Kirjoittaja Aihe: Kys: vinkkiä seuraavaksi kopteriksi?  (Luettu 4927 kertaa)

pekkaharju

  • Vieras
Kys: vinkkiä seuraavaksi kopteriksi?
« : 20 Heinäkuu, 2009, 14:49:57 »
Tervehdys uudelta harrastajalta, tästä lähtee eka viesti! :)

Pitkään kytenyt idea uudesta harrastuksesta konkretisoitui Parkfun Blitz -valmiskopterin muodossa. Sillä on nyt harjoiteltu leijutusta ja haettu tuntumaa kopterin liikkeisiin. Ruokahalu kasvaa syödessä, eli seuraavaa askelta pitäisi lähteä suunnittelemaan.

Tähän pyydän kokeneempien harrastajien vinkkejä: olisiko seuraava askel edelleen valmiskopteri (RTF, ready to fly), esimerkiksi Belt CP V2, vai 450- tai 500-kokoluokan itsekoottava kopteri?

Haulla löytyi yhtä ja toista, ja tätä erittäin mielenkiintoista foorumia on jo useampi tunti (työ- ja) vapaa-ajalla tutkittu. Mutta vinkit ja näkemykset olisivat kuitenkin tervetulleita, kiitos niistä etukäteen!


Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Kys: vinkkiä seuraavaksi kopteriksi?
« Vastaus #1 : 20 Heinäkuu, 2009, 15:01:30 »
Suosittelen ehdottomasti jotakin oikeaa kopteria, ja jos vain budjetti antaa periksi niin 500 luokka ja kopteriksi suosittelen joko Trex tai MSH Protos.

Itsellä eka kopteri oli Belt Carbon, ja en voi suositella, on se lentäminen vaan niin paljon helpompaa kunnon vehkeillä. Ja vaikka esim Beltin halpa hinta saattaakin houkuttaa niin usein siitä tulee kuitenkin kallis tapa aloittaa sillä yleensä jos vain innostus säilyy niin aika pian Beltistä tekee mieli posi johonkin kunnon kopteriin, jos hirvittää kunnon kopterin alkusijoitus, niin positiivista on se että jos hommaa kunnon vehkeet heti alkuun, niin niistä pääsee vielä kohtuu tappiolla eroon, kun taas esim, Belttii sijoitetut rahat voivat mennä aika lailla hukkaan.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kys: vinkkiä seuraavaksi kopteriksi?
« Vastaus #2 : 20 Heinäkuu, 2009, 15:10:18 »
Jyri puhuu aivan totta.. ostin itsekkin halvan värkin aluksi, kamala lennettävä eikä siitä nyt pääse myymällä eroon. Itse aloitin 450 kokoluokan trexillä. Todella helppo ja vakaa hallittava (pinellä harjoittelulla tietenkin).
450 etuna vähän halvempi ylläpidettävä varaosien/akkujen osalta, silti voi tuulisellakin säällä lentää ja vie vähemmän tilaa kuin 500(ei tosin paljon)
Suoritus kykyäkin löytyy kun ostaa vähän uudempaa mallia(ei 430x moottorilla), tai päivittää tehokkaammat moottorit vanhempaan. Tosin tuolla vanhallakin pärjää jos ei hirveää repimistä halua harrastaa, perus temput onnistuu ihan hyvin ja lentely. Eli ehdotukseni on trex 450, oikein hyvä ja toimiva värkki.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Kys: vinkkiä seuraavaksi kopteriksi?
« Vastaus #3 : 20 Heinäkuu, 2009, 15:22:51 »
Pakko tuohon väliin sanoa että jos 450 luokkaan päätyy niin jokin muu kuin Trex tarjoaa vielä paremmat lento-ominaisuudet, esit itsellä oli aikoinaan Trex450SEV2 ja sitten hommasin Beam E4:n ja täytyy kyllä sanoa että yhtä iso hyppäys kuin Beltistä oli Trexiin niin oli Trexistä Beamiin, aivan eri luokkaa esim nupin välyksettömyys ja sitä kautta aivan eri "lukittu" fiilis ilmas, ilman mitään ylimääräistä mihinkään suuntaan, tuo Beami ei ole edes pahan hintainen Trexiin verrattuna ja sen osia käytetäänkin usein päivitysosina Trexiin, esim, juuri tuota nuppia.

Suomesta niitä saa Vertical Hobbystä

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Kys: vinkkiä seuraavaksi kopteriksi?
« Vastaus #4 : 20 Heinäkuu, 2009, 15:54:33 »
Onneksi on monia mielipiteitä ;) Itse taas sekä Trex450SEV2 sen että 500 luokan kokeilleena olen erittäin tyytyväinen 500 luokan valintaan, se on juuri sopivasti isompi (vakaampi ja näkyvämpi) kuin 450 ja taasen tuo Trex450, niin en tiedä onko Pro malliin päivitetty nuppia SEV2sesta, jos ei niin sanoisin että Beam on huomattavan paljon vakaampi ja tarkempi lennättää.

Maku asioita, itse vain nuo polut läpi käyneenä olen tullut tälläiseen johtopäätökseen, ja taas miksi 500 eikä 600 niin itsellä lähinnä kyse rahasta, tuo 600 luokka on kuitenkin taas kertaluokkaa kalliimpaa touhua kuin 500. Toinen ongelma oli ettei ollut mitään 600 luokan kopteria joka olisi houkuttanut, Eräs syy miksi olen mieltynyt Beamiin ja Protosiin enkä Alignin tuotteisiin on myös äänettömyys, selkeä ero Alignin tappioksi. Olen erityisen mieltynyt laitteisiin josta kuuluu mahdollisimman vähän muita ääniä kuin lapojen aiheuttamat.

pekkaharju

  • Vieras
Vs: Kys: vinkkiä seuraavaksi kopteriksi?
« Vastaus #5 : 20 Heinäkuu, 2009, 15:58:43 »
Kiitos hyvistä vinkeistä ja vilkkaasta keskustelusta!

Siltä näyttää, että 500-kokoluokan kahta puolta tässä on nyt lähdettävä kattelemaan. Tämän foorumin markkinapaikalla oli harrastaja myymässä 600-luokkaista pakettia radioineen päivineen, se alkoi kyllä kiinnostamaan.

Ilmeisesti kopuihin pätee osittain soveltaen sama, mitä veneistäkin sanotaan: kun veneen pituus kasvaa metrillä, murheet ja kustannukset kasvavat neliöllä...  :)


Poissa mokkis

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kys: vinkkiä seuraavaksi kopteriksi?
« Vastaus #7 : 20 Heinäkuu, 2009, 16:15:02 »
Nyt jos itse olisin saman valinnan edessä,niin melkein kallistuisin 500:seen Rexiin.
Helpompi lennettävä kuin pienemmät ja ei lopu ominaisuudet heti kesken.
Reksissä hyvää tuo laitteen yleisyys ja sitämyöten varaosien ja päivitysosien anti.
Torpit kyllä hieman kalliimpia kuin pikkuveljellänsä (lähinnä lavat ja akut),
mutta kyllä sitä rahaa uppoaa touhuun vaikka et torppailisikaan.

JA TÄRKEIN!
Kannattaa heti alussa panostaa laatuun varsinkin sähköjen kohdalla,loppupeleissä halvat tulee kalliimmaks.
Trex 600 N
Trex 500 Esp
Trex 500 FBL

7C 2.4gigaa

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Kys: vinkkiä seuraavaksi kopteriksi?
« Vastaus #8 : 20 Heinäkuu, 2009, 18:29:13 »
Vaikuttaa siis selvältä että Nykyiset Pron omistajat ovat erittäin tyytyväisiä, minulla ei tosiaan ole kokemusta tuosta Pro versiosta. Eli minun kokemus perustui tosiaan kokemukseen seuraavista: Belt Carbon, Trex SEV2, Beam E4, Protos ja Nyt Gaui 200 V2. Ja näistä kaikista ylivoimaisesti hiljaisin minulla on tuo Protos. Mukavaa jos Align on kehittänyt tuota 450stä noin paljon eteenpäin.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kys: vinkkiä seuraavaksi kopteriksi?
« Vastaus #9 : 20 Heinäkuu, 2009, 21:35:44 »
Yhdyn moneen mielipiteeseen, jos päädyt 500 kokoiseen niin Protos tai Trex 500, 450 kokoluokassa aloittelijalle järkeviä valintoja on Trex Pro (SEv2 ei ole enää kovin moderni valinta) tai Beam, koska osia saa Suomesta. Jos ei pelota tilata osia ulkomailta niin hommaa ihmeessä NextD Rave. Jätä Beltit ym. rauhaan jos budjetti sallii.

Lainaus
Eräs syy miksi olen mieltynyt Beamiin ja Protosiin enkä Alignin tuotteisiin on myös äänettömyys, selkeä ero Alignin tappioksi

Olen erimieltä, kaikki Alignin mallit on äänettömiä kun kaikki osat on suoria. Kyllä niistä ääntä lähtee, jos koppa ym. resonoi. Tai noh, onko tuolla niin väliä, on se 450 kokoluokka joka tapauksessa hiljaisempi kuin vaikka 600nen.

450:sta 500:seen ei koko hirveesti kasva, mutta on se 500nen jonkin verran vakaampi ja näkyy paremmin taivaalla.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kys: vinkkiä seuraavaksi kopteriksi?
« Vastaus #10 : 21 Heinäkuu, 2009, 10:18:39 »
Kai ne omat mielipiteet kanssa täytyy tänne heittää:
Osta Protos! Ei oo järin paljoa kalliimpi kun 450 kokoluokan kone, huomattavasti vakaampi, vakiona tehoa ihan hulluna, täydet 3d-ominaisuudet perusnupilla (2/3 osaa nupista muovia, perä kokonaan muovia).
Osatkin on suositeltavan halpoja. Ittellä ei ole koskaan Trexiä ollut, mutta kun hintoja kattoo niin ehdottomasti Protos. Trex on oltava esp jos haluat vähänkin enemmänkin edetä, ja puhtaasti alumiininen kone on kallis torpattava... Lisäksi Protos on vielä Trexiä kevyempi, eli samalla akulla lennät pidempään.
Sitten vielä yks juttu mikä on mielestäni erittäin arvostettava ominaisuus: Torpatessa menee muutama osa monesti tuhanteen osaan, eikä tuhat osaa muutamaan osaan. Arvaas kumpi käy torpatessa halvemmaks. ;)
Kyllä Protosin suhteen italialaiset ovat tehneet erittäin jyrkän nousun laadun suhteen.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

pekkaharju

  • Vieras
Vs: Kys: vinkkiä seuraavaksi kopteriksi?
« Vastaus #11 : 21 Heinäkuu, 2009, 12:16:01 »
Kiitos hyvistä neuvoista ja vilkkaasta keskustelusta!

Hienoa, että keltanokkaa jeesataan heti alusta pitäen!

Pikku hiljaa termistö alkaa avautumaan, ja merkeistä ja malleistakin alkaa muodostua jonkinlainen käsitys. Kyllä se nyt siltä varmaan tuntuu, että 500-kokoista tässä pitää lähteä katselemaan. Koko antaa toki sitä vakautta, jolloin niitä lennätyspäiviäkin on enemmän. Näin alkuvaiheessa ei vielä osaa arvostaa yksityiskohtia kuten meluttomuutta, mutta selvää on, että mitä yleisempi merkki, sitä helpompi kaiketi on osien saanti.

Hyvä vinkki oli jossain keskustelussa nakertaa sähköputkesta harjoitusjalakset. Sellaiset täytyy tehdä ensimmäisenä, jahka seuraava kopu tulee hankittavaksi.

Tässä Espoon ja Nummelan tuntumassa on nähtävästi aktiivista porukkaa, täytyy varmaan ängetä seuraavaksi mukaan katsomaan, kuinka kokeneemmat harrastajat koneitaan pyörittelevät.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kys: vinkkiä seuraavaksi kopteriksi?
« Vastaus #12 : 21 Heinäkuu, 2009, 14:40:58 »
Trex on oltava esp jos haluat vähänkin enemmänkin edetä

BS!! Perus CF rexä toimii ihan yhtä hyvin kuin Proros. ESP ei paljoa eroa CF:stä, ainoastaan TT on eron tekevä parannus. Hihnakin toimii loistavasti kun perä on säädöissä. Protoksessakin on hihna. Sami lensi yli vuoden stock setupilla, turha väittää ettei kehitystä tapahtunut.

Lainaus
puhtaasti alumiininen kone on kallis torpattava

BS!! Perus torpissa 500 rexästä vääntyy pahimmillaan metallinen nupin keskiö (niinkuin protoksestakin). Muut nupin osat vääntyy harvoin. Yleensä hajoaa vaan pari laakeria ja akselit.

Lainaus
Ittellä ei ole koskaan Trexiä ollut

Sen huomaa ;D

-op-
« Viimeksi muokattu: 21 Heinäkuu, 2009, 14:47:58 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kys: vinkkiä seuraavaksi kopteriksi?
« Vastaus #13 : 21 Heinäkuu, 2009, 15:07:39 »
Lähtisin liikkeelle 500-kokoluokassa, nimenomaan siksi että se on sopiva kustannusten ja vakaan lentokäytöksen välimuoto. Pienemmät sisähalliin ja takapihalle sopivat kopterit sitten varsinaisina pikkukoptereina, 500 & 250 on aika pro jokapaikan yhdistelmä... Jos kuitenkin päädyt 450-kokoluokkaan, minulla on MiniTitan myynnissä... ;)

Harmi että tuo minun Trex 500 on vain CF eikä ESP... Ei pääse edistystä tapahtumaan. Jos pistäisin nuo varaosalaatikossani odottavat metalliset mikserit kiinni, saisinkohan leikattua ne Marjalan heinät vieläkin hieman lyhyemmiksi...  ??? ::)

Yhteenvetona: Lähde siihen kokoluokkaan joka vastaa tarpeitasi ja johon on varaa, ja sillä merkillä johon saat varaosia ja josta puhutaan hyvää. Monesta perusrungosta saat hyvillä sähköillä kalustettua pelivehkeen jolla on ilo treenata, ja jos jätetään ESkyt ja Walkerat pois laskuista, ei ensimmäistä vuottaan lennättävä pysty sanomaan onko nupissa muovia vai alumiinia, ja pyöriikö perä remmillä vai kepillä.
-flybarless, sedative stabilized head-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
4902 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2009, 19:02:47
kirjoittanut Jyri
5 Vastauksia
4358 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Heinäkuu, 2011, 11:19:48
kirjoittanut SJo1
12 Vastauksia
7177 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Syyskuu, 2013, 22:04:50
kirjoittanut Matti Häkkinen
23 Vastauksia
14258 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Lokakuu, 2016, 18:24:42
kirjoittanut ElbeH
49 Vastauksia
32178 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Heinäkuu, 2016, 00:11:38
kirjoittanut 338federal