläni yksi uusi Hyperion. Sen kaikki 6 kennoa olivat +/- 0,01V jos keskijännitteeksi otetaan 3,861V.
Oletko varma ettei Bantamissa ole säädettävä myöskin tuo varastojännitteen arvo?

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #32 : 06 Huhtikuu, 2011, 09:27:44 »
Toivottavasti myös akkuvalmistajat reagoivat tähän. Kaikki tähän päivään mennessä hankkimani akut ovat olleet 3,8V -3,9V kennojännitteessä. Nyt on pöydälläni yksi uusi Hyperion. Sen kaikki 6 kennoa olivat +/- 0,01V jos keskijännitteeksi otetaan 3,861V.
Oletko varma ettei Bantamissa ole säädettävä myöskin tuo varastojännitteen arvo?

Mun Hyperion Duo laturissa olen ihmetellyt mielestäni aika korkeaa Storage jännitettä. Laturi käyttää prosentuaalista arvoa tämän määrittelemiseen, eli kun 60% on täynnä niin laturi lopettaa. Tämä tarkoittaa yleensä 3,9V:tä.

Toisaalta olen myös huomannut että jos laitan saman akun vähän myöhemmin uudestaan storage lataukseen niin laturi saattaa alkaakin purkamaan akkua.

-

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #33 : 06 Huhtikuu, 2011, 12:20:53 »
Toivottavasti myös akkuvalmistajat reagoivat tähän. Kaikki tähän päivään mennessä hankkimani akut ovat olleet 3,8V -3,9V kennojännitteessä. Nyt on pöydälläni yksi uusi Hyperion. Sen kaikki 6 kennoa olivat +/- 0,01V jos keskijännitteeksi otetaan 3,861V.
Oletko varma ettei Bantamissa ole säädettävä myöskin tuo varastojännitteen arvo?

Ei ole säädettävää storagejännitettä.
Ihan mutuna voisin kuvitella, että valmistajat/toimittajat lataavat vähänniinkuin varmuuden vuoksi korkeampaan jännitteeseen, kun ei voida tietää, kauanko patteri seisoo hyllyssä (vaikkei lipo kovin nopeasti itse purkaudukaan).

seppomikael

  • Vieras
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #34 : 06 Huhtikuu, 2011, 19:22:56 »
Ihan kävi kiinnostamaan asia...



Tuolla sivulla 12 kyllä sanotaan Lipolle että 3,85V. Lilolle sanotaan 3,75V.
Mutta sitä en tiedä että minkä ikäinen tuo manuaali on.

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #35 : 06 Huhtikuu, 2011, 19:52:43 »
Mä lähestyn asiaa siten, että kenno vanhenee (menettää kapasiteettiaan) sitä enemmän, mitä enemmän (varasto)varausta on. Tämähän lienee yleisesti tunnettu tosiasia ja siksi en näe tarvetta ladata LiPoa yli nimellisjännitteen, koska siitä ei ole mitään etua. Kennojen ikä vaan lyhenee nopeammin, kuin vähän tyhjemmällä kennolla.
Kennojen lataaminen nimellisjäännitteeseen ei toisaalta ole kennolle myöskään mitenkään haitaksi, joten jatkan Bantamin BC8DX:n linjalla ihan suosiolla :)
_Teoriassa_ , ajan myötä jännite saattaa pitkässä varastoinnissa pudota alle nimellisjännitteen, mutta koska putoaminen on varsin hidasta ei sillä käytännössä ole merkitystä, eikä pieni putoaminen ole edes haitaksi
Olen seuraillut esim. Zippy 2200mAh 3S pattereiden jännitteitä pitkässä varastoinnissa ja jännitteen pudotus on ollut varsin maltillista eli suuruusluokkaa "joitakin satasia" talven yli varastoituna, huoneen lämmössä, josta päästäänkin siihen, että jääkaapin 6-8 astetta hidastaa vanhenemista/itsepurkamista entisestään.
Kukapa sen lopullisen totuuden tästäkään tietää ?

Edit: Korjattu typoja
« Viimeksi muokattu: 06 Huhtikuu, 2011, 20:20:43 kirjoittanut reittila »

seppomikael

  • Vieras
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #36 : 06 Huhtikuu, 2011, 20:02:11 »
Toivottavasti edes akkuvalmistajat tietäisi asiaan jonkun totuuden.
Ja joka tapauksessa huonoin tapa on lienee säilyttää akku täynnä.

Jostain olen myös lukenut ettei tuo jääkaappi paranna akun säilyvyyttä. Tosin siitä sai myös sen käsityksen ettei se sitä myöskään huononna.
Kaiken kaikkiaan tärkeintä taitaa olla se että akku ei ole tyhja eikä täynnä. Ja että tarkkailee joskus sen tilaa. Tosin ehjän akun kennojännite ei tosiaankaan pitkässäkään säilytyksessä paljoa muutu.

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #37 : 06 Huhtikuu, 2011, 20:35:35 »
Kennothan sisältää kemiaa, jonka reaktioon koko akun toiminta perustuu ja kun lämpötilaa pudotetaan, hidastuu kennon kemian reaktiot ja näinollen kennojen vanheneminen hidastuu, kunhan ei mennä liian kylmiin lämpötiloihin, joka taas voi olla kennoille jopa haitaksi.
Ns. jääkaappilämpötila on oman kokemuksen mukaan ok.
Ja juu, täytenä ei kannata säilyttää.
Täällä lisää juttua aiheesta.

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #38 : 06 Huhtikuu, 2011, 21:05:18 »
Käytännön esimerkki :
Ajelen talvet 1:12-luokan mattoautolla, jossa jo pari kautta on käytetty 1S LiPoja.
Olen aina treenien jälkeen varastoinut 3,7V:iin ja kun mattoautoissa energia on aina
tarkalla ts. ajetaan akku loppuun kahdeksassa minuutissa, käy helposti ilmi, milloin kenno
alkaa olla käytetty elikkäs tiensä päässä. Bantamin valitsema 3,7V on toiminut vähintäinkin
hyvin sikäli, että olen pystynyt ajamaan samoilla kennoilla jo kaksi talvikautta ilman, että olisin
huomannut kennoissa hiipumisen merkkejä, muutoin, kun aivan aavistuksen potkussa, mutta sekään
ei kellon mukaan ole vielä vaikuttanut kierrosaikoihin, joten ajan samoilla kennoilla ehkä vielä
seuraavankin talven :)

Edit: P.S.
En nyt siis mitenkään usuta ketään muuttamaan hyväksi havaitsemaansa varastointimetodia, mitänyt kannattaa välttää sitä täytenä varastoimista ;)
Puhun vaan ihan omista kokemuksista ja ajatuksista.
« Viimeksi muokattu: 06 Huhtikuu, 2011, 21:18:52 kirjoittanut reittila »

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #39 : 15 Huhtikuu, 2011, 16:23:59 »
...
Edit: P.S.
En nyt siis mitenkään usuta ketään muuttamaan hyväksi havaitsemaansa varastointimetodia, mitänyt kannattaa välttää sitä täytenä varastoimista ;)
Puhun vaan ihan omista kokemuksista ja ajatuksista.

Jep. Tässä juuri huomattu omakohtainen käytännön kokemus:

Yleensä olen aina säilyttänyt Lipot puoliksi täysinä. Nyt kuitenkin tapahtui tahaton vahinko. Latailin kevällä 2010 akut täyteen alkavaa kautta varten. Syklejä kertynyt joku 5 per pakka (2 pakkaa). No, syystä ja toisesta kausi jäi väliin ja akkuihin unohtui täysi varaus. Nyt vuoden myöhemmin kun aloin kaivella akkuja naftaliinista, niin kappas, mitenkäs ne ovat noin pullistuneita. Sitten mieleen iski kamala muistikuva, että hemmetti, nehän jäi täyteen latinkiin. No, jos hakemalla hakee jotain positiivista, niin varaus on säilynyt todella hyvin. Kaikissa kennoissa oli vielä yli 4,1V jännitettä.  ::) Akkuina Hyperion CX G3 6S/25C/5000mAh.

Tuskin unohtuu toiseen kertaan...
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #40 : 15 Huhtikuu, 2011, 18:03:00 »
Jostain olen myös lukenut ettei tuo jääkaappi paranna akun säilyvyyttä. Tosin siitä sai myös sen käsityksen ettei se sitä myöskään huononna.

Itse säilytän jääkaapissa, koska tuo absorptio-Electrolux sattuu tuossa olemaan. Rakas vaimo lunasti ajamattoman (200€) koneen viidellä eurolla. Akkujen säilytyksessä jääkaapissa on se huono puoli, että se syö ennestäänkin rajallista asennuskaljojen kapasiteettia. Samassa kaapissa säilyttelen liimoja, pattereta ym viileästä tykkääviä harrastetarvikkeita.

Jostakin intternetistä lueskelin, että joku lipofirma suosittelee säilytykseen pakastinta.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #41 : 04 Heinäkuu, 2011, 23:23:26 »
LiPo akkujen vanheneminen on hitaampaa kylmässä ja tasaisessa lämmössä, eli jääkaapissa säilytyksestä ei välttämättä paljoa hyötyä, kun niiden lämpötilat muuttuvat (huurteenpoisto ohjelmat ja vähän väliä lämpimillä kaljoilla täyttö :) ).  Mutta siis ennenkaikkea tuo puolityhjänä säilytys on oleellista.
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #42 : 05 Heinäkuu, 2011, 05:31:03 »
Onkos mitään suosituksia siitä että, miten pitkä sen varastoinnin pitää olla että se akku kannattaa siihen n.3,8 Volttiin laittaa?
Viikko, kuukausi, 6kk? Vai jopa jokaisen käytön jälkeen storage latauksella ja sitten kun lähtee harrastaan niin täyteen?
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #43 : 05 Heinäkuu, 2011, 06:51:50 »
Minulla ainakiin kärsi 6kk täytenä olosta... varmaan kärsii vähemmästäkin.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #44 : 05 Heinäkuu, 2011, 07:17:48 »
Mulla on akut aina täynnä kesää talvea.
Mutta käytän niitä kaikkia varmaankin viikottain.
Ja jotenkin tuntuis että tulee paljon lisävaivaa jos pitäis niitä varastoinnissa. Kun harrastamaan lähtee alkais ensin hillitön latausurakka.

Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #45 : 05 Heinäkuu, 2011, 08:12:07 »
Tässä on osa mun akkuarsenaalista. 500 ja 700 kopterin akut puuttuu kuvasta.
Lataan lipot Dualskyn kevlaripussissa yleensä akku per pussi.

Säilytän halvoissa kiinapusseissa yleensä yhden akun pussivauhdilla ;D
Samaan vekottimeen menevät pussukat on teipattu yhteen ja se helpottaa akkujen kanssa pläräämistä kentällä.
Siitä vaan otetaan järjestyksessä niin pysyy helposti täydet ja tyhjät selvillä.

Lifet on pusseissa ihan vaan siksi että ne on helppo kuljettaa, ja täydet akut on pussukoissa ja tyhjät nakkaan reppuun.
Mä yritän suosia Lifeakkuja mahdollisimman monessa vekottimessa kun niitä ei tarvi niin helliä :-*
Täydet virrat ulos aivan kuiviin ja täydet kuumana sisään ::)

Pikkusen tympii noin hirveä määrä erilaisia akkuja ja olenkin yrittänyt soveltaa vekottimia niin että mahdollisimman moni kävisi yksillä ja samoilla akuilla.
Talveksi olis tarkoitus hommata 4 lifepakkaa vielä lisää.





Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Heechee

  • Vieras
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #46 : 05 Heinäkuu, 2011, 09:22:46 »
Varsin asiallisilta näyttävät nuo lipo-pussit, aikamoinen määrä akkuja tosin.  :o

Tässä yksi monista videoista, missä lipo palaa pussin sisällä:
http://www.youtube.com/watch?v=d4lNx2Wn6Oc&feature=related

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #47 : 05 Heinäkuu, 2011, 11:00:49 »
Niin ja unohdin mainita että, latauspaikan vieressä on aina iso metallinen kassalipas avoinna johon voi sitten nakata akun pusseineen jos käry käy, ja sillä sitten on turvallista kuskata toimintasavut pihalle.
Ja parin metrin päässä on myös semmonen suojapeitto vaimikähänsenyoli.

Ja nuo kiinapussit testieni mukaan repee saumoistaan. Olenkin kaikki käyttänyt suutarilla joka on vahvistanut saumat.
Näillä mennään, ja toivottavasti ei koskaan kuitenkaan tapahdu lopulta melko harvinainen lipopalo :-\
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #48 : 09 Syyskuu, 2011, 19:22:07 »
LiPo akkujen vanheneminen on hitaampaa kylmässä ja tasaisessa lämmössä, eli jääkaapissa säilytyksestä ei välttämättä paljoa hyötyä, kun niiden lämpötilat muuttuvat (huurteenpoisto ohjelmat ja vähän väliä lämpimillä kaljoilla täyttö :) ).  Mutta siis ennenkaikkea tuo puolityhjänä säilytys on oleellista.

Jostakin taasen muista lukeneeni, että etenkin täyteen ladattu akku "happanee" nopeammin jos säilyttää lämpimässä. Viileä rauhoittaa reaktioita ja lisää käyttöikää. Tiiä sitten, mutta jääkaapissa olen säilytellyt. Yleensä säilytän ajon jäljiltä, mutta joskus pari päivää täytenä. Viime talvena latasin koko satsin naftaliiniin varastolataukseen.

Nyt alkaa olla itsellä synergia kohdallaan, sillä koko tämänhetkinen kalusto lentää samoilla akuilla. Toki sikanuukan miehen tuntien vielä kaikkein halvimmilla: Hobbykingin 2200mAh 3s. Pienen (20C) purkuvirran 8,5 dollarin akut riitävät ihan hyvin meikäläisen taidoille 450 kokoluokassa kopterilla ja lennokkeihin laitetaan kaksi rinnan, sillä moottori raapaisee 60-70A huiskasta riippuen.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #49 : 09 Syyskuu, 2011, 20:02:58 »
Mä olen kans yrittänyt hoitaa hommat niin että mahdollisimman moni vehes käyttäis samoja akkuja.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
8606 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Lokakuu, 2011, 14:07:31
kirjoittanut harrier46
41 Vastauksia
28011 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Helmikuu, 2016, 07:10:37
kirjoittanut vee73
5 Vastauksia
5132 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Huhtikuu, 2014, 02:19:57
kirjoittanut varis
10 Vastauksia
6791 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Kesäkuu, 2015, 20:51:20
kirjoittanut Mesihukka
3 Vastauksia
2732 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Helmikuu, 2015, 09:07:54
kirjoittanut reittila