Kirjoittaja Aihe: Gyron sijainti  (Luettu 3158 kertaa)

Poissa Mattski

  • Opetteleva torppari
  • **
Gyron sijainti
« : 30 Syyskuu, 2010, 00:38:26 »
Moi,

Mihin gyro kannattaa asentaa. Toimiiko se parhaiten perän heilahdusliikkeestä vai rotaatioliikkeestä.
Eli miten se toimisi suoraan pääakselin alapuolelle asennettuna. Onko joku kokeillut.

T. Kimi


Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Gyron sijainti
« Vastaus #1 : 30 Syyskuu, 2010, 01:37:39 »
Moi,

Mulla on ravessa suoraan pääakselin alapuolella ja hyvin pelittää. Setuppi on siis toi 450 Rave ja Spartan ds760. Perän kanssa ei ongelmia ole ollut ja gainia saa laittaa ihan mukavasti... ei vägää ym.

-Rane
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Gyron sijainti
« Vastaus #2 : 30 Syyskuu, 2010, 06:44:22 »
Kierto liikkeenhän se havaitsee joten optimaalinen kai olisi pääakselin alla.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Gyron sijainti
« Vastaus #3 : 30 Syyskuu, 2010, 11:15:42 »
Teoriassa optimaalinen joo, mutta ei sillä käytännössä oo väliä mihin sen kopterissa laittaa, kunhan on 90 asteen kulmassa pääakseliin.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

JCA

  • Vieras
Vs: Gyron sijainti
« Vastaus #4 : 30 Syyskuu, 2010, 11:20:15 »
Samaa mieltä Vispilän kanssa. Kiihtyvyysantureihin noi kait nykyään perustuu niin aivan sama missä se on, kunhan on tosiaan tuon 90 asteen kulmassa pääakseliin.
Monella siis nähnyt gyroa rungon takaosassa, rungon etuosassa, pääakselin alla rungon sisällä/alla :)

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Gyron sijainti
« Vastaus #5 : 30 Syyskuu, 2010, 12:00:44 »
Hiphei,

Juuh kyllä juuri näin. Joskus toki kannattaa löytää mahdollisimman tärinätön kohta rungosta. Teoriassa sen pitäisi olla juurikin pääakselin alapuolella (painopistessä). Perällä saattaa jo muutaman sentin matkalla pääakselista tulla pieniä tärinöitä ja tämähän tarkoittaa käytännössä gainin pudottamista. Tietty teipit ym. metallilätkät vaikuttaa oleellisesti.

-Rane
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Gyron sijainti
« Vastaus #6 : 30 Syyskuu, 2010, 16:09:31 »
Lainaus
Kiihtyvyysantureihin noi kait nykyään perustuu
Paitsi että ei,  gyro on ihan oma "juttunsa"
http://en.wikipedia.org/wiki/Vibrating_structure_gyroscope

Mutta muuten tietty samaa mieltä eli ei niin väliks missä on. Mahdollisimman vähätärinäinen paikka olis paras.

JCA

  • Vieras
Vs: Gyron sijainti
« Vastaus #7 : 30 Syyskuu, 2010, 16:24:07 »
Jaaa.. anteeksi taas mutuilut :)
Hienoja laitteita nämä on..

Poissa Mattski

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Gyron sijainti
« Vastaus #8 : 30 Syyskuu, 2010, 23:30:21 »
Moi,
Anturissa on kolme piezoelementtiä ja yksi  kolmikulmainen kide, jonka yksi kulma laitetaan resonoimaan. Muissa kulmissa on piezodetektorit, jotka havaitsevat resonointitaajuuden. Kun kidettä heilautetaan detektorit mittaavat muutoksen taajudessa. Riippuen toteutuksesta, voidaan mitata joko värähdyksen  vaihesiirtymää tai taajuutta. Mitä suurempi liike, sitä suurempi vaihesiirtymä tai taajuusero.   Eli kiteen toinen kulma siirtyy värähtelijää päin ja toinen poistuu siitä.
Mitattu  vaihesiirtymä  tai taajuusmuutos  vastaa kulmanopeutta (da/dt)
Eli ei tuo ole kiihtyvyysanturi, eikä gyro vaan kiertoliikeen nopeusmittari, mittausmenetelmä perustuu Coriolis effektiin.
Gyro vaatii inertiaa, ja kiihtyvyys massaa jonka painomuutosta mitataan, tuossa ei ole kumpaakaan.
Tuo laitetaan  toimimaan samalla tavalla kuin gyroskooppi yhdessä servon kanssa. Eli  servo ja kierotokulmamittari  kokonaisuutena antaa gyroskooppisen toiminnon, mutta mittausmenetelmä ei ole  kiihtyvyyteen  eikä gyroskooppiseen efektiin perustuva.
Jos ihan rehellisiä ollaan, niin ei pitäisi puhua gyrosta ollenkaan vaan kiertoliikkeen stabilaattorista. Mutta tässä on historia painolastina. Ihan samalla tavalla kuin Solid State Diskeillä, ei ne ole diskiä nähnytkään, mutta tuo nimike on vakiintunut.


Tälleen näin yksinkertaisesti ja tuolla  ei ole hevon p:n merkitystä, mutta miten tuo härpätin säädetään ja saadaan ohjaamaan kopteria oikealla tavalla. Siihen tarttisin apua.


Ihmettelee  Kimi /12v

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2609 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Helmikuu, 2008, 15:34:39
kirjoittanut Julle
24 Vastauksia
7659 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Toukokuu, 2009, 18:37:27
kirjoittanut masu
3 Vastauksia
2067 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Kesäkuu, 2010, 21:21:01
kirjoittanut 1m4s0_
26 Vastauksia
9813 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2010, 13:00:52
kirjoittanut Trnquill
6 Vastauksia
3500 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Marraskuu, 2010, 20:16:12
kirjoittanut B12