Kirjoittaja Aihe: Flybarlessin edut?  (Luettu 4761 kertaa)

Poissa Däni

  • Aloitteleva torppari
  • *
Flybarlessin edut?
« : 21 Elokuu, 2011, 10:54:16 »
T-Rex Storessa on mielenkiintoinen uutuus 450 Pro 3GX -flybarless systeemillä. Tiedän, että se on elektroninen vakautusmekanismi, mutta mitkä ovat sen edut esim. aloittelijalle? Kun kokemusta ei vielä ole 450 -luokan koptereista, niin onko mitään järkeä sijoittaa vielä flybarless -systeemiin? Ymmärtääkseni sen säätäminen on myös aloittelijalle hankalaa. Voisiko joku vääntää rautalangasta, mistä FBL:ssä oikein on kyse.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Flybarlessin edut?
« Vastaus #1 : 21 Elokuu, 2011, 11:53:17 »
FBL kopteri on huomattavasti sanotaanko agressiivisempi ja tehokkaampi, vakautuspurkista riippuen voi olla "paljon" vakaampi kun perinteisesti vakautettu kopteri... nyt en puhu siis mistään fai-koptereista joka ovat oma lukunsa.
Samoin yksinkertaisempi nupin rakenne voi olla etunsa. Align 3G purkki on ainakin todella helppo säätää, tuohon uuteen purkkiin en ole perehtynyt.
Mutta siis kummallakin pärjään, perinteisellä ja FBL. Ihan itsestä kiinni, aloittelijalle käy varmasti perinteinen pitkään..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Flybarlessin edut?
« Vastaus #2 : 21 Elokuu, 2011, 12:21:18 »
En tiedä onko FBL:stä paljoakaan etua täysin aloittelijalle, koska kopteri on herkempi, mutta samalla tavalla se ohjautuu ja tuulta sietää parempi. Itse taisin 50 akullista lennellä ennen kuin muutin kopterin FBL:ksi ja hetkeäkään ei ole kaduttanut. Pari ekaa akullista meni vähän ihmetellessä, mutta siitähän se sitten taas lähti. Joten jos tuo kiinnostaa niin en näe mitään syytä olla ostamatta. Halvemmaksi se tulee ostaa suoraan tuo, kuin että ensin FB versio ja sitten sen konvertointi FBL:ksi.

Ja onhan se kopteri huomattavasti tyylikkäämmän näköinen ilman stabbaritankoa  ;D

Poissa Däni

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Flybarlessin edut?
« Vastaus #3 : 21 Elokuu, 2011, 12:29:54 »
Säädetäänkö FBL suoraan radiosta? Itselläni on DX8, eli mahtaako säätäminen onnistua pelkästään tuolla vai vaaditaanko joku PC-ohjelma? Entä FBL:n asentaminen, onnistuuko aloittelijalta joka ei ole yhtään kopua vielä kasannut? Vaatiiko T-Rexin kasaaminen yleensäkin juottamisia, vai pärjääkö ihan perustyökaluilla?

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Flybarlessin edut?
« Vastaus #4 : 21 Elokuu, 2011, 14:54:09 »
Align 3G purkki on ainakin todella helppo säätää, tuohon uuteen purkkiin en ole perehtynyt.

tuo uusi purkki eli 3GX säädetään samanlailla kuin vanhaki..
manuaali tuosta asennetaan tietokoneelle ja sitä ei tuu paperisena ollenkaan.
setuppia en oo päässy tekemään ku vastari on vasta tulossa mutta siitä sitten toisessa säikeessä.

Täytyy sanoa et alignin purkki on ehkä kaikista alottelija ystävällisin juurikin helpon säätämisen vuoksi.ja säätäminenhän tapahtuu radion ja mokkulassa olevan nappulan avulla.
vanhemman (3G) tarkempi säätäminen on sitten oma taiteenlajinsa.

beastx omaa oikeen hyvän manuaalin ja säätöjä löytyy paljon.
Futaban CGY750:n valikko on selkeä, mutta manuaali on 120 sivua ilman kunnollisia kuvia joka on ainaki meikäläiselle joka hallihtee hiukan huonosti tuota englantia niin aika työläs mokkula.muuten pätevän oloinen laatikko!säätöjä löytyy todella paljon!
« Viimeksi muokattu: 21 Elokuu, 2011, 14:55:51 kirjoittanut Lauri P »
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Flybarlessin edut?
« Vastaus #5 : 24 Elokuu, 2011, 06:18:12 »
Kandee myös muistaa, että fbl gyrot vaatii tärinättömän kopun. Eli kopterilla jossa on fb pystyy ihan mukavasti ajelemaan vaikka olisi säädöissä pientä kremppaa ja värinää rungossa. Korkeintaan perä ottaa häikkää. Fbl-kopussa vastaavassa tilanteessa todennäköisesti koko kopteri tulee tonttiin. Siinä mielessä vaatii enemmän säätö kokemusta.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Flybarlessin edut?
« Vastaus #6 : 24 Elokuu, 2011, 06:40:09 »
Ihan hyvä se on olla joka kopun tärinätön, rikkoo sen perinteisesti vakautettunkin se tärinä jossain vaiheessa... Eli saman säätämisen ne vaatii kummatkin, näissä hommissa kun ei monesti kannata oikoa.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Flybarlessin edut?
« Vastaus #7 : 24 Elokuu, 2011, 08:21:24 »
Värinättömäksi kannattaa säätää, kyllä, mutta jos kopu on jo lähtökohtaisesti vimmatunmoinen värinäpesäke (eli vaikkapas gasseri), ei värinäherkkä FBL-yksikkö yksinkertaisesti tule kysymykseen. Värinäherkkyydessäkin on tosin eroa! Maailmalla puhuvat, että V-Bar ja Helicommand olisivat parhaat valinnat, jos kopteri tärisee kovasti.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Flybarlessin edut?
« Vastaus #8 : 24 Elokuu, 2011, 10:55:44 »
En keksi yhtään hyvää syytä miksi ensimmäinen 450-luokan kopteri ei voisi olla flybarless. Nupin mekaniikka on erittäin yksinkertainen ja helppo säätää kohdalleen. Rikkoutuvia osia on myös vähemmän. Flybarless-kopteri on vakaa, lentää hyvin tuulessa ja tuntuu sen vuoksi "luokkaa isommalta". Flybarless-controllerin asetuksissa on tietysti enemmän säädettävää kuin perinteisessä gyrossa mutta manuaalin ohjeita seuraamalla saa kopteriinsa yleensä hyvät ja toimivat perussäädöt.

Tärinän suhteen en niin kovasti stressaisi koska useimmat uuden sukupolven flybarless-corntrollerit kestävät reippaasti tärinää ennen kuin sekoavat (poikkeuksiakin varmaan on). Kaikissa omissa koptereissani on V-Bar mini, joka ei ole koskaan pettänyt vaikka main shaftin ylin laakeri / perän laakerit ovat muutaman kerran pettäneet kesken lennon. Pari kertaa olen kokeillut myös lievästi vääntyneen main shaftin kanssa ja ilmassa on pysytty vaikka kopteri on tärissyt silminnähtävästi. Asiallisesti säädetyissä sähkökoptereissa tärinä ei ole mikään ongelma. Nitrokoptereissa tärinää on enemmän.

Flybarless controller ei automaattiesti tee kopterista aggressiivisempaa. Se riippuu kokonaan säädöistä. Nupista saa helpommin ulos reippaasti cyclic pitchiä mutta säätämällä liikeradat pieniksi voi ohjaustuntuman säätää hyvinkin kesyksi. Samalla moottorilla & akulla suorituskyky (tai vaihtoehtoisesti lentoaika) voi parantua 5-10% verrattuna stabbarilliseen kopteriin mutta varsinkaan pienemmillä koptereilla ero ei ole mitenkään silmiinpistävä.
« Viimeksi muokattu: 24 Elokuu, 2011, 11:01:26 kirjoittanut Picofly »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2448 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Toukokuu, 2010, 10:31:49
kirjoittanut mnentwig
1 Vastauksia
2712 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Kesäkuu, 2015, 13:59:12
kirjoittanut oskuk