Kirjoittaja Aihe: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten  (Luettu 8606 kertaa)

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« : 19 Tammikuu, 2011, 15:03:06 »
Nonii...

Oisko kelläään hienoja vinkkejä kuinka merkitä lavat toisistaan erottuviksi kun pitää lapaurat säätää kohdilleen. Kaksilapaisissa homma hoituu hienosti erivärisillä merkkiteipeillä, tai kokeilemalla. Mutta entäs sitten ku lapoja on 5 tai enemmän. eri värit ei taida tulla kysymykseen ku sekoittuvat sopivasti ku lapoja viuhuu tiheämpään näkökentässä. Kokeilemalla saa aikaa menemään niin paljon ettei yksi talvipäivän valoisa aika riitä. Miten homma hoituisi??
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Flying Finn

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #1 : 19 Tammikuu, 2011, 15:26:38 »
Itse ainakin käytin omassa viisilapaisessa viittä eri väristä teippiä, ja kyllä minä ainakin erotin värit kun lavat kulkivat eri tasolla ja onnistuin säätöhommassa vielä kohtalaisen nopeasti. :)
Hyvä kopteri, parempi mieli.

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #2 : 19 Tammikuu, 2011, 15:42:42 »
mitä värejä käytit? jotain teippiä vai?
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Flying Finn

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #3 : 19 Tammikuu, 2011, 16:22:43 »
Käytin sähköteippiä, ostin motonetistä sellaisen paketin missä oli muistaakseni ainakin yhdeksää eri väriä, joista käytin valkoista, punaista, keltaista, sinistä, ja vihreää.
Sähköteippi pysyy lavassa mukavasti, ja on myös helppo irroittaa.
Hyvä kopteri, parempi mieli.

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #4 : 19 Tammikuu, 2011, 20:30:11 »
varmaan aika oleellista tuosa et laitat ne teipit erimatkojen päähän lavan kärjistä et pysyy värit erillään.
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #5 : 20 Tammikuu, 2011, 07:17:42 »
Ja miten se vaikuttaa taas lapojen painopisteeseen ja trackingiin sitten kun ne ottaa pois  :-X

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #6 : 20 Tammikuu, 2011, 07:35:45 »
eikö onnistuis trackingin kohilleen saaminen ihan lapakulmamittarilla ja tarkkaavaisuudella?

koskaan en oo ite silmämääräsesti joutunu sitä säätämään ku oon kasauksen/huollon jälkeen vaan
säätäny tarkkaan ihan normaalilla lapakulmamittarilla... paria kertaa lukuunottamatta on ollu lapaura
ihan veitsi ja nekin parikertaa oli säädöt kiireessä hutastu ja kun tarkistin ni olihan siellä puoli astetta heittoa
jotka korjaamalla (taas ihan mittarilla mitaten) asettu kohilleen!

tollasella oon tehny ja saa mukavasti asteen murto osien tarkkuudella ku kattelee jotain tasareunasen pöydän reunaa pitkin suoraan... teippejä ja kentällä säätämistä en oo harrastanu!

onhan 5 lapanen varmasti aika paha mutta miksei se menis siinä missä 2 lapanenkin ku vaan tarkkaan tekee?

vai jäikö multa nyt jotain oleellista ymmärtämättä 5-lapanupista? :)

e. ainakin 250 ja 500 rekkula siis menee tällä kyllä säätöihin kätevästi ja helposti! vaikka 250 kokoseen on se helpompikin tie :D

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

mika a

  • Vieras
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #7 : 20 Tammikuu, 2011, 08:52:44 »
Jep lapakulmamittarilla olen itekki aina kattonu lapauran kohalle. Helppo homma ja aina on osunu kerralla kohalle ;D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #8 : 20 Tammikuu, 2011, 09:07:24 »
Pitäis onnistua jos on laadukkaat lavat ja hyvin tasapainotettu..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #9 : 20 Tammikuu, 2011, 09:10:30 »
Ja miten se vaikuttaa taas lapojen painopisteeseen ja trackingiin sitten kun ne ottaa pois  :-X
Jos vaikuttaa, niin lavat ja/tai nuppi vaihtoon! :P Lavathan tasapainotetaan toki ennen teippailua ja teipit pidetään lavan päissä vain trackingin tarkistuksen ajan. Suurin piirtein sama massa suurin piirtein samassa kohdassa joka lavassa ei venettä kaada.

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #10 : 20 Tammikuu, 2011, 13:14:21 »
Jeps eli laatua pitäis lapojen olla... SAB kompositilta suoraan tilattu 5 kpl paino ja pp mätsätty setti... (maksoikin tuon mätsäyksen verran enempi ku normaalisti viis lapaa)

Laitelin jokalapaan eriväriset teipit ja oottelen että tilaamani rikitaalinen aste-eromittari saapuis... Tilasin enkantilaisesta työkalu kaupasta semmosen Wixey ( http://www.wixey.com/anglegauge/index.html ) merkkisen kulmamittarin ku näin jossaki kopteri liikkeessä moisen kapistuksen, tosin BeastX:n teipeillä varustettuna ja jonkin verran palijo kalliimpana...

Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #11 : 20 Tammikuu, 2011, 14:03:09 »
No kunhan härnäsin!
Kato ku ne säädetään kohdalleen teippien kanssa, joka teippi joka lavassa erikohdassa, sitte ku homma on ok niin otetaan pois niin lavat taas harittaa joka suuntaan! tuo teippihän painaa joku 40g/cm2  :o

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Kopterix

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #12 : 25 Joulukuu, 2011, 20:56:25 »
Mors.
Vanhahan tämä treadi on mutta kysymys liippaa aihetta enkä kehtaa uuttakaan aloittaa.
Mä olen uusi kopteristin alku (pääsi vanhaa ukoa se kuuluisa kopteri kärpänen puraisemaan) ja eräs seikka tekee "kiusaa".
Kyse on lapauran muuttumisesta kierosten mukaan. Eli pienemmillä rundeilla tuppaa toinen lapa roikkumaan ja kun kieroksia
lisätään niin se sama lapa kiipeää jo ylös. Määrätyillä keskialueen kiekoilla se on ihan passeli. Tasapainoitus on kiikun mukaan ok.
Olen tarkistanut lakrut ym mahdolliset välykset ja missään ei tunnu olevan liikoja klappeja. Kopteri on Belt CP V2 alumiini nupilla.
Onko heittää vinkkiä mistä moinen oire tulee ja miten siitä päsee eroon.
Tämä Beltti tulee toimimaan tavallaan sisäänajokopterina minulle ennekuin otan tuon HK500:n käyttöön.
Täällähän on todettu että jos Beltillä oppii lentämään ja sitä korjaamaan niin se on jo "puoli voittoa" harastuksen piirissä  :D

Mä mitään tiedä... Kunhan löpisen. Se on meinaa lukian vastuulla
ROMPETORILLE
Päivitetty 28.6-13

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #13 : 25 Joulukuu, 2011, 20:58:41 »
Ootkos kokeillu toisilla lavoilla?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #14 : 25 Joulukuu, 2011, 21:14:53 »
Mors.
Vanhahan tämä treadi on mutta kysymys liippaa aihetta enkä kehtaa uuttakaan aloittaa.
Mä olen uusi kopteristin alku (pääsi vanhaa ukoa se kuuluisa kopteri kärpänen puraisemaan) ja eräs seikka tekee "kiusaa".
Kyse on lapauran muuttumisesta kierosten mukaan. Eli pienemmillä rundeilla tuppaa toinen lapa roikkumaan ja kun kieroksia
lisätään niin se sama lapa kiipeää jo ylös. Määrätyillä keskialueen kiekoilla se on ihan passeli. Tasapainoitus on kiikun mukaan ok.
Olen tarkistanut lakrut ym mahdolliset välykset ja missään ei tunnu olevan liikoja klappeja. Kopteri on Belt CP V2 alumiini nupilla.
Onko heittää vinkkiä mistä moinen oire tulee ja miten siitä päsee eroon.
Tämä Beltti tulee toimimaan tavallaan sisäänajokopterina minulle ennekuin otan tuon HK500:n käyttöön.
Täällähän on todettu että jos Beltillä oppii lentämään ja sitä korjaamaan niin se on jo "puoli voittoa" harastuksen piirissä  :D


Niinkun 1m4s0_  sano kokeille toisilla lavoilla.Itellä oli samanlainen ongelma,mut huomasin et tämä ongelma "koski" vaan halpoja Kiinalapoja
kun laitoin puulavat tai "kunnon" lavat(reksi kaupan carbonit 325mm) niin ei ongelmaa ollu.

Mutta taas kun laitoin Beltin muovinupin takas ei mitään ongelmaa lapauran kans edes noilla Kiinalavoilla... mene ja tiedä...
Beltti elää omaa elämäänsä.... ;D


T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #15 : 25 Joulukuu, 2011, 21:30:57 »
Jos et ole kopteria torpannut, ja jos käytät halppislapoja niin koita vahtaa koko lapasetti. Jos vieläkin on lapauraa, niin vaihda lepatusakseli. Jos vieläkin on lapauraa, niin syy voi löytyä hubista..

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #16 : 25 Joulukuu, 2011, 21:36:44 »
lavat voivat olla käyrät. tai sitten lepari. viimeinen juttu on painelaakerit tai muut lavanpitimissä olevat laakerit.

Poissa Kopterix

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #17 : 25 Joulukuu, 2011, 22:36:09 »
Kiitti vain nopeista vastauksista.
Lavat lähtee vaihtoon ja samalla stabilointi tanko joka näkyy olevan ihan k karvan verran mutkalla jos oiken
tarkkaan katsoo. Tuon leparin akselin tarkistin ja vaihdoin jopa uudet kumit vaikka ne vanhatkin näytti uudenveroisilta.
No tästä on hyvä jatkaa.
Mä mitään tiedä... Kunhan löpisen. Se on meinaa lukian vastuulla
ROMPETORILLE
Päivitetty 28.6-13

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: lapojen merkkaus lapauran tarkastelua varten
« Vastaus #18 : 25 Joulukuu, 2011, 22:42:58 »
Itse kun lapauraa säätelin esim. Hughes 300, Trex 450, niin kun luulin sen olevan ok, ni sitten kun antoi kunnolla kierroksia, ei ura ollutkaan kohdallaan. Uudelleen säädin ja taas tarpeeksi kierroksia, niin johan oli URA kohdallaan, "veitsenterävänä" !
Olen törmännyt moiseen monet kerrat, sillä tiesin, että kaikki muut "palikat" olivat ihan jesh !

Suosittelen kokeilemaan  8)

4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
23 Vastauksia
7344 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Lokakuu, 2008, 21:07:24
kirjoittanut sgtpepper
3 Vastauksia
2729 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Heinäkuu, 2010, 21:01:26
kirjoittanut virtuoosi
4 Vastauksia
3124 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Lokakuu, 2010, 22:10:03
kirjoittanut arin
12 Vastauksia
5951 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Kesäkuu, 2012, 12:27:08
kirjoittanut katti
31 Vastauksia
8898 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Tammikuu, 2014, 13:58:22
kirjoittanut Rami