Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan lennätyspaikka  (Luettu 13582 kertaa)

Poissa Lepatus

  • Opetteleva torppari
  • **
Aloittelijan lennätyspaikka
« : 14 Lokakuu, 2009, 22:46:50 »
Aloittelijalta muille aloittelijoille.
Kävin tänään pitkän tauon jälkeen vähän leijuttelemassa. En viitsinyt lähteä läheiselle jalkapallokentälle, vaan ajattelin että kyllä tuo kopu pysyy hanskassa jo senverran hyvin että voin omassa pihassa vähän lennätellä.
Onneksi kaikki meni hyvin, mutta lentäminen oli kaikkea muuta kun helppoa.
Yllättävää miten paljon vaikeampi on lentää kun noita stressimomentteja (päällekäyviä puita ja puskia) on lähistöllä. Tuntui että kädet vapisi ja kopua ei oikein saanut rauhoitettua mitenkään.
Eli kaikille aloittelijoilla: menkää aina aluksi paikkaan jossa on paljon tilaa joka suuntaan. Kiusaus kokeilla kopua "vain vähän" omassa ahtaassa pihassa voi välillä olla kova (ainakin minulla). Tänään kuitenkin päätin että kyllä täytyy vielä treenata paljon ennen kuin ahtaassa paikassa alan kopua lennättämään. Jalkapallokentällä se lentää niin hienosti :D
E-Smart
Spektrum DX7
Dji Phantom

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #1 : 14 Lokakuu, 2009, 22:54:04 »
Vai smartin ensi leijut? ^^ Onnea siitä, mites se lensi?  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Lepatus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #2 : 14 Lokakuu, 2009, 23:04:08 »
Kyllähän se muuten hyvin lensi (kiitos sinun säädöistä), mutta kun hermot ei meinannut kestää kimppuun hyökkääviä puita. Ja nuo mun harjoitusjalakset ei varmaan ainakaan paranna lento-ominaisuuksia.
E-Smart
Spektrum DX7
Dji Phantom

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #3 : 14 Lokakuu, 2009, 23:09:41 »
^^
Jos se nousu/lasku onnistuu ilman suurempia vaelluksia niin pois vaan, helpottuu varmasti se leijuttaminenkin...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Lepatus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #4 : 15 Lokakuu, 2009, 21:38:55 »
Joo kyllä mä ne jalakset pian pois heitän. Nyt tulee taas paussi lentelyyn kun oon duunissa, mutta ens lomalla pari lentoa harjoitusjalasten kanssa, ja sit ne saa luvan lähteä.

Miksi nuo harjoitusjalakset vaikuttavat niin paljon lentämiseen?
Ei luulis että niistä niin paljoa haittaa olisi, jos ne ovat tasapainossa.
E-Smart
Spektrum DX7
Dji Phantom

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #5 : 15 Lokakuu, 2009, 21:54:35 »
ylimääräistä painoa ja tuuli ottaa myös niihin jonkin verran (riippuu rakenteesta)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tuukka

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #14
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #6 : 15 Lokakuu, 2009, 21:59:23 »
Kyllä ne jalakset, niinkuin paino yleensäkin, vakauttaa sitä kopteria. Lentoaika tietysti lyhenee. Samaa efektiä voi tavoitella lisäilemällä expoa. Kannattaa käyttää noita harjoitusjalaksia niin kauan kun on vaara hajottaa lavat laskeutuessa.
Esky Lama V3 !

- Conquer your credit card -

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #7 : 16 Lokakuu, 2009, 00:04:21 »
Otin tovi sitten pois omat treenilandarit ja oli kieltämättä hivenen vakaampi isoilla treenilandareilla mut, myös hitaampi liikkeissään. Nyt on jokunen 10 akullista lennetty ilman treenilandareita ja suurin ero on liikkeiden nopeus, ennen sai liikuttaa tikkuja paaaljon enemmän kuin nyt.
Ei sitä leijuttelussa niin huomaa mut, taivaalla ero on hurja. Omat pingispallot ei ehkä ollut parhaimmat taivaalle ja ne puski kyllä vastaan. Ekan kerran kun lähdin kahdeksikkoon ilman landareita niin tuntui kuin lentäisi puolet kevyempää laitetta.

Laskeutuessa pitää vaan olla tarkkana. Nyt homma kyllä onnistuu jo ihan kivasti mut, tuulella on välillä ohjelmaa kun 450 luokkanen on aika herkkä tuulelle ja Belgiassa tuulee aina, sateen lisäksi =)

Omaksi lennätyspaikaksi on löytynyt paikallinen futiskenttä. Kenttää ympäröi korkeat puut, et tuuli ei pääse ihan suoraan puhaltamaan kentälle niin on varsin mainio mun käyttöön. Siinä on viereisessä metsikössä petanquekenttä, sieltä saa monta silmäparia ihmettelemään kun leijuttelee ja yrittää tehdä puhtaita kaseja.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #8 : 16 Lokakuu, 2009, 00:19:37 »
Lepatuksella taisi olla sählypallot harjoitusjalaksien päissä? nehän ottaa aika hyvin tuulta kyllä kiinni kun on reikäiset jne...
Omasta mielestäni tuo 450 ei kyllä hirveän tuuli arka ole, täällä länsirannikolla suomessakin tuulee lähes aina.. itse käytin paikallista hiekkafutis kenttää, mutta nyt ovat tuhonneet sen (jotain myllertävät) niin täytyy käyttää urheilukenttää. Ja jos lapakulma käyrä on niin että leijutustilassa on -4->+?? niin kun vetää tikun kerralla alas niin se kopteri jämähtää paikoilleen. 250 on paljo arempi tuulelle, mutta kyllä sekin meni aika tuulessa ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jonnis

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #9 : 16 Lokakuu, 2009, 10:45:27 »
Jos ne on samat harjoitusjalakset mitkä minä myin,ne on tehty vanhoista suksisauvoista ja sählypalloista  ;) .
Mahdollisimman nopeasti ne suksisauvat pois sieltä kopterin alta,kun siinä on muutenkin aika leveät landarit.
Onnea onnistuneesta smartin lennosta!

Poissa Lepatus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #10 : 16 Lokakuu, 2009, 12:11:06 »
Kiitos!
Joo samat sauvat ja pallot on. Ne on vaan niin ihanan turvallisen tuntuiset, kun on niin pitkät :D
Mutta Smartissa on tosiaan aika leveät landarit, joten kyllä ne suksisauvat sieltä pian lähtevät.

Ai onko kopu todella vakaampi noilla treenilandareilla kuin ilman. Ajattelin että asia olisi ollut toisin päin. Tikkuja varmaan saa vääntää enemmän, mutta tollaset pitkät landarit vaikuttaa kyllä varmaan koneen tasapainoon. Mutta kumpaan suuntaan ???
E-Smart
Spektrum DX7
Dji Phantom

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #11 : 16 Lokakuu, 2009, 12:16:42 »
Se on yllättävän vakaa ja helppo pitää ilmassa sitten kun sen sinne saa... nuo treenijalathan on vaan lähinnä laskuja ja nousuja varten... ne kun on suht hanskassa niin ei ole ongelmaa ottaa pois niitä. Vetää tikun vaan alas kun laskeutuu niin se jää nasevasti jaloilleen siihen.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #12 : 20 Lokakuu, 2009, 20:57:15 »
Tänään otin yliotteen tuulesta. Kävin paikallisella isolla hiekkaaukealla kaartelemassa ja vauhdissa kopu itseasiassa käyttäytyy asiallisesti, paremmin mitä odotin, ei vaapu eikä huoju.
Paikallaan leijutellessa tuntui vähän vaapuvan sinne tänne mut, rohkenin taivaalle. Tusina kaseja ja muita kaarroksia 4 akullisen voimin, huomenna uudestaan jos vain keli sallii.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa psz

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #13 : 23 Lokakuu, 2009, 23:08:57 »
Kiitos!
Joo samat sauvat ja pallot on. Ne on vaan niin ihanan turvallisen tuntuiset, kun on niin pitkät :D
Mutta Smartissa on tosiaan aika leveät landarit, joten kyllä ne suksisauvat sieltä pian lähtevät.

Ai onko kopu todella vakaampi noilla treenilandareilla kuin ilman. Ajattelin että asia olisi ollut toisin päin. Tikkuja varmaan saa vääntää enemmän, mutta tollaset pitkät landarit vaikuttaa kyllä varmaan koneen tasapainoon. Mutta kumpaan suuntaan ???

Ainakin ne helposti pistää perän vägäämään, jos ei muuta, eikai sentään kukaan taivaalla ajele pingispalloilla?

Vakaampi se on leijuttaa ilman niitä, roottorin ilmavirtaus vaan törmää pingispalloon ja hiilikuitutikku rupeaa värähtelemään...

Poissa Lepatus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #14 : 25 Lokakuu, 2009, 00:47:00 »
Joo mulla ei oo pingispalloja, vaat oikein kunnon sählypallot. Ei taida yhtään parantaa asiaa :D
Mutta juuri tuota hain, että onko vakaampi leijutella ilman ylimääräisiä härdellejä kopun alla.
Taivaslentoa en ole vielä uskaltanut kokeilla. Pelkkää leijuttelua.
En tiedä paljonko nuo harjoituslandarit vaikuttavat todellisuudessa leijutteluun. Luulen että väännän liikaa tikkuja kun korjaan kopun liikkeitä. Välillä siitä seuraa melkoista vaappumista. Ja niin kun tämän säikeen aiheena on, niin mitä ahtaampi paikka lennättää, sitä enemmän hädissäni väännän tikkuja, ja leijutus on todella rauhatonta vaappumista. Olen nähnyt oman kopuni kahdenkin kokeneemman lennättäjän käsissä, ja hienosti leijui. Eli vika taitaa olla vaan lentäjässä, tai lentäjän hermoissa. Vaikka noita Belttejä yms. aina morkataankin, niin minusta tuntuu että Beltti pysyi melkein paremmin hanskassa kuin tämä E-Smart. Syy siihen ei varmasti ole Beltin lento-ominaisuuksissa, vaan siinä että ilmassa ei ollut kun reilu pari sataa egee. Tuo tuhannen euron leijuttelu raastaa ilmeisesti hermoja enemmän.
E-Smart
Spektrum DX7
Dji Phantom

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #15 : 25 Lokakuu, 2009, 01:06:33 »
Tähänkin haluan heittää huom. oman mielipiteeni/näkemykseni. Kaikkihan/suurin osa  täällä hohkaa että pitäisi jättää pallukat äkkiä pois... Itse sen kumminkin päätät, että koska luotat itseesi jättääksesi treenilandarit pois.  Quarkista jätin äskettäin grillitikut veke, mutta 450 reksistä en niitä pallukoita pois jätä ennen kuin itsellä on sellainen olo. Niin, mähän olen vasta epävarma leijuttelija, mutta varmasti (ehkä) jopa parin vuoden päästä osaan lennättää jo kasia..., toivottavasti....
500:nen reksi on tän vuoden puolella täydellisesti läjässä. Sählypallot on siihen hankittu. Samat pallot aion käyttää tulevaisuudessa 600:seenkin ...

JCA

  • Vieras
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #16 : 25 Lokakuu, 2009, 23:23:57 »

Niin, itsehän en edes tunkenut treenijalaksia 450 rexin alle. Simutellut jonkun verran ja ihan vaan kopteri takapihalle ja hiljalleen kierrokset ylös ja kopu ilmaan. Jos on säädöt edes jotakuinkin kunnossa niin ei siinä mitään satu, ei tota rexiä saa millään kaadettua, ellei sitten oikein yritä. Monesti on tullut vinossa ala, mut ei kaadu.
Pitää vaan uskaltaa uskaltaa.. Kopteri taivaalle ja sit kun on aika ottaa alas niin vasta sitten alkaa huolehtimaan laskeutumisesta. :D

Oma "ensilento" tässä, pari kertaa ennen tuota olen kerennyt ottaa ilmaan, mutta sillon on ollut "teknisiä häiriöitä" niin lasken tuon ekaksi oikeaksi "lennokseni". SWASH ja linkistöt kunnolla säätöihin niin kaikki menee hyvin.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #17 : 26 Lokakuu, 2009, 19:00:34 »
Lainaus
Kaikkihan/suurin osa  täällä hohkaa että pitäisi jättää pallukat äkkiä pois... Itse sen kumminkin päätät, että koska luotat itseesi jättääksesi treenilandarit pois.

Niinpä, kaverilla on 450:ssä ja 600:ssa vielä apulandarit, ja tuo tosiaan lisäturvallisuutta eikä paljon vaikuta lento-ominaisuuksiin. Itse neuvoisin ottamaan apulandarit sitten pois kun leijuttelu on melko varmasti hallussa joka asennossa (kopterin asennoissa, ei pilotin  :)).


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #18 : 26 Lokakuu, 2009, 19:19:50 »
Hyvä pointti !  :) Mielestäni tuo OP:n kommentti on ihan ASIAA !

Joo, kukin tekee, miltä itsestään tuntuu....(mun mielipide).
Jos 450:lla pystyy tuomaan kopun alas, ilman kaatumista, niin 600:sen tuo aivan varmasti alas. Itsekin aristelin tuon 600:sen kanssa liian paljon, mutta kun tässä iässä on kokenut kaikenlaista, niin olin varovainen  8)

Olin todella epävarma kun nostin 600:sen ilmaan ekalla kerralla ja ilman apupyöriä (joita aiemmin jo todellakin ajattelin myös kuussataseen) vaikka 450:llä laskut menivätkin ihan näin aloittelijalta..about nappiin.

Ens kesänä täytyy piruuttain heittää nuo pienet apulandarit 450:aan ja kokeilla, miltä se tuntuu  ;D, siis taivasajoa.....ja samalla muistella, mitä tänä vuonna on tullut opittua  ;D

Iski

PS. MyFleet --> Vantaalla tapahtui tänään: sieltä näkee mun toisen lentoharjoituksen 600:lla (tiedoksi vaan)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Lepatus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #19 : 27 Lokakuu, 2009, 15:40:27 »
No nyt on lennetty E-Smartilla toka lento, ja tällä kertaa uskaltauduin jättämään nuo apulandarit pois. Meni yllättävän hyvin, vaikka vielä olikin aivan turhaa jännitystä päällä. En tiedä vaikuttiko apulandareiden poisjättö vai puulapojen tilalle vaihtamani hiilikuitulavat, mutta kopteri käyttäytyi mielestäni paremmin kuin edellisellä kerralla. Vai olisiko pilotin taidot kasvaneet :D
Tällä kertaa lensin avoimella kentällä, ja sekin vaikutti osaksi siihen että oli helpompi lentää. Mitään paniikkiliikkeitä ei tarvinnut tehdä koska tilaa oli.
Liekö säkää, mutta laskukin sujui yllättävän hyvin ja kopu tuli ihan suorassa alas.
Nyt kun sais vaan lisää akkuja, niin kyllä tämä varmasti tästä alkaa onnistumaan :)
E-Smart
Spektrum DX7
Dji Phantom

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #20 : 21 Helmikuu, 2010, 21:54:37 »
Ite olin sen verran hurja että alottelin ekaa kertaa lama v3 lentämään ahtaassa olohuoneessa. No siitähän sai sitte maksaa lapojen muodossa, mutta pikkuhiljaa alkaa leijuttaminen ja eteneminen onnistua. Silti kyllä haluan mennä isompaan tilaan lennättämään niin ei tarvi henkeä pidättää niin pitkään ;)
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #21 : 07 Maaliskuu, 2010, 01:29:19 »
Seuraavaksi kapulaksi ehdottaisin sulle vaika Hirobon Quarkkia. Niitä uusia saa vaikka SABE:sta, tai joskus on ollut myöskin myytävänä foorumilla käytettynä. Haku auttaa tästäkin laitteesta.
Mun mielestä ehdoton aloittelijan seuraava kapula!!
« Viimeksi muokattu: 07 Maaliskuu, 2010, 01:52:07 kirjoittanut dutchmen »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #22 : 07 Maaliskuu, 2010, 02:22:31 »
Tuo kapula on kyllä niin hämäävä sana, yleensä käytetty radiosta ainakin itse  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #23 : 07 Maaliskuu, 2010, 08:29:07 »
hint: If spectators turn up, resist the urge to show off. You'll crash  :)
Instead, try to fly as dull, unexciting and boring as you can. It's good exercise and they won't stay long...

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloittelijan lennätyspaikka
« Vastaus #24 : 09 Huhtikuu, 2010, 19:16:18 »
I noticed I hovered better when my "know all" neighbour showed up in the field. ;D my wife does not want to support my new hobby because she gets bored if I cannot pull spectacular stunts from the first fly. Less family quality time...

Belt VP v2 leijuu jo lähes nätisti. Viikonloppuna pakko jo kokeilla vähän ajella rinkiäkin hissukseen. Nuo harjoitusjalakset huomaa inertian vuoksi etenkin perää ohjastaessa. Perällä on eskyn huippugyro, joten perä kyllä pitää :D Jalakset jäävät väpäjämään suunnanmuutoksen jälkeen. Vielä ei oikein uskalla ottaa poiskaan, vaikka simulla voi jo pyöritellä suht näyttävästi. Kynnys tuntuu suuremmalta kuin kuvittelin.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3067 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Elokuu, 2008, 15:21:34
kirjoittanut jannu
5 Vastauksia
5223 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2008, 07:20:06
kirjoittanut ropellihattu
63 Vastauksia
26730 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Heinäkuu, 2021, 21:56:55
kirjoittanut xio
1569 Vastauksia
399326 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Helmikuu, 2015, 21:53:01
kirjoittanut Dutchman
1099 Vastauksia
353749 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Marraskuu, 2014, 10:06:00
kirjoittanut Tohtori R