Kirjoittaja Aihe: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä  (Luettu 26783 kertaa)

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« : 11 Huhtikuu, 2011, 13:35:35 »
Noniin, nyt se on sitten tuokin torpattu. >:(

Eilisten säätelyiden, eli stabbarintangon välyksen poiston ja painopisteen siirtämisen jälkeen lähdin kokeilemaan että miten ne muutokset vaikuttavat lentoon. Kopu leijuntaan ja ihan normaalisti pelasi, sitten liikkeelle ja vieläkin kaikki ihan normaalia. Kaarto ja otin vähän enemmän vauhtia ja tuntuu menevän jotenkin suorempaan. Sitten taas kaarto ja aivan kuin perä ei reagoisi ohjaukseen, eli ei kääntynyt kaarron mukana vaikka tikulla ohjasin. Tein reilumman liikkeen ja kopu sammui.

Siis sähköt hävisi? Ainakin moottorilta. Sitten alkoi tuskaiset hetket, kun avuttomana katselin kuinka kopu tulee kohti maata pyörien miten sattuu. Tuntui kuin siinä olisi kestänyt minuutteja. Vedin holdin päälle ja hämmästys oli suuri, kun kopteri jäi leijumaan ylösalaisin parin metrin korkeuteen! :o Mä siinä jo mietin että onko tää nyt joku piilokamera juttu vai mitä v*ttua tässä tapahtuu!? Sitten se hitaasti kellahti ja tippui kylki edellä hankeen. Vain vähän toista lapaa ja ehkä 10cm peräputkea sojotti hangesta.

Katsoin loggerista että 11 sekuntia meni sähköjen häviämisestä siihen, kun kopu oli maassa! Ja ne sekunnit oli ehkä mun elämäni pisimmät 11 sekuntia...

Seuraavana vuorossa oli sitten kopterin nouto. Polviin asti lunta, lyhyet kengät, talvitakki päällä ja aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta. Jännä tunne kun jalat on niin umpi jäässä että sattuu ja samaan aikaan paita on aivan hiestä märkänä. Taas katsoin loggerista että mulla on mennyt vajaa 4 minuttia rämpiä kopterin luo. Matkaa ~50 metriä. Jos jotain hyvää pitää keksiä, niin tuo hanki kyllä pelasti kopun isommilta vaurioilta. Päälle päin ei huomaa, kuin pari milliä taipuneen stabbarintangon ja pari vekkiä kopassa. Kokeilin kuitenkin sen verran jo että ainakin pää akseli on hiukan kiero.

Mutta, nyt kun tuon laitan nippuun, niin olisi kiva tietää miksi ne sähköt hävisi? Epäilen omia juotoksiani, mutta tarkistin nekin eilen varmuuden vuoksi ja kopussa oli kuitenkin virrat päällä kun sen luokse pääsin. Moottori ja noparikin pelaa normaalisti. Eikä loggerin mukaan pakan jännitekään ollut sähköjen katoamis hetkellä liian alhainen. Eniten kai hatuttaisi laittaa kopu kuntoon ja torpata se heti uudestaan saman vian takia.
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #1 : 11 Huhtikuu, 2011, 13:50:38 »
loggeri siis loggasi kokoajan?

loggeri ottaa varmaan sähkönsä saman becin takaa missä on vastarit sun muut?


haen tällä nyt vaan sitä ettei ole BEC kyykännyt!?
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #2 : 11 Huhtikuu, 2011, 14:08:08 »
Ei vaan loggeri tulee suoraan akun ja noparin väliin, joten BEC:n kyykkäystä siitä ei oikeen näe. Se voisi olla yksi mahdollisuus. Harmi kun tosta loggerista ei näe BEC:in virtoja. Mutta miksi BEC olisi nyt kyykännyt ihan rauhallisessa lennossa, kun on tähänkin asti toiminut ihan hyvin? Noparina on Gaui GE-601. SBEC 5.0V-6.0V, amppeereista ei tietoa.
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #3 : 11 Huhtikuu, 2011, 14:15:35 »
Noparina on Gaui GE-601. SBEC 5.0V-6.0V, amppeereista ei tietoa.

Minulla on yksi samanlainen nopari kärähtänyt ilman mitään syytä. Sama on käynyt parilla kaverillakin. Veikkaisin siis noparin sisäistä becciä :S Se sisäinen bec ei ole mikään huippu ja on tupannut pöydälläkin lämmetä liikaa.

Epäilisin sitä noparia/becciä syylliseksi.


Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #4 : 11 Huhtikuu, 2011, 17:48:30 »
menen asioiden edelle ja suoraan kassalle normaaliin tapaani ;D

http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37740&grpid=2203

tää on ihan toimiva ja itsellä tosta vanhempi versio lennelly 500 rekkulan kyydissä lähemmäs 400 lentoa...
on hakkuri joten lämpeneminen on huomattavasti pienempää ku noparien sisäsissä lineaarisissa BECeissä :)

pitää vaan muistaa kytkeä noparin signaalipiuhasta se punanen sitte irti ku ton asentaa! :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #5 : 11 Huhtikuu, 2011, 19:45:03 »
Kopu niputettu ja kävin jo kokeilemassakin. Toimii muuten, mutta lapaura ihan metsässä ja en jaksanut kentällä sitä hieroa, joten pitää kulmat säätää ja taas toimii. Tosiaan, täytyy varmaankin ulkoinen BEC laittaa ihan varmuuden vuoksi. Tossakin on kuitenkin 4 isoa digiservoa, joten kuormaa on varmasti riittävästi.

Pienellä selvittiin. Vaihtoon meni pääakseli, lepatusakseli, peräakseli ja sabbarintanko. Peräakseli ja lepari ihan vaan varmuuden vuoksi. Niin ja lavat näyttää OK:lta, mutta ei kai noilla enää viitsi lentää. Harmi, sillä noi SAB:it oli tosi hyvät ja uudet maksaa mansikoita. ::)
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #6 : 11 Huhtikuu, 2011, 20:32:47 »
En nyt kehoita tyhmyyksiin, mutta kyllä mä oon lennelly lavoilla torpin jälkeen jos ei niissä ulkoisia merkkejä vaurioista ole ja ei väännellessä tunnu...
Nuo isommat laatulavat on kuitenkin kallista tavaraa heitellä roskiin.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #7 : 11 Huhtikuu, 2011, 20:49:12 »
Kyllä minä nuo tarkkaan tutkin ja vääntelin läpi ja ehjiltä vaikuttivat. Nuo minulla oli itseasiassa kokeillessakin kiinni ja tuon päin mäntyä olevan lapauran takia ajattelin että ehkä ne ovat torpissa antautuneet. Kokeilen nyt kuitenkin vielä säätää tuon ja katsotaan sitten uudestaan. Gauin omilla lavoilla säädetty lapaura oli myös noilla SAB:eilla kohdillaan, just eikä melkein, joten eikös niitä voi sitten käyttää verrokkina?

Nyt on myös kolmannen kerran tarkistettu kaikki liittimien juotokset ja johdot läpi. Kaikki näyttää olevan kunnossa, joten vahvasti alkaa näyttämään siltä että se BEC kyykkäsi. Yksi osa tekijä lisää. Oli viimekerralla tehtyjen nupinkierrosluku testausten jäljiltä radiossa aika korkealla kaasukäyrät ja nupissa reilusti kierroksia enemmän kuin normaalisti. Ehkä se on sitten rasittanut servoja vielä normaalia enemmän. Joka tapauksessa laitan tuohon nyt ulkoisen BEC:in ja toivon että ongelma ei toistu.

Kiitokset taas neuvoista! :)
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #8 : 12 Huhtikuu, 2011, 13:44:23 »
Koelento tehty..... Säädin kulmat lapakulmamittarilla ja sen jälkeen lapaura oli ihan kohdillaan. Pientä tärinää oli kun laittoi idlen päälle. Aluksi vain leijuttelin ja tein pientä rasitustestiä. Pitchpumppia todella nopeesti ja samalla heiluttelin perää eestaas. Hyvin pelasi. Vaihdoin noi Gauin omat hiilarilavat ja tärinä loppui, eli ainakin tasapinotuksen noi SAB:it vaatii. Gauin lavoilla vielä samaa rasitustestia ja taas toimi hyvin. Sitten otin vauhtia ja muutama ohilento ja kaarto menikin ihan ok, kunnes taas katosi sähköt.

Tällä kertaa tultiinkin sitten vauhdilla tontiin ja suoraan nuppi edellä kovalle soralle. Hetken se siinä maassa surisi kun pääsin paikalle ja sitten se pimeni ja nyt ei enää lähde virrat päälle ollenkaan. Varmaankin siis nopari paloi lopullisesti, vaikka ei kyllä ollut mitenkään erityisen lämmin. Ja kuten arvata saattaa, damaget ovat tällä kertaa aivan eri luokkaa.

No, kaipa tuon vielä saa parsittua kasaan. Nopeesti katsottuna vaihtoon: Pääakseli, lepatusakseli, stabbarintanko, päälavat, perälavat, peräakseli, peräputki, kardaani, canopy, canopyn kiinnitys tappien kiinnitys levyt!? ja varmaankin se nopari.

Ehdotuksia sopivaksi nopariksi? Mikä ja mistä?
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #9 : 12 Huhtikuu, 2011, 17:17:06 »
Minulla on yksi samanlainen nopari kärähtänyt ilman mitään syytä. Sama on käynyt parilla kaverillakin. Veikkaisin siis noparin sisäistä becciä :S Se sisäinen bec ei ole mikään huippu ja on tupannut pöydälläkin lämmetä liikaa.

Epäilisin sitä noparia/becciä syylliseksi.



Miten luotettava mahtaa olla tuo AMIG 450:n noparin BEC?

Mietin, että soveltuisikohan rinnan kytketty superELKO BEC ulostuloon tasaamaan kuormitushuippuja... Tuolta nimellä superkondensaattorit http://www.kouluelektroniikka.fi/ Noissa on jännitekesto 2,7V, mutta kun laittaa kaksi sarjaan niin se tuplaantuu (ja kapasitanssi puolittuu). Voi jännitekesto silti olla vielä vähän tarkalla, niin kolme sarjaan... Ainakin mikä tahansa noista superkondensaattoreista sarjaankytkettynäkin antaa virtaa jo muutaman sekunnin vaikka BEC pätkäisisi. Mulla ei ole noita itellä, en tiedä tuleeko niistä merkittävää lisäpainoa.

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #10 : 12 Huhtikuu, 2011, 17:27:24 »
Mietin, että soveltuisikohan rinnan kytketty superELKO BEC ulostuloon tasaamaan kuormitushuippuja... Tuolta nimellä superkondensaattorit http://www.kouluelektroniikka.fi/ Noissa on jännitekesto 2,7V, mutta kun laittaa kaksi sarjaan niin se tuplaantuu (ja kapasitanssi puolittuu). Voi jännitekesto silti olla vielä vähän tarkalla, niin kolme sarjaan... Ainakin mikä tahansa noista superkondensaattoreista sarjaankytkettynäkin antaa virtaa jo muutaman sekunnin vaikka BEC pätkäisisi. Mulla ei ole noita itellä, en tiedä tuleeko niistä merkittävää lisäpainoa.
Superkonkkien kanssa voi tulla ongelmaksi myös jännitteen liian hidas nousu virtoja päälle kytkettäessä. Tyhjät konkat näkyvät BECin suuntaan hetken aikaa oikosulkuna kunnes latautuvat riittävästi, mutta se voi viedä aikaa. Hakkuri-BEC ei todennäköisesti suostuisi käynnistymään jos kapasitiivistä kuormaa on liikaa.

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #11 : 12 Huhtikuu, 2011, 17:34:01 »
En löytänyt noita superkondensaattoreita tuolta, mutta luulisin että joku isohko ELKO (0,2-0,5 F) riittävällä jännitteen kestolla tasottaa sen verran mitä tarvii. Kapasitanssia saat sitten helposti lisättyä laittamalla konkkia rinnan. Kondensaattorinhan voi laittaa tarvittaessa vaikka kytkimen taakse, jotta saat ensin kytkettyä akun ja saat BEC:n käyntiin. Sitten vaan kytkimestä TURBO päälle, niin kuin vanhoissa PC-koneissa oli :)
DX7
AlzRC Pro V2

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #12 : 12 Huhtikuu, 2011, 17:57:51 »
En löytänyt noita superkondensaattoreita tuolta, mutta luulisin että joku isohko ELKO (0,2-0,5 F) riittävällä jännitteen kestolla tasottaa sen verran mitä tarvii. Kapasitanssia saat sitten helposti lisättyä laittamalla konkkia rinnan. Kondensaattorinhan voi laittaa tarvittaessa vaikka kytkimen taakse, jotta saat ensin kytkettyä akun ja saat BEC:n käyntiin. Sitten vaan kytkimestä TURBO päälle, niin kuin vanhoissa PC-koneissa oli :)

superkondensaattorit osasto löytyy kun avaa elektroniikan komponentit valikon.

...ja jpietari lienee valitettavan oikeassa. Hakkureista tiedän jotakin, mutta en oikein mitään siitä mikä on BEC-piireille tyypillistä. Noin se kyllä saattaa käyttäytyä. On tietty kyllä erilaisia keinoja pienentää inrush-virtaa, mutta homma voi mennä taas sitten jo kannattavuuden ulkopuolelle...

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #13 : 12 Huhtikuu, 2011, 21:00:03 »
Nytpä ei enää varaosa pussista löytynyt kaikkia nippeleita tuon korjaamiseen, vaan tilaus hommiksi meni. Torguetuben takaratas ja peräakseli uupuu. Nopariksi valitsin Alingin 75A noparin ilman BEC:iä, kun sattui olemaan tarjouksessa. Ja sen kaveriksi sitten se Castle BEC. Jos noilla alkaisi vehkeet pysyä ilmassa!
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #14 : 14 Huhtikuu, 2011, 21:52:24 »
Pistin ite kans tuon Castlen BEC:n tilaukseen vastaan väittämisen sijaan... Halpa hinta se on siitä, jos virransyöttö on turvattu kontrolleille.

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #15 : 16 Huhtikuu, 2011, 11:35:39 »
Noniin, nyt se on sitten tuokin torpattu. >:(

Eilisten säätelyiden, eli stabbarintangon välyksen poiston ja painopisteen siirtämisen jälkeen lähdin kokeilemaan että miten ne muutokset vaikuttavat lentoon. Kopu leijuntaan ja ihan normaalisti pelasi, sitten liikkeelle ja vieläkin kaikki ihan normaalia. Kaarto ja otin vähän enemmän vauhtia ja tuntuu menevän jotenkin suorempaan. Sitten taas kaarto ja aivan kuin perä ei reagoisi ohjaukseen, eli ei kääntynyt kaarron mukana vaikka tikulla ohjasin. Tein reilumman liikkeen ja kopu sammui.

Siis sähköt hävisi? Ainakin moottorilta. Sitten alkoi tuskaiset hetket, kun avuttomana katselin kuinka kopu tulee kohti maata pyörien miten sattuu. Tuntui kuin siinä olisi kestänyt minuutteja. Vedin holdin päälle ja hämmästys oli suuri, kun kopteri jäi leijumaan ylösalaisin parin metrin korkeuteen! :o Mä siinä jo mietin että onko tää nyt joku piilokamera juttu vai mitä v*ttua tässä tapahtuu!? Sitten se hitaasti kellahti ja tippui kylki edellä hankeen. Vain vähän toista lapaa ja ehkä 10cm peräputkea sojotti hangesta.

Katsoin loggerista että 11 sekuntia meni sähköjen häviämisestä siihen, kun kopu oli maassa! Ja ne sekunnit oli ehkä mun elämäni pisimmät 11 sekuntia...

Seuraavana vuorossa oli sitten kopterin nouto. Polviin asti lunta, lyhyet kengät, talvitakki päällä ja aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta. Jännä tunne kun jalat on niin umpi jäässä että sattuu ja samaan aikaan paita on aivan hiestä märkänä. Taas katsoin loggerista että mulla on mennyt vajaa 4 minuttia rämpiä kopterin luo. Matkaa ~50 metriä. Jos jotain hyvää pitää keksiä, niin tuo hanki kyllä pelasti kopun isommilta vaurioilta. Päälle päin ei huomaa, kuin pari milliä taipuneen stabbarintangon ja pari vekkiä kopassa. Kokeilin kuitenkin sen verran jo että ainakin pää akseli on hiukan kiero.

Mutta, nyt kun tuon laitan nippuun, niin olisi kiva tietää miksi ne sähköt hävisi? Epäilen omia juotoksiani, mutta tarkistin nekin eilen varmuuden vuoksi ja kopussa oli kuitenkin virrat päällä kun sen luokse pääsin. Moottori ja noparikin pelaa normaalisti. Eikä loggerin mukaan pakan jännitekään ollut sähköjen katoamis hetkellä liian alhainen. Eniten kai hatuttaisi laittaa kopu kuntoon ja torpata se heti uudestaan saman vian takia.

Mulla on Gaui 550 ja siinä on alkuperäinen nopari(50A) ja moottori. Yksi nopari kärähti tuntemattomasta syystä joskus aiemmin ilman suurempaa kuormaa.

Nyt sitten kun luin tämän sinun torppi tarinan niin mieleen tuli eräs juttu mikä itselle kävi. Talvella leijutin Gauia sisällä hallissa, täydet akut ja oli ilmassa ollut ehkä kaksi minuuttia. Yht´äkkiä kopteri tipahti 1,5m alas ja perä kiersi 90 astetta vastapäivään. Kesti ehkä sekunnin tai kaksi ja sitten taas otti normaalisti ohjauksen ja kierrokset. Otin tietenkin kopun maahan. Ei ole selvinnyt mistä johtuu. Ulkoinen bec käytössä erillisellä lipolla. Mulle tuli mieleen, että nopari pätkäs. Sen takia Gyrokaan ei ehtinyt reagoimaan kierrosten laskuun ja käänty sen 90 astetta. Sen jälkeen lennelty n. 20 akullista eikä oo vastaavaa ollu. Aion noparin päivittää Castleen tulevaisuudessa. Se on niin helppo ja luotettava. Castlen 100A säätimestä mulla on hyviä kokemuksia. Asetuksetkin saa läppärillä laitettua. Ja tuohon Gauiin käy pienempikin.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #16 : 16 Huhtikuu, 2011, 19:50:35 »
Mullahan oli tuossa vielä GE-601 joka on 60A nopari, mutta eipä vaan kestänyt. Nyt tulee Aling RCE-BL75G ja Castlen 10A BEC.

Tänään ostin messuilta kaikki tarvittavat osat Gauin kasaamiseen ja tietenkin unohdin peräakselin!!! Voishan tuon huomenna lyödä nippuun ja katsoa josko jompikumpi noista torpatuista olisi kuitenkin suora.
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #17 : 23 Huhtikuu, 2011, 20:05:16 »
Mulla on Gaui 550 ja siinä on alkuperäinen nopari(50A) ja moottori. Yksi nopari kärähti tuntemattomasta syystä joskus aiemmin ilman suurempaa kuormaa.

Nyt sitten kun luin tämän sinun torppi tarinan niin mieleen tuli eräs juttu mikä itselle kävi. Talvella leijutin Gauia sisällä hallissa, täydet akut ja oli ilmassa ollut ehkä kaksi minuuttia. Yht´äkkiä kopteri tipahti 1,5m alas ja perä kiersi 90 astetta vastapäivään. Kesti ehkä sekunnin tai kaksi ja sitten taas otti normaalisti ohjauksen ja kierrokset. Otin tietenkin kopun maahan. Ei ole selvinnyt mistä johtuu. Ulkoinen bec käytössä erillisellä lipolla. Mulle tuli mieleen, että nopari pätkäs. Sen takia Gyrokaan ei ehtinyt reagoimaan kierrosten laskuun ja käänty sen 90 astetta. Sen jälkeen lennelty n. 20 akullista eikä oo vastaavaa ollu. Aion noparin päivittää Castleen tulevaisuudessa. Se on niin helppo ja luotettava. Castlen 100A säätimestä mulla on hyviä kokemuksia. Asetuksetkin saa läppärillä laitettua. Ja tuohon Gauiin käy pienempikin.

Tuli tosta mieleen, että miten vastari reagoi silloin tapahtumiin, jos jostakin syystä gyron suuntaan on joku häikkä, eli pätkivä johto tms? Sähköongelmat on aina kettumaisia silloin jos syitä voi olla vaikka ihan vaan johdotuksissa ja mahdollinen sijainti "missä vaan".

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #18 : 27 Toukokuu, 2011, 20:20:08 »
Ja taas....

Eilen yritin jo koelentoa, mutta noparin säädöt (govi) ei oikein pelannut halutulla tavalla. Eilen illalla säätelin sen uusiksi ja vaihtelin vielä perään uudet hilppeet. Tänään sitten uutta yritystä. Nyt tuntui maassa pelaavan ihan hyvin ja uskalsin ottaa leijuntaan. 10 sek varmaan leijuttelin, mutta perä vägäsi jonkun verran, joten otin ales ja säädin gyron gainia pienemmälle. Uudestaan ilmaan ja ehkä viisi sekuntia se leijui ja tuntui pelaan ihan hyvin, kunnes yhtäkkiä se vain rysähti nokka edellä tonttiin. Metrin korkeudesta ehkä, ei edes kissaa kerennyt sanoa. ::)

Vaikea sanoa mikä tuon aiheutti. Yksi linkkitanko oli poikki, mutta mistäs sen nyt tietää menikö torpissa vai ilmassa. Kopterin damaget jäi yllättävän vähäisiksi, ottaen huomioon torpin väkivaltaisuuden, mutta lentäjän itsetunto ja ennen kaikkea motivaatio harrastusta kohtaa koki kyllä nyt niin kovan kolauksen, että en tiedä millä tästä suosta noustaan. Gauiin oli kuitenkin upotettu taas taaloja kauhea kasa ja työtuntejakin lukuisia. Tällä hetkellä hyvin synkät fiilikset ja kynnys aloittaa kopterin ehjääminen on melko suuri.

Tarkennetaan vielä, että tämä oli ensimmäinen "lento", tuon aikaisemman torpin jälkeen. Uusia osia oli, kaikki lavat, kaikki perään liittyvät hilppeet, koko nuppi (FES), beastx, nopeudensäädin, erillinen BEC, vastari ja lisäksi iso kasa kaikkea pikku hilpettä.
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa WSTR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #19 : 27 Toukokuu, 2011, 23:07:41 »
Ai saakeli. Melko pa$kaa säkää ollu sulla ton GAUIn kanssa. Yritäs nyt jostain saada vielä lisää motivaatiota kasaamiseen ja yrittämiseen, ei kannata vielä vaihtaa hienoa harrastusta postimerkkien keräilyyn. :D
- GAUI 425 Hurricane - Blade mCPX - E-Sky Belt CP V2 - Nine Eagles Solo+Solo Pro V2 - Futaba 7C FASST - Spektrum DX6i -

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #20 : 28 Toukokuu, 2011, 01:09:06 »
Otetaas nyt ihan uusiks kerro tarkkaan mitä kävi ja mietitään sitte yhdessä foorumilaisten kaa koska kopterissa ei välttämättä ole vikaa täytyyhän se selvittää oliko kyseessä näppi virhe vai joku muu.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #21 : 28 Toukokuu, 2011, 01:21:07 »
Sen verran voin kyllä sanoa että olen noita koptereita torpannu ja yhtään linkki tankoa en ole saanu poikki vääntynyt on ja linkin päitä on hajonnu vaikka kuinka monta Mutta tankoja ei katkennu.
« Viimeksi muokattu: 28 Toukokuu, 2011, 01:23:35 kirjoittanut Ege »

Poissa WSTR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #22 : 28 Toukokuu, 2011, 01:25:23 »
Gauissa on niitä kokomuovisia linkkitankoja, tais olla sellaisesta kyse... No, asianomainen täsmentää.
- GAUI 425 Hurricane - Blade mCPX - E-Sky Belt CP V2 - Nine Eagles Solo+Solo Pro V2 - Futaba 7C FASST - Spektrum DX6i -

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #23 : 28 Toukokuu, 2011, 01:27:53 »
Toisaalta nää on näitä sähkö koptereita mihin mä en kajoo joten en tiedä enempää. Joku muu voi valasta asiaa eiks toi beastx ole joku elektroninen vakautin eli ei stabbaria.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Gaui torpattu toistaiseksi tuntemattomasta syystä
« Vastaus #24 : 28 Toukokuu, 2011, 01:38:17 »
Toisaalta nää on näitä sähkö koptereita mihin mä en kajoo joten en tiedä enempää.
;D

no joo...

sanoit tossa ekassa viestissäs että kopteri "pyöri ilmassa miten sattuu"
mitä tarkotit tolla? meinaan vaan että nyt viimesimmässä sanoit että hyökkäs leiunnasta suoraan nokka edellä tonttiin... ei toi nyt BEC vialta kuullosta jos servot kuitenkin liikkuu... vai mites sun [fail safe] on määritelty vastariin?
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
1968 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2007, 20:51:28
kirjoittanut iso_G
8 Vastauksia
3938 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Elokuu, 2009, 21:55:39
kirjoittanut Makro
Gaui X2

Aloittaja Picofly « 1 2 » Gaui

43 Vastauksia
22910 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Toukokuu, 2014, 23:09:37
kirjoittanut Kumppis
GAUI 550

Aloittaja Lassi Luukkonen « 1 2 » Gaui

41 Vastauksia
19398 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Heinäkuu, 2011, 13:27:36
kirjoittanut ropellihattu
2 Vastauksia
2762 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2012, 21:38:52
kirjoittanut pilootti