Kirjoittaja Aihe: GAUI 550  (Luettu 19367 kertaa)

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
GAUI 550
« : 09 Joulukuu, 2010, 12:34:21 »
Hei!

Olen tuore Gaui 550 hurricane -kopterin omistaja. Voisitteko Gauin omistajat kertoa, mistä yleensä tilaatte varaosia? Hobbypeople taitaa olla yksi esimerkki. Entä oletteko tilanneet osia ulkomailta esim. jenkeistä? Tällä hetkellä tarvitsisin uudet lavat ja canopyn. Samalla tietysti voisi jemmaan tilata paljon muutakin.

Entä muuten kokemuksia em. kopterista? Olen lueskellutkin täältä sen verran, että kopterin vakautta on kehuttu, mutta samalla myös nopeutta vaikkapa 3D-lentoon. Tällä hetkellä oma Gaui on aika levoton leijutuksessa ja etenkin kierroksia nostaessa tärisee kovasti. Akselit on kyllä tarkistettu ja niissä ei ole moittimista. Gyroakin (Futaban 401) pitää vielä säätää ja käydä mekaanisesti kaikki linkit ja pituudet läpi. Toisin sanoen kopterin levottomuus voi johtua siitä että säätäminen on vielä alkuvaiheessa.... Kopussa on 500mm halpislavat tällä hetkellä, kai sekin voi selittää jotakin. Mutta jos jollain on hyviä vinkkejä kyseiseen kopterimalliin ja sen ongelma kohtiin, niin olisi mukava jos kirjoittaisitte.. :)
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #1 : 09 Joulukuu, 2010, 12:39:51 »
 :-\ No johan tuolla oli topic varaosien tarjonnasta ym. Olisi pitänyt etsiä tarkemmin...Mutta en todellakaan pahastu jos jollain on aikaa kirjotella tuntojaan tähän minun aloittamaan ketjuun  :P
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: GAUI 550
« Vastaus #2 : 09 Joulukuu, 2010, 12:57:58 »
Enpä ole tilannut ulkomailta varaosia kun niitä saa edullisesti suomestakin. esim. mainitsemasi hobbypeople
muita paikkoja on:
- hobbylinna espoossa. Taitaa kyllä nykyään olla hobbyfactor
- tietonikkari
- kärkkäinen
ja sitten jos laitat ihan YVtä gauin maahantuojalle Helimportille. Eli foorumilla ataskille.

Tärinän yleensä aiheuttaa lavat, jotka ei ole tasapainossa. Tasapainota lavat niin jo pitäisi toimia paremmin.

Itselläni on yksi 550, se on todella vakaa ja edullinen harjoittelu kopteri. Ei toi mihinkään kovimpaan 3Dhen taivu joustavan muovirungon ja nupin takia, mutta kivaan rauhalliseen harjoitteluun
ja taivaslentoon riittää kyllä.


Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #3 : 09 Joulukuu, 2010, 22:31:59 »
Kiitos vastauksesta. Tosiaan sellainen rauhallinen leijuttelu sopiikin taidoilleni, enkä mistään 3d lentelystä voi kuin haaveilla. Lähinnä noista osien hinnoista kauhistelin lapojen hintoja (hobbypeople lavat 78,63€). Onkohan esim. T-rexin 550 -kopterissa samanlaiset lavat kuin tuossa gauissa? T-rex storessa näyttää olevan n.50€ 550-kokoiset lavat.

Sitten toinen asia mitä olen miettinyt on nuo kovin pienet landarit. Onkohan jossain tarjolla isompia? Perän evä ottaa tosi helposti maahan ja perälapakin saattaa ottaa heinään tai muuhun vastaavan alas tullessa.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: GAUI 550
« Vastaus #4 : 09 Joulukuu, 2010, 22:49:32 »
Raptor 50sen landarit taitaa käydä suoraan. Ne on paljon isommat ja jykevämmät.
Puulavat helimportista ei ole kalliit. Kannattaa laittaa niistä viestiä käyttäjälle ataski. Oisko jotain 30e pari.
Ei sun niitä carbon lapoja vielä leijutus vaiheessa kannata käyttää. Turhaa vaan maksaa enemmän.
Myös muun merkkiset lavat käy. 500-550mm pitkät.

Poissa ZZ

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #5 : 09 Joulukuu, 2010, 22:52:37 »
Harjoitteluvaiheessa käytin näitä:
http://www.helidirect.com/550mm-pro-frp-fiberglass-main-blade-p-11215.hdx

Pro-miesten mielestä kelpaavat varmaan vaan koiranpökaleiden keräämiseen, mutta ainakin minä sain noilla hoidettua ilman ongelmia leijunta ja taivaslennon opettelun. Eikä hinta kirpaise, jos tulee maakosketuksia. 3D:tä en ole niillä kokeillut kun en sitä osaa, vieläkään...

edit: zxiicci kerkes jo kertoa noista Gauin puulavoista. Mullakin on niitä ollut, ovat ihan hyvät ja myös edullisimmat, mutta 500 mm pitkät. Kannattaa tietty käyttää niitä, jos ei välttämättä halua 550 millisiä
« Viimeksi muokattu: 09 Joulukuu, 2010, 23:00:52 kirjoittanut ZZ »
Gaui X7 | Gaui X5 FES | Gaui 550 FBL, UH-1 "Huey"
Gaui 550 | Gaui 425 | Gaui 255
Trex 500, UH-1 "Huey" | Trex 450, UH-1 "Huey"
HK-450, Bell 206 "Jet Ranger" | Nine Eagles Solo Pro V2

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 550
« Vastaus #6 : 09 Joulukuu, 2010, 23:21:21 »
600 rekkulan landarit alle vaan. Joutuu muutaman millin levittään reikiä landareista, mut paljon leveammät ja pidemmät. Mulla moiset alla ja suosittelen. :)
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 550
« Vastaus #7 : 10 Joulukuu, 2010, 09:55:32 »
Pistä vaan suoraan kuitulavat jos kone pysyy sen verran käsissä ettei lavat joka lennolla mene... kuitulavat joustaa vähemmän, oppii täsmälliseen kaasunvasteeseen ja tiukan paikan tullen koneen voi "ampua" rivakammin takaisin taivaalle.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: GAUI 550
« Vastaus #8 : 10 Joulukuu, 2010, 17:23:13 »
Eipä niistä hiilari lavoistamole hyötyä ensilennoilla. sitten kun osaat leijuttaa perä ittees päin kunnolla niin vaihda heti lavat :D mun mielipide. Aloittelu vaiheessa kun torppaa niin torppaa yleensä kunnolla, niin että ne hiilaritkin hajoaa.

Itte lennän omaa gaui 550stä puulavoilla, kivaa rauhallista lentoa. Hyvää vastapainoa tolle mun 425 carbonille.

Eli kyllä se puulavoillakin lentää! :) vaakakierteet selkäleijutus yms. muutkin temput onnistuu! :D
Tosin hitaasti ja epävarmasti ;)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: GAUI 550
« Vastaus #9 : 10 Joulukuu, 2010, 17:30:06 »
Eipä niistä hiilari lavoistamole hyötyä ensilennoilla. sitten kun osaat leijuttaa perä ittees päin kunnolla niin vaihda heti lavat :D mun mielipide. Aloittelu vaiheessa kun torppaa niin torppaa yleensä kunnolla, niin että ne hiilaritkin hajoaa.

Itte lennän omaa gaui 550stä puulavoilla, kivaa rauhallista lentoa. Hyvää vastapainoa tolle mun 425 carbonille.

Eli kyllä se puulavoillakin lentää! :) vaakakierteet selkäleijutus yms. muutkin temput onnistuu! :D
Tosin hitaasti ja epävarmasti ;)
Zxiiccin kanssa samaa mieltä alku leijjutukset onnistuu puulavoillaki hyvin kun muistaa kierrokset nupissa ettei nouse liian korkeeks ja liimaa sen lavassa olevan muovivahvikkeen lapaan siten ku ohjeessa neuvvotaan.

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #10 : 11 Joulukuu, 2010, 10:58:45 »
Täytyypä laittaa hiilari ja puulavat tilaukseen. Voi sitten käytännössäkin testata niiden eron. Niin ja ne rekkulan landarit ois kyllä tosi hyvät jos ne käy. Muistatko oliko ne (600N)nitron vai (600E)sähkön landarit? Ne on ilmeisesti vähän erilaiset, mutta voi olla että molemmat käy gauiin.

Lipo-laturi hajosi, joten tässä on nyt aikaa selailla näitä varaosia netistä. Täytyy viedä tuo Graupner Ultramat 8 korjaamolle. Jos se vielä heräis henkiin.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #11 : 11 Joulukuu, 2010, 12:28:26 »
Minkälaisia kaasukäyriä/lapakulmakäyriä suosittelette rauhalliseen leijutteluun?
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: GAUI 550
« Vastaus #12 : 11 Joulukuu, 2010, 17:11:58 »
Mitä enemmän jengaa sitä isompi hyrräefekti ja sen vakaampi. Kannattaa myös laittaa se kaasu käyrä niin että 1. piste on vaikka 35%.
Että on kunnolla kierroksia ennen kun lähet ilmaan. Muista että gauin puulavoilla roottori saa pyöriä max. 2000 rpm

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #13 : 12 Joulukuu, 2010, 04:52:50 »
2000rpm.... joo no jos throttlecurve 80% on tapissa niin eiköhän ne puulavat kestä. Anyway paljon lienee nupissa rpm siinä perus leijuttelussa jos lapakulmaa "oikeassa" suhteessa kaasuun.
---> oon vielä pihalla tässä harrastuksessa, mutta mulla on loppu elämä aikaa. :)
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa Grandoldman / G.O.M

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: GAUI 550
« Vastaus #14 : 15 Joulukuu, 2010, 14:23:46 »
Tervehdys Vinski

Kuulostaapa tutulta noi sinun huolenaiheesi....itsekki n Gauien 425 ja 550 kanssa vuosia puljanneena.....Hieno kopteri  ;)

Oletko jo poikien vinkkien/neuvojen avulla saanut ongelmat ratkottua ?....jos et niin otappa minuun yhteyttä YV:n kautta tai kilauta 044-5889505.

Käyttöönotto vaiheessa olisi hyvä aina tsekkauttaa setupit, jollain kokeneella kaverilla ko.kopterista jos ei itsellä aiempaa kokemusta ylipäätään koptereista.

Vaikka olisikin aiempaa kokemusta niin joskus ne niksit ja kokemukset hienosäädöistä tulee siltä toiselta kaverilta aina uutena itsellekkin.....säästää kenties muutaman torpin  ;D

ps.Värinöihin on monta syytä olemassa eikä ainoastaan lavat ja niiden tasapainotus vaikka onkin ehkä merkittävin tekijä.....itse en suosittele puulapojen käyttöä enää pakkasella johtuen sen pintakalvon huonon pakkasen siedon takia, vaikka olisi kuinka kiristetty kalvo se saattaa revetä pienestäkin säröstä ilmassa.....

Onnittelut silti hyvästä kopteri valinnasta ja tervetuloa GAUI tiimiin minunkin puolesta.

Terkuin,
G.O.M

Walkera 59
Walkera 68B
2x Belt CP modifications
HK450 Metal upgrade + Scale Hughes D500
JY 500 CF (Trex 500 kopsu) GAUI EP550 GAUI EP425 DX7 + GY401 / 9257

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #15 : 18 Joulukuu, 2010, 14:26:49 »
Moro G.O.M!

Nyt on Trex 600 landarit tilauksessa. Tilaan myös hiilari ja puulavat (550). En ole päässyt leijuttamaan kopteria, koska lipo-laturini on edelleen korjaamolla. Minulla on yksi tuttu , jolla on t-rexejä ja caliber 3 ja caliber 4, häneltä olen saanut apua ja tietoa perusasioissa. Hyvä tietää ettei nuo puulavat kestä pakkasia. Aluksi olen tosin leijutellut vain lämpimässä hallissa, koska siellä on hyvä säätää ilman tuuliefektiä. Kunhan nyt saan ne landarit, lavat ja ennen kaikkea sen laturin takas niin laitan sitten viestiä. Jos niistä värinöistä pääsis eroon!

Kiitos viestistä :)

Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #16 : 30 Joulukuu, 2010, 11:38:22 »
Eihän sitä Graupnerin laturia kannattanut korjata, kun virtalähde oli rikki. Onneksi voin käyttää kaverin Hyperion-laturia ja ensi viikolla pitäisi tulla ne 550-lavat ja trexin landaritkin. Sitten leijuttelemaan jes!
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #17 : 31 Joulukuu, 2010, 19:17:00 »
Jes! Tänään tuli trex 600 landarit ja trex 550 hiilari lavat. Kyllähän nuo landarit pienellä porailulla menee paikalleen. Onpahan viikonlopuksi pientä puuhaa! :)
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Pastori

  • Vieras
Vs: GAUI 550
« Vastaus #18 : 07 Tammikuu, 2011, 11:41:00 »
Moi 550:n omistajat,
Aika alussa näissä jutuissa, muutama juttu askarruttaa/ muiden kokemukset kiinnostaa...

1. Ostaessani kopterin, esitin myyjälle toiveen, että lentoaika olisi hyvä olla pitkä, että harjoitusta syntyisi. ohjeen mukainen 2250mAh akkupari korvattiin extream 30C/3C 3800mAh akuilla. En osannut ajatella asiaa sen enempää. Kokeiltiin, että silmämääräisesti koppa mahtuu vielä päälle.

2. Kasatessani huomasin, ettei alempi akku mahdu paikalleen mitenkään. Lisäksi painopiste oli tolkuttoman edessä. Toisen akun sijoitin kopterin mahan alle, landareitten väliin. Näin painopiste asettui jotenkuten. En löytänyt lähipuodista BEC-systeemiä, joten laitoin keulaan alle 2100mAh Nimh vastariakun. Se viimeisteli painopisteen.

3. Lentopaino asettui 2400g:aan, kun ohjeen mukaan se olisi n. 2000g.

4. Luin jostain, ettei akkuja saisi purkaa yli 80%, joten käytössä olisi 3040 mAh. Mittasin 3,59mA / sek. Eli, lennätysaika on vähän reilu 14 min. Tämä sisältää 2/3 perusajelua taivaalla, ei varsinaista temppua, ja 1/3 leijuttelua. Paljonko olette saaneet ohjeen mukaisilla akuilla lentoaikaa...? Tämä 3,59mA / sek siis n. -10 asteen ulkolämmöillä. Tuntui, että plussakelillä vei enemmän virtaa....onko mahdollista?

5. Kopterin vauhtia hidastaessa taivaslennosta leijuntaan, lähtee se tulemaan "läpi" aika vauhdilla, jos ei tehoja lisää reippaasti. Onko normaalia? Onko lapakulma kierroksiin nähden liian suuri? Pitääkö hankkia kierroslukumittari?

Terveisin, nimimerkki epätietoinen

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: GAUI 550
« Vastaus #19 : 07 Tammikuu, 2011, 18:41:28 »
Vastaan puhelimella niin jätän tuon quoten pois.

Eli painoa saat vähennettyä kun ostat nopeudensäätimen jossa on sisäinen bec eli
bec ottaa virran ajoakuista. Tämä on sähkökoptereissa yleinen ratkasu, harvemmin näkee
ulkoista BECiä.

Akkujen sijoittelusta:
ilmeisesti kyseessä on muovirunko ja akkuina sulla on 2 kappaletta 3 kennon lipoja.
Jos sulla on siinä keulassa se lasikuidusta tehty kolmionmuotoinen akku teline systeemi
niin ota se pois ja laitat 3s pakat yhteen ja koita laittaa ne siihen keulaan.

Itse olen ajanut 2,65A akulla noin 7min.

Pastori

  • Vieras
Vs: GAUI 550
« Vastaus #20 : 07 Tammikuu, 2011, 23:42:00 »
joo, uus nopari on jo tilauksessa, sillä sisäisellä BEC:llä. Vanha syttyi tänään tuleen, kun pyöräytin koneen hankeen. Lavat meni soiroksi ja peräputkeen ventti lavasta.  :-\

Onkohan tuo  pääroottorin kierrosluku liian alhainen / lapojen kohtauskulma liian suuri / hyrrävoima liian pieni, kun paikallaan leijunnasta yritin pyörittää 360 pelkästään perää kääntämällä. Kesken kierroksen kone alkoi kampeamaan / kaatumaan sivulle, ja tontissa oltiin ennenkuin täysympyrä tuli täyteen. Lähti niinku lapasesta...??? ??? Muuhun ohjaukseen kuin perän kääntöön en ehtinyt koskea, korjausliikkeistä puhumattakaan...

 
 

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: GAUI 550
« Vastaus #21 : 07 Tammikuu, 2011, 23:56:05 »
Puulavoilla kierrokset saa olla max 2000. Itse pidin 1900 kierrosta idel uplla.
Sulla saattaa olla vääntyny lepatusakseli jos lapa osu peräputkeen. Se menee melko helposti vaikka paksu onkin.
Ota irti ja pyöritä lasin päällä. Samalla tsekkaa myös pääakseli.
Mitkäs servot sulla siinä on? Ja mistä ostat osat?

Pastori

  • Vieras
Vs: GAUI 550
« Vastaus #22 : 08 Tammikuu, 2011, 08:52:45 »
-Lapa murtui ensin tyvestä, pyörähti sittten puolikierrosta peräputkeen. Akselit näyttäs olevan ok.
-servot on hitecin perusservot D5090M, peräservo futaban 9254. Gyro futaban GY520.
Pistin osat tilaukseen hobbypeoplesta.

Poissa Grandoldman / G.O.M

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: GAUI 550
« Vastaus #23 : 11 Tammikuu, 2011, 17:23:41 »
Moro Pastori

Mitä osia olis tarvis ?

Multa löytyy jotain heti hyllystä ? ja jotain saan paikallisilta Lohjan GAUI miehiltä.

Kuulin vaan että uudet GAUIn varaosat tulossa viiveellä maahantuojalle joten Hobbypeople joutuu ventaa niitä ennen kuin saat sinäkään...itselläkin backorder päällä.

Laita YV:nä mitä tarvitset niin soitellaan.....saat vaikka yhden koko kopterin multa.

T:G.O.M
Walkera 59
Walkera 68B
2x Belt CP modifications
HK450 Metal upgrade + Scale Hughes D500
JY 500 CF (Trex 500 kopsu) GAUI EP550 GAUI EP425 DX7 + GY401 / 9257

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: GAUI 550
« Vastaus #24 : 12 Tammikuu, 2011, 11:57:02 »
Joo taitaa olla maahantuoja tammikuun loppuun lomalla. Itselläkin tilaus siellä roikkuu, eikä siinä mitään. Tulee aikanaan. Harmi vaan kun yksi muovinen linkinpää on lohjennut niin kopu pysyy maassa. :/
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
GAUI 425

Aloittaja Kopteri-eki « 1 2 ... 11 12 » Gaui

288 Vastauksia
174635 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2013, 10:42:11
kirjoittanut JuhoV
Gaui X2

Aloittaja Picofly « 1 2 » Gaui

43 Vastauksia
22869 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Toukokuu, 2014, 23:09:37
kirjoittanut Kumppis
56 Vastauksia
26743 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2011, 13:36:54
kirjoittanut TuukkaJK
6 Vastauksia
6006 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2011, 19:35:06
kirjoittanut Zenda
0 Vastauksia
1621 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2013, 15:56:02
kirjoittanut jesi