Kirjoittaja Aihe: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys  (Luettu 248415 kertaa)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #100 : 05 Kesäkuu, 2012, 07:43:36 »
Eilen kans latailin mun 3S akkuja HK:sta ostetulla laturilla. Sain latauksen tehtyä, sammutin latauksen ja otin laturista akkuun menevää piuhaa irti jolloin miinus johto irtosi XT-60 liittimestä tinauksesta.

Avasin molempien johtojen tinaukset ja eihän niissä ollut kuin 1/4 johdosta tinattuna liittimeen todella pienellä pisaralla tinaa :o

Sanamattakin on selvää, että tuli tinattua uusi liitin tohon latausjuhtoon. Loput laturin johdot tarkastan viimeistään viikonloppuna.

samaa olen huomannut myös akuissa (ihan ns laatuakuissakin)
en ymmärrä ollenkaan sitä kun suositellaan käyttämään esim xt60 sen takia että kiinan akuissa on ne liittimet valmiina. itse en lennä sellasella missä ei ole itse juotettua liitintä.

esimerkkikuvaa ei nyt tässä töissä ole mutta esim völtzien kohdalla on pari kertaa ollu karvat niin huonosti kiinni että olis kyllä irronnu ekoilla lennoilla mitä luultavimmin tärinästä. kuviakin olen joskus tohtorin torppivälineisiin laittanut.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #101 : 14 Heinäkuu, 2012, 13:34:35 »
Hankin tommoisen laturin: https://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=44189&grpid=5018&order_id=WO1342261369 . Siinä on se balansseri juttu mukana joten kytkenkö akun ohkaisen balanceri liitäntään ja noi paksut piuhat itse laturiin? Itse olen näissä asioissa vielä aika pihalla :-[. Akkuna mulla on riccs 2200mAh 20C 11.1V muita tietoja ei ole. Minkä laisella virralla sitä uskaltaa ladata? Kuvat mukaan ;D
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #102 : 14 Heinäkuu, 2012, 13:53:15 »
Äkkiselteen kytkentäsi näyttäisi validilta.

Ei sattunut silmiini kauheasti akusta tietoa, joten laturiin 3s lipo ja 2.2a on aika varma.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa ak9

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #103 : 14 Heinäkuu, 2012, 14:30:57 »
Hankin tommoisen laturin: https://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=44189&grpid=5018&order_id=WO1342261369 . Siinä on se balansseri juttu mukana joten kytkenkö akun ohkaisen balanceri liitäntään ja noi paksut piuhat itse laturiin? Itse olen näissä asioissa vielä aika pihalla :-[. Akkuna mulla on riccs 2200mAh 20C 11.1V muita tietoja ei ole. Minkä laisella virralla sitä uskaltaa ladata? Kuvat mukaan ;D
Kytkentä on ihan oikein. Tuosta lataus virrasta ei oikein voi tietää jos max lataus virta ei ole tiedossa, eli kannattaa varmaan pelata varman päälle ja 1C virralla ladata.
Blade mCPX
  DX7
Realflight G4

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #104 : 17 Elokuu, 2012, 20:55:34 »
VAROITUS !!! (Kun olen "sunnuntai" lennättäjä, eikä kokemuksia jännitteista, eikä virroista pahemmin ole !!!)
Myönnän myös oman tyhmyyteni, jotta muut saisivat oppia tästä kirjoituksestani:

25.5.2011
Leijutusta pihalla Hyperion 3S akulla ja aika noin 5-10 minuuttia. (Trex450).
Kennojännitteet lennätyksen jälkeen: 3.83, 3.84, 3.83.
 Lataus 1C:llä 27:15 minsaa, ja akkuun meni 00889 mAh ja jännite 12.610V. Kennot latauksen jälkeen: kaikki 4.20V !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 8)

Muutama viikko sitten vasta TODELLA TAJUSIN, että nyt joku "mättää::) :(

Nyt kun olen tätä ketjua lukenut, niin TOTUUS itselleni paljastui (onneksi). Olin täysin unohtanut kennojännitteet ym... Sen jälkeen kun olin lataillut myös kuussatkun 6S Lipoja. Samat kennojännitteet niissäkin, lähestulkoon ! Eli 4.20V !

1.7.2012 latasin esim. Hyperionin 3S akut ja kennojännitteet olivat kaikissa akuissa (sekä Hyperionin akuissa, että Dualsky:ssa samanlaiset: 4.14-4.20 !!!!!!!!!

Onneksi olen jatkuvasti lähellä ja akut latauksen aikana liposäkeissä, sammutuspeitteen ympäröimänä sekä paistinpannu niiden päällä. Myös 6kg:n jauhesammutin on AINA lähellä, jotta voin poistua kämpästäni nopeasti, kännykät mukana.

Nyt on yx 3S akku, samalla laturilla "menossa" STORE-moodiin !
Laturi näyttää kylläkin kennojännitteet oikein, mutta itse laturi vaan lataa liikaa.

NYT on hommattava KUNNOLLISET "vermeet", jotta voi noi kennojännitteet tsiigata tarkastaen sekä myös uudet laturit ! Toinen laturi taitaa toimia vielä oikein  8).

Kun ostat laturin, niin ÄLÄ säästele hinnassa ja hommaa myös välineet, joilla voit tsekata, että laturisi toimii....OIKEIN !

Onnekseni EI kämppäni ole vielä palanut  >:(
Kannattaa pitää "kirjanpitoa" akkukäyttöisillä kopuilla ja miksei myös muilla kopuilla, koskien vastarin akkua, jos sellainen erikseen on, kuten mulla.

T:Iski

PS. Tähän viestiini tulee varmaankin korjauksia, sillä nopeasti tän skrivasin !



4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #105 : 17 Elokuu, 2012, 21:15:02 »
Eiks se oo hyvä että kennojänniteet on 4.20? Vai mitä en nyt tajunnut?  ???

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #106 : 17 Elokuu, 2012, 21:21:34 »
Eiks se oo hyvä että kennojänniteet on 4.20? Vai mitä en nyt tajunnut?  ???

Niin mäkin muistelin, mutta LUE koko ketju läpi alusta asti  :)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #107 : 17 Elokuu, 2012, 21:30:40 »
Saisiko lyhyen referaatin?
Futaba T8FG Super

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #109 : 18 Elokuu, 2012, 00:43:46 »
Mitä sä nyt höpötät? 4.20V on juurikin oikea kennojännite täydelle akulle. Itseasiassa 4.23V mutta koska laturit eivät ole niin tarkkoja niin 4.20V on hyvä asetus. Poksahdus tapahtuu vasta jossain 4.35V tienoilla jos en ihan väärin taas muistele.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #110 : 18 Elokuu, 2012, 01:06:30 »
joo, 4.2V on oikea jännite, storage on sitten alempi, noin puolitäysi, ichargereilla 3,85v. akkuja on tullut poksauteltua ja viimeksi turnigy poksahti vasta kun kennot olivat 5v eli aika sopivasti saa yliladata ;D

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #111 : 18 Elokuu, 2012, 08:59:05 »
Kokonaisjännite on 12.610V, vaikka kennojännitteet 4.20v. Siinäpä Iskin viestin ydin.
« Viimeksi muokattu: 18 Elokuu, 2012, 09:21:24 kirjoittanut zenix »
Futaba T8FG Super

Poissa Kehno

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #112 : 18 Elokuu, 2012, 09:49:56 »
Kokonaisjännite on 12.610V, vaikka kennojännitteet 4.20v. Siinäpä Iskin viestin ydin.
Meikku ei tajuu. 3S lipolla tuo 12.61 on vissiin ihan jees? Toi .01 tulee vaikka pyöristysvirheestä ja on täysin mitätön. Selittäkää nyt jo mulle, mikä tässä mättää.

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #113 : 18 Elokuu, 2012, 10:20:11 »
Joo ei kyllä aukee itellekkään tää juttu,mut kai täs joku juju on tai sit Iski on "maistellu" taikalientä perjantaina ;D

Kokonaisjännite on 12.610V, vaikka kennojännitteet 4.20v. Siinäpä Iskin viestin ydin.

Kun ton kokonaisjännitteen jakaa kolmella tulee 4.2033333 joten en usko et toi on se juttu,ei ainakaan mulle pidän tota marginaalivirheenä
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #114 : 18 Elokuu, 2012, 13:38:18 »
Taikaliemi +1  ;D
Futaba T8FG Super

Poissa hire

  • Opetteleva torppari
  • **
  • RC-Kopterit Ry #59
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #115 : 18 Elokuu, 2012, 21:35:35 »

25.5.2011
Leijutusta pihalla Hyperion 3S akulla ja aika noin 5-10 minuuttia. (Trex450).
Kennojännitteet lennätyksen jälkeen: 3.83, 3.84, 3.83.
 Lataus 1C:llä 27:15 minsaa, ja akkuun meni 00889 mAh ja jännite 12.610V. Kennot latauksen jälkeen: kaikki 4.20V !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 8)

Tuo nyt on minusta outoa, ei t-rexi voi noin vähän viedä virtaa...? Mulla leijutuksessa t-rexi vien 5 minuutissa noin 1500mAh.
Blade 130 X, T-REX 450 Sport, Kiinteäsiipisiä.....

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #116 : 19 Elokuu, 2012, 17:35:18 »
25.5.2011
Leijutusta pihalla Hyperion 3S akulla ja aika noin 5-10 minuuttia. (Trex450).
Kennojännitteet lennätyksen jälkeen: 3.83, 3.84, 3.83.
 Lataus 1C:llä 27:15 minsaa, ja akkuun meni 00889 mAh ja jännite 12.610V. Kennot latauksen jälkeen: kaikki 4.20V !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 8)

Tuo nyt on minusta outoa, ei t-rexi voi noin vähän viedä virtaa...? Mulla leijutuksessa t-rexi vien 5 minuutissa noin 1500mAh.

Tuo mun mainitsemani leijutuksen kulutus taisi olla viiden minuutin luokkaa, ehkä kuus minsaa..., mutta muutaman sentin korkeudella asfaltin päällä leijuttaen. En enää muista, kuinka paljon maaefekti tuohon virrakulutukseen vaikuttaa ? . (Ja, jos on laturin latausvirta latauksen jälkeen on näyttänyt oikein, niin edellämainittu on totta.).
Tsiigasin äsken vanhoja muistiinpanojani, niin yllättävän vähän virtaa mun neljäpuolikas on haukannut jo vuonna 2009 kunnon taivaslennossakin. Taitaa ehkä vaan lennätettäessä viedä vähemmän....Sama juttu kuussatkulla.

Toi mun varoitus-juttu perustui muutamaan "seikkaan", joita EN voi tässä mainita, kuin, että juttelin asiasta erään kokeneen kopteristin kanssa. Epäiltiin, että mun laturi lataa liikaa ja sen takia tuon kirjoitin. Täytyy ostaa kunnon yleismittari, jotta voisin todeta laturin käyttäytyvän normaalisti. Nyt ovat kaikki akut menossa samalla laturilla STORE-moodiin.
Erittäin suuret kiitokset kaikille, jotka "valaisitte" ja korjasitte tietoni puutteen   :)

Kyse oli vain ja ainoastaan tuosta 4.20V:sta.
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa ToniH

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #117 : 20 Elokuu, 2012, 15:15:43 »
Miten rinnanlatausboardit toimii ja miten niitä käytetään oikein? Niitä saa esim. 6 akun yhtäaikaista latausta varten.

Funtsin, että jos siihen lyö monta eri latingissa olevaa akkua kiinni ja boardi kytketään laturiin niin miten se laturi osaa ladata kunkin kennon oikein? Mun silmään näyttää, että boardissa ei ole yhtään mitään älykästä vaan kaikki vastaavat navat on vain tinattu yhteen.

Käykö siinä niin, että ensin tyhjemmät akut imevät laturista ja täydemmistä akusita juicet itseensä ja tavallaan akut "tasaantuvat" ja sitten laturi painaa ne kaikki täyteen?
Walkera MX400 Mutant -konversioprojekti + Devo 10 ***  450 Naza -quadprojekti + Futaba 7C

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #118 : 20 Elokuu, 2012, 15:31:43 »
Käykö siinä niin, että ensin tyhjemmät akut imevät laturista ja täydemmistä akusita juicet itseensä ja tavallaan akut "tasaantuvat" ja sitten laturi painaa ne kaikki täyteen?

Juuri näin. Siksi koskaan ei saisi laittaa tyhjiä ja täysiä akkuja samaan lautaan kiinni, koska pahimmassa tapauksessa akkujen tasaantuminen voi polttaa balanserireitit rikki.

Laturi taasen näkee laudalla olevat akut niiden kennojännitteiden keskiarvona. Jossain vaiheessa siis akkujen kennot on jotakuinkin tasapainossa toisiinsa nähden ja laturin tuuppaama virta jakaantuu tasasesti jokaiseen akkuun, niin ne latautuu myös yhtäaikaa.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa ToniH

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #119 : 20 Elokuu, 2012, 15:43:43 »
Eli tommosta pitäis pyrkiä käyttämään vain silloin kun tietää, että kaikki akut ovat oikeasti about yhtä paljon lennetty? Ja epäselvät ladataan sitten erikseen. Okei.

Mikä on liian suuri ero akkujen varauksessa, että ei pitäis enää käyttää tommosta?

Kiitos.
Walkera MX400 Mutant -konversioprojekti + Devo 10 ***  450 Naza -quadprojekti + Futaba 7C

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #120 : 20 Elokuu, 2012, 15:50:38 »
Normaalisti lennetään timerin kanssa, joten akut ovat suurin piirtein samoilla lukemilla. Itse lataan erikseen jos lenntäyksessä on minuuttien eroja per akku.
Futaba T8FG Super

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #121 : 20 Elokuu, 2012, 16:12:17 »
Miten rinnanlatausboardit toimii ja miten niitä käytetään oikein? Niitä saa esim. 6 akun yhtäaikaista latausta varten.

Funtsin, että jos siihen lyö monta eri latingissa olevaa akkua kiinni ja boardi kytketään laturiin niin miten se laturi osaa ladata kunkin kennon oikein? Mun silmään näyttää, että boardissa ei ole yhtään mitään älykästä vaan kaikki vastaavat navat on vain tinattu yhteen.

Käykö siinä niin, että ensin tyhjemmät akut imevät laturista ja täydemmistä akusita juicet itseensä ja tavallaan akut "tasaantuvat" ja sitten laturi painaa ne kaikki täyteen?

Juuri näin. Siksi koskaan ei saisi laittaa tyhjiä ja täysiä akkuja samaan lautaan kiinni, koska pahimmassa tapauksessa akkujen tasaantuminen voi polttaa balanserireitit rikki.

Laturi taasen näkee laudalla olevat akut niiden kennojännitteiden keskiarvona. Jossain vaiheessa siis akkujen kennot on jotakuinkin tasapainossa toisiinsa nähden ja laturin tuuppaama virta jakaantuu tasasesti jokaiseen akkuun, niin ne latautuu myös yhtäaikaa.

Ei aivan noin, mutta melkein -tämä on vähän pientä pikunviilausta. Mutta minusta ero on tärkeä ymmärtää...

Rinnan ladataessa (=balancer boardilla) tapahtuu seuraavaa:
* kun akkuja kytkee, niin akut keskiarvoistuvat jännitteessä. Eli jos yksi on täysi, ja toinen on tyhjä, niin kun nämä littää balancer boardiin, niin tuloksena on 2 kpl puolitäysiä. Tuo tapahtuu niin, että täysi purkaa itsensä toiseen = balancer boardin kautta virtaa suht nopsaan suht suuri virta, ja tämä voi pahimmillaan poltaa balancer boardin. Purkautumisnopeutta rajoittaa sekä lähettävän että vastaanottavan akun sisäinen vastus, joka johtaa akkujen lämpenemiseen.
* kun tuo jännitteiden keskiarvoistuminen on tapahtut on kaikkien akkujen jännitteet tasan samassa luvussa. Kun akkujen tasausliittimiet on kytketty balanceboardiin, niin myös kennottain jännitteet ovat samassa arvossa. Kaikki akuthan ja kennot ovat liitetty toisiinsa galvaanisesti.
* viimeisestä kohdasta seuraa, että kaikki akut latautuvat samaa vauhtia, ja tasan samoissa jännitteissä. Jos olisi yhtään jännite-eroa, niin se tasautuisi tuon ylläkuvautun tasausmekansimin kautta hetkessä sisäisen resistanssin hidastamana. Eli äärimmäisen nopeasti.

Summa summarum --> liittämisvaihe on se kriittinen vaihe, mutta sen jälkeen kaikki akut&kennot menevät käsikädessä laturin ohjaamaan jännitteeseen. Eli ei pelkoa että joku kenno / akku imisi enemmän ja jättäisi toiset vajaiksi.

(tai näin minä olen ainakin ajatellut homman itselleni)

Sarjassa lataaminen onkin sitten toinen juttu. Tosin siinä akku näkee jokaisen yksittäisen kennon omanaan, joten siinäkin kontrolli laturille on olemassa, mutta akkujen/kennojen eroilla on itseasiassa suurempi merkitys latausprosessille.

Poissa ToniH

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #122 : 20 Elokuu, 2012, 17:16:15 »
Kiitoksia, eiköhän näillä tiedoin osaa jo toimia suunnilleen melkein oikein  ;D
Walkera MX400 Mutant -konversioprojekti + Devo 10 ***  450 Naza -quadprojekti + Futaba 7C

Poissa Aki T

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #123 : 21 Elokuu, 2012, 17:42:01 »
Ois tuosta sarjalatauksesta kysyttävää. Sattu silleen gens ace 3s x 2 akkujen kans että sulahti pikkasen balanceri liittimestä yks napa toista kytkettäessä balanceriin.
Oon kytkeny ekaks akut sarjaan ja sitten balancerit paikoilleen. Näin on ainaskin toiminut dualsky ja micro koptereitten akkujen kans.

Muistaakseni joskus aikoinaan kävi samanlailla halpis akkujen kans.
« Viimeksi muokattu: 21 Elokuu, 2012, 18:08:44 kirjoittanut iman85 »
*Compass 7hv Ultimate
*Compass 6HV Ultimate
*Gaui X3


Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #124 : 21 Elokuu, 2012, 18:52:12 »
Ois tuosta sarjalatauksesta kysyttävää. Sattu silleen gens ace 3s x 2 akkujen kans että sulahti pikkasen balanceri liittimestä yks napa toista kytkettäessä balanceriin.
Oon kytkeny ekaks akut sarjaan ja sitten balancerit paikoilleen. Näin on ainaskin toiminut dualsky ja micro koptereitten akkujen kans.

Muistaakseni joskus aikoinaan kävi samanlailla halpis akkujen kans.
Mulla kans suli yksi balancerin pinni kun kytkin 2 3S akua sarjaan.
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
8640 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Lokakuu, 2011, 14:07:31
kirjoittanut harrier46
41 Vastauksia
28093 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Helmikuu, 2016, 07:10:37
kirjoittanut vee73
5 Vastauksia
5151 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Huhtikuu, 2014, 02:19:57
kirjoittanut varis
10 Vastauksia
6803 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Kesäkuu, 2015, 20:51:20
kirjoittanut Mesihukka
3 Vastauksia
2742 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Helmikuu, 2015, 09:07:54
kirjoittanut reittila